Jump to content
Sign in to follow this  
xajas

Wady sluchu i korekcja odtwarzanej muzyki za pomoca DSP

Recommended Posts

Ostatnio spotkalem tutaj watek na temat uzycia DSP Behringera do korygowania wad sluchu. Chodzilo o korygowanie roznej czulosc lewego i prawego ucha dla roznych czestotliwosci.

Poniewaz temat ten interesowal mnie w innym kontekscie ("asymetryczna" akustyka i reprodukcja dzwieku w samochodzie), myslalem ze moge sie podzielic wlasnymi doswiadczeniami.

Moja propozycja kieruje sie przede wszystik do tych, ktorzy jako zrodla muzyki uzywaja PCta. Dzieki temu nie sa zmuszeni do kupowania zewnetrznych, dodatkowych procesorow DSP i moga uzyc darmowego, bardzo dobrego procesora DSP zainstalowanego w formie software -> Equilizer APO (parametryczny EQ) 

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Oczywiscie, kto nie uzywa PCta, ma mozliwosc uzycia dowolnego zewnewtrznego procesora typu miniDSP, Najda, Behringer,... umozliiajacego korekcje EQ osobno dla kanalu L i R. 

Caly pomysl jest bardzo prosty -> odtwarzamy serie sygnalow wzorcowych/pomiarowych dla poszczegolnych czestotliwosci i zwracamy na to uwage, czy sygnal wzorcowy zawsze jest slyszany/lokalizowany dokladnie w tym samym miejscu, czyli dokladnie posrodku miedzy lewym i prawym glosnikiem. Jesli pewne czestotliwosci "wychylaja" sie ze srodka, mozna ta okreslona czestotliwosc "skorygowac" przesuwajac balans za pomoca odpowiedniego EQ.

Ale nie jest to perfekcyjna metoda:

- calosc funkcjonuje najlepiej przy odsluchu przez sluchawki, gdyz tylko wtedy mamy idealna separacje kanalow L/R dedykowanych dla poszczegolnych uszow

- aby unikac clippingu/znieksztalcen/przestrojenia sygnalu nalezy ostroznie obchodzic sie ze zbyt nadmiernych podbijaniem poziomu glosnosci sygnalu korygowanych czestotliwosci. W ekstremalnych wypadkach mozna obnizyc poziom glosnosci calego sygnalu by stworzyc "headroom" na podbicie wybranych czestotliwosc.

Jesli kos robil takie testy sluchu u laryngologa/akustyka, to napewno zauwazyl ze przewanie uzywaja Sinusa jako sygnal pomiarowy/wzorcowy. Ja osbiscie nie lubie Sinusa i wole/uzywam waskopasmowe tercyjne (1/3 oktawy) Pink Noise

870996675_Bildschirmfoto2019-09-02um11_09_18.thumb.png.ab38f3fb09d6496663b09fe4fbe6d0ba.png

BTW.

Odtworzenie tych poszczegolnch czestotliwosci i kontrola rownowagi tonalnego balansu jest interesujaca nie tylko w kontekscie wad sluchu. Dzieki temu mozna takze sprawdzic wplyw pomieszczenia (np. odbic od bocznych scian) na podkolorowanie poszczegolnych czestotliwosci -> wskazowka na to, czy glosniki sa poprawnie ustawione i czy wymagane sa dodatkowe adaptacje pomieszczenia        

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.