Jump to content
front247

Kolumny DIY ..90dB..BG20+W200S

Recommended Posts

W dniu 23.02.2020 o 17:20, front247 napisał:

Ja tubke wytne ,ale kolumny odpale z jeszcze niewyciętą..chce zobaczyć , chwilke posłuchać..ale wycięcie będzie docelowo;) Musze gdzieś poszukac tego K+T 3/2007 ..może jest gdzies w PDFie..

BG 20 zmodyfikowany przez firme Visaton..?

wysłałem Tobie na PW pdf-a

  • Thanks 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, meloV8 napisał:

W którym brałeś klamoty?

Power Audio....pierwszy raz u nich zamawiałem...zamówienie złożyłem rano..na drugi dzien o 11 rano miałęm pake..te elementy są tak jakby były sparowane dosłownie...nie wiem czy to zasługa elementów i firm czy w sklepie robią selekcje...Natomiast wczesniej zamawiałem w BlackDot audio...paczka szła tydzień...a elementy miały tak rozjechane wartosci od nominalnych razem z tolerancją że odesłałem bo nie było sensu tego aplikować...Fakt ze mundorf czy monacor są trochę droższe (cewki) ale te pare złotych przy takim zamówieniu nie robi różnicy a satysfakcja jest bo można dalej ciągnąć projekt.

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Dzięki, tak przypuszczałem, zż Power Audio. Najważniejsze, że teraz parametry się zgadzają 🙂 Kiedyś kupowało się elementy bezpośrednio w Polinku i trwało to krótko, teraz zamówienie musi przejść przez dystrybytora i tak to się rozciąga w czasie. Szkoda.

Z cewkami nigdy nie miałem żadnej wtopy, zawsze parametry były idealne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, meloV8 napisał:

Dzięki, tak przypuszczałem, zż Power Audio. Najważniejsze, że teraz parametry się zgadzają 🙂 Kiedyś kupowało się elementy bezpośrednio w Polinku i trwało to krótko, teraz zamówienie musi przejść przez dystrybytora i tak to się rozciąga w czasie. Szkoda.

Z cewkami nigdy nie miałem żadnej wtopy, zawsze parametry były idealne.

Ja też nie miałem problemów bo od wieków zamawialem w Greltonie..głównie cewki i kondensatory visatona...od jakiegoś czasu chciałem zmienić marke żeby wypróbować coś innego i tym największym rozczarowaniem jest dla mnei Jentzen..ale od razu mówie te tanie serie elektrolitów to makabra i cross capy też nie najlepiej...droższych jentzenów nie kupowałem wiec nie wiem. Ale mundorfy mnie zadziwiły ..dostałem dwa tanei elektrolity 68uF/100 V ..to jeden ma 68,1uF a drugi 68,3uF....a cewki to w ogóle identyczne parametry ...jestem zadowolony z mundorfa i będę go częsciej używał tzn. ze wzgledu na parametry..nie na brzmienie 😉..No i audyn cap foliowe tez pięknie trzymaja parametry 5% tolerancji a w rzeczywistosci 1-2 %;)

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

  

14 godzin temu, front247 napisał:

Przyszła zwrotnica z innego sklepu...mundorf i audyn i visaton  oraz cewki monacor.....wszystkie elementy trzymają parametry do 2 % tolerancji...nieprawdopodobne...nigdy więcej Jentzena...

Kurcze, ja wziąłem Jantzeny do swojego wzmaka lampowego, jeszcze nie mierzyłem. Muszę sprawdzić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, yacool1975 napisał:

  

Kurcze, ja wziąłem Jantzeny do swojego wzmaka lampowego, jeszcze nie mierzyłem. Muszę sprawdzić. 

Ale spokojnie 🙂  przy wzmacniaczach to nie ma takiego znaczenia...bo jak masz np. kondensator separujący albo sprzęgający...albo odsprzęgający to czy wstawisz 470 nano czy 480 nano czy nawet 430 nano to będzie wszystko w porzadku...jedynie można parować elementy kanałami..bo wartosci nei są krytyczne...natomiast przy zwrotnicy jak ja mam 10 uF i podział na 2500Hz...a dostaje 13 uF to mi sie podział znacznie przesuwa...jak dorzuce drugi element w zwrotnicy nie taki co trzeba to juz może być dziura w charakterystyce..tutaj po prostu wartości kondów mają w sumie kluczowe znaczenie;)

Edited by front247
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@front247 

Oglądam Twoje paczki i powiem szczerze, szkoda, że nie wziąłeś jakiegoś 12" na bas, albo jeszcze lepiej 15" z niskim Qts, mogłyby powstać ciekawe 3 drogi

Edited by Ape
  • Like 2

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Ape napisał:

@front247 

Oglądam Twoje paczki i powiem szczerze, szkoda, że nie wziąłeś jakiegoś 12" na bas, albo jeszcze lepiej 15" z niskim Qts, mogłyby powstać ciekawe 3 drogi

Od poczatku inspirowały mnie kolumny JBL...i zrobił bym takie klasyczne 3 WAY ale operuje na głośnikach które miałem...stąd taka topologia...ale mam już na kartce nowy projekt własnie takie klasyczne 3 drogi na basie 30 cm ,średnica 13 cm i wysokie...tylko szukam odpowiednich głośników i nei jest łatwo...ale na pewno zbuduje to tylko to raczej następna zima...bo latem nie robie DIY 😉

jbl_4312a_monitor_loudspeaker_system.jpg

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 27.02.2020 o 12:02, front247 napisał:

dla W200S 31 litrów.

uważam ,że będzie za mały litraż,będziesz miał granie rurą mocne,ja ten głośnik aplikowałem w różne litraże i najlepiej grał w 45-48l,z niskim strojeniem basrefleksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też przerobiłem ten głośnik troche...dla niego 30 litrów to fakt dolna granica przyzwoitości ....ale...visaton przewiduje że nawet w 15-20 litrach można go aplikować ..takze nei sądze by było tak tragicznie......no zobacze jutro 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

obym nie był złym prorokiem - może mam inny gust co do basu

ale obudowę można powiększyc jakby co.....ja kiedyś powiększałem ....dodatkowy litraż udawał podstawę pod monitor

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, szpotek73 napisał:

obym nie był złym prorokiem - może mam inny gust co do basu

ale obudowę można powiększyc jakby co.....ja kiedyś powiększałem ....dodatkowy litraż udawał podstawę pod monitor

Ja preferuje bas krótki sprężysty...nie musi schodzić bardzo nisko,tak mam zrobione dotychczasowe monitory dlatego tez gram na rotelu. Natomias reaguje alergicznie na bas buczący wolny i zmulony...ale taki bas to występuje w zle zaprojektowanych kolumnach ..albo w japońskich wzmacniaczach z niewodolnym zasilaczem i zamulonym charakterem dzwięku..bo nawet dosyć niski bas może być szybki i nie zamulający chociaz tutaj juz uważam że wchodzi aspekt jakości samego głośnika. Dosyć łatwo jest zrobić bas szybki od 80Hz...ale zrobic szybki z dobrym atakiem od 30Hz to juz wyczyn..ale da sie.....ja się bardziej obawiam BG 20 bo tego głośnika kompletnie nie znam..nei wiem czego się spodziewać..jutro go usłysze po raz pierwszy bo kolumny jeszcze...dosychają 🙂 😉

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

....i to jest właśnie zajefajne w diy,eksperymenty,rozczarowania i sukcesy....btw ,też nie lubię rozwlekłego basu,najszybszy bas jest z odgrody,ale dobry przetwornik co nisko zejdzie w odgrodzie kosztuje sporo ,ripol też jest fajnym układem do basu,ale i rura odpowiednio strojona w odpowiednim litrażu ,też ne jest zła-opisz wrażenia z odsłuchu-sporo osób śledzi ten wątek...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, szpotek73 napisał:

....i to jest właśnie zajefajne w diy,eksperymenty,rozczarowania i sukcesy....btw ,też nie lubię rozwlekłego basu,najszybszy bas jest z odgrody,ale dobry przetwornik co nisko zejdzie w odgrodzie kosztuje sporo ,ripol też jest fajnym układem do basu,ale i rura odpowiednio strojona w odpowiednim litrażu ,też ne jest zła-opisz wrażenia z odsłuchu-sporo osób śledzi ten wątek...

Plan mam taki najpierw pierwsza wersja zwrotnicy skutecznosc pod 93 db..i posłucham 2-3 tygodnie...dotre głośniki...i potem zamiana na inną ok 89-90 db ale bardzo równa charakterystyka i znowu 2-3 tygodnie...i na koncu wybiore co ładniej dla mnie gra...chyba ze będzie tragedia na obu ale..nie sądze..;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może mniejszy litraż dla BG20 i variovent?

Troels Gravesen wspominał o pozytywnych skutkach otwarcia obudowy dla średniaka

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedna już zagrała ..w towarzystwie starszego brata który niestety jest dużo mniejszy..😁

Słuchałem tylko na jednej kolumnie...pierwszy minuty to ...tranzystorowe radyjko...pomyślałem że coś połączyłem w przeciwfazie...

no i podłączyłęm w przeciwfazie...😁...okej...

Pierwsze wrażenie nigdy nie będzie obiektywne...więc słuchałem 2 godzinki starając sie nic nie analizować...ale potem już musiałem...głośniki wprawdzie nie dotarły sie jeszce ale po 2-3 godzinach zaczął pojawiac się dzwięk..najpierw bas potem średnica..cóż dużo pisać po kilkunastu godzinach odsłuchu konkluzja jedna: Kolumny graja dzwiękiem LIVE ...to jest ten styl i tak chciałem...średnica i wyższa perkusja z BG20 dla mnei brzmią wprost neiwiarygodnie...przede wszystkim atak...wybrzmienie i cisza...szybkośc impulsów mnie zdumiała , jednak membrana na sztywnym resorze tak potrafi..szczezre to W200s nie nadąża.....Góra jest zupełnie inna niż z kopułkowych głośników...tutaj talerze brzmią jak dzwonki...dzwięcznie bym powiedział nie ma kompletnie tzw. syczącego nalotu jak w niektórych kopólkach...ale TW 70  jest do minimalnej korekcji bo nie dałem pułapki rezonansowej na koncu skali i neikiedy słuchać to...i jest minimalnie za głośno. Natomiast jak widać w BG 20 nie wyciąłem jeszcze stożka..i to trzeba zrobić bo przez niego wokale mają niekiedy  nosowe zabarwienie jakby wokalista miał katar 😉

Co do wokali brzmią dla mnei fantastycznie...czysty papier na membranie i nic wiecej widze nie trzeba...troche świdruje w uszach ale to jest to tak miało być..nie wywazone i stłumione brzmienie lecz otwarte.

Jednocześnie sie zdziwiłem że brzmienie nie jest krzykliwe a tego sie spodziewałem zwłaszcza stosując te wersje zwrotnicy gdzie średnica jest wyeksponowana....no i jest wyeksponowana ,ale nie ma jazgotu co mnie bardzo dziwi...może to kwestia miejsca podziału w zwrotnicy.

Korekty wymaga na pewno wytłumeinie obu komór bo neistety nie miałem nic na stanie i poszło tylko po kawałku wełny visatona ze starych zapasów.

O stereofonii i przestrzeni nie wypowiem sie ponieważ musze posłuchac obu kolumn razem 😉

Jeszcze o skuteczności...kolumny odpaliłęm na wzmacniaczu klon Rotela Ra 01 ale po ostrym tuningu do tego pre klon lamm..na głośnikach 86-87 db tych małych zwykle głośno słuchałem na godzinie 12-13....na obu kolumnach, tutaj ta jedna zniszczyła te dwie razem wzięte na godzinie 9 tej....Jak to miło nie odkrecac wzmacniacza, a mieć głośno..:) ..tak wiec ten cel jest osiągnięty.

Dojdą jeszcze regulatory za parę dni oraz testy na tej i nastepnej topologii zwrotnicy. Myślę że za około 1-2 miesiące będę mógł napisać coś wiążącego i ostatecznego na temat tego zestawu. Pierwszy dzień jest obiecujący i wskazuje na potencjał ,  co mnie cieszy bo szczerze to spodziewałem sie tu ze różnie może być z tym projektem...;). Brzmienie kolumn jako całości wymaga jeszcze dopracowania ale charaklter brzmienia który prezentują własnie taki chciałem osiągnąc..

_DSC4967.jpg

_DSC4969.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładne zdjęcia :)

Bardzo ciekawy projekt.

Po linearyzacji charakterystyki będzie pewnie łagodniej i milej, ale przypuszczam, że trochę zginie bezpośredniość, otwartość...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, Rick napisał:

Ładne zdjęcia 🙂

Bardzo ciekawy projekt.

Po linearyzacji charakterystyki będzie pewnie łagodniej i milej, ale przypuszczam, że trochę zginie bezpośredniość, otwartość...

Dzięki ..miło że ci sie podoba;)

Tak masz racje...własnie dokonałęm pewnej korekty na TW 70....jest już lepszy balans tonalny...ale jedno mnei zadziwia i w sumie tego nie rozumiem...jest bardzo bezpośredni przekaz..głośno...i nie ma jazgotu...teraz słucham kawałków wokalowych ale bardziej muza elektro czyli Bovska ..Daria Zawiłow i  Dawid Podsiadło....jest fenomenalnie...słuchać każdy mikro szelest ..każdy najmniejszy niuans jest starsznie dużo powietrza w dzwięku....tak jak piszesz obawiam się przy lineralizacji charakterystyki że to zginie...a tego bym nei chciał 😉..Jednak mieli racje na forum visatona że TW 70 i NG6 to świetne i niedoceniane głośniki i żeby tylko ich użyc w połączeniu z BG20.

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam zrobione SB741 wg Troelsa, charakterystyka jest bardzo ładna, zgodnie z zaleceniami delikatnie opadająca.

Do relaksu i przyjemności świetne kolumny.

Niestety, w konfrontacji z Accutonami na pierwszym rzędzie słychać wyraźną różnicę, właśnie w detalach i takiej otwartości...

Myślę, że to właśnie linearyzacja, kompensacja to spowodowały, pomijając oczywiście same głośniki.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minut temu, front247 napisał:

.ale TW 70  jest do minimalnej korekcji bo nie dałem pułapki rezonansowej na koncu skali i neikiedy słuchać to...i jest minimalnie za głośno.

użyj rezystora do wyciszenia, w/g mnie bez pułapki, ale można pokusić się o korekcje akustyczno - mechaniczną w postaci wytłumienia dookoła stozka, cos jak w JBL 

spacer.png

 

komora z BG20 powinna być mocno wytłumiona, 

Bawiłeś się kiedyś w "doklejanie" dodatkowych magnesów?

Dla W200S magnes można dokleić, koniecznie w odwrotnej polaryzacji (mają się odpychać) można do testów użyć taśmy klejącej

Edited by Ape
  • Like 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minut temu, Rick napisał:

Mam zrobione SB741 wg Troelsa, charakterystyka jest bardzo ładna, zgodnie z zaleceniami delikatnie opadająca.

Do relaksu i przyjemności świetne kolumny.

Niestety, w konfrontacji z Accutonami na pierwszym rzędzie słychać wyraźną różnicę, właśnie w detalach i takiej otwartości...

Myślę, że to właśnie linearyzacja, kompensacja to spowodowały, pomijając oczywiście same głośniki.

Tak..przypatrywałem się tej konstrukcji 3 drogi ale tak jak piszesz widać po wykresach..no i głośnikach że to jest delikatne granie...mam takie ,,spokojne,, głośniki . Uważam że jednak nei ma uniwersalnych zestawów..jak ktoś chce wycisnąć z muzyki ostatnie soki to nie ma kompromisów trzeba iść w strone albo spokojnie i równo albo ..gitara w Rising sun która zabija..😉.....Ja zacząłem jakiś czas temu słuchać innej muzyki niż wczesniej przez 20 lat...i mi to nei brzmiało dobrze stąd koneicznosć nowych zestawów.

 

4 minuty temu, Ape napisał:

użyj rezystora do wyciszenia, w/g mnie bez pułapki, ale można pokusić się o korekcje akustyczno - mechaniczną w postaci wytłumienia dookoła stozka, cos jak w JBL 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 Pułapke tak czy siak wstawie w ostatecznej wersji ..teraz nie dałem bo musze dobrac jeden kondensator z dużą dokłądnoscią...bo 10 nano w jedną strone i dupa....Ale patent z tym wytłumieniem wokół TW70 świetny...to trzeba wypróbować.;)

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

dopisałem kilka wersów to swojego poprzedniego posta,

W/g mnie, pułapka RLC troszkę "zabija" taki fun z tego głośnika, ale popróbuj, może Tobie przypasuje, ja wolałem go ściszyć rezystorem i filtrować I-wszym rzędem


Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poszedłem w sztywne membrany, w miarę równą charakterystykę w zakresie pracy tłokowej i niskie rzędy.

Ale cały czas myślę o podobnym projekcie jak Twój, ew. coś na innych, wysokoskutecznych głośnikach.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wszystko, co jest "równe" na papierze mi się podoba 🙂 tak już mam

 

Kiedyś robiłem zwrotnice szerogową dla BG20 i TW7, ale odwrócona polaryzacja głośników, tzn BG na górze, TW poniżej, - wymiatało 

  • Like 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Ape napisał:

dopisałem kilka wersów to swojego poprzedniego posta,

W/g mnie, pułapka RLC troszkę "zabija" taki fun z tego głośnika, ale popróbuj, może Tobie przypasuje, ja wolałem go ściszyć rezystorem i filtrować I-wszym rzędem

Nie mam jej teraz i nie wiem jak z nią jest ..ale sie dowiem 🙂 ...teraz mma tam dwa rezystory  przed całością i ..po 1 om i jest fajnie...:) ale musze pograć pare dni żeby sie zawieszenia uformowały bo to praktycznie nówki..Na pierwszy rząd chyba sie nei zdecyduje bo tak jak mam teraz to jest dobra opcja wyjsciowa...sądze że na 1 rzędzie będę miał jeszcze większy kłopot z podziałem a BG 20 jest cholernie wrażliwy pól oktawy w przód i jest masakra. Ja go teraz tak sfiltrowałem że mogę go słuchać będą 1 metr od głośnika ..jego ujarzmić to był takze mój cel . Po prostu jest z nim mała granica błędu...jakżesz luzacko robiło mi sie zwrotnice do ,,zwykłych,, głośników z charakterystyką jak stół;)

Panowie a jeszcze mam pewien rebus...pierwszy raz sie z tym spotkałem...

W zwrotnicy mam wszystkie głośniki w zgodnej fazie...no i gra....ale (przypadkiem) i potem sprawdzałem kiedy podłączyłęm wejscie na całą kolumne w przeciwfazie to.....kur...wydaje mi sie że gra jeszcze lepiej tzn. dokłądnie W200S dostaje takiego kopa...

Sprawdziłęm w symulatorze..i ..w odwróconej fazie charakterystyka sie nei zmeinia ani o jote....tylko faza sie zmienia na wykresie fazy...w200s sie gdzies tam przesuwa w dół od swojego podziału...naprawde ciekawe dla mnie...spotkał sie ktos z tym..? Bo ja nie umeim znależć wytłumaczenia..tzn. wszystkei głośniki sa podłączone odwrotnie i jest dobrze...

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

eee tam, kondensator 3uF i rezystor pomiędzy 2-8R i następnie  równolegle 12R i grało i to jak / dla wooferka miałem II-rząd 1.2 - 1.8mH i coś koło 22-33uF kond / prędzej bym "wycinał" górkę na 1.5kHz tego BG20

22 minuty temu, front247 napisał:

Panowie a jeszcze mam pewien rebus...pierwszy raz sie z tym spotkałem...

 

teoretycznie (praktycznie w sumie też) średniak, w tym przypadku BG20 powinien mieć odwrócona polaryzacje względem pozostałych przetworników, tak tez jest w projekcie K+T CT230

  • Like 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Ape napisał:

eee tam, kondensator 3uF i rezystor pomiędzy 2-8R i następnie  równolegle 12R i grało i to jak / dla wooferka miałem II-rząd 1.2 - 1.8mH i coś koło 22-33uF kond / prędzej bym "wycinał" górkę na 1.5kHz tego BG20

teoretycznie (praktycznie w sumie też) średniak, w tym przypadku BG20 powinien mieć odwrócona polaryzacje względem pozostałych przetworników, tak tez jest w projekcie K+T CT230

Ale to nie jest klasyczny układ 3 drogi tylko 2,5 bo Bg 20 gra tak jak głośnik niskośredniotonowy...a w200s go tylko wspomaga niżej...i jak zmieniam polaryzacje BG20 to jest dziura 20 dB wiec na pewno tak tu nei powinno być..zresztą jeśli ruszę polaryzacje któregokolwiek głośnika to od razu jest dziura na paśmie ....ale jak odwróce wszystkie naraz to nie ma :)..nie rozumiem

CT to klasyczne 3 drogi ..bas ,srednie i góra kazde filtrowane na swoje pasmo...bo odwraca sie polaryzacje w średniotonowym dlatego że tam są dw filtry ..górno i dolnoprzepustowy...i one razem odwracają faze...a u mnei nie ma tak na BG.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ale masz tylko jedna kolumnę, więc na razie nie zaprzątaj sobie tym głowy, może wzmacniacz ci odwraca polaryzację 🙂

  • Like 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.