Jump to content
Kris_54701

Kolumny DIY na szerokopasmowcu Audio Nirvana 10 Clasic.

Recommended Posts

Struna gitary również oprócz dźwięku podstawowego, zawiera cały szereg harmonicznych. Naturalnie występują w przyrodzie i są akceptowane przez ludzkie ucho. 

Z tak małego głośnika na zwykłej desce raczej basu nie będzie, a przed zamontowaniem przedniej ścianki posłucham bez pudła.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites




Z tak małego głośnika na zwykłej desce raczej basu nie będzie,


Będzie i to jaki
10-12" z odpowiednimi parametrami T/S i można grać solo dużej odgrodzie.
Wiadomo, że z większym (lub) dodatkowym głośnikiem basu będzie więcej, ale przecież zawsze można więcej, lepiej, drożej...
Zerknij na projekt JE Labs.



Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak po cichu obawiam się Tychy AN w BR, żeby za bardzo nie grały basem że względu na sąsiadów i rodzinę. Sprawdzę zatem w OB.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Głośniki jakieś masz, a sklejka w Castoramie majątku nie zrujnuje, warto protestować, będą nowe doświadczenia.

Audio Nirvana ze swoim dosyć niskim QTS w tych 80-100l raczej nie będzie trzęsło szybami jak subwoofer, bas raczej punktowy, szybki. Tego bym się spodziewał, więc o sąsiadów możesz być spokojny.
Tym bardziej że baffle step nie będzie w pełni skorygowane, czyli bas będzie o 6dB ciszej od średnicy.


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Kris_54701 napisał:

Koszt przeciętnej zwrotnicy dla układu trojdroznego na równie dobrych elementach to wydatek od 5k PLN do praktycznie nieskończoności.

Skąd Ty wziąłeś te 5tyś. złotych na zwrotnice ? 🙂

 


Zero krzemu w torze, to grać nie może 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, daris666 napisał:

Skąd Ty wziąłeś te 5tyś. złotych na zwrotnice ? 🙂

 

to jednak jedyne prawdziwe zdanie jakie napisał w swych wszystkich wywodach

dobra zwrotka może też przewyższać wartość głośników a na topowych elementach nawet wielokrotnie

problem w tym , że zrobi sobie tę marną szerokopasmówkę i będzie udowadniał światu , że zniekształcenia są szczegołem , brak podstawy basowej mu się podoba lub go nie potrzebuje

a w ogóle to ważna jest średnica, nawet bez wysycenia dolnego środka i wyjącym zakresem środka wyższego

nie wiem po cholere inwestować w dobre żródlo , jak cały dzwięk spieprzy się najważniejszym elementem jakim są kolumny

pocieszające jest tylko to , że glośnik może być dobrym rozwiązaniem jako średniak do 3-way i jak wreszcie usłyszy różnicę to będzie mógl go wykorzystac w nowej kolumnie

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, slawek.xm napisał:

to jednak jedyne prawdziwe zdanie jakie napisał w swych wszystkich wywodach

dobra zwrotka może też przewyższać wartość głośników a na topowych elementach nawet wielokrotnie

problem w tym , że zrobi sobie tę marną szerokopasmówkę i będzie udowadniał światu , że zniekształcenia są szczegołem , brak podstawy basowej mu się podoba lub go nie potrzebuje

a w ogóle to ważna jest średnica, nawet bez wysycenia dolnego środka i wyjącym zakresem środka wyższego

nie wiem po cholere inwestować w dobre żródlo , jak cały dzwięk spieprzy się najważniejszym elementem jakim są kolumny

pocieszające jest tylko to , że glośnik może być dobrym rozwiązaniem jako średniak do 3-way i jak wreszcie usłyszy różnicę to będzie mógl go wykorzystac w nowej kolumnie

W tej cenie spokojnie da się zrobić dwie i to na bardzo dobrych elementach. Oczywiście złożoność projektu jest tu kluczowa. 


Zero krzemu w torze, to grać nie może 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Kris_54701 napisał:

że względu na sąsiadów i rodzinę

pierwszy raz czytam ,że kolumny robi się dla rodziny i sąsiadów 🙂

aby równowaga tonalna była zachowana przy cichym słuchaniu bas powinien być głośniejszy niż srodek pasma

na pokazanym wykresie charakterystyki widać ze basu jest mało a przy cichym sluchaniu będzie wykastrowany jak eunuch

1 minutę temu, daris666 napisał:

W tej cenie spokojnie da się zrobić dwie i to na bardzo dobrych elementach. Oczywiście złożoność projektu jest tu kluczowa. 

to prawda, ale czytając farmazony warto podkreślić choć jedno zdanie które nim może nie być 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, slawek.xm napisał:

na pokazanym wykresie charakterystyki widać ze basu jest mało a przy cichym sluchaniu będzie wykastrowany jak eunuch

Na szczęście moje kolumny charakterystyki nie widziały i o tym nie wiedzą. Nie wiedzą też, że nie umieją basu, o jego jakości to nawet nie wspomnę. W zasadzie nie wiedzą, że istnieją ludzie, którzy już wszystko z nich słyszeli choć nie byli i tego też im i powiem 😉

  • Like 1

Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słuchałem z pół godziny tych głośników w wykonaniu firmy z Łodzi na AVS. Zaskoczył mnie właśnie bas. Spodziewałem się plumkania, takie pukania, a tu bas był tak pełno wymiarowy, jak tylko można się tego spodziewać. Fajną jego cechą była szybkość. Był tylko tam gdzie powinien być i miał swoją fakturę. Co ważne był mocno tłukący, stukający, ale nigdy buczący jak z aktywnego subwoofera. Słychać było wyraźny wpływ BR, bo nie był w całym paśmie równy, a podbity gdzieś na 40- 60 Hz. Wyżej jakby cisza, i znów w okolicach 100 -150 Hz zaczynał grać. Ten najniższy był jakby oddzielony, ale nigdy w czasie. Wszystko grało jednocześnie i składnie. Może dl kogoś być to wadą, ale nie ma nic gorszego jak bas zalewający niższą średnicę. Na tym głośniku wszystko jest otwarte, przejrzyste i na wierzchu. Oczywiście to było tylko z pół godziny z przerwami na rozmowy z producentem, jednak bas był zadziwiający. To takie porównanie nie tylko względem oczekiwań czy swoich kolumn, ale przede wszystkim względem całej wystawy. Trzeba przyznać, że bas mają charakterystyczny i można go różnie postrzegać, jednak z basowych tub i frendzli już dawno wyrosłem. Lepszy jest twardy i szybki. 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, AudioAddicted napisał:

Na szczęście moje kolumny charakterystyki nie widziały i o tym nie wiedzą. Nie wiedzą też, że nie umieją basu, o jego jakości to nawet nie wspomnę. W zasadzie nie wiedzą, że istnieją ludzie, którzy już wszystko z nich słyszeli choć nie byli i tego też im i powiem

Wiesz , ja też projektując kolumnę biorę pod uwagę room gain ale bez przesady

soczystość a więc i barwe niskiego srodka próbujesz uzyskać opuszczonym od 200hz basem

co z tego jak od 2khz zostawiasz praktycznie pasmo liniowe wiedząc ,ze szerokopasmowka im wyzej jest mniej dokładna ,w dodatku eksponujesz ten zakres, jest to absolutnie niezrozumiałe

ale byc moze taki dźwiek Ci odpowiada, wyrazenie swojego zdania jest podstawa dyskusji

mozesz sie nie zgadzać , ale to nic niezmieni

nie da sie posluchac wszystkich kolumn na swiecie ale ktos kto ma pojecie o pomiarach potrafi przynajmniej niektóre aspekty strojenia zrozumieć

19 minut temu, Kris_54701 napisał:

Słuchałem z pół godziny tych głośników w wykonaniu firmy z Łodzi na AVS. Zaskoczył mnie właśnie bas. Spodziewałem się plumkania, takie pukania, a tu bas był tak pełno wymiarowy, jak tylko można się tego spodziewać. Fajną jego cechą była szybkość. Był tylko tam gdzie powinien być i miał swoją fakturę. Co ważne był mocno tłukący, stukający, ale nigdy buczący jak z aktywnego subwoofera. Słychać było wyraźny wpływ BR, bo nie był w całym paśmie równy, a podbity gdzieś na 40- 60 Hz. Wyżej jakby cisza, i znów w okolicach 100 -150 Hz zaczynał grać. Ten najniższy był jakby oddzielony, ale nigdy w czasie. Wszystko grało jednocześnie i składnie. Może dl kogoś być to wadą, ale nie ma nic gorszego jak bas zalewający niższą średnicę. Na tym głośniku wszystko jest otwarte, przejrzyste i na wierzchu. Oczywiście to było tylko z pół godziny z przerwami na rozmowy z producentem, jednak bas był zadziwiający. To takie porównanie nie tylko względem oczekiwań czy swoich kolumn, ale przede wszystkim względem całej wystawy. Trzeba przyznać, że bas mają charakterystyczny i można go różnie postrzegać, jednak z basowych tub i frendzli już dawno wyrosłem. Lepszy jest twardy i szybki. 

jedynym atutem szerokopasmówki jest spójnośc pasma,  ale glosnik ten pozbawiony przymusu odtwarzania basu moze zabrzmieć fenomenalnie chocby połaczony z od dołu na niskim podziale i z łagodnym filtrem z midwooferem

góra pasma jest oddzielnym tematem , tweetery maja mms rzedu 0.5 g jaka mase membrany ma Twój głosnik? jak moze czysto i przede wszystkim szybko odtworzyć wysokie tony w stosunku do kazdego tweetera?

kazdy robi jak chce ,ale nie da się wad szerokopasmówki obiektywnie nie zauwazyć

reszta jest kwestią subiektywnego gustu odbioru muzyki , nie liczac sasiadów i rodziny oczywiście 🙂

Edited by slawek.xm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie zgadzam się. A gdy kiedyś będziesz miał możliwość posłuchać moich kolumn, wtedy coś się zmieni 😉
 

  • Like 1

Wzmacniacz PP krzemowy i wzmacniacz SET lampowy; Pre lampowe; DAC nie lampowy; CD nie lampowy; PC nie lampowy; Decki nie lampowe; Kable. Też nie lampowe, bo węglowe 😉 Kolumny własnoręcznie rzeźbione - AudioAddicted AAC250 😛 Własnoręcznie wyryty "Amplifier Switch" - ale nie pamiętam czy aby lampowy 😄 Stolik Atacama Evoque Custom+Mod - nie lampowy, ale na pewno analogowy 🙂 www.audioaddicted.co.uk 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, slawek.xm napisał:

dodatku eksponujesz ten zakres, jest to absolutnie niezrozumiałe

No to podkrecisz equalizer w uśmiech i będzie git. Jak nie liniowo to jak ma być? 

19 minut temu, slawek.xm napisał:

tweetery maja mms rzedu 0.5 g

A widziałeś na pewno na obrazkach takie kolumny na pół metrowym basie i calowym, pół gramowym driverze tubowym? Jest takich bardzo wiele i to za pieniądze, jakich na oczy nie widziałem. 

Jak się Tobie zdaje, ten drajwer zejdzie do 100 Hz, bo takie są możliwości tej wielkiej i ciężkiej membrany basowca?

A może pół metrowy bas zagra bez zniekształceń do 1kHz?


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Kris_54701 napisał:

No to podkrecisz equalizer w uśmiech i będzie git. Jak nie liniowo to jak ma być? 

korekcja wprowadza duże zmiany fazowe i początkowy cały misterny plan w p... 🙂

ale skoro takie podejście prezentujesz to nie mam już argumentów 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podbijanie skrajów pasma też nie jest dobrym rozwiązaniem. 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, AudioAddicted napisał:

Nie zgadzam się. A gdy kiedyś będziesz miał możliwość posłuchać moich kolumn, wtedy coś się zmieni 😉
 

do Brytanii na razie się nie wybieram , ale jeśli Twoje kolumny trafią gdzieś w środek Polski to daj znać

gdzie robiłeś pomiar ,który pokazałeś , może to pozwoli na głębszą analizę dolnego zakresu pasma , tylko nie ściemniaj 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, slawek.xm napisał:

ale skoro takie podejście prezentujesz to nie mam już argumentów

Liczyłem na merytoryczną dyskusję w tym wątku popartą również odsluchami. Teorię każdy zna i nie od dzisiaj wiadomo, że w audio trzeba zaakceptować kompromisy. Takim wyraźnym w kolumnach jest kiedy bas ustępuje miejsca średniakowi, a ten wysokotonówce.  Oczywistym jest, że na granicy podziału tłumią się nawzajem, gubiąc cenne informacje. W tej kwestii jeden przetwornik w całym paśmie jest nie do pobicia. Oczywiście ma też swoje wady, ale to trzeba już na słuch ocenić i zdecydować co jest w dźwięku ważniejsze.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Podbijanie skrajów pasma też nie jest dobrym rozwiązaniem. 

tu wszystko zależy od wielu czynników, ale ja pisałem o redukcji zakresu od 2khz do 20khz

widać nie zrozumiałeś

1 minutę temu, Kris_54701 napisał:

Takim wyraźnym w kolumnach jest kiedy bas ustępuje miejsca średniakowi, a ten wysokotonówce.  Oczywistym jest, że na granicy podziału tłumią się nawzajem, gubiąc cenne informacje.

to są straszne bzdury,

każdy głośnik powinien odtwarzać zakres odpowiedni dla jego zadania

jak coś jest do wszystkiego to...sam wiesz

dla początkującego szerokopasmowy wydaje się latwy w aplikacji , ale to nie prawda

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wykresie widać że jednak był grzebniety, bo producent inaczej podaje na swoim wykresie. Na swojej stronie AudioAddicted informuje wprost, o zastosowaniu korekcji w postaci jednej cewki i jednego rezystora.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Jak się Tobie zdaje, ten drajwer zejdzie do 100 Hz, bo takie są możliwości tej wielkiej i ciężkiej membrany basowca?

poczytaj może o konstrukcjach o których chcesz dyskutować

4 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Na wykresie widać że jednak był grzebniety, bo producent inaczej podaje na swoim wykresie.

charakterystyka glośnika bez filtra w obudowie docelowej zawsze jest inna niż podawana przez producenta

to konstruktor wg własnego widzimisię kształtuje dźwięk kolumny

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, slawek.xm napisał:

poczytaj może o konstrukcjach o których chcesz dyskutować

Liczę że coś mądrego napiszesz


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Kris_54701 napisał:

Liczę że coś mądrego napiszesz

pomodeluj sobie horny , zobacz jak wplywają na drajwer ,porównaj charakterystyki głośnika bez horna i z nim dodaj filtrację porownaj charki gotowych konstrukcji ich podziały i zakres częstotliwości w których oba glośniki wplywają na to samo pasmo a wnioski wyciągniesz mam nadzieję właściwe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekcje już dawno odrobione, teraz czas na odsłuchy.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Kris_54701 napisał:

Lekcje już dawno odrobione, teraz czas na odsłuchy.

ale Ty nie kupujesz gotowej kolumny tylko chcesz ją skonstruować

gdybyś miał odrobione lekcje odrzuciłbyś głupią propozycję próbowania tego głośnika w odgrodzie

kup gotowe od AA i zapomnij o klopotach 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O dziwo ten chińczyk generuje niższy bas od moich ponoć do 30 Hz schodzących kolumn. Oczywiście bez obudowy. Siedzi sobie w kącie trochę obstawiony gazetami. Niższy środek ma za to idealnie czysty. Z technicznego punktu widzenia to absurd. W rzeczywistości jednak brzmi to wspaniale. Gdybym miał drugi taki głośnik do kompletu, to nie wiem czy szukałabym czegoś więcej. Prosta deska czy w br i na prawdę to wystarczy do jazzu, bluesa czy klasyki


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Kris_54701 napisał:

Słychać było wyraźny wpływ BR, bo nie był w całym paśmie równy, a podbity gdzieś na 40- 60 Hz. Wyżej jakby cisza, i znów w okolicach 100 -150 Hz zaczynał grać.

Dokładnie tak to gra. Strojenie BR na 60 Hz później spadek i głośnik gra od 150-200 Hz. Jak trafisz na utwór co się wpasuje gra fajnie  a jak się nie wpasuje ....

40 minut temu, Kris_54701 napisał:

Jak się Tobie zdaje, ten drajwer zejdzie do 100 Hz, bo takie są możliwości tej wielkiej i ciężkiej membrany basowca?

Zasadniczo w większości są to głośniki estradowe gdzie masa wcale nie jest zbyt duża jak na wielkość (nawet 4 razy mniejsza jak w typowych basowcach do home audio)i do tego jest silny napęd. 

Swoją drogą ten głośnik to nie jest tak naprawdę koaksjal? 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, slawek.xm napisał:

ale Ty nie kupujesz gotowej kolumny tylko chcesz ją skonstruować

gdybyś miał odrobione lekcje odrzuciłbyś głupią propozycję próbowania tego głośnika w odgrodzie

kup gotowe od AA i zapomnij o klopotach 🙂

Brałem taką opcję pod uwagę i na przykład z drugiej ręki za trochę mniejsze pieniądze przygarnąłbym bez kombinowania. 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Kris_54701 napisał:

Brałem taką opcję pod uwagę i na przykład z drugiej ręki za trochę mniejsze pieniądze przygarnąłbym bez kombinowania. 

nie szukaj z drugiej ręki tylko ponegocjuj z AA , kolumna w Polsce z możliwością posluchania przez innych to bardzo dobra reklama warta kupę szmalu

wygadany jesteś dasz radę 🙂

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Kris_54701 napisał:

Prosta deska czy w br i na prawdę to wystarczy do jazzu, bluesa czy klasyki

Zapomniałeś o małych składach 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Seyv napisał:

Zasadniczo w większości są to głośniki estradowe gdzie masa wcale nie jest zbyt duża jak na wielkość (nawet 4 razy mniejsza jak w typowych basowcach do home audio)i do tego jest silny napęd. 

Od paru lat słucham takiego na co dzień. 43 cm średnicy. Gra pełnym swoim pasmem, niczym nie filtrowanym do 700-800 Hz. Podział kolumny jest opisany przez producenta na 1 kHz. Później wchodzi 16 cm średniak i daje radę. Dla drajwera w tubie to nielada wyzwanie.

4 minuty temu, slawek.xm napisał:

nie szukaj z drugiej ręki tylko ponegocjuj z AA , kolumna w Polsce z możliwością posluchania przez innych to bardzo dobra reklama warta kupę szmalu

wygadany jesteś dasz radę 🙂

Na taki układ to ja chętnie. Nawet podszlifuję trochę polszczyznę

 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.