Jump to content
IGNORED

ukryte skarby Volvo


Bogdan
 Share

Recommended Posts

Przypadkiem natrafiłem na opis fabrycznego wzmacniacza samochodowego Volvo 8673135,

który okazał się prawdziwym ewenementem , bo zawiera przetwornicę DC/DC o mocy

około 200 wat i 4 kanały zbudowane o TDA7294 !!! za grosze można kupić przyzwoity 

wzmacniacz do samochodu lub np. do kolumn aktywnych...

Wymyśliłem sobie , że w Volvo XC90 będzie może jeszcze coś lepszego ,

ale niestety tu już są typowe kości z car audio , ale za to jest wbudowane dsp .

Ciekawe co jeszcze kryje się w innych instalacjach fabrycznych....

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1.jpg

3.jpg

4.jpg

Lexus ma 8 kanałowego Marka Levinsona :-)

ML Lexus.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Bogdan napisał:

Przypadkiem natrafiłem na opis fabrycznego wzmacniacza samochodowego Volvo 8673135,

który okazał się prawdziwym ewenementem , bo zawiera przetwornicę DC/DC o mocy

około 200 wat i 4 kanały zbudowane o TDA7294 !!!

Posiadam ten wzmacniacz w Volvo S80 mkI. Napędza 10 głośników z 11-u (centralny posiada 25W wzmacniacz w HU-801/HU850). Twórca to Alpine.
Całość gra fajnie, ale dopiero wytłumienie kufra i drzwi pokazała potencjał ?

Edited by AudioAddicted
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Bogdan napisał:

Przypadkiem natrafiłem na opis fabrycznego wzmacniacza samochodowego Volvo 8673135,

który okazał się prawdziwym ewenementem , bo zawiera przetwornicę DC/DC o mocy

około 200 wat i 4 kanały zbudowane o TDA7294 !!! za grosze można kupić przyzwoity 

wzmacniacz do samochodu lub np. do kolumn aktywnych...

Wymyśliłem sobie , że w Volvo XC90 będzie może jeszcze coś lepszego ,

ale niestety tu już są typowe kości z car audio , ale za to jest wbudowane dsp .

Ciekawe co jeszcze kryje się w innych instalacjach fabrycznych....

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1.jpg

3.jpg

4.jpg

Lexus ma 8 kanałowego Marka Levinsona ?

ML Lexus.jpg


Od razu uprzedzę, rozmawiasz z żółtodziobem w temacie ? Czyli co, kupuję 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  i jak łączę to z instalacją car audio?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Nie tak szybko z tym podłączeniem. Po pierwsze ten wzmacniacz to żaden cud techniki, po drugie jego uruchomienie wymaga odrobiny wiedzy, no i przydałby się schemat wyprowadzeń. Kupić i poeksperymentować zawsze można bo cena śmieszna. Jak będziesz kupował to poproś sprzedającego żeby dorzucił oryginalne kostki przyłączeniowe z kawałkami kabelków, to znacznie ułatwi potem eksperymenty.

Edited by frobek

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Link to comment
Share on other sites

te skomplikowane z xc90 z procesorem i dacami będzie trudno wykorzystać w całości - ten prosty z przetwornicą bardzo łatwo da się uruchomić - do użytku domowego można odłączyć przetwornicę i podać nacięcia symetryczne ok 2 x 30 DC z zewnętrznego zasilacza

Link to comment
Share on other sites

O ktorym roczniku wesji mowa?

Mialem XC90 przez 15 lat a przy zakupie moglem wybrac 3 wersje systemu audio, od stereo az do wielokanalowej wersji surround z dodatkowym subwooferem (summum, momemtum,...). Glosniki byly pochodzenia Dynaudio.

 

Ale najlepsza wersja/rozwiazaniem bylo pobranie sygnalu z koncowki wielokanalowej na wyjsciu glosnikowym, wejscie do dodatkowego procesora DSP (Mosconi) i uzycie solidnych dodatkowych koncowek mocy Alpine.

Fabryczne glosniki niskotonowe w drzwiach Dynaudio byly niezle/wystarczajace, ale gwizdki i subwoofer zastapily nowe przetworniki (Ground Zeero i Kicker).

 

 

BTW. Najnowsze XC90 ma najlepszy fabryczny system audio jaki kiedykolwiek slyszalem. Wszystkie inne Levinsony w Lexusach, Burmestery w Mercedesie, Harmany, Bose, B&O,... w Audi, BWM,... ) odpadaja.

 

Mniejszy Harman Kardon mam w Caymanie i zastapilem wlasnym systemem. Wiekszy Bose w Macanie jest OK, ale tez bym wolal wymienic. Jedyny system porownywalny z nowym XC90 to wielki Burmester w Porsche.

 

BTW. Ten nowy XC90 jest oparty o B&W i znakomity procesor DSP z korekcja akustyki

Link to comment
Share on other sites

BTW. Ten nowy XC90 jest oparty o B&W i znakomity procesor DSP z korekcja akustyki 

 

 Szwedzi są nieliczni, którzy sami opracowują akustykę w samochodzie i nawet mają własny pokój referencyjny.

26cdaa4b81382bc60d835367a96430b8.jpg

 

Tam jeden wzmacniacz kosztuje tyle co cały zestaw w V90.

 

Dla DSP używają Dirac Unison. Głośniki i wzmacniacze produkuje harman. B&W pożycza imię.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minut temu, wstach1 napisał:

faktycznie jak za 30 plnów to żal nie brać.

załączam link bo są trzy wersje.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wersje są dwie - PA-200 (4x50W) i PA-300 (4x75W). Rożne oznaczenia kodowe wynikają z tego czy to był wzmak sprzed czy po liftingu.
Ale dobrze, że wspomniałeś o tym ponieważ PA-200 w wyniku oszczędności poczynionych w audio po lifcie posiadał tranzystory TDA1514A, zamiast TDA7294.

Oszczędności nie dotyczyły tylko wzmacniacza, ale również samych głośników (włókno szklane większe przed, papier i mniejsze magnesy po lifcie). Głośniki z tylnej półki S80 - po lewej polift:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


W moim polifcie zmieniłem zarówno wzmacniacz, jak i wszystkie głośniki na te sprzed liftu.
Wzmacniacz PA-300 zestawiany był głośnikami Dynaudio.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by AudioAddicted
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Zacząłem "rozgryzać" złącza w module. Zastanawia mnie przełącznik przetwornicy trigger +12V czy to włącza przetwornicę czy wyłącza?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by wstach1
.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Witam,

Mam pytanie do AudioAddicted - który lift Volvo miałeś na myśli? Ten w 2000 czy 2005/6?
Dokładniej moje pytanie dotyczy liftów/wersji modelu V70, bo od takiego właśnie będę kupował wzmacniacz PA-200 lub PA-300 i chciałbym dokładniej wiedzieć do którego roku były te pierwotne układy TDA montowane.
Z góry dziękuję za odpowiedź. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, mjaskola napisał:

Witam,

Mam pytanie do AudioAddicted - który lift Volvo miałeś na myśli? Ten w 2000 czy 2005/6?
Dokładniej moje pytanie dotyczy liftów/wersji modelu V70, bo od takiego właśnie będę kupował wzmacniacz PA-200 lub PA-300 i chciałbym dokładniej wiedzieć do którego roku były te pierwotne układy TDA montowane.
Z góry dziękuję za odpowiedź. 

Lift był tylko jeden w przypadku S80 - po połowie 2002 roku - pierwsze S80 miałem z połowy 2002 roku i to był jeszcze przedlift. W 2006 roku wyszedł S80 mkII. W którym roku był lift w przypadku V70-tki nie pamiętam. Trzeba na Forum Volvo popytać ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Zobaczcie jak zbudowany jest wzmacniacz z BMW ...... dsp z 6  dacami Analoga AD1859 i 10 wzmacniaczami .... jakość wykonania suuuper.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

20220523_133016.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

W dniu 23.05.2022 o 19:11, Bogdan napisał:

Kości wzmacniaczy jest jednak 11, 8 to na 99% dość oryginalne tda1560 i 3 jakieś kości stereo. 

TDA1560 zasilają woofery w drzwiach oraz "subwoofer" na półce(ciężko puszkę z 4x13cm nazwać subwooferem, zwłaszcza z HPF na ok. 40Hz)
W kolejnej generacji BMW były do subwooferów w podłodze TDA1562(teoretycznie 70W przy 4ohm). W przypadku modelu E65 były wprasowane w płytę i z racji małej powierzchni odprowadzania ciepła, przegrzewały się.

TDA1562 były też stosowane w prostym wzmacniaczu do Audi A4 B6. Był tam jeden TDA1562 do subwoofera i jeden TDA8563 do bodajże tylnych głośników. 
Wzmacniacz z A4 B7 nie ma już 1562, tylko 8566 i subwoofer 2x2ohm plus


Mam gdzieś fotki ze wzmacniacz B&W z aktualnych serii 7. i 5. BMW. Mogę wrzucić jak znajdę.

Mam też rozebrany wzmacniacz Harman Kardon z serii Fxx, mogę porobić zdjęcia.
Oba wspomniane wzmacniacze mają już końcówki SMD jak niektóre scalaki w klasie D

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Liniowe, zwrotnica i reszta zrobiona jest na DSP. Pamiętaj, że to są elementy dedykowane do caraudio przez co nie ma tam jakiegoś dużego nacisku na minimalizację THD, po drugie są optymalizowane do obciążenia 4Ohm i mniej (to akurat dobrze), na koniec zasilanie 12V i praca w mostku.

Edited by frobek

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, frobek napisał:

ie ma tam jakiegoś dużego nacisku na minimalizację THD

A nie przeszkadza, oby nie hałasował. Te 12 to umownie, bo przecież do 15V powinien przyjąć, a to w sam raz zasilacz laptopowy 🙂

Mam koncepcję żeby sobie zrobić aktywną zwrotkę żeby z Vituixa eksportować pliki do APO EQU i tak symulować wstępnie. Kupiłem jakieś chińskie klasy D żeby w stówie się zmieścić na setup, ale jeszcze nie przyszły. 

A te wzmacniacze kurtulatnie, nawet w obudowie mocno przenośnej... Przypaskować zasilacz i wzmacniacz do deski, dołożyć RCA i gniazda głośnikowe i hulaj dusza 🙂

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Do takiego zastosowania, przenośny wzmacniacz testowy, lepszej opcji cenowej nie ma.

Jest jeszcze jedna perełka od Volvo:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czasem można kupić za ok. 100 PLN.

To jest wzmacniacz firmy Alpine serii V12, tyle że bez preampa i filtrów. Jedna z lepszych konstrukcji w kategorii car audio. To jest już pełnoprawny wzmacniacz 4x60W o b. dobrych parametrach.

Edited by frobek

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
W dniu 2.06.2022 o 09:55, micwoj napisał:

Mam jakieś ze starych Toshib na 15V, ze 2-3 szt. Powinny dać radę. Chociaż trochę piszczą na linii zasilania. Jak nie, to jeszcze mam jakieś większe trafko 12V, ale to już może być za dużo. I za ciężkie do przenośnych zastosowań. 

Do Toschiby z innego tematu na forum, używam zasilacza z laptopów IBM. 16V na wyjściu. Są wersje po 6-7A

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.