Jump to content
lete

Kondensatory KEMET - zna ktoś? Cena nie jest najniższa. Nadają się do audio?

Recommended Posts

1 minutę temu, jarekb napisał:

kupić 5-10  kompletów zostawić ''najlepszy''' resztę sprzedać pewnie  ze stratą  nauka kosztuje , 

Szkoda "zachodu", niektóre zachowania elektroniki po wymianie elementów tworzących układ są łatwe do przewidzenia, ale jak ktoś nie umie przewidywać to pozostaje mu eksperyment, byle był prawidłowy technicznie 😉.

2 minuty temu, Kopczas napisał:

Pytanie o parametry techniczne kondensatora wciąż aktualne, serio, chciałbym poznać jakąś odpowiedź ponieważ internet zawiera jakieś szczątkowe dane, bardzo sprzeczne czasem. 

Parametry techniczne kondensatorów zawierają arkusze z danymi producenta (datasheet). Po prostu trzeba się z nimi zapoznać.

  • Like 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Lech36 napisał:

Szkoda "zachodu", niektóre zachowania elektroniki po wymianie elementów tworzących układ są łatwe do przewidzenia, ale jak ktoś nie umie przewidywać to pozostaje mu eksperyment, byle był prawidłowy technicznie 😉.

Masz rację,  ale wiesz że wielu tutaj ma alergię na mierzenie czegokolwiek , bo jak zmierzyć ''złote napisy'' na audio elemencie  , a na ucho złote napisy grają lepiej 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Lech36 napisał:

Parametry techniczne kondensatorów zawierają arkusze z danymi producenta (datasheet). Po prostu trzeba się z nimi zapoznać.

Wow, serio????!!!!!!! w życiu bym nie wpadł !!!!!!

 

Chłopie, czy ty klepiesz tutaj byle co żeby posty nabijać???

Albo nie rozumiesz co czytasz. 

Albo nie masz zielonego pojęcia co masz odpowiedzieć ale i tak nabijasz post. Po co?? 

 

Czy pytanie, zadałem parę wiadomości wyżej jest dla ciebie niezrozumiałe? 


"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
1 minutę temu, jarekb napisał:

Masz rację,  ale wiesz że wielu tutaj ma alergię na mierzenie czegokolwiek , bo jak zmierzyć ''złote napisy'' na audio elemencie  , a na ucho złote napisy grają lepiej 

Z tym bywa różnie, jest grupa będąca zwolennikiem pomiarów i grupa która lubi porównania na ucho. Ta pierwsza operuje w przestrzeni rzetelnego podejścia do audio, ta druga często operuje w oparach voodoo.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Kopczas said:

Czy pytanie, zadałem parę wiadomości wyżej jest dla ciebie niezrozumiałe? 

Z szacunkiem i niezłośliwe powiem Ci że odpowiedz została udzielona. Idziesz w inżynierię: mierzysz, używasz wiedzy i wyciągasz wnioski. Tudzież jak napisał kolega Lech słuchasz i idziesz w psychologię i ufasz swoim subiektywnym ocenom (tam działa też zbadane zjawisko że własne dziecko jest najlepsze). Ciężko żeby się te dwa światy spotkały.

Przepraszam że się wtrącam w środku dyskusji.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Daniel_68412 napisał:

używasz wiedzy

Z tego czynnika chciałem skorzystać zadając pytanie, wiedzy kolegów. Czy wiedza jest czymś, czym nie można się dzielić? Nie pytałem który kondensator da więcej miodu, tylko o pomoc w analizie tabelek karty charakterystyki. 

 


"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Kopczas napisał:

Odnośnie pożądanych parametrów kondensatora kalkulując najlepszy wybór, czy w zasadzie należy się kierować? Nie potrafię znaleźć jednoznaczniej odpowiedzi. 

Załóżmy że poszukiwane są kondensatory 10uf przy nogach zasilania współczesnej kości dac. Linie zasilania to powiedzmy 3.3V dla sekcji cyfrowej, 3.3V i 5V dla części analogowej. 

Czy w każdym wypadku im niższe esr, niższe rozpraszanie, i wyższe tłumienie tętnień będzie właściwy celem poszukiwań?

Jeśli nie, to czego szukać w katalogach?

A jakież to parametry audio znajdziemy w kartach katalogowych?

Pojemność z tolerancją, napięcie pracy, Przybliżony ESR, jakieś prądy szczytowe, może RMS,... ble ble ble,...

Parametry mechaniczne, środowiskowe,... ble ble ble

Inżynier projektant dokonuje wyboru według potrzebnych parametrów. Potrzebujesz 10uF do blokowania zasilania kości DAC. Inżynier wybierze pojemność 10uF, napięcie  6,3V, stosowną obudowę (druk powierzchniowy albo przewlekany), zgodność ze stosowaną technologią (mocowanie; klejenie,... lutowanie jak; piec, fala, ręcznie,...)...

Oczywiście inżynier ma doświadczenia i preferencje. Ma mityczną księgową w poważaniu. Wybiera uznane produkty. Wybiera ale nie na zawsze. Po serii wpadek z konkretnym produktem może zmienić preferencje. To proces długotrwały.

Ale zostawmy. 

Pytanie jest konkretne. Blokowanie kości cyfrowo analogowej. No i tu do wyboru mamy wersje zwykłe elektrolitów i ESR. Zapewne większość sięgnęłaby po ESR... niewiele, jeśli w ogóle, droższe...

No i sprawa nie jest oczywista. W zaleceniach co do zasady piny kości blokuje się ceramikami jak najbliżej do masy (kilkanaście-kilkaset nF). Już sam wybór ceramika to osobna dziedzina wiedzy. Popatrzcie tylko na charakterystyki częstotliwościowe...

No i skoro jest taki ceramik to dokładanie elektrolita nie jest trywialne. Jeśli kość pobiera prąd impulsowo (cyfrowa) to szyny zasilające poprzez swoją indukcyjność tworzą obwody rezonansowe z pojemnościami tam zamontowanymi. I teraz wracam do parametrów kondensatorów; czy w kartach katalogowych podawane są pasożytnicze indukcyjności kondensatora? Sprawdzcie.

A owe indukcyjności mogą być znaczne. Tu już nie ścieżki zasilania ale same elektrolity są i pojemnościami i indukcyjnościami,... Przy impulsowym poborze prądu w pewnych zakresach potrafi to najzwyczajniej rezonować tworząc tętnienia zasilania albo i wzbudzenie układu... 

Dlatego konstruktorzy wcale nie polecają małego ESR w takim przypadku. Małe ESR to wyższa dobroć takiego układu drgającego. Przeczytacie o tym w literaturze. Znajdziecie w niektórych schematach wręcz mały rezystor między elektrolitem a wspomnianym ceramikiem. 

Odpowiedź na Twoje pytanie @Kopczas nie jest trywialne. Owszem, DAC`e audio nie są jakimiś ekstremalnymi układami i bywają układy trywialne od zasilania ale projektowałem takie gdzie działy się cyrki. Jakie znaczenie w takim przypadku ma marka czy dane katalogowe. Trzeba rozwiązać problem. Ten sam elektrolit teraz jest taki a za miesiąc będzie inny...

Nie mam coś ostatnio czasu ale niosę się z zamiarem pokazać pomiarowo opisany problem. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podpinam się do tematu. 

Szukam kondów do zasilania końcówki w klasie A. Chcę postawić na Kemety.

Prosze o rekomentację którą opcję wybrać dla kondów 40V. Dla uproszczenia załóżmy, że wszystkie opcje mają podobną cenę. Ilość sztuk podana na kanał. Trafa wydajne, 400W na kanał (2x20V). 

  • Opcja 1:  5szt: ALS70A243DB040;   24kuF,     ESR=38mohms;  Ir=13A, Imp=32mohm
  • Opcja 2:  4szt: ALS70A363DE040;   36kuF,     ESR=27mohms;  Ir=15A, Imp=23mohm
  • Opcja 3:  2szt: ALS31A473KE040;   47kuF,     ESR=12mohms;  Ir=17A, Imp=11mohm
  • Opcja 4:  3szt: ALS70A753KE040;   75kuF,     ESR=18mohms;  Ir=19A, Imp=16mohm
  • Opcja 5:  2szt: ALS70A114KF040,   110kuF,   ESR=13mohms;  Ir=21A, Imp=13mohm
  • Opcja 6:  1szt: ALS71A184MF040,  180kuF,   ESR=9mohms;    Ir=29A,  Imp=9mohm
  • Opcja 7:  1szt: ALS70A274NF040,   270kuF,   ESR=9mohms;    Ir=28A,  Imp=10mohm

Pytanie 1: Co wybrać mając na szali z jednej strony lepsze parametry (Ir oraz ESR) a z drugiej większą liczbę kondensatorow?

Pytanie2: czy 180-270kuF na kanał do końcówki to już jednak nie przesada?

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, Gutek napisał:

Pytanie2: czy 180-270kuF na kanał do końcówki to już jednak nie przesada?

Taka pojemność wymaga dopieszczenia soft startu bo przy twardym starcie jest prawdopodobne że będzie wyłączał się bezpiecznik na desce elektrycznej. Przy klasie A i zasilaczu bez stabilizacji żadna wielka pojemność nie jest przesadna z tym że zawsze lepiej kilka równoległych kondensatorów niż jeden wielki ekwiwalent tej  pojemności.

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam 

Z innej beczki, czy kemet to nie stare aerovoxy, chodzi o serię ALS? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, Lech36 napisał:

zawsze lepiej kilka równoległych kondensatorów niż jeden wielki ekwiwalent tej  pojemności.

tzn. że:

Opcja 2:  4szt: ALS70A363DE040;   36kuF,     ESR=27mohms;  Ir=15A, Imp=23mohm

będzie lepsza niż 

Opcja 5:  2szt: ALS70A114KF040,   110kuF,   ESR=13mohms;  Ir=21A, Imp=13mohm

mimo wyższego ESR i niższego Ir?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, Gutek napisał:

tzn. że:

Opcja 2:  4szt: ALS70A363DE040;   36kuF,     ESR=27mohms;  Ir=15A, Imp=23mohm

będzie lepsza niż 

Opcja 5:  2szt: ALS70A114KF040,   110kuF,   ESR=13mohms;  Ir=21A, Imp=13mohm

mimo wyższego ESR i niższego Ir?

Musisz rozważyć na gotowym układzie tzn. ile jest połączonych równolegle w danej gałęzi. W połączeniu równoległym pojemność i prąd się sumują, mohmy się dzielą przez 2 dla dwóch sztuk, dla większej ilości wg znanego wzoru.

  • Thanks 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym szukal kompromisu pomiedzy pojemnoscia a ESR i pradem w impulsie
Z doswiadczenia duze pojemnosci zamulaja brzmienie

Osobiscie szedl bym w opcje 3 lub 4

  • Like 2
  • Thanks 1

Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, Bumpalump napisał:

Ja bym szukal kompromisu pomiedzy pojemnoscia a ESR i pradem w impulsie
Z doswiadczenia duze pojemnosci zamulaja brzmienie

Osobiscie szedl bym w opcje 3 lub 4

Wstawiać i grać, tzn. słuchać muzyki a nie dywagować! Życie ucieka bezproduktywnie na teoretyzowaniu 😉.

  • Like 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Lech36 said:

Wstawiać i grać, tzn. słuchać muzyki a nie dywagować! Życie ucieka bezproduktywnie na teoretyzowaniu 😉.

Hmmm. Tu akurat nie tak chop siup. Najpierw trzeba je kupić a to właściwie najdroższa część wzmacniacza. No może zaraz po trafie jak jakieś wypasione 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, januss73 napisał:

Najpierw trzeba je kupić a to właściwie najdroższa część wzmacniacza.

Po miesiącu już się zapomina o wydatku a spokój sumienia związany z prawidłowym zakupem pozostaje. Poza tym takie Kemety Long Life, czyli 18000 godz przy 85 stopniach to zakup na wiele lat (przy 40 stopniach żywotność wielokrotnie wzrasta) dla wzmacniaczy pracujących w klasie AB. Przy klasie A może być gorzej ale nie koniecznie. Trzeba tylko przestrzegać zasady jak najdalej jak tylko to jest możliwe od skrajnych temperatur. 


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.05.2020 o 17:44, Bumpalump napisał:

Ja bym szukal kompromisu pomiedzy pojemnoscia a ESR i pradem w impulsie
Z doswiadczenia duze pojemnosci zamulaja brzmienie

Osobiscie szedl bym w opcje 3 lub 4

4 optymalnie.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie... takze stalem przed dylematem na jakie kondy zmienic baterie no name w A klasie ....

Wybralem kemety ale dosc duze bo 270000uF na sztuke... z parametrami 9mohm 29.8 prad tętnień...

Nie wiem jaki bedzie rezultat brzmieniowy ale musi byc dobry bo rezultat po kieszeni juz znam...

Teraz robie blachy polaczeniowe miedziane do nich i czeka mnie przebudowanie wnetrza wzmacniacza bo gabaryt duzy a ciasno sie robi

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, LunaticAllegro napisał:

Nie wiem jaki bedzie rezultat brzmieniowy ale musi byc dobry bo rezultat po kieszeni juz znam...

To sygnał w Twoim wzmacniaczu przechodzi przez te kondensatory? Ze wzmacniaczy współczesnych to tylko w układach o nazwie "Trans Nowa" (np. Acoustat lub nowe Haflery) sygnał na głośniki przechodzi przez elektrolity zasilacza. W klasycznych układach sygnał przez elektrolity zasilania nie przechodzi. 


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich.  Proszę o poradę,chcę wymienić kondensatory przy zasilaniu w moim wzmacniaczu Cyrus One ale ten pierwszy model By Henry Azima i chciałbym dobre wsadzić a za bardzo nie wiem jakiej firmy. Te są Elna 50V 6800uf Black-neg 85°. Dziękuję z góry za pomoc. 

20200524_122937.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Lech36 napisał:

To sygnał w Twoim wzmacniaczu przechodzi przez te kondensatory? Ze wzmacniaczy współczesnych to tylko w układach o nazwie "Trans Nowa" (np. Acoustat lub nowe Haflery) sygnał na głośniki przechodzi przez elektrolity zasilacza. W klasycznych układach sygnał przez elektrolity zasilania nie przechodzi. 

Pewnie ze nie przechodzi - tylko skąd róznice w brzmieniu po wymianie kondensatorów zasilania?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minut temu, LunaticAllegro napisał:

Pewnie ze nie przechodzi - tylko skąd róznice w brzmieniu po wymianie kondensatorów zasilania?

 

Przyczyny takich obserwacji wynikają z kiepskiej procedury porównawczej. Było to już szczegółowo omawiane w różnych wątkach. Można zresztą zrobić test różnicowy dla różnych elektrolitów i wtedy wszystko będzie będzie jasne. Test podobny do tego z kablami pokazanego na filmie w internecie przez Ethana Winera.  


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, fergon napisał:

Witam wszystkich.  Proszę o poradę,chcę wymienić kondensatory przy zasilaniu w moim wzmacniaczu Cyrus One ale ten pierwszy model By Henry Azima i chciałbym dobre wsadzić a za bardzo nie wiem jakiej firmy. Te są Elna 50V 6800uf Black-neg 85°. Dziękuję z góry za pomoc. 

20200524_122937.jpg

Jaki powód wymiany? 

  • Like 2

Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

youtube.com/user/Mr1Raziel

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Bumpalump said:

Jaki powód wymiany? 

40 lat to myślę że wystarczy?  Wszystkie kondensatory mam wymienione to i chyba te też by się przydało wymienić? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, fergon said:

40 lat to myślę że wystarczy?

Kondensatory to nie olej w silniku. Trzeba sprawdzić czy należy wymienić bo można wymienić siekierkę na kijek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.05.2020 o 13:01, Gutek napisał:

Prosze o rekomentację którą opcję wybrać dla kondów 40V. Dla uproszczenia załóżmy, że wszystkie opcje mają podobną cenę. Ilość sztuk podana na kanał. Trafa wydajne, 400W na kanał (2x20V). 

Jakie kondensatory wybrać pod kątem ESR zależy od impedancji trafa po stronie wtórnej. Można to obliczyć, kiedy producent podaje napięcie pod obciążeniem i bez obciążenia np. 20V - 10 A 21V - 0A, z tego liczymy 1V/10A=100mOm. Potem można taką wartość porównać z ESR kondensatora. Do takiego przykładowego trafa nie trzeba szukać miliomów zysku, chociaż z drugiej strony warto mieć niższą impedancje podczas rozładowania pojemności. Przy szukaniu strat na miliomach znaczenie będą miały połączenia pomiędzy trafem, mostkiem, kondensatorami a zasilanym urządzeniem.

W dniu 22.05.2020 o 14:13, Gutek napisał:

Opcja 2:  4szt: ALS70A363DE040;   36kuF,     ESR=27mohms;  Ir=15A, Imp=23mohm

będzie lepsza niż 

Opcja 5:  2szt: ALS70A114KF040,   110kuF,   ESR=13mohms;  Ir=21A, Imp=13mohm

mimo wyższego ESR i niższego Ir?

Wrzuć to w jakiś symulator. Celem jest uzyskanie jak najniższej impedancji wyjściowej zasilacza, czyli o ile będzie spadało napięcie pod obciążeniem.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spotkałem się z określeniem, że duże pojemności "zamulają". Czy ktoś potrafi mi zdefiniować współczynnik zamulenia i jak go wyliczyć z karty katalogowej i architektury układu? Ma to jakiś związek właśnie z impedancją?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A duże pojemności, ale nie sumarycznie - w całym zasilaniu, tylko poszczególnych kondensatorów?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.