Jump to content
piku bb

Projektowanie pcb

Recommended Posts

Tak dla zbudowania Twojej pewności:

Ścieżka na laminacie o grubości miedzi 35um o długości 100mm przy temperaturze otoczenia 25C i dopuszczalnemu wzrostowi temperatury (ścieżki) o 50C (do 75C) może mieć szerokość 1mm (41mil) dla prądu aż 5A. Oporność 56momów.

Dla prądu 1A szerokość może wynosić około 0,1mm (4,5mil). Oporność 500momów.

Teraz już rozumiesz dlaczego ścieżki na płytkach drukowanych są takie cienkie. W praktyce jak propjektuje się i samodzielnie wykonuje to robi się nieco szersze, jak fabryczne to nie ma takiej potrzeby.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, piku bb napisał:

Z otworami nic nie kombinowałem-tak mi przeniosło z biblioteki.

Na oko trochę za duże te otwory. Zmierz tranzystor i będzie wiadomo. Za duże otwory potem się słabo lutuje.

2 minuty temu, piku bb napisał:

Jeszcze pytanie odnośnie punktów lutowniczych-jak je nanieść?

Ja biorę taki jaki mi się podoba - z tranzystora czy opornika - i copy-paste w odpowiednie miejsce. Potem i tak można zmienić jego parametry - "E".

No i zwykle jest jakiś ground plane rozlany, ja tak w każdym razie robię, oczywiście uwzględniając prowadzenie mas.

No i warto nie przekraczać rozmiaru 100x100mm - tańsze płytki 😉

  • Thanks 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, piku bb napisał:

Jeszcze pytanie odnośnie punktów lutowniczych-jak je nanieść?

Nie wiedziałem jak wiec z biblioteki ściągnąłem J1,J2 itd..

Doprecyzuj pytanie.

Zwróć uwagę na warstwy.

Pewne oczywiste jest aby napisy nie zwierały ścieżek i były na warstwie opisowej. I nie może być mylące właściwe czytania tekstu. Jak robi się samemu płytki częstym błędem jest odwrotne drukowanie warstwy miedzi. Ale jak robisz fabrycznie to nie zaprzątaj sobie tym głowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
4 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Tak dla zbudowania Twojej pewności:

Ścieżka na laminacie o grubości miedzi 35um o długości 100mm przy temperaturze otoczenia 25C i dopuszczalnemu wzrostowi temperatury (ścieżki) o 50C (do 75C) może mieć szerokość 1mm (41mil) dla prądu aż 5A. Oporność 56momów.

Dla prądu 1A szerokość może wynosić około 0,1mm (4,5mil). Oporność 500momów.

Teraz już rozumiesz dlaczego ścieżki na płytkach drukowanych są takie cienkie. W praktyce jak propjektuje się i samodzielnie wykonuje to robi się nieco szersze, jak fabryczne to nie ma takiej potrzeby.

Ok-wiem o co chodzi i świadomie zawsze używam płytek z miedzią 70um i zawsze robiłem ścieżki jak najszersze-ze względów sonicznych.Ale to było robione metodą lakier pisak,drapanie i wytrawianie😉

 

2 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Doprecyzuj pytanie.

Zwróć uwagę na warstwy.

Pewne oczywiste jest aby napisy nie zwierały ścieżek i były na warstwie opisowej. I nie może być mylące właściwe czytania tekstu. Jak robi się samemu płytki częstym błędem jest odwrotne drukowanie warstwy miedzi. Ale jak robisz fabrycznie to nie zaprzątaj sobie tym głowy.

Jak zrobiłem pokaz płytki w 3D to chyba jest ok-miedziucha na spodzie płytki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BD140 w bibliotece ma otwory 1,2mm, chyba za duże. Ale aura jest 1mm, ty masz za mało, widocznie za grube ścieżki dociągnąłeś.

bd140.thumb.PNG.be96f2085a2b3760510db5fbdafdbe51.PNG

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdzę zaraz.

Aha-na projekcie wszystkie ścieżki są na szerokość 2,5mm,oprócz masy która ma 6mm.

Do nóżek scalaka oraz tranów zmniejszyłem chyba do 2mm

Edited by piku bb
błąd

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, piku bb napisał:

i zawsze robiłem ścieżki jak najszersze-ze względów sonicznych.

Takich rzeczy to nie opowiadaj.

Za szerokie ścieżki są błędem. Wzrastają chociażby pojemności pasożytnicze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Grzegorz7 napisał:

Takich rzeczy to nie opowiadaj.

Za szerokie ścieżki są błędem. Wzrastają chociażby pojemności pasożytnicze.

Ok i być może jest tak jak piszesz.Nie zamierzam się kłócić.Ale nigdy nic mi się nie wzbudzało,ani nie obcinało wysokich.

Również jestem zwolennikiem dublowania elementów w torze sygnału stąd na projekcie taki rozkład i ilości elementów.

Dzięki wszystkim za dzisiejsze porady-dziatwy już nie dają mi spokoju i musze spadać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, piku bb napisał:

Do nóżek scalaka oraz tranów zmniejszyłem chyba do 2mm

Jak widać po padach maksymalna szerokość ścieżki do tranzystora to 1,6mm. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno jest jak piszesz,ale jak projektowałem to byłem już mocno zmęczony.

Na weekendzie zrobię poprawki i pewnie będzie znowu 100 pytań do....

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 30.07.2020 o 19:03, przemak napisał:

Na oko za mała aura wokół tranzystorów BD - chyba za duża średnica otworów i za grube ścieżki. Aura musi mieć chyba minimum 0,4mm, firmy liczą dużo drożej za płytki z mniejszymi przerwami.

Usiadłem dzisiaj do projektu,ale za chiny ludowe nie wiem jak pomniejszyć średnice otworów pod BD 139/140.

Nawet BD 911 i 912 w zasilaczu maja mniejszą.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 30.07.2020 o 18:54, przemak napisał:

Zaznaczasz jeden albo więcej punktów i wciskasz "e" czyli właściwości i masz okno jak wyżej - tam masz średnicę otworów, kształt i rozmiar padów i inne dane jak aura i soldermaska. Lepiej jednak zrobić od razu dobrze 😉

Teraz dokładnie doczytałem twoje porady i to działa-zmniejszam otwory-sorki za zamieszanie

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, piku bb napisał:

Teraz dokładnie doczytałem twoje porady i to działa-zmniejszam otwory-sorki za zamieszanie

Zrób 0,9mm, wystarczy, zmierzyłem 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, przemak napisał:

Zrób 0,9mm, wystarczy, zmierzyłem 😉

Działam w temacie-otwory ogarnięte teraz poprawiam ścieżki na węższe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efekty dzisiejszej nauki-wszelkie uwagi mile widziane.

Przemak czy da się w tym programie zrobić ścieżki jak w starym sprzęcie?

Chodzi mi o takie coś z takim tym...

image.thumb.png.dc875b76c4919a1f45910c93b3ca8bbb.png

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by piku bb
błąd

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, piku bb napisał:

Efekty dzisiejszej nauki-wszelkie uwagi mile widziane.

Przemak czy da się w tym programie zrobić ścieżki jak w starym sprzęcie?

Chodzi mi o takie coś z takim tym...

image.thumb.png.dc875b76c4919a1f45910c93b3ca8bbb.png

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ręcznie się da na pewno, automatycznie nie wiem. 

  • Thanks 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przemak pomożesz?

Projekt na ukończeniu,jednak nie wiem jak nanieść otwory pod śruby.

No i jak zobaczysz jakiegoś babola to pisz.Ja już oczopląsu dostaję 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Przemak pomożesz?

Projekt na ukończeniu,jednak nie wiem jak nanieść otwory pod śruby.

No i jak zobaczysz jakiegoś babola to pisz.Ja już oczopląsu dostaję 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Babola nie widzę, ale niekoniecznie musi to być prawda, dzisiaj był żebrak i Chryszczata, nie zyję 😉

Otwory pod śruby i inne w ogóle ja robię tak, że kopiuję jakikolwiek pad z czegokolwiek i ustalam mu parametry jakie trzeba i już.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Babola nie widzę, ale niekoniecznie musi to być prawda, dzisiaj był żebrak i Chryszczata, nie zyję 😉

Otwory pod śruby i inne w ogóle ja robię tak, że kopiuję jakikolwiek pad z czegokolwiek i ustalam mu parametry jakie trzeba i już.

Ok-dzięki.Jedyne co zauważyłem że przy konwertowaniu na pdf przesunęło mi w górę wartości niektórych elementów.

Ciekawe jak będzie na plikach gerbera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A posprawdzaj jeszcze raz otwory, coś mi się nie widzą przy głównych kondach. Jeżeli masz je już fizycznie i pasują otwory to ok, ale jeżeli nie masz ich to może warto przewidzieć otwory dla Snapów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.