Skocz do zawartości
IGNORED

Regulacja głośności - analog vs cyfra


ragnar
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

 

5 minut temu, J.Jerry napisał:

Nie znalazłem w danych jakie napięcia wejściowe obsługuje preamp, może spytać producenta jaki można podać sygnał na wejścia preampa?

Albo samemu zmierzyć oscyloskopem. Nie mam już jednak od lat tego zestawu. Gram na czymś znacznie prostszym, za to o dobrze przemyślanym gain od początku do końca.

This ain't no party, this ain't no disco • This ain't no fooling around • No time for dancing, or lovey dovey • I ain't got time for that now

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Drizzt napisał:

Natomiast ten player wpięty wprost do końcówki grał świetnie i całość nie wykazywała objawów przesterowania. Nic w sumie dziwnego.

Czyli ten player miał wyjście regulowane...mogłeś sprawdzić ile trzeba obniżyć sygnał, żeby nie było przesterowania preampa.

Teraz, Drizzt napisał:

Gram na czymś znacznie prostszym, za to o dobrze przemyślanym gain od początku do końca.

Jaki to sprzęt?

Edytowane przez J.Jerry
usunięcie wyrazu "za"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, J.Jerry napisał:

Czyli ten player miał wyjście regulowane...mogłeś sprawdzić ile trzeba obniżyć sygnał, żeby nie było przesterowania preampa.

Wtedy jeszcze nie byłem na tyle zaawansowany, żeby to zmierzyć. Wiedziałem tyle, ile słyszałem, czyli niewiele ?

Poza tym wpinając go do preampa z poziomem wyjścia playera ustawionym na niższy niż maksymalny, masz w systemie dwie (analogowe) regulacje głośności. Ratowałem się więc wtedy wpinając go bezpośrednio do końcówki i używając tylko regulacji głośności playera.

8 minut temu, J.Jerry napisał:

Jaki to za sprzęt?

Mam kilka systemów. W jednym gra Oppo 105D (max. 4,5V na wyjściu) bezpośrednio wpięty do końcówki QUAD Artera Stereo (czułość 980mV). W innym mam QUADa Artera Play (max. 2,6V po RCA) z klasycznym preampem QUAD 34 (czułość na wejściu CD 300mV, max. napięcie na wyjściu na końcówkę 0,5V) i końcówką 909 (czułość 775mV).

Edytowane przez Drizzt

This ain't no party, this ain't no disco • This ain't no fooling around • No time for dancing, or lovey dovey • I ain't got time for that now

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS Oppo ma max. 4,2V na wyjściu XLR, którego używam. Czułość wejściową preampa 34 łatwo przestawić (zmniejszyć) ale póki co nie miałem takiej potrzeby.

Edytowane przez Drizzt

This ain't no party, this ain't no disco • This ain't no fooling around • No time for dancing, or lovey dovey • I ain't got time for that now

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, zjawisko opisane przeze mnie w sąsiednim wątku istnieje, choć da się jakoś uzasadnić czy chociaż wytłumaczyć. Nie da się jednak wytłumaczyć takich praktyk jak niższy poziom na z łączach symetrycznych niż na niesymetrycznych czy niezgodność poziomów w ramach sprzętu tego samego producenta, np wzmacniacz o takiej samej czułości na wejściach i CD z kompletu o dwukrotnie wyższym poziomie na wyjściu symetrycznym. W tym świetle standardowo dwukrotnie (a nie czterokrotnie) wyższy albo taki sam poziom na wyjściach i wejściach symetrycznych jest drobiazgiem niewartym wzmianki ?

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, przemak napisał:

Nie da się jednak wytłumaczyć takich praktyk jak niższy poziom na z łączach symetrycznych niż na niesymetrycznych czy niezgodność poziomów w ramach sprzętu tego samego producenta, np wzmacniacz o takiej samej czułości na wejściach i CD z kompletu o dwukrotnie wyższym poziomie na wyjściu symetrycznym.

Przypomniało mi się, że przez jakiś czas miałem też odtwarzacz Pliniusa CD-101 do kompletu. Miał on napięcie wyjściowe 2V RMS na RCA, które z tego co pamiętam podwajał na XLR (miał tylko wyjścia stałe). Za to preamp M8 na XLR podwajał czułość, więc się to wszystko bardzo dokładnie NIE dogadywało, tak jakby producent chciał zrobić na złość audiofilom za ich głupotę i techniczne nieuctwo ? i jak można się łatwo domyśleć, cyfra na tym pełnym zestawie Pliniusa grała naprawdę ostro ? 

Edytowane przez Drizzt

This ain't no party, this ain't no disco • This ain't no fooling around • No time for dancing, or lovey dovey • I ain't got time for that now

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, Drizzt napisał:

Przypomniało mi się, że przez jakiś czas miałem też odtwarzacz Pliniusa CD-101 do kompletu. Miał on napięcie wyjściowe 2V RMS na RCA i 4V na XLR (tylko wyjścia stałe). Jak można się domyślać, cyfra na tym pełnym zestawie Pliniusa grała ostro ? 

To trochę zależy od wewnętrznej konstrukcji tego przedwzmacniacza, aczkolwiek ponieważ założenia są głupie, to i w środku można się spodziewać różnych kwiatków ? Podwójny poziom na wyjściu symetrycznym to jest właśnie to o czym pisałem, w ogóle poza wszelkimi standardami i poza logiką. 

W dodatku producenci dziwnie podają te poziomy wyjściowe, bo zwykle nie jest to 2V tylko standardowe 2,4V.

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, przemak napisał:

Podwójny poziom na wyjściu symetrycznym to jest właśnie to o czym pisałem, w ogóle poza wszelkimi standardami i poza logiką. 

To akurat jest proste. Głośniej znaczy lepiej, więc jeśli XLR ma być lepsze od RCA i audiofil chciał zapłacić za wzmacniacz wyposażony w takie wejścia, to trzeba zrobić głośniej, żeby każdy na pierwszy rzut ucha usłyszał jak duuużo jest lepiej.

Sam większy odstęp sygnału od szumu przecież „nie gra” i mało kto to doceni, więc jak można zademonstrować nietechnicznemu audiofilowi lepszość połączenia symetrycznego? Oczywiście zwiększeniem głośności do krawędzi przesteru.

I żaden standard producentom high-end w tym nie przeszkodzi ?

Edytowane przez Drizzt

This ain't no party, this ain't no disco • This ain't no fooling around • No time for dancing, or lovey dovey • I ain't got time for that now

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie ale Wy tu mylicie chyba dwie rzeczy. Przesterowanie powstające na lini źródło-wzmacniacz/końcówka mocy i przesterowanie samej końcówki czy wzmacniacza spowodowane wysokim napięciem wyjściowym źródła. Np. 3,5V. 

Otóż w pierwszym przypadku dźwięk będzie miał mocno słyszalne trzaski kiedy tylko włączymy głośny utwór lub fragment utworu niezależnie od tego jaką głośność ustawimy w preampie ponieważ sygnał w preampie i na końcówkach już zawiera zakłócenia spowodowane przesterowaniem. To będzie cały czas słyszalne nawet jak będziemy słuchać cichutko. Kiedy w takim przypadku będziemy ściszać cyfrowo z poziomu 0dbfs clipping w końcu ustanie. 
W drugim przypadku po prostu mamy do czynienia z głośnym źródłem i w sumie nic się tu nie podzielę prócz tego że może urwać głowę w 1/2 skali potencjometra. Potem jak już ogłuchniemy (popularna moc wzmacniaczy 50W z przeciętnymi głośnikami wystarczy) to przesterujemy wzmacniacz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Funnykris napisał:

będziemy ściszać cyfrowo z poziomu 0dbfs 

Ejże.

Uruchamiasz przy otwartym tłumiku ?

Nie wszystkie wzmacniacze mają soft - start.

Temat obejmuje "vs" , osobiście unikam regulacji krokowej cyfrowo we wzmacniaczach, wolę takie z gałkami.

Edytowane przez xetras
dopełnienia

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
59 minut temu, xetras napisał:

Ejże.

Uruchamiasz przy otwartym tłumiku ?

Nie wszystkie wzmacniacze mają soft - start.

Temat obejmuje "vs" , osobiście unikam regulacji krokowej cyfrowo we wzmacniaczach, wolę takie z gałkami.

Nie za bardzo rozumiem. Chodzi mi o prostą sytuację.

Słyszymy clipping normalnie odtwarzając piosenkę w połączeniu DAC->Preamp/Integra.

Ściszamy i podgłaśniamy na preampie ale clipping jest taki sam tylko cichszy albo głośniejszy.

Ściszamy cyfrowo w playerze i problem ustaje.

To jest właśnie niewłaściwie dobrany elektrycznie sprzęt. Wydaje się nie do pomyślenia ale sam raz miałem taką sytuację. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam poradziłeś sobie.

Oczywiście, że na źródle trzeba mieć możliwość regulacji amplitudy, czyli napięcia wyjściowego.

Konkluzja jest taka, że przy zakupie trzeba sobie zastrzegać możliwość sprawdzenia dopasowania do już posiadanego systemu.

Wiem, za bardzo drobiazgowy jestem, wybacz ?

Powoli stopniowo i u mnie coraz więcej źródeł cyfrowych.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.