Jump to content
enkoder

Musical Fidelity A2 - wymiana kondensatorów, potencjometr

Recommended Posts

Kupiłem jakiś czas temu wzmacniacz MF A2, wszystko jest w jak najlepszym porządku, gra miodzio. Po zakupie nie miałem czasu poodłączyć gramofonu, gdy to zrobiłem okazało się, że przełącznik źródeł w położeniu PHONO ma pewną niedociągłość, trzeba nim lekko poruszać, żeby zaskoczył prawy kanał, jak zaskoczy, jest ok, poza tym potencjometr siły głosu lekko się rusza, ale nie trzeszczy i jest w porządku. Niedawno rozebrałem wzmacniacz, zdjęcia poniżej...
W potencjometrze widać szparę między ośką a korpusem i ona jest winna temu, że ośka się rusza na boki, poza tym nie wiem jaki to potencjometr/producent. Wymieniłbym na ALPSa.
Selektor źródeł jest wlutowany w płytę i do gałki pociągnięta jest przedłużka, za to w samym przełączniku jest otwór, psiknąć kontaktem? 😉
Pooglądałem pare filmów z napraw wzmacniaczy MF, nie tylko A2 i w przynajmniej dwóch uwagę moją zwróciły Grzechoczące kondensatory Jamicon
tutaj 3:34 - https://www.youtube.com/watch?v=2hPaAsSu7Bg
i tutaj 20:40 - https://www.youtube.com/watch?v=vER0R3Txyek
Na moich zdjęciach widać, że jeden z mniejszych Jamiconów jest spuchnięty, z chęcią wymieniłbym wszystkie, przynajmniej te w zasilaczu.
No i ostatnia sprawa, w przedwzmacniaczu gramofonowym jest NE5532, wiem że to przyzwoity opamp, ale bawić się w eksperymentowanie z wymianą na inny?

 

1.thumb.jpg.d78bea76dbebafbd08f4a26d5951d333.jpg

2.thumb.jpg.6fdb2072339c83211ddfffd613dcb220.jpg

3.thumb.jpg.928f763eef2d111be7ea73352ed739ba.jpg

4.thumb.jpg.61c086bc15a294ccf1a2f99ff6db13b7.jpg

5.thumb.jpg.762e4d4492fa28254a7d445f6f99a889.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po kolei:

Spuchnięty kondensator do wymiany na 100%. Reszta wedle uznania ale osobiście bym je wymienił-> Mają swoje lata i nie są to kondensatory najwyższej jakości. 

 

Potencjometr-> Zastosowany jest tam najzwyklejszy potencjometr 2x50k logarytmiczny. Link poniżej:

https://www.tme.eu/pl/details/r16148-1b-2-a50k/potencjometry-jednoobrotowe-weglowe/sr-passives/

Co do alpsa to powinien podpasywać popularny RK27 

 

1 godzinę temu, enkoder napisał:

Selektor źródeł jest wlutowany w płytę i do gałki pociągnięta jest przedłużka, za to w samym przełączniku jest otwór, psiknąć kontaktem?

Pokaż jego zdjęcie. Myślę że kontakt nie zaszkodzi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcia przełącznika nie robiłem, ale po prawej stronie na górze widać jego część i wspomniany otwór, widać przez niego, jak się suwak przesuwa w trakcie przełączania.
Co do potencjometru, wydaje mi się że na zdjęciu jest liniowy B, chyba że to stare oznaczenie. Ale swoją drogą też myślałem o ALPS RK27

1.thumb.JPG.948a5b4b0b891a937e764a04f89a261d.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do styków przełączników wógule wprzestrzeniach zamkniętych raczej nie używać kontaktu jest ryzyko, że po czasie skoroduje i będzie jedzcze gorzej. Ja jeśli już muszę używać kontaktu to go wypłukuję izopropanolem po pewnym czasie. Lepiej się tego z wnętrza pozbyć, nawet jeśli piszą na opakowaniu, że w składzie jest smarowidło. Jestem wrogiem tych specyfików tak samo jak Jacek Kawa o czym wielokrotnie wspomina na swoim kanale YT.

Polecam obejrzec pare jego filmików i podjąć się trudu zrobienia tak jak on. Na pewno się opłaci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te drabinki mam 1-2 lata, polecam.Wprawdzie regulacja jest skokowa, ale za to bezbłędna. 

  • Like 1

Seas L22+FW146+9950/FW146+WA30TW010/BG9/I-amp/China AK4490+Amanero/Nostromo3+RS headamp+Superlux HD681

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, a co z kondami? Mam na oku 
Nichicon KG Audio
Nippon Chemi-Con EKMH630VSN103MA50S Harman Kardon
SAMYOUNG AHS HI-FI Audio
Chyba że inne, jakie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nippony KMH to dobre kondensatory, co do selektora to tylko regeneracja, zadnych kontaktow


Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na weekend wstępnie się zabiorę za przełącznik, potencjometr już zamówiłem. Muszę jeszcze pomierzyć kondensatory, bo ten Nippon ma 57mm i może być za wysoki. Jak będzie ok, to zamawiam i wymieniam.

Dzięki wszystkim za zainteresowanie i dam znać, jak skończę, oczywiście ze zdjęciami 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mundorfy sa przereklamowane, tylko zamula ten wzmacniacz. 


Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba sobie żartujesz,  albo nigdy nie miałeś tych kondów i po prostu ściemniasz. 

Jeśli  już,  to te kondensatory ożywią brzmienie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mundorfy też wezmę pod uwagę, ale cena 3-krotnie wyższa robi różnicę. Jak Nippony się nie zmieszczą, to wezmę Mundorfy, w końcu wzmacniacz zagości u mnie na dłużej, podoba mi się jego brzmienie. A co do ożywienia, nie wiem co ożywiać, w połączeniu z Meridianem, całość gra wyśmienicie.

Tymczasem dopiero jutro będę się zabierał za przełącznik. Co do reszty, w przyszłym tygodniu, jak znajdę czas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Tomek 1685 napisał:

Chyba sobie żartujesz,  albo nigdy nie miałeś tych kondów i po prostu ściemniasz. 

Mialem wielokrotnie w przeroznym sprzecie


Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj Panowie, mącicie mi w głowie, jestem elektronikiem, dla mnie ważna jest wydajność prądowa kondensatora, a nie jego "zamulenie", w końcu to tylko zasilacz, a nie tor audio. Na tych nieszczęsnych Jamiconach wzmacniacz ma taki wykop, a przy godz. 10-11 to już tylko włosy rwać z głowy, tak daje. Na ponad pół jeszcze nie dawałem, jest tak głośno, że mógłbym uszkodzić delikatne Tannoy-e 😉

Edited by enkoder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej,  

Wstaw to co było,  jamicon jest naj... 

Co ja tam wiem,  parę końcówek  tylko zrobiłem,  Sony w końcu też tego nie używa. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, enkoder napisał:

Oj Panowie, mącicie mi w głowie, jestem elektronikiem, dla mnie ważna jest wydajność prądowa kondensatora, a nie jego "zamulenie", w końcu to tylko zasilacz, a nie tor audio.

Jak masz g... w zasilaniu to co chcesz mieć dalej? Zamieni się później w złoto?

Zasilanie jest najważniejsze, potem dopiero tor audio.

M-lytic nie jest tak znacząco lepszy od nippona kmh, ale jak wstawisz m-lytica to nie wrócisz do nippona ;)

Przerabiałem mnóstwo kondów zasilających, jamicony idealnie się nadają do końcówek estradowych ;) maja pierdolnięcie i tylko tyle.

Nichicony KG mają specyficzna manierę grania i daleko im od neutralności, mają nieogarnięty bas i potrafią mulić.

SAMYOUNG AHS HI-FI Audio to kondy ładne wizualnie, ale brak im dynamiki a zwłaszcza mikrodynamiki.

Jeśli Ci zależy na dobrym dźwięku i nie boisz się inwestycji zainwestuj w mundorfy m-lytic. 


Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze

Share this post


Link to post
Share on other sites

I tak zapewne zrobię, poczytałem tu i tam, że te Mundorfy będą najlepsze. Wymienię jeszcze te obok 3300uF/63V i te mniejsze, spuchnięte 470uF/35V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, enkoder napisał:

w końcu to tylko zasilacz,

A zasilacz jest bardzo wazny


Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomierzyłem kondensatory i już są zamówione, potencjometr też. Nippony by się nie zmieściły, a i tak Mundorfy wejdą prawie na styk. Te nieszczęsne Jamicony mają wymiary 35x47mm, a Mundorfy 30x50mm, zostanie 1mm przerwy pomiędzy górną obudową, a kondensatorem. Będzie dobrze, czekam na przesyłkę.

Edited by enkoder

Share this post


Link to post
Share on other sites

jest już komplet, teraz tylko poluję na trochę czasu, żeby się za to zabrać...

 

1747745790_IMG_20190916_233936copy.thumb.jpg.fd37e1a8f45318a93faf510bba7065a5.jpg

Odrywać tą zieloną taśmę i przykleić Mundorf-y do płyty, czy nie ruszać? Słyszałem, że ten klej po jakimś czasie może nieźle "nabroić" na płycie...

Edited by enkoder

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, enkoder napisał:

Słyszałem, że ten klej po jakimś czasie może nieźle "nabroić" na płycie...

Fabryczny klej? 


Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 16.09.2019 o 23:44, enkoder napisał:

Odrywać tą zieloną taśmę i przykleić Mundorf-y do płyty,

Pewnie, że przykleić. Mundorf nieprzypadkowo dał taśmę dwustronna z klejem.

Edited by boomaga
,

Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Mundorf powinna być zmiana na plus zdecydowanie. Robiłem taki zabieg kiedyś w Exposure 2010s. 


Lyngdorf TDAI 2170, Dali Helicon 400 mk2, Van den Hul Revelation , Onkyo 6170, coax Neotech, filtr sieciowy DIY, Melodika 3400, Belden, Yarbo 7000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.