Jump to content
wojmaz

Czy przy zewnętrznym DAC jakość źródła CD ma wpływ na dźwięk?

Recommended Posts

5 minut temu, Funnykris napisał:

...polecam sobie pozaglądać co i jak.

Fakty kontra legendy.


"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

W salonie: foobar2000, pcm2704, Onkyo A-5VL i Monitor Audio MR4; w sypialni: Onkyo CS-545; do filmów: Sony HT-IS100

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, szymon1977 napisał:

Fakty kontra legendy.

Dokładnie tak. To już któryś raz jak czytam opinie ludzi którzy kompletnie nie wiedzą jak wygląda nagrywanie od kuchni. O miksie nawet nie mówię bo brzmienie instrumentów poddawane jest tu ostrej obróbce i nawet gdybyśmy obrabiali tylko jedną gitarę nagraną np. w 192Khz to po zaaplikowaniu EQ, efektów i czasami kompresora (który jest wbrew pozorom potrzebnym narzędziem) plik źródłowy znacznie różni się od wynikowego. Każdy dzisiaj może sobie taki program pobrać i zobaczyć na własne oczy jak to się robi. Są nawet często jakieś demonstracyjne miksy które można obejrzeć. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, januss73 napisał:

Może mnie ktoś oświeci, ale osobiście nie znam  przetwornika DAC, który  wg datasheet przy 192kHz miałby mniejsze zniekształcenia jak przy 48. Podobnie jest z DSD.

Teoretycznie może mieć bo jest gęściejszy sampling (4x), praktycznie to zupełnie inna kwestia. Zwłaszcza w zakresie najwyższych częstotliwości może to mieć wpływ. Chyba że na wyjściu analogowym będzie zastosowany stopień lampowy to wtedy on decyduje o zniekształceniach ;-).

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Lech36 napisał:

Teoretycznie może mieć bo jest gęściejszy sampling (4x)

Teoretycznie, powyżej częstotliwości Nyqusta, gęstość samplingu nie ma wpływu na zniekształcenia.


Rega RP2+ // Pro-Ject DAC Box RS // Yamaha A-S1100 // KEF R700

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, niowluka napisał:

Teoretycznie, powyżej częstotliwości Nyqusta, gęstość samplingu nie ma wpływu na zniekształcenia.

Czyli tak naprawdę częstotliwość samplingu wpływa tylko na pasmo krańcowe górne. Wzrost zniekształceń na górnym skraju pasma notowany przeważnie w pomiarach jest zależny od innych czynników.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto zwrócić uwagę że jak mamy częstotliwość próbkowania powiedzmy 88,2k i wyżej - pozwala zastosować filtr cyfrowy w przetworniku C/A  o lepszej odpowiedzi impulsowej - bo spadek częstotliwości w tym przypadku ( który dla tego typu filtrów ) zaczyna się przed fs/2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, emc_emc napisał:

Warto zwrócić uwagę że jak mamy częstotliwość próbkowania powiedzmy 88,2k i wyżej - pozwala zastosować filtr cyfrowy w przetworniku C/A  o lepszej odpowiedzi impulsowej - bo spadek częstotliwości w tym przypadku ( który dla tego typu filtrów ) zaczyna się przed fs/2.

Wiem, że to walka z wiatrakami, ale będę walczył. Nie ma czegoś takiego jak lepsza odpowiedź impulsowa. Odpowiedź impulsową to nie jest odtwarzanie impulsów. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, Funnykris napisał:

Poczytaj jeszcze o DoP. To nie jest PCM tylko sposób przesyłu danych DSD.

 

Dane nagrane w studio nijak mają się do zawartości finalnego utworu. Mamy nagrane gołe ślady różnych instrumentów + wtyczki VST działające w czasie rzeczywistym + poziomy głośności i rozstawienie  w panoramie. Dopiero wtedy tworzy się plik wynikowy który ma brzmieć jak wszystkie te rzeczy połączane razem. Utwór nagrany w 16/44100 (miksowany oczywiście w 24bit) i tak zajmie kilka GB danych. A zmieści się w 100 Mb PCM na płycie CD. 

Mamy gotowy mix/master i teraz uwaga podaję instrukcję:

Plik -> Eksportuj 😄 Niczego się nie robi poza kilkoma kliknięciami. Jest kilka darmowych DAW - polecam sobie pozaglądać co i jak.

Jest tak samo "analogowy" jak PCM. Zdziwiłbyś się jak dokładny jest zapis dźwięku na płycie CD. Wszystkie niuanse brzmienia winylowego można bez problemu przenieść do cyfry. Tylko po co? Przecież wynikają one z niedoskonałości płyty gramofonowej... To jak cofanie się wstecz.

A kto w życiu słyszał o przenoszeniu płyty winylowej do cyfry ?

Piszesz jakbyś miał pojecie a potem taka gafa ?

Najpierw zgrywa się materiał z analogowej taśmy matki do DSD, bo to oficjalnie przyjęty format do muzyki na świecie. W PCM nie zgrywa się i nie archiwizuje muzyki  bo do tego PCM sie nie nadaje, no ale Ty pewnie o tym nie słyszałeś.

Po tak przygotowanym materiale można nagrać płytę winylową z jakością odpowiadającą obecnej technologii.

PS- ja rozumiem że gdzieś w Polsce jest studio, jakiś zakład, jakaś firma nagraniowa która nie słyszała niczego więcej jak CD, ewentualnie 24 bity bo taki maja sprzęt. Tylko co z tego ?

Opisywałem przecież oficjalny test Polskiego Radia, w którym próbowano nagrać wystep najlepszych krajowych muzyków jazzowych wprost 16 bitowo pod płytę CD. Podobno kiedyś w pierwszych miesiącach po wynalezieniu płyty CD powstało na świecie kilka takich płyt, jednak nie dało sie ich słuchac i odtąd na całym świecie nagrywa sie w studiach gęste pliki.

Faktycznie testy potwierdziły że materiał 16 bitowy do niczego się nie nadawał. Dopiero nagrania gęste dawały się słuchac.

Potem

 

Jeszcze jedno- piszecie że płyta CD to całkowity odlot, że niczego lepszego świat nie widział. Ja sam mam piekną, bardzo drogą kolekcję ponad 500 płyt CD ale nie robię z tego dramatu. Podobnie mam TV 4K i wszystkim mowię że to badziew bo dopiero TV 16K mają sens. Dopiero tam będzie można wprowadzać prawdziwe 3D itp. Po jakie licho mam chwalić swoje, dla zasady że się chwali swoje ?

Mam też kolekcję płyt SACD i oczywistym jest że to badziewie. Wprowadzono paskudny standard DSD64, chociaż od początku w studiach nagraniowych wszyscy nagrywali w DSD128, ponieważ sprzęt nie był jeszcze gotowy na taką jakość i mógł się spalić. Do tej pory dostaje ostrzeżenie pd Foobara jak puszczam plik DSD128 odblokowując filtry. 

Panowie ocknijcie się, przecież pisałem że niedługo gościu oglądając koncert z odtwarzacza lub z netu będzie miał fonię w DSD512/PCM 32/768 a my audiofile będziemy słuchali 16 bitów.

To trochę wstyd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, Audroc napisał:

Najpierw zgrywa się materiał z analogowej taśmy matki do DSD, bo to oficjalnie przyjęty format do muzyki na świecie. W PCM nie zgrywa się i nie archiwizuje muzyki  bo do tego PCM sie nie nadaje, no ale Ty pewnie o tym nie słyszałeś

Ja też pierwsze słyszę 😉

15 minut temu, Audroc napisał:

od początku w studiach nagraniowych wszyscy nagrywali w DSD128, ponieważ sprzęt nie był jeszcze gotowy na taką jakość i mógł się spalić.

Aha, no tak, spalić, to wiele tłumaczy... A ten początek to w jakich okolicach historycznych lokujesz? 

  • Like 2

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, Audroc napisał:

{...}

Co za bełkot! Większych bzdur już dawno nie czytałem.

  • Thanks 1

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Audroc napisał:

A kto w życiu słyszał o przenoszeniu płyty winylowej do cyfry ?

Są nawet gramofony z wyjściem USB.

Godzinę temu, Audroc napisał:

Piszesz jakbyś miał pojecie a potem taka gafa ?

Napiszę krótko: Nie jestem alfą i omegą recordingu ale to i owo wiem z praktyki.

Godzinę temu, Audroc napisał:

Najpierw zgrywa się materiał z analogowej taśmy matki do DSD, bo to oficjalnie przyjęty format do muzyki na świecie. W PCM nie zgrywa się i nie archiwizuje muzyki  bo do tego PCM sie nie nadaje, no ale Ty pewnie o tym nie słyszałeś.

Nie. Nie słyszałem. Tylko Ty to słyszałeś albo raczej sobie to wymyśliłeś. Nie ma praktycznie żadnych DAW ani wtyczek które pracują na DSD w czasie rzeczywistym. Nikt w tym nie nagrywa. Płyty które finalnie mają trafić na SACD nagrywa się w DXD czyli PCM. Potem eksportuje się miks do DSD. Wyjątkiem są stare nagrania zgrywane z taśm i chyba jakieś nagrania koncertowe. W studiach rejestruje się wszystko w PCM. Rzadko w sample rate wyższym niż 192 Khz. Często w 96 lub 88,2 Khz. Jest to spowodowane wieloma powodami. Jeszcze w 2009 roku czytałem wywiad ze Stevenem Wilsonem i przyznał że nagrywa w 24/96. Zarzucanie jego płytom złego brzmienia jest niedorzeczne.

Godzinę temu, Audroc napisał:

Opisywałem przecież oficjalny test Polskiego Radia, w którym próbowano nagrać wystep najlepszych krajowych muzyków jazzowych wprost 16 bitowo pod płytę CD. Podobno kiedyś w pierwszych miesiącach po wynalezieniu płyty CD powstało na świecie kilka takich płyt, jednak nie dało sie ich słuchac i odtąd na całym świecie nagrywa sie w studiach gęste pliki.

Źródło albo się nie stało 🙂

Godzinę temu, Audroc napisał:

Jeszcze jedno- piszecie że płyta CD to całkowity odlot, że niczego lepszego świat nie widział. Ja sam mam piekną, bardzo drogą kolekcję ponad 500 płyt CD ale nie robię z tego dramatu. Podobnie mam TV 4K i wszystkim mowię że to badziew bo dopiero TV 16K mają sens.

Nikt tak nie pisze. Płyta CD pokrywa zapotrzebowanie na dynamikę i pasmo przenoszenia jakie ma 99,9% muzyki na świecie. I nie o tym jest ten temat. O TV nic może nie napiszę. Jest od tego inny dział.

Godzinę temu, Audroc napisał:

Mam też kolekcję płyt SACD i oczywistym jest że to badziewie. Wprowadzono paskudny standard DSD64, chociaż od początku w studiach nagraniowych wszyscy nagrywali w DSD128, ponieważ sprzęt nie był jeszcze gotowy na taką jakość i mógł się spalić. Do tej pory dostaje ostrzeżenie pd Foobara jak puszczam plik DSD128 odblokowując filtry. 

😂 Wszyscy nagrywali w standardzie który jeszcze nie istniał? Dawaj źródło które stwierdzi że wszyscy nagrywali w DSD128 😁

Z tym foobarem to pojechałeś też. Daj screena bo aż jestem ciekawy. Niby z jakiego powodu coś miało by się palić od odtwarzania DSD choćby 512? Przeceniasz zapotrzebowanie tego formatu na moc obliczeniową. Na oko kilka tysięcy razy.

Godzinę temu, Audroc napisał:

Panowie ocknijcie się, przecież pisałem że niedługo gościu oglądając koncert z odtwarzacza lub z netu będzie miał fonię w DSD512/PCM 32/768 a my audiofile będziemy słuchali 16 bitów.

Ty chyba żyjesz w innym świecie 😉

Ps. Nie ma dzisiaj sprzętu który jest w stanie zarejestrować dźwięk w 32 bitach. Stosuje się 32 bit flating ale to coś zupełnie innego i działa to wewnętrznie w DAW. 

Edited by Funnykris

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Funnykris napisał:

Nie ma praktycznie żadnych DAW ani wtyczek które pracują na DSD w czasie rzeczywistym.

Nie praktycznie tylko wcale. Format dsd jest nieedytowalny.

4 minuty temu, Funnykris napisał:

Źródło albo się nie stało

Tego typu testy to jest dość popularne nadużycie. To znaczy testy nieobrobionego materiału muzycznego nagrywanego i odtwarzanego w 16 bitach nie mają żadnego związku z odpowiednio nagranym i obrobionym materiałem odtwarzanym z płyty CD. 

7 minut temu, Funnykris napisał:

Wszyscy nagrywali w standardzie który jeszcze nie istniał? Dawaj źródło które stwierdzi że wszyscy nagrywali w DSD128

Oni nagrywali w gęstych plikach już wtedy, jak jeszcze pliki nie istniały w ogóle, bo ich digidesign nie wymyślił 😉

 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, przemak napisał:

Nie praktycznie tylko wcale. Format dsd jest nieedytowalny.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

44 minuty temu, przemak napisał:

To znaczy testy nieobrobionego materiału muzycznego nagrywanego i odtwarzanego w 16 bitach nie mają żadnego związku z odpowiednio nagranym i obrobionym materiałem odtwarzanym z płyty CD. 

Na ścieżkach 16/44,1 można z powodzeniem pracować i osiągać wspaniałe rezultaty brzmieniowe. Generalnie sam sens obróbki w wyższym próbkowaniu jest taki, że efekty dźwiękowe jakie nakładamy na ścieżkę albo konkretne nagranie na ścieżce działają z większą precyzją. Kwestie słyszalności to już temat na inną dyskusję. Nie ma na dzień dzisiejszy powodu żeby nie nagrywać w choćby 192 Khz. Po prostu - dlaczego nie skoro można 🙂 Za jakość nagrania live odpowiada przede wszystkim akustyka, mikrofony, ich ustawienie, człowiek za konsolą. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, Funnykris napisał:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na ścieżkach 16/44,1 można z powodzeniem pracować i osiągać wspaniałe rezultaty brzmieniowe. Generalnie sam sens obróbki w wyższym próbkowaniu jest taki, że efekty dźwiękowe jakie nakładamy na ścieżkę albo konkretne nagranie na ścieżce działają z większą precyzją. Kwestie słyszalności to już temat na inną dyskusję. Nie ma na dzień dzisiejszy powodu żeby nie nagrywać w choćby 192 Khz. Po prostu - dlaczego nie skoro można 🙂 Za jakość nagrania live odpowiada przede wszystkim akustyka, mikrofony, ich ustawienie, człowiek za konsolą. 

 

1. Features: Compensate Dynamic loss during DSD to PCM convertion 😉

2. Tego typu testy są nadużyciem. Dotyczą szesnastobitowej konwersji ad i da co z definicji wyklucza jakiekolwiek "bezstratne" operacje cyfrowe. To tak jakby w procesie direct to disc wymagać, żeby się 20 minut na stronie zmieściło. 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, Funnykris napisał:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To małe oszustwo jest - te wtyczki wykonują konwersję DSD-PCM.
Link jaki podałeś należy do producenta pseudo DAW pod nazwą Serenade Workstation. Małe chińskie pudełeczko z możliwością podpięcia po USB, oparte na małym DAW marki Traction.

Do DSD to jedynie Sonoma by Sony albo duży Pyramix. Jednak żadnej obróbki dynamicznej nie przeprowadzimy w domenie DSD gdyż jest to niemożliwe. Jedynie edycja typu cięcie, przesuniecie itp. No i oczywiście eksport do formatu replikacyjnego CMF

  • Like 1

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, yayacek napisał:

To małe oszustwo jest - te wtyczki wykonują konwersję DSD-PCM.
Link jaki podałeś należy do producenta pseudo DAW pod nazwą Serenade Workstation. Małe chińskie pudełeczko z możliwością podpięcia po USB, oparte na małym DAW marki Traction.

Do DSD to jedynie Sonoma by Sony albo duży Pyramix. Jednak żadnej obróbki dynamicznej nie przeprowadzimy w domenie DSD gdyż jest to niemożliwe. Jedynie edycja typu cięcie, przesuniecie itp. No i oczywiście eksport do formatu replikacyjnego CMF

Macie rację - nie doczytałem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 21.01.2020 o 08:35, Funnykris napisał:

Macie rację - nie doczytałem. 

Panowie to ja nie doczytałem- faktycznie jesteście na poziomie zgrywania płyt winylowych do USB.

Na tym forum najbardziej oblegane są tematy o upsamplingu do DSD512. Praktycznie każdy nowy DAC to potrafi, podobnie jak najnowsze odtwarzacze CD, które nie pozwalaja juz od dawna na natywne słuchanie płyt CD. Są one w locie zmieniane na geste pliki {CM 32/768 lub właśnie DSD512.

No ale Wy tu w swoim małym wiejskim piekiełku z kasetą VHS i płytą CD- myslę że uzasadnione porównanie.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minut temu, Audroc napisał:

najnowsze odtwarzacze CD, które nie pozwalaja juz od dawna na natywne słuchanie płyt CD.

Brednie.

 

36 minut temu, Audroc napisał:

Są one w locie zmieniane na geste pliki {CM 32/768 lub właśnie DSD512.

Piramidalne brednie.

  • Haha 1

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Audroc napisał:

Na tym forum najbardziej oblegane są tematy o upsamplingu do DSD512.

Chyba Ci się fora pomyliły...

Godzinę temu, Audroc napisał:

Panowie to ja nie doczytałem- faktycznie jesteście na poziomie zgrywania płyt winylowych do USB.

Ty za to jesteś na poziomie opisywania na forum niestworzonych historii które są w istocie kłamstwami. Mało tego idziesz w zaparte. Niestety musimy Ci odpisywać żeby ktoś tu przypadkiem nie wszedł i nie uwierzył że ktoś coś nagrywa w DSD albo że niedługo posłucha rano Wellman w HiResie 😄 

Godzinę temu, Audroc napisał:

Praktycznie każdy nowy DAC to potrafi, podobnie jak najnowsze odtwarzacze CD, które nie pozwalaja juz od dawna na natywne słuchanie płyt CD. Są one w locie zmieniane na geste pliki {CM 32/768 lub właśnie DSD512.

Masz tu coś racji nawet ale za bardzo bujasz w obłokach. Nowe odtwarzacze CD i DAC, a właściwie chodzi tylko o DAC (w CD lub zewnętrzne) często wykorzystują wewnętrzny oversampling np X8. Ale nie wszystkie. Generalnie sam korzystam bo mój DAC lepiej gra z upsamplowanych plików. Są też DAC grające bez oversamplingu (nie mylić z upsamplingiem). Transporty CD też wysyłają dane 1:1 czyli 44100Hz. Konwersja do DSD jest bardzo obciążająca dla procesora. Za bardzo żeby robić takie fikołki jakie tu opisujesz.

1 godzinę temu, Audroc napisał:

No ale Wy tu w swoim małym wiejskim piekiełku z kasetą VHS i płytą CD- myslę że uzasadnione porównanie.

To zdanie nie jest porównaniem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.