Jump to content
IGNORED

....Jadis i88 vs Krell FBI....lampa czy tranzystor?


Miroslav1
 Share

Recommended Posts

3 minuty temu, piano napisał:

tu nie ma porównania 😉

Maciek miał napisać kilka słów o różnicach już dawno. Wnioskowałem, prosiłem 🙂

O ile z ATC odrobiłem już zadanie domowe kilka razy to tych Altec/GPA nie było gdzie posłuchać 😕

Edited by S0nic
Link to comment
Share on other sites

Ciężko porównywać, bo Altec dedyk. do lampy małych/ średnich mocy, a ATC bez prądu nie ujedziesz.

Zupełnie inne konstrukcje 2way vs 3 way, inne przetworniki, bodowa, BR i zastosowana amplifikacja. Znają się, to co mam wyjaśniać. 

Sonicznie, na chłopki odbiór. 

Altec z np. Shindo Lab na 6L6G do spółki - bardzo dobrze w ogólnym zarysie/ całe pasmo. 

W tym zestawieniu Altec grał chyba najciekawiej, soundem nie przebarwionym, dynamicznie i w sumie, nie było się czego wstydzić, nie, nie...

Bardzo ciekawie, trochę zbliżonym do powyższego z diy mono amp na F2A. 

Natomiast łopatologicznie, ogólnie, biorąc wszystkie czy większość aspektów na które zwykliśmy zwracać uwagę, to do ATC 150 nie ma to startu, szczególnie, gdy chcemy poszaleć gałką, ale poszaleć, a nie narobić hałasu na całą dzielnicę. 

Tu nie o hałas chodzi, a o możliwie wierne oddanie szczególnie dynamicznego zapisu źródłowego. Bas ma być basem, a nie efektem specjalnym, średnica prezentować to co zostało zapisane, a nie dodawać i pudrować nosek po swojemu, a góra stanowić uzupełnienie, bez kłucia, a w następstwie grymasów na twarzy czy szukania drzwi. 

Sumując z moich zabaw, 

Altec nie wypada specjalnie blado vs ATC, choć trzeba wyraźnie bez owijania napisać, że sumarycznie czyli biorąc wsio pod uwagę to..,

osobiście, postawiłbym na ATC 150. Jakby nie spojrzeć klasa wyżej, ale za znacznie wyższe $.

Trzeba też pamiętać, ze przy Altec mamy lampy z ich charakterystyką, kaprysami i DNA

Na bazie jednego i drugiego można zbudować b. ciekawy i zarazem dynamiczny sound. Na Altecu znacznie taniej. Moze o pół centymetra gorzej, ale i tak dobrze, ze wstydu nie ma. 

ATC jest wybredny, Altec też i z byle lampą/ trafa szału nie ma. Tu sprawdzają się Japany z punkt w punkt, dobre trafa i uczciwe parę/ naście dobrych watów, ciche pre, dostrojony pokój i masz granie, ze hej. Może nie na skalę systemu Rzeczpospolitej, bo nie wiem co to takiego, ale wstydu nie ma. Nie, nie... 

Przy odrobinie fantazjum i wolnych środków $ osobiście miałbym zagwozdkę na których ZG budować system, bo na jednym i drugim można zbudować dynamiczny, ale też pełen subtelności system np. gdy miłujemy kwartety smyczkowe itp. Tu lampa, tu Tranzystor, a jedno i drugie z byle czym nie gra do spółki. Chyba wybrałbym ATC, ale Altec też fajny i znacznie tańszy, nawet biorąc pod uwagę grymasy i koszt lamp. Ale jak wiecie, to nie takie hop, więc podobnie jak większosć z Was, borykam się z problemami jak tu dobrze upichcić za 5 zeta, bo nie sztuka za dużą banię, chociaż i tu - jak donosi życie - są wtopy.  

Altec/Gpa 604 8HIII/Shindo Richerbourg6L6G monoamp/Mbl 1621A,1611F, 6010D  

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, S0nic napisał:

Altec/GPA nie było gdzie posłuchać

 i letko nie będzie, bo nie znam drugiego wariata z Altec/ GPA. Z Altec oryginal tak, ale z Altec GPA, to chyba tylko u Maćka. 

Nawiasem, obudów i projektów opartych na GPA, ale też na oryginalnym Altec jak mrówków. Do tego mamy insze pokoje, amplifikacje i różne pomysły na dźwięk czasem szalone i ..,  i mamy klops, bo zagrać to może od beznadziei po bardzo wciągające granie. 

Osobiście słuchałem Alteca, ze tylko patrzyłem gdzie są drzwi. U mnie też był okres beznadziei. Za to słyszałem też Alteca, ze do teraz mam ciary! Nie dość, ze grało jak lubię czyli umownie naturalnie bez zbytniego pudrowania noska, to jeszcze ultra dynamicznie, po chłopsku z jebnięciem, ale takim czystym, nie mylić hałasem. 

Wracając do ATC/ GPA. z racji sporych obudów, jedne i drugie kreują b. zbliżoną scenę/ układ sceniczny/ pozorne. Drobne różnice, a w sumie, podobnie. 

 

Altec/Gpa 604 8HIII/Shindo Richerbourg6L6G monoamp/Mbl 1621A,1611F, 6010D  

Link to comment
Share on other sites

Teraz, piano napisał:

 i letko nie będzie, bo nie znam drugiego wariata z Altec/ GPA. Z Altec oryginal tak, ale z Altec GPA, to chyba tylko u Maćka. 

Nawiasem, obudów i projektów opartych na GPA, ale też na oryginalnym Altec jak mrówków. Do tego mamy insze pokoje, amplifikacje i różne pomysły na dźwięk czasem szalone i ..,  i mamy klops, bo zagrać to może od beznadziei po bardzo wciągające granie. 

Osobiście słuchałem Alteca, ze tylko patrzyłem gdzie są drzwi. U mnie też był okres beznadziei. Za to słyszałem też Alteca, ze do teraz mam ciary! Nie dość, ze grało jak lubię czyli umownie naturalnie bez zbytniego pudrowania noska, to jeszcze ultra dynamicznie, po chłopsku z jebnięciem, ale takim czystym, nie mylić hałasem. 

Wracając do ATC/ GPA. z racji sporych obudów, jedne i drugie kreują b. zbliżoną scenę/ układ sceniczny/ pozorne. Drobne różnice, a w sumie, podobnie. 

 

Mam świadomość, że może to zagrać różnie. ATC zestawione z Auraliciem grały mocno średnio, podobnie było z 50W lampą na KT88.

Dzięki Maciek za oba wpisy 🙂

Link to comment
Share on other sites

Maciek, co tu dużo gadać - te  kolumny urzekły mnie od samego początku, są stworzone do takiego plumkania które słucham....o ile KTEMY doceniłem ( bo nie można nie docenić tych kolumn) to jednak nie było to moje granie i przejście ponownie na m40.2 dało mi radość z tego co najbardziej  lubię....z tymi drągalami mam radość słuchania przez cały czas

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, S0nic napisał:

Mam świadomość, że może to zagrać różnie. ATC zestawione z Auraliciem grały mocno średnio,

No w 100% się zgadzam 👍 Bardzo lubię i cenie kolumny ATC. Miałem ATC SCM 11 i 40 znam dobrze 7, 19 a teraz mój serdeczny przyjaciel ma SCM20 i też dobrze znam możliwości tych kolumn. Wszystkie konstrukcje które wymieniłem w swojej kategorii cenowej są wybitnie dobre ale też są wymagające od elektroniki. Niestety te zestawienie na Audio Show, bodajże tam chyba grały 100 albo 150 z Auralic, grało to delikatnie mówiąc średnio. Mocno podbita wyższa średnica i też patrzyłem tylko gdzie są dzwi 😉 Jak to fajnie ujął Piano. Co prawda w stosunku do innych konstrukcji, ale zdanie mi się spodobało 😉 🙂 A szkoda bo to była długo oczekiwana prze ze mnie prezentacja ATC. Takie świetne kolumny a jakoś traktowane są u nas po macoszemu. I jak już jest prezentacja to moim skromnym zdaniem lekko niedopracowana. No chyba że te wyższe modele ATC tak grają, w co osobiście wątpię. 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, damazy napisał:

No w 100% się zgadzam 👍 Bardzo lubię i cenie kolumny ATC. Miałem ATC SCM 11 i 40 znam dobrze 7, 19 a teraz mój serdeczny przyjaciel ma SCM20 i też dobrze znam możliwości tych kolumn. Wszystkie konstrukcje które wymieniłem w swojej kategorii cenowej są wybitnie dobre ale też są wymagające od elektroniki. Niestety te zestawienie na Audio Show, bodajże tam chyba grały 100 albo 150 z Auralic, grało to delikatnie mówiąc średnio. Mocno podbita wyższa średnica i też patrzyłem tylko gdzie są dzwi 😉 Jak to fajnie ujął Piano. Co prawda w stosunku do innych konstrukcji, ale zdanie mi się spodobało 😉 🙂 A szkoda bo to była długo oczekiwana prze ze mnie prezentacja ATC. Takie świetne kolumny a jakoś traktowane są u nas po macoszemu. I jak już jest prezentacja to moim skromnym zdaniem lekko niedopracowana. No chyba że te wyższe modele ATC tak grają, w co osobiście wątpię. 

U Maćka były ATC 150 pewnie dobrze zgrane z elektroniką, tylko sprzedał je nim zdążyłem dojechać nad morze z śląska : /

 

E: na targach były SCM100A, baaardzo czekałem na te kolumny a tu psikus i zostałem na dłużej u Svedy i Lampizatora 🙂

Edited by S0nic
Link to comment
Share on other sites

18 minut temu, S0nic napisał:

U Maćka były ATC 150 pewnie dobrze zgrane z elektroniką, tylko sprzedał je

Tak bywa w życiu audio słuchacza i w życiu powszednim. Ot, są sprawy ważne i ważniejsze, ale o tym już pisałem/ odrębny rozdział.

Z perspektywy czasu oraz innych doświadczeń, żałuję i nie żałuję, bo to tylko audio/ komponent. ATC 150 w wersji Classic, to mz, kapitalny produkt, stanowiący solidny fundament pod budowę dobrego systemu. Z drugiej, dzięki sprzedaży, poznałem inne produkty w tym omawianego Altec'a. Zapoznałem się też amplifikacją lampową, szczególnie mniejszych i średnich mocy. ich wadami, ale też zaletami oraz cały ten lampowy świat. Wróć, może nie cały, żywota nie starczy, ale jakiś istotny fragment. Dalej się uczę, czytam, analizuje, a i tak gupi zejdę 😉

Co by nie było, ATC 150 Classic, to jeden z tych nielicznych produktów, które zawsze będę mile wspominał, a przecież trochę tych zespołów głośnikowych się przewinęło, a to ze sam nie gra i nie zagra, to wsio wiemy. Najlepsze można skaszanić złym zestawieniem, a niedopasowaniem do pokoju i jego właściwości zapędzić do grobu i siebie przy okazji też. 

 

Altec/Gpa 604 8HIII/Shindo Richerbourg6L6G monoamp/Mbl 1621A,1611F, 6010D  

Link to comment
Share on other sites

W dniu 14.09.2021 o 07:54, piano napisał:

co jest, to wszystkie widzą. Otóż jest dymanko forumowej społeczności, więc ponawiam pytanie #2730

baba, Królu!

Kiedy dorośniesz do forum i napiszesz jakie masz kolumny/ system, bo póki co, dymasz społeczność na maxa? 

Król Maciuś Pierwszy

Nie dorosnę nigdy - audiofile to dzieci, które nigdy nie dorastają

W każdym razie źródło i pre masz prima sort. 

.

P.S Jesteś z PiSu czy z kleru ? - oni mają schizy na punkcie dymania

In my humble opinion

Link to comment
Share on other sites

...Harbethy wystawiłem z pokoju, teraz OPEN 5 mają trochę więcej miejsca 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

To kolumny, gdzie skrzynia nie jest zamknięta od tyłu, gdzie driver gra do przodu i do tylu, gdzie pojemność skrzyni nie istnieje, bo nie ma żadnego znaczenia. Czasem od tylu jest miękka osłona antykurzowa z materiału lub gęstej siatki. To najszybszy typ kolumn. Drivery nie są spowalniane ani ograniczane przez gąbkę, wełnę, filc, czy inne wypełnienie i gdzie fale odbite od wnętrza skrzyni nie wracają do membrany i nie generują zniekształceń. Nie ma też wpływu rezonansów obudowy na drivery, jeśli jest to dobrze zrobione. Nigdy nie słyszymy skrzyni. Cześć odgród jest też dipolami i gra 50% w przód i 50% w tył. Ale nie zawsze tak jest. Są różne typy konstrukcji np U-Frame, H-Frame itd. Z kolumn wyglądających niby normalnie, które są jednak odgrodami, znane są amerykańskie Legacy, szczególnie te duże modele V, Helix, Valor itd. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Edited by sly30
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
18 minut temu, damazy napisał:

Najpierw wytłumacz co to są odgrody. Poważnie pisze. Nie wiem co to jest za konstrukcja. Już pisaliście w tym wątku o odgrodach ale nikt nie wytłumaczy o co chodzi w takiej konstrukcji. 

W takiej konstrukcji głownie chodzi o to, że  tylna część membrany jest wykorzystana akustycznie.

W klasycznej konstrukcji obudowy zamkniętej, do tego właśnie służy obudowa by wygasić/wytłumić falę dźwiękową jaka powstaje przy pracy tylnej strony membrany. W układzie bass refleks odzyskiwana jest tylko ta część która odpowiada za bass (dokładna częstotliwość zależy od strojenia BR), podobnie jest w linii transmisyjnej. 

Główne zalety odgrody to brak pasożytniczych dźwięków generowanych przez obudowę (granie obudowy) no i teoretycznie największa szybkość, gdyż żadne ciśnienie powietrza nie hamuje głośnika. W obudowie zamkniętej gdy membrana się cofa, ciśnienie powietrza wewnątrz obudowy rośnie i hamuje wychył membrany. W odgrodzie ten problem nie istnieje.   

simple-events.pl

Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, damazy napisał:

Najpierw wytłumacz co to są odgrody. Poważnie pisze. Nie wiem co to jest za konstrukcja. Już pisaliście w tym wątku o odgrodach ale nikt nie wytłumaczy o co chodzi w takiej konstrukcji. 

poza tym,co koledzy napisali

bas z odgrody w bardzo małym stopniu wzbudza mody pomieszczenia

mozna powiedzieć,że w stosunku do obudowy zamknietej czy bas refleks nie wzbudza ich wcale,co daje w połączeniu z brakiem obudowy najlepszą definicję artykulację i zróznicowanie dynamiczne basu

oczywiście jak w każdej konstrukcji sa też minusy

ale przy przemyślanej konstrukcji są one prawie niezauważalne

 

Link to comment
Share on other sites

Nie ma minusów. Są tylko warunki konieczne i cechy charakterystyczne. Jeśli spełni się te warunki, to nie ma żadnych wad. Za to zalet sporo. Jedyna cecha, która może dla kogoś być wadą, to fakt, że odgrody nie nadają się do nagłaśniania wielkich sal i koncertów, gdzie są potrzebne moce po 1000W i więcej, oraz wytrzymałość na tak wielkie moce. Ale w domu takie moce potrzebne nie są. 

Link to comment
Share on other sites

To są cechy i warunki Sine Qua Non do tworzenia dobrej odgrody. U mnie grają od ok 14hz przy -6dB. Nie mam problemów z basem. Spl u mnie nic nie wyklucza. Sekcja subbas ma ok 100dB. A midbas nawet więcej. Można powiedzieć, że Merc S, BMW 7 czy Audi A8 mają wadę bo są duże. Ale to nie jest wada. To jest ich cecha i warunek konieczny by limuzyna dla prezesa była wygodna i bezpieczna. 
Wady będą dopiero wtedy jeśli konstruktor nie spełni warunków koniecznych.

Edited by sly30
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, slawek.xm napisał:

bas z odgrody w bardzo małym stopniu wzbudza mody pomieszczenia

przepraszam bardzo - że co ???

 

5 godzin temu, slawek.xm napisał:

mozna powiedzieć,że w stosunku do obudowy zamknietej czy bas refleks nie wzbudza ich wcale

niesamowite, naprawdę niesamowite

In my humble opinion

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, babatular napisał:

przepraszam bardzo - że co ???

 

niesamowite, naprawdę niesamowite

na temat odgrody nie wiem nic, tak jak i Ty....tylko róznica między nami polega na tym że ja wiem jak to gra a Ty nadal jesteś w czarnej dupie....

7 godzin temu, sly30 napisał:

 Nigdy nie słyszymy skrzyni. 

 

...wczoraj Damazemu powiedziałem że te kolumny niebywale czysto brzmię ( nie jasno) ale czysto 

Link to comment
Share on other sites

Mam małe doświadczenie w porownaniach i odsłuchach ogrodów, ale do tej pory to wszystkie grały dziwnie,
jedne wypełniały cale pomieszczenie podbitym charakterystycznym subwoofer-owym basem
inne z dużym przetwornikiem na basie tez dawały obszerność rozpraszania sekcji basowej.
Za każdym razem słaba precyzja źródeł pozornych przy niskich zakresach

Sylwkowi prawdopodobnie dostroili w jego pieszczeniu, w dodatku od sam dostraja pod gust

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, sly30 napisał:

Nie ma minusów. Są tylko warunki konieczne i cechy charakterystyczne. 

....napisz coś o tych warunkach cobym  za wiele nie błądził....jedyne co zauważyłem to potrzebują prądu.....dlatego ta hybryda bardzo fajnie z nimi gra.....mam nadzieję że FBI pokaże jeszcze więcej....

Link to comment
Share on other sites

Sly30, Plastik1989 i Slawek.xm podziękuję wam jeszcze raz za świetne opisy i merytoryczne wytłumaczenie sprawy. Fajnie się takie posty czyta, bo nie każdy ma wiedzę na takie tematy. Znam takie konstrukcje a jakoś nazwa mi gdzieś utknęła że to są odgrody. Natomiast na tematy techniczne wiedzy żadnej nie posiadałem. A poza tym jak zobaczyłem te kolumny u Miroslav1 to z jednej strony miałem przeczucie że może być miła niespodzianka a z drugiej jakoś ta otwarta konstrukcja mnie nie przekonywała, bo nie wiedziałem tego co napisaliście. Co prawda już po paru minutach od włączenia muzyki wiedziałem że mam do czynienia z czymś wyjątkowo dobrym i wszelkie moje wątpliwości co do takiej konstrukcji zostały rozwiane. Ale te wasze posty upewniły mnie jeszcze bardziej że takie konstrukcje są, albo mogą być, wyjątkowo dobre. Piszę że mogą być to słuchałem tylko tych u Miroslav1, to też nie będę się wypowiadał za wszystkie tego typu konstrukcje. Jeszcze raz dzięki. Fajnie się takie rzeczy czyta. Czasami na forum zapominamy że nie wszystko wszyscy wiedzą 😉

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Miroslav1 napisał:

na temat odgrody nie wiem nic, tak jak i Ty....tylko róznica między nami polega na tym że ja wiem jak to gra a Ty nadal jesteś w czarnej dupie....

Mircio

 Na temat akustyki wiem bardzo dużo. I to, co tu niektórzy wypisują jest po prostu groteskowo śmieszne.

Aha - nie spinaj się tak, bo ci żyłka pęknie - w końcu piszemu tu o jakichś  "banalnych" głośnikach, prostych układach RLC   i deskach.

2 godziny temu, .:Gerard:. napisał:

Mam małe doświadczenie w porownaniach i odsłuchach ogrodów, ale do tej pory to wszystkie grały dziwnie,
jedne wypełniały cale pomieszczenie podbitym charakterystycznym subwoofer-owym basem
inne z dużym przetwornikiem na basie tez dawały obszerność rozpraszania sekcji basowej.
Za każdym razem słaba precyzja źródeł pozornych przy niskich zakresach

Sylwkowi prawdopodobnie dostroili w jego pieszczeniu, w dodatku od sam dostraja pod gust

Ale dokładnie tak jest. Precyzja leży, bas hula po swojemu. Ale tu na tym  forum dowiesz się, że odgrody dla akustyki i praw fizyki są "przeźroczyste"

Edited by babatular

In my humble opinion

Link to comment
Share on other sites

Tutaj w opisie Jamo r909 opisane są problemy z ustawieniem tego typu kolumn i niezbędnymi warunkami lokalowymi żeby wyciągnąć z nich faktycznie dobre granie:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, sly30 napisał:

Słuchałem tych Jamo 909. To nawet nie stało obok dobrej odgrody. 

Ja ich nie słuchałem, więc to nie o ich dźwięku mowa, zwróciłem po prostu uwagę na problemy tam opisane, które  mogą dotyczyć innych tego typu konstrukcji z wielkimi wooferami, są wysokie i mają duże odległości od głośników i które przez to potrzebują sporej przestrzeni.

Edited by audiofan01
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.