Jump to content
mushi

Subwoofer - DIY czy gotowiec?

Recommended Posts

Hey!

 

Traktuję ten temat jako zwiad rozpoznawczy. Chciałbym się dowiedzieć jakie są plusy i minusy obu rozwiązań, jakie mam możliwości i czy poprzez DIY mogę osiągnąć lepszą jakość?

 

Ale może najpierw zacznę od zasadniczego pytania: co rozumiem przez słowo jakość subwoofera? Gdyby ktoś się mnie spytał, to wymieniłbym:

- skalę zejścia czyli w kierunku 20HZ

- dynamikę (przez co rozumiem dokładność odwzorowania np. szybkiej gry gitary basowej, głośnik się nie gubi, potrafi dokładnie odzwierciedlić te szybkie zmiany)

- liniowość (przez co rozumiem, że w całym zakresie swojego pasma nie wyróżnia żadnego miejsca grając głośniej lub ciszej)

- czy coś jeszcze?

 

DISCLAIMER: na forum przyszedłem prosto z ulicy niespełna cztery miesiące temu, czyli zacząłem od zera i dopiero ogarniam temat Audio z jego wszystkimi kontrowersjami, tak więc niektóre rzeczy nie są dla mnie do końca jasne i proszę o wyrozumiałość!

 

Schemat zestawu, który próbuję złożyć wygląda następująco:

SHD-Studio-Diagram.png

czyli miniDSP i Dirac Live odpowiada za korekcję/adaptację, tor w całości cyfrowy: Laptp/Roon/NAS > miniDSP > głośniki.

Kolumny które już posiadam to AP Scorpio. Może się zdarzyć, że basu z nich wystarczy, z tym że należę do rodziny basolubów:

i biorę pod uwagę, że mogę potrzebować czegoś więcej 😉 dlatego ten wątek.

 

Czyli tak: zakładam, że nie potrzebuje już subwooferów z DSP, ponieważ mam miniDSP które tą robotą się zajmie.

 

Dalej, czy jeśli mam już miniDSP to potrzebuję Direct Servo?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Membrana: papier czy aluminium? Obudowa: zamknięta czy open baffle? Materiał: MDF czy drewno? Budowa: aktywna z modułami Hypex/Pascal w środku czy pasywna z zewnętrznym zasilaniem typu Crown Audio? (znacie jakieś inne rozwiązania z segmentu pro audio bo właśnie sprawdziłem ceny CA i nie są małe..)

 

Gdzie leży rozsądna granica między ceną a jakością? Na projekt dwóch subwooferów jestem w stanie przeznaczyć z lekkim sercem 10k, ale jak widzę ceny jakie proponuje JL Audio to zaczynam się zastanawiać o co tutaj chodzi..

 

No to właściwie tyle co mi przychodzi teraz do głowy, liczę na burzę mózgów i walkę na argumenty 😉

 

 

 

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem DIY ma sporo sensu w tym wypadku. Ja bym to widział mniej więcej tak:

2 suby minimum 10” może być Scan Speak 26W4558 albo Peerless XLS 10”

Obudowa zamknięta, wzmacniacz wbudowany. MDF z licznymi wzmocnieniami wewnątrz. Można to nawet zrobić tak, żeby zamontowany głośnik opierał się o wzmocnienie obudowy. Wzmacniacz w klasie D Hypex, ICEPower, czy Pascal. Reszta to kwestia DSP.

 

 

  • Like 2

Hał tu trol de trol?

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

DIY czy gotowiec to tak na prawdę inne pytanie.

 

DIY to hobby, jeżeli to lubisz i chcesz budować kolejne rzeczy, uczyć się na tym to wtedy jak najbardziej. DIY to też utopione pieniądze, nigdy nie odzyskasz włożonego czasu i pieniędzy. Zyskujesz wiedzę i zadowolenie ze zrobienia czegoś samemu. Ja to lubię i składam.

 

Gotowiec dobrze kupiony jesteś często w stanie sprzedać z niewielką stratą. Trzeba wiedzieć co kupić i za ile. Jak się to dobrze przemyśli, to można w audio zamrozić pieniądze, ale niewiele stracić nawet przy wysokiej cenie poszczególnych elementów.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, SomekPoland napisał:

Moim zdaniem DIY ma sporo sensu w tym wypadku. Ja bym to widział mniej więcej tak:

2 suby minimum 10” może być Scan Speak 26W4558 albo Peerless XLS 10”

Obudowa zamknięta, wzmacniacz wbudowany. MDF z licznymi wzmocnieniami wewnątrz. Można to nawet zrobić tak, żeby zamontowany głośnik opierał się o wzmocnienie obudowy. Wzmacniacz w klasie D Hypex, ICEPower, czy Pascal. Reszta to kwestia DSP.

 

2x10" dla basoluba? Ja bym obstawiał minimum 2x12"  (najlepiej 2x15") :)

Dla jakiego metrażu ten sub?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, mushi napisał:

- skalę zejścia czyli w kierunku 20HZ

- dynamikę (przez co rozumiem dokładność odwzorowania np. szybkiej gry gitary basowej, głośnik się nie gubi, potrafi dokładnie odzwierciedlić te szybkie zmiany)

- liniowość (przez co rozumiem, że w całym zakresie swojego pasma nie wyróżnia żadnego miejsca grając głośniej lub ciszej)

Jak zaczynasz to nie powielaj nieprecyzyjnych określeń.

Dynamika to zawsze stosunek najgłośniejszego do najcichszego, maskowanego przez szumy. 

A to co nazywasz dynamiką to np. rytmika i tempo, trochę melodyki czyli następstwa dźwięków o różnej wysokości i czasie.

Najmniej ważna jest liniowość bo zwyczajnie w zakresie basu wszystko spełnia ją wystarczająco. Kiedyś mówiło się o pobudliwości. Przy najmniejszych sygnałach przetworniki (głośniki) są nieliniowe. Nie wiem czy to ktoś słyszy w dobie słyszenia kabli 😉

 

Za bardzo opinii nie słuchaj. Kieruj się sercem. 

Ja np. uważam tylko obudowy zamknięte i wielkie przetworniki (ponad 12 cali -> 30cm), Tylko taka obudowa nie oszukuje. I założę się, że zaraz będzie kłótnia...

Co do materiału to membrana ma być sztywna. Tak mówi teoria. Tyle, że takiej nie ma. A jak w jakimś małym zakresie będzie sztywną, to po jego przekroczeniu da to efekt straszny. Tymczasem poczciwy np. papier gnąc się "od początku" daje subiektywnie dobry miękki efekt. Musisz tego posłuchać i wybrać.

Obudowa. Tylko sztywna. Są skrzynie wyraźnie grające. Nawet dorobiono do tego filozofię. Nie. Od grania skrzynki są instrumenty muzyczne. Przetworniki mają być neutralne, mają jak najlepiej oddawać to co nagrał artysta a nie koloryzować. I tu również będą zdania odrębne.

Pomieszczenie. Szczególnie na basie to koszmar. Bas pneumatyczny, bas falowy,... Ustawienie...

Fale stojące,... W obliczu tych zjawisk wszystko powyższe można o kant dupy rozbić.

Co do DSP to jestem zwolennikiem centralizacji. Albo cały system akustyczny jeden trzyma za ryj albo się to rozjedzie prędzej czy później... 

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Ja np. uważam tylko obudowy zamknięte i wielkie przetworniki (ponad 12 cali -> 30cm), Tylko taka obudowa nie oszukuje. I założę się, że zaraz będzie kłótnia...

[...]

Obudowa. Tylko sztywna. Są skrzynie wyraźnie grające. Nawet dorobiono do tego filozofię. Nie. Od grania skrzynki są instrumenty muzyczne. Przetworniki mają być neutralne, mają jak najlepiej oddawać to co nagrał artysta a nie koloryzować. I tu również będą zdania odrębne.

Teraz używam suba na 12 calach w obudowie zamkniętej. Jest nieźle, zdecydowanie lepiej z subem, ale bas jest wolniejszy od basu z głównych głośników. Ja raczej skłaniam się w stronę obudowy otwartej / różnych dipoli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie widzieć, że jest jakiś odzew 😀

Tytuł wątku tego nie wskazuje, więc dodam że założeniem docelowym jest   2.2   (ale to pewnie jest dla Was oczywiste😉)

W temacie gotowca poszperałem trochę na forum ASR, i tam typowali za rozsądny zakup Rythmik A. Jeszcze trochę błądzę jeśli chodzi o kierowanie się opiniami, ale na ten moment bliżej mi do słuchania muzyki z wykresów niż do kierowania się egzagerowanymi opisami doświadczeń pana Pacuły 😉

 

16 godzin temu, Yotomeczek napisał:

2x10" dla basoluba? Ja bym obstawiał minimum 2x12"  (najlepiej 2x15") :)

Dla jakiego metrażu ten sub?

DING! DONG! strzał w dziesiątkę, 12" to raczej minimum i celuję bardziej w 15"

17m² (3m x 5,5m) salon połowicznie otwarty (ściana wyrzucona aż po sufit salon/przedpokój/kuchnia) na kolejne 15m² (plan litery T gdzie lewa strona daszka to salon, prawa to kuchnia a nóżką jest przedpokój)

Wiem, wiem, lekko nie będzie, krew pot i łzy a być może nawet porażka, to też biorę pod uwagę.

 

Determinujący czynnik: jakość dźwięku

1) jeśli poprzez DIY osiągnę tę samą jakość dźwięku co w gotowcu (nawet przy większych kosztach) to wybieram DIY bo jest fun! kiedy się robi coś samemu a nie wszystko z półki

o odsprzedaży nie myślę, tym że utopione pieniądze to się nie przejmuję bo ten projekt to akurat priorytet (większość ludzi z ulicy patrzyła by się na nas jak na świry gdyby wiedziała ile kasy topimy w tym hobby) chcę zrobić coś raz i porządnie a potem zająć się tylko słuchaniem muzyki, także audiofilem nie jestem bo nie mam zamiaru przerzucać tony klocków, jak coś to EQ a jak dalej będzie nie halo to poddam się autosugestii że jest halo i skupię się na słuchaniu muzyki

2) jeżeli gotowiec ma mieć wyższą jakość dźwięku, w dodatku za mniejsze pieniądze to wybieram gotowca (ograniczenia materiałowe + cokolwiek co robi się po raz pierwszy łatwo można spierniczyć, znam ten proces, także muszę wziąć to pod uwagę)

 

13 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Jak zaczynasz to nie powielaj nieprecyzyjnych określeń.

😀 no dałem przecież specjalnie DISCLAIMER! poniżej 🤣

To jest dla mnie jeszcze grząski grunt Grzesiu, plastyka? nie rozumiem, rozdzielczość? nie rozumiem, selektywność? nie rozumiem, czarne tło? nie rozumiem.

Chciałbym, żeby osoba z pro audio przedstawiła tutaj listę określeń używanych do opisu sprzętu, najlepiej z uzasadnieniem w postaci zmiany w charakterystyce na jakimś wykresie, wtedy będzie mi się łatwiej połapać, bo do tej pory większość opisów co czytam to czysta beletrystyka.

 

14 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Za bardzo opinii nie słuchaj. Kieruj się sercem. 

Pod tym podpiszę się obiema rękami.

Ale muszę też zaznaczyć, że po odpowiedniej destylacji znajdzie się te wartościowe i bardzo pomocne 🙂

 

14 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Pomieszczenie. Szczególnie na basie to koszmar. Bas pneumatyczny, bas falowy,... Ustawienie...

Fale stojące,... W obliczu tych zjawisk wszystko powyższe można o kant dupy rozbić.

Dobra wiadomość jest taka, że miniDSP stało się całkiem niedawno Roonready i jeśli faktycznie funkcjonalnie się sprawdzi w tym kierunku to przyoszczędzę sporo kasy na zakupie streamera (w planach był skośnooki Lumin) a pieniążki te przeznaczę na pułapki basowe i pozostałą akustykę. Ale to już w odpowiednim czasie kiedy Scorpio zagrają i będę zaczynał zabawę z miniDSP, wtedy założę trzeci i ostatni wątek na forum AS w dziale Akustyka, taki mam plan.

 

Także tak, Panowie:     

No.1) jak wypowiecie się na temat jakości dźwięku w Waszym DIY? czy można ją ocenić na tle gotowców?

No.2) czy jeśli mam już miniDSP to dalej potrzebuję z tyłu subwoofera takich pokręteł

http://www.rythmikaudio.com/images/product/DS1500ci.jpg

??

No.3) jak zdecyduję się na DIY to 15" i membrana papierowa (🤔uważam za postanowione)

 

Resztą zajmiemy się później 😉

 

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, mushi napisał:

No.2) czy jeśli mam już miniDSP to dalej potrzebuję z tyłu subwoofera takich pokręteł

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

??

Nie, potrzebujesz wtedy tylko prostej regulacji głośności, tak, żeby zgrać mniej więcej poziomy, ale to też niekoniecznie pokrętło, może być dzielnik na 2 rezystorach.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, pingwing napisał:

Nie, potrzebujesz wtedy tylko prostej regulacji głośności, tak, żeby zgrać mniej więcej poziomy, ale to też niekoniecznie pokrętło, może być dzielnik na 2 rezystorach.

Ok, bo sygnał będzie szedł z miniDSP na drugi DAC z regulacją głośności i dalej z tego DACa na subwoofery, czyli to powinno wystarczyć, prawda?

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, mushi napisał:

...

Także tak, Panowie:     

No.1) jak wypowiecie się na temat jakości dźwięku w Waszym DIY? czy można ją ocenić na tle gotowców?

...

 

Kumpel kilka lat temu kupił suba aktywnego Yamahy. 25 cm głośnik i jakoś to grało... ale kumpel kupił głośnik 38cm, obliczył i wykonał obudowę B-R. Podpiął to do wydłubanego wzmaka z suba Yamaszki i zagrało :) Szybko i bardzo nisko - aż sąsiadka z 4 piętra przyleciała, a kumpel pomieszkiwał na parterze. Także można...

Edited by Yotomeczek
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, mushi napisał:

To jest dla mnie jeszcze grząski grunt Grzesiu, plastyka? nie rozumiem, rozdzielczość? nie rozumiem, selektywność? nie rozumiem, czarne tło? nie rozumiem.

Chciałbym, żeby osoba z pro audio przedstawiła tutaj listę określeń używanych do opisu sprzętu, najlepiej z uzasadnieniem w postaci zmiany w charakterystyce na jakimś wykresie, wtedy będzie mi się łatwiej połapać, bo do tej pory większość opisów co czytam to czysta beletrystyka.

Kiedyś z Kolegą z Forum założyliśmy taki wątek o definicjach. Nie wiem czy jest do odnalezienia.

Nad tymi określeniami nikt się nie zastanawia ale niemal każdy je klepie we wpisach.

Jak wpiszemy w Google`arkę frazę "elementy dzieła muzycznego"  to dostaniemy 7 atrybutów. Te wszystkie kwieciste określenia powinny się wpisywać w te 7 elementów. 

Owszem są określenia spoza: np. głębia. To oczywisty atrybut akustyki. Jak instrumenty i głosy są już dobrze lokalizowane, to następnym krokiem jest uzyskanie jak największej objętości sceny a nie tylko sceny płaskiej. 

Rozdzielczość akustyczna to obserwowanie na scenie akustycznej obiektów w sposób rozdzielczy. Instrumenty i wokale nie zlewają się razem. Selektywność to podobny atrybut ale dotyczący zachowania położenia instrument/wokalu w zakresie całego spektrum jego pasma (np. grający saksofon ma być w tym samym miejscu niezależnie od dźwięków). Ktoś kiedyś u mnie zauważył saksofonistę wychodzącego przed band ze swoim solo łącznie z jego ruchami ciała, tak realistycznie może być budowana scena. 

Jak system trzyma zależności fazowe i wszystko jest niby ok, ale występują szumy (to nie tylko te powszechnie kojarzone (szsz...) ale również rozmaite szumy fazowe...) to one zaburzą tę scenę. Jeśli szumy nam nie przeszkadzają to mówimy o czarnym tle.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra.. namówiliście mnie, będziemy budować dwa subwoofery (fun!) tak więc będę drążył ten temat:

 

No.4) Ok, wiemy że będzie 2x15", zajmijmy się kwestią budowy obudowy. Pierwsze schody, co wybrać:

a) zamknięta - nie mam pojęcia co można uzyskać poprzez ten wybór, są zwolennicy i przeciwnicy

b) bass-reflex - jak wyżej

c) open baffle - odjazdowa konstrukcja, podobno trudno zejść poniżej 40Hz, podobno lepiej się sprawdza przy odtwarzaniu muzyki na żywo niż w przypadku elektroniki, nie wiem, sami powiedzcie..

IMG_1635.png

kosmos..

- w drugiej kolejności czytam o obliczeniach, które trzeba wykonać, litraż,.. proszę o wprowadzenie, linki, cokolwiek, na jakiej podstawie wykonuje się te obliczenia? co jest tutaj zmienną? rozmiar głośnika? jego skuteczność? inne?..

- będziemy używać płyty MDF, tak? czy powinienem się interesować jej parametrami jak grubość, gęstość, wytrzymałość na zginanie, inne?..

- montaż, drgania i stabilizacja: wyobrażam sobie użycie połączeń klejono-skręcanych, tak? czy powinno się użyć przy budowie wzmocnień? jakich? czy konstrukcja powinna być w jakiś sposób dociążona w celu zabezpieczenia przed drganiami? w jaki sposób?

- czy możecie mnie wprowadzić w temat rezonansów?

 

Wydaje mi się, że na razie tyle wystarczy.

 

Dzięki!

 

 

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, mushi napisał:

No dobra.. namówiliście mnie, będziemy budować dwa subwoofery (fun!) tak więc będę drążył ten temat:

 

No.4) Ok, wiemy że będzie 2x15", zajmijmy się kwestią budowy obudowy. Pierwsze schody, co wybrać:

a) zamknięta - nie mam pojęcia co można uzyskać poprzez ten wybór, są zwolennicy i przeciwnicy

b) bass-reflex - jak wyżej

c) open baffle - odjazdowa konstrukcja, podobno trudno zejść poniżej 40Hz, podobno lepiej się sprawdza przy odtwarzaniu muzyki na żywo niż w przypadku elektroniki, nie wiem, sami powiedzcie..

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

kosmos..

- w drugiej kolejności czytam o obliczeniach, które trzeba wykonać, litraż,.. proszę o wprowadzenie, linki, cokolwiek, na jakiej podstawie wykonuje się te obliczenia? co jest tutaj zmienną? rozmiar głośnika? jego skuteczność? inne?..

- będziemy używać płyty MDF, tak? czy powinienem się interesować jej parametrami jak grubość, gęstość, wytrzymałość na zginanie, inne?..

- montaż, drgania i stabilizacja: wyobrażam sobie użycie połączeń klejono-skręcanych, tak? czy powinno się użyć przy budowie wzmocnień? jakich? czy konstrukcja powinna być w jakiś sposób dociążona w celu zabezpieczenia przed drganiami? w jaki sposób?

- czy możecie mnie wprowadzić w temat rezonansów?

 

Wydaje mi się, że na razie tyle wystarczy.

 

Dzięki!

 

 

1. Zamknięta

Przeważnie mniejsza od B-R, dobre zejście, świetny impuls, odpadają problemy ze strojeniem i ew. burczybasem. Przeważnie wymaga korekcji elektronicznej dla bardzo dobrego zejścia. Wymaga dużo mocy.

2. Bass-reflex

Przeważnie większa od zamkniętej. Warto dać stosunkowo duże powierzchnie B-R żeby wyeliminować problemy z przeciągiem/turbulencjami z okolic otworu. Wymaga najmniej mocy z tych trzech typów - można trząść chałupą z kilkunastu watów.

3. Open Baffle

Tu bym wziął pod uwagę po dwa głośniki 15" na stronę (razem 4 szt.) - żeby nie było problemów z głośnością i zejściem. Ewentualnie użyć 18". Raczej potrzebna będzie korekcja elektryczna dla niskiego zejścia. Najmniejsza "obudowa" ale też nie taka znów bezproblemowa do ustawienia. Wymaga dużo mocy.

Do każdego z tych rozwiązań potrzeba inne głośniki (o innych parametrach - głównie Qts)

Warto zasymulować sobie jaka obudowa jest optymalna w jakimś programie - np 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.02.2020 o 23:05, Grzegorz7 napisał:

Tylko taka obudowa nie oszukuje. I założę się, że zaraz będzie kłótnia...

Dlaczego kłótnia, trzeba tylko spytać co z kompresją? Już raz była rozmowa na ten temat. I nie było kłótni ;-).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Lech36 napisał:

Dlaczego kłótnia, trzeba tylko spytać co z kompresją? Już raz była rozmowa na ten temat. I nie było kłótni ;-).

Co z kompresją?? 😀

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, mushi napisał:

Co z kompresją?? 😀

Grzegorz wie o co chodzi. Nie słyszałeś nigdy kompresji w dźwięku z kompaktu (OZ)? To normalne zjawisko w głośnikach a przy tym typie obudowy dosyć mocno zauważalne, chyba że OZ z dwoma 12 calowymi basami to kompresja nie powinna być dokuczliwa.  

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Lech36 napisał:

Grzegorz wie o co chodzi. Nie słyszałeś nigdy kompresji w dźwięku z kompaktu (OZ)? To normalne zjawisko w głośnikach a przy tym typie obudowy dosyć mocno zauważalne, chyba że OZ z dwoma 12 calowymi basami to kompresja nie powinna być dokuczliwa.  

Racja - przy głośniejszym słuchaniu OZ powoduje kompresję. Mnie w OZ przeważnie brakuje nieco ciśnienie - robi się fajnie - głośno i zazwyczaj już jest koniec... a chciało by się ciut więcej :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Subwoofer z naprawdę mocnym wzmacniaczem, 15" głośnik i dwie 15" membrany bierne. Obudowa nie musi być duża, musi być za to dobrze wzmocniona i szczelna. Wystarczy, że zmieszczą się głośniki i panel w oddzielnej komorze. Nie ma żadnej kompresji.

 

Edited by bluesboss
  • Thanks 1

always walk on the bright side of life

Share this post


Link to post
Share on other sites

E tam kompresja...

Posłuchaj OZ i BR. 

Rzeczywiście rozwiązania z membraną bierną mogą być złotym środkiem. 

Kiedyś mieszkałem z takimi kultowymi zespołami głośnikowymi z membraną bierną. Było fajnie.

Co do konstrukcji to najpierw zmierz siły na zamiary. Stolarz czy sam? Skąd materiał i jaki? Jakie masz uwarunkowania mieszkaniowe? 

Jak duże skrzynie mogą tam stanąć?

Co do konstrukcji to na pewno należy unikać symetrii. Skrzynie krzywe, nieprostopadłe ściany. W zasadzie w zakresie basów to głośnik może być niemal gdziekolwiek. 

Ale jak zamierzasz dzielić zakresy? Czy pudła basów mają jakoś korespondować z pozostałymi zespołami głośnikowymi? Jakie tam są materiały w przetwornikach. Puryści stwierdzą, że papier z papierem, mylar z mylarem, aluminium z aluminium,...

Odpowiedz na te pytania.

Samodzielna budowa takich sporych skrzyń jest kłopotliwa. Trzeba to spasować, zastosować odpowiednie wiązanie ścian i wzmocnienia. O wykończeniu zewnętrznym nie wspomnę. Sklepanie na styk z płyt przyciętych w Castoramie to chyba nie to. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, bluesboss napisał:

Subwoofer z naprawdę mocnym wzmacniaczem, 15" głośnik i dwie 15" membrany bierne. Obudowa nie musi być duża, musi być za to dobrze wzmocniona i szczelna. Wystarczy, że zmieszczą się głośniki i panel w oddzielnej komorze. Nie ma żadnej kompresji.

Ok, czy możesz zarzucić jakimś zdjęciem? staram się to sobie jakoś teraz wyobrazić.

Może tak jak w filmie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (11:15) z tym że naprzeciwko pierwszej membrany biernej znajdowałaby się druga?

Tja, tylko jaki to mocny wzmacniacz 😀 1200/2400? JL w 12" małej zamkniętej obudowie stosuje 1500W..

 

18 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Co do konstrukcji to najpierw zmierz siły na zamiary. Stolarz czy sam? Skąd materiał i jaki? Jakie masz uwarunkowania mieszkaniowe?

Szkielet/konstrukcję zrobi stolarz, ma do tego profesjonalne narzędzia i będzie w stanie zrobić to dokładnie według otrzymanego projektu (mam nadzieję), wzmocnieniem mogę zająć się sam - tylko musiałbym zobaczyć na przykładach jak robili to inni.

Materiał? a jaki wybór jest w tym przypadku najlepszy? podobno MDF łatwiej się obrabia.. podobno drewno może się odkształcać.. Na pewno nie mam zamiaru na materiałach oszczędzać.

Stolik pod klocki wykonam własnoręcznie: 40mm bukowy/dębowy blat z Castoramy docięty na półki o wymiarach 60/50cm (sz/gł) i fajnie by było, gdyby subwoofer nie przekraczał głębokości 50cm. Oba ustawiłbym zaraz obok półki na klocki, z ich wysokością można się już pobawić.

19 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Co do konstrukcji to na pewno należy unikać symetrii. Skrzynie krzywe, nieprostopadłe ściany. W zasadzie w zakresie basów to głośnik może być niemal gdziekolwiek.

Czyli prostopadłościan? nie sześcian, tak?

19 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Ale jak zamierzasz dzielić zakresy? Czy pudła basów mają jakoś korespondować z pozostałymi zespołami głośnikowymi? Jakie tam są materiały w przetwornikach. Puryści stwierdzą, że papier z papierem, mylar z mylarem, aluminium z aluminium,...

Mam nadzieję, że teraz nie przekręcam: w miniDSP ustawić lowpass pomiędzy 70-80Hz i powyżej będą pracowały Scorpio a poniżej nasze DIY. Co do materiałów i samej budowy zacytuje fragment:

The foundation of the Scorpio's sound is provided by four 7" paper-cone woofers: two on each side operating in push-push configuration, which is said to cancel cabinet resonances. The lower of the two front-mounted 6" coated-paper-cone drivers operates as a midbass/lower-midrange driver from 150 to 500Hz, while the upper one operates between 150Hz and 2.8kHz, and hands the signal off to a 1" modified soft-dome tweeter. Frequency range: 30Hz–33kHz. Nominal impedance: 4 ohms. Sensitivity: 91dB/W/m.

b033b8264efbaa5c4b82b0b49ab5

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) znajdują się pomiary, ale tego jeszcze nie potrafię czytać.

Wstępnie znalazłem taki głośnik który można by wstawić do skrzyń:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (nie wiem czy to właściwy wybór, czy można lepiej). Oglądałem przed chwilą filmik jak

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
robi swoje subwoofery i z tego co widzę to jest to mała obudowa zamknięta, tylko używają tych podwójnych żółtych pajączków w samych głośnikach, może coś takiego.. nie wiem.. nie znam się..

20 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Samodzielna budowa takich sporych skrzyń jest kłopotliwa. Trzeba to spasować, zastosować odpowiednie wiązanie ścian i wzmocnienia. O wykończeniu zewnętrznym nie wspomnę. Sklepanie na styk z płyt przyciętych w Castoramie to chyba nie to. 

Do projektu podchodzę serio, cały ten rok poświęcam na audio i odpuszczam sobie wyjazd na miesięczne wakacje, także z początkiem września będę miał sześć tygodni na to, żeby wyrzeźbić coś konkretnego 🙂

 

Muzycznie to w dwóch światach jestem: jedną nogą w elektronice a drugą w gitarach elektrycznych. Ten konkretny setup dedykuję elektronice. Może pod tym kątem powinienem podejmować jakieś konkretne decyzje?

 

Howgh!

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, mushi napisał:

Czyli prostopadłościan? nie sześcian, tak?

Jeszcze gorzej. Popatrz na te AP Scorpio jak są pięknie niekwadratowe. 

Godzinę temu, mushi napisał:

Szkielet/konstrukcję zrobi stolarz, ma do tego profesjonalne narzędzia i będzie w stanie zrobić to dokładnie według otrzymanego projektu (mam nadzieję), wzmocnieniem mogę zająć się sam - tylko musiałbym zobaczyć na przykładach jak robili to inni.

Materiał? a jaki wybór jest w tym przypadku najlepszy? podobno MDF łatwiej się obrabia.. podobno drewno może się odkształcać.. Na pewno nie mam zamiaru na materiałach oszczędzać.

Wzmocnienia robi się na etapie budowy całości. Po fakcie, możesz tylko dokleić listewki w narożnikach... Aby to się trzymało to frezowanie i połączenia typu pióro-wpust. MDF jest wdzięczny ale spotykałem się z różnymi jakościowo płytami. Z wyrobów które wciąż mam (ZG wyszły w świat) to np. szafka audio i biblioteka. Kolega ściągnął materiał z Niemiec (26mm, o cieńszym nawet nie myśl). Obróbka CNC. Nie sądzę aby przypadkowy stolarz miał takie możliwości a nawet jak ma, odpowiednią maszynę CNC to samo projekt trzeba zrobić w jakimś CAD`ie i przekonwertować na maszynę. Obróbka dobra aczkolwiek frezy pracują ciężej niźli w drewnie.

To może spowodować, że stanie na prostej skrzyni. Dobry stolarz poradzi sobie z drewnem. Nie obawiaj się. Odkształcać to może się wszystko, MDF np. potrafi nieźle chłonąć wilgoć. Każdy materiał trzeba poznać i właściwie z nim postępować.

1 godzinę temu, mushi napisał:

Tja, tylko jaki to mocny wzmacniacz 😀 1200/2400? JL w 12" małej zamkniętej obudowie stosuje 1500W..

A coś myślał, zejście do poniżej 30Hz? Jak wpada Ci w oko przetwornik 600W to trzeba kawał pieca... Stosuje się wzmacniacze impulsowe. Dostępne są rozmaite moduły o mocach kilkuset watów w przystępnych cenach. 

Poraża mnie trochę ta Twoja wizja kilowata na niskim basie obok Scorpio... 😉

Gdzie będziesz tego słuchał?

No i na koniec wątpliwość współgrania Scorpio i Subwoofer`a poniżej 150Hz. Scorpio ma tam stosunkowo zaawansowane podziały na przetworniki. Bierzesz pod uwagę wyłączenie zakresu basowego w Scorpio?

Tak przynudzam abyś wszystko przemyślał. Pomysł nie jest banalny. Oczywiście życzę powodzenia.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, Grzegorz7 napisał:

A coś myślał, zejście do poniżej 30Hz? Jak wpada Ci w oko przetwornik 600W to trzeba kawał pieca... Stosuje się wzmacniacze impulsowe. Dostępne są rozmaite moduły o mocach kilkuset watów w przystępnych cenach. 

Poraża mnie trochę ta Twoja wizja kilowata na niskim basie obok Scorpio... 😉

Gdzie będziesz tego słuchał?

No i na koniec wątpliwość współgrania Scorpio i Subwoofer`a poniżej 150Hz. Scorpio ma tam stosunkowo zaawansowane podziały na przetworniki. Bierzesz pod uwagę wyłączenie zakresu basowego w Scorpio?

Tak przynudzam abyś wszystko przemyślał. Pomysł nie jest banalny. Oczywiście życzę powodzenia.

Rozumiem że kilowat to za dużo, mezalians, zagłuszy resztę? Co do współgrania Scorpio serio nie wiem. Ale chyba czas się nad tym pochylić jeśli mam się później wpakować w jakieś tarapaty.. dobrze że mi o tym teraz mówisz, dzięki

Szczerze to nie mam żadnej KONKRETNEJ wizji, próbuję zrobić właśnie jakieś rozeznanie. Ogarnąć co można a co nie, co ma sens a co nie bo to jest dla mnie nieznane terytorium. Jeśli uważasz że coś albo całość nie ma sensu to mów śmiało, przecież w każdej chwili mogę to zmienić (oprócz Scorpio) albo odpuścić 😀 Chodzi o to aby było dobrze.

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ależ pewnie, że to ma sens.

Dopóki masz możliwości to badaj. Nawet jak nie do końca wyjdzie, następne projekty wyjdą w punkt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To tylko rozjaśnij mi to proszę:

1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Poraża mnie trochę ta Twoja wizja kilowata na niskim basie obok Scorpio... 😉

 

i to:

1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Gdzie będziesz tego słuchał?

i odnośnie tego:

1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Jeszcze gorzej. Popatrz na te AP Scorpio jak są pięknie niekwadratowe.

poproszę o jakieś zdjęcie przykładowe, żebym mógł sobie uzmysłowić z czym mam do czynienia.

Dzięki 😉

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/5/2020 at 11:05 PM, Grzegorz7 said:

Co do materiału to membrana ma być sztywna. Tak mówi teoria. Tyle, że takiej nie ma. A jak w jakimś małym zakresie będzie sztywną, to po jego przekroczeniu da to efekt straszny. Tymczasem poczciwy np. papier gnąc się "od początku" daje subiektywnie dobry miękki efekt. Musisz tego posłuchać i wybrać.

W zakresie basu każda poprawnie zaprojektowana membrana jest sztywna. Nawet 15" papierowe czy polipropylenowe głośniki rzadko miewają pierwszy mod własny membrany poniżej 400Hz. A żeby sub nie zaburzał stereo, wypadałoby go odciąć przy 80Hz albo i niżej.

Natomiast odnośnie sensowności budowania subwoofera DIY - dominująca dziś szkoła budowy subwooferów firmowych to mała OZ, głośnik z dużą cewką, silnym magnesem i ogromnym Xmax, pędzony wzmaczniaczem w klasie D o mocy 600W+ i duże ilości EQ. Raczej nie sądzę żeby amator dał radę zrobić to lepiej. Zadbać trzeba o dużo rzeczy, łącznie z odprowadzaniem gigantycznej mocy termicznej traconej w głośniku i grzejącej małą objętość. To tu może być główna przewaga metalowych membran, a nie po stronie sztywności.

DIY ma sens tylko wtedy, jeżeli dokładnie wiemy co nam nie odpowiada w rozwiązaniach firmowych (a to wymaga scholastycznego zrozumienia o co chodzi w konkurencyjnym rozwiązaniu) i co jesteśmy w stanie poświęcić. Głównie "antykomercyjne" zwiększenie rozmiaru suba może dać przyrost jakości względem firmowych - niższe ciśnienia w środku (przy danym SPL), większe Sd, mniejsze Xmax a więc mniej grania "balonowymi" wydęciami fałd gumowych zawieszeń, charakterystycznych dla rozwiązań firmowych, gdzie zawieszenie musi być duże względem sztywnej membrany, żeby zapewnić to ekstremalne Xmax. Do tego większa objętość to większa efektywność mocowa na samym dole (przy uwzględnieniu spadku związanego z OZ) - a więc potrzeba mniej EQ i do tego mamy mniej mocy termicznej, rozpraszanej w większej objętości. Robiąc taki oldschool w dużej obudowie odzyskujemy opcję obudów z rezonatorem (BR / MB) co może wyeliminować potrzebę EQ w ogóle, choć wypadałoby jednak zrobić jakiś filtr subsoniczny.

Edited by misiomor
  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS. Dużo ględzenia mi wyszło, a żyjemy przeca w cywilizacji obrazkowej. Zatem i obrazek jakowyś z opisem zdałoby się uczynić. Tak więc na przykładzie praktycznym porównujemy nowoczesność z oldschool'em.

Jako "chłopca do bicia" a więc coś możliwie zbliżonego do nowoczesnych rozwiązań firmowych wystawiamy Dayton UM10-22. Ma on 19mm Xmax (one way) Sd równe 327.8cm2, ogromne zawieszenie i może pracować w małej OZ. Dajemy mu 15 litrów, minimalnie powyżej sześcianu o boku równym średnicy montażowej, żeby trzymać się mody. Dostajemy zupełnie przyzwoite Fc równe 43Hz i Qtc na poziomie 0.75. Stosując EQ można pomyśleć o sięgnięcu sporo poniżej Fc.

Teraz kontrkandydat, też Dayton, ale 15" RSS390HF-4. Mniejsze Xmax (tylko 14mm) ale za to o wiele większe Sd. Jego wychylenie objętościowe to 1.16 litra (one way) wobec tylko 0.62 litra dla UM10-22 - można spodziewać się 6dB więcej SPL na niskim basie.

Tym niemniej OZ według schematu "sześcian na średnicy montażowej" jest tu raczej nie do zrobienia. Żeby dostać Qtc około 0.8, musimy dać 90 litrów objętości OZ, gdzie wychodzi Fc równe 36Hz.

Prawdziwy knock-out jest jednak po stronie efektywności mocowej. RSS390HF-4 ma ją na poziomie 0.3%, podczas gdy UM10-22 ma tylko 0.075% a więc 4x (6dB) mniej.

Poniżej wykres SPL tych dwóch rozwiązań - UM10-22 15 litrów na niebiesko, RSS390HF-4 na zielono. Żeby porównanie było możliwie sprawiedliwe, amplituda wysterowania w obu przypadkach jest taka, żeby dawała moc 1W na rezystancji równej Re głośnika.

sub_splz.thumb.GIF.6e65870ab022df4aaa98318338101d52.GIF

RSS390 ma przewagę 6dB w zakresie płaskiej charakterystyki - dla wygenerowania jakiegoś SPL wystarczy mu 4x mniejsza moc. Przy 20Hz jest jeszcze większa różnica, ok. 9dB a więc 8 razy w mocy.

Załóżmy że chcemy pogonić UM10-22 w 15 litrach OZ na Xmax przy 20Hz. Potrzebujemy w tym celu amplitudy 53.2V RMS, odpowiadającej mocy 885W na 3.2ohm (Re głośnika). Znacznie powyżej katalogowego Pmax, ale nawet gdyby głośnik to wytrzymał, nadal mamy problem gigantycznej mocy grzejącej małą obudowę (15 litrów). Przy tym samym SPL RSS390HF-4 w swoich 90 litrach będzie sobie komfortowo pracował z mocą 110W, rozpraszaną w dużej objętości i jeszcze będzie miał zapas wychylenia. Mniejsze ciśnienia wewnątrz obudowy to mniej wydęć zawieszeń. Jakościowo przepaść na korzyść rozwiązania "oldschool'owego". Tylko nie można pochwalić się nowoczesnością "takie małe a jak sadzi!".

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow! to się nazywa Edukacja. Dziękuję panie misiomorze!

Reasumując: popieram oldschool bo stoi po stronie jakości.

 

Spróbuję wymienić co z tej lekcji zrozumiałem:

- im większy Xmax tym niższe Fs czyli zejście w okolicę 20Hz

- im większy Xmax tym mniejszy SPL czyli skuteczność i głośnik cichszy

- im większy Xmax tym większe drgania w obudowie

- wysoki współczynnik BL oznacza dobrą kontrolę masy układu grającego głośnika

- im większy współczynnik BL tym niższy współczynnik Qts - układ ten nadaje się do większej litrażowo obudowy BR

- odwrotnie im mniejszy współczynnik BL tym wyższy Qts co wymaga zastosowania OZ litrażowo mniejszej

- im wyższy współczynnik Sd tym większa skuteczność SPL i mniejsze zapotrzebowanie na moc (pożądane!)

 

DISCLAIMER! Jeśli coś przekręciłem to proszę mnie poprawić!

 

Zróbmy proszę małą symulację z głośnikiem Dayton RSS390HF­-4:

 Fs - 19.5Hz     Qts - 0.43     Xmax - 14.0mm     BL - 15Tm     Sd - 829,6cm²

Żeby mieć obudowę otwartą musimy mieć większy współczynnik BL, tutaj jest on niewielki więc stosujemy obudowę zamkniętą. Wysoki współczynnik Qts sugeruje, że będziemy mieć sporo drgań w układzie. Współczynnik Sd daje nam skuteczność na poziomie 91.2 dB @ 2.83V/1m więc nie ma dużego zapotrzebowania mocowego.

Teraz tak:

- na które parametry ma wpływ wzrost objętości skrzyni i czy jest jakaś objętość minimalna od której powinniśmy wystartować?

- czy wzrost mocy użytego zasilania 500/800/1000W wpłynie pozytywnie na jakieś parametry?

- czy miniDSP może pełnić funkcję filtru subsonicznego?

- czy wzrost objętości skrzyni ma jakiś wpływ na kompresję w OZ

- ostatnie pytanie: czy poświęcamy jakiś element jakościowy zwiększając objętość obudowy (zamkniętej), czy tą objętość możemy sobie dowolnie zwiększać?

 

                                                                          DZIĘKI!

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minutes ago, mushi said:

- im większy Xmax tym niższe Fs czyli zejście w okolicę 20Hz

- im większy Xmax tym mniejszy SPL czyli skuteczność i głośnik cichszy

- im większy Xmax tym większe drgania w obudowie

- wysoki współczynnik BL oznacza dobrą kontrolę masy układu grającego głośnika

- im większy współczynnik BL tym niższy współczynnik Qts - układ ten nadaje się do większej litrażowo obudowy BR

- odwrotnie im mniejszy współczynnik BL tym wyższy Qts co wymaga zastosowania OZ litrażowo mniejszej

- im wyższy współczynnik Sd tym większa skuteczność SPL i mniejsze zapotrzebowanie na moc (pożądane!)

Pomieszanie z poplątaniem. Xmax jest bardzo luźno powiązany z pozostałymi parametrami.

Ja bym zastąpił powyższe wynurzenia innym zestawem:

- żeby dostać systemem OZ jakieś SPL przy danej częstotliwości, trzeba poruszyć odpowiednią ilość powietrza, a więc wychylenie mnożone przez Sd głośnika. Jeżeli głośnik A ma 2x większe Sd niż głośnik B, to A będzie się wychylał 2x mniej przy danym SPL. Vd (Xmax * Sd) tylko mówi ile SPL przy danej częstotliwości dostaniemy przed przesterem wychyleniowym, oczywiście pod warunkiem że osiągnięcie Xmax nie będzie wiązało się z przekroczeniem mocy limitowanej termiką.

- wychylenie wymagane do osiągnięcia SPL maleje z kwadratem częstotliwości. A więc przy 20Hz potrzebujemy 4x więcej niż przy 40Hz.

- o zachowaniu impulsowym głośnika w OZ decyduje jeden parametr - Qtc. Chyba że zastosujemy EQ, wtedy liczy się suma "surowej" OZ z EQ. Tym niemniej jeżeli się nie przegnie z rezonansami, odpowiedź impulsowa (czy równoważna jej odp. na skok napięcia) jest bardzo mocno przereklamowana.

- Wzory na efektywność głośnika (w jednym występuje Fs, Vas i Qes, w drugim - Sd, BL, Re i Mms) są powszechnie znane. Samo Sd wcale nie rozstrzyga kwestii efektywności

- Efektywność w zakresie zaporowym (zbocza 12dB/okt) obudowy zamkniętej jest w pewnym stopniu powiązana z objętością OZ, ale nie jest to ścisła zależność, bruździ w niej trochę Vas.

51 minutes ago, mushi said:

- na które parametry ma wpływ wzrost objętości skrzyni i czy jest jakaś objętość minimalna od której powinniśmy wystartować?

Na internetach są artykuły o obudowie zamkniętej, można je znaleźć. Nie będę ich pisał drugi raz. Bez przyswojenia sobie takich rzeczy jak Fc i Qtc systemu szkoda mojej pisaniny.

51 minutes ago, mushi said:

- czy wzrost mocy użytego zasilania 500/800/1000W wpłynie pozytywnie na jakieś parametry?

Tylko na max. SPL do uzyskania bez przesterów i to pod warunkiem, że głośnikowi wystarczy wychylenia objętościowego oraz wytrzymałości termicznej.

51 minutes ago, mushi said:

- czy miniDSP może pełnić funkcję filtru subsonicznego?

Nie znam tego systemu, pewnie może, choć nie wiem czy programiści uwzględnili taką możliwość i jak ją uzyskać.

51 minutes ago, mushi said:

- czy wzrost objętości skrzyni ma jakiś wpływ na kompresję w OZ

Jaką kompresję? Termiczną? Ciśnienie oddziałujące na zawieszenia?

Wzrost objętości skrzyni obniża Fc oraz Qtc, a więc podwyższa efektywność zakresu zaporowego OZ (20Hz zwykle się w nim znajduje). Ciśnienia w obudowie przy danym SPL użytecznym maleją, więc problemów z zawieszeniami będzie mniej.

51 minutes ago, mushi said:

- ostatnie pytanie: czy poświęcamy jakiś element jakościowy zwiększając objętość obudowy (zamkniętej), czy tą objętość możemy sobie dowolnie zwiększać?

Wieksza objętość to więcej drgań ścianek obudowy oraz możliwość pojawienia się fal stojących w powietrzu wewnątrz suba, zaburzających charakterystyki w górnym zakresie pracy suba.

Poza tym wszelkie zyski z powiększania Vb w pewnym momencie zaczną maleć do zera, zwłaszcza jak Vb zbliży się do, a nawet przekroczy Vas.

Powiedzmy że zastosujemy RSS390HF-4 w 50 litrach. Dostajemy Fc równe 45Hz i Qtc około 1. Można uznać to za akceptowalne, a można próbować coś poprawić. Zwiększając obudowę 2x, do 100 litrów dostajemy obniżenie Fc do 34.5Hz a Qtc maleje do ok. 0.76. Obniżenie Fc jest o 0.38 oktawy, więc można spodziewać się ok. 4.5dB wzrostu efektywności zakresu zaporowego - skoro zbocze ma 12dB/okt, 12 * 0.38 = 4.5. Jak dla mnie warto.

Teraz dodajemy kolejne 50 litrów, do 150. Fc jest 30.3Hz (już tylko 0.19 oktawy niżej) a Qtc zmalało do 0.67. F3 nie obniżyło się w ogóle, a zakres zaporowy zyskał już tylko 2.2dB i to w mocnej asymptocie (dla bardzo niskich częstotliwości). Dlatego sam zdecydowanie zostałbym przy 100 litrach. Generalnie Qtc w okolicach 0.7 jest dobrym pierwszym przybliżeniem optymalnej objętości OZ, chyba że sam głośnik ma jakieś dziwne parametry w rodzaju Qts bardzo niskiego albo bardzo wysokiego.

53 minutes ago, mushi said:

- im większy współczynnik BL tym niższy współczynnik Qts - układ ten nadaje się do większej litrażowo obudowy BR

Obudowa BR to wyższa szkoła jazdy. Zamiast jednego parametru (Vb) mamy dwa - Vb i Fb i dużo łatwiej jest dostać pokręcone charakterystyki. A oprócz przesterów wychyleniowych głośnika (które poniżej Fb zachodzą dla sporo mniejszych wysterowań w porównaniu z OZ) dochodzą jeszcze furkoty i wycia od turbulencji w rurze BR.

Edited by misiomor
  • Like 1
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz które Qts rozumiemy przez bardzo małe: 0.25? a które to duże: 0.55?

Wstawienie OZ 100l to nie problem. Przeraża mnie raczej kwestia samego wykonania. W postach #15 ~ #20 została wspomniana kwestia kompresji, wstawiania podwójnej membrany biernej, dalej nieregularne kształty obudowy.. Tutaj już wysiadam, takie rzeczy to dla mnie zbyt wiele i prędzej wybiorę stereo dwa . zero

 

Music is my gateway drug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.