Jump to content
Grafii

Jak poprawić brzmienie?

Recommended Posts

25 minut temu, Scaramanga napisał:

?? Widzę że jest wśród nas gitarzysta. Zapewne masz distorsion lub inny efekt i gałeczkę bass wiec grajac ten sam dźwięk możesz go regulować.

Nie ma niższych od tonu podstawowego harmonicznych. 

  • Like 3
  • Thanks 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, McGyver napisał:

Bo to nie jest bassrefleks rurowy, tylko szczelinowy. Najwyraźniej równolegle do frontu jest wewnątrz poprowadzona odgroda (deska) która tworzy tunel bassrefleksu. Pięciocalowy głośnik na pewno nie pracuje w całej objętości tak dużej skrzyni, bo nawet już pomijając aspekt jakości basu, po prostu szybko uległby uszkodzeniu (karkas cewki uderzałby o nabiegunnik magnesu i zostałby pogięty).

Co oznacza że nie jest to dokładnie to samo.

2 minuty temu, przemak napisał:

Nie ma niższych od tonu podstawowego harmonicznych. 

Wiec chętnie posłucham skąd się bierze ta zmiana kręcąc gałką bass przy tym samym dźwięku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, Scaramanga napisał:

Wiec chętnie posłucham skąd się bierze ta zmiana kręcąc gałką bass przy tym samym dźwięku.

Nie z wytwarzania niższych harmonicznych. Reszta dywagacji jest mocno nie na temat. 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Scaramanga napisał:

Jak masz 5 podłogówek z tej samej linnii które tak nie mają to nie jest to reguła

Przekręcasz. Nie twierdziłem że to jest reguła. Twierdziłem i wciąż twierdzę że to jest powszechna praktyka, co wyraźnie pokazałem na przykładach z obecnej oferty producentów których sam przytoczyłeś jako kontrargument. Więc nawet nie możesz powiedzieć że jakieś marginalne przypadki pokazuję.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, fafarskid napisał:

Panowie wasza kłótnia zdominowała wątek. Upraszcza się o zaprzestanie tego. 

Jak założyciel wątku zgłosi do moderacji prośbę o posprzątanie, i posty poznikają to nie będę miał pretensji. Tymczasem pisanie nieprawdy wymaga skomentowania.


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, fafarskid said:

Panowie wasza kłótnia zdominowała wątek. Upraszcza się o zaprzestanie tego. 

Te typy tak już mają 😄

Każdy z nich musi mieć ostatnie zdanie. I to może ciągnąć się bez końca.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, Scaramanga napisał:

To skąd się bierze ta barwa?:)

Nie wiem, o czym piszesz. Zaprotestowałem tylko przeciwko twojej wypowiedzi "pomimo że grasz dźwięk np A pojawi się dużo innych harmonicznych, składowych które ten dźwięk tworzą w tym również niżej brzmiących" w rozumieniu niżej jako niżej niż ton podstawowy, bo jest to nieprawda.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, przemak napisał:

Nie wiem, o czym piszesz. Zaprotestowałem tylko przeciwko twojej wypowiedzi "pomimo że grasz dźwięk np A pojawi się dużo innych harmonicznych, składowych które ten dźwięk tworzą w tym również niżej brzmiących" w rozumieniu niżej jako niżej niż ton podstawowy, bo jest to nieprawda.

Na przykładzie skrzypiec:

"Dźwięk C ma częstotliwość 261,6 Hz. Jednak w typowym widmie dźwięku skrzypiec odnajdziemy nie tylko ton 261,6 Hz, ale i ton "c" o oktawę wyższy 523,k3 Hz (druga harmoniczna), a także ton 784 Hz (trzecia harmoniczna), odpowiadający już tonowi podstawowemu dźwięku "g"."

"Im więcej jest harmonicznych, tym bogatsza jest barwa dźwięku."

źródło:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podobnie jest z fortepianem i innymi instrumentami

Edited by Scaramanga

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Scaramanga napisał:

Na przykładzie skrzypiec:

"Dźwięk C ma częstotliwość 261,6 Hz. Jednak w typowym widmie dźwięku skrzypiec odnajdziemy nie tylko ton 261,6 Hz, ale i ton "c" o oktawę wyższy 523,k3 Hz (druga harmoniczna), a także ton 784 Hz (trzecia harmoniczna), odpowiadający już tonowi podstawowemu dźwięku "g"."

"Im więcej jest harmonicznych, tym bogatsza jest barwa dźwięku."

źródło:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podobnie jest z fortepianem i innymi instrumentami

w tym również niżej brzmiących w rozumieniu niżej jako niżej niż ton podstawowy


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak poprawić? Wpiąć w "tor" jakiś dobry korektor, najlepiej cyfrowy i wymodelować sobie pasmo przenoszenia tak jak będzie pasowało. Nie znam tego Auralica, ale może w jego oprogramowaniu jest taka możliwość?

Edited by Misio38

Pioneer CT777, Grado Black, Cyrus DAD1.5 -> Cyrus ONE HD -> Arcus TM65. Słuchawki: Korg DAC 100m, O2, K701, K272, SR225

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, przemak napisał:

w tym również niżej brzmiących w rozumieniu niżej jako niżej niż ton podstawowy

Que??? spacer.png


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Scaramanga napisał:

Stary to już sie robi nudne......sam napisałeś że część z głośnikami jest oddzielona przegrodą  (na czerwono) i cz. A jest tą samą konstrukcją co monitor i pracuje jak monitor a niżej obudowa (B) robi za podstawkę.

W takim razie się pytam skąd otwory bass reflexu w części B zaznaczone na pomarańczowo??

11.thumb.jpg.f666479cb1283136760c6041e2c8348f.jpg

Ale komora woofera nie musi zajmować całej dolnej części kolumny, nawet jak tunel BR jest na samym dole. 

Zdecydowana większość podłogówek 2way to konstrukcje bliźniacze do monitorów - objętość w której pracuje woofer jest zwykle taka sama jak w monitorze lub nie dużo większa.  


"Zwei Din­ge sind unen­dlich, das Uni­ver­sum und die men­schliche Dum­mheit, aber beim Uni­ver­sum bin ich mir nicht ganz sicher."

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, McGyver napisał:

Que??? spacer.png

Jak poniżej:

3 minuty temu, Scaramanga napisał:

Sorry, tu mój błąd - harmoniczne są faktycznie wyżej a nie niżej od tonu podstawowego.

Właśnie.

Zresztą to i tak mocny OT ;)


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, plastik1989 napisał:

Zdecydowana większość podłogówek 2way to konstrukcje bliźniacze do monitorów - objętość w której pracuje woofer jest zwykle taka sama jak w monitorze lub nie dużo większa.  

Jak "pijany płota" pytam po raz któryś już - czy nikogo ze zwolenników "monitorów" i "podłogówek" 2-way nie boli, że woofer (nie dość, że w takim przypadku wielkości spodka pod filiżankę kawy) wcale nie jest wooferem a MID-wooferem - czyli MUSI wyrabiać się jednocześnie z dwoma zakresami pasma akustycznego?

Czyż w takim przypadku (pomijając już słabowity bas) na takim "kompromisie" nie cierpi ŚREDNICA?

Edited by iro III

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, plastik1989 napisał:

Ale komora woofera nie musi zajmować całej dolnej części kolumny, nawet jak tunel BR jest na samym dole. 

Zdecydowana większość podłogówek 2way to konstrukcje bliźniacze do monitorów - objętość w której pracuje woofer jest zwykle taka sama jak w monitorze lub nie dużo większa.  

Ok, Nie mam przekroi wszystkich konstrukcji 2 -way  z odciętym spodem ale wspominałem wcześniej o prawdziwych podłogówkach a nie o "prawie-monitorach"

Edited by Scaramanga

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, iro III napisał:

Jak "pijany płota" pytam po raz któryś już - czy nikogo ze zwolenników "monitorów" i "podłogówek" 2-way nie boli, że woofer (nie dość, że w takim przypadku wielkości spodka pod filiżankę kawy) wcale nie jest wooferem a MID-wooferem - czyli MUSI wyrabiać się jednocześnie z dwoma zakresami pasma akustycznego?

Czyż w takim przypadku (pomijając już słabowity bas) na takim "kompromisie" nie cierpi ŚREDNICA?

Może cierpieć, ale nie musi. Dobry głośnik typu midwoofer zagra lepiej niż przeciętne wofer i mid. Oczywiście 3way daje większe pole do popisu niż 2way, ale nie ma co uogolniać, że 3way będzie zawsze lepsze.  

  • Like 2

"Zwei Din­ge sind unen­dlich, das Uni­ver­sum und die men­schliche Dum­mheit, aber beim Uni­ver­sum bin ich mir nicht ganz sicher."

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, plastik1989 napisał:

Oczywiście 3way daje większe pole do popisu niż 2way, ale nie ma co uogolniać, że 3way będzie zawsze lepsze.  

Tak, 3way daje potencjalnie większe pole do popisu, tyle że ten potencjał nie zawsze jest wykorzystany. Tanie 3 way na tanich głośnikach nie będzie lepsze od dobrze, zgodnie ze sztuką opracowanego 2way opartego na solidnych głośnikach, aczkolwiek 3 way może mieć większą moc i więcej basu (tyle że najczęściej kiepskiego). 

  • Like 1

Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bzdura. DACa nie podłącza się pod PRE OUT! 
Ludzie, nie piszcie takich kuriozalnych porad które mogą doprowadzić do tego, że ktoś sobie sprzęt uszkodzi. 
Grafi, pod żadnym pozorem nie podłączaj DACa ani żadnego innego źródła do PRE OUT w Twoim wzmacniaczu!


Z tego co widzę to@Scaramanga pisze o podłączeniu subwoofera do PRE OUT a nie DAC :)

Co do problemów z bas, to w b&w nie podobała mi się jego barwa, nie był przyjemny dla ucha. Dźwięk przy muzyce rozrywkowej był wycofany i przytłumiony jak za koca. CG gra dużo swobodniej niż b&w i ma bas ale nie schodzi on nisko, nie ma tego wow w kulminacyjnych momentach. Może te kolumny tak mają. MA nie podobało mi się brzmienie bo basu było bardzo mało (mniej niż przy CG), a całość grała kompletnie bez emocji z moim wzmacniaczem.

Panowie, dużo tego ale pogubiłem się i nie znalazłem propozycji. Sprawdzę w domu inne ustawienie kolumn, ale to raczej nic nie da. Kiedyś stały inaczej i było tak samo.

Sam nie wiem czy mam szukać podłogowej, innego wzmaka czy co. A może zestawy audio nie schodzą tak nisko i trzeba je wspomóc subwooferem jak proponowano. Do filmów zrobiłby pewnie dobra robotę, ale myślałem ze można to oprzeć o dobre kolumny i wzmacniacz, a nie zagracać pokoju dodatkowymi skrzynkami (SUB). :) Miałbym i super bas i super muzę :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla świętego spokoju wypożycz sub-a w obudowie zamkniętej jakiejś firmy, która umie to robić i będziesz wiedział. Canto nie schodzą bardzo nisko,  więcej innym wzmacniaczem tu nie zyskasz. Tak na marginesie ( moim zdaniem wersja CG Signature plus idzie troszkę niżej od wersji podstawowej i jest na niskich dokładniejsza a znowu podstawowa wersja CG ma lekko podbity dół, jest on bardziej efektowny 🙂). 

Edited by Adam 38

Zabawki:CYRUS/PMC MUZYKA:MatthewHalsall Colour Yes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie napisałeś najważniejszego.
Czy rozmawiałeś z producentem kolumn a jeżeli tak, to jakie on podał wyjaśnienie Twojego problemu.

Producent był u mnie w domu i słuchaliśmy ponad godzinę, ale to było ok 1-1,5 roku temu. Wtedy nie dostrzegałem tego, albo nie miałem takich potrzeb. Pan Grzegorz twierdził ze bas jest bardzo dobry (CG + K2).

Teraz jednak chciałbym żeby grało to z większym pazurem, stad ten wątek.
Tak jak zaznaczyłem na wstępie, nie jestem audiofilem, ale upodobania mi się najwyraźniej zmieniły.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Grafii napisał:

Pan Grzegorz twierdził ze bas jest bardzo dobry (CG + K2).

W jakiej okolicy mieszkasz? Może umów się z jakimś forumowiczem mieszkającym w pobliżu na odsłuch, żeby się przekonać czy przypadkiem nie oczekujesz niemożliwego?


Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. John Acton

www.valvencore.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, Grafii napisał:

Pan Grzegorz twierdził ze bas jest bardzo dobry (CG + K2)

Ten sam pan twierdził kiedyś , że prawdziwy bas zaczyna się od przetwornika 22 cm . To jest producent,co on może innego powiedzieć.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, Grafii napisał:

Teraz jednak chciałbym żeby grało to z większym pazurem, stad ten wątek.
Tak jak zaznaczyłem na wstępie, nie jestem audiofilem, ale upodobania mi się najwyraźniej zmieniły.

Proponuję odwiedzić któryś salon z większą ilością sprzętu i posłuchać paru niedużych zestawów podłogowych aby wyrobić sobie opinie samemu. Ewentualnie zawsze można wziąć swoje graty. W drugim kroku można spróbować coś wypożyczyć do domu. Na forum się nie dowiesz co będzie grało tak jak Tobie się najbardziej podoba.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Grafii napisał:

Panowie, dużo tego ale pogubiłem się i nie znalazłem propozycji. Sprawdzę w domu inne ustawienie kolumn, ale to raczej nic nie da. Kiedyś stały inaczej i było tak samo.

Sam nie wiem czy mam szukać podłogowej, innego wzmaka czy co. A może zestawy audio nie schodzą tak nisko i trzeba je wspomóc subwooferem jak proponowano. Do filmów zrobiłby pewnie dobra robotę, ale myślałem ze można to oprzeć o dobre kolumny i wzmacniacz, a nie zagracać pokoju dodatkowymi skrzynkami (SUB). :) Miałbym i super bas i super muzę :)

 

 

Sama zmiana ustawienie kolumn nie wystarcza.Sprwadz takze inne miejsce siedzenia.

Ale powracam do tematu innych glosnikow (wiekszych) albo innego wzmacniacza (mocniejszego) i jakie sa szanse rozwiazania Twojego problemy przez ich zmiane.

 

Wlasnie spedzilem 2 godzinki w piwnicy optymalizujac ustawienie moich glosnikow, miejsce odsluchu i Setup subwooferow i mysle ze wyniki udokumentowane pomiarami (czyli nie tylko jakies domysliwania, pomysly, teoie, legendy...) moga byc w tym temacie pouczajace/ciekawe dla wszystkich.

Mimo ze moje zestawy glosnikowe nie naleza do malych (przetworniki niskotonowe 18") a wzmacniach do slabych (tor niskotonowy 400W), ciagle sie ma wrazenie, ze to co Ty nazywasz "grac z pazurem" brakuje. I widac to rzeczywiscie na pomiarach. Zalaczylem tutaj wyniki 3 pomiarow porownawczych, w jaki sosob "rozprawilem sie" z powyzszym problemem uzywajac dwoch subwooferow

FG2.thumb.JPG.a8d3490222fa64c9ccf2440ea4a62472.JPG

Zacznijmy od tych pomiarow na dole -> graja tylko zestawy glosnikowe bez subwooferow. Przebieg pasma czestotliwosci zestawow glosnikowych jest nie korygowany.

Co widac na tym pomiarze?

1. Wielki Peak przy 29Hz (specyficzny dla mojego pomieszczenia i w zasiegu raczej tylko wiekszych zestawow, glosnikowych)

2. Wielki i szeroki Dip (dziura) w zakresie 35-60Hz -> to jest wlasnie ten PROBLEM GRANIA BEZ PAZURA. To jest wlasnie ten zakres, ktory wpycha nas w fotel. I jak widac, ani wielkosc przetwornika, ani moc wzmacniacza tego problemu nie rozwiazuje. A dlaczego? bo ta dziura powstaje przez nakladanie i wzajemne wylanczanie sie fali bezposredniej z fala odbita (od tylnej sciany). Im wiecej energii (mocy) wpompujesz, tam wiecjej sie bedzie wzajemnie wylanczalo!

Czyli "wiecej basu" poprzez zmiane ssprzetu NIE ROZWIAZE tego problemu.

3. Nastepnym wielkim problemem jest wielki Peak przy 90Hz ("dudnienie"). To znowu efekt wynikajacy z modow specyficznych dla mojego pomieszczenia.

I co z tego wnioskujemy?

Najbardziej upierdliwa jest ta dziura 35-60Hz i ten Peak przy 90Hz. Ciekawe w tym jest to, ze zarowno ta dziura jak i ten Peak sa "w zasiegu" wiekszossci normalnych zestawow glosnikowych, zarowno podlogowych jak i monitorow! Czyli ta tak czesto propagowana metoda dopasowania wielkosci glosnikow do pomieszczenia w celu omijania problemow z basem by nie funkckjonowala i problemu nie rozwiazala!!! Chyba ze kupicie glosniiki wielkosci pudelka paapierosow i grajace od  100Hz  wzwyz ;-)

 

Przejdzmy do srodkowych pomiarow.

Moje rozwiazanie problemu polega na zastosowaniu dwoch dodatkowych subwooferow, ale umiejscowionych na TYLNEJ scianie i pelniacych role aktywnej PULAPKI BASOWEJ!!! Czyli ich zadaniem nie jest "wpompowac" jeszcze wiecej basu do pomieszczenia. Ich zadaniem jest "WCHLONIECIE" fali basu wypromieniowanej przez przednie glosniki i niedopuszczenie do odbicia sie tej fali od tylnej sciany. Wazne w tym wypadku jest optymalne zgranie czasowe (delay) miedzy przednim glownym zestawem glosnikowym i tylnym subwooferem  (no i oczywiscie odwrocenie polaryzacji subwooferow). Taki system/setup nazywa sie DBA (Double Bass Array)

Na zalaczonych pomiarach widzimy, ze tylko dzieki DBA, bez jakichkolwiek dalszych manipulacj poprzez DSP/EQ, zarowno ten Peak przy 29Hz jak i ta wielka dziura miedzy 35-60Hz zniknely!

Czyli ten pozadany PAZUR sie pojawil!

Peak przy 90Hz pozostal, gdyz jest on poza zasiegiem moich dwoch subwooferow. Gdybym chcial go "zwalczyc" za pomoca DBA, musial bym uzyc 4 subwoofery. 

 

Przejdzmy do gornych pomiarow.

Aby "wygladzic" pasmo czestotliwosci w pozostalym zakresie (czyli 60Hz-4kHz) i dopasowac je do mojego preferowanego przebiegu (target curve) uzylem dalszych funkcji i mozliwosci mojego procesora DSP/DRC.

Jak widac sumaryczne efekt koncowy (DBA + DSP/DRC) jest zadawalajacy (minimalne odchylki +/-3dB niemalze w calym zakresie 18Hz-20kHz na miejscu sluchacza!!!)

 

Key message:

bez specjalnych wybiegow i rozwiazan typu DBA nie ma szans na wypelniennie takich dziur w przebiegu pasma basu. Ani przez wieksze/inne glosniki, ani przez inne wzmacniacze, ani przez kabelki, ani przez sieciowki, ani przez podstawki, ani...

Tak niestety funkcjonuje akustyka pomieszczenia i specyficzne ustawieenie glosnikow + miejsce sluchacza :-)

Dalszym ciekawym i pozytywnym efektem zastosowania takiego systemu bylo znaczne obnizenie czasu poglosu w zakresie basu (<100Hz) dzieki temu bas jest odbierany jako "szybki", "nie nadety"

Poglos bez DBA

Reverb.thumb.JPG.800c2b1668ba4a6ef26ed4171bb381aa.JPG

 

Poglos z DBA -> z pazurem :-)

Reverb_2.thumb.JPG.c4ede71361fc41e3d2bb840c890ae095.JPG

 

 

 

Edited by xajas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Pazur to jest u mnie 😉

1487136046_1gerw.thumb.jpg.7c1b99c2fd81f531371b0505fee2903b.jpg

Imponujące, 20dB nawet nie wszystkie korektory umią 😉

  • Haha 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.