Jump to content
xajas

BESTA - odjazdowy pomysl na glosniki Open Baffle

Recommended Posts

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

1. uzycie dużego konda poza pasmem odtwarzanym przez głosnik raczej nic nie da

Można stosować wzmacniacze bez zabezpieczenia przed pojawieniem się napięcia stałego na wyjściu, ale oczywiście to dla strachliwych. Starannie wykonany wzmacniacz nie powinien wykazywać kłopotów z tego zakresu przez długie lata. Moje pierwsze dłubanki aktywne mają już ponad 30 lat i dalej grają pomimo że wzmacniacze nie mają żadnych zabezpieczeń poza bezpiecznikami. Myślę że po renowacji którą ostatnio odbyły (wymiana elektrolitów i uszkodzonych resorów górnych głośników) będą cieszyć ucho obecnego właściciela przez następne 30 lat.

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten mów wpis odnosił się do ewentualnego wyrównania ostatniej oktawy

tylko odpowiednia pojemność będzie wspóldziałać z indukcyjnością cewki

zbyt duży kond nie da tego efektu

Edited by slawek.xm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. uzycie dużego konda poza pasmem odtwarzanym przez głosnik raczej nic nie da 2. i tak u,zywasz konda do zabezpieczenia tweetera , czy jest zatem sens uzywania innego filtra skoro sam szeregowy mały wystarczy by uzyskac odpowiednie pasmo? 3. dlatego rezygnuje się z aktywnych zwrotek dla połaczenia tweetera bo moze wystarczyć łagodna filtracja a kondensator filtrujący mozna dac z najwyższej półki oczywiście jesli dla zabezpieczenia głosnika nie jest potrzebny duży rząd filtra , a to wiąże sie z wysokim punktem podziału ze wzgledu na delikatność tweetera 

 

 

 

   Ad. 1. Ale to nieprzeszkadza w wyprobowaniu tego pomyslu z kondensatorem blisko ponizej czestotliwosci podzialu.

Jesli nie bedzie dzialalo, to go wybuduje.

 

Ad. 2.

Jesli uzywam aktywne zwrotnice, moge precyzyjniej dobrac delay/zgranie czasowe/fazowe.

Uzyte zwrotnice aktywne (NT) nie manipuluja fazy.

 

3. jak juz wspominalem, moja czestotliwosc podzialu jest bardzo niska (1,1kHz) dlatego bardzo bardzo plaska filtracja jest niekorzystna.

 

 

 

 

Można stosować wzmacniacze bez zabezpieczenia przed pojawieniem się napięcia stałego na wyjściu, ale oczywiście to dla strachliwych. Starannie wykonany wzmacniacz nie powinien wykazywać kłopotów z tego zakresu przez długie lata. Moje pierwsze dłubanki aktywne mają już ponad 30 lat i dalej grają pomimo że wzmacniacze nie mają żadnych zabezpieczeń poza bezpiecznikami. Myślę że po renowacji którą ostatnio odbyły (wymiana elektrolitów i uszkodzonych resorów górnych głośników) będą cieszyć ucho obecnego właściciela przez następne 30 lat.

 

Ta dodatkowa ochrona kondensatorem to raczej na wypadek stworzenia i uzycia niewlasciwego filtra (zlej, zbyt niskiej czestotliwosci), a nie ochrona przed felernym wzmacniaczem. Az sam sie dziwie, ze mimo tych setek filtrow ktore dotychczas generowalem, jeszcze nigdy nie zdarzyla mi sie pomylka.

 

Te numerki na zalaczniku, to numerki wersji setupow, ktore juz wyprobowalem IMG_1578.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
14 minut temu, xajas napisał:

Az sam sie dziwie, ze mimo tych setek filtrow ktore dotychczas generowalem, jeszcze nigdy nie zdarzyla mi sie pomylka.

Pomyłka jest groźna tylko jak przekroczysz moc 8 W na głośniku górnym. Tyle powinien znieść standardowy głośnik wysoko tonowy. Jak robię jakieś testy to zawsze poniżej tej mocy. Mam pewność że nic nie popsuję nawet jak się pomylę i przełączę zwrotnice w zakresy które mogą stanowić zagrożenie dla któregoś z głośników. W krótkim czasie głośnik górny znosi znacznie więcej. Firma Morel podaje dla swoich kopułek moc w impulsie do 10 ms ca. 1000 W. Oczywiście przy roztargnieniu można zrobić coś głupiego. Mi się zdarzyło dawno temu, przegwizdując kolumnę w rejonie wysokich tonów, pomylić przyciski w generatorze i przełączyć w górę przycisk -20 dB, generator stał dosyć daleko i przełączałem na ślepo. Na szczęście we wzmacniaczu który był w trakcie próbnego montażu założone były małe bezpieczniki i one uległy spaleniu, ale mimo to stres był ogromny i jedna bezsenna noc. Po wszystkich sprawdzeniach okazało się że z głośnikiem jest wszystko w porządku i gra normalnie.   

30 minut temu, xajas napisał:

Ale to nieprzeszkadza w wyprobowaniu tego pomyslu z kondensatorem blisko ponizej czestotliwosci podzialu.

Jesli nie bedzie dzialalo, to go wybuduje.

To nie jest dobry pomysł, ale jak się boisz to przez jakiś czas możesz dla spokoju stosować takie rozwiązanie z tym że proponowałbym ca. oktawę niżej poniżej podziału. Kondensator oczywiście tylko jako zabezpieczenie, chyba że chcesz go wciągnąć do charakterystyki zwrotnicy, też tak można. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak wyglada ten wczesniej wspomniany coax Beymy, w „calosci“ i rozkrecony

 

Adjustments.thumb.jpg.0c8f0947a63dbccae0cc84db2b443fd7.jpg

 

8“ midwoofery wyladuja w eksperymentalnej tubie, a 1“ tweetery w zmajstrowanych falowodach....

 

Adjustments.thumb.jpg.485c918ba925175f8a916b8ea7a7f82a.jpg

 

....ktore uzyje jako tylne supertweetery (polaczone rownolegle do przednich BMSow i odciete kondensatorem od 5kHz)

 

Adjustments.thumb.jpg.bbbcb1934e2584639d61bc8fe746c884.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczesniej wspominalem niekorzystny przebieg pasma tego 1“ przetwornika w oryginalnym Coaxie Beymy. Po zabudowaniu go do mojego falowodu widocznego na ostatnim zdjeciu bylem zaskoczony „uspokojonym“ przebiegiem, bez tych charakterystycznych „zebatych“ odchylek.

Tutaj porownanie
Czerwony stary przebieg w Coaxie (mierzony od 2,5kHz)
Zielony nowy przebieg w falowodzie (obciety kondensatorem > 5kHz)

IMG_1646.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 20.01.2020 o 20:44, xajas napisał:

Jeden z najnowszych komercyjnych produktow, ktory bedzie wkrotce przedstawiony.

 

IMG_1492.thumb.png.bf49c7475658689e9ea1b1a0740c42a8.png

 

Czy to podobienstwo koncepcji z tym 12“ wloskim przetwornikiem do 1kHz i AMT od 1kHz z moim wloskim przetwornikiem 12“ i zamiana przetwornika kompresyjnego na AMT od 1kHz nie jest zaskakujace?

W miedzy czasie, wyjasnilo sie, jaki AMT prztwornik zosatl uzyty

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To zdecydowanie tansza alternatywa do dyskutowanego Beymy TPL150

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczesniej padaly pytania o ciekawe przetworniki Coax

 

BMS wypusci dwa nowe modele

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moja experymentalna tuba nabiera formy tuby

Adjustments.jpg

Adjustments.jpg

Adjustments.jpg

Adjustments.jpg

Adjustments.jpg

Adjustments.jpg

Przedni „kolnierz“ to tylko szablon, ktory na koniec bedzie odfrezowany

Tylny kolnierz umozliwia mocowanie przetwornika 8“ albo 10“

Edited by xajas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, xajas napisał:

Wczesniej padaly pytania o ciekawe przetworniki Coax

 

BMS wypusci dwa nowe modele

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chyba wypuścili w 2019 - BMS12C382L można kupić za niecałe 1700PLN (się zastanawiam)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na moim ulubionym forum pojawila sie znakomita relacja z wystawy, na ktorej przedstawiono wspominany wczesniej zestaw glosnikowy ABACUS Oscara.
Widac tam, jak jest zbudowany i jak zintegrowano ten ciekawy przetwornik Dayton Amt-4 Pro

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie jestem pewny, czy wszyscy otwarcie moga widziec wszystkie zdjecia bez zameldowania

Share this post


Link to post
Share on other sites

BTW.
Znowu maly krok do przodu.
Kolnierze tuby wyfrezowane i wszystkie polaczenia poklejone tasma szklana/zywica.

Trzeba miec anielska cierpliwosc do szpachtlowania i szlifowania

IMG_1816.jpg

IMG_1815.jpg

IMG_1813.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nareszcie znalazlem troche czasu przy sprzyjajacej pogodzie wyszlifowac i „z grubsza“ polakierowac tube od srodka (sklepy zamkniete, a lakier sie skonczyl)

Obudowa przetwornika tez gotowa, wypchana styropianem, (by maksymalnie zredukowac pojemnosc tylnej komory) i przymocowana do tuby

Calosc przyjela dosc znaczne rozmiary i pasuje „na milimetry“ do regalu. Poniewaz to to tylko prototyp, jedna sztuka powinna wystarczyc do testu i wykonania pomiarow.

Jak narazie wyglada to jak solidny glosniki centralny

IMG_2429.pngIMG_2431.pngIMG_2423.pngIMG_2424.jpgIMG_2425.pngIMG_2427.pngIMG_2426.pngIMG_2421.jpg

Edited by xajas
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nawet jeszcze nie zdazylem pomierzyc. Najpierw musze dopasowac zwrotnice, opoznienie, target curve, a potem dopiero posluchac. Ale przyznaje, jestem bardzo ciekaw.

 

BTW. Mam odjazdowy/absurdalny pomysl.

Musze wykombinowac, jak za pomoca mojego audio interfacu uzyskac sygnal zmiksowany z lewego i prawego kanalu. Wtedy moge porownac odgrody (L/R) z mieszanka odgrody (L/R) dla basu i wysokotonowego plus wspolna tuba L+R dla 150-1300Hz

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, xajas napisał:

Musze wykombinowac, jak za pomoca mojego audio interfacu uzyskac sygnal zmiksowany z lewego i prawego kanalu.

Widzę że jesteś już blisko testu różnicowego, choć w domenie akustycznej to jest trudne zagadnienie, ale możliwe że wyniki byłyby ciekawe.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, xajas napisał:

Musze wykombinowac, jak za pomoca mojego audio interfacu uzyskac sygnal zmiksowany z lewego i prawego kanalu.

Opornikami można bez problemu zsumować. Dwa oporniki rzędu 5-10k (czy cztery symetrycznie) i już. 

Ewentualnie mostkowane końcówki zasilanej w przeciwfazie z dwóch kanałów. 

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Opornikami można bez problemu zsumować. Dwa oporniki rzędu 5-10k (czy cztery symetrycznie) i już.  Ewentualnie mostkowane końcówki zasilanej w przeciwfazie z dwóch kanałów.  

 

Mam lepszy pomysl  

Poprosze cie o „consulting“. Zaprosze cie do videokonferencji przez NetMeeting, rzucisz okiem fachowca na mozliwosci mixera mojego Audio Interfacu, zsumujesz/zmixujesz jeden z kanalow wyjsciowych L albo R z dwoch kanalow wejsciowych, i sprawa zalatwiona

 

Co ty na to?

 

BTW. Jako duzy fan Twojego poczucia humoru (i nie tylko) juz zawsze chcialem Cie „przezyc na zywo“, to by byla dobra okazja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mamy na forum kogoś, kto próbował zbudować/zbudował polecane kolumny w meblach z Ikei? 😄 

Obserwacje, spostrzeżenia, rezultaty?

Edited by D4ncer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak tam postępy - udało się podpiąć tuby i je pomierzyć/posłuchać/porównać?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mamy na forum kogoś, kto próbował zbudować/zbudował polecane kolumny w meblach z Ikei?  


Ja próbowałem. Trzeba sporo dokleić MDF albo płyty wiórowej - inaczej rezonuje, bo w środku BESTA jest prawie pusta. Imo jest prościej od razy złożyć obudowę z mdf i okleić folią.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 12.04.2020 o 13:05, xajas napisał:

Nawet jeszcze nie zdazylem pomierzyc. Najpierw musze dopasowac zwrotnice, opoznienie, target curve, a potem dopiero posluchac. Ale przyznaje, jestem bardzo ciekaw....

Udało się posłuchać? Trochę czasu minęło :) Czy może projekt został zarzucony?

Edited by Yotomeczek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uplynelo duzo czasu

Konstrukcje skoczylem w kwietniu a dopiero dzisiaj udalo mi sie podlaczyc to ustrojstwo i dokonac pierwszych pomiarow. Zrobione na szybko i nie jestem pewny, jak te wyniki zinterpretowac

 

Pomiar sweep, 50-2000Hz, 80dB za pomoca REW. Docelowym zaplanowanym zakresem pracy sa 100-1.200Hz.

Dwa pomiary, jeden przy 0cm odleglosc od otwarcia tuby, a drugi 30cm

W tubie zamontowany jest 8“ Coax Beyma (w zasadzie z niekorzystnymi parametrami dla tuby)

 

Dla porownania pomierzylem tez 12“ Midwoofer 18Sound w obudowie otwartej.

 

Przebieg pasma obudowy otwartej wypada zdecydowanie bardziej zrownowazony

 

Zielony tuba

Czerwony OB

IMG_3725.thumb.jpg.ae8bb72063edc33eff970f227fb8f346.jpgIMG_3726.thumb.png.6fcc229959f75ad22ee7f2b58d639161.pngIMG_3723.thumb.jpg.24f3e88712f5bf1adda15e86d598fa8e.jpgIMG_3722.thumb.jpg.04349f5f72db34e75819c1e7a74e1d24.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 20.11.2019 o 16:38, xajas napisał:

o dziwo bass jest o wiele pelniejszy i zrownowazony niz w moich dotychczasowych 3Cube. Generalnie brzmia bardziej energicznie niz 3Cube (OZ). 

Tutaj wyniki pierwszych pomiarow w miejscu odsluchu "na szybko" -> bez jakichkolwiek korekcj, linearyzacji i delays, tylko podzial (100Hz/1000Hz)

Porownanie moje 3Cube vs. Besta

Czerwony -> obudowa zamknieta (3Cube)

Zielony > obudowa Open Baffle U-Frame (BESTA)

A tutaj Woofer+Midrange+Tweeter 

vergleichmxk30.thumb.jpg.39c1c4e565f76359077987c93cbf560d.jpg

Mysle ze to pelne, energiczne brzmienie wynika z braku tych szerokich dipow miedzy 30-80Hz  i 120-200Hz

 

Wrażenie może i z tego wynika. Ale wykres pokazuje co innego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pomieszales komentarze.

 

Ten pierwszy odnosi sie do porownania obudowy zamknietej (3Cube) z Open Baffle (BESTA)

 

A te ostatnie odnosza sie do porownania pomiarow Tuby z Open Baffle (BESTA)

 

(Testuje/Porownuje rozne koncepcje zestawow glosnikowych)

 

OZ + OB

IMG_1763.thumb.jpg.15df2eba5ac558ee834bb8989f183d34.jpg

 

Tuba + OZ

 

IMG_1771.thumb.jpg.517d03f79273215a52eb851c92f40bb2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.