Jump to content
Kris_54701

Kolumny DIY na szerokopasmowcu Audio Nirvana 10 Clasic.

Recommended Posts

3 godziny temu, audioburak napisał:

i pobawisz się w strojenie z w miarę równymi wierzchołkami rezonansu w BR

powinny być równe i w miarę waskie

program limp i pomiar impedancji glośnika w obudowie

Godzinę temu, Kris_54701 napisał:

wiekszosc konstrukcji na tym glosniku budowana jest w okolicach 130 litrów netto. W przypadku dwóch łódzkich producentów to wymiary zewnetrzne 34x44x107

za dużą budę zawsze można zmniejszyć wkładając np woreczki z piaskiem

przy okazji jest dociążenie obudowy

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ukrywam, że byłbym bardzo wdzięczny za możliwość odsłuchania tych głośników w okolicach świętokrzyskiego.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Co do wyboru materiałów.

Wszelkie publikacje jakie znalazłem, zawsze mówią że sklejka, najlepiej brzozowa, ale...

nowe Klipsh  są wykonywane z MDF-u (kiedyś była sklejka)

 

JBL-e te wyższe modele, jak się przypatrzeć na filmiku to z kolei płyta wiórowa (tfu) na filmiie od ok 1;30 

PS> wiem wiem, nie pomogłem,  ;-)ale za to Troels Gravesen ostatnio wszystko buduje ze sklejki i jakiegoś twardszego MDF-u

 

stary klipsh

Klipsch-Heresy-III-back.thumb.jpg.264dca2d7dfe9604c15dbe59230536de.jpg

i ładne Troelsy

spacer.png

  • Thanks 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minut temu, Ape napisał:

wiem wiem, nie pomogłem,  😉

bardzo pomogłeś. Przymierzałem się do zakupu ścisków stolarskich, a tym czasem wystarczy zwykła taśma do pakowania.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nowy rok i nowe wyzwanie. 

Znalazłem pod łóżkiem taki oto chiński głośnik zakupiony z dziesięć lat temu do eksperymentów. Grał przez jakiś czas w ogromnej kolumnie jako średniak więc jest już wygrzany. 

Jest tylko jeden, więc podłączyłem pod jeden kanał lampy i tak słucham na zmianę co jednego to drugiego kanału. 

Dźwięk zdecydowanie inny. Trudno rozpatrywać który lepszy, bo sansuje to bardzo neutralne kolumny z dobrą barwą i dynamiką, ale ten chiński szerokopasmowy ma coś jeszcze w dźwięku, co nazwałbym precyzją.  Oczywiście wymieniać wad tego głośnika nie będę, bo gra bez obudowy, bez jakiejkolwiek korekcji i jest to w końcu najzwyklejszy chińczyk z allegro, więc wybaczam wszystkie jego wady. 

Gdybym jednak musiał jednym słowem ocenić jego największą zaletę, to jest nią B E Z P O Ś R E N I O Ś Ć. 

Próżno szukać w zestawach wielodrożnych takiego przekazu. 

IMG_20200101_123839_compress24.jpg

Prosty pomiar telefonem wskazuje, że gra całkiem równo do ponad 14 kHz, co przy głośniki 12' graniczy z cudem.

Screenshot_20200101-130314.png

  • Like 1

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest i obudowa

IMG_20200101_132026_compress5.jpg

Jest i obudowa

Jest i obudowa

Jest i obudowa

IMG_20200101_132026_compress5.jpg


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@thomas_XLR wywołał mnie do tablicy, więc jestem. Dziękuję za miłe słowa i również pozdrawiam.

Niestety, jako producent a zatem Branża nie mogę napisać zbyt wiele na tym Forum, by nie zostać posądzonym o auto reklamę.
Kilka rzeczy postaram się jednak wyjaśnić - mam nadzieję, że pomogą autorowi wątku. Jako producent współpracujący z Davidem Dicksem (Audio Nirvana) miałem możliwość przetestowania wszystkich wariantów 10" głośnika z AlNiCo włącznie. Dlaczego wybrałem Classic zamiast Super i Ferryt zamiast AlNiCo?

W pierwszym przypadku, porównując bezpośrednio Classic i Super potwierdza się wada wszystkich stożków - rezonans tylnej ścianki stożka wpływa niekorzystnie na średnicę. Promieniowanie wysokich w Classic owszem jest węższe, ale nie ma tego złego... Dzięki temu mamy możliwość "korygowania" wysokich przez lekkie odgięcie skrzyń według własnego uznania.

Ferryt vs. AlNiCo. Śmiało mogę potwierdzić że średnica jest lepszej jakości na lepszym magnesie. Pojawia się więcej szczegółów i lepsza barwa i gładkość. Ale nie jest to różnica za którą warto dopłacić prawie 1000$/para, uwzględniając przecież cło i VAT. Absolutnie nie - głośnik ten tylko na magnesie ferrytowym żadnym ułomkiem nie jest i właściwie zaaplikowany czaruje muzyką.


Wielkość obudowy. Mój pierwszy pokój odsłuchowy, to około 14 metrów kwadratowych. Pierwowzory wykonałem w wielkości 135l i miałem początkowo obawy o bas w mniejszych skrzyniach. Bezzasadne - komercyjne paczki to 80 litrów (własny projekt, nie zapożyczony z AN) i potrafią "pomasować" w tym pokoju. Drugi pokój to około 20m2 i basu również nie brakuje. Para która trafiła do tego pokoju pogoniła 140 litrowe skrzynie z przetwornikami Tannoy 12" Gold z oryginalnymi zwrotnicami. Świetnie dogadały się z monoblokami na lampach 45, na których Tannoy nie chciały grać - o mocy 1.5W/kanał. Grały tam również z 2A3 na tych samych monoblokach (możliwość zamiany lamp), klonem Pass F3, a obecnie ze wzmakiem na lampach ECL82 i klonem PASS F1.
W pierwszym pokoju wzmacniacze to Accuclone i SET na "Diabełkach" 10W/kanał.


Kolego @Kris_54701 - jeżeli masz pytania co do opracowania skrzyń i strojenia itd., to śmiało. Wiesz gdzie mnie szukać 😉

  • Like 1
  • Thanks 1

Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minut temu, AudioAddicted napisał:

mam nadzieję, że pomogą autorowi wątku. Jako producent współpracujący z Davidem Dicksem (Audio Nirvana) miałem możliwość przetestowania wszystkich wariantów 10" głośnika z AlNiCo włącznie

Oooo..., kolega Tomasz się odnalazł  😁 wyczuwam  kolejny audio - progres ✌😜😎👏. Drobny żarcik (bez obrazy).   

W dniu 1.12.2019 o 16:54, Kris_54701 napisał:

chciałbym powrócić do tego brzmienia już w profesjonalnej formie i na słynnym głośniku pełno pasmowym Audio Nirvana 10 Classic. 

Kolego Kris_54701 .

Tomasz z AudioAddicted - właściwa osoba chętna do pomocy w omawianym wątku 👍   

Edited by thomas_XLR
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Na wstępie chcę podziękować koledze @thomas_XLR za kontakt z najbardziej odpowiednią osobą temacie tytułowych głośników. 

@AudioAddicted Witam i dziękuję za zainteresowanie tematem. Mam kilka pytań i naprawdę nie wiem od czego zacząć, więc może właśnie chronologicznie od doboru głośników. 

Przeglądając karty katalogowe tych dwóch dziesiątek, wersja SUPER wydaje mi się łatwiejsza do zaaplikowania, ze względu na równo rosnącą charakterystykę aż do 17-18 kHz, co jest łatwe do okiełznania za pomocą płaskiego filtra dolnoprzepustowego. Taki zakres pasma jest zdecydowanie wystarczający, wyżej już tylko nietoperze sięgają.  

Wersja Classic ma ostry spadek 20 dB zaczynający się już na 8 kHz aż do 14 kHz. Równanie tego za pomocą zwykłego filtru dolnoprzepustowego spowoduje utratę pasma już na 8 kHz. W tej sytuacji najlepszym byłby filtr na zakres od 2 do 8 kHz, który o ile jest możliwy do wykonania, to przysporzy niemało kłopotu, a każdy dodatkowy element oddala konstrukcję od idei bezpośredniego podłączenia głośnika wprost do wzmacniacza.  

W związku z tym pytania mam następujące. Czy jest możliwe wykonanie odpowiedniego filtra dla tego głośnika zachowując ideę jak najprostszego połączenia? Czy jest możliwe zdobienie takiego filtra bez profesjonalnych pomiarów. A może istnieje już gotowa receptura na taki filtr dedykowany do tego głośnika, który pozwoli zachować pasmo powyżej 8 kHz?

Drugim już mniej znaczącym pytaniem jest sprawa obudowy. Chcąc zachować w miarę płytką obudowę ze względów mieszkaniowych, zdecydowany jestem na ścięcie rogów przedniej ścianki pod kątem 45 stopni, zachowując w ten sposób odpowiednią jej szerokość dla niskich częstotliwości. Większość konstrukcji na tych głośnikach jest wąska i głęboka jednocześnie. Czy taka płytka obudowa nie wpłynie negatywnie na pracę głośnika w zakresie niskich częstotliwości?

Trzecie pytanie już czysto logistyczne. Gdzie najlepiej kupić omawiane głośniki. Oferta dostępna jest na eBayu, i sam producent zachęca do zamawiania na swojej stronie internetowej. A może jest też w Polsce źródło dystrybucji, bądź też możliwość odkupienia jednej pary takich głośników?

 

Edited by Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Kris_54701 napisał:

Przeglądając karty katalogowe tych dwóch dziesiątek, wersja SUPER wydaje mi się łatwiejsza do zaaplikowania, ze względu na równo rosnącą charakterystykę aż do 17-18 kHz, co jest łatwe do okiełznania za pomocą płaskiego filtra dolnoprzepustowego. Taki zakres pasma jest zdecydowanie wystarczający, wyżej już tylko nietoperze sięgają.  

Wersja Classic ma ostry spadek 20 dB zaczynający się już na 8 kHz aż do 14 kHz. Równanie tego za pomocą zwykłego filtru dolnoprzepustowego spowoduje utratę pasma już na 8 kHz. W tej sytuacji najlepszym byłby filtr na zakres od 2 do 8 kHz, który o ile jest możliwy do wykonania, to przysporzy niemało kłopotu, a każdy dodatkowy element oddala konstrukcję od idei bezpośredniego podłączenia głośnika wprost do wzmacniacza.  

Zacznijmy od tego iż pomiary katalogowe nijak mają się do rzeczywistości. A już na pewno nie były przeprowadzone w obudowie z BR. Dlaczego? Ponieważ David Dicks jest wrogiem jakiejkolwiek implementacji filtrów, a bez nich te przetworniki "darły by ryja" już od 550Hz.


 

1 godzinę temu, Kris_54701 napisał:

W związku z tym pytania mam następujące. Czy jest możliwe wykonanie odpowiedniego filtra dla tego głośnika zachowując ideę jak najprostszego połączenia? Czy jest możliwe zdobienie takiego filtra bez profesjonalnych pomiarów. A może istnieje już gotowa receptura na taki filtr dedykowany do tego głośnika, który pozwoli zachować pasmo powyżej 8 kHz?

Możliwe jest wykonanie odpowiedniego filtra i będzie on zawierał tylko jedną cewkę i jeden rezystor - czyli filtr LR. Jako dowód, a zarazem potwierdzenie aby nie sugerować się charakterystyką na stronie AN wklejam charakterystykę moich głośników. Specjalnie dla Ciebie wykonaną dzisiaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wygładzenie 1/48, żadne tam 1/6, czy 1/12 😁


 

1 godzinę temu, Kris_54701 napisał:

Drugim już mniej znaczącym pytaniem jest sprawa obudowy. Chcąc zachować w miarę płytką obudowę ze względów mieszkaniowych, zdecydowany jestem na ścięcie rogów przedniej ścianki pod kątem 45 stopni, zachowując w ten sposób odpowiednią jej szerokość dla niskich częstotliwości. Większość konstrukcji na tych głośnikach jest wąska i głęboka jednocześnie. Czy taka płytka obudowa nie wpłynie negatywnie na pracę głośnika w zakresie niskich częstotliwości?

Ile to jest płytka obudowa? 34cm, to według Ciebie jest płytko czy głęboko? Większość konstrukcji jest wąska na ile się da ale bardziej z powodu tonów wysokich - tak jest również w przypadku moich kolumn. Zamiast zwiększać szerokość - można pójść w wysokość. Falami stojącymi zajmiemy się później - na nie też jest sposób, nawet w prostej, kanciatej skrzyni z jednym tylko wieńcem. Pomogą tutaj odpowiednie sposoby budowy, jak i wytłumienie. W rezultacie jaki osiągnąłem nikt nie musi starać się zapewnić im powietrza dookoła za wszelką cenę, więc nie demonizowałbym głębokości 34cm 🙂

 

Zacznijmy od obudowy - potem będziemy martwić się (nie)wpływem skosów, czy ustaleniem filtra BSC 😉

  • Thanks 1

Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, AudioAddicted napisał:

wklejam charakterystykę moich głośników

ja bym zakres od 2.5 khz w górę jeszcze obniżył tym bardziej ,że bas od 200hz opada

ale nie znam warunków pomiaru, dlatego tylko spekuluję

13 minut temu, AudioAddicted napisał:

Wygładzenie 1/48, żadne tam 1/6, czy 1/12

Jeśli pomiar w Twoim pokoju to gratuluję dobrej akustyki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pięknie to wygląda, wręcz wzorowo.

34 cm głębokości jest jak najbardziej do zaakceptowania. Jeśli barwa jest lepsza z tego we wersji Classic to oczywiście nie ma potrzeby nic więcej kombinować. To bardzo pomocna informacja. Przyznam, że trochę zastanawiałem się nad różnica cen tych dwóch wersji, z których to Classic jest o całe $20 droższa z jakiegoś powodu. Teraz jest już wszystko jasne. Wielkie podziękowania za pomiar. Szczerze nigdy nawet mi przez myśl nie przeszło, że taki głośnik można tak idealnie wyprostować w funkcji częstotliwości. Na wykresie rewelacja. 

Słucham tego chińskiego głośnika w mono i na prawdę nie mogę się nadziwić. Taka lekkość, swoboda, detal i czystość. Słuch odpoczywa na takiej muzyce.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Śledzę wątek od początku, także z powodu, że sam jestem na etapie poszukiwania głośników dla siebie.

Pytanie, czy cena stronie Audionirvana w przypadku Classic 10 375 $ jest ceną za sztukę, czy za parę?

do tego jeszcze cło, Vat?

Pomiar zamieszczony przez @AudioAddicted wygląda imponująco.

 

 

Edited by Ape

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Ape napisał:

Pytanie, czy cena stronie Audionirvana w przypadku Classic 10 375 $ jest ceną za sztukę, czy za parę?

do tego jeszcze cło, Vat?

Cena jest za parę, do tego cło, VAT, koszta manipulacyjne...

 

4 godziny temu, Kris_54701 napisał:

Trzecie pytanie już czysto logistyczne. Gdzie najlepiej kupić omawiane głośniki. Oferta dostępna jest na eBayu, i sam producent zachęca do zamawiania na swojej stronie internetowej. A może jest też w Polsce źródło dystrybucji, bądź też możliwość odkupienia jednej pary takich głośników?

Właśnie przypomniałeś mi że zapomniałem odpowiedzieć na to pytanie. David Dicks prowadzi sprzedaż bezpośrednią, można je kupić jedynie w Stanach.

Edited by AudioAddicted
  • Thanks 1

Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

eBay podaje w przybliżeniu koszta importowe i dostawy.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale cena za głośniki jest wyższa o prowizję, a od wyższej ceny wyższe opłaty. Lepiej napisać do Davida prosząc o całkowitą wycenę (głośniki plus koszt), do tego dodać 5% cła i 21%VAT plus koszta manipulacyjne - pewnie jakieś grosze.

  • Like 1

Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

David Dick baluje do 21 stycznia. 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, widnieje to na jego stronie :)


Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kto raz posłucha szerokopasmówki, ten nigdy nie zazna spokoju z wielodrożnym systemie.

  • Like 1
  • Haha 2

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można też kupić gotowe Tannoy Kensington GR 󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿



 
Pytanie, czy cena stronie Audionirvana w przypadku Classic 10 375 $ jest ceną za sztukę, czy za parę?


Ups, to jednak nie 10 tys dolarów

If you want the job done right, hire a professional.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Kris_54701 napisał:

Kto raz posłucha szerokopasmówki, ten nigdy nie zazna spokoju z wielodrożnym systemie.

Choć nie raz słuchałem szerokopasmówek i koaksjali to jestem zwolennikiem wielodrożnych systemów (obecnie korzystam z czterodrożnego). Każdy głośnik ma swój zakres częstotliwości, który zagra dobrze i najczęściej jest on ograniczony do kilku oktaw więc nawet jeśli jego pasmo poza tym zakresem jest użytecznie płaskie to znajdzie się inny głośnik, który zagra je lepiej.

Edited by Seyv
  • Like 1

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Sine Metu napisał:

Można też kupić gotowe Tannoy Kensington GR

To dwudrożne głośniki


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, Kris_54701 napisał:

Kto raz posłucha szerokopasmówki, ten nigdy nie zazna spokoju z wielodrożnym systemie.

Ja tam jestem spokojny 🙂 

  • Like 2

Zero krzemu w torze, to grać nie może 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, daris666 napisał:

Ja tam jestem spokojny 🙂 

Też byłem spokojny, dopóki nie podłączyłem tego chińczyka. Od nowego roku wolę dobre mono jak słabe stereo. Zwrotnica odbiera alikwoty i wybrzmienia.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, daris666 napisał:

🙂

Mam w torze jedne na najdroższych,. może się najlepszych elementów pasywnych. Żeby kolumny nie stanowiły wąskiego gardła, to oprócz najlepszych głośników trzeba mieć równie dobrą zwrotnicę. Koszt przeciętnej zwrotnicy dla układu trojdroznego na równie dobrych elementach to wydatek od 5k PLN do praktycznie nieskończoności. Dodając do tego zestaw głośników jak najlepszych na rynku to też okolice 5 - 7 kzł. Czyli minimum 10k za kolumnę, pod warunkiem, że uda nam się to wszystko dobrze zestroić. 20 kzł a 2 kzł dla mnie robi różnicę. To tak w kwestii finansów. 

Do powyższego należy dodać wszelkie wady zestawów trójdrożnych, czyli zazwyczaj bardzo niską efektywność, która zmusza do inwestycji dużo droższe wzmacniacze. Punktowosc źródła dźwięku też ma znaczenie dla ludzkiego ucha. Zagranie fazowe i wiele innych spraw o których nawet nie wiem są nie do pokonania w takiej szerokopasmówce.  Oczywiście padną tu zaraz zarzuty, że basu nie ma, że wysokie zniekształcone, ale kto dzisiaj słyszy powyżej 15 KHz? Komu zależy na grobowym basie, jeśli przeważająca większość dobrej muzyki gra środkiem pasma. To właśnie środek pasma decyduje o czytelności i barwie dźwięku. To właśnie na środkowym paśmie wykładają się konstruktorzy, próbując wysokimi tonami nadrobić rozdzielczość. Nic to nie da, bo o ile będzie to dźwięk z wieloma szczegółami, to jednak wybrzmienie środka będzie takie, na jakie pozwoli głośnik średnio tonowy. Na rynku jest wiele bardzo dobrych przetworników grających od 200 do 2k, ale na nic starania producentów głośników, jeśli przekaz zostanie obdarty ze szczegółów zwrotnicą. O zgraniu ze skrajami pasma nawet nie wspomnę, bo to zawsze kompromisowe rozwiązania. 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites



Zwrotnica odbiera alikwoty...


To akurat dobrze, bo alikwoty jako składowe harmoniczne są niezbyt pożądane w reprodukcji.

Ale nie czepiając się słówek i nie umniejszając głośnikom szerokopasmowym, to o czym piszesz czyli ta swoboda w dźwięku wynika także poniekąd z braku obudowy, bo tak obecnie słuchasz swój głośnik fr.
Także obudowa typu open baffle powinna znaleźć miejsce w Twoim kółku zainteresowań.


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.