Skocz do zawartości
IGNORED

Wielkość kolumn/monitorów do wielkości pokoju


romekjagoda
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

24 minuty temu, Huberto1984 napisał:

Sam bylem zaskoczony

pewnie nie Ty jeden jak dokonuje wyborów :) zbyt wiele się składa na tzw. warunki akustyczne. Nie ma uniwersalnej zasady czy w danych warunkach lepiej wybrać 6' czy 15'.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Dziewczyny, cześć Chłopaki.

Pewnie, że do budowy systemu nie potrzeba wiedzieć nic o tych wykresikach.

Buduje się tak na ile nam starcza i jaką lubimy reprodukcję muzyki. 

Tyle, że niech potem jeden z drugim nie głoszą tu swoich teorii... opartych jedynie na ich subiektywnym odczuciu...

Jak teoria jest opisana wzorami, zmierzonymi parametrami i wykresami to można ją upubliczniać i o niej dyskutować. Podważyć ją można jedynie jak otrzyma się w powtarzalnym pomiarze zupełnie inne liczby i wykresy... 

Z matematyką i fizyką się nie dyskutuje. Aczkolwiek radość ze słuchania własnych klamotów to podstawa ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość adamnl

(Konto usunięte)
Zasadniczo to zalecam zapoznać się z podstawami:
https://www.ntlmk.com/M.Kirpluk - Podstawy akustyki - 2012-11.pdf
Kiedyś tego uczono w dawnej szkole podstawowej na lekcjach fizyki.

Dziękuję Tobie za ten podręcznik. Ta dyskusja momentami zdaje się fascynująca. Niczego z niej nie rozumiem a mam potrzebę zrozumienia podstaw akustyki.
Jeszcze wielkie dziękuję.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, Huberto1984 napisał:

Nie rozumiem jeszcze czy to jest +/-3dB i +/-6dB czy tylko plus czy tylko - w Twoim opisie. Ale to niewazne w sumie. 

Tak na marginesie to mialem takie podstawki z chyba 16cm glosnikiem I podbitymi skrajami. Dali epicon 2.

6dB podbicia to duzo przy np. 80dB, ale tu chodzi jeszcze o samo poruszanie sie membrany i powietrza, bo dzwiek to wibracja. Wiec im wiecej powietrza poruszysz tym tej wibracji powinno byc wiecej (nie jestem ekspertem fizyki, wiec moze sie mysle?). Co do dlugosci fal to juz osobny temat. Czesc fal, ktora dociera do naszego ucha to odbicia. 

Nie da sie wedlug mnie jednoznacznie odpowiedziec na to pytanie, ale oczekujesz odpowiedzi, ze pierdziawka z podbitymi 80hz, ze wzgledu na +6db podbicia I dlugosc fali. Jednak nie uwzgledniamy natezenia dzwieku czy tez tego jak glosno gra kazda kolumna i ktora frekwencja (hz) sluza za odnosnik. 1000hz czy np. 80hz, czy jeszcze inna. 

Jakiekolwiek by ta odpowiedz nie byla, kolumny, ktore doslownie zajmuja cala sciane tak, ze wygladaja jak komoda to bezsensowne rozwiazanie dla mnie. 

Pol forum nabija sie z @5z0p3n, ze ma kolumny pod sciana w jego watku a tu jest debata i nastawienie, ze tak jest w sumie lepiej, ale kolumna musi miec xx cm na basie chyba? Nie wiem nawet jak to odbierac, ale jest to zalosne (to nie do Ciebie S0nic). 

Rece opadaja. 

Chodziło mi o minus 3 oraz 6 dB. Słusznie zauważyłeś. Jak przeczytałem to jeszcze raz to faktycznie może to być niejasne. Ja też nie jestem fanem ogromnych kolumn w małym pomieszczeniu ze względów czysto praktycznych.

Z drugiej strony jestem bardzo ciekawy tych kolumn PMC fact 12 które masz. Na stronie producent nie podaje spadku dla pasma przenoszenia 26Hz – 30kHz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ciekawi mnie, że ta kolumna ma chyba najmniejsze głośniki basowe jakie widziałem w kolumnie trój-drożnej.  Co za tym idzie będą one szalenie szybkie bo membrana powinna być relatywnie lekka. Do tego kopułka volta też ma kilku gramową membranę co całościowo (zwłaszcza z Twoim wzmacniaczem) powinno grać bardzo selektywnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Ciekawi mnie, że ta kolumna ma chyba najmniejsze głośniki basowe jakie widziałem w kolumnie trój-drożnej.  Co za tym idzie będą one szalenie szybkie bo membrana powinna być relatywnie lekka.   

 

  To znowu takie bledne uogolnienie/oczekiwanie podobne do „w malych pomieszczeniach male glosniki“. 

O „szybkosci“ decyduje nie tylko wielkosc/waga membrany. Wazna jest relacja „wagi“ membrany (i „sztywnosci“ zawieszenia) do „mocy“ napedu przetwornika.

 

W uproszczeniu to jest jak z autami.

Fakt ze Fiat 126p (majacy 23KM) jest mniejszy i lzejszy od Forda Mustanga (majacego 400KM) nie znaczy, ze jest „szybszy“ od wielkiego i ciezkiego Mustanga

 

Patrz nie tylko na Mms, sa jeszcze inne parametry TS, decydujace o „szybkosci“ przetwornika

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, xajas napisał:

  To znowu takie bledne uogolnienie/oczekiwanie podobne do „w malych pomieszczeniach male glosniki“. 

O „szybkosci“ decyduje nie tylko wielkosc/waga membrany. Wazna jest relacja „wagi“ membrany (i „sztywnosci“ zawieszenia) do „mocy“ napedu przetwornika.

 

W uproszczeniu to jest jak z autami.

Fakt ze Fiat 126p (majacy 23KM) jest mniejszy i lzejszy od Forda Mustanga (majacego 400KM) nie znaczy, ze jest „szybszy“ od wielkiego i ciezkiego Mustanga

 

Patrz nie tylko na Mms, sa jeszcze inne parametry TS, decydujace o „szybkosci“ przetwornika

Zrozumiano, masz jakiś artykuł którym mówi o tym nieco więcej?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

 

Cześć Dziewczyny, cześć Chłopaki.

Pewnie, że do budowy systemu nie potrzeba wiedzieć nic o tych wykresikach.

Buduje się tak na ile nam starcza i jaką lubimy reprodukcję muzyki. 

Tyle, że niech potem jeden z drugim nie głoszą tu swoich teorii... opartych jedynie na ich subiektywnym odczuciu...

 

 

Przeciez to ewidentnie widać chociażby na tym Forum, jak są tworzone systemy często bez koniecznych budżetów wg zasady: wiem lepiej albo nie zapłacę za „głupie” pomiary....

 

Godzinę temu, S0nic napisał:

PMC fact 12

 

Godzinę temu, S0nic napisał:

 

Ciekawi mnie, że ta kolumna ma chyba najmniejsze głośniki basowe jakie widziałem w kolumnie trój-drożnej.

Proponuje poczytać o linii transmisyjnej, a pewne rzeczy staną się zrozumiałe ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

Cześć Dziewczyny, cześć Chłopaki.

Pewnie, że do budowy systemu nie potrzeba wiedzieć nic o tych wykresikach.

Buduje się tak na ile nam starcza i jaką lubimy reprodukcję muzyki. 

Tyle, że niech potem jeden z drugim nie głoszą tu swoich teorii... opartych jedynie na ich subiektywnym odczuciu...

Jak teoria jest opisana wzorami, zmierzonymi parametrami i wykresami to można ją upubliczniać i o niej dyskutować. Podważyć ją można jedynie jak otrzyma się w powtarzalnym pomiarze zupełnie inne liczby i wykresy... 

Z matematyką i fizyką się nie dyskutuje. Aczkolwiek radość ze słuchania własnych klamotów to podstawa ?

 

No ale tego, że "jeśli będziemy zbyt blisko źródła dźwięku pewne częstotliwości mogą się znaleźć za naszymi plecami" to na pewno nie wiedziałeś. I co z tą wiedzą zrobisz? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 hours ago, xajas said:

To dosc rozpowszechnione podejscie - dyskredytowanie wszystkiego, czego samemu sie nie rozumie.

Ale sa tez tacy, ktorzy korzystaja z okazji i sa chetni i otwarci na nauczenie/poznanie czegos nowego, co by rozszerzylo dotychczasowe horyzonty

Ja jestem chetny, ale ciezko mi pojac jak to jest, bo w jednym watku pisze sie ze duze zestawy glosnikowe potrzebuja duzo przestrzeni i dystansu od scian a w innym sie temu wszystkiemu zaprzecza wklejajac zdjecia kolumn wielkosci mebloscianki powciskanych w rogi pomieszczenia.

Jak mam to zrozumiec? Nie jestem zadnym akustykiem i ciezko mi pojac dlaczego to co sie pisze w jednych tematach zaprzecza tym co jest napisane w innych.

Powinno to zostac opisane przez kogos kto ma pojecie zeby rozwiac watpliwosci poczatkujacych lub sredniozaawansowanych. Co za problem to zrobic?

Nie rozumiem tez dlaczego ci ktorzy cos wiedza, nie chca sie podzielic ta wiedza na forum ktore jest do tego przeznaczone, tylko wola sie przekrzykiwac z tymi co nie kumaja tematu. Nie wiem, moze czerpia z takiego wymadrzania sie jakas satysfakcje, czy jak.

Dlaczego ktos swiadomy nie powie otwarcie "panowie, wstawiajcie sobie jakie kolumny chcecie do jakich chcecie pomieszczen bo to i tak nie ma znaczenia"

Z tego tematu na to wychodzi, ale wystarczy wdepnac w jakis inny w ktorym ktos poszukuje kolumn i zaraz widac pytanie "a jakiej wielkosci masz pomieszczenie?". To jest przewaznie pierwsze pytanie chcacych udzielic pomocy w zakupie. Dlaczego?

@xajas widac ze wiesz o czym mowisz i znasz sie na temacie, to wez prosze zrob jakies wypracowanie na ten temat. Napewno wielu forumowiczow bedzie Ci wdziecznych za takie cos i bedzie im latwiej podejmowac decyzje podczas zakupow.

Pozdrawiam.

13 minutes ago, przemak said:

No ale tego, że "jeśli będziemy zbyt blisko źródła dźwięku pewne częstotliwości mogą się znaleźć za naszymi plecami" to na pewno nie wiedziałeś. I co z tą wiedzą zrobisz? ?

A Ty @przemak tez bys mogl dola zyc do @xajas'sa i razem z nim wytlumaczyc wszystkim jak to jest a nie nabijac sie z chlopakow bez doswiadczenia ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam ten temat i sam nie wiem co do końca napisać ? mam monitory podstawkowe MA Silver 100, wspomagane subem. Monitory stoją pod jedną ścianą rozstawione około 3m od siebie, a sub na przeciwległej ścianie "z tyłu". Aranżacja akustyczna pomieszczania - żadna: dużo gołej podłogi, sofa, fotel, mały dywanik, zasłony. To wszystko gra w pomieszczeniu prawie 50m² (około 36m² salonu z dodatkowym aneksem kuchennym jadalnym około 12m²). Obok jest otwarte przejście na korytarz i klatkę schodową. I teraz co najciekawsze, nie mam żadnych problemów z niskimi tonami, w obrębie salonu są one bardzo równomierne (delikatne różnice da się wyczuć w kilku miejscach, ale na prawdę są one minimalne). Nie ma mowy o tym że bas w jednym miejscu rezonuje, a w drugim nie ma go prawie wcale.

Biorąc pod uwagę powyższe, myślę że sprzęt musi mieć po prostu czym oddychać i nie ma co przesadzać z wielkością kolumn w pomieszczeniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez k4mil3k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Uchatek napisał:

Ty @przemak tez bys mogl dola zyc do @xajas'sa i razem z nim wytlumaczyc wszystkim jak to jest a nie nabijac sie z chlopakow bez doswiadczenia ?

No. Jest na forum facet w trakcie (jak rozumiem) doktoratu z akustyki na AGH. W wątku o pomiarach akustycznych zgodziły się z nim dwie osoby (z branży) stosujące zresztą inne metody. Reszta wie, że metody są niewłaściwe a tych trzech to są idioci. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, przemak napisał:

Reszta wie, że metody są niewłaściwe a tych trzech to są idioci. 

to już chyba taki standard - nie wiem czy tego Forum czy wszystkich polskich; nie śledzę 24/7...

 

10 minut temu, k4mil3k napisał:

o wszystko gra w pomieszczeniu prawie 50m² (około 36m² salonu z dodatkowym aneksem kuchennym jadalnym około 12m²). Obok jest otwarte przejście na korytarz i klatkę schodową. I teraz co najciekawsze, nie mam żadnych problemów z niskimi tonami, w obrębie salonu są one bardzo równomierne (delikatne różnice da się wyczuć w kilku miejscach, ale na prawdę są one minimalne). Nie ma mowy o tym że bas w jednym miejscu rezonuje, a w drugim nie ma go prawie wcale.

duże pomieszczenia charakteryzują się "równomiernym" rozłożeniem charakterystyki (pogłos jest większym problemem) w przeciwieństwie do tych małych (<50 m3), gdzie są duże różnice/skoki i "puste dziury" pomiędzy nimi. Trzeba też pamiętać, że każde takie "otwarcie"  z "głównego" pomieszczenia, gdzie stoi system na korytarz, okno, jakieś drzwi można by porównać do rezonatora Helmholtz'a; specyficznego, który może pomóc lub zaszkodzić - w zależności od całości środowiska akustycznego w pomieszczeniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, Uchatek napisał:

Dlaczego ktos swiadomy nie powie otwarcie "panowie, wstawiajcie sobie jakie kolumny chcecie do jakich chcecie pomieszczen bo to i tak nie ma znaczenia"

W sumie to może i nie ma znaczenia bo bez brutalnej ingerencji w akustykę pomieszczeń bądź sygnał i tak z poprawnego odtworzenia niskiego zakresu nici. Skrajne przypadki ustawiania jakiś szaf angażujących sporą przestrzeń małego pomieszczenia lub malutkich monitorków w wielkich salonach to też nie jest najlepszy pomysł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Zwykły Drut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 hours ago, will66 said:

Przeciez to ewidentnie widać chociażby na tym Forum, jak są tworzone systemy często bez koniecznych budżetów wg zasady: wiem lepiej albo nie zapłacę za „głupie” pomiary....

Nie wiem ilu z tu obecnych pamięta w jakich bólach i jak późno na forum audiofilskim rodził się dział akustyka. Mało co pierwszy powstał dział Kable ? Po prostu nie wszyscy są zainteresowani rzetelna wiedza i nie ma co robić krucjat w imię oświecenia. Ludzie piszą że słyszą iane op-ampow albo wpływ zasilacza liniowego w switch/routerze A nię słyszą poszarpanej akustyki własnego pomieszczenia, gołych ścian czy podłogi...

3 hours ago, k4mil3k said:

Czytam ten temat i sam nie wiem co do końca napisać ? mam monitory podstawkowe MA Silver 100, wspomagane subem. Monitory stoją pod jedną ścianą rozstawione około 3m od siebie, a sub na przeciwległej ścianie "z tyłu". Aranżacja akustyczna pomieszczania - żadna: dużo gołej podłogi, sofa, fotel, mały dywanik, zasłony. To wszystko gra w pomieszczeniu prawie 50m² (około 36m² salonu z dodatkowym aneksem kuchennym jadalnym około 12m²). Obok jest otwarte przejście na korytarz i klatkę schodową. I teraz co najciekawsze, nie mam żadnych problemów z niskimi tonami, w obrębie salonu są one bardzo równomierne (delikatne różnice da się wyczuć w kilku miejscach, ale na prawdę są one minimalne). Nie ma mowy o tym że bas w jednym miejscu rezonuje, a w drugim nie ma go prawie wcale.

Biorąc pod uwagę powyższe, myślę że sprzęt musi mieć po prostu czym oddychać i nie ma co przesadzać z wielkością kolumn w pomieszczeniu.

Pytanie do jakiego zakresu monitory te odtwarzają faktycznie bas. Nie znam.ich, ale przypuszczam że kontrabas nie brzmi jednak tak jak by brzmiał z większych przetworników. W tak fajnej przestrzeni może być, że żyjesz po prostu w słodkiej nieświadomości. Nie mówię że tak jest - po prostu bez pomiarów trudno o tym dyskutować.

6 hours ago, slaaawek said:

Niestety nie mogę się zgodzić... Może zawsze grać lepiej jeśli sobie wbijesz to do głowy... Poczytaj o psychoakustyce.. podświadomości.. ile sobie można wytłumaczyć w swoim ja, że kupując np. kolumny o doskonałych parametrach grają rewelacyjnie... Tymczasem przychodzi kolega nic nie wiedząc o parterach i mówi: "kicha Panie to kiepskie jest"

Już miałem takie dwa przypadki w życiu... Po prostu te wykresy i cała otoczka techniczna nijak się ma do rzeczywistych wrażeń odsłuchowych. Nawet pójdę dalej... Że im parametry bardziej wyśrubowane granie staje się techniczne, suche, pozbawione barwy i tej właśnie radości ....ale z czasem dojdziecie do tego:)

Pozdrawiam

Kolego, nie dyskutujemy tu o wykresach i parametrach deklarowanych przez producentów kolumn czy wzmacniaczy, tylko o wykresach akustycznych i akustyce. To jest obiektywna wiedzą i rzeczywistość. Z faktami się nie dyskutuje. To że ktoś zamknie oczy i powie 'a mnie to gra' podczas gdy obiektywne pomiary pokazują inaczej to właśnie jest autosugestia. Psychoakustyka to troszkę inna dziedzina chyba.

Pozdro

3 hours ago, przemak said:

Reszta wie, że metody są niewłaściwe a tych trzech to są idioci. 

Bo łatwiej dyskutować o 'perlistosci srednicy' czy o 'powietrzu w wysokich tonach' niz o rzetelnej wiedzy. Wiedzę zdobywa się z jakimś wysiłkiem, opinie można mieć obecnie be jakiejkolwiek podbudowy, szczególnie w PL niestety.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Uchatek napisał:

bo w jednym watku pisze sie ze duze zestawy glosnikowe potrzebuja duzo przestrzeni i dystansu od scian a w innym sie temu wszystkiemu zaprzecza wklejajac zdjecia kolumn wielkosci mebloscianki powciskanych w rogi pomieszczenia.

Jedna sprawa. Zwróć proszę uwagę na fakt, że te 'szafy', które widziałeś na zdjęciach w małych pomieszczeniach mają jednak swoje gabaryty. Często szerokość  znacznie >50cm, głębokość - podobnie.

Co z tego wynika? To, że one pozornie są "wciśnięte w róg".

Istotna jest bowiem nie odległość obudowy od ścian a centrum głośnika o bocznej ściany, w przypadku ścian bocznych i odległość membran od tylnej ściany.

Poza tym, jeżeli w ogóle mają "wydech" BR to nigdy z tyłu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
49 minutes ago, iro III said:

Jedna sprawa. Zwróć proszę uwagę na fakt, że te 'szafy', które widziałeś na zdjęciach w małych pomieszczeniach mają jednak swoje gabaryty. Często szerokość  znacznie >50cm, głębokość - podobnie.

Co z tego wynika? To, że one pozornie są "wciśnięte w róg".

Istotna jest bowiem nie odległość obudowy od ścian a centrum głośnika o bocznej ściany, w przypadku ścian bocznych i odległość membran od tylnej ściany.

Poza tym, jeżeli w ogóle mają "wydech" BR to nigdy z tyłu.

Czy ktoś  miał przyjemność  słuchania tak wielkich kolumn w 12-15m ???Czy ktoś może potwierdzić  ze te olbrzymy nie brzmiały by lepiej stojąc w pomieszczeniu  40m  ,odsunięte xxx od scian ???? Pytam z czystej ciekawości. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

W 40 mkw zagra dużo lepiej. Jak pi3rdnie basiskiem, to pozamiatane. W 9-10mkw mój znajomy gra na Audio Notach AN-J z epoki. Niby fajnie, jest ciśnienie akustyczne podczas głośnego słuchania, ale brakuje metrażu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Life is too short for boring HiFi..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, mentorzy, spece od akustyki i wykresików... koledzy, którzy chcecie dobierać kolumny do pomieszczeń... jest taka prosta zasada: kierujcie się rozsądkiem, testujcie, pytajcie, ale nie popadajcie w technikalia i nie ufajcie liczbom. One też powstawały w ściśle określonych warunkach. Wy macie swoje i zupełnie inne. Amen:)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

w końcu kompletny system:)             Geodezja - Geologia - Górnictwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, przemak napisał:

No ale tego, że "jeśli będziemy zbyt blisko źródła dźwięku pewne częstotliwości mogą się znaleźć za naszymi plecami" to na pewno nie wiedziałeś. I co z tą wiedzą zrobisz? ?

A może u tego słuchacza się znalazły za plecami. 

To tak jak ŚP jeden z Kolegów, legend tego Forum. Nie lubiliśmy się. Staliśmy na dwóch biegunach. Kiedyś na PW pogadaliśmy. W gruncie rzeczy większość w realu to bardzo wporzo ludzie. Al wróćmy do opowieści. Mawiał ów Kolega, że np. przewodnictwo w metalach jest nieznane. Mnóstwo tam niuansów fizycznych. Więc oni (słyszący te niuanse) słyszą to czego jeszcze fizyka nie może zmierzyć bo tego nie zna. 

Poznaj @przemak lepiej akustykę to może zrozumiesz. A jak już znasz tę akustykę to może ona jeszcze nie odkryła tego co ludzie słyszą.

Ale na poważnie. 

Główna linia niezrozumienia i rozbieżnych dyskusji to zależność wielkości membran i pomieszczenia. Jedni grają wielkimi w małym albo małymi w wielkim i jest świetnie. Tak twierdzą. Więc o czym tu dyskutować.

Jeszcze raz powtórzę ideał nagrywania i reprodukcji:

Dwa mikrofony wszech kierunkowe o membranie nieskończenie małej. Przy reprodukcji dwa głośniki dookólne o membranie nieskończenie małej (punkt). Takie same pomieszczenia i położenie mikrofonów i głośników. Istotna jest dynamika toru.

Taki durnowaty przypadek ale o co tu chodzi. Jak na estradzie gra flet piccolo to można przyjąć, ze dźwięk wydobywa się niemal z punktu. Oczywiście inaczej będzie w przypadku fortepianu. 

Dobra scena przy reprodukcji (zakładamy dobry mastering) to taka gdzie ten flet można zlokalizować tak jakby we właściwym miejscu stał muzyk i grał. Fortepian również dokładnie zlokalizujemy, przy czym tu oczywiście instrument oprócz strun gra płytą rezonansową i pudłem. 

Słyszałem najlepsze sceny (abstrahuję tu od ustawienia) na głośnikach szerokopasmowych i współosiowych. Nie poruszam tu tematu barwy tylko sceny. Na dużych grzmotach tę scenę bardziej sobie wyobrażałem niźli ona była namacalna. Ale jak duże grzmoty stoją w  wielkim salonie to stają się niemal takimi jednopunktowymi...

Gram głównie na jednych z kultowych Infinity. Mimo ochów i achów gości nie ma tu dobrej sceny. Są efektowne. Czasami podłączam jakieś tam samoróby z jednym głośnikiem (żaden współosiowy, żadnych zwrotnic). Efekt powalający mimo lichości dynamiki, barwy,... Dlatego może zacznę kombinować jakieś ZG na czymś przyzwoitym szerokopasmowym (żadnych zwrotnic w obszarze percepcji położenia). Na dole tylko potężny woofer cięty na 150Hz. Oczywiście crossover aktywny. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszerzanie wiedzy w tym zakresie na pewno nie zaszkodzi, ale są i tacy co na wiedzę są odporni i wolą eksperymenty, jak się ma dobrze wypchany portfel to można i tak, branża na pewno takich klientów bardziej preferuje. Zdrowy rozsądek to dziś coraz rzadsze zjawisko i to nie tylko w tym temacie ?. Pozdrawiam i dziękuje Wszystkim za ciekawe opinie i wymianę wspólnych doświadczeń.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Norakam283
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Jeszcze raz powtórzę ideał nagrywania i reprodukcji:

Dwa mikrofony wszech kierunkowe o membranie nieskończenie małej.

Niekoniecznie. To, o czym piszesz to system AB albo spaced par. Pierwszy system stereofoniczny to jednak Blumlein czyli XY z dwóch mikrofonów kierunkowych (czyli ósemek, bo innych wtedy nie było). Różnice są istotne i jest odwrotnie, niż piszesz - AB daje raczej rozmazaną scenę bez precyzyjnej lokalizacji. Precyzyjna lokalizacja to stereofonia natężeniowa jednak. Ładnie słychać np. tu (zaczyna grać w odpowiednim miejscu, jakieś dwie minutki trzeba posłuchać, warto):

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiste dostępne urządzenia do rejestracji nie spełniają założeń mojej teorii.

Daj mi mikrofony dookólne, nie w płaszczyźnie lecz przestrzeni, takież głośniki. Zarazem niech mają powierzchnię zerową. 

Przy okazji tych zabaw. Pamiętasz takie dema, gdzie dźwięk miałeś za głową? 

6 godzin temu, przemak napisał:

No ale tego, że "jeśli będziemy zbyt blisko źródła dźwięku pewne częstotliwości mogą się znaleźć za naszymi plecami" to na pewno nie wiedziałeś. I co z tą wiedzą zrobisz? ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Na dole tylko potężny woofer cięty na 150Hz.

jak nie próbowałeś, to odsłuchaj Gradienty Revolution - koaksjalna jednostka wysoki i średni plus 2x 30 cm na odgrodzie, cięte na 200 Hz... o tym piszesz?

W moich pomieszczeniu 21 m2 w betonach z pełną adaptacją pasywną, były to chyba jedyne kolumny z takimi wooferami, które zagrały wręcz swietnie ? Żadnych wzbudzeń z tej wielkości wooferami, gdzie konstrukcje ZG i BR w tych parametrach tworzą juz problemy...

Nie miałem już okazji ich wypróbować w drugim pomieszczeniu w konstrukcji drewnianej, gdzie mogłoby być równie ciekawie...

IMO, warte uwagi a jest to chyba niedoceniany konstruktor w Polsce. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez will66
Literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Czytam ten temat i sam nie wiem co do końca napisać mam monitory podstawkowe MA Silver 100, wspomagane subem. Monitory stoją pod jedną ścianą rozstawione około 3m od siebie, a sub na przeciwległej ścianie "z tyłu". Aranżacja akustyczna pomieszczania - żadna: dużo gołej podłogi, sofa, fotel, mały dywanik, zasłony. To wszystko gra w pomieszczeniu prawie 50m² (około 36m² salonu z dodatkowym aneksem kuchennym jadalnym około 12m²). Obok jest otwarte przejście na korytarz i klatkę schodową. I teraz co najciekawsze, nie mam żadnych problemów z niskimi tonami, w obrębie salonu są one bardzo równomierne (delikatne różnice da się wyczuć w kilku miejscach, ale na prawdę są one minimalne). Nie ma mowy o tym że bas w jednym miejscu rezonuje, a w drugim nie ma go prawie wcale.



W ten totalny brak rezonasow tak calkiem nie wierze ale to ustawieni subwoofera z tylu jest godne uwagi.

Dawno, dawno temu, eperymentowalem z pojedynczym subwooferem (REL Stadium). Oczywiscie zaczalem od przodu/po srodku.

A potem przestawilem go do tylu bezposrednio za fotel (niemalze na nim siedzialem). Okazalo sie, ze to byl najlepszy setup. Szczegolnie pozniej, kiedy przy pomocy DSP udalo mi sie dopasowac jego opoznienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_2503.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, xajas napisał:

 

 


W ten totalny brak rezonasow tak calkiem nie wierze emoji3.png ale to ustawieni subwoofera z tylu jest godne uwagi.
[...]
A potem przestawilem go do tylu bezposrednio za fotel (niemalze na nim siedzialem). Okazalo sie, ze to byl najlepszy setup.

Różnice oczywiście są, ale tak jak pisałem są na prawdę delikatne. Typowe rezonanse znam jeszcze z poprzedniego mieszkania i innego systemu KD i tu na pewno ich nie mam. U mnie to wygląda mniej więcej tak jak jak na rysunku, te falbanki po prawej to zasłona na całą wysokość ściany a z tyłu to niewielkie elementy z drewna wiszące na ścianie nad sofą. To co da się zauważyć to sub jest tak ustawiony że ma w okół kilka przeszkód które ten dźwięk rozpraszają jak np fotel na drewnianych nogach dość miękko obity, miękko obita sofa, z tyłu zasłona.
Wymiary pomieszczenia w najszerszych miejscach to 10,6 x 5,4m.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez k4mil3k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podchwyce jeszcze jeden temat, ktory moim zdaniem jest troche podejrzany.

 

W wczesniejszych wypowiedziach pojawiaja sie uwagi na temat braku miejsca na zachowanie odstepu wielkich glosnikow od scian.

Tego nie rozumiem. Logiczna konsekwencja tej wypowiedzi bylo by:

 

A) albo mniejsze glosniki nie wymagaja takiego odstepu i stoja w innym miejscu niz staly by duze glosniki

 

B) albo jest miejsce na male glosniki, ale duze w tym samym miejscu sie nie mieszcza

 

W B) nie wierze, jesli ktos jest innego zdania, prosze o konkretne przyklady (wielkosc glosnika i odleglosc od sciany).

 

Ale ciekawszy jest przypadek A)

 

Czy duze glosniki powinny stac gdzie indziej niz male?

 

Przy ustalaniu optymalnego miejsca moich glosnikow (3 rozne typy: odgrody, OZ i BR), testuje wiele miejsc zgodnie z pewnym schematem: 4 odstepy od tylnej sciany (co 30cm) i 3 odstepy od sciany bocznej (czyli 12 kombinacji). Punktem wyjsciowym sa 1/5 szerokosci albo dlugosci pomieszczenia. Kazde pojedynczyncza pozycja jest przemierzona i udokumentowana. Na koncu porownuje wszystkie pomiary, wybieram 3 z najbardziej zrownowazonym przebiegiem pasma i przesluchuje, ktore miejsce najlepiej brzmi.

Procedure ta powtarzam dla wszystkich zestawow, wielkich i malych. Wynik jest ciekawy i widoczny na zalacznikach.

 

Niezaleznie od wielkosci zestawow glosnikowych (od tych najwiekszych az po te najmniejsze), wszystkie stoja niemalze na identycznym miejscu

 

Ten sam efekt jest powtarzalny po zamianie stron pokoju (glosniki stoja po obu stronach, obracam fotel)

 

Jaki z tego wniosek?

 

Optymalne miejsce ustawienia zestawu glosnikowego to nie kwestja wielkosci zestawu albo typu konstrukcji, a raczej akustyki/proporcji pomieszczenia

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_2498.thumb.png.9f865ec1ebf87523e75999a90134ba2f.pngIMG_2497.thumb.png.aefc657e199bd14f2e185fa768756f44.pngIMG_6153.thumb.jpg.155b213c8531e71a7a630b0f4fa2242a.jpgIMG_6150.thumb.jpg.fa84c3318563be186257b16ee5fddc82.jpgAdjustments.thumb.jpg.039e23cd92e12241fb1dfcca2b029465.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Rzeczywiste dostępne urządzenia do rejestracji nie spełniają założeń mojej teorii.

Daj mi mikrofony dookólne, nie w płaszczyźnie lecz przestrzeni, takież głośniki. Zarazem niech mają powierzchnię zerową. 

Tak jest - kierunek dobry, tylko zwrot przeciwny.

1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Przy okazji tych zabaw. Pamiętasz takie dema, gdzie dźwięk miałeś za głową? 

Oczywiście. Roland RSS czy chyba kultowy bo przecież pies i żołnierz u Watersa czyli Qsound ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pies musi szczekać z konkretnej godziny, bo inaczej jest mało rozdzielczy system ?

Rolanda RSS mieliśmy w studiu. To jest praktycznie bezużyteczne ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.