Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny DIY na szerokopasmowcu Audio Nirvana 10 Clasic.


Kris_54701
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

29 minut temu, Kris_54701 napisał:

Wkładka już jedzie do mnie. Kabelek przywiózł wczoraj znajomy. Cienka rurka na pewno się znajdzie. Ale czy taka rurka w kształcie stożka nie koryguje przypadkiem wzrostowej charakterystyki WM-61A?

rurke najlepiej dać metrową

a do wm poszukaj pliku kalibracyjnego sa rózne

podłączajac wejscie z wyjsciem karty muzycznej sprawdź najpierw pasmo karty by upewnic sie ,że jest liniowe bez górek i dołków do 20khz

jesli jest ok zrób kilka pomiarów na róznych plikach kalibracyjnych jeśli ściągniesz kilka

wybierajac ten na którym pasmo jest najrowniejsze

najlepiej robic to na jakimś tweeterze i porownywać z pomiarami tego tweetra dostepnymi w necie

innym sposobem bardziej profesjonalnym jest zakup gotowego mikrofonu z plikiem kalibracyjnym

lub wersja najlepsza to zlecić skalibrowanie wlasnego mikrofonu

warto wiedziec co pokazuje Twoj mikrofon jakie ma ograniczenia i na ile możesz mu ufać

by analiza i interpretacja pomiarów była w miare prawidłowa

do celów porownawczych najczęściej wystarcza taki sprzęt, przed analizą powtarzaj kazdy pomiar trzy razy by upewnic się ,że nie ma błędu wynikającego z przyczyn innych niz sam mikrofon

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co jeśli taka idealnie równa charakterystyka kolumny mnie się nie spodoba? Co jeśli mój słuch wymaga pewnej korekcji?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Kris_54701 napisał:

A co jeśli taka idealnie równa charakterystyka kolumny mnie się nie spodoba? Co jeśli mój słuch wymaga pewnej korekcji?

powinienes miec mozliwie gładka liniowa charke mikrofonu po to jest plik kalibracyjny

mierząc kolumnę i widząc jej górki i dołki widzisz wtedy jaki jest prawdziwy przebieg charakterystyki kolumny i uzywajac filtrów mozesz ja dowolnie korygować

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Kris_54701 napisał:

A co jeśli taka idealnie równa charakterystyka kolumny mnie się nie spodoba? Co jeśli mój słuch wymaga pewnej korekcji?

Nie mieszaj rowej charakterystyki kolumny z charakterystyka pomiaru w miejscu odsluchu i z rowna charakterystyka mikrofonu. To trzy rozne historie.

To co sie twojemu sluchowi podoba, odpowiada temu, co wczesniej wspominalem jako docelowy przebieg pod nazawa "target curve". Po to masz DSP/EQ, aby wlasnie tak dopasowac  charakterystyke kolumny, by mierzona w miejscu odsluchu brzmiala tak jak sie tobie podoba.

Wtedy nie musisz korygowac wlasnego sluchu ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodając odbicia pomieszczenia, odległość do kolumn z miejsca odsłuchowego, kolor dywanu, rozstawienie kolumn i ja koniec własne gusta, może okazać się, że te wszystkie pomiary i dążenie do liniowości kolumn nie są tylko zbędne, a wręcz błędne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, slawek.xm napisał:

rurke najlepiej dać metrową

a do wm poszukaj pliku kalibracyjnego sa rózne

podłączajac wejscie z wyjsciem karty muzycznej sprawdź najpierw pasmo karty by upewnic sie ,że jest liniowe bez górek i dołków do 20khz

jesli jest ok zrób kilka pomiarów na róznych plikach kalibracyjnych jeśli ściągniesz kilka

wybierajac ten na którym pasmo jest najrowniejsze

najlepiej robic to na jakimś tweeterze i porownywać z pomiarami tego tweetra dostepnymi w necie

innym sposobem bardziej profesjonalnym jest zakup gotowego mikrofonu z plikiem kalibracyjnym

lub wersja najlepsza to zlecić skalibrowanie wlasnego mikrofonu

warto wiedziec co pokazuje Twoj mikrofon jakie ma ograniczenia i na ile możesz mu ufać

by analiza i interpretacja pomiarów była w miare prawidłowa

do celów porownawczych najczęściej wystarcza taki sprzęt, przed analizą powtarzaj kazdy pomiar trzy razy by upewnic się ,że nie ma błędu wynikającego z przyczyn innych niz sam mikrofon

sorry, ale to jest troche bez sensu

 

"...rurke najlepiej dać metrową..."

Po co metrowa rurka? Jak chcesz obracac taki mikrofon w pionie i poziomie? Po to sa stojaki na mikrofony.

 

"...jesli jest ok zrób kilka pomiarów na róznych plikach kalibracyjnych jeśli ściągniesz kilka wybierajac ten na którym pasmo jest najrowniejsze..."

Jak chcesz sprawdzic, ktore pasmo jest najrowniesze, jesli nie masz wzorcowego zrodla mierzonego sygnalu oferujacego rowne pasmo?

"...najlepiej robic to na jakimś tweeterze i porownywać z pomiarami tego tweetra dostepnymi w necie..."

Uzywanie tweetera jako wzorca tez jest bez sensu, bo jest ograniczone do najwyzszego pasma, a pomiary dostepne w necie napewno nie byly tak wykonane, jak ty je mozesz zrobic w domu.

Co mozesz zrobic, to pozyczyc dobry profesjonalny mikrofon i porownac jego pomiary z tym zmajstrowanym, a rozpoznane odchylki mozesz samemu zapisac jako plik kalibracyny. Taki plik to prosty plik tekstowy (ASCII).

 

BTW.

Do tych zamierzonych celow wystarczy niekalibrowany mikrofon

 

13 minut temu, Kris_54701 napisał:

Dodając odbicia pomieszczenia, odległość do kolumn z miejsca odsłuchowego, kolor dywanu, rozstawienie kolumn i ja koniec własne gusta, może okazać się, że te wszystkie pomiary i dążenie do liniowości kolumn nie są tylko zbędne, a wręcz błędne.

Dokladnie!

OK, moze oprocz tego koloru dywanu ?

Typowy przyklad:

Jesli mody pomieszczenia podbijaja ci 40Hz, to nie ma sensu stroic zestaw glosnikowy tak, ze jest w stanie odtwarzac "liniowo" 40Hz, bo de facto prowadzi to pozniej do problemow -> najpierw podbijasz cos, co potem musisz znowu redukowac/korygowac.

 

Dlatego jest to tak wazne i przewaga konstruktorow DIY, ktorzy maja mozliwosc uwzglednienia akustyki wlasnego pomieszczenia w strojeniu glosnikow  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądałem plik kalibracyjny WM-61A. Wynika z niego w dużym przybliżeniu, że od 600 Hz charakterystyka rośnie lub spada o 2 dB na oktawę. Do 600 kHz różnice do 1 dB pomijam, choć można to też mieć na uwadze dokonując analizy. To chyba wystarczy do szacunkowej oceny charakterystyki. Pytanie tylko mam, czy te dane z pliku kalibracyjnego oznaczone jako np. 10013.7Hz ; 3.64714 dB muszę dodać do wykresu pomiaru czy odjąć? W którą stronę to działa? Mikrofon ma obniżoną sprawność dla tej częstotliwości, czy podniesioną?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz sie nad tym zastanawiac :-)

Jak wystartujesz REW, bedziesz pytany, gdzie jest twoj plik kalibracyjny i sprawa zalatwiona. REW zaladuje plik i sam wszystko uwzgledni/przekalkuluje.

Czy znalazles pliki dla 0 stopni i 90 stopni?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę, bo to na Androidzie chcę zrobić, a nie wiem czy ten plik podejdzie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdziej/jak podlanczasz ten mikrofon do Androida.

Nie rozumiem tego podejscia.

To jak wbijanie pinezki mlotem kowalskim

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na sąsiednim kolega @porlick opisuje podłączenie mikrofonu przez czteropinowego jacka z użyciem rezystorów 270R zamiast słuchawek, aby wywołać w systemie usługę zestawu słuchawkowego. Używa też apki Spectroid, za pomocą której robiłem kiedyś pomiary ze skrinami załączonymi w tym wątku. Mikrofon telefonu jaki jest można się domyślać, ale w połączeniu z WM-61A powinno być w granicach normy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywołany do tablicy, odpowiem- ją do pomiarów używam mikrofonu "kalibracyjne go" Yamahy, z kpl AT- KD. Też ma dobre parametry, w końcu służy do pomiarów audio. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xajas, naprawdę nie mamy żadnej płaszczyzny porozumienia dlatego nawet nie ma sensu bym Ci tłumaczył

dlatego , że zafiksowany jesteś na punkcie tworzenia dźwięku zespołów głośnikowych w bezpośrednim połączeniu z akustyką pomieszczenia

dla mnie jest to podstawowy błąd i próbowałem Ci to wytłumaczyć już kilka razy bezskutecznie

kwestia techniczna długiej rurki- wraz ze zwiększaniem częstotliwości długość fali maleje i w pewnym momencie elementy statywu odbijają krótkie fale które trafiają na mikrofon zaburzając pomiar dźwięku bezpośredniego

mierząc charakterystykę samej kolumny dążymy zawsze do wyłapania jak najszerszego pasma dźwięku bezpośredniego

np robiąc pomiar bliskiego pola dla basu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tworzymy kolumny, to jak najbardziej zgadzam się z powyższym. Ale jak robimy system dla siebie, to już trzeba brać wszystko pod uwagę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
xajas, naprawdę nie mamy żadnej płaszczyzny porozumienia dlatego nawet nie ma sensu bym Ci tłumaczył
dlatego , że zafiksowany jesteś na punkcie tworzenia dźwięku zespołów głośnikowych w bezpośrednim połączeniu z akustyką pomieszczenia
dla mnie jest to podstawowy błąd i próbowałem Ci to wytłumaczyć już kilka razy bezskutecznie
kwestia techniczna długiej rurki- wraz ze zwiększaniem częstotliwości długość fali maleje i w pewnym momencie elementy statywu odbijają krótkie fale które trafiają na mikrofon zaburzając pomiar dźwięku bezpośredniego
mierząc charakterystykę samej kolumny dążymy zawsze do wyłapania jak najszerszego pasma dźwięku bezpośredniego
np robiąc pomiar bliskiego pola dla basu

Nie, nie mamy plaszczyzny, bo to bzdury

Przyklad: nawet najdroszsze, najbardziej czule, najbardziej profesjonalne mikrofony sa mocowane na statywach i nie sa 1m dlugie.

A to z ignorowaniem mozliwosci pomiaru z wplywem akustyki pomieszczenia, to ponowny przyklad na to jak, dyskredytujesz problemy/rozwiazania, ktorych nie kapujesz.

Ja nie chce mierzyc tylko samej kolumny w bliskim polu, gdyz ten pomiar nie pokrywa sie z tym, jak bedzie brzmiala w konkretnym pomieszczeniu w konkretnym miejscu odsluchu.

Ponizszy przyklad pokazuje dobitnie, ze pomiar „bliskiego pola dla basu“ (zielony) ma niewiele wspolnego z pomiarem basu w pomieszczeniu w miejscu odsluchu (czerwony)


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy spojrzeć na wykres kierunkowy głośnika, a nie wszystkie kolumny ustawia się idealnie w osi miejsca odsłuchowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, przemak napisał:

Ja tylko napomknę, że umik z androidem działa bardzo ładnie. 

Napimnij coś więcej.

 

25 minut temu, porlick napisał:

Jeśli chcecie, nterfejs opiszę w DIY/ projekty ukończone, jako kolejny miniprojekt.

Na pewno wszyscy docenią twoją pracę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Kris_54701 napisał:

Napimnij coś więcej.

Co więcej - działa. Wygląda, że jeżeli starczy prądu, to będą też działać "przelotki" czyli interfejsy ze wzmacniaczem xlr-USB, wtedy zwykły mikrofon pomiarowy też będzie działał. Plik kalibracyjny pozwala wczytać aplikacja Audio Tool, ale ona płatna jest. Bawić bez kalibracji się można np. KRK audio tools. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co powiesz na zabawę w ustawianie kolumn "na ucho"? U mnie to trwało dość długo, wymagało trochę nieszablonowego podejscia, bo lekko obróciłem trójkąt stereo wzgledem osi pokoju, poprzesuwałem meble, by uzyskać kontrolę nad odbiciami i.... wyszło coś takiego- bez żadnej korekty na drodze dsp, czy innej elektroniki. To naturalna ch-ka kolumn w salonie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiar wykonałem parę lat po ustawieniu wszystkiego organoleptycznie.

?

 

 

Opis interfejsu przesłałem, teraz czekam na zatwierdzenie i pojawienie się go w "projektach ukończonych".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mysle, ze mniejsza role odgrywa, ktory mikrofon wspolpracuje z ktorym programem i z jaka dokladniscia. Dla mnie o wiele wazniejsze byly mozliwosci i wygoda obslugi uzytego programu poczawszy od zapamietywania, porownywania pomiarow, dokonywanie roznych typow pomiarow, az po analize pomiarow i generowanie proponowanych poprawek w zaleznosci od zdefiniowanych docelowych przebiegow.
Nie moge sobie wyobrazic jak to wygodnie obsluzyc na Androidzie.

Do tego dochodzi bardzo szeroka baza informacji i doswiadczen odnosnie dokonywania pomiarow i interpretacji wynikow dostepna w sieci. Jesli to uwzglednic to REW jest nie do pobicia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, xajas napisał:

Nie moge sobie wyobrazic jak to wygodnie obsluzyc na Androidzie.

Warum einfach, wenn Mann diese Sachen auch kompliziert machen kann ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako początkujący badacz i poprawiacz dźwięku mam pytanie do kolegów doświadczonych w pomiarach. 

Planuję nabyć Daytona Audio DSP-480 do korekty wpływu akustyki pomieszczenia na dźwięk z kolumn i mam kilka pytań. 

Pomiar robię REWem, do lapka podłączona karta Sound Blaster HD XFi, do niej wzmacniacz na Line out i mikrofon. Niestety mam tylko taki do kalibracji ampli kina Onkyo 676E, tj. krążek z otworem na górze z długaśnym przewodem Jack 6.3mm Mono. 

Moje pytania są następujące. Czy taki mikrofon trzeba jakoś kalibrować? Ustawiać go w miejscu pomiarów tak jak został skonstruowany czyli otworem do sufitu czy kombinować i tym otworem w kierunku Lini pomiaru celować? Karta ma chyba wejście mikrofonowe stereo, a mikrofon jest Mono i działa po wpięciu do karty audio ale czy to jest bez wpływu na pomiar?

Warto z tym mikrofonem kombinować czy jednak zaopatrzyć się w Umik1? W sumie to będzie jednorazowy lub dwukrotny pomiar pod konkretne dwa pomieszczenia. Z góry dziękuję za odzew. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikrofon skierowany na sufit.

Na pewno nie skoczy sie na dwoch pomiarach
Warto zaiwestowac w umik
A jak sie skonczy, to mozesz sprzedac.

Czy jako zrodla muzyki uzywasz PC?
Jesli tak, to dla zapoznania sie z tematem mozesz na poczatek zamiast tego Daytona uzyc darmowy program EqualizerAPO, a zaoszczedzona kase zainwestowac w mikrofon.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że to właściwy moment tej dyskusji, na przedstawienie kilku praktycznych i bardzo cennych porad na temat używania equalizera.

================================

W jaki sposób podbicie lub wytłumienie określonych częstotliwości może wpłynąć na brzmienie miksu?

20-50Hz: W tym obszarze ucho nie słyszy zbyt dobrze; niższą część tego zakresu można bardziej odczuć niż usłyszeć. Tutaj żyją sobie odgłosy przejeżdżających w oddali ciężarówek i niepożądane dudnienia pochodzące z otoczenia. Odgłosy te można wytłumić. Jeśli jednak chcemy, by najniższe częstotliwości były dobrze odczuwalne, tę strefę trzeba ostrożnie podbić. Lepiej jednak zostawić te częstotliwości bez zmian, chyba że posiada się subwoofer albo szerokopasmowe odsłuchy, które potrafią wiernie reprodukować to pasmo dźwięku. W innym przypadku istnieje ryzyko dodania zbyt dużej ilości dołu. Zbyt dużo energii w tym paśmie szybko pochłonie dźwiękową przestrzeń i ściągnie miks do niższego, słabiej brzmiącego poziomu.

63-80Hz: To środkowo-basowe pasmo należy podbić, jeśli chcemy by bas i uderzenie stopy miały większą siłę. Jest to również dobre pasmo do podbicia, kiedy chcesz by miks był bardziej ciepły, dół masywniejszy, a wokal, gitary i solówki saksofonu nie rozmazane. Zbyt dużo energii w tym paśmie może jednak pozbawić miks dźwiękowej przestrzeni i powodować przesterowania w głośnikach.

100-160Hz: Kiedy konga, dumbek i inne instrumenty perkusyjne uderzane dłonią produkują rezonujące dudnienie, to pasmo trzeba zazwyczaj obciąć. Z drugiej strony, jeśli głośniki wytwarzają dużo dołu, ale gitara basowa z niejasnych przyczyn robi się słaba kiedy przechodzimy na odsłuchy Yamaha NS10M, lekkie podbicie w tym rejonie pozwoli odzyskać ciepło i odpowiednią równowagę miksu na mniejszych głośnikach. Należy jednak uważać aby nie przesadzić, ponieważ zbyt dużo energii w tej strefie może sprawić, że miks będzie sprawiał wrażenie dudnienia.

200-250Hz: Te częstotliwości są zazwyczaj przyczyną zbyt dudniącego brzmienia gitary akustycznej. Lekkie podbicie w tym rejonie może dodać ciepła i pełni do słabego miksu, ale może ono również sprawić, że gitara basowa będzie rozmazana i niewyraźna. W przypadku problemów z rozróżnieniem nut granych przez bas można spróbować obciąć to pasmo zamiast podbijać średnie i wysokie częstotliwości. Uzyskamy w ten sposób jasność, której szukaliśmy, a miks będzie bardziej ciepły niż w przypadku podbicia wysokich tonów.

315-400Hz: Kiedy ogólny miks jest jałowy, zazwyczaj tę częstotliwość należy obciąć. To samo dotyczy indywidualnych ścieżek, takich jak wokal - spróbuj najpierw obciąć te częstotliwości zamiast podbijać średnie i wysokie, a poprawisz wyrazistość śpiewanego tekstu zachowując ciepło nagrania.

500-800Hz:Zbyt dużo energii w tym zakresie może sprawić, że miks będzie brzmiał twardo. Kiedy stopa perkusji brzmi jak uderzenie w gruby kawałek kartonu, zacznij od stłumienia tych częstotliwości. Masa przebojowych nagrań została nagrana z wyciętym zakresem tych właśnie częstotliwości, ale pamiętaj by nie przesadzić.

1-2kHz: Te częstotliwości należy podbić, kiedy chcesz poprawić wyrazistość bez zwiększania słyszalności głosek wybuchowych. Podbicie może przywrócić jasność i definicję podstawowej wysokości dźwięku w przypadku mocno przesterowanych, brzęczących gitar. Gdy jednak miks zaczyna brzmieć jak klaksony w samochodach, to znak, by obciąć ten zakres.

2,5-4kHz: Jest to strefa, w której ludzki słuch jest najbardziej wrażliwy. To oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze, każda ścieżka, która ma się przebić przez miks, skorzysta na podbiciu tego pasma częstotliwości. Po drugie, zbyt dużo energii w tej strefie zmęczy słuch szybciej niż w przypadku innych zakresów.
Kiedy miks wydaje ci się zbyt ostry, sprawdź czy to pasmo częstotliwości zostało podbite na poszczególnych ścieżkach. Jest to błąd popełniany przez wielu początkujących inżynierów dźwięku, stopniowo podbijających wysokie tony podczas pracy nad miksem, by zrekompensować zmęczenie słuchu. Następnego dnia, kiedy twój słuch jest wypoczęty, miks brzmi bardzo ostro. Generalnie lepiej jest obciąć częstotliwości rozmazujące miks niż podbijać strefę, w której szybciej męczy się ucho.

5-10kHz: Większość głosek wybuchowych w wokalu objawia się właśnie w tym zakresie częstotliwości, choć przy głosie kobiecym głoski wybuchowe mogą sięgać aż do 11 albo 12 kHz. Obcięcie tego pasma zlikwiduje zakłócenia związane zgłoskami wybuchowymi, pozbawi ono również wokal niuansów, artykulacji i przejrzystości.
Podbij górną część tego zakresu by uwypuklić sprężyny przy uderzeniach w werbel, stuknięcia przy uderzeniach w tom-tomy i klang stopy. Lekkie podbicie w tym rejonie może dać przyjemny, srebrzysty odgłos uderzanych strun gitary akustycznej. Zbytnie podbicie może jednak sprawić, że miks będzie brzmiał zbyt agresywnie.

12,5-20kHz: Jest to pasmo, w którym szum analogowej taśmy i szum przedwzmacniacza są najbardziej słyszalne. Często można tu zastosować filtr dolnoprzepustowy pod warunkiem, że nie są to ścieżki perkusyjne i mają niewiele wysokich tonów (np. bas elektryczny i gitara). Niewielkie podbicie w tym rejonie może sprawić, że talerze będą naprawdę wyraźne. Średnie podniesienie poziomu w tym zakresie może dać miksowi wspaniały klimat lekkości i czytelności. W przeciwieństwie do pasm niższych częstotliwości, wyższa oktawa jest zazwyczaj bardziej pobłażliwa w stosunku do podbijania: możesz pozwolić sobie na więcej, zanim miks zacznie brzmieć zbyt jaskrawo i lodowato.

Podczas pracy z korekcją trzeba pamiętać o jednej rzeczy: w większości przypadków lepiej jest obciąć niż podbijać. Wyjątki stanowią częstotliwości poniżej 250Hz i powyżej 12,5kHz. W tych ekstremalnych granicach spektrum dźwięku możesz czuć się swobodnie podbijając lub obcinając to co trzeba. Ale pomiędzy około 300Hz a 10kHz postępuj ostrożnie. Zbyt dużo podbicia gdziekolwiek w tym szerokim zakresie może spowodować, że instrument albo miks zabrzmi zbyt ostro i twardo.

Na przykład, jeśli ścieżka jest zbyt rozmazana, spróbuj obniżyć niewyraźnie niższe częstotliwości zamiast podbijać średnie i wysokie tony, które mogą wyostrzyć brzmienie. Z drugiej strony, jeśli ścieżka brzmi zbyt ostro i przeszywająco, obniż poziom w okolicach od 2,5kHz do 4kHz zamiast podbijać średnie tony i bas. W większości przypadków twój miks zabrzmi cieplej i bardziej gładko.

--------------------------------------------------------------

Naturalnie opisywanie dźwięku za pomocą słów jest procesem subiektywnym. Co jedna osoba postrzega jako dudniące, dla drugiej może zabrzmieć wspaniale. Powyższe wytyczne mogą być jedynie punktem początkowym w twoich własnych eksperymentach twórczych. Im więcej będziesz kręcić potencjometrami i obserwować wyniki, tym lepiej nauczysz się rozróżniać, co jest potrzebne danej ścieżce czy też całemu miksowi.

===============================

Tekst zapożyczony że strony

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, xajas napisał:

Czy jako zrodla muzyki uzywasz PC?
Jesli tak, to dla zapoznania sie z tematem mozesz na poczatek zamiast tego Daytona uzyc darmowy program EqualizerAPO, a zaoszczedzona kase zainwestowac w mikrofon.

APO EQ już przerabiałem. Miałem nawet Roona rok i bawiłem się korektorem parametrycznym ale abo drogie i na dożywocie nie zdecydowałem się z tą aplikacją. Laptop jest OK ale już zainwestowałem w allo sparky z usbridge i mi pasuje volumio sterowane mconnectem bo Qobuz fajnie śmiga.

Wzmacniacz niestety nie ma pokręteł barwy, korektory na volumio słabo działają bo są słyszalne zniekształcenia. Wymyśliłem Daytona bo przystępna cena i jest parę tutoriali jak. Teraz kwestią pozostaje pomiar. Chciałbym żeby był wiarygodny i pomocny przy korygowaniu DSP. Zrobię kilka prób tym co mam, a jak nie będzie coś pasować to zainwestuję w kalibrowany umik. Dzięki za podpowiedzi. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam sie na allo sparky i volumio, ale cos takiego kojarze z Malina.

Na Malinie leci znakomity „DSP“ w postaci tzw. convolvera - > brutefir.
Experymentowalem z tym convolverem i wyniki byly NIESAMOWITE. Cala sztuka polega na wygenerowaniu odpowiednich filtrow WAV interpretowanych przez ten convolver.
Moze taki brutefir jest tez dostepny dla Volumio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.