Skocz do zawartości
IGNORED

Basy w (za)małym pomieszczeniu (?)


matoole
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

35 minut temu, Sine Metu napisał:


 

 


Pomnożone ok, spoko.

A skąd "podzielone"?

Ja się o wykład nie pogniewam, byle w miarę łopatologicznie, ok? emoji6.png

Po prostu, nie widzę matematycznego uzasadnienia dla dźwięków poniżej - dość popularne w światku audiofilskim "niższe harmoniczne".

 

Nie ma czegoś takiego jak niższe harmoniczne. Natomiast niższe składowe dlaczego nie? Matematyczne uzasadnienie przecież podałem - demodulacje. W radiu jest dioda do demodulacji, w sprzęcie audio półprzewodników czy lamp nie brakuje ;) Już pomijając demodulacje obwiednia sygnału nie musi być i zwykle nie jest symetryczna i już samo to jest źródłem sygnałów o niskich częstotliwościach. Np. stopa jest źródłem sygnału np. 50Hz, ale jednocześnie membrana jest w momencie uderzenia wychylona z położenia spoczykowego i przytrzymywana przez bijak aż do momentu puszczenia... 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, slawek.xm napisał:

a to słyszałeś ?  U Ciebie powinien być niski i bardzo dobrze wybrzmiewający bas

https://www.youtube.com/watch?v=oydj5H9C-no

 

To jest w H, więc najniższy dźwięk basu to E 40Hz. Jest miękka stopa ze składową 35, słabą, poniżej już nic. Generalnie w dziedzinie dołu IMO słabo. Do testowania basu to w podobnym stylu jest najlepszy ten:

 

gdyż jest tam bas ciemny i w dodatku z oktawerem, grający realnie brzmiące dźwięki w okolicy 30Hz ?
Można zaryzykować twierdzenie, że ten, kto na małych kolumnach (monitorach niech będzie) słyszy pierwszy dźwięk basu we wstępie ma spory problem ze zniekształceniami nieliniowymi w kolumnach, bo nawet tych 60Hz nie powinno być ? 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 godziny temu, Sine Metu napisał:

 skąd dźwięk poniżej podstawowego?!


Jest jakieś sensowne uzasadnienie co do tego?

 

Teoretyczny przykład- złożenie np. 200 i 220 da ci 20*(niechciane). [Wolę już unikać określania fal ich długościami, niech już zostanie {w praktyce nie używanymi} nazywanie - częstotliwościami]

Barwowo tylko je rozróżnisz (lub nie- zależy od składników). 

Różnicowo to już interpretacja słuchowa. 

*przykładowe 20 to wina pomieszczenia - lepiej, kiedy nie gra

W dniu 21.11.2019 o 21:58, Sine Metu napisał:

 

No to co po brzdąknięciu od zera idzie.

 

b30a5ed8669dca16772ea896ee03a770.jpg

0 to coś co w ogóle nie istnieje przecież.

To temat praktyczny a nie postulowany, hipotetyczny.

P.S.  Ile nieskończoności trzeba by z bezwymiarowych punktów zaistniała prosta ?

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, xetras napisał:

Teoretyczny przykład- złożenie np. 200 i 220 da ci 20*(niechciane). [Wolę już unikać określania fal ich długościami, niech już zostanie {w praktyce nie używanymi} nazywanie - częstotliwościami]

Barwowo tylko je rozróżnisz (lub nie- zależy od składników). 

Różnicowo to już interpretacja słuchowa. 

*przykładowe 20 to wina pomieszczenia - lepiej, kiedy nie gra

Zdudnienia to i zły i dobry przykład. Zły, bo zmiany obwiedni słyszymy ale nie występują one w widmie, czyli występujące jednocześnie 100 i 101Hz dudnią ewidentnie ze słyszalną częstotliwością 1Hz, ale dopóki tego jakoś nie zdemodulujemy, to tego 1Hz nie ma w widmie. Dobry, bo i ucho jest nieliniowe i cały sprzęt nagrywający i odtwarzający też, stąd zasadniczo unika się sytuacji w której grają jednocześnie dwa instrumenty basowe, gitara basowa czy kontrabas w zespole jest jeden (w orkiestrze jest ich więcej, ale stroją dobrze), inne instrumenty mające ten sam zakres albo mają go słaby i dodatkowo osłabiany (fortepian) albo po prostu się ich nie używa (np. strojone kotły w muzyce rozrywkowej są raczej rzadziutko). 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PPS.

Nie spotkałem się z " niższymi"... To jakaś lokalna samowolka.

Z tego filmiku odnośnie gitary basowej widać kompletny śmietnik poniżej 60- 80 Hz. Nie dziwne, że tnie się go z sygnału filtrem górnoprzepustowym.

Czyli bas z klawisza "czystszy"* ? Taki jak w Bee Gees "Jive Talking" ?

(*elektrycznie)

 

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, przemak napisał:

Zdudnienia to i zły i dobry przykład. Zły, bo zmiany obwiedni słyszymy ale nie występują one w widmie, czyli występujące jednocześnie 100 i 101Hz dudnią ewidentnie ze słyszalną częstotliwością 1Hz, ale dopóki tego jakoś nie zdemodulujemy, to tego 1Hz nie ma w widmie.

1. Realizatorzy chyba aż tak głośno słuchają w reżyserce, że nie tylko czują ale i słyszą, że im dudni. 

2.  Zdemodulujemy, czyli przetworzymy na energię akustyczną ?

Czyli po ludzku:

Damy na głośniki ?

3 .Czy aby w tym obszarze 30- 60 (Hz czyli "częstotliwość") , czyli 6- 11 metrów (długości drgań) czujemy sejsmiczne tąpnięcia (od pewnego poziomu głośności) a ich realnie nie słyszymy nawet kostnie ?

(Wygaszenie tego impulsu to duże wyzwanie)*

Kiedyś (lata'70,'80) w urządzeniach słyszałem niekiedy bez sygnału na absurdalnie rozkręconym wzmacniaczu - przydźwięk sieciowy albo szum własny, a teraz nie (czy lepsze wzmacniacze, czy gorszy słuch?)

PS.

Dzięki za SRV. Z bluesa niewiele lubię, ale jego bardzo.

*Parę razy byłem w disko "Planet", gdzie teraz Progresja Music Zone (Fort Wola, Warszawa).

Elektrykę i akustykę robił tam Leszek Polanowski z Pol Audio z Józefowa. Już wtedy (23 lata temu) było świetnie. Tzn. dla tych, co lubią syntetyczno- mechaniczne techno- granie ?

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, soundchaser napisał:

No co Ty? A nie 80-100? 
Znowu coś źle zrozumiałem? ?

Po pierwsze to przykład a po drugie na pewno nie 100Hz.

31 minut temu, xetras napisał:

Realizatorzy chyba aż tak głośno słuchają w reżyserce, że nie tylko czują ale i słyszą, że im dudni. 

Dudnienie fizyczne to jest zjawisko, nie chodzi o potoczne rozumienie tego słowa. Dudnienie słychać też cichutko i przy wysokich częstotliwościach. 

33 minuty temu, xetras napisał:

Zdemodulujemy, czyli przetworzymy na energię akustyczną ?

Czyli po ludzku:

Damy na głośniki ?

Nie. Żeby powstała w widmie czyli w rzeczywistości częstotliwość różnicowa, sygnał musi zostać zdemodulowany czyli przetworzony, zniekształceń, musi przejść przez jakiś układ nieliniowe, np. diodę. Ucho też jest nieliniowe. Bez demodulacji w sygnale są tylko te dwie częstotliwości, nie ma trzeciej. 

36 minut temu, xetras napisał:

Czy aby w tym obszarze 30- 60 (Hz czyli "częstotliwość") , czyli 6- 11 metrów (długości drgań) czujemy sejsmiczne tąpnięcia (od pewnego poziomu głośności) a ich realnie nie słyszymy nawet kostnie ?

Nie, to słychać bez problemu. Bezkierunkowo ale słychać. 

37 minut temu, xetras napisał:

Kiedyś (lata'70,'80) w urządzeniach słyszałem niekiedy bez sygnału na absurdalnie rozkręconym wzmacniaczu - przydźwięk sieciowy albo szum własny, a teraz nie (czy lepsze wzmacniacze, czy gorszy słuch?)

Przydźwięk sieciowy ze słabego zasilacza ma 100Hz, 50Hz to z pętli mas, obecnie niestety dość częstej. 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 21.11.2019 o 23:42, Sine Metu napisał:

Ale i są też numery (niekoniecznie Pink Floyd) z przepięknym zejściem - ale ja tego "podstawkowym audiofilom" nie podpowiem

Porcupine Tree - Russia on ice na 9:30 ? Jak ktoś ma dobry bas w kolumnach to czuć jak powietrze drży. 

W dniu 21.11.2019 o 22:27, przemak napisał:

To jest najniższa struna e czyli 40Hz, oficjalnie najniższy dźwięk w muzyce rozrywkowej

Nie masz racji. Od wielu lat zespoły stroją gitary do D-drop. Przester na takim stroju brzmi potężnie. Nawet w rocku progresywnym używa się go do ostrzejszych fragmentów, o muzyce metalowej nie wspomnę. To będą okolice 30 Hz - taka sama sytuacja w basie pięciostrunowym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, Funnykris napisał:

Od wielu lat zespoły stroją gitary do D-drop. Przester na takim stroju brzmi potężnie. Nawet w rocku progresywnym używa się go do ostrzejszych fragmentów, o muzyce metalowej nie wspomnę. To będą okolice 30 Hz

Tak, metal i nawet rock progresywny to muzyka rozrywkowa. Nie dla mnie ?

D to będą okolice 35Hz a nie 30. Jak to jest w praktyce widać i słychać u Pink Floydów ?

27 minut temu, Funnykris napisał:

taka sama sytuacja w basie pięciostrunowym. 

Tak. Nadal jednak większość to basy czterostrunowe. 

Poza tym w tym poście który zacytowałeś nie chodzi o to, co to za dźwięk, tylko jaki jest rozkład harmonicznych w brzmieniu tego instrumentu. Ja w przykładzie byłem wyjątkowo pobłażliwy, bo użyłem gitary precision. Praktycznie wszystkie współczesne basy natomiast, w tym piątki i szóstki, to są "dzieci" jazzbassa, instrumentu z przetwornikami rozmieszczonymi w innych miejscach i mającego jeszcze mniej pierwszej harmonicznej. 

12 godzin temu, xetras napisał:

Z tego filmiku odnośnie gitary basowej widać kompletny śmietnik poniżej 60- 80 Hz. Nie dziwne, że tnie się go z sygnału filtrem górnoprzepustowym.

Z mojego gifa z basem czy z "another brick"? W basie solo to nie jest żaden śmietnik, czyste prążki o dokładnie takich jak trzeba częstotliwościach. Większa dokładność (czyli większe okno fft) w realtime niestety nie ma sensu. 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[mention=64427]przemak[/mention]

Czy masz dostep do nastepujacego nagrania i mozesz je „zanalizowac“ i zwizualizowac?

 

Nils Frahm „Chant“ z plyty „Solo“

 

IMG_0929.thumb.png.50213f1fcbca93f7d8854abe93d2f371.png

 

Moze to nie jest Twoj gatunek muzyki, natomiast zdecydowanie moj , a szczegolnie ten wyjatkowy instrument, na ktorym gra Frahm: najwiekszy fortepian M370 Klavina

 

IMG_0930.thumb.png.d5482529cdf22b1a304816214b121ff2.png

IMG_0929.thumb.png.dffbd0f8413d1105b6d677ae737225d4.png

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, przemak napisał:

Tak, metal i nawet rock progresywny to muzyka rozrywkowa. Nie dla mnie

Akurat Another Brick od the wall lata czasami w RMF. Metal, rock to wszystko jest w zasadzie muzyka rozrywkowa. Avw muzyce elektronicznej bas nie jest ograniczony w żaden sposób instrumentem i może schodzić dowolnie nisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, przemak napisał:

Tak, metal i nawet rock progresywny to muzyka rozrywkowa. Nie dla mnie ?

W basie solo to nie jest żaden śmietnik, czyste prążki ....

Metal nie ma już w sklepach z płytami swojej półki (Rap - ma).  Metal to bardziej sport niż rozrywka - teraz i rock i metal to bliskie,  bardziej niż kilka lat temu, gatunki.

O tym "preclu" (czyli Precision) dobrze przypomniałeś. 

Przypuszczam, że im więcej przystawek (minimikrofonów) zbiera dźwięki ze struny i z korpusu, tym trudniej o czysty sygnał do pieca. Na tym filmie z gitarą basową Precision to, co na wykresie po lewej u dołu bardzo mi nie pasowało.

I tak chyba to (w praktyce, a nie na podanym przykładzie) - obszar poniżej tonu podstawowego - nie gra.

Żeby nad nim zapanować, chyba filtrujesz go, a dla mnie to jednak raczej "śmietnik".

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykres  (filmik) z Pink Floyd " Another Brick On The Wall, part II" wskazuje na  użycie wcześniej filtru, jak przypuszczam, do nagrania.

W Twoim ( @przemak ), nagraniu z Fender Precision sygnał elektryczny  pewnie surowy ?

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, xajas napisał:

masz dostep do nastepujacego nagrania i mozesz je „zanalizowac“ i zwizualizowac?

Poszukam.

3 godziny temu, Funnykris napisał:

Avw muzyce elektronicznej bas nie jest ograniczony w żaden sposób instrumentem i może schodzić dowolnie nisko.

To jasne, że można. Tylko z przykładami gorzej ?

3 godziny temu, xetras napisał:

tym "preclu" (czyli Precision) dobrze przypomniałeś. 

Przypuszczam, że im więcej przystawek (minimikrofonów) zbiera dźwięki ze struny i z korpusu, tym trudniej o czysty sygnał do pieca. Na tym filmie z gitarą basową Precision to, co na wykresie po lewej u dołu bardzo mi nie pasowało.

I tak chyba to (w praktyce, a nie na podanym przykładzie) - obszar poniżej tonu podstawowego - nie gra.

Żeby nad nim zapanować, chyba filtrujesz go, a dla mnie to jednak raczej "śmietnik"

To nie jest kwestia czystości sygnału, tylko tego, co chcemy uzyskać. Sygnał z jazzbassa czy musicmana nie jest gorszy tylko inny. Ma więcej harmonicznych, lepiej go słychać. 

W moim przykładzie z precla nie ma nic poniżej podstawy - 40Hz jest, poniżej nic. 

2 godziny temu, xetras napisał:

Wykres  (filmik) z Pink Floyd " Another Brick On The Wall, part II" wskazuje na  użycie wcześniej filtru, jak przypuszczam, do nagrania.

W Twoim ( @przemak ), nagraniu z Fender Precision sygnał elektryczny  pewnie surowy ?

Nagranie jest filtrowanie, oczywiście, i całość i sygnał basu zapewne też, prawdopodobnie Gilmour* grał to z linii ale też przez wzmacniacz, stąd słaby dół. 

Mój przykład to czysty sygnał bez żadnej obróbki. 

*tak ?

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Sine Metu

(Konto usunięte)
Nagranie jest filtrowanie, oczywiście, i całość i sygnał basu zapewne też, prawdopodobnie Gilmour* grał to z linii ale też przez wzmacniacz, stąd słaby dół. 
Mój przykład to czysty sygnał bez żadnej obróbki. 
*tak
*?

Szczerze mówiąc, pierwsze słyszę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Sine Metu

(Konto usunięte)
Podobno. Na pytanie, jaka jest tajemnica brzmienia basu Watersa odpowiedź często brzmi Gilmour
Gilmour has played the bass guitar both in the studio and onstage, and has played many bass models including: an Ovation Magnum, a Fender Bass VI, Fender Precision and Jazz bass models and a Charvel fretless (all used during The Wall recording sessions).

No faktycznie, jest coś na rzeczy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, przemak napisał:
9 godzin temu, Funnykris napisał:

Avw muzyce elektronicznej bas nie jest ograniczony w żaden sposób instrumentem i może schodzić dowolnie nisko.

To jasne, że można. Tylko z przykładami gorzej ?

Nie słyszałeś nigdy? Szkoda, bo przykładów jest całe multum.
Tylko znając Ciebie napiszesz, że tam bas nie schodzi wcale nisko i będzie znów, że masz rację. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, soundchaser napisał:

Nie słyszałeś nigdy? Szkoda, bo przykładów jest całe multum.
Tylko znając Ciebie napiszesz, że tam bas nie schodzi wcale nisko i będzie znów, że masz rację. ?

Najtrudniej jeżeli chodzi o wysokość dźwięku jest określić oktawę. Najczęściej się myślimy. 

A przykładu nadal nie ma ?

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, przemak napisał:

Najczęściej się myślimy. 

Myślimy, czy mylimy?

10 minut temu, przemak napisał:

A przykładu nadal nie ma

Nigdy nie słyszałeś nisko schodzącego basu syntezatorowego np. w ELP?
Nie wspominając już w muzyce elektronicznej? 
A może ja znów czegoś nie rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, soundchaser napisał:

Myślimy, czy mylimy?

Nowy telefon jeszcze się nie nauczył ?

4 minuty temu, soundchaser napisał:

Nigdy nie słyszałeś nisko schodzącego basu syntezatorowego np. w ELP?
Nie wspominając już w muzyce elektronicznej? 
A może ja znów czegoś nie rozumiem?

ELP to może i do 60Hz schodzi nawet, chyba że gra Lake, to do 40 ? Daj konkretny przykład, jeden. 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, xajas napisał:

[mention=64427]przemak[/mention]

Czy masz dostep do nastepujacego nagrania i mozesz je „zanalizowac“ i zwizualizowac?

 

Nils Frahm „Chant“ z plyty „Solo“

 

IMG_0929.thumb.png.50213f1fcbca93f7d8854abe93d2f371.png

 

Moze to nie jest Twoj gatunek muzyki, natomiast zdecydowanie moj emoji3.png, a szczegolnie ten wyjatkowy instrument, na ktorym gra Frahm: najwiekszy fortepian M370 Klavina

 

IMG_0930.thumb.png.d5482529cdf22b1a304816214b121ff2.png

IMG_0929.thumb.png.dffbd0f8413d1105b6d677ae737225d4.png

 

 

Konkret ?
Wprawdzie tylko z jutuba wziąłem, ale pierwszy dźwięk cis - pełne 35Hz z pełną parą, z równym poziomem:

chant.gif

Zresztą każdy się może tak pobawić, analizator Voxengo SPAN jest darmowy.

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, przemak napisał:

ELP to może i do 60Hz schodzi nawet, chyba że gra Lake, to do 40 ? Daj konkretny przykład, jeden. 

Ja oczywiście miernikiem nie sprawdzałem, tylko na słuch, ale wydaje mi się, że chociażby w utworze Jerusalem, czy Toccata z płyty Brain Salad Surgery ten bas schodzi bardzo nisko...wystarczająco, by poczuć. 
Był taki japoński multiinstrumentalista Azuma, który nagrywał dla Private Music w latach 80-tych. Na drugiej jego płycie The Wanderer bas momentami schodzi tak nisko, że aż przyjemnie uszy zatyka. Mam jego 2 oryginalne płyty CD, prawdziwe unikaty, a i muzyka zacna.
A np. The Chamber of 32 Doors - początek - Genesis - czy tam bas nie schodzi odpowiednio nisko?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, soundchaser napisał:

Ja oczywiście miernikiem nie sprawdzałem, tylko na słuch, ale wydaje mi się, że chociażby w utworze Jerusalem, czy Toccata z płyty Brain Salad Surgery ten bas schodzi bardzo nisko...wystarczająco, by poczuć. 
Był taki japoński multiinstrumentalista Azuma, który nagrywał dla Private Music w latach 80-tych. Na drugiej jego płycie The Wanderer bas momentami schodzi tak nisko, że aż przyjemnie uszy zatyka. Mam jego 2 oryginalne płyty CD, prawdziwe unikaty, a i muzyka zacna.
A np. The Chamber of 32 Doors - początek - Genesis - czy tam bas nie schodzi odpowiednio nisko?

Jerusalem w normie, są wprawdzie dźwięki poniżej E, ale niezbyt mocne. W Genesis owszem, niskie cis we wstępie jest konkretne, jak w tym ogromnym fortepianie powyżej.

Azuma z jutuba:

jest cięty jakoś na 40Hz i poniżej niewiele, także... ? 

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, slawek.xm napisał:

skoro masz wprawę zobacz jaki najnizszy dzwiek jest w tym nagraniu

oczywiście jesli to nie problem

 

Przecież wiadomo, D, 37Hz ?

bach.gif

2 minuty temu, soundchaser napisał:

Ale tak w ogóle to po kiego tego typu rozważania?
Znów cyferki...Nie można ograniczyć się do samego słuchu?
Przecież to chore...

Można wiedzieć, można nie wiedzieć.

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.