Jump to content
Sign in to follow this  
jurek

Wyrównanie rezystancji kanałów LR w potencjometrze

Recommended Posts

Nie ucz ojca dzieci robić.

Nakonstruowałem się przetworników AC i CA. Wiem co mierzą.

Jakbym był tobą to bym się przyczepił ostatniego postu w ten sposób:

6 minut temu, przemak napisał:

Próbkuje się wartość chwilową a nie rms, więc do obliczania rozdzielczości trzeba brać wartość miedzyszczytową. Myślę, że nie muszę cytować np. Wikipedii. Posługiwanie się innymi wartościami niż chwilowe w przypadku przetworników jest w ogóle bez sensu i to jest chyba oczywiste. 

To w końcu chwilową czy miedzyszczytową? 

8 minut temu, przemak napisał:

Twoja definicja rozdzielczości przetwornika nie ma sensu.

Jak najbardziej ma sens. Ja jestem autorem tego wpisu a tobie wydaje się, ze wszystkie rozumy pozjadałeś i do wszystkiego się przyczepiasz. Dajesz przykłady z dupy (EEG) a potem się rakiem wycofujesz. Niechbym ja takie gafy popełnił... 

12 minut temu, przemak napisał:

Próbkuje się wartość chwilową a nie rms, 

A gdzie pisałem w pierwszym poście o rms? Bredzisz swoją projekcją rzeczywistości. Zrozum to. 

A co to jest wartość chwilowa? Wszystkie układy są bezwładne. Ile trwa ta chwila?

Ciekawostka:

Konstruowałem również wysoko rozdzielcze przetworniki AC wartości skutecznej. Nawet można o tym poczytać w magazynach branżowych. I również czas w którym to robiły można nazwać próbkowaniem. Bo widzisz, wszystko jest względne i trzeba mieć umysł otwarty a nie trzepać jakieś czarno-białe schematy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Grzegorz7 napisał:

To w końcu chwilową czy miedzyszczytową? 

CO chwilową czy miedzyszczytową? 😉

8 minut temu, Grzegorz7 napisał:

A gdzie pisałem w pierwszym poście o rms?

Ja napisałem, a ty nie zaprzeczyłeś, że te 2V to jest rms. Gdybyś odpowiedział, że to jest wartość miedzyszczytowa, to bym przeprosił. Oczekiwałem po prostu reakcji jakoś tak - albo "fakt, w takim razie jest jeszcze gorzej (czy lepiej czy coś)" albo "te 2 wolty to już jest właśnie wartość miedzyszczytowa a nie rms". Zamiast po prostu przeczytać mój post i zareagować, napisałeś jak widać bez czytania, że to bzdura. Faktycznie trudno o jakiekolwiek porozumienie, jak nie czytasz, na co odpowiadasz. 

Co do reszty to pozwolę sobie nie komentować. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
12 hours ago, przemak said:

woja definicja rozdzielczości przetwornika nie ma sensu. Tylko o tym napisałem, o niczym innym. Próbkuje się wartość chwilową a nie rms, więc do obliczania rozdzielczości trzeba brać wartość miedzyszczytową. Myślę, że nie muszę cytować np. Wikipedii. Posługiwanie się innymi wartościami niż chwilowe w przypadku przetworników jest w ogóle bez sensu i to jest chyba oczywiste. 

Biorąc pod uwagę, że mowa o cyfrowej regulacji głośności mam pytanie. Czy DAC coś próbkuje, czy jest to jednak przypadłość ADC?

Co do rozdzielczości przetwornika, czyli napięcie vs bity. Czy oby do obliczeń należy brać napięcie wyjściowe odtwarzacza (nie wnikam szczytowe, czy RMS) czy może napięcie referencyjnekości DAC?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozdzielczość bitowa to nic innego jak liczba poziomów napięć w ilości ponad 65 tysięcy dla sygnału/odbiornika 16 bitowego. Dla 24, 32 itd jest to stosunkowo więcej, a dokładnie z każdym dodatkowym bitem podwaja się zakres możliwych poziomów napięć.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minut temu, januss73 napisał:

Biorąc pod uwagę, że mowa o cyfrowej regulacji głośności mam pytanie. Czy DAC coś próbkuje, czy jest to jednak przypadłość ADC?

Wszystko jedno. 

49 minut temu, januss73 napisał:

Co do rozdzielczości przetwornika

To jest definicja:

"Rozdzielczość – maksymalna liczba możliwych dyskretnych wartości jakie może on wytworzyć

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, przemak said:
1 hour ago, januss73 said:

Co do rozdzielczości przetwornika

To jest definicja:

"Rozdzielczość – maksymalna liczba możliwych dyskretnych wartości jakie może on wytworzyć

To ja wiem. Nie cytuj urywka wypowiedzi udając że nie wiesz o co chodzi. Pytałem:

1 hour ago, januss73 said:

Czy oby do obliczeń należy brać napięcie wyjściowe odtwarzacza (nie wnikam szczytowe, czy RMS) czy może napięcie referencyjnekości DAC?

Z waszych rozważań wynikać może że CD-player z wyjściem zbalansowanym i 6Vrms będzie miał powalająco większą dynamikę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, januss73 napisał:

To ja wiem. Nie cytuj urywka wypowiedzi udając że nie wiesz o co chodzi. Pytałem:

Z waszych rozważań wynikać może że CD-player z wyjściem zbalansowanym i 6Vrms będzie miał powalająco większą dynamikę.

Rozumiem, tak, IMO należy do tych rozważań brać wyjście kości. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakładając przypadek, w którym przed kością DAC jest jakiś tam dowolny procesor dsp, którym można podnieść określoną część lub całe pasmo jak w equalizerze. Skąd taki procesor wie ile można np. pogłosic/przekształcić sygnał, by jego skala zmieściła się w skali kości DACa. Przykład.

Impuls o wartości 65000 jednostek rozdzielczości kostki Dac, zostaje podbity w dsp do wartości 70000 jednostek. Procesor dsp nie wie do jakiego DACa wysyła sygnał, więc może wysłać nawet najwyższą liczbę dostępną dla rozdzielczości 32 bitów, w takiej pracuje dsp. Jak to się odbywa, że działa poprawnie?


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Zakładając przypadek, w którym przed kością DAC jest jakiś tam dowolny procesor dsp, którym można podnieść określoną część lub całe pasmo jak w equalizerze. Skąd taki procesor wie ile można np. pogłosic/przekształcić sygnał, by jego skala zmieściła się w skali kości DACa. Przykład.

Impuls o wartości 65000 jednostek rozdzielczości kostki Dac, zostaje podbity w dsp do wartości 70000 jednostek. Procesor dsp nie wie do jakiego DACa wysyła sygnał, więc może wysłać nawet najwyższą liczbę dostępną dla rozdzielczości 32 bitów, w takiej pracuje dsp. Jak to się odbywa, że działa poprawnie?

Generalnie to jest 0dBFS i programiści o tym wiedzą 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem, że każde słowo bitowe ma najwyższą wartość 1 co odpowiada 0 dB. Każda liczba zapisana w postaci binarnej jest mniejsza od 1, a im dłuższe słowo bitowe tym więcej liczb po przecinku. Czyli najwyższą wartością dla 16 bitowego słowa jest 65000 w przybliżeniu oczywiście, bo nie pamiętam dokładnej liczby, co trafia do kości jako 1. Dla sygnału 32 bitowego będzie nadal 0.9+kilka zer lub liczb na końcu z racji dłuższego słowa. 

Jeśli natomiast mamy nagranie w przykładowych 14 bitach, to najwyższą dostępną liczbą jest już nie 65000, a 16000. (65000/2=32000/2=16000. W przybliżeniu oczywiście. A zatem jest to liczba 0.24+kilka liczb lub zer, która ma cztery razy niższą wartość. Taka liczba przesłana do 16 bitowego DACa powinna zagrać cztery razy ciszej od sygnału zapisanego w 16 bitach. Tak się jednak nie dzieje, bo przesyłam 24 bitowy materiał do 16 bitowej kości i ta gra w pełnej głośności. Dlaczego?

Edited by Kris_54701

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, Kris_54701 napisał:

Zakładając przypadek, w którym przed kością DAC jest jakiś tam dowolny procesor dsp, którym można podnieść określoną część lub całe pasmo jak w equalizerze. Skąd taki procesor wie ile można np. pogłosic/przekształcić sygnał, by jego skala zmieściła się w skali kości DACa.

Procesor nie wie, w sprzęcie PRO są wskaźniki wysterowania przed przetwornikami DAC, jak zapali się "clip" to jest wskazówka że prawdopodobnie należy lekko obniżyć poziom co jest możliwe w DSP np. takiego DCX-a. Gorzej jest w domenie cyfrowej z wejściem bo tam np. w DCX-e nie da się regulować poziomu sygnału przychodzącego z odbiornika S/PDIF. Spotkałem się z plikami które w domenie cyfrowej zapalały diody clip bardzo często a to wskazuje na nieprawidłowość choć oczywiście niekoniecznie. Żeby mieć możliwość zmiany poziomu wysterowania w domenie cyfrowej można uzupełnić zestaw o procesor DEQ który ze względu na to że jest to zaawansowany EQ z możliwością działania regulacji na plus ma możliwość wykonania offsetu wstępnego na minus o taką wartość jaką przewidujemy do regulacji na plus, oczywiście chodzi o domenę cyfrową. W moim przypadku zrobiłem takie uzupełnienie i teraz żaden plik nie powoduje clippingu choć oczywiście nie wiadomo czy plik nie jest spaprany przez jakiegoś domorosłego "remasteringowca" a z tym już raczej nic nie da się zrobić. 


Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Również mam taką autoregulację po stronie cyfrowej i o dziwo dużo jest takich nagrań, które automatycznie wyciszają sygnał z poziomu 0.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minut temu, Lech36 napisał:

Procesor nie wie

Jak nie wie jak wie. Zero jest zero. Przecież 24 bity nie jest  256x głośniej tylko 256x dokładniej. Jak ktoś wypuszcza powyżej zera do przetwornika to jest dupa a nie programista jeżeli to program albo dupa a nie użytkownik jeżeli zglasnia powyżej zera. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kość nie przyjmie powyżej zera, więc spada dynamika.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, Lech36 napisał:

żaden plik nie powoduje clippingu

Żaden plik stałoprzecinkowy nie spowoduje clippingu. Te "czerwone" pokazują tylko ustaloną ilość próbek FS po kolei, najczęściej 2-3. To może i najczęściej oznacza, ale nie musi oznaczać przesterowania. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Nie ma się więc co podniecać tymi rozdzielczościami przetwarzania w domenie cyfrowej. Wysoka rozdzielczość pozwala na uniknięcie gubienia "odstępu od szumów". To tylko matematyka. Na końcu i tak następuje konwersja na wartość analogową i tu jeśli wierzyć fizyce zginą te potężne rozdzielczości. Ale pomagają one we wszelakiej obróbce (DSP).

Z powyższych dywagacji wynika, że 16 bitów jest niemal wystarczające (obecnie optymalnie byłoby to 18-20 bitów) a duże obecnie rozdzielczości kwantowania wynikają z innych pobudek 😉

Rozdzielczość przetwornika przekłada się na szumy wyjściowe, więc na tych 24 i 32 bit uzyskuje się S/N większy niż 90-parę dB dla dac 16 bitowych. W ten sposób powstaje spory zapas na cyfrową regulacje głośności. Korzystam z tego w taki sposób, że we wzmacniaczu rezystorami ustawiłem poziom max, a tłumie sygnał w playerze w zakresie 20-100%. W ten sposób sygnał analogowy z daca ma wyższą wartość.

Jednak z drugiej strony przy małych sygnałach S/N wzmacniacza spada np. z 90 dB przy 10 W do 70dB przy 100 mW, to czemu nie poprzestać na 16 bitach

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Rozumiem, że każde słowo bitowe ma najwyższą wartość 1 co odpowiada 0 dB. Każda liczba zapisana w postaci binarnej jest mniejsza od 1, a im dłuższe słowo bitowe tym więcej liczb po przecinku. Czyli najwyższą wartością dla 16 bitowego słowa jest 65000 w przybliżeniu oczywiście, bo nie pamiętam dokładnej liczby, co trafia do kości jako 1. Dla sygnału 32 bitowego będzie nadal 0.9+kilka zer lub liczb na końcu z racji dłuższego słowa. 

Jeśli natomiast mamy nagranie w przykładowych 14 bitach, to najwyższą dostępną liczbą jest już nie 65000, a 16000. (65000/2=32000/2=16000. W przybliżeniu oczywiście. A zatem jest to liczba 0.24+kilka liczb lub zer, która ma cztery razy niższą wartość. Taka liczba przesłana do 16 bitowego DACa powinna zagrać cztery razy ciszej od sygnału zapisanego w 16 bitach. Tak się jednak nie dzieje, bo przesyłam 24 bitowy materiał do 16 bitowej kości i ta gra w pełnej głośności. Dlaczego?

Bo w plikach stałoprzecinkowych to maksymalna wartość jest określona i wynosi tyle i tyle - np. 1 albo 0dBFS. Wszystkie jedynki dają maks, wszystkie zera min. czy tam zero. Zmienia się tylko dokładność odwzorowania. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli nie jest to konkretnie liczba 0.65000 dla 16 bitowego słowa, a tylko możliwość zapisu napięcia w 65000 poziomach.

W sensie że od końca zapisywane.

Już se odpowiedziałem. Dziena.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Kris_54701 napisał:

Czyli nie jest to konkretnie liczba 0.65000 dla 16 bitowego słowa, a tylko możliwość zapisu napięcia w 65000 poziomach.

Tak. Wystarczy sobie w myśli przed tą liczbą postawić przecinek i wszystko się klaruje 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale jeśli takie 16 bitowe słowo trafi do 24 bitowego DACa, to zera nadpisywane są z przodu czy z tyłu, bo raczej z tyłu na logikę, ale wolę zapytać.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, J.Jerry napisał:

Rozdzielczość przetwornika przekłada się na szumy wyjściowe, więc na tych 24 i 32 bit uzyskuje się S/N większy niż 90-parę dB dla dac 16 bitowych.

No tak, ale wiadomo, że lepsze urządzenie jest lepsze. Tu dyskusja toczy się o regulacji głośności, o jej zgubnym wpływie na brzmienie. Tymczasem chodzi o to, że jeżeli nie słyszymy problemów wynikających z kwantyzacji przy jakimś poziomie to nie usłyszymy ich przy dowolnym innym cyfrowo zmienionym poziomie, bez względu na jakość przetwornika. 

Teraz, Kris_54701 napisał:

Ale jeśli takie 16 bitowe słowo trafi do 24 bitowego DACa, to zera nadpisywane są z przodu czy z tyłu, bo raczej z tyłu na logikę, ale wolę zapytać.

Z tyłu oczywiście. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natomiast jeśli 24 bitowe słowo trafi do 16 bitowego przetwornika, to obcinane są ostanie liczby na końcu, czyli po prawej stronie słowa bitowego?


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Kris_54701 napisał:

Natomiast jeśli 24 bitowe słowo trafi do 16 bitowego przetwornika, to obcinane są ostanie liczby na końcu, czyli po prawej stronie słowa bitowego?

Ostatnie, analogicznie. Jak dobrze zrobione, to jakiś dithering dochodzi.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, przemak napisał:

Tu dyskusja toczy się o regulacji głośności, o jej zgubnym wpływie na brzmienie. Tymczasem chodzi o to, że jeżeli nie słyszymy problemów wynikających z kwantyzacji przy jakimś poziomie to nie usłyszymy ich przy dowolnym innym cyfrowo zmienionym poziomie, bez względu na jakość przetwornika.

Czy z tego wynika, że nie ma takiego poziomu tłumienia cyfrowego, przy którym odstęp od szumu jest zbyt mały?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, J.Jerry napisał:

Czy z tego wynika, że nie ma takiego poziomu tłumienia cyfrowego, przy którym odstęp od szumu jest zbyt mały?

Nie, z tego wynika, że bez względu na poziom tłumienia cyfrowego poziom szumu jest stały. Odstęp oczywiście maleje. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy bardzo dużych głośnościach może być słyszalny szum, którego nie słychać przy cichym słuchaniu. Załóżmy że nagrany jest szelest liści, a chcesz go słyszeć jakby wiatr pajęczyny zrywał w uchu, to dajesz głośniej i to co jest -60 dB wyłazi na wierzch wraz z pająkami.

6 minut temu, przemak napisał:

Nie, z tego wynika, że bez względu na poziom tłumienia cyfrowego poziom szumu jest stały. Odstęp oczywiście maleje. 

W cyfrowej. W analogowej odwrotnie. Trzeba znaleźć kompromis.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, przemak napisał:

Nie, z tego wynika, że bez względu na poziom tłumienia cyfrowego poziom szumu jest stały. Odstęp oczywiście maleje.

O tym pierwszym wiedziałem, co wynika z wcześniejszych postów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, J.Jerry napisał:

O tym pierwszym wiedziałem, co wynika z wcześniejszych postów.

To to nie rozumiem, dlaczego chcesz połączyć dwa sprzeczne wnioski. 

24 minuty temu, Kris_54701 napisał:

Trzeba znaleźć kompromis.

Owszem. Ten kompromis to najczęściej między jakością a wygodą, więc jeżeli jakość wystarcza to decyduje wygoda 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Używam cyfrowej tylko dla wyrównania głośności pomiędzy albumami i jak potrzebuję wyciszyć.

Reszta na drabince 


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.