Jump to content
IGNORED

Tani nos dac AD1860 , PCM56 , PCM61 , AD1861 itd - projekt dla wszystkich


Recommended Posts

@VIVAro, napisałem Ci 27 kwietnia br. na pw:
Mam taką propozycję dla Ciebie, ponieważ coś ewidentnie jest nie tak, jak powinno być z tym DAC'em, oddaj mi połowę tej kwoty, którą Ci przelałem. Jeśli to zrobisz, to zamykam rozliczenia z Tobą i życzę Ci Zdrowia i Powodzenia!
Mam wrażenie, że nie jesteś oszustem, tylko coś idzie nie tak, jak powinno, to Twoja sprawa i ja w to nie wnikam.
Chcę Ci pomóc, stąd taka moja propozycja.

Skoro twierdzisz, że masz układy, które możesz wysłać, to mam teraz taką propozycję dla Ciebie, prześlij mi tylko DAC'a, zmontowanego lub kit, pozostałe moduły pomiń. I tak zamkniemy sprawę.      

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Link to post
Share on other sites

Powiem tak, tu na forum była zawarta umowa cywilno-prawna, forum audiostereo.pl jest poza tą umową i wydaje się, że nie ma z nią nic wspólnego? Ale, ponieważ takie umowy można na tym forum zawierać, to brak jakielgokolwiek wsparcia ze strony audiostereo.pl  pozwalającego dokumentować takie zdarzenia w kontekstach zobowiązań obu stron, rejestracji zgłoszeń wykonania płatności i ich potwierdzeń ze strony realizacji jest (moim skromnym zdaniem) poważnym zaniedbaniem prowadzącym do takich zdarzeń, jak ta sytuacja z niniejszego wątku. Nikt za nic nie odpowiada, 'zgłoś zdarzenie na policję, my (as.pl) się w to nie mieszamy i nie chcemy się w to mieszać'. 
Tak, jak Piłat, (my as.pl) umywamy ręce i niech się dzieje, co się ma dziać, forumowicz bierze pełną odpowiedzialość za swoje decyzje! 
Ja się zgodzam na takie postawienie sprawy, w żadnym wypadku forum nie może być stroną uwikłaną w takie zdarzenia, ale możliwość samego dokumentowania tego typu zdarzeń prowadzi do ucywilizowania tego obszaru zdarzeń, co niestety, nie ma teraz miejsca.  

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
2 godziny temu, bodo_z napisał:

Może się komuś przyda

Jak Kolega szpera po szufladach byłbym wdzięczny za mały koncert życzeń - przesłanie  linku do symetrycznego zasilacza. Mam tylko płytkę i oznaczenia Q2,Q3,Q5 już niewiele mi mówią. Odnalezienie wątku idzie mi jak po grudach.

Link to post
Share on other sites

Muszę się przyznać że w pewnym momencie bardzo mocno zwątpiłem, ale w końcu dziś trafiła do mnie paczka z kompletem DAC + Analog.

Odpaliłem, gra od pół godziny. Sporo ciepła wydzielają stabilizatory i AD.

Na razie jak to się mówi, dupy nie urywa, ale brzmi obiecująco.

Obiecałem Robertowi że napiszę coś o dźwięku. Myślę że dwa tygodnie na "ułożenie się" układów powinno wystarczyć, po tym czasie opiszę wrażenia.

  • Like 2

Who's Afraid of Music?

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Music napisał:

Sporo ciepła wydzielają stabilizatory i AD.

Bo pewnie przegięte jest napięcie z traf. Już pisałem o tym.  Odpowiednie trafa i radiatory sprawę załatwiają. Ja w końcu AD miałem z odzysku z cedeka Yamahy i wcale się nie grzeją są ciepłe, ale nie gorące. DACa sprzedałem, nie żeby grał źle, ale jednak to co prezentuje to troszkę nie moja szkoła, a gruntowne zmiany i strojenie pode mnie bez zniszczenia druku jest raczej nie do zrobienia . Dla mnie okazał się mało rozwojowy po prostu. 

Napisz coś więcej koniecznie. Ciekawi mnie ta ocena. Zdanie kol. Bodo_z nie jest zbyt pochlebne o brzmieniu szczególnie w komplecie z analogiem, a nie mam powodu by  kol. Bodo_z nie wierzyć

Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Music napisał:

Na razie jak to się mówi, dupy nie urywa, ale brzmi obiecująco.

Nie znam analogu zaprojektowanego przez VIVAro  ale to chyba standardowy układ na opampach stosowany powszechnie przez producentów urządzeń audio i prezentowany przez producentów przetworników D/A w ich kartach .

Możesz wrzucić dokładne/czytelne zdjęcie ?

Ja mam dwa dac-ki VIVAro - jeden z analogiem na Bursonach VIVID a drugi z analogiem lampowym . Obydwa z konwersją pasywną na rezystorze - zupełnie inne brzmienie niż typowy układ odwracający na opampach . Dupę mam nadal na miejscu ale w porównaniu z innymi moimi dac-ami ( nos-y na PCM1702 i TDA1541A oraz delta sigma AK4396 ) to jednak najlepiej brzmiący . Pomijam sprawę preferencji brzmieniowych bo przecież każdy ma inne upodobania i zestaw ( od źródła sygnału do kolumn głośnikowych ) . 

...there is no spoon...

Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, arturp napisał:

Ja mam dwa dac-ki VIVAro - jeden z analogiem na Bursonach VIVID a drugi z analogiem lampowym . Obydwa z konwersją pasywną na rezystorze - zupełnie inne brzmienie niż typowy układ odwracający na opampach . Dupę mam nadal na miejscu ale w porównaniu z innymi moimi dac-ami ( nos-y na PCM1702 i TDA1541A oraz delta sigma AK4396 ) to jednak najlepiej brzmiący . Pomijam sprawę preferencji brzmieniowych bo przecież każdy ma inne upodobania i zestaw ( od źródła sygnału do kolumn głośnikowych ) . 

Rozwiń proszę temat by DAC nie poszedł do szuflady. Jeśli po tych nierównych walkach jest szansa uratować projekt, to byłoby światełko w tunelu 😉

Link to post
Share on other sites
6 minut temu, brbr napisał:

Rozwiń proszę temat

OK, ale napisz co konkretnie cię interesuje bo nie wiem od czego zacząć .

...there is no spoon...

Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, brbr napisał:

W sensie na co zamienić ten analog, jaki projekt polecasz skoro masz wersję, która dobrze zagrała.

Mam analogi , które są typową aplikacją odwracającą na scalonych opampach w roli konwerterów prądu na napięcie . Znajdziesz go w wielu notach producentów dac-ów z ,,wyjściem prądowym" oraz producentów opampów . To powszechnie stosowany układ w odtwarzaczach CD , DVD a także w dac-ach . Jest to rozwiązanie poprawne z punktu widzenia elektronika ale nigdy mi to nie brzmiało dobrze  .

Więc ( za radą Łukasza Fikusa lampizatora ) stosuję lampowe układy SRPP z konwersją pasywną na rezystorze - schematy są na jego stronie . Różnice brzmieniowe są tak wyraźne na plus ,że czasem trudno w to uwierzyć ale nie będę się tu rozpisywał bo już chyba wszystko na forach na ten temat napisano .

Podobne rozwiązanie można zastosować dla opampów - zamiast podawać sygnał ( prąd z dac-a ) na wejście odwracające można podać sygnał na wejście nieodwracające , pod warunkiem , że wcześniej dokonamy konwersji prądu na napięcie przy użyciu rezystora konwersji - tak samo jak dla układów lampowych . Opamp działa wtedy jak wzmacniacz a nie konwerter I/U . Poprawy brzmienia trudno nie zauważyć a jeśli dodatkowo zastosujesz opampy na elementach dyskretnych ( staccato, burson itp ) to wreszcie zaczniesz wykorzystywać potencjał dac-ów .

Są oczywiście inne rozwiązania , których nie testowałem - na przykład  D1 Passa . Płytki robi Muzg , jest wątek na forum , można się dopisać do listy . Nie wiem jak to brzmi ale zasięgnąłem kilku opinii ludzi , którzy takie rozwiązanie stosują i twierdzą ,że brzmi nawet lepiej niż analogi lampowe .

Jest tu oczywiście sporo różnych pułapek - impedancja wyjściowa potrzebna dla prawidłowej pracy przetwornika D/A , dopasowanie impedancji wyjściowej analogu do potrzeb wzmacniacza mocy , filtrowanie wysokich częstotliwości w układach no oversampling itp itd ale tu nie miejsce na to .

I ostatnia ważna rzecz . Jako sceptyk zawsze uważałem ,że jakość elementów pasywnych ma niewielki wpływ na brzmienie . Stosowałem podejście mędrców ( których w temacie audio znajdziesz na każdym forum krajowym czy zagranicznym ) twierdzących ,że jeden element nie może wpłynąć na brzmienie całego ( dobrze zrobionego ) systemu.  Więc na wyjściach analogów /preampów wstawiałem tanie kondensatory MKP . Jak to się mówi ,, w d...pie byłem i g...wno widziałem " bo przyjąłem błędne założenie . Słyszałem wpływ kabli sygnałowych i głośnikowych  , transportów do dac-ów , cewek w zwrotnicach głośnikowych i oczywiście wszystko inne tylko nie kondensatory bo wkładałem to co miałem pod ręką . Od dwóch tygodni bawię się wymianą kondensatorów na wyjściu analogów do tego dac-a . Zmiany są równie wyraźnie słyszalne jak wymiana opampów a wstawienie kondensatorów ,,miedzianych" czy ,, olejowych "  ( np True Copper ) może spowodować lekki szok . Nie wiem czy każdemu się te zmiany spodobają bo to zależy od upodobań słuchacza ale są to zmiany ewidentne - no chyba ,że ktoś ma kiepski słuch albo kiepsko brzmiący zestaw . 

Na koniec konkret - przykładowy schemat prostego preampu naszego ,,forumowego" kolegi z moimi dopiskami .

 

prosty pramp jako analog.jpg

  • Like 1

...there is no spoon...

Link to post
Share on other sites
51 minut temu, arturp napisał:

Jak to się mówi ,, w d...pie byłem i g...wno widziałem " 
Na koniec konkret - przykładowy schemat prostego preampu naszego ,,forumowego" kolegi z moimi dopiskami.

prosty pramp jako analog.jpg

Jak się kupuje tanie bilety, to potem jest też 'tania we wrażenia' jazda, lub nawet jazda z ujemnym współczynnikiem wrażeń. Podział na lampa - tranzystor jest aktualnie nie adekwatny do reality, logo na lampie '6n2p' nie gwarantuje nic, poza okazją do pochwalenia się, 'Panie, a ja to mam LAMPOWY analog w DAC, a Pan tylko ten złom krzemowy używasz'! Ze złomowej produkcji lampowej nie da się nic wycisnąć, zawsze będzie ciulato brzmiało.  
Artur, piszesz o opamach hi-end, mogę tylko przyklasnąć, tak trzymać byka za jaja i nie puszczać, dodaję do tego co napisałeś, że podobnie sprawa ma się z lampami, ale świadomość wpływu jakości lamp (czytaj, odpowiednio i we właściwej ilości zaaplikowanych metali szlachetnych w elektrody lampy) na ostateczne brzmienie układu jest jeszcze (statystycznie) niska!   

Co do prezentowanego schematu, jeśli zasilamy opamp napięciem symetrycznym, to kond C4 na wyjściu nie jest potrzebny, jak również C3 jest zbędny (nawet więcej powiem, wywalenie C z toru sygnału TO MUS!). 
   

Edited by JanF
  • Like 1

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, JanF napisał:

Co do prezentowanego schematu, jeśli zasilamy opamp napięciem symetrycznym, to kond C4 na wyjściu nie jest potrzebny, jak również C3 jest zbędny (nawet więcej powiem, wywalenie C z toru sygnału TO MUS!). 

Zgadzam się z Tobą i wolałbym bez kondensatorów ale przychodzą mi do głowy takie sprawy warte rozważenia :

- offset na wyjściu ma chyba każdy opamp ( scalony czy na elementach dyskretnych ) więc musi być dodany jakiś trymerek do regulacji - czy to w zasilaniu czy to dla samego opampa , bo jeśli ktoś chce stosować AD797 lub opa627 to one dają taką możliwość . Jeśli się offset sprowadzi do kilku mA to można z tym żyć . Wtedy kondy można wyrzucić chociaż to zawsze powoduje jakieś minimalne stałe wychylenie membran głośników ale czy to słychać ... ? Nie wiem .

- w przypadku uszkodzenia dac-a lub analogu na wyjściu może się pojawić napięcie stałe , które po wzmocnieniu przez wzmacniacz mocy może uszkodzić głośniki . Kondensator zabezpiecza przed tym nawet lepiej niż DC servo czy przekaźnik zabezpieczenia we wzmacniaczu .

- odpowiednio dobrany kondensator ( pojemność ) odcina najniższe rejestry ( najniższy bas ) przez co wyższy bas staje się szybszy i bardziej konturowy bo membrany głośników nie muszą się skrajnie wychylać aby pompować pasmo w zakresie 5-10-20-30 Hz. U mnie to słychać . Odpięcie kondów spowodowało ze bas schodzi do piekieł ale stracił na zwartości i wykopie . No i ja nie lubię dużych ilości  najniższego basu bo słucham dość głośno i takie basisko mnie  zwyczajnie męczy . Wiesz jak jest - każdy ma swoje upodobania  .

- kondensatorem można sobie dobrać brzmienie do preferencji - zdaję sobie sprawę ,że to odstępstwo od naturalności ale czasem się może przydać - na przykład kiedy analog daje zbyt dużo góry albo syczących sybilantów to można skorygować kondensatorem , który te fragmenty pasma przekazuje łagodniej . 

- i tak się ich nie pozbędziemy - siedzą w pasywnych zwrotnicach głośnikowych i zwrotnicach aktywnych 

  • Thanks 1

...there is no spoon...

Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, arturp napisał:

Nie znam analogu zaprojektowanego przez VIVAro  ale to chyba standardowy układ na opampach stosowany powszechnie przez producentów urządzeń audio i prezentowany przez producentów przetworników D/A w ich kartach .

Możesz wrzucić dokładne/czytelne zdjęcie ?

Ja mam dwa dac-ki VIVAro - jeden z analogiem na Bursonach VIVID a drugi z analogiem lampowym . Obydwa z konwersją pasywną na rezystorze - zupełnie inne brzmienie niż typowy układ odwracający na opampach . Dupę mam nadal na miejscu ale w porównaniu z innymi moimi dac-ami ( nos-y na PCM1702 i TDA1541A oraz delta sigma AK4396 ) to jednak najlepiej brzmiący . Pomijam sprawę preferencji brzmieniowych bo przecież każdy ma inne upodobania i zestaw ( od źródła sygnału do kolumn głośnikowych ) . 

Jeśli chcesz mogę przesłać fotkę na PW, nie chcę ewentualnych pretensji ze strony Vivaro.

Całość gra od wczoraj non stop, jest jakaś tam poprawa, ale do referencyjnego ( w tej chwili i dla mnie ) PCM1702 z 6N6P na wyjściu połączonymi równolegle ( dwie triody na kanał ) jest bardzo daleko. Przełączam sobie na chwilę co jakiś czas dla porównania.

PCM siedzi w poczciwym denonie 1450. Transport i zasilanie jest mocno "grzebnięte", całość z zasilaczem dla analogu w osobnej obudowie waży dobre kilkanaście kilogramów 🙂

Ale tak jak pisałem wcześniej dam układowi trochę czasu, póki co za wcześnie na wnioski. 

Who's Afraid of Music?

Link to post
Share on other sites
53 minuty temu, Music napisał:

mogę przesłać fotkę na PW

prześlij 

 

54 minuty temu, Music napisał:

ale do referencyjnego ( w tej chwili i dla mnie ) PCM1702 z 6N6P na wyjściu połączonymi równolegle ( dwie triody na kanał )

No i tu jest ukryta cała tajemnica . PCM1702 gra dużo jaśniej niż dac VIVAro  . Właśnie taki dac na PCM1702 u mnie gra w tej chwili . Dźwięk może się wydawać szybszy , bardziej otwarty i detaliczny a na dodatek ze świetnie kontrolowanym basem . Jak się do tego dołoży tak ciepło i energetycznie grającą lampę jak 6N6P i to jeszcze w układzie ze wspólną katodą ( który z natury gra ciepło ) - to w sumie wyjdzie dźwięk wyrównany , ciepły i szczegółowy . Może być trudno to pobić .

No ale daj równie dobry analog dla AD1860 bo inaczej porównanie nie będzie sprawiedliwe . 😉Tu się przyda układ lampowy grający jaśniej i dlatego do tego dac-a polecam uparcie SRPP na 6N2P-EW . Testowałem z 10 analogów lampowych w różnych układach i na różnych lampach  , w tym 6N6P ze wspólną katodą . Jednak SRPP na 6n2p wypadł najbardziej barwnie ,świeżo , klarownie , detalicznie , przestrzennie i równo a do tego bas jak z dobrego tranzystora . Oczywiście to też kwestia gustu i brzmienia reszty zestawu . 

...there is no spoon...

Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, arturp napisał:

prześlij  

Poszło

24 minuty temu, arturp napisał:

No i tu jest ukryta cała tajemnica . PCM1702 gra dużo jaśniej niż dac VIVAro  . Właśnie taki dac na PCM1702 u mnie gra w tej chwili . Dźwięk może się wydawać szybszy , bardziej otwarty i detaliczny a na dodatek ze świetnie kontrolowanym basem . Jak się do tego dołoży tak ciepło i energetycznie grającą lampę jak 6N6P i to jeszcze w układzie ze wspólną katodą ( który z natury gra ciepło ) - to w sumie wyjdzie dźwięk wyrównany , ciepły i szczegółowy . Może być trudno to pobić .

 

Jest jak piszesz, dodałbym do tego jeszcze: wciągający, wręcz hipnotyzujący, jest świetnie dociążony, nie męczy nawet przy długich odsłuchach. 

 

30 minut temu, arturp napisał:

No ale daj równie dobry analog dla AD1860 bo inaczej porównanie nie będzie sprawiedliwe . 😉Tu się przyda układ lampowy grający jaśniej i dlatego do tego dac-a polecam uparcie SRPP na 6N2P-EW . Testowałem z 10 analogów lampowych w różnych układach i na różnych lampach  , w tym 6N6P ze wspólną katodą . Jednak SRPP na 6n2p wypadł najbardziej barwnie ,świeżo , klarownie , detalicznie , przestrzennie i równo a do tego bas jak z dobrego tranzystora . Oczywiście to też kwestia gustu i brzmienia reszty zestawu . 

 

Na pewno przetestuję AD z lampami na wyjściu. Na razie niech trochę pogra.

Who's Afraid of Music?

Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, arturp napisał:

...do tego dac-a polecam uparcie SRPP na 6N2P-EW . Testowałem z 10 analogów lampowych w różnych układach i na różnych lampach  , w tym 6N6P ze wspólną katodą . Jednak SRPP na 6n2p wypadł najbardziej barwnie ,świeżo , klarownie , detalicznie , przestrzennie i równo a do tego bas jak z dobrego tranzystora .

A jak te analogi lampowe[np. SRPP na 6n2p] wypadają pod względem czystości , cichości tła w porównaniu z wyjściem opamp. Np. dac pcm1794 na chińskiej płytce z wyjściem na opampach jest wyjątkowo cichy w tle. Jak to wygląda przy wyjściu lampowym? Czy można tu wyrazić jakąś generalną opinię , czy zależy to od jakości lamp i może zasilaczy. Jakie są wasze doświadczenia pod tym względem.

Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, McGyver napisał:

I od jakości prowadzenia masy.

Jakość prowadzenie masy to oczywiście  podstawa pozbycia się brumu w tle , ale bardziej mi tu chodzi nie o brum , a o szum , czy trzaski w tle. Spotkałem się z takimi układami np. SRPP 6n2p , które nie miały brumu , ale właśnie taki gruboziarnisty szum , trzaski  w tle na średnicy , coś co nawet momentami przypominało odgłosy odległej burzy. Od czego to mogło zależeć?

Link to post
Share on other sites
15 minut temu, McGyver napisał:

może były niewłaściwe punkty racy ustawione. A może po prostu miały brudne nogi

Stawiał bym raczej na to , że od jakości lamp. Niestety trafia się w sprzedaży bardo dużo słabej jakości lamp. Oferowane są [np. 6n2p na ebay] niby jako nowe , nieużywane , ale to jeszcze nie przesądza tego , że będą się nadawały na stopnie wyjściowe w pre. , czy dacu.

Dopóki się ich nie zamontuje w urządzeniu nic nie wiadomo o ich jakości. Same dane o emisji tych lamp tu nie wystarczą.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Calyer napisał:

A jak te analogi lampowe[np. SRPP na 6n2p] wypadają pod względem czystości , cichości tła w porównaniu z wyjściem opamp. Np. dac pcm1794 na chińskiej płytce z wyjściem na opampach jest wyjątkowo cichy w tle. Jak to wygląda przy wyjściu lampowym?  Jakie są wasze doświadczenia pod tym względem.

McGyver , arturp  - bardzo mnie interesują wasze doświadczenia pod tym względem , skoro zrobiliście tak wiele daców z wyjściem lampowym. Czy czystość , cichość tła w tych stopniach lampowych może konkurować z tymi na opampach?

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Calyer napisał:

A jak te analogi lampowe[np. SRPP na 6n2p] wypadają pod względem czystości , cichości tła w porównaniu z wyjściem opamp.

Różnie , zależy od tego czy płytka jest dobrze zaprojektowana ( np prowadzenie masy , o którym wspomniał MvGyver albo żarzenia ). Od transformatora zasilającego , poziomu mikrofonowania lamp , efektywności tłumienia w samym zasilaczu itd. Sporo tego . Mam takie , które są ciche jak te na opamapch ale są też takie , które mają jakieś szumy , brumienie ale to zwykle słychać dopiero gdy gałka potencjometru idzie dużo dalej niż poziom , przy którym słuchasz muzyki . Przestałem się tym specjalnie przejmować bo nie przeszkadza ale przy wysokoefektywnych głośnikach , w przerwach miedzy utworami może być coś słychać .

...there is no spoon...

Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, arturp napisał:

Różnie

A czy zauważyłeś istotny wpływ na to  jakości rezystora konwersji? Szumy własne rezystorów powinny tu mieć znaczenie.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.