Jump to content
Sign in to follow this  
Bartekkw

Tuning przedwzmacniacza gramofonowego

Recommended Posts

Dzien dobry

Chciałbym podrasować pre gramofonowe Heed Questar MC. Czasu sporo, wiedzy mało, ale kto nie próbuje ten nie idzie do przodu 😉 

Czy zatem jest sens wymieniać szare kondy AV na coś z wyższej półki w celu osiągnięcia lepszego dźwięku ? Te poniżej to jakieś groszowe sprawy także mógłbym zaryzykować zabawę do 100 pln 🙂  Może jakiś Mundorf, Jantzen ? Z góry dziękuje za podpowiedzi 

 

 

9D734EA0-BCB4-4108-8FF1-B6FBD283C59E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może modelarskiej blachy miedzianej by dorzucić? Tej takiej cienkiej, 0,1 mm ... łatwo w palcach się ją profiluje. 

 

 


"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, Bartekkw napisał:

Czy zatem jest sens wymieniać szare kondy AV na coś z wyższej półki

Co to jest wyższa półka?

Pytanie retoryczne. Zapewne ta, którą poleci jakiś forumowy guru... 😉

Podaj schemat tego wzmacniacza.

Jak wspomniał wyżej @zjj_wwa ekranowanie i dobre podpięcie ekranu do masy. 

Zasilanie. Spróbuj na akumulatorach tak dla próby i doznasz być może olśnienia...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Schematu nie mam niestety - zwie sie Heed Questar MC prosto z Budapesztu 🙂

Wyższa półka to mialem na myśli jakiś Mundorf, Jantzen, Jupiter tp itd. Stąd pytanie tutaj , bo może będzie inna propozycja. A wymiana to przyszło mi do głowy 1:1, czyli 10uF z innej parafii niż te szare na zdjęciu powyżej.

A z ekranem to nie wiem o co chodzi - jak Koledzy mnie uswiadomią to będę bardzo wdzięczny. Ja budowlaniec jestem 🙂 Ale może by się przydało bo mi trochę buczy w głośnikach

Edited by Bartekkw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyobraź sobie upgrade dachu na kondygnacji strychowej. Zamiast blacho-dachówki, dajesz solidne krokwie, legary, cośtam cośtam (nie znam się), a na to dajesz solidną kamienną dachówkę. Różnica jest?   No niby nie ma, bo tak jak wcześniej woda nie kapała, tak dalej nie kapie .... Ale jakoś mniej dzwoni ta blaszana perkusja. Ciszej jest.  A jak jeszcze napakujesz tam rockton wełny (tak, rockTON a nie rockWOOL) - to jeszcze ciszej będzie. Chyba. Tak mi się wydaje. Nie znam się. 

 


"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, zjj_wwa said:

Wyobraź sobie upgrade dachu na kondygnacji strychowej. Zamiast blacho-dachówki, dajesz solidne krokwie, legary, cośtam cośtam (nie znam się), a na to dajesz solidną kamienną dachówkę. Różnica jest?   No niby nie ma, bo tak jak wcześniej woda nie kapała, tak dalej nie kapie .... Ale jakoś mniej dzwoni ta blaszana perkusja. Ciszej jest.  A jak jeszcze napakujesz tam rockton wełny (tak, rockTON a nie rockWOOL) - to jeszcze ciszej będzie. Chyba. Tak mi się wydaje. Nie znam się. 

 

chyba jednak wolałby się skupić w tym przypadku na środku i remoncie wewnętrznym - po co ruszać dach jak nie kapie ? 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niewiele tu się da zrobić. Bez schematu widzę, że te trzy tranzystory obok siebie po lewej stronie są pewnie połączone  równolegle dla obniżenia szumu wypadkowego, który w przypadku wkładek MC ma dużo większe znaczenie jak dla MM oraz dodatkowo w celu obniżenia impedancji wejściowej. Kiedyś podobne rozwiązanie dla wkładki MC zastosował Nelson Pass w pre  phono SL-10 kiedy jeszcze pracował w firmie Treshold. Zrobiłem kiedyś dwa takie pseudo klony więc coś się orientuję. Poza tym wątpię aby wymiana kondensatora przyniosła jakieś znaczący postęp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, moltos said:

Niewiele tu się da zrobić. Bez schematu widzę, że te trzy tranzystory obok siebie po lewej stronie są pewnie połączone  równolegle dla obniżenia szumu wypadkowego, który w przypadku wkładek MC ma dużo większe znaczenie jak dla MM oraz dodatkowo w celu obniżenia impedancji wejściowej. Kiedyś podobne rozwiązanie dla wkładki MC zastosował Nelson Pass w pre  phono SL-10 kiedy jeszcze pracował w firmie Treshold. Zrobiłem kiedyś dwa takie pseudo klony więc coś się orientuję. Poza tym wątpię aby wymiana kondensatora przyniosła jakieś znaczący postęp.

pogrzebałem w sieci i ktoś skusił się na takie przeróbki

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co o tym sądzicie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wymienił elektrolity na Nichicon Golds a w torze sygnałowym (RIAA) na polistyrenowe. 

Aż mi się wierzyć nie chce, ze  w oryginale nie ma polistyrenowych...

Po pierwsze musisz zamówić te kondensatory a potem poćwicz lutownicą i do dzieła. 

Jeśli już to zacząłbym od korekcji RIAA na polistyrenowe. przynajmniej te o niższej wartości pojemności (wymiary).

 

Kondy w torze RIAA musisz zastosować o wartościach dokładnie takich jak na schemacie (płytce) bo inaczej rozjedzie się krzywa RIAA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Wymienił elektrolity na Nichicon Golds a w torze sygnałowym (RIAA) na polistyrenowe. 

Aż mi się wierzyć nie chce, ze  w oryginale nie ma polistyrenowych...

Po pierwsze musisz zamówić te kondensatory a potem poćwicz lutownicą i do dzieła. 

Jeśli już to zacząłbym od korekcji RIAA na polistyrenowe. przynajmniej te o niższej wartości pojemności (wymiary).

 

Kondy w torze RIAA musisz zastosować o wartościach dokładnie takich jak na schemacie (płytce) bo inaczej rozjedzie się krzywa RIAA.

A kto teraz daje do seryjnej produkcji styrofleksy, pewnie tylko DIY-owcy, którzy mają jeszcze jakieś zapasy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko ze on jeszcze jak widze kilka rezystorów zlikwidował i jakiś bypass lub coś w kolorze czarnym na płytce się pojawiło.....które to są polistyrenowe ? Szlag... chyba kłopotliwe to będzie 😞

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Bartekkw napisał:

Czy zatem jest sens wymieniać szare kondy AV na coś z wyższej półki w celu osiągnięcia lepszego dźwięku ?

te szare są prawdopodobnie na wyjściu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przede wszystkim to tam się nic nie zmieści innego. 10uF z Jantzena czy Mundorfa będą sporo większe bo są na dużo wyższe napięcie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styrofleksowy byłby wielkości tej płytki 😉

Tyle warte są te tuningi. Zastosować mniejsze wartości kondensatorów ale wówczas odpowiednie rezystancje trzeba proporcjonalnie zwiększyć. To nie przejdzie bo to układ na tranzystorach bipolarnych o ogólnie niewielkich impedancjach wokół. Nie da się zmienić idei konstruktora. Zostaje wymiana elektrolitów tylko nie wiadomo po co...

A jak buczy to zasilanie akumulatorowe tylko nie z żadnego powebanku! I ekranowanie. 

A jak już się okrzepnie to zrobić dobry zasilacz a najlepiej zasilać z następnego układu (z wzmacniacza pociągnąć kabelkiem do pre koniecznie wymuszenie stałoprądowe). Wówczas nie ma żadnych pętli mas przez przewody sieciowe. Ale do tego trzeba dojrzeć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, zbyszek 1982 napisał:

tam się nic nie zmieści innego. 10uF z Jantzena czy Mundorfa będą sporo większe

Jeżeli one są na wyjściu, to wcale nie potrzeba tam aż 10uF. W przeważającej większości przypadków wystarczy dwadzieścia razy mniej.


Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

wymiana kondensatorów wyjściowych na lepsze potrafi pomóc.Można wymieniać bez zmiany wartości innych elementów układu. Tylko trzeba zidentyfikować kondensatory wyjściowe ( duże szare?- jeśli tak to można śmiało dać mniejsze np. o połowę ).

Edited by artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Aż mi się wierzyć nie chce, ze  w oryginale nie ma polistyrenowych...

Tak Heed lubi przyoszczędzić. Chociaż czy to oszczędność? Jamicony TK w Heed Canamp mulą niesamowicie po wymianie na inne od razu lepiej, albo trafo dane na styk.

Edited by Krzych 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

dywagujemy ale gdyby autor tematu zrobił fotkę druku można by coś więcej powiedzieć o przynależności elementów w ścieżce sygnału.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wkładka jest typu MC , więc mała impedanacja. Pre zasilane jest napięciem niesymetrycznym 0/+30V. Wkładka musi być podłączona  do wejścia poprzez kondensator sporej wartości. Musi być separacja galwaniczna z uzwojeniem wkładki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Firma Heed bazuje na rozwiązaniach układowych niejakiego Richarda Hay'a, twórcy urządzeń brandowanych jako Ion albo Nytech Audio.

Oryginalne rozwiązania można zobaczyć tutaj: 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  , w poście #9.

Z dużym prawdopodobieństwem można to uznać jako inspirację dla nowych opracowań Heed'a.

nytechca252pre1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

chyba fotka druku i analiza połączeń jest niezbędna do tunningu.Jeśli schemat jest taki jak powyżej  to wybajerowane zasilacze są bez sensu.

  • Like 1

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, artw napisał:

chyba fotka druku i analiza połączeń jest niezbędna do tunningu.Jeśli schemat jest taki jak powyżej  to wybajerowane zasilacze są bez sensu.

Nie mam wersji MC, ale za to jest MM-ka.

Heed Questar MM PCB layer.jpg

Heed Questar MM Parts Side.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mm to co innego niż mc ta fotka pokazuje tylko ogolne podobieństwa.

Duże szare kondensatory to wejściowe, kondensatory wyjściowe i międzystopniowe są elektrolityczne , wymiana wszystkich trzech ( na kanał ) na solidne polipropyleny powinna dać coś pozytywnego( jeśli się uda je wsadzić bo będą ogromne).Zarąbiste zasilacze mogą być przesadą , bo i tak będą pracowały jako wstępne dla wewnętrznych stabilizatorów.Jeśli chcesz uzyskać poprawę zasilania to zmiany powinny iść w kierunku przebudowy tych stabilizatorów.


DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcia rzeczonego pre poniżej.

Twierdzicie zatem Panowie ze zasilanie osobne nic nie wniesie ? 
w odniesieniu do wymiany kondensatorów to które ruszać a jak ruszać to 1:1 ? 
 

 

258DC98B-7E7B-4850-B0B6-82BBBA9D48C6.jpeg

29ECDB5C-B99D-4DC4-8457-FBCA4FDE2DCF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Bartekkw napisał:

Zdjęcia rzeczonego pre poniżej.

Twierdzicie zatem Panowie ze zasilanie osobne nic nie wniesie ? 
w odniesieniu do wymiany kondensatorów to które ruszać a jak ruszać to 1:1 ? 
 

 

258DC98B-7E7B-4850-B0B6-82BBBA9D48C6.jpeg

29ECDB5C-B99D-4DC4-8457-FBCA4FDE2DCF.jpeg

Jedno co się rzuca w oczy to na wejściu pre jest elektrolit. Pewnie co najmniej 10-22 uF . Za nim dwa tranzystory połączone równolegle dla obniżenia szumu. Trudno będzie wymienić na MKT czy MKP ze względu na wymiary. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Bartekkw napisał:

Twierdzicie zatem Panowie ze zasilanie osobne nic nie wniesie ? 
w odniesieniu do wymiany kondensatorów to które ruszać a jak ruszać to 1:1 ? 

Wniesie coś zasilanie, pytanie czy dużo? Lecz taka modyfikacja w tym specyficznym układzie raczej może nie dać dużej - spodziewanej różnicy.  Kiedyś podobne pre ja składałem kumplom w postacji kitu do samodzielnego montażu.

 

Mam do Ciebie radę, krórą ktoś już tu zauważył. Wywał to paskudne badziewie zwane kondensatorem Jamicon TK! 🤮

Te duże kondy czarne z niebieskim paskiem (nie znam ile mają uF). Te kondensatory są pomyłką wszedzie, to syf który narzuca się na barwe i muli. 😟 Nawet stare polskie zielone Elwy były dużo lepsze. (Kiedyś bezpośrednio z nimi sprawdzałem je przy pojemności 220uF) Nie pojęte czemu tu siedzą. No może, bo rekordowo tanie i są małe jak na swoje duże pojemności.

Napisz, jakie tam są wartości tych Jamiconów ? 

A te szare bloki MKT nie sa takie złe,  one są od firmy Arcotronics. Można lepiej, ale bez cudowania z umieszczeniem czegoś dużego i bez odczuwalnego wydania kasy, to nic lepszego nie znajdziesz. I one są na wyjściu, bo po krótkim spojrzeniu na ścieżki widać, nie na wejściu.

 

Edited by VIVAro

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, VIVAro said:

Wniesie coś zasilanie, pytanie czy dużo? Lecz taka modyfikacja w tym specyficznym układzie raczej może nie dać dużej - spodziewanej różnicy.  Kiedyś podobne pre ja składałem kumplom w postacji kitu do samodzielnego montażu.

 

Mam do Ciebie radę, krórą ktoś już tu zauważył. Wywał to paskudne badziewie zwane kondensatorem Jamicon TK! 🤮

Te duże kondy czarne z niebieskim paskiem (nie znam ile mają uF). Te kondensatory są pomyłką wszedzie, to syf który narzuca się na barwe i muli. 😟 Nawet stare polskie zielone Elwy były dużo lepsze. (Kiedyś bezpośrednio z nimi sprawdzałem je przy pojemności 220uF) Nie pojęte czemu tu siedzą. No może, bo rekordowo tanie i są małe jak na swoje duże pojemności.

Napisz, jakie tam są wartości tych Jamiconów ?  I raczej nie zostawiaj 1:1, bo one są tam spore.

A te szare bloki MKT nie sa takie złe,  one są od firmy Arcotronics. Można lepiej, ale bez cudowania z umieszczeniem czegoś dużego i bez odczuwalnego wydania kasy, to nic lepszego nie znajdziesz. I one są na wyjściu, bo po krótkim spojrzeniu na ścieżki widać, nie na wejściu.

 

Zdjęcia z wartościami poniżej. Wczoraj nawet wertowałem znany portal aukcyjny w poszukiwaniu Nichicon Gold 10uF ale nie ma 😞

w upgrajdzie z linku powyżej nie wszystkie kondensatory zostały zmienione. Zauważyłem dopiero teraz ze te jasne o oznaczeniu 6n8K tez zostały zmienione w dwóch miejscach 

 

 

01681780-43BB-4E51-9A05-E8E5A9E3E898.jpeg

81CC8CD2-6F4D-4792-8399-B686AC5E6DED.jpeg

49D48FD4-EBC9-430E-A1E4-2F29C0735B59.jpeg

0D1053B0-858B-4EE1-ADCA-CC85902953C1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szybko odpowiedziałeś, dobrze że dałeś zdjecia. Tam jest sam syf z serii TK. 😟
A wiec: te 2200UF nie są do końca w torze zasiania. Wymień na dowolne typu low-impedance. Może być też z tańszych JAMICON, ale seria WL lub TL. Ta sama firma, ale różnica ogromna - udane serie. Ten TK co masz wlutowany, to pomyłka przy wytwarzaniu kondensatorów.
Co istotne, te oznaczone na czerwono to są najważnejsze kondy na zasilaniu, są już po tych "regulatorach" wtórnikach jedno tranzystorowych na głównych liniach zasilania.  

preamp.thumb.png.fb67e83ef70fc0af237f65189d4b5acf.png

Czy one są 10uF na 100V ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, VIVAro said:

Szybko odpowiedziałeś, dobrze że dałeś zdjecia. Tam jest sam syf z serii TK. 😟
A wiec: te 2200UF nie są do końca w torze zasiania. Wymień na dowolne typu low-impedance. Może być też z tańszych JAMICON, ale seria WL lub TL. Ta sama firma, ale różnica ogromna - udane serie. Ten TK co masz wlutowany, to pomyłka przy wytwarzaniu kondensatorów.
Co istotne, te oznaczone na czerwono to są najważnejsze kondy na zasilaniu, są już po tych "regulatorach" wtórnikach jedno tranzystorowych na głównych liniach zasilania.  

preamp.thumb.png.fb67e83ef70fc0af237f65189d4b5acf.png

Czy one są 10uF na 100V ?

Dzięki za szybka odpowiedz. Wartość oznaczonych dokładnie jak piszesz. Patrzę jeszcze na tuning z linka i widze ze rzeczone pozostały a autor pokusił się o zmiany jak poniżej 

 

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.