Skocz do zawartości
IGNORED

Prawdziwy niski bas w muzycę


Grzegorz Edra
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Sławkowi może chodzić o pogorszenie rozdzielczości a nadmierność rozbicie czy rozmazanie źródeł pozornych

Moze taka podziałka się przyda

 

839447460_Screenshot(112).png.b3e4699f5e00df768625704109416ab8.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, xajas napisał:

tak, ale raz jest lewy glosniejszy a raz prawy, w takt muzyki, czyli te roznice nie wynikaja z korekcji procesora tylko sa zawarte w sygnale

Nie sądzę, nikt nie kręci panoramą basu 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Nie sądzę, nikt nie kręci panoramą basu

cudow nie ma, przepusc Yello „Point Blank“ przez twoje analizatory, to zobaczysz co tam sie dzieje
jak chcesz to inczej wytlumaczyc? uaapöikowane filtry konwolucyjne nie zmieniaja sie „dynamicznie“ w takt muzyki zamieniac monofoniczny sygnal na stereo
Sławkowi może chodzić o pogorszenie rozdzielczości a nadmierność rozbicie czy rozmazanie źródeł pozornych

nie wierze, chociaz Slawek jest ekspertem od stawiania takich diagnoz na podstawie wysokosci slupkow na displayu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, xajas napisał:


cudow nie ma, przepusc Yello „Point Blank“ przez twoje analizatory, to zobaczysz co tam soe dzieje

OK, kręci 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, .:Gerard:. napisał:

okay, teraz srednica dziala tylko w niskim zakresie a wysoko tonowy przejal sporo srednicy, ja wiem możesz przyciszać ale czy spójność trzyma ? czy wokale nie sa "z tubowym" charakterem, lekka ostrością ?

Czy "spojnosc" trzyma?

Trzyma 🙂

Co prawda, jak zapytam co rozumiesz przez "spojnosc", trudno bedzie z twoim "technicznym, zrozumialym opisem/odpowiedzia", ale moge powiedziec jak to zalatwilem -> na UCHO!

Ale za pomoca "suwakow" 🙂

A do tego mam cale mnostwo suwakow

- przetestowalem wszystkie czestotliowosci od 900Hz do 2000Hz co 100Hz

- przetestowalem wiele typow zwrotnic (LR, NT,... rozne rzedy)

- rozne metody wyznaczania zgrania czasowego (sumowanie, impuls, Sine Convolution, DIRAC,..)

- rozne wartosci opoznien

- mnostwo docelowych przebiegow pasma (Target Curve)

az znalazlem to, co brzmi dla mego ucha "spojnie"

A to ciagle wspominanie ostrego, tubowego brzmienia brzmienia, to tylko dowod na to, ze chyba jeszcze nie spotkales systemu, ktory jest zupelnie inaczej (po naszemu to sie nazywa "sanft") zestrojony 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do "wspominanie ostrego, tubowego brzmienia brzmienia," to ja tylko zdałem tobie pytanie po tym, gdy podałeś swoje zakresy strojenia
wiec nie rozumiem o jakim dowodzie piszesz
 

Pod hasłem spójność, miałem na myśli równowagę tonalną i pasujące do siebie charakterystyki-własne przetworników

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znakomite wprowadzenia do zasad dzialania Organ robi Olivier Latry (oficjalny organista w Notre Dame w Paryzu)

jest tez dobrym improwizatorem (uwielbiam odjazdowa muzyke organowa -> to byl jeden z glownych powodow budowy troche "wiekszych" zestawow glosnikowych)

 

 

Tutaj gra jak NAWIEDZONY. ODJAZ zaczyna sie od 4:00 min. Najbardziej podobaja mi sie obydwa pedaly gazu wcisniete na max!!

ODJAZD, ODJAZD, ODJAZD,...

Gdybym uslyszal ten kawalek na zywo to bym dostal zawalu serca 

Teraz rozumiesz po co mi 4x 18"

 

 

A tutaj troche wieksze organy

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś poza tobą potwierdzić, ze u ciebie pod każdym aspektem jak twierdzisz rzeczywiście gra naj .... ?

Bo ja u siebie mimo ze mi się podoba, to znam słabości,
w dodatku nigdy nie słyszałem systemu bez wad

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, .:Gerard:. napisał:

A może ktoś poza tobą potwierdzić, ze u ciebie pod każdym aspektem jak twierdzisz rzeczywiście gra naj .... ?

Bo ja u siebie mimo ze mi się podoba, to znam słabości,
w dodatku nigdy nie słyszałem systemu bez wad

1. nie ma "naj". Zawsze jest cos do polepszenia.

 

2. Znam slabosci i swiadome kompromisy wynikajace z checi/mozliwosci testowania wszelkich mozliwych koncepcjiI (od OZ przez Tuby, OB,...) i  gdybym zaczynal ponownie od zera, zmienil bym prawie ze WSZYSTKO.

I nie jest wykluczone ze to zrobie. W oparciu o doswiadczenia z wszystkich eksperymentow/testow zbudowalbym zaktualizowany system 

Wolnostojace OB U-Frame na 2x15" + 1x8" + wstega Beymy z opcja na rozszerzenie o rear-tweeter

DBA plasko przy scianach w OZ na 2 x 4 x 12" albo 2 x 4 x 15" 

A calosc ponownie obrocona o 180° z regalem za plecami a glosnikaami przed kotara

Jedyne co by pozostalo niezmienione, to aktywne sterowanie, dokladnie tak jak dotychczas. Czyli 5-drozny aktywny system z DSP/DRC.

Chyba ze bede mial nadmiar kasy, to zmienie aktualny Audio Interface Motu na lepszy Focusrite 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

 

3. Czy ktos poza mna moze cos potwierdzic ? Nie, bo mnie takie potwierdzenia nie interesuja i ich nie szukam.

Na dodatek sa tylko dwie osoby, ktorych opinia by mnie wogole interesowala

A. moj kolega, profesjonalny muzyk z filharmoni (jest "zadowolony")

no i oczywiscie 

B. nasz rodzimy expert Slawek, ktory potwierdza takie naj (bardziej do dupy) granie w oparciu o zagladanie do szklanej kuli i spogladanie na wychylajace sie slupki 😉

PS.

Zaczne od upgradu na Beyma TPL150

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niech mówią o mnie dobrze lub źle byle Imienia nie przekręcali 🙂 🙂  🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, xajas napisał:

Zaczne od upgradu na Beyma TPL150

łaskawie pochwalę kierunek rozwoju 🙂 jak również przychylę się do koncepcji ostrego filtrowania , który preferujesz w tym wypadku jest to wskazane

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jestesmy na dobrej drodze, moze kiedys cos z nas jeszcze wyjdzie 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
...i  gdybym zaczynal ponownie od zera, zmienil bym prawie ze WSZYSTKO.
I nie jest wykluczone ze to zrobie.
......
A calosc ponownie obrocona o 180° z regalem za plecami a glosnikami przed kotara
......
Zaczne od upgradu na Beyma TPL150

„Zainspirowany“ pytaniami Gerarda zaczne od obrocenia systemu o 180°
Kiedys juz mialem taki setup i byl lepszy. Ale wtedy to byly zestawy OZ a teraz OB. Ciekawe czy to sie tez sprawdzi.
Dzieki temu moge ponownie wstawic chwilowo bezrobotne subwoofery w gorny regal i przez to powiekszyc powierzchnie i sprawnosc tylnych DBA. Co jest tez korzystniejsze to ustawienie dolnych subwooferow blizej sciany sciany

A co najwazniejsze, ta pomaranczowa ksiazka miedzy zestawami glosnikowymi nie bedzie irytowala naszych ekspertow od przestrzennej reprodukcji sceny -> pozostanie z tylu w regale

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 21.04.2021 o 17:28, xajas napisał:

zaczne od obrocenia systemu

Miałbym prośbę - spróbowałbyś wirtualnie przeciwstawić się tej tezie ?

 

W dniu 18.04.2021 o 15:36, przemak napisał:

nikt nie kręci panoramą basu 🙂

Ciekawi mnie, bo dla mnie to pasmo jednak jest kierunkowe .

I nie tylko o  YellO! "Point Blank" mi chodzi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, xetras napisał:

Ciekawi mnie, bo dla mnie to pasmo jednak jest kierunkowe .

I nie tylko o  YellO! "Point Blank" mi chodzi.

Szerszy temat. Po pierwsze najniższe pasmo nie jest kierunkowe. Dla słoni może tak, ale nie dla ludzi. Można dyskutować, od ilu, ale generalnie w okolicach oktawy 40-80 kończy się możliwość rozpoznawania kierunku. To podstawa teoretyczna psychoakustyczna. Podstawy elektroniczne są następujące - po pierwsze, trzeba pamiętać, że winyl stereo jest bardzo oszukany i zasadniczo kodowany jak radiofonia stereo czy mp3 w systemie MS. Nie bez powodu patefon przegrał z gramofonem - jakość sygnału "pionowego" jest dużo niższa niż "poziomego", dlatego zdecydowano się rozdzielić te straty po równo na kanały, chociaż przecież można było pisać lewy kanał w pionie a prawy w poziomie 😉 Płyty nagrywane są tak, że suma czyli M nagrywana jest poprzecznie, a różnica między kanałami czyli S wgłębnie. Im mniejsza różnica, tym mniejsze są wahania głębokości rowka, a więc można więcej nagrać na płytę (bo nie będzie za głęboki czyli za szeroki) i przede wszystkim maleje ryzyko wyskoczenia igły z rowka. Stąd na winylu unika się przeciwfazy a w dole w ogóle jest zakazana, a głębokość rowka najlepiej jakby była stała. Stąd po pierwszych eksperymentach ze stereofonią "bitelsowską" tradycyjnie panoramuje się niskoczęstotliwościowe instrumenty w środku. Dotyczy to też orkiestry symfonicznej i tego historycznego stereo - owszem, kontrabasy są po prawej i nawet na winylu słychać je z prawej, ale tylko dzięki harmonicznym, bo cały dół poniżej mniej więcej 150Hz idzie z obu kanałów, po prostu tradycyjnie w nacinaniu masterów stosuje się korektory MS i w kanale S podcięty jest po prostu dół filtrem. Pierwsze nagrania były w ten sposób "psute" jeżeli ktoś spanoramował bas w bok, bo basu na płycie było mniej niż na taśmie, panoramowanie basu na środek zlikwidowało ten problem.
Jak weszła płyta CD, to teoretycznie można było wszystko, również dać bas z boku. Tu jednak dochodzi do głosu druga podstawa teoretyczna - otóż muzyka ma rozkład mocy mniej więcej szumu różowego. Oznacza to, że moc opada 3dB na oktawę. Czyli tłumacząc na praktykę każda dowolna oktawa ma taką samą moc, jak wszystkie wyższe oktawy razem! Czyli powiedzmy liczymy od 40Hz, bo niżej nie ma nic - 40-80Hz - połowa mocy, 80-160Hz - 1/4 mocy, cała reszta powyżej 160Hz to tylko 1/4 mocy. A panoramowanie to zmniejszanie poziomu w jednym kanale i zwiększanie w drugim, tylko w cyfrze nie można zwiększyć poziomu tych najgłośniejszych składowych, bo one są już najgłośniejsze, więc jeżeli chcemy dać bas z boku a nie w środku, to owszem, możemy ale musimy o sciszyć jednym kanale, i żeby zachować proporcje to całość też musi być cichsza. Dzisiaj podczas zgrania czy masteringu raczej monofonizuje się dół, najczęściej poniżej 80Hz, żeby nie było niespodzianek w mono na telewizorach, w radiu czy w systemach z subwooferami. Wtedy można sobie dać jakiś instrument niski w bok, on wtedy jest ciszej, więc można skompensować jego poziom i nie martwić się, jak to wyjdzie w klubie na nagłośnieniu czy na DVD...
Stąd takie nagrania jak to Yello, gdzie nie tylko harmoniczne ale i dół jest panoramowany są rzadkością i raczej przykładem, jak nie powinno się tego robić, chociaż można. Co gorsza, to jest nie tylko panoramowanie zwykłe LR, ale zabawa z poszerzaniem bazy, czyli pojawiają się przeciwfazy w sygnale basu i jego harmonicznych. To nagranie brzmi diametralnie inaczej w mono czy na systemie z subwooferem i zapewne taki był cel, ale jest to wyjątek potwierdzający regułę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, przemak napisał:

tłumacząc na praktykę każda dowolna oktawa ma taką samą moc, jak wszystkie wyższe oktawy razem!

Pedagogiczny talent, przyznaję, masz !

Dzięki!

(Podając prosty model, czemu tak jest i po co tak powinno być)

PS.

Bo sygnał różnicowy kanałów (transmitowanego) sygnału byłby loterią, gdyby nie był wstawiany centralnie.

Taki mocno przypadkowy bas wtedy by wyszedł w efekcie u odbiorcy. Żeby ogarniać go  bezpieczniej jest trzymać bas w środku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PPS.

Zdarza mi się, że bas (bardzo rzadko jest jakiś ~modulowany) tworzy wrażenie, jakby zmieniał kierunek z którego dochodzi.

Nie bardzo tego jestem pewien.

Dość ulotne to i (może to w słuchawkach ?) nie pamiętam gdzie i w której części pasma basu -

-jakoś źródło pozorne mi się oddalało/zbliżało i wtedy też czułem zmianę  (wcześniej nieokreślonego) kierunku.

Sorry - mało to sensowny wywód, ale inaczej nie umiem tego chwilowego wrażenia opisać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xetras
poprawka

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, przemak napisał:

Po pierwsze najniższe pasmo nie jest kierunkowe.

Wprowadzonko pseudo analityczne 🙂 

1.Istnieją "tony" różnicowe przy superpozycji oraz interferencji składowych niewiele od siebie się różniących. 

2.Głośność dajemy mocno.

3.Jedna składowa względem drugiej inaczej wybrzmiewa.

Efekt:

Modulacja dźwieku (czyli znacząco go słychać), bo :

Różnicowy - nie stroi (i to jak nie stroi!).

~ Chyba w takich okolicznościach "słyszałem" ten "bas" z dziwnego kierunku lub coś na jego kształt.

Przykład :

coś gra 200 Hz,

coś innego gra 250 Hz.

To razem zmoduluje 50 Hz (chociaż wcale tego nie chcemy).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, przemak napisał:

. Dzisiaj podczas zgrania czy masteringu raczej monofonizuje się dół, najczęściej poniżej 80Hz, żeby nie było niespodzianek w mono na telewizorach, w radiu czy w systemach z subwooferami. Wtedy można sobie dać jakiś instrument niski w bok, on wtedy jest ciszej, więc można skompensować jego poziom i nie martwić się, jak to wyjdzie w klubie na nagłośnieniu czy na DVD...
Stąd takie nagrania jak to Yello, gdzie nie tylko harmoniczne ale i dół jest panoramowany są rzadkością i raczej przykładem, jak nie powinno się tego robić, chociaż można. Co gorsza, to jest nie tylko panoramowanie zwykłe LR, ale zabawa z poszerzaniem bazy, czyli pojawiają się przeciwfazy w sygnale basu i jego harmonicznych. To nagranie brzmi diametralnie inaczej w mono czy na systemie z subwooferem i zapewne taki był cel, ale jest to wyjątek potwierdzający regułę.

Może wiesz jak jest realizowany bezpośredni przekaz radiowy z koncertów np. w programie II ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, xetras napisał:

Bo sygnał różnicowy kanałów (transmitowanego) sygnału byłby loterią, gdyby nie był wstawiany centralnie.

Taki mocno przypadkowy bas wtedy by wyszedł w efekcie u odbiorcy. Żeby ogarniać go  bezpieczniej jest trzymać bas w środku.

Eeeee sygnał różnicowy ma być zero a nie w środku. I jak nie jest zero, to bas czy co tam jest po prostu z boku. To jest czysta arytmetyka, przekształcenie bezstratne w obie strony:

L+R=M
L-R=S

i to wystarcza do odwzorowania. W normalnej muzyce sygnał S jest jakieś 12dB słabszy niż M, stąd takie a nie inne kodowanie winyla - ruch pionowy jest 4x mniejszy niż poziomy nawet bez specjalnego zawężania.

2 godziny temu, xetras napisał:

Zdarza mi się, że bas (bardzo rzadko jest jakiś ~modulowany) tworzy wrażenie, jakby zmieniał kierunek z którego dochodzi.

Nie bardzo tego jestem pewien.

Jeżeli sygnał basu ma harmoniczne, to one decydują o lokalizacji.

2 godziny temu, xetras napisał:

może to w słuchawkach ?

Oczywiście uwagi o kierunkowości nie dotyczą odsłuchu słuchawkowego, tylko normalnego. W słuchawkach jak coś puszczasz do jednego ucha a do drugiego nie, to jasne, że słychać kierunkowo bez względu na częstotliwość. 

Godzinę temu, xetras napisał:

1.Istnieją "tony" różnicowe przy superpozycji oraz interferencji składowych niewiele od siebie się różniących. 

2.Głośność dajemy mocno.

3.Jedna składowa względem drugiej inaczej wybrzmiewa.

Efekt:

Modulacja dźwieku (czyli znacząco go słychać), bo :

Różnicowy - nie stroi (i to jak nie stroi!).

~ Chyba w takich okolicznościach "słyszałem" ten "bas" z dziwnego kierunku lub coś na jego kształt.

Przykład :

coś gra 200 Hz,

coś innego gra 250 Hz.

To razem zmoduluje 50 Hz (chociaż wcale tego nie chcemy).

Zasadniczo tak, ale trzeba dodać, że w realnych warunkach, bo modulacja czyli powstawanie sum i różnic jest możliwa tylko w układzie nieliniowym, czyli w praktyce jak coś zniekształca czyli jest bardzo głośno. Normalnie w eksperymencie na przykład nie dopuszcza się do zniekształceń i tony różnicowe nie powstają - chyba, że uchu, ale to inna sprawa.

53 minuty temu, jamelo napisał:

Może wiesz jak jest realizowany bezpośredni przekaz radiowy z koncertów np. w programie II ?

Dokładnie ze szczegółami, to nie, ale prawdopodobnie normalnie - las mikrofonów, mikser, efekty, zasmażka na sumie i jazda 😉 A na emisji Orban który masakruje dodatkowo 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, przemak napisał:

A na emisji Orban który masakruje dodatkowo 😉

Niektóre transmisje mają dużo większą dynamikę niż muzyka puszczana z płyt. Niektórzy realizatorzy może nie lubią limiterów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, jamelo napisał:

Niektóre transmisje mają dużo większą dynamikę niż muzyka puszczana z płyt. Niektórzy realizatorzy może nie lubią limiterów.

Transmisje live siłą rzeczy muszą mieć większą dynamikę niż nagrania, trzeba mieć headroom jakby co. No i masakracji w nadajniku się nie wyłącza - ona jest mądra, ale jednak jest 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, przemak napisał:

sygnał różnicowy ma być zero a nie w środku.

Niby banał, a nawet w podstawach się mylę. Oczywiście, że tak jest, jak piszesz - a sygnał S "seite" (od Mitte-Seite) dotyczy nie-basów, bo te i dla mono i dla stereo zasadniczo są takie same, czyli objęte sumą kanałów L oraz R - tam gdzie "mitte".

Trollerkę odstawię 🙂

Kiedy jest w środku, wtedy różnicowy kanałów L i R jest zero - wtedy i Ty masz rację i ja mniej zbłądziłem 🙂

 

Godzinę temu, przemak napisał:

modulacja czyli powstawanie sum i różnic jest możliwa tylko w układzie nieliniowym, czyli w praktyce jak coś zniekształca czyli jest bardzo głośno.

Dlatego tego nie lubię, ale czasem przesadnie głośno coś zapuszczałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, xetras napisał:

sygnał S "seite" (od Mitte-Seite)

Zasadniczo jednak mid-side, choćby dlatego, że Blumlein był angolem 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu skojarzyłem ten system stereo z Niemcami ? Nie wiem.

Chyba to przez książki, radiofonię i Telefunkena. Praktycznie upowszechnili to chyba Niemcy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I Aleksander Witort i Bolesław Urbański (i chyba też Zbigniew Żyszkowski) z rokiem 1958 kojarzyli konsumenckie umasowienie stereofonii MS, a tego praktycznie dokonali Niemcy i udzielane licencje.

Umasowienie u nas dokonało się w połowie lat 70, wcześniej to był symbol prestiżowego statusu, który wyróżniał ambitnych.

Alan Blumlein faktycznie był twórcą, ale w studio - w Ameryce w latach 30.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wtedy były nawet radiowe transmisje koncertów stereo (podobno).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xetras
poprawka

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do adremu, czyli niskiego basu , czyli - 20- 40 Hz (ze spadkiem +\-ileś/oktawę):

W praktyce  -czy w mieszkaniach do 3-4 metrów między przeciwległymi ścianami jest osiągalny ?

20 Hz - długość fali 18m 

(teoretycznie gdy rozstaw ścian >9 metrów powinno być to wystarczające)

40 Hz - długość fali 9 m

(rozstaw ścian 4.5 metra jest zwykle osiągalny).

Dla 4-9 metrów czyli 16-80 metrów kwadratowych (i kubatur 40 - 300 metrów sześciennych) jest trudno o niski bas.

? Czy w mieszkaniach do 3-4 metrów między przeciwległymi ścianami jest osiągalny ?

? Co jeśli kubatura - do 40 m^3 ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.