Skocz do zawartości
IGNORED

Techniki nagraniowe kontrabasu i jego brzmienie w świetle audiofilskim


Chicago
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Pomyślałem, że warto założyć taki temat, ponieważ wielu audiofilskich braci zupełnie nie rozumie istoty zjawiska. Zapraszam do lużnej dyskusji, spostrzeżeń i doświadczeń z zakresu akustycznego basu - akustycznego basu live jak i tego reprodukowanego. Może na początek kilka lekcji pochodzących od profesjomalistów i zawodowców ?

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładne. Pomija kwestię przystawki i mikrofonów montowanych na, pod i w środku, to obecnie dość popularne rozwiązania. Dodam, że choć nie wszyscy, nawet zawodowi realizatorzy sobie z tego zdają sprawę, łączenie mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych na tym samym źródle z tego samego miejsca jest dużym błędem i nie pozwala na uzyskanie sensownych rezultatów. Tu mikrofony na szczęście zbierają inne rejony instrumentu, ale i tak ta wstęga tam jest dla szpanu i z przyzwyczajenia. Z przyzwyczajenia, bo mikrofon wstęgowy ma mocny efekt zbliżeniowy i jest mocno kierunkowy w sensie praktycznie nic nie zbiera z boku, co przy ustawieniu basisty nawet koło perkusisty teoretycznie pozwala na ustawienie mikrofonu celującego w bas i jednocześnie pod kątem prostym do bębnów, co minimalizuje przesłuch perkusji. W praktyce niewiele to pomaga, ale i tak lepiej niż nerka ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmontowałem na jutuba filmik nagrany wcześniej jako materiał do wykładów. Pokazuje co się dzieje przy łączeniu mikrofonów różnych typów, jak w powyższym trzecim przykładzie. Oczywiście większość to ignoruje, ale między ignorowaniem a ignorancją różnica jest ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interesujące z tymi mikrofonami. Mikrofon pojemnościowy odwzorowuje dokładnie ciśnienie, ponieważ jego największe wychylenie jest na szczycie fali/ciśnienia. Mikrofon dynamiczny daje sygnał o największej amplitudzie przy największej prędkości membrany/cewki - kiedy to mikrofon pojemnościowy nie daje sygnału, a ciśnienie wynosi zero. A jak to będzie z impulsami? Sinus zaczyna się od zera, pojemnościowy po prostu nadąża za ciśnieniem, a dynamiczny ma cewkę, która stopniowo się rozpędza i aby osiągnąć odpowiednią prędkość na zerze musi dojść do maks. wychylenia, a to się stanie po paru cyklach.

Który z mikrofonów da zatem lepsze brzmienie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, J.Jerry napisał:

Interesujące z tymi mikrofonami. Mikrofon pojemnościowy odwzorowuje dokładnie ciśnienie, ponieważ jego największe wychylenie jest na szczycie fali/ciśnienia. Mikrofon dynamiczny daje sygnał o największej amplitudzie przy największej prędkości membrany/cewki - kiedy to mikrofon pojemnościowy nie daje sygnału, a ciśnienie wynosi zero. A jak to będzie z impulsami? Sinus zaczyna się od zera, pojemnościowy po prostu nadąża za ciśnieniem, a dynamiczny ma cewkę, która stopniowo się rozpędza i aby osiągnąć odpowiednią prędkość na zerze musi dojść do maks. wychylenia, a to się stanie po paru cyklach.

Który z mikrofonów da zatem lepsze brzmienie?

Z tym ciśnieniem to nie zapędzałbym się, oba mikrofony użyte w teście to mikrofony kierunkowe czyli zasadniczo reagujące na ruch a nie ciśnienie. Jest to bardzo skomplikowane, bo kierunkowość tych mikrofonów jest uzyskana na drodze akustycznej, dochodzi efekt zbliżeniowy i inne takei, ten film jest praktyczny, z zastosowaniem najczęściej występujących mikrofonów. Z dookólnymi może być jeszcze inaczej, w sumie zrobię remake, mam dookólny dynamiczny, gorzej z prawdziwą dookólną pojemnościówką ?, się pożyczy. Z impulsami oczywiście będzie inaczej - teoretycznie muszą wyglądać inaczej bo każda składowa jest przesunięta nie o taki sam czas tylko o taki sam kąt, ale praktycznie dochodzą przecież elementy mechaniczne które mają ogromne znaczenie, wygrywa mikrofon z lżejszą membraną czyli pojemnościowy ewentualnie wstęga na drugim miejscu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.