Jump to content
Grafii

Jak poprawić brzmienie?

Recommended Posts

Posted (edited)
Godzinę temu, Grafii napisał:

Czy coś poza ProAc możecie zasugerować do 20m2, co ma power i potrafi grać z pazurem?

Jak już będziesz w Top Hifi żeby posłuchać ProAca to niech Ci też podłączą Elaca FS407. Małe zgrabne podłogówki. Kiedyś miałem okazję posłuchać i grały tak , że mogą Ci się spodobać. 

Edited by Silver_85

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@xajas

Podajesz wzory na moc elektryczną, a to nie bardzo ma przełożenie w kontekście mocy dot.wzmacniacza i kolumn.

Zagadnienie dotyczy mocy wzmacniacza vs kolumn, czyli mocy RMS(Root Mean Square) muzycznej, skutecznej, czy znamionowej lub PMPO (Peak Music Power Output), tutaj chyba należy stosować inne wzory, sprowadzanie tego do prostego wzoru na moc elektryczną jest naciągane i trochę żałosne. 

Ale....

Wejdź na elektroda.pl tam masz więcej danych w tym temacie.

Edited by sir.jax

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 godziny temu, sagitarius napisał:

To nie do końca tak jest.  Obliczenia są przybliżone, bo prowadzone na liczbach rzeczywistych, bez uwzględnienia dynamiki układu. 

.....

A jakie to ma znaczenie, to chyba nie trzeba tłumaczyć (mam nadzieję).

Tak, to duze uproszczenie, by w miare wiele osob zrozumialo o co chodzi. Ale te uproszczenia sa wystarczajace i na tyle plakatywne, by pojac sedno sprawy

I niestety nie, tu trzeba naprawde wszystko tlumaczyc, by zwalczyc te rozpowszechnione legendy.

Czesto odnosze wrazenie, ze to walka z wiatrakami :-)

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Adam 38 said:

Xajas, zasłużyłeś na łososia 🙂 

Widać, że i umysły ścisłe są na forum. 

 

I dobrze, bo juz wystarczy tych audiozaklinaczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no czekaj, czekaj

Właśnie dane, które przedstawił Xajas inni podważają i piszą, że są żałosne. Może w końcu ktoś to dokładnie na liczbach wyjaśni, jeżeli Xajas się myli i gdzie się myli?


Who Wants To Live Forever

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minut temu, sir.jax napisał:

@xajas

Podajesz wzory na moc elektryczną, a to nie bardzo ma przełożenie w kontekście mocy dot.wzmacniacza i kolumn.

Zagadnienie dotyczy mocy wzmacniacza vs kolumn, czyli mocy RMS(Root Mean Square) muzycznej, skutecznej, czy znamionowej lub PMPO (Peak Music Power Output), tutaj chyba należy stosować inne wzory, sprowadzanie tego do prostego wzoru na moc elektryczną jest naciągane i trochę żałosne. 

Ale....

Wejdź na elektroda.pl tam masz więcej danych w tym temacie.

Czy moc wzmacniacza to nie jest moc elektryczna? A jaka? Mechaniczna?

Wejdź na elektroda.pl  i poczytaj a potem zacytuj jak sie to wlasciwie liczy

Jesli samemu nie jestes w stanie tego poprawnie policzyc, to tego typu uwagi sa zalosne.

Jak mozna negowac poprawnosc wzorow nie wiedzac samemu ktore sa poprawne?

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, xajas napisał:

Czy zrozumiales roznice?

ja to wszystko wiem

za to Ty nie potrafisz zrozumieć tego ,ze pik sygnału może być 100 razy większy

jesli pik powstanie na minimum  impedancji to musisz pomnozyć zapotrzebowanie na prąd

pomyśl nad tym przy grilowaniu łososia ... przy okazji warto przed zdjęciem z grila podpiec na otwartym żarze przez chwilę dla uzyskania głebszego smaku, po zdjęciach widzę ,że tego nie robisz więc spróbuj 🙂

ps

proste rachunki są dla tych co nie rozumieja problemu i nie mają mozliwości sprawdzenia go w praktyce

dlatego muszą sobie udowodnić ,ze mają rację

nic nie robiłes za mnie tylko i wyłącznie dla siebie

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minut temu, slawek.xm napisał:

proste rachunki są dla tych co nie rozumieja problemu i nie mają mozliwości sprawdzenia go w praktyce

...

jesli pik powstanie na minimum  impedancji to musisz pomnozyć zapotrzebowanie na prąd

Nie byles w stanie przeprowadzic nawet tych prostych  rachunkow.

Ale masz dalsza szanse wykazac sie lepszymi rachunkami i poparcia ich WIERZYTELNIE *) sprawdzona praktyka.

Moje oczekiwanie/prognoza: jak zwykle nic z tego nie wyjdzie

 

BTW. Przeciez oblczylem wszystko dla podanego przez Ciebie minimum impedancji, wiec co tu jeszcze mnozyc?

Juz sam nie wiesz co piszesz

 

*) Stwierdzenie "a bo ja slysze" dla mnie nie nalerzy do wierzytelnych

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Grafii napisał:

Posłucham tez podłogowej jak sugerujecie. Czy coś poza ProAc możecie zasugerować do 20m2, co ma power i potrafi grać z pazurem? Ja nie jestem audiofilem dlatego widać inne granie mi się podoba niż w pełni zrównoważone skoro takie prezentują moje kolumny (tak odniosłem wrażenie z niektórych wypowiedzi).

Jak pisałem wyżej, przez kilka lat korzystałem z ProAc Studio 140 w podobnym pomieszczeniu. Byłem zadowolony jak najbardziej. Ten model już nie jest produkowany, ale może używane się trafią. Teraz są Studio 150 czy jakoś tak. W każdym razie, te stare polecam.

I jeszcze vandersteeny 2ce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, xajas napisał:

Moje oczekiwanie/prognoza: jak zwykle nic z tego nie wyjdzie

nie chce mi się i nic to nie wniesie do wątku i tak poza nami dwoma nikogo te rachunki nie interesują

faktem jest ,że mocniejszy wzmacniacz ma wiekszą zdolnośc oddania odpowiedniego prądu dla bardziej wymagających kolumn czyli o niższej impedancji , jak również wielkość zasilacza pozwala na natychmiastowa jego reakcję na zapotrzebowanie na prąd w piku sygnału

decyduje to o odpowiednio czytelnych spiętrzeniach dynamiki , a w najgorszym wypadku o braku obcinania sygnału

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 minut temu, slawek.xm napisał:

nie chce mi się i nic to nie wniesie do wątku i tak poza nami dwoma nikogo te rachunki nie interesują

Dla mnie odpowiedzi tego typu sa jednoznaczne = nie mam pojecia jak to sie robi

 

PS.

Co to jest "czytelne spietrzenie dynamiki"? To znowu taki fantazyjny nic nie mowiacy konstrukt

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

do autora wątku

wykop to wrażenie podbicia charki w okreslonej częstotliwości

zejście to rozciągnięcie tej charakterystyki w kierunku 20hz

oba te zjawiska sa wzajemnie wykluczające się

tylko duży woofer 25cm lub więcej może kompromisowo połaczyć te dwa aspekty

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 minut temu, slawek.xm napisał:

faktem jest ,że mocniejszy wzmacniacz ma wiekszą zdolnośc oddania odpowiedniego prądu dla bardziej wymagających kolumn czyli o niższej impedancji , jak również wielkość zasilacza pozwala na natychmiastowa jego reakcję na zapotrzebowanie na prąd w piku sygnału

Tak, to jest fakt, ale jak wysokie jest to "zapotrzebowanie na prad" (szczegolnie przy normalnych poziomach) odsluchu? 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, xajas napisał:

Dla mnie odpowiedzi tego typu sa jednoznaczne = nie mam pojecia jak to sie robi

weź sobie moje wiaderka i grabki nawet koparkę ci oddam , opuszczam Twoja piaskownicę 🙂

szkoda ,że tak często sięgasz dna

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 minut temu, slawek.xm napisał:

wykop to wrażenie podbicia charki w okreslonej częstotliwości

zejście to rozciągnięcie tej charakterystyki w kierunku 20hz

oba te zjawiska sa wzajemnie wykluczające się

 

Co to za bzdura?

Dlaczego "podbicie charki" (n.p. przy 90Hz) wyklucza rozciagniecie charakterystyki w kierunku 20Hz?

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, xajas said:

 

Dlaczego "podbicie charki" (n.p. przy 80Hz) wyklucza rozciagniecie charakterystyki w kierunku 20Hz

Dlatego ze tak uslyszal w innej piaskownicy 😁

Jakies dziwne teorie mozna na tym forum czasami poczytac.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, xajas napisał:

Tak, to jest fakt, ale jak wysokie jest to "zapotrzebowanie" na prad (szczegolnie przy normalnych poziomach odsluchu? 

Pomyśl nad doradztwem konstruktorom kolumn i elektroniki
Kolega założył watek, doradź co ma wybrać bo ja z takim ograniczeniem (dla mnie) i wyliczeniem jak sugerujesz nigdy nie spotkałem "dobrego grania"
moce ktore proponujesz sa kosmiczne dla ciebie i powinny z kontrola ruszyć każdy przetwornik wiec sprawę masz jasna
Czekam, może i ja się skusze.

U mnie przy połowie poziomu głośności pokazuje pobór na stronę ze 300W jak nie więcej, patrząc na wskaźnik,
Natomiast mierzone blisko miejsca odsłuchu (SPL), skoki dynamiki zależności od utworu, np "Maciej Balcar i Jerzy Styczyński - Modlitwa" w dalszej części pokazuje  od 30-paru do ponad 100 dB

200 W maly monitor a 300W ponad 1,7m wysoka kolumna to twój kalkulatorek chyba nie wziął takiej opcji po uwagę

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, xajas napisał:

Co to za bzdura?

Dlaczego "podbicie charki" (n.p. przy 90Hz) wyklucza rozciagniecie charakterystyki w kierunku 20Hz?

nie da się z konstrukcji autora wątku uzyskać i tego i tego

mozna uzyskać wiekszy wykop skracając bas refleks uzyskaując w ten sposób wyższe strojenie obudowy wrażenie wiekszego nasycenia  zakresu basu a więc i odczucie wiekszej mocy ale zejście będzie jeszcze słabsze

mozna obnizyć zejście wydłużając obecny bas refleks ale wykop będzie jeszcze słabszy

jesli oczekujesz odpowiedzi ode mnie to proszę nie sugerować mi pisania bzdur, to ostatnie ostrzeżenie

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

nie da się z konstrukcji autora wątku uzyskać i tego i tego

mozna uzyskać wiekszy wykop skracając bas refleks uzyskaując w ten sposób wyższe strojenie obudowy wrażenie wiekszego nasycenia  zakresu basu a więc i odczucie wiekszej mocy ale zejście będzie jeszcze słabsze

mozna obnizyć zejście wydłużając obecny bas refleks ale wykop będzie jeszcze słabszy

jesli oczekujesz odpowiedzi ode mnie to proszę nie sugerować mi pisania bzdur, to ostatnie ostrzeżenie

Sławku, szkoda nerwów
ich propozycja w wyliczanką mnie przysypała 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, xajas napisał:

Czy moc wzmacniacza to nie jest moc elektryczna? A jaka? Mechaniczna?

Wejdź na elektroda.pl  i poczytaj a potem zacytuj jak sie to wlasciwie liczy

Nie chciałem...., ale masz jak chcesz

 https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic13624.html

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic13624.html

W necie pełno tego, nie krępuje się i nie upraszczaj więcej 😁

1 godzinę temu, Adam 38 napisał:

no czekaj, czekaj

Właśnie dane, które przedstawił Xajas inni podważają i piszą, że są żałosne. Może w końcu ktoś to dokładnie na liczbach wyjaśni, jeżeli Xajas się myli i gdzie się myli?

Bo żałosne jest uproszczenie mocy wzmacniacza, czy kolumn do prostego wzoru na moc elektryczną.

To uczestnik wielu wątków w tym audio mitów, na mnie nie robi wrażenia żadnego, pomiarowy, teoretycy sprowadzający wszystko do wzorów i wyliczeń.

Wiesz, że matematycznie można udowodnić, iż kula jest sześcianem, a 2+2 wcale nie równa sie 4?

😁

 

Edited by sir.jax

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
40 minut temu, .:Gerard:. napisał:

U mnie przy połowie poziomu głośności pokazuje pobór na stronę ze 300W jak nie więcej, patrząc na wskaźnik,
Natomiast mierzone blisko miejsca odsłuchu (SPL), skoki dynamiki zależności od utworu, np "Maciej Balcar i Jerzy Styczyński - Modlitwa" w dalszej części pokazuje  od 30-paru do ponad 100 dB

200 W maly monitor a 300W ponad 1,7m wysoka kolumna to twój kalkulatorek chyba nie wziął takiej opcji po uwagę

Nie wiem co to jest polowa poziomu glosnosci (ile jest caly poziom glosnosci?), ale "kalkulatorek" jest prosty

Jesli zalozysz ze monitor ma sprawnosc 90dB w odleglosci 1m przy mocy 1W, a realna odleglosc odsluchu wynosi 4m, to mozesz wyliczyc moc wymagana do osiaagniecia okreslonego dpoziom glosnosci (spl). Pamietaj ze z kazdym podwojeniem odleglosci poziom spl spada o 6dB.

Czyli przy 4 metrach z tych 90dB pozostanie tylko 78dB (90db - 2*6dB)

Ale sluchamy muzyki przez dwa glosniki wiec zrodla sie podwajaja -> czyli sumaryczny poziom spl rosnie o  +3dB -> 81db (78db +3dB)

Tak wyglada zapotrzebowanie na moc dla powyzszego monitora

1W -> 81dB

2W -> 83dB

4W ->  85dB

8W -> 88dB

16W -> 91dB

32W -> 94dB

64W -> 97dB

128W ->  100dB (to juz jest naprawde glosno)

256W -> 103dB (czy ten monitor  to jeszcze przezyje?)

 

15 minut temu, sir.jax napisał:

Nie chciałem...., ale masz jak chcesz

 https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic13624.html

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic13624.html

W necie pełno tego, nie krępuje się i nie upraszczaj więcej 😁

Bo żałosne jest uproszczenie mocy wzmacniacza, czy kolumn do prostego wzoru na moc elektryczną.

 

Czy ty rozumiesz o czym tam pisza?

Czy rozumiesz ze tam chodzi o roznice miedzy roznymi metodami pomiaru mocy ELEKTRYCZNEJ typu PMPO, RMS,...i o  roznice miedzy odbiornikami czysto omowymi (R) i odbiornikami typu RLC (czyli moc czynna, skuteczna, przesuniecia fazowe fi...)

Mysle ze nie rozumiesz, dlatego mija sie z celem, przytaczanie tych linkow nie majacych wiele wspolngo z tym tematem 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj @xajas @xajas i te Twoje wzory i wyliczenia.  Nie rozumiesz co to ciepłe granie czy zimne,  wszystko musisz mieć przedstawione na wykresach,  pomiarach albo wyliczeniach.  Tymczasem audio rzeczywistość nie jest już taka papierowa.  Gdyby tak było to wszystko o podobnych parametrach grało by tak samo. A chyba nik tutaj nie podłączy do kolumn amplitunera choć według wyliczeń mocy jeszcze z zapasem.  Nie da się wszystkiego opisać technicznie tak w audio jak i w kuchni. 

 


Roon > Allo Digione Signature > Xindak DAC-20 > Cayin A55TP > S16Hz Canto Grand Signature+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba w obliczeniach jakoś uwzględnić bezwładność układu drgającego, który rozpędzamy i hamujemy prądem no i to że różne głośniki w różnym stopniu same tłumią swoje drgania. Nie wiem, czy da się to policzyć...prędzej zmierzyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minut temu, MrSalieri napisał:

 Tymczasem audio rzeczywistość nie jest już taka papierowa.  Gdyby tak było to wszystko o podobnych parametrach grało by tak samo.

Tylko dla tych, ktorzy nie rozumia papieru :-)

 

Moc to nie jedyny parameter, ktory decyduje o roznicach w brzmieniu -> patrz: znieksztalcenia, przebieg, pasma, charakterystyka promieniowania, charakterystyka impulsowa,... i wiele wiele innych

Ale to cos dla tych, ktorzy rozumia papier 

Jesli ten najprostszy parameter (moc) nie jest zrozumiany, jak tu oczekiwac zrozumienia tych bardziej skomplikowanych?

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@xajas

Tak rozumiem.

Mnie cyferki nie obchodzą, moc muzyczna RMS, moc znamionowa itp.

W przypadku kolumn wyliczasz jaką moc, elektryczną na podstawie wzoru z podstawówki P=UI?

Oświeć mnie o wielki....

Edited by sir.jax

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minut temu, J.Jerry napisał:

Trzeba w obliczeniach jakoś uwzględnić bezwładność układu drgającego, który rozpędzamy i hamujemy prądem no i to że różne głośniki w różnym stopniu same tłumią swoje drgania. Nie wiem, czy da się to policzyć...prędzej zmierzyć.

Oczywiscie ze da sie to pomierzyc (nie policzyc) -> patrz np. pomiary "impulse response" czyli wiernosc odtworzenia wzorcowego impulsu. Jest wiele parametrow TS uwzgledniajaacych ten efekt (Mms, Fs,...)   

Ale to odbiega od tematu i nie ma wiele wspolnego z obliczeniami mocy i obciazenia  

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, xajas napisał:

ktorzy nie rozumia papieru

A może..., którzy nie rozumieją, co?

😁

  • Like 1

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może mi ktoś na liczbach, wzorach, które przedstawił Xajas udowodnić, że on się myli? Będę wdzięczny.

Bardzo ciekawy temat został tu podjęty i warto go chyba wyjaśnić do końca. 


Who Wants To Live Forever

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Adam 38 napisał:

Może mi ktoś na liczbach, wzorach, które przedstawił Xajas udowodnić, że on się myli? Będę wdzięczny.

Bardzo ciekawy temat został tu podjęty i warto go chyba wyjaśnić do końca. 

Adam, a może zamiast przerzucać kolumny, kolumienki i wzmacniaczyki niech Ci xajas wyliczy wg wzoru optymalny wzmacniacz i kolumienki dla Ciebie przy okazji, może skończysz poszukiwania....

😁


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, sir.jax napisał:

W przypadku kolumn wyliczasz jaką moc, elektryczną na podstawie wzoru z podstawówki P=UI?

Oświeć mnie o wielki....

Dzieki za uznanie :-)

W przypadku punktu widzenia glosnikow interesujaca jest moc potrzebna dla odtworzenia muzyki z przy okreslonym poziomie glosnosci -> relacja do spl -> patrz powyzsza tabela moc->spl

W przypadku punktu widzenia wzmacniacza unteresuje nas moc z punktu widzenia obciazenia przez glosnik (czyli  raczej przebieg impedancji i sprawnosc tego glosnika) -> wzor z podstawowki

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.