Jump to content
karoles75

Modyfikacja części cyfrowej CD

Recommended Posts

Witam. Kupiłem niedawno używane CD Denon 710AE i nie do końca jestem z niego zadowolony., więc zwracam się z prośbą, czy ktoś by trochę chciał mi pomóc i podzielił się swoim doświadczeniem i wiedzą.  Niby wszystko jest na swoim miejscu, ale pomyślałem, że może da się trochę coś poprawić. Jak do tej pory wymieniłem rezonator kwarcowy na precyzyjniejszy z Omigu, który trochę wcześniej kupiłem od jednego z kolegów z forum i kondensatory w torze sygnału na Elna Silmic II a przy opampach Nichcicon KZ.  Pojawiło się więcej przestrzeni, ale tak jakby wciąż czegoś brakuje. Może szczegółów? Chciałbym teraz wymienić kondensatory w sekcji cyfrowej, zaznaczone czerwonym kółkiem na dołączonym schemacie, i tu nie wiem jak się za to zabrać. Dodam tylko, że mam na stanie Oscon SP 68uf/16V i Oscon SP 100/16V, ale nie wiem czy mogę dać takie pojemności i czy w ogóle z tak niskim ESR? Czy nie będzie bezpieczniej dać np.: Panasonic FC lub FM? Czy jest jakaś zasada wymiany zwykłych kondensatorów na Low ESR? 

 

Cyfrówka.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oscon'y raczej dobrze się sprawdzają w części cyfrowej. Jak robić - to jak najbliżej nóg każdoczesnej kostki-klienta. 
68uF nie wydaje się być jakąś zawrotną pojemnością, więc raczej bezkarnie możesz je "dodać" do już istniejących odsprzęgów i nie bawić się w wylutowywanie tamtych, o ile jest taka możliwość (np. od spodu  pcb). 

Do tego kwarc OMIG: Czy zastosowałeś ODRĘBNY transformator zasilający, Odrębny prostownik, Odrębne filtry za prostownikiem? 
JAKI niskoszumny REGULATOR zastosowałeś tuż przed tym kwarcem?   Czy regulator z Kelwin'owską sensoryką (zasilanie czteroprzewodowe) czy bez? 

Tak tylko z ciekawości pytam. 

 

Czy zastosowałeś ODRĘBNY tor zasilania (trafo, prostownik, filtry, regulatory) do zapewnienia napięć po analogowej stronie kostki przetwornika, czy też wszystko na rympał wali z jednego i tego samego transformatora / zasilania? 

A jeśli z tego samego, to czy przynajmniej wydzieliłeś odrębne sekcje regulatorów dla rzeczonych napięć analogowych? 

 

Czy to CD używasz jako CD wraz z jego DAC przetwornikiem i ciągniesz z niego sygnały już analogowe, 
Czy też dopuszczasz możliwość używać tego CD jako transportu, czyli jako dawcę sygnału cyfrowego, który puszczasz do zewnętrznego DAC?  Jeśli to drugie - to może warto gdzieś boczkiem przy okazji sygnał cyfrowy na zewnątrz wyprowadzić, o ile go nie wyprowadzili w fabryce. 

 

Jeśli dobrze kojarzę ten model, to z tyłu masz wyprowadzony cyfrowy optyk. Może warto  z tego optyka "ukraść" sygnały "masa" oraz "spdif" oraz wywiercić dodatkowy otwór pod chinch i wyprowadzić elektryczny SPDIF, jak już w nim grzebiesz. 

 

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, zjj_wwa napisał:

Oscon'y raczej dobrze się sprawdzają w części cyfrowej. Jak robić - to jak najbliżej nóg każdoczesnej kostki-klienta. 
68uF nie wydaje się być jakąś zawrotną pojemnością, więc raczej bezkarnie możesz je "dodać" do już istniejących odsprzęgów i nie bawić się w wylutowywanie tamtych, o ile jest taka możliwość (np. od spodu  pcb). 

Do tego kwarc OMIG: Czy zastosowałeś ODRĘBNY transformator zasilający, Odrębny prostownik, Odrębne filtry za prostownikiem? 
JAKI niskoszumny REGULATOR zastosowałeś tuż przed tym kwarcem?   Czy regulator z Kelwin'owską sensoryką (zasilanie czteroprzewodowe) czy bez? 

Tak tylko z ciekawości pytam. 

 

Czy zastosowałeś ODRĘBNY tor zasilania (trafo, prostownik, filtry, regulatory) do zapewnienia napięć po analogowej stronie kostki przetwornika, czy też wszystko na rympał wali z jednego i tego samego transformatora / zasilania? 

A jeśli z tego samego, to czy przynajmniej wydzieliłeś odrębne sekcje regulatorów dla rzeczonych napięć analogowych? 

 

Czy to CD używasz jako CD wraz z jego DAC przetwornikiem i ciągniesz z niego sygnały już analogowe, 
Czy też dopuszczasz możliwość używać tego CD jako transportu, czyli jako dawcę sygnału cyfrowego, który puszczasz do zewnętrznego DAC?  Jeśli to drugie - to może warto gdzieś boczkiem przy okazji sygnał cyfrowy na zewnątrz wyprowadzić, o ile go nie wyprowadzili w fabryce. 

 

Ojej, aż się przeraziłem. Jestem za zielony na takie zabiegi. CD używam klasycznie, czyli jako CD. Mam za małe pojęcie, żeby dokonywać takich przeróbek a moje zabiegi muszą się ograniczyć tylko do poprawy filtracji zasilania a konkretnie tylko do wymiany kondensatorów. Reszta musi pozostać oryginalna. Wiem, że to nie dużo, ale co zrobić, nie w tym kierunku się kształciłem, musimy zatem skupić się na tym, co mamy, a zatem nie oczekuję też cudów a jedynie jakiejkolwiek poprawy. Czyli wracając do tematu, można bezpiecznie dać te oscony?

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Tak. Nadlutuj od spodu pcb, koniecznie w miarę krótkie nogi i jak najbliżej klienta (każdoczesnego cyfrowego scalaka. Zresztą foliaki małe - zapewne scalaczki też by się nie obraziły, powiedzmy jakieś maluchy rzędu dziesiąt nf. 

Równolegle do głównych diod prostowniczych w mostku zasilacza - dolutuj boczniki w formie kondensatorów foliowych, rzędu kilkudziesięciu nF.  UWAGA: na napięcie DC przynajmniej 2,2 razy większe jak napięcie na wyjściu za prostownikiem (czyli na kondach filtracyjnych).  Wtedy Diana Krall - przestanie ssssseplenić. 
Pamiętaj też dać foliowe odsprzęgu rzędu 100nF do tych wielkich filtracyjnych elektrolitów bydlaków w zasilaczu. 
To są (jak wyżej) w miarę proste czynności. 

 

Oczywiście ... w przypadku osconów - koniecznie przestrzegaj należytej polaryzacji ("+", "-"), bo to przecież elektrolity są.
Uważaj, aby nie wlutować odwrotnie. 

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, karoles75 napisał:

Panasonic FC?

Unikać ich jak ognia, te kondy nie nadają się do audio. FM w małych ilościach gdy trzeba poprawić bas ale to półśrodek.

oscony są bardzo specyficzne, wysuszają barwę, poprawiają kontur, ale brak im wypełnienia. Przy elementach lampowych w torze jeszcze sobie radzą, ale przy całym torze tranzystorowym zdecydowanie nie polecam.

Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wytrzymałem: Wlutowałem w miejsce C409 Oscona SP 100uf/16V i .. nie za bardzo. Średnica i góra by mogła być, ale bas jest za bardzo dominujący. Co teraz? Wlutować oscona 68uf czy szukać coś innego? A może czekać aż się uformuje?

Edited by karoles75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panasonin Fc mam w calej części cyfrowej i spisują się dobrze.

Zabawę z podmianą kondensatorów proponuję zacząć od wlutowania gniazd goldpin i dopiero w nie wkładać kondensatory.

Aby dobrać brzmienie nie raz trzeba w jednym miejscu przemaglować wiele różnych kondensatorów a lutowanie ich za każdym razem zniszczy w końcu pcb.

Jeżeli masz schemat i odrobinę chęci jak kolega wyżej pisał proponuję zabawę zasilaniem.

Efekt bedzie całkiem innej klasy niż podmiana elektrolitów.

Polecam stabilizatory Muzga ich aplikacja jest banalnie prosta a efekty warte nakładu pracy i kasy.

Chętnie pomogę coś dobrać.

Pozdrawiam.

Edited by krzysieks_2007

Waldi 4xPcm1704 Muzg,Salas,Black Gate-mod---------------Accuclone p4100 -mod--------------M2tech Evo Muzg,Salas -mod---------------Seas Bifrost -mod

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z Osconem nie wytrzymałem i wyleciał. Potwierdzam że osuszają barwę. Pod ręką miałem Nippona LXY 220uf/10V i... na razie jest git! Piękna góra, szczegóły i fajny bas. Jest naprawdę czysto ale nie ostro. Zobaczymy, jak będzie po uformowaniu, czy urok nie pryśnie, ale słyszałem, że długo się formują, więc muszę uzbroić się w cierpliwość. Dla chętnych pomocy dołączę schemat, jak uda mi się zmniejszyć jego rozmiar poniżej 2MB , ale proszę wziąć pod uwagę moje marne zdolności i wiedzę.

Link do PDF CD, bo za cholerę nie mogę go zmniejszyć: 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takiego Nippona wlutuj sobie przy opampach, hfo sprzedają 68uf.
Co do reszty bardziej niż na kondensatorach, skup się na zasilaniu. Masz pewnie jakiś bank kondensatorów za mostkiem prostowniczym, wstaw tam MLytic, potem jak koledzy sugerowali stabilizatory od Muzga, zegar i wsio. Ja mam też fetysz rezystorow, jeśli są jakieś w torze to wstawiam tam coś "lepszego"( ostatnio kupowałem coś co nazywa się TKD, rewelacja).

"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, Kopczas napisał:

Takiego Nippona wlutuj sobie przy opampach, hfo sprzedają 68uf.
Co do reszty bardziej niż na kondensatorach, skup się na zasilaniu. Masz pewnie jakiś bank kondensatorów za mostkiem prostowniczym, wstaw tam MLytic, potem jak koledzy sugerowali stabilizatory od Muzga, zegar i wsio. Ja mam też fetysz rezystorow, jeśli są jakieś w torze to wstawiam tam coś "lepszego"( ostatnio kupowałem coś co nazywa się TKD, rewelacja).

MLytic...O kurcze jakie drogie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawie za cenę Mundorfa jest zasilacz Shunt 2.1 od Muzga.Jedzcze lepiej wywalić elektrolit po pierwszym stabilizatorze i wpiąć się napięciem z Shunta. 

Edited by krzysieks_2007

Waldi 4xPcm1704 Muzg,Salas,Black Gate-mod---------------Accuclone p4100 -mod--------------M2tech Evo Muzg,Salas -mod---------------Seas Bifrost -mod

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po całodniowym słuchaniu  Nippona wróciłem jednak do Elny Cerafine. Była za dużo tego "dobrego". Mam dość! Poległem!  To mnie przerosło i poddaję się. Nie da się zmienić jednego kondensatora, bez zmiany innych elementów, by zachować równowagę tonalną i totalną. Myślę, że jednak potrzebny jest odpowiedni dobór typu kondensatora, pojemności, miejsca w układzie czy napięcia, by osiągnąć pożądane efekty a to wymaga jednak trochę wiedzy i  doświadczenia, którego mi brakuje. Wymiana kondensatorów to również czas potrzebny na formowanie kondensatorów a ja jestem raczej niecierpliwy, tzw. raptus. Dziękuję wszystkim za podpowiedzi i przepraszam, że "wywieszam białą flagę".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.