Jump to content
Grafii

Jak poprawić brzmienie?

Recommended Posts

Posted (edited)
6 minut temu, sir.jax napisał:

Nie odbieraj mnie tylko negatywnie, po prostu w moich warunkach akustycznych tak właśnie odbieram skręcenie kolumn do osi.

masz rację w swoim wpisie , jest tylko jedna dla mnie bardzo ważna sprawa

skala tych zmian

można dyskutować o wrazeniach róznych wzmakach ustawieniach , ale jesli podstawowym ograniczeniem jest konstrukcja kolumny to nie zmieni tego zaden pozostały element systemu

 

Edited by slawek.xm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, sir.jax napisał:

O.K.

Rozumiem pomiary, ale mikrofon pomiarowy nawet kiedy jest w miejscu odsłuchu zawsze odwzorowuje to jak słyszy człowiek?  Uwzględnia wielkość nie wiem głowy, rozstaw uszu inne warunki anatomuczne, nie sądzę. Wiem, że to  może niektórymwydawac się śmiesznym.

Potraficie chociaż raz podejść do czegokolwiek w audio bez pomiarów?

Miałem i podłogówki TDLe, Eposy pierdziawki M15.2 i ProAc Response D2 i w każdym z tych przypadków kierowanie do osi głośników pomijając zmiany innych zakresów wzmagało bas, pierdolnięcie, uderzenie, masę, czasem dominował ten bas, odchylenie od osi na słuch oczywiście, bardziej wyrównywało ten zakres do reszty pasma.

Znowu powiecie, że miałem omamy słuchowe podobnie jak przy "słuchaniu" kabli?

Nie podważam tych pomiarów, czy jakichkolwiek.

Czy pomijając te pomiary sluchałeś kiedy te kolumny były obracanie w swojej osi słuchając jak zachowuje się bas?

Nie odbieraj mnie tylko negatywnie, po prostu w moich warunkach akustycznych tak właśnie odbieram skręcenie kolumn do osi.

Pzdr

 

Możesz sam sprawdzić - puść sobie niezbyt głośno sinus 50Hz 😉 Problem polega na tym, że piszesz "bas" i masz na myśli instrumenty basowe z szerokim pasmem, np kontrabas czy gitara basowa. Brzmienie gitary basowej się zmienia. A ja napisałem dół w sensie pasma, i to się nie zmienia. 

  • Thanks 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, przemak napisał:

Problem polega na tym, że piszesz "bas" i masz na myśli instrumenty basowe z szerokim pasmem, np kontrabas czy gitara basowa. Brzmienie gitary basowej się zmienia.

Zgoda co do pasma, to fakt i dobrze, że to wyjaśniłeś, bo czytający nieraz przyklaskują, a mam wrażenie, że nie wiedzą czemu przyklaskują. 😁

Tak mam na myśli instrumenty muzyczne "generujące" bas i jego podzakresy w końcu o to chodzi, słuchamy przecież muzyki, nie poszczególnych zakresów pasma 😊 dobrze, że tu się zgadzamy.

Pzdr

 


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O.K. Rozumiem pomiary, ale mikrofon pomiarowy nawet kiedy jest w miejscu odsłuchu zawsze odwzorowuje to jak słyszy człowiek?  Uwzględnia wielkość nie wiem głowy, rozstaw uszu inne warunki anatomuczne, nie sądzę. Wiem, że to  może niektórymwydawac się śmiesznym.

Potraficie chociaż raz podejść do czegokolwiek w audio bez pomiarów?

Miałem i podłogówki TDLe, Eposy pierdziawki M15.2 i ProAc Response D2 i w każdym z tych przypadków kierowanie do osi głośników pomijając zmiany innych zakresów wzmagało bas, pierdolnięcie, uderzenie, masę, czasem dominował ten bas, odchylenie od osi na słuch oczywiście, bardziej wyrównywało ten zakres do reszty pasma.

Znowu powiecie, że miałem omamy słuchowe podobnie jak przy "słuchaniu" kabli?

Nie podważam tych pomiarów, czy jakichkolwiek.

Czy pomijając te pomiary sluchałeś kiedy te kolumny były obracanie w swojej......

 

 

zastanow sie, jaki wplyw ma wielkosc glowy uszu (centymetry) w porownaniu z dlugoscia fali basowej (metry), czyli jak duze moze byc wynikajace z tego przesuniecie fazowe?

 

obracanie glosnikow nic w tym zakresie czestoliwosci nie zmieni

 

zalecam zajac sie podstawowymi pomiarami, to zrozumienie pewnych podstawowych efektow i zachowan akustycznych sie diametralnie zmieni :-)

 

odnosnie twoich testow i omamow: porownujesz jablka z gruszkami. Chcac porownac wplyw obracania glosnika na (imnidirekcjonalny) bas, odtwarzaj przy tescie tylko bas. czy filtrowales muzyke/sygnal tylko do zakresu basu?

oczywiscie nie filtrowales

 

teraz rozumiesz dlaczego ja takim wszelkim testom porownawczym i koncowym wynikom „a ja slysze“ nigdy nie wierze :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale twoi koledzy przemak i slawek.xm się ze mną zgadzają co do zmian w wybrzmieniu instrumentów, które "poruszają" się w zakresie basowym, jednocześnie wyjaśniając, że poszczególne częstotliwości basu np.50Hz na wykresie się nie zmieniają. Pełna zgoda i nie podważam ich wypowiedzi.

Puszczając sample poszczególnych zakresów pasma i przemieszczając się w niewielkim zakresie (np. na szerokość glowy) w punkcie odsłuchu na słuch,  a nie na pomiary niewiele zmienia w odbiorze. Słuchając muzyki jako całości jakiegoś utworu już nie jest to takie oczywiste, przesuwa się wokal, scena/lokalizacja, zmienia się odbiór niektórych instrumentów.

Nie będę zaciekle bronił swojej tezy, bo nie ma sensu, opisałem tylko jak odbieram zmiany w zakresie basu słuchając muzyki i instrumentów "poruszjących" sie w tym zakresie przy skręcaniu kolumn do osi.

Pzdr


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyle tylko, że "instrumenty, które "poruszają" się wzakresie basowym", nie wytwarzają dźwięku, który ogranicza się do pasma basu, ale wytwarzają również tony harmoniczne, zachodzące często daleko poza basy. To właśnie one odpowiadają za lokalizację np kontrabasu, czy innego typowo basowego instrumentu. To zjawisko można zaobserwować słuchając nagrania, gdy pomimo, że teoretycznie nie nie da się namierzyć źródła basu, możemy tego dokonać, bo częstotliwości harmoniczne mają na tyle krótkie fale, że są porównywalne do odległości pomiędzy uszami.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, sir.jax napisał:

Nie będę zaciekle bronił swojej tezy, bo nie ma sensu, opisałem tylko jak odbieram zmiany w zakresie basu słuchając muzyki i instrumentów "poruszjących" sie w tym zakresie przy skręcaniu kolumn do osi.

Krótko mówiąc kręcenie kolumnami nic w dole nie zmienia i tyle. 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, sir.jax napisał:

Tak, dół w sensie pasma i to się nie zmienia 😁

A dół w jakim innym może być sensie? Że w ziemi? 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, przemak napisał:

A dół w jakim innym może być sensie? Że w ziemi? 😉

może wystarczy ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ale twoi koledzy przemak i slawek.xm się ze mną zgadzają co do zmian w wybrzmieniu instrumentów, które "poruszają" się w zakresie basowym, jednocześnie wyjaśniając, że poszczególne częstotliwości basu np.50Hz na wykresie się nie zmieniają. Pełna zgoda i nie podważam ich wypowiedzi. Puszczając sample poszczególnych zakresów pasma i przemieszczając się w niewielkim zakresie (np. na szerokość glowy) w punkcie odsłuchu na słuch,  a nie na pomiary niewiele zmienia w odbiorze. Słuchając muzyki jako całości jakiegoś utworu już nie jest to takie oczywiste, przesuwa się wokal, scena/lokalizacja, zmienia się odbiór niektórych instrumentów. Nie będę zaciekle bronił swojej tezy, bo nie ma sensu, opisałem tylko jak odbieram zmiany w zakresie basu słuchając muzyki i instrumentów "poruszjących" sie w tym zakresie przy skręcaniu kolumn do osi.

Pzdr

 

 

Mysle ze mieszasz pojecia.Spektrum instrumentow „poruszajacych“ w zakresie basu (kontrabas, harfa, tuba, hotara basowa,.., ) siegs do 6kHz albo i wyzej, wiec to nie to samo co odtwarzanie samples

 

4c4dc4d08aac5c907e774dbb0a296e8c.jpg

PS.

niesadze by slawek.xm chce byc moim kolega, wysyla mnie do piaskownicy i twierdzi ze siegam dna ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Dawid2011 napisał:

Może mi umknęło.A gdyby tak wypróbować ten zestaw w innym pomieszczeniu.

 

Bedziesz miał inne mody związane z wymiarami pomieszczenia- inne częstotliwości będą podbite lub osłabione, w innych miejscach będą dźwięki się odbijać od ścian, zanim dotrą do Twojego ucha, inny będzie czas pogłosu.

Reasumując- bedziesz miał szansę na całkiem inne brzmienie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie o to mi chodzi. Czy stopień zadowolenia z odsłuchu tego zestawu w innym pokoju będzie np. znacznie większy  i wtedy łatwiej i szybciej będzie stwierdzić  gdzie leży problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dzięki Xajas za fajną tabelkę!

W tym roku nas wiosnę byłem na koncercie w NOSPR w Katowicach, grał zespół K. Danczowskiej.
Wszystkie instrumenty smyczkowe, duży chłop grał na jeszcze większym kontrabasie, jak pociągnął smykiem po niskich rejestrach, to zrozumiałem, co to jest bas (i tu tabelka zgadza się z tym, co słyszałem, więc, chyba prawdziwa jest?!) i ... fakt, że żadna kolumna takiego basu nie odtworzy, nawet gdyby się z wysiłku posrała ... to, co emituje kolumna głośnikowa to takie pitu-pitu, a nie BAS !!!   

Więc, przechodząc do wniosków, nie wymagam dużo od KG, byle chwyciła za uszy (jak Pani nauczycielka w pierwszej klasie), i tyle ... Chociaż, był przypadek, że zakochałem się w dźwięku jednego głośnika ... muszę do niego wrócić, tylko jak saldo na karcie przesunie się bliżej w prawo w kierunku (umiłowanego) zera. 

Edited by JanF
  • Like 1

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, porlick napisał:

Tyle tylko, że "instrumenty, które "poruszają" się wzakresie basowym", nie wytwarzają dźwięku, który ogranicza się do pasma basu, ale wytwarzają również tony harmoniczne, zachodzące często daleko poza basy. To właśnie one odpowiadają za lokalizację np kontrabasu, czy innego typowo basowego instrumentu. To zjawisko można zaobserwować słuchając nagrania, gdy pomimo, że teoretycznie nie nie da się namierzyć źródła basu, możemy tego dokonać, bo częstotliwości harmoniczne mają na tyle krótkie fale, że są porównywalne do odległości pomiędzy uszami.

U mnie uszy są połączone gumką recepturką. Jeśli będę chciał zmierzyć jej długość to mi te uszyska odpadną i nie usłyszę żadnych harmonicznych. Koszmar jakiś audiofilski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, jAkbyś je rozciągnął na boki, na ile gumka pozwoli, będziesz mógł precyzyjnie zlokalizować dużo niższe częstotliwości. Brawo Ty!

3 godziny temu, Dawid2011 napisał:

Właśnie o to mi chodzi. Czy stopień zadowolenia z odsłuchu tego zestawu w innym pokoju będzie np. znacznie większy  i wtedy łatwiej i szybciej będzie stwierdzić  gdzie leży problem?

A skąd to możesz wiedzieć, zanim nie spróbujesz???

Za dużo zmiennych, by wysnuć jakiekolwiek konkretne wnioski.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, xajas napisał:

wysyla mnie do piaskownicy

znów nie zrozumiałeś

zasugerowałem byś z tej piaskownicy już wyszedł 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
28 minut temu, porlick napisał:

A skąd to możesz wiedzieć, zanim nie spróbujesz???

Za dużo zmiennych, by wysnuć jakiekolwiek konkretne wnioski

To jest sedno, czy oprócz pomiarów, któryś z pomiarowców tak po ludzku próbował słuchać 😁

porlick to nie zaczepka, doceniam twoje wpisy.

Wracając do głowy i rozstawu uszu z którego teraz co poniektórzy mają ubaw, aż dziw że tylko uszy mają na gumce 🤣🤣🤣

Czeski Records wytwórnia nagrywa płyty m.in. w technice binauralnej, dlaczego więc używa do tego modelu ludzkiej głowy, a nie modelu głowy słonia?  😁

porlick i slawek.xm proszę o odpowiedź(piszecie z sensem), tak najzwyczajniej po ludzku odpowiedzcie w czym leży secret tej wytwórni? Dlaczego ludzka głowa,  a nie słonia? 

😉

 

Edited by sir.jax

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, sir.jax napisał:

dlaczego więc używa do tego modelu ludzkiej głowy, a nie modelu głowy słonia?  😁

porlick i slawek.xm proszę o odpowiedź, tak najzwyczajniej po ludzku odpowiedzcie w czym leży secret tej wytwórni? Dlaczego ludzka głowa,  a nie słonia? 

Eeeee... bo nagrywają dla LUDZI???

Można przecież nagrywać stereo z punktu- sam tak kiedyś robiłem, nagrywając metodą XY. To dwa mikrofony w układzie jeden nad drugim lub tuż obok siebie, o charakterystyce kardioidalnej. Z punktu też nagrywa się metodą MS, gdzie jeden mikrofon jest o charakterystyce szeroko kardioidalnej, a drugi ósemkowej i "patrzy" na boki. Tu jednak trzeba kodera- ukladu różnicowego, bo L=M+S, a P= M-S (o ile dobrze pamietam, bo było to wieki temu.)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, porlick napisał:

Eeeee... bo nagrywają dla LUDZI???

A nagrywa ktoś muzykę dla zwierząt ?

😁😁😁


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To po co używać głowy słonia?

A sztuczną głową, to nagrywa się zwykle z przeznaczeniem dla odsłuchu słuchawkowego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, porlick napisał:

A sztuczną głową, to nagrywa się zwykle z przeznaczeniem dla odsłuchu słuchawkowego

Tak, zazwyczaj jest wtedy symbol głowy z nausznikami na okładce i słuchanie tego przez głośniki słabo(dziwnie) wypada 😁

Ale o ile mi wiadomo są też na grania w tej technice dla odsłuchów przez głośniki,  nie ma tego zbyt wiele.

P.S.

Z tą głową słonia to przesadzam, chciałem tylko przejść do takiej skrajności, żeby podkreślić, że być może takie nagranie było by zupełnie odmienne w odbiorze niż w modelu z głową ludzką  😁😉


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 19.07.2019 o 08:14, Grafii napisał:

Przyznam ze niewiele już z tego rozumiem... każdy co innego podpowiada :)
Dlaczego sub bardziej się sprawdza do podłogowej nic podatawkowych? Na logikę powinno być odwrotnie, bo podstawkowe raczej cierpią na braki basu.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Pisałem tyko że u mnie się nie sprawdziło, może dlatego że sub musiał poradzić sobie z większą reprodukcją basu niż w przypadku kolumn podłogowych. Nie miałem spójności w połaczeniu sub - monitor więc sobie odpuściłem. W podłogówkach to działa bo jest skręcony niżej i nie ma problemu ze spójnością.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 13.07.2019 o 14:57, Grafii napisał:

 

Koledzy/koleżanki jak poprawić brzmienie? Od razu zaznaczę że nie jestem audiofilem 🙂 Od jakiegoś czasu gram na Roxan K2 + S16Hz Canto Grand Premium + Auralic mini. Słucham z plików i TIDAL. Jakoś to gra, ale brakuje mi wykopu i zejścia na basie. Gdyby grało trochę bardziej przestrzennie z lepszą stereofonią to tez byłoby miło. Pokój 20m2.

 

Nie chodzi mi o więcej basu, ale o niższy bas, który jak trzeba to potrafi „przywalić”. Najprostszy przykład Stranger Things 1- pierwszy utwór. Napięcie tam narasta, ale mój sprzęt nie daje kopa w basie i zero emocji.

 

Pytanie co trzeba by zmienić? Wzmacniacz czy głośniki? Co polecacie?

 

Problem polega na tym że zwrotnice S16H są strojone w małym "salonie" odsłuchowym pod wzmacniacze jakie akurat są w posiadaniu "firmy".

Dopasuj inne pod swoją elektronikę 😉

I Wyrzuć te monitory.

  • Like 1

VA Haydn Grand SE rządzą z Peachtree

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest duza szansa, ze po takim sprawdzeniu innych paczek Grafii szyko przeprosi sie z CG i problem przestanie istniec, czego mu zycze.

  • Like 1

Who Wants To Live Forever

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 minut temu, quatross napisał:

I Wyrzuć te monitory.

przegiąłeś

tym bardziej ,ze nic w zamian nie oferujesz

Edited by slawek.xm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, quatross napisał:

Problem polega na tym że zwrotnice S16H są strojone w małym "salonie" odsłuchowym pod wzmacniacze jakie akurat są w posiadaniu "firmy". 

 

A co miał na celu ten wpis i skąd taka wiedza?

Tu raczej nikt nie krytykuje firmy tylko najprawdopodobniej sprzęt jest dobrany nieadekwatnie do oczekiwań.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.