Jump to content
mushi

Subwoofer - DIY czy gotowiec?

Recommended Posts

16 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

W moim domku letniskowym na skarpie z wielkim balkonem wychodzącym na spadek tej skarpy. Wielka przestrzeń (drugi brzeg wąwozu oddalony o 40m). Wystarczy dzień bezwietrzny... 

I po całym tym pomiarze i zgraniu wstawisz to do pomieszczenia w którym słuchasz i przyjdzie jakiś Twój kolega i powie że mu się nie podoba co wcale nie jest takie całkiem nieprawdopodobne wiedząc jak potrafi zmienić warunki akustyka. Jak by to było takie oczywiste że to jest panaceum na wszystkie bolączki to wszyscy by tak robili a robią tak tylko bardzo nieliczni i niekoniecznie z ekstra skutkiem. Ciekawe czy ktoś z tego forum mierzył kiedyś kolumny na otwartej przestrzeni w bezwietrzny dzień? 

15 godzin temu, misiomor napisał:

No to dobrze byłoby ich unikać - np. nie pozwalając na "zachodzenie" na siebie pasm suba i frontów.

Trzeba stosować pełną zwrotnicę pomiędzy subem (subami) a satelitami, to oczywiste. Jak ma być wysoki poziom to tylko pełny podział. Nie ma z tym żadnego problemu w dzisiejszych czasach. Możliwe że są firmy które w wyjściach subów na satelity stosują pełne filtrowanie dwu gałęziowe.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, xajas napisał:

Czy probowales juz zrobic taka pasywna adaptacje akustyczna dla modow w zakresie subwoofera (<80Hz) i to rzedu 10-15dB

Jesli TAK, to jak wygladala ta "adaptacja" 

Ja. Duże skrzynki wychodzą 😉

Dlatego przyglądam się takim koncepcjom, komercyjne aktywne pułapki są dość drogie, a to w sumie dość prosta sprawa, a jak w połączeniu z sygnałem wejściowym to w ogóle. 

Jednak IMO podstawą jest podstawa, te rozwiązania to lukier. 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ciekawe czy ktoś z tego forum mierzył kiedyś kolumny na otwartej przestrzeni w bezwietrzny dzień? 

Oczywizda

IMG_7853.jpg

Dlatego jestem w stanie porownac i zweryfikowac te wszystkie „szkolne“ teoretyczne metody z realiami i praktyka
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
1 minutę temu, xajas napisał:

Oczywizda

O Tobie wiem, chodziło mi o resztę DIY-kowców dłubiących w kolumnach.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dlatego przyglądam się takim koncepcjom, komercyjne aktywne pułapki są dość drogie, a to w sumie dość prosta sprawa, a jak w połączeniu z sygnałem wejściowym to w ogóle. 

 

Tak jak piszesz, to wcale nie jest takie skomplikowane, a „niekomercyjne“ rozwiazanie jest (wbrew pozorom) cenowo calkiem „przystepne“, i to nawet w maksymalnym stopniu rozbudowy.

Zdaje sobie z tego sprawe, ze „przystepne“ jest relatywne, i respektuje Polskie realia zarobkowe.

 

Podam przyklad na takie „pelne“ rozwiazanie, oparte o proste komponenty -> low cost solution.

Wychodze z zalozenia, ze kazdy jest w stanie skleic odpowiednie skrzynki samemu.

 

8 Przetwornikow 12“ (np. Mivoc) kazdy 50€ = 400€

8 Skrzynek z MDF, kazda 50€ = 400€

4 kanalowy procesor DSP (miniDSP) 100€

2 stereofoniczne koncowki mocy np. 2x400W (PA) kazda 350€ = 700€

Kable i inne duperele 100€

 

Razem 1700€

 

Znam Audiofilow, ktorzy wydaja wiecej kasy na kolce i sieciowki

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Lech36 napisał:

Możliwe że są firmy które w wyjściach subów na satelity stosują pełne filtrowanie dwu gałęziowe.

Oczywiście. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, przemak napisał:

Oczywiście. 

Może wiesz czy w subie K10 Behringera wyjście na satelity jest filtrowane również od strony satelity filtrem górnoprzepustowym?


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Lech36 napisał:

Może wiesz czy w subie K10 Behringera wyjście na satelity jest filtrowane również od strony satelity filtrem górnoprzepustowym?

Wygląda że nie. Suby Krk to mają, ale ten "behringerowy Krk" chyba nie. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, przemak napisał:

Wygląda że nie. Suby Krk to mają, ale ten "behringerowy Krk" chyba nie. 

To w takim razie z subami KRK można już postawić pełnoprawny podłogowy system aktywny. Te K10 przyszły mi do głowy bo 4 szt. K10 + 2 szt. np. K7 (może być też B2030 - wzmacniacze AB) to cena ca 6,5 kzł a to naprawdę już ciekawa propozycja w rozsądnej cenie choć pewnie wielu powie że to drogo. To oczywiście tylko takie teoretyzowanie w związku z problemem który mnie ostatnio nurtuje czy w ogóle warto się jeszcze bawić w DIY?
4 szt. K10 z powodu tego żeby wyeliminować konieczność budowy podstawy w przypadku 2 szt K10 (po jednej na stronę). 


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Lech36 napisał:

To w takim razie z subami KRK można już postawić pełnoprawny podłogowy system aktywny. Te K10 przyszły mi do głowy bo 4 szt. K10 + 2 szt. np. K7 (może być też B2030 - wzmacniacze AB) to cena ca 6,5 kzł a to naprawdę już ciekawa propozycja w rozsądnej cenie choć pewnie wielu powie że to drogo. To oczywiście tylko takie teoretyzowanie w związku z problemem który mnie ostatnio nurtuje czy w ogóle warto się jeszcze bawić w DIY?
4 szt. K10 z powodu tego żeby wyeliminować konieczność budowy podstawy w przypadku 2 szt K10 (po jednej na stronę). 

Jeżeli to ma grać z DSP to przecież filtry w ogóle nie są potrzebne. 

Krk10s na pewno ma filtr hpf. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, przemak napisał:

Jeżeli to ma grać z DSP to przecież filtry w ogóle nie są potrzebne. 

Myślałem o systemie bez DSP. Takie systemy z DSP i oddzielnymi końcówkami mocy w wersji 3 drożnej zawsze zaczynają się od dwa razy wyższej kwoty niż ta wymieniona wyżej, choć może jak rozważyć mini DSP to może być taniej. Dotychczas porównywałem do tego czego używam w tej chwili w systemie z DSP. Cena komponentów powyżej ca. 12 kzł i to niektóre (głośniki) kupione jeszcze w ubiegłym wieku po zupełnie innych cenach niż te obecne.

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisieciocalowy sub za tysiąc się znajdzie, ma hpf ale stały na 100Hz. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli nawet licząc dwa takie suby na stronę i fajne dwudrożne monitory na górki (np jbl lsr) za 6-7 tys się spokojnie da. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, przemak napisał:

Czyli nawet licząc dwa takie suby na stronę i fajne dwudrożne monitory na górki (np jbl lsr) za 6-7 tys się spokojnie da.

Wymaga to tyko tego żeby przemóc niechęć do rynku PRO ;-).


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, przemak napisał:

Dzisieciocalowy sub za tysiąc się znajdzie, ma hpf ale stały na 100Hz. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli nawet licząc dwa takie suby na stronę i fajne dwudrożne monitory na górki (np jbl lsr) za 6-7 tys się spokojnie da. 

Taki facowiec jak Ty, to nawet DSP nie potrzebuje. Mysle ze masz jakis wielokanalowy Audio Interface (RME), do ktorego mozesz podlaczyc te 2+2 Subwoofery, jakis program, ktorym mozesz precyzyjnie opoznic tylne kanaly, i sprawa zalatwiona.

Ja tez uzywam "uproszczona" wersje, oparta o dwa subwoofery na strone. Pomiary ktore wczesniej pokazalem, to wlasnie konfiguracja 2+2. Ograniczeniem takiej zredukowanej konfiguracji jest gorna czestotliwosc, ktora jest jeszcze korygowana (u mnie max 80Hz)

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Lech36 napisał:

Wymaga to tyko tego żeby przemóc niechęć do rynku PRO ;-).

Ale za to sześć kabli zasilających do dobrania w gratisie! I inny można na niski bas a inny na wysoki, o interkonektach nie wspominając 🙂


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, przemak napisał:

Ale za to sześć kabli zasilających do dobrania w gratisie! I inny można na niski bas a inny na wysoki, o interkonektach nie wspominając 🙂

To sobie trochę poteoretyzowałem. Mi to nie pomoże bo już trochę wygasł we mnie zapał do kombinowania (spocząłem na laurach ;-)), ale może te dywagacje podpowiedzą coś komuś?


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, xajas napisał:

Taki facowiec jak Ty, to nawet DSP nie potrzebuje. Mysle ze masz jakis wielokanalowy Audio Interface (RME), do ktorego mozesz podlaczyc te 2+2 Subwoofery, jakis program, ktorym mozesz precyzyjnie opoznic tylne kanaly, i sprawa zalatwiona.

Ja tez uzywam "uproszczona" wersje, oparta o dwa subwoofery na strone. Pomiary ktore wczesniej pokazalem, to wlasnie konfiguracja 2+2. Ograniczeniem takiej zredukowanej konfiguracji jest gorna czestotliwosc, ktora jest jeszcze korygowana (u mnie max 80Hz)

Zasadniczo tak, ale chciałbym jednak żeby to jakoś było w kupie że sobą i od kompa i systemu nagraniowego odseparowane. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minut temu, przemak napisał:
Zasadniczo tak, ale chciałbym jednak żeby to jakoś było w kupie że sobą i od kompa i systemu nagraniowego odseparowane. 

 

Cos na temat „wszystko w kupie“.

 

Tutaj pierwszy DSP,  ktory zbudowalem na uzytek domowy.

Z zewnatrz VINTAGE, ale w srodu HIGH-TECH rodem Car-Audio (Mosconi)

 

IMG_0062.thumb.jpg.13607afbb88d0b4c8a5a28ed58172609.jpg

 

IMG_0063.thumb.jpg.d7411bc0ffe806dd5eda3eddf3d7b9b2.jpg

 

1189094622_foto20_10.17080333.thumb.jpg.c294485b1404bf95047896109364d97f.jpg

 

Dlaczego taki?

Bo oferowal znakomite funkcje:

- wejscia analogowe i cyfrowe (Coax+Optyczne)

- DSP 6 Kanalow

- Wybor zrodla (analog/digital) -> Twoje podlaczenie do dowolnego zrodla Komp albo Recording

- regulacja glosnosci !!!

- 4 przelanczane setupy

- regulacja poziomu subwoofera

 

Czyli pewnowartosciawa kombinacja przedwzmacniacza + DAC + DSP.

 

all-in-one!!!

 

Takim zestawem mozesz sterowac „w kupie“ 2 aktywne monitory + 4 subwoofery

Ja sterowalem aktywny trojdrozne zestaw glosnikowy

 

Adjustments.thumb.jpg.98ef7479e5e6458823cb01994e8fe386.jpg

 

 

Mozliwosci sa nieograniczone, trzeba tylko chciec

 

Edited by xajas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, xajas said:

Czy probowales juz zrobic taka pasywna adaptacje akustyczna dla modow w zakresie subwoofera (<80Hz) i to rzedu 10-15dB

Jesli TAK, to jak wygladala ta "adaptacja"

Tak, próbowałem i wyszło genialnie. Tylko że to było niestety w starym domu, gdzie sporo ścian (i sufit) było w stylu amerykańskim (kanadyjskim), a więc gips na drewnianym stelażu i dużo wełny mineralnej. Plus podłoga w postaci dywanu na płycie pilśniowej >1cm. Ludzie wchodzili i "zbierali szczęki z podłogi". Teraz bazuję na nearfield (dość niedoceniany sposób walki z modami własnymi) i "zbieram siły" na porządną adaptację salonu. Jednak żadne opóźniane suby z tyłu nie wchodzą w grę, z uwagi m.in. na nietypowy kształt tegoż salonu. Wszystko będzie pasywnie.

8 hours ago, xajas said:

Wg. tej szkoly idealnym miejscem na te suby nie sa rogi tylko wspomniana matryca 1/4 odeglosci od krawedzi, a powodem takiego rozstawienia jest wlasnie uchwycenie modow poprzecznych i pionowych.

Nie trzeba nic wymyslac, tematem tym zajmowalo sie wiele osob (i to "naukowo"), i jest to znakomicie udokumentowane

Jakoś nie bardzo widzę jak suby w jednej płaszczyźnie, a więc w tym samym miejscu kierunku góra - dół miałyby wygaszać mody w tym kierunku. Podaj jakieś linki do tej dokumentacji, byle w jakimś szerzej zrozumiałym języku - prosiełbym.

Edited by misiomor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Lech36 napisał:

... Ciekawe czy ktoś z tego forum mierzył kiedyś kolumny na otwartej przestrzeni w bezwietrzny dzień? 

To oczywiste Lechu.

Nawet przedszkolak jak zaczyna zabawę to widzi tam rozmaite problemy z odbiciami. Metoda to podstawa w metrologii...

Tak czy owak, pomieszczenie zrobi po swojemu. Tu zgoda.

Oprócz nakładów na adaptację już istniejącego są tacy, którzy budowali pomieszczenie pod odsłuchy. Jaki problem ustawić krzywe ściany i podnoszący się sufit. Do tego ustroje pochłaniające i rozpraszające. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Oprócz nakładów na adaptację już istniejącego są tacy, którzy budowali pomieszczenie pod odsłuchy.

Tak wiem, znałem takich z takimi pomieszczeniami. To bardzo dobry kierunek działania, choć nie każdy ma taką możliwość i odczuwa wielką potrzebę takiego rozwiązania.


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, misiomor napisał:

Jakoś nie bardzo widzę jak suby w jednej płaszczyźnie, a więc w tym samym miejscu kierunku góra - dół miałyby wygaszać mody w tym kierunku. Podaj jakieś linki do tej dokumentacji, byle w jakimś szerzej zrozumiałym języku - prosiełbym.

Takich czarów to nie ma 🙂

Coś tam próbowałem z tym i rezultaty są obiecujące, plan jest taki, że w tym roku powstanie jakiś bardziej sensowny setup (taki sam plan był w zeszłym roku...) to się podzielę wynikiem tych walk  🙂

 

Jak coś ktoś chce poczytać :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

  • Thanks 1

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, wreszcie jakieś konkrety. W każdym razie problem modów skośnych oraz w dwóch pozostałych kierunkach jest nierozwiązany (a także problem niepokojenia harmonicznymi z tyłu, które już niekoniecznie muszą się wygaszać). Rzecz raczej do zastosowania w pokojach długich, z jednym wymiarem zdecydowanie dominującym. Gdyby tylko dało się toto ożenić z dipolem, który generuje mody własne tylko w osi dipola... No ale tu w paradę wchodzi wymaganie na umieszczenie subwooferów jak najbliżej ściany.

Tym niemniej w moim salonie to jest zupełnie nie do zastosowania.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skorzystam z okazji i pokażę Wam moje przyszłe pole bitwy:

94c9feca3fcc098c.jpg

wejście z przedpokoju do salonu połowicznie otwartego na resztę mieszkania,

2c15eae82aecda35.jpg

tutaj widać od drugiej strony jak sprawy się mają, ściany nie ma aż po sufit. Dywan i cegły z książkami to możliwe do wykorzystania ustroje.

2ffd3d18b42d25d3.jpg

A tutaj jeszcze dwa, naturalne, jak by co.

Wersja ekstremalna: w salonie zostaje narożnik 230x100/140, dywan i stolik kawowy 100x100. Reszta może zniknąć.

Szyby zasłaniam grubą na 0,5mm nylonową roletą (nie wiem czy to coś pomoże).

Sam pokój ma 300x550x230h a podłoga to deska barlinecka 18mm, pod nią pianka (polietylenowa?) izolująca 3mm.

Głośniki planuję ustawić na dłuższej ścianie, tej, na której na zdjęciu znajdują się książki.

Jeśli macie jakieś komentarze/krytykę to śmiało, pewnie już to sami przerabialiście nie raz.

 

Dobra wiadomość jest taka, że wzmacniacz przyjedzie w przyszłym tygodniu, na początku marca DAC też się powinien pojawić.

Zła wiadomość jest taka, że na staaarym laptopie z win7 nie odpalę Dirac Live 2.0, a wersję 1.0 miniDSP usunęło ze strony i nie można jej już pobrać.. więc nie będę mógł jeszcze zacząć bawić się i mierzyć Umikiem co i jak, chyba..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jest, zapomniałem napisać.. ok. jednej sekundy.

W prawym górnym rogu nad narożnikiem, i tak przy suficie w rogach jakby bardziej się kumuluje (sprawdzam klaszcząc).

Nie wiem jak do końca to nazwać, jakby metaliczny dźwięk, średnie/wyższe tony? takie nienaturalne to to dla uszu imho.

Będzie źle??

Dobra wiadomość jest taka, że będę miał trochę kapsli na zrobienie adaptacji akustycznej. Tak jak pisałem wcześniej, planuję założyć wątek "Krok po kroku" w dziale Akustyka kiedy DSP już zadziała i będziemy mogli się tam przenieść i bardziej pochylić nad tym tematem. Póki co sami widzicie..

Edited by mushi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciężko będzie, tylko 3m od przedniej ściany do tylnej przy proponowanym ustawieniu sprzętu (na dłuższej ścianie). LFSFC raczej na pewno odpada z uwagi na brak idealnej prostopadłościenności pomieszczenia.

Do muzyki w takim pomieszczeniu postawiłbym na nearfield bez żadnych subwooferów. Do KD zrobiłbym w miarę płaskiego suba OZ do postawienia pod ścianą i nie liczyłbym na zbyt wiele. Trzeba by zaadaptować całe mieszkanie łącznie z dalszymi pomieszczeniami, żeby nie było długich pogłosów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KD odpada, sprzedałem tv ładnych parę lat temu i nie będę wracał do tego nałogu.

Wyjdzie jeszcze na to, że cały ten wątek o kant d... rozbić i czas szanownych Panów zajmowałem tylko niepotrzebnie..

Oby potomność skorzystała cokolwiek z poprzednich Waszych postów..

Share this post


Link to post
Share on other sites

DSP nie pomoże za wiele przy całkowicie gołych ścianach. Na dworcu też nie ma słyszalnych modów 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahh, mogę obić ścianę czymś takim

d474890c4eec81d1.jpg

tylko w wersji profesjonalnej (dzisiaj podpatrzona inspiracja😉)

Jeżeli WAŻ we wzorze jest użyty w postaci iloczynu lub ilorazu, to u mnie jego wartość wynosi 1. Nie zmienia wyniku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.