Jump to content
Grafii

Jak poprawić brzmienie?

Recommended Posts

Godzinę temu, sir.jax napisał:

Z tą głową słonia to przesadzam, chciałem tylko przejść do takiej skrajności, żeby podkreślić, że być może takie nagranie było by zupełnie odmienne w odbiorze niż w modelu z głową ludzką  😁😉

Stereofonia dwukanałowa to i tak jest wielkie oszustwo. Rozwój techniki i nauki trochę pomaga, ale wciąż jest to półśrodek polegający z jednej strony na oszukaniu słuchu a z drugiej na oszczędnościach . Nawet w "koszernych" technikach z minimalną ilością mikrofonów czyli dwóch nie ma jednej uniwersalnej zasady, jakich i jak ustawionych mikrofonów użyć, na przykład technika AB czyli szeroko (standardowo metr) rozstawione mikrofony dookólne nadal jest stosowana. A słoń jaką ma głowę? 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuty temu, przemak napisał:

A słoń jaką ma głowę? 😉

"Dużom" 🤣


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stosuje się też metrowego "pająka" z kilkoma mikrofonami, technikę wielomikrofonową, itd, ale w każdym wypadku realizator nagrania musi się postarać, by było dobrze zrobione.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki,  może kupię na HDtracks. 
P.S.
Dla słuchawek, czy kolumn?


na tej samej plycie sa zawarte obie wersje: Binaural i Soundfield.
ja wole wersje Binaural ale odtwarzana przez glosniki

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, przemak napisał:

Stereofonia dwukanałowa to i tak jest wielkie oszustwo ...

Hmm, teraz to już 'pier**licie hipolicie'!
Oszustwo to nagrywanie cyfrowe dźwięku, jeśli już tak mocno chcemy się wyrażać.


Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, JanF napisał:

Oszustwo to nagrywanie cyfrowe dźwięku, jeśli już tak mocno chcemy się wyrażać.

Zwłaszcza na winylach 😁 i tak już od lat 90', chociaż pierwsze podejście już było w latach 70'.

 


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, sir.jax napisał:

Zwłaszcza na winylach 😁 i tak już od lat 90', chociaż pierwsze podejście już było w latach 70'.

Zgadza się.

Napisz coś o tych pierwszych próbach?


Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, JanF napisał:

Napisz coś o tych pierwszych próbach?

Nie będę pisał, mogę wrzucić link.

Tak naprawdę więcej do powiedzenia ma w tym temacie ma kto inny...

Co poniektórzy mogą się zdziwić, winyl ma tyle wspólnego z z nałogiem, co ja z księdzem 🤣😁😂

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jest jeszcze pewien blog, tam ktoś rozkminia temat, wielu by się zdziwiło, prawdopodobnie może to być ktoś z branży,  nie wiem.

Kolega sly ma więcej do powiedzenia, zna ludzi z branży winylowej (uczciwych), którzy potwierdzają te fakty.

Winyl nigdy nie grał lepiej od CD,  gra INACZEJ, ale nie lepiej. 


Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, sir.jax napisał:

Co poniektórzy mogą się zdziwić, winyl ma tyle wspólnego z z nałogiem, co ja z księdzem 

Jak ktoś nałogowo słucha... 😁👍🍺

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, porlick napisał:

Jak ktoś nałogowo słucha... 😁👍🍺

Qrfffa pisze z tabletki,  znowu słownik. Miało być z analogiem 🤣

  • Haha 1

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, porlick napisał:

Stosuje się też metrowego "pająka" z kilkoma mikrofonami, technikę wielomikrofonową, itd

Ale to zasadniczo nie na temat, dwa to dwa 😉

2 godziny temu, JanF napisał:

Hmm, teraz to już 'pier**licie hipolicie'!
Oszustwo to nagrywanie cyfrowe dźwięku, jeśli już tak mocno chcemy się wyrażać.

Każde nagrywanie jest oszustwem. Można się spierać, które większym. Natomiast stereofonia dwukanałowa jest oszustwem w sensie oszukiwania aparatu słuchu oraz wykorzystywania sztuczek technicznych bez żadnej możliwości odwzorowania rzeczywistego ustawienia i brzmienia. 

Najciekawsze jest to, że w sąsiednim wątku za najlepiej brzmiacą i dynamiczną płytę podawany jest przykład kliniczny w całości zrealizowany na szesnastobitowej cyfrze. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, przemak napisał:

Każde nagrywanie jest oszustwem. Można się spierać, które większym. Natomiast stereofonia dwukanałowa jest oszustwem w sensie oszukiwania aparatu słuchu oraz wykorzystywania sztuczek technicznych bez żadnej możliwości odwzorowania rzeczywistego ustawienia i brzmienia.  

Powiem tak, Panie Kolasiński, to co piszesz to czysta SOFISTYKA, Schopenhauer byłby dumny z Ciebie za kręcenie dyskusją po swojemu 🙂 

Poczytaj i przemyśl działanie aparatu mózg-uszy  służącego homo sapiens do percepcji dźwięków!


Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, JanF napisał:

Powiem tak, Panie Kolasiński, to co piszesz to czysta SOFISTYKA, Schopenhauer byłby dumny z Ciebie za kręcenie dyskusją po swojemu 🙂 

Poczytaj i przemyśl działanie aparatu mózg-uszy  służącego homo sapiens do percepcji dźwięków!

A Blumlein też byłby dumny? 😉 Jeżeli chodzi o nauczanie mnie różnych rzeczy to jest tu paru się do tego rwących, musisz się ustawić w kolejce 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, stoję w kolejce.

Za co byłby dumny Blumein z Ciebie?

Pozwól że zacytuję samego siebie (ahhh, jak to uwielbiam!), "Poczytaj i przemyśl działanie aparatu mózg-uszy  służącego homo sapiens do percepcji dźwięków!" i powiem, że nie do końca poprawnie się wyraziłem, bo chciałem zobaczyć, czy zakumasz?
Poprawnie powinno być tak, "Poczytaj i przemyśl działanie aparatu mózg-uszy służącego homo sapiens do percepcji dźwięków i ich mocy oraz lokalizacji w przestrzeni trójwymiarowej położenia ich źródeł względem podmiotu"

 

Edited by JanF

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, JanF napisał:

Dobra, stoję w kolejce.

Za co byłby dumny Blumein z Ciebie?

To ja się pytam, jeżeli Shopenhauer to może Blumlein? 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

A dlaczego? Mieszasz i tyle.


Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, JanF napisał:

A dlaczego? Mieszasz i tyle.

Ja mieszam? Ja tu wplatam cyfrę? Ja tylko napisałem, jak wygląda nagrywanie stereo i jaki ma związek z realnym dźwiękiem. Jak chcesz się czegoś do wiedzieć o "działaniu aparatu mózg-uszy" to pytaj, jak chcesz coś napisać, to napisz.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 godziny temu, przemak napisał:

Stereofonia dwukanałowa to i tak jest wielkie oszustwo.

Wypowiadasz się trochę mgliście i bez konkluzji. Jeśli stereofonia to takie "wielkie" oszustwo to jaką inną technikę masz na myśli? 

Oczywiście, żadne nagranie nie będzie w 100% oryginałem bo być nie musi ale i tak uważam że jest to całkiem dobre odwzorowanie.

Na koncercie,  w klubie, filharmonii zmienia też się zmienia w zależności gdzie siedzisz. Nawet gdy muzyk gra solo i możesz obejść instrument, wtedy z każdej strony masz nieco inny dźwięk (rozumiem żę mówisz o instrumencie akustycznym, bo elektryczny bas też ma na końcu głośnik, a przedtem setka opcji do zmiany brzmienia). Dodatkowo oczywiście dźwięk się zmienia, w zależności od miejsca w którym się gra.

Tak więc nie ma czegoś takiego jak jedyne, właściwe brzmienie instrumentu.

Skoro w naturze trudno stwierdzić z której strony instrument ma "rzeczywiste brzmienie" to tym bardziej trudno wymagać tego od techniki nagraniowej. Odwzorować można nagranie z pozycji słuchacza na sali koncertowej, poprzez wstawienie go w środek orkiestry itp. Dzięki ustawieniom mikrofonów możesz to odwzorować instrument i charakter pomieszczenia w miarę realnie (mówię o charakterze sali a nie odwzorowaniu 1:1 bo nikt naprawdę tego nie oczekuje).

Oczywiście są pewne ograniczenia dynamiczne ale też trudno oczekiwać że słuchając na niskich lub średnich poziomach głośności odwzorujemy np. brzmienie perkusji. Jest to głośny instrument i jeśli chcesz go porównać z nagraniem to musisz słuchać naprawdę głośno, mieć pewność że przetwarzasz całe pasmo i masz dynamiczny system, który nie wchodzi w kompresję na "wysokich obrotach".

Edited by Scaramanga

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Scaramanga napisał:

Wypowiadasz się trochę mgliście i bez konkluzji. Jeśli stereofonia to takie "wielkie" oszustwo to jaką inną technikę masz na myśli? 

Oczywiście, żadne nagranie nie będzie w 100% oryginałem bo być nie musi ale i tak uważam że jest to całkiem dobre odwzorowanie.

Na koncercie,  w klubie, filharmonii zmienia też się zmienia w zależności gdzie siedzisz. Nawet gdy muzyk gra solo i możesz obejść instrument, wtedy z każdej strony masz nieco inny dźwięk (rozumiem żę mówisz o instrumencie akustycznym, bo elektryczny bas też ma na końcu głośnik, a przedtem setka opcji do zmiany brzmienia). Dodatkowo oczywiście dźwięk się zmienia, w zależności od miejsca w którym się gra.

Tak więc nie ma czegoś takiego jak jedyne, właściwe brzmienie instrumentu.

Skoro w naturze trudno stwierdzić z której strony instrument ma "rzeczywiste brzmienie" to tym bardziej trudno wymagać tego od techniki nagraniowej. Odwzorować można nagranie z pozycji słuchacza na sali koncertowej, poprzez wstawienie go w środek orkiestry itp. Dzięki ustawieniom mikrofonów możesz to odwzorować instrument i charakter pomieszczenia w miarę realnie (mówię o charakterze sali a nie odwzorowaniu 1:1 bo nikt naprawdę tego nie oczekuje).

Oczywiście są pewne ograniczenia dynamiczne ale też trudno oczekiwać że słuchając na niskich lub średnich poziomach głośności odwzorujemy np. brzmienie perkusji. Jest to głośny instrument i jeśli chcesz go porównać z nagraniem to musisz słuchać naprawdę głośno, mieć pewność że przetwarzasz całe pasmo i masz dynamiczny system, który nie wchodzi w kompresję na "wysokich obrotach".

Nie ma alternatywy oprócz mono. Ale nie o to chodzi, kwestię "oszustwa" poruszylem przy okazji dyskusji o rozstawie uszu słuchacza i wpływie tego na brzmienie. Tymczasem jak tak prześledzić procedurę to praktycznie nigdzie nie ma tego rozstawu, nawet nawiązania (jedynie ortf jakoś nawiązuje), a stereo jest. Sztuczna głowa jest najbliżej, ale z kolei tylko do odsłuchu słuchawkowego, a i tak nie ma małżowin, a nawet gdyby miała to i tak nic z tego, bo każdy ma inne i kierunki góra-dół każdy inaczej sobie rozpoznaje. To, że instrument brzmi różnie z każdej strony to oczywiste, ale w przypadku nagrań czy koncertow to nie jest problem, problemem jest mechanizm słyszenia, do odwzorowania którego techniki stereofoniczne nawet nie próbują się zbliżyć. Już sama nazwa (powszechnie używana) czyli "źródło pozorne" powinna dać do myślenia - głośniki tylko dwa i słyszymy ze środka, a tam nie ma głosnika. Jak to nie jest oszustwo to co nim jest? 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Scaramanga napisał:

A na temat analogu szkoda gadać skoro większość winyli tłoczy się z plików cyfrowych.

... i doopa ... (chyba?)


Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, JanF napisał:

... i doopa ... (chyba?)

Może i dla kogoś doopa :). Mi to nie przeszkadza. Idziemy już w coraz gęstszy zapis.

Analogicznie rozdzielczość zdjęć cyfrowych poszła do przodu. Na wielkim plakacie nie rozpoznasz czy fotografia była robiona "cyfrą" - a jest ładna, plastyczna.

Wracając do gramofonu czy lampy, nie rajcują mnie straty w dynamice.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, Scaramanga napisał:

Wracając do gramofonu czy lampy, nie rajcują mnie straty w dynamice.

Lampa i straty w dynamice  🤣🤣🤣 
Stary, od dawien dawna wykpiwany stereotyp.

  • Like 3

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwłaszcza, że uważa się, że najlepsze lampy to NOSy, a współcześnie robione są podobno coraz gorsze 😁.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo tak jest. Słuchałeś kiedyś wzmaka po wymianie lampy na NOS?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Scaramanga napisał:

Odwzorować można nagranie z pozycji słuchacza na sali koncertowej, poprzez wstawienie go w środek orkiestry itp.

Pewnie, że można.

Mnie osobiście zawsze zadziwiało po co komu technika (wielokanałowa np. 5.1) gdzie właśnie słuchacza "wstawia się w środek orkiestry", zespołu na scenie czy w przypadku kina "do centrum akcji".

Wiem, ze są sympatycy takich "fikołków" ale jak dla mnie to jest szczyt NIENATURALNOŚCI patrząc z punktu słyszenia/widzenia SŁUCHACZA/WIDZA  - skoro dzięki temu "jest w środku" - przestaje być słuchaczem/widzem ("kibic z dala i się nie wpier****la").

Na marginesie (mały OT)- nigdy nie mogłem (i nadal nie mogę) pojąc zachwytu widzów kinem 3D ...

przecież wszyscy zachwyceni tym gadżetem mają na co dzień i w każdej chwili od momentu otwarcia oczek swych o poranku obraz 3D, naturalny, bez okularków i zawsze... i to bez dodatkowych, koniecznych gadżetów...

(Wychodząc powoli z OT w kierunku muzyki) Na koncercie Kraftwerk miesiąc (już?!) temu w Katowicach w ramach 3D Tour po ok. 10 minutach zdjąłem okularki z nosa bo na dłuższą metę cały ten 3D spektakl przeszkadzał mi w odbiorze muzyki (a grali zajebiście dobrze, zajebiście dobre również było nagłośnienie...byłem przezornie tuż przed "wyspą" nagłośnieniowców - wiadomo, tam jest najlepiej).

Właściwie to poza jednym, jedynym efektem - pozorne "wychodzenie" i zasuwanie obrazu niemal namacalnie widzowi prosto w twarz ("Numbers"!) reszta była tylko tym co na co dzień zwykle się (przecież!) widzi.

(ale okularki "firmowe" Kraftwerk 12345678 zostały jako fajna pamiątka a nie dla wszystkich ich wystarczyło😎 )

Edited by iro III

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakt, często są to bajeranckie, udziwnione, wydawnictwa i można się zastanawiać kto to kupuje, ale z dobrych przykładów wymieniłbym: Pink Floyd - Dark Side Of The Moon - zarówno w kwadrofonii jak i 5.1 , Miles Davies - Bitches Brew - kwadrofonia. To są takie płyty które były przemyślane na początku jako wielokanałowe przez samych artystów, wydane jeszcze wtedy na płytach winylowych (sa reedycje na nosnikach cyfrowych) i naprawdę mają sens jak się tego słucha. Czasem warto dać szansę i spróbować:)

Ad. OT: Myśle że 3D wypada jednak dobrze na takich filmach jak "Everest" -  wydał mi się dzięki temu tak realny!:) Kraftwerk również widziałem ale już z płyty - nie wiem jakie dawali na koncercie okulary ale mam nadzieję że nie anaglifowe - te faktycznie potrafią zmęczyć...

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, Scaramanga napisał:

nie wiem jakie dawali na koncercie okulary ale mam nadzieję że nie anaglifowe - te faktycznie potrafią zmęczyć...

Nie do końca wiem co to znaczy "anaglifowe" - w każdym razie nie miały jednego na niebiesko, drugiego na czerwono - obydwa "wizjery" są jakby lekko  i jednakowo "beżowe"  a projekcja leciała z trzech projektorów (+ jakby z czwartego mniejszego"?) równocześnie.

Edited by iro III

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, McGyver napisał:

Lampa i straty w dynamice  🤣🤣🤣 
Stary, od dawien dawna wykpiwany stereotyp.

Jasne:)
Problem w tym że twoje słowa nie mają pokrycia.
15 strona wątku a Ty nic nie zaproponowałeś, cały czas mówisz, że coś jest..., że znasz, że inni się mylą.... i nic.
To samo mówileś o monitorach i zero konkretów.
Ja nie powielam stereotypów, mówię tylko o sprawach ktore sprawdziłem, a nie o tym jak to Steve Wonder widział, że głuchy słyszał... Sęk w tym nie słyszałem tego o czym mówisz podczas odsłuchu monitorów i wzmacniaczy lampowych.

Znasz monitory i wzmacniacze lampowe które grają z basowym wykopem, świetnym drivem i dynamiką (tak jak jest to w temacie wątku)? -  to proponuj, doradź autorowi wątku, zamiast się doklejać do moich wpisów z takimi ogólnikami. Dzięki takim wpisom jak dyskusja staje się jałowa.
Wrzuć może parę przykładów a pierwszy pobiegnę posłuchać....Może napisz na jakiej muzyce testujesz komponenty? Tytko nie opowiadaj mi o litrażu obudowy i kabelkach w zwrotnicy ponieważ głównie kieruję się słuchem i mam na takie sprawy "wywalone":)

"Your lips are movin' but there's no sound"

Edited by Scaramanga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.