Jump to content
zjj_wwa

Wzmacniacz EDUKACYJNY. Zaproponujcie proszę coś.

Recommended Posts

Witam. 

Poszukuję pomysłów, schematów, na Wzmacniacz EDUKACYJNY. 

Czyli konstrukcji, które mogą być wykorzystane w procesie uczenia młodzieży elektroniki.

Najprostrzy wzmacniacz już mam: trzyelementowy, na bazie pojedynczego tranzystora.  Muzyka gra.  Jest to jakiś dobry punkt startu.  Ale teraz kwestia: co dalej. 
Konstrukcji zarówno tych nieco prostszych, np. o złożoności 5 .. 10 węzłów, i/lub  3..5 tranzystorów,  jak i bardziej skomplikowanych, ale też bez przesady (6..9 tranzystorów?) 

Konstrukcje, schematy, powinny cechować się: 
a). Wysokimi walorami edukacyjnymi. Czyli na ich podstawie będzie można zagadać na wiele różnych tematów związanych z elektroniką, opowiadać o różnych rozwiązaniach konstrukcyjnych, dlaczego co i jak. 

b). Być absolutnie proste w realizacji i montażu.  Tak, aby nawet Ci słabsi uczniowie mieli szansę też odnieść sukces i go uruchomić i usłyszeć, że im się udało. 

c). Nie powinny mieć zbyt wielu pułapek i niebezpieczeństw, ryzyk sfajczenia czegoś, podczas procedury uruchomieniowej. 

d). Powinny być na elementach dyskretnych, bo "wszystkomające" pojedyncze kostki - to niewiele można "nauczyć" na ich podstawie. 

e). Powinny, w miarę możliwości, spełniać kryterium "prawie hiend".  Wiem, prawie robi wielką różnicę.  Ale jak już coś lutują, to niech przynajmniej będzie cień szansy, że to zaśpiewa w miarę porządnie. 

Panowie. Pomysły / propozycje jakieś?

De facto - to nie muszą być li wyłącznie "wzmacniacze".  Może jakieś inne ciekawe projekty o niezerowej użyteczności, czyli realnie przydatne, o wysokich walorach edukacyjnych? 

 

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, zjj_wwa napisał:

Poszukuję pomysłów, schematów, na Wzmacniacz EDUKACYJNY. 

Jat501

PLHzOpLPsV6EEXmcSlRwg67rzVkCSpltHs

Są również gerbery do pcb w pon podeślę 

Spełnia chyba wszystkie kryteria a sam proces projektowania i testowania jest świetnie udokumentowany.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
1 godzinę temu, Daniel_68412 napisał:

Jat501

PLHzOpLPsV6EEXmcSlRwg67rzVkCSpltHs

Są również gerbery do pcb w pon podeślę 

Spełnia chyba wszystkie kryteria a sam proces projektowania i testowania jest świetnie udokumentowany.

Świetny materiał, bardzo logicznie poukładany i krok po kroku poukładany.

Co prawda opowiada o "skomplikowanej konstrukcji", ale za to - krok po kroku. 

Krok po kroku - jak najbardziej do przełknięcia.  Gotowiec, ino trzeba będzie na j. polski przetłumaczyć.  Super sprawa. 

Dzięki za linka. 

 

45 minut temu, Daniel_68412 napisał:

gerbery: 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Też na spokojnie sobie rozpakuję i popatrzę. Dzięki za materiał. 

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz jedno tranzystorowy wzmacniacz i to jest merytoryczny punkt startowy od strony ogólnej idei elektronicznych wzmacniaczy sygnałów elektrycznych (abstrakcja) i strony technicznej ich realizacji (konkret).

Realizacja konkretu jest zawsze czystym handlem, coś za coś i pełna świadomość tego handlu jest wskaźnikiem sprawności merytorycznej konstruktora - ELEKTRONIKA TO NIE UKŁADANKA Z KLOCKÓW LEGO!!!

Bezwzględnie należy w merytorycznych (poznawczych) celach lekcji ten aspekt elektroniki wydobywać i demonstrować; tak postawiona baza merytoryczna służy do kształtowania postawy mentalno-intelektualnej uczniów, będącej de facto ich własnym narzędziem do pracy z elektroniką.

Pozostań jeszcze w klasie A, przejście do klasy B wymaga dobrego opanowania klasy A, klasa B jest trudniejsza, wymaga opanowania idei odwracacza fazy i zrozumienia ograniczeń technicznych klasy A.

Proponuję do dalszej pracy z klasą A załączony schemat.
Merytorycznie przetrenujesz pojęcie punktu pracy tranzystora i jej realizację techniczną, obsługę techniczną ciepła wydzielaną na tranzystorze w tej klasie (koszty klasy A).

 

Wzmacniacz klasa A cd .png

Ten układ proponuję rozłożyć na dwa etapy, czysty wtórnik mocy na  T2 i T3 i pełny układ wzmacniacza dwu stopniowego.   

  • Like 1

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tym wypadku pierwszy stopień przesterowuje drugi stopień standardowym sygnałem np z CD. 2Vpp juz jest za dużo. Robiłem to kiedyś i całkiem nieźle gra ta wariacja nt Passa

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze byłoby ten schemat wykonać na tranzystorach bipolarnych też, bipolar i mosfet to jednak dwa światy techniczne i ich opanowanie jest w programie elektroniki w szkole średniej. 

Powodzenia, Zygmunt!

4 minuty temu, Krzych 2 napisał:

W tym wypadku pierwszy stopień przesterowuje drugi stopień standardowym sygnałem np z CD. 2Vpp juz jest za dużo. Robiłem to kiedyś i całkiem nieźle gra ta wariacja nt Passa

Ten wtórnik mocy gra rewelacyjnie, kiedy go zrobiłem w 2012 roku, to z żoną nie mogliśmy przestać go słuchać na słuchawkach, czysty, klarowny, pełny i satysfakcjonujący dźwięk. Jeszcze wtedy nie rozumiałem, że kiepska lampa daje gorszy sonicznie produkt 🙂  

Edited by JanF
  • Like 1

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Krzych 2 napisał:

Co do brzmienia zgoda. Piękny nasycony wokal i całkiem dobra dynamika, bas troche się wlecze, ale dla tego wokalu warto tego prościucha popełnić

Dokładnie!
Ten bas można w tym układzie poprawić, ale to już następne etapy kształcenia technicznego.
Zły nauczyciel opowiada o wszystkim na raz i robi uczniom z mózgu kaszankę, a nie uczy! 
Twórca nauki dydaktyki J. A. Komensky ...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
... powiedział 'najpierw rzecz na niej samej, dopiero potem mówienie o rzeczy' - i tak trzymać.

Edited by JanF
  • Like 1

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja edukacyjny, to koniecznie układ różnicowy musi być :)

  • Like 1

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już byłby drugi stopień wtajemniczenia. Na początek to co proponuje kol. JanF, a potem prosta końcówka z parą róźnicową sprzężeniem , stabilizacja prądu spoczynkowego, coś na 6-7 tranzystorach. Takie prościuchy były w końcówkach Unitry

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo prosty układ to przedwzmacniacz Bride of Zen ale to też klasa A

Wysłane z mojego VKY-L09 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, zjj_wwa napisał:

Czyli konstrukcji, które mogą być wykorzystane w procesie uczenia młodzieży elektroniki.

Moim zdaniem świetny będzie układ wymyślony przez pana d'Agostino, czyli taki z wewnętrzną symetrią, bardzo prosty w liczeniu po określeniu założeń wyjściowych i zapewne po dopracowaniu bardzo dobrze grający. Przykładem takiej struktury jest forumowa Ugoda, ale oczywiście po uproszczeniach dla początkujących.

3 godziny temu, JanF napisał:

Masz jedno tranzystorowy wzmacniacz i to jest merytoryczny punkt startowy od strony ogólnej idei elektronicznych wzmacniaczy sygnałów elektrycznych (abstrakcja) i strony technicznej ich realizacji (konkret).

Jedno tranzystorowy wzmacniacz mocy potrafi zniechęcić do hobby. 

  • Like 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, Lech36 napisał:

Jedno tranzystorowy wzmacniacz mocy potrafi zniechęcić do hobby. 

To nie jest hobby, to jest proces nauczania elektroniki w szkole średniej zgodnie z wymaganiami MEN, program jest bardzo obszerny, dotyczy wielu zagadnień, nauczyciel odpowiada gardłem za wyniki procesu nauczania. Dobre chęci, wiedza i doświadczenie nauczyciela nie wystarczą, potrzebna jest właściwa metodyka uczenia, psychologia, konsekwencja i systematyczność.

Ty tego nie rozumiesz, swoje poglądy na temat tego, co jest dobre, a co złe w elektronice zostaw w tym wątku Lechu dla siebie.

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, JanF napisał:

To nie jest hobby, to jest proces nauczania elektroniki w szkole średniej zgodnie z wymaganiami MEN, program jest bardzo obszerny, dotyczy wielu zagadnień, nauczyciel odpowiada gardłem za wyniki procesu nauczania. Dobre chęci, wiedza i doświadczenie nauczyciela nie wystarczą, potrzebna jest właściwa metodyka uczenia, psychologia, konsekwencja i systematyczność.

Zapisałem się kiedyś, dawno temu jako bardzo młody człowiek do modelarni aeroklubowej, powiedzieli mi wtedy że muszę przejść przez szkolenie od podstaw czyli od budowy Jaskółki, czyli takiego ekstremalnie prostego modelu do nauki. Niewiele brakowało a Lechu zniechęciłby się do modelarstwa bo w tym czasie już budował w domu dużo bardziej zaawansowane modele niż ten wyżej wymieniony. Na szczęście kierownik aeroklubu był czujny i zorientował się że Lecha nie ma co męczyć podstawami i zezwolił mu na budowę tego co sobie wymarzył, dzięki temu po roku aeroklub uzyskał mistrza Polski a po następnym roku wicemistrza w modelach zdalnie sterowanych co było wtedy dużym wyczynem zważywszy na czasy głębokiego socjalizmu, aparatury do zdalnego sterowania trzeba było sobie zrobić we własnym zakresie. Wtedy nastąpił mój związek z technicznie postrzeganą elektroniką, który trwa do dzisiaj.

Edited by Lech36
  • Thanks 1

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Lech36 napisał:

Zapisałem się kiedyś, dawno temu jako bardzo młody człowiek do modelarni aeroklubowej, powiedzieli mi wtedy że muszę przejść przez szkolenie od podstaw czyli od budowy Jaskółki, czyli takiego ekstremalnie prostego modelu do nauki. Niewiele brakowało a Lechu zniechęciłby się do modelarstwa bo w tym czasie już budował w domu dużo bardziej zaawansowane modele niż ten wyżej wymieniony. Na szczęście kierownik aeroklubu był czujny i zorientował się że Lecha nie ma co męczyć podstawami i zezwolił mu na budowę tego co sobie wymarzył, dzięki temu po roku aeroklub uzyskał mistrza Polski a po następnym roku wicemistrza w modelach zdalnie sterowanych co było wtedy dużym wyczynem zważywszy na czasy głębokiego socjalizmu, aparatury do zdalnego sterowania trzeba było sobie zrobić we własnym zakresie. Wtedy nastąpił mój związek z technicznie postrzeganą elektroniką, który trwa do dzisiaj.

Gratulacje Lechu, jesteś Wielki!

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, JanF napisał:

Gratulacje Lechu, jesteś Wielki!

Dlaczego "wielki", jestem zwolennikiem logicznego myślenia w domenie techniki. To nie ma nic wspólnego z wielkością.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, sybic napisał:

Ja edukacyjny, to koniecznie układ różnicowy musi być :)

Będzie będzie. :)

 

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od pół wieku wzmacniacze wyglądają w 99% tak:

IMG_20200919_181803.thumb.jpg.143056b4aa6de9db0e973108ff512f0b.jpg

I jest to doskonały początek i punkt wyjścia do modyfikacji - wejściowy stopień taki albo różnicowy, źródła prądowe w stopniu różnicowym i zamiast bootstrapu, dodatkowe lokalne sprzężenia, różne stopnie wyjściowe (komplementarne, sziklayi itp). Dzisiaj w pierwszym przybliżeniu tranzystory wyjściowe mogą być darlingtonami, wtedy na 5-6 tranzystorach mamy klasyczny działający układ. 

Potem można sobie kombinować. 

  • Like 2
  • Sad 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, JanF napisał:

To nie jest hobby, to jest proces nauczania elektroniki w szkole średniej zgodnie z wymaganiami MEN, program jest bardzo obszerny, dotyczy wielu zagadnień, nauczyciel odpowiada gardłem za wyniki procesu nauczania. Dobre chęci, wiedza i doświadczenie nauczyciela nie wystarczą, potrzebna jest właściwa metodyka uczenia, psychologia, konsekwencja i systematyczność.

Ty tego nie rozumiesz, swoje poglądy na temat tego, co jest dobre, a co złe w elektronice zostaw w tym wątku Lechu dla siebie.

Chodzi o X-Men? 

Co to jest ten Men?

Z kreskówki jakiejś?

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, JanF napisał:

nie jest hobby, to jest proces nauczania elektroniki w szkole średniej zgodnie z wymaganiami MEN, program jest bardzo obszerny, dotyczy wielu zagadnień, nauczyciel odpowiada gardłem za wyniki procesu nauczania.

Ale gdzie mamy wytyczne, że to elektronika w szkole średniej? Piszemy program dla szkoły średniej? To kosztuje... 😉

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, zjj_wwa napisał:

Szkoła średnia.

No tak. Ale to nie ma programu konkretnego na to? Tylko ogólniki i trzeba samemu wymyślać? No i czy można samemu wymyślać i jak daleko można się posunąć? Takie dylematy mam ciągle, na uczelni. Ale sam piszę sylabusy 😉

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

W przypadku praktyk zawodowych .. jest trochę elasytczności. Ponoć.

Wyjdzie w praniu.

Na razie sam wymyślam.

Małymi kroczkami.

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, zjj_wwa napisał:

W przypadku praktyk zawodowych .. jest trochę elasytczności. Ponoć.

Wyjdzie w praniu.

Na razie sam wymyślam.

Małymi kroczkami.

A, praktyki to zupełnie co innego. Powodzenia. Obawiam się jednak, że 90% skończy praktyki na rozpoznawaniu OC i OE w 5 próbach na 10 😉

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, przemak napisał:

A, praktyki to zupełnie co innego. Powodzenia. Obawiam się jednak, że 90% skończy praktyki na rozpoznawaniu OC i OE w 5 próbach na 10 😉

Zamierzam zrobić z nimi sporo konkretów. Z tym że małymi krokami.

W tym tygodniu dowiedzieli się i pomacali np. co to du/dt ...

Powoli się rozpędzamy.

"... Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life. ..." - Confucius

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, zjj_wwa napisał:

W tym tygodniu dowiedzieli się i pomacali np. co to du/dt ... Powoli się rozpędzamy.

... co to jest te du/dt ?

  • Sad 1

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, JanF napisał:

... co to jest te du/dt ?

Teraz ja będę smutny 😉 Pochodna napięcia po czasie, czyli w praktyce np. filtr górnoprzepustowy 😉

  • Sad 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, przemak napisał:

Teraz ja będę smutny 😉 Pochodna napięcia po czasie, czyli w praktyce np. filtr górnoprzepustowy 😉

Qźwa! Czy, koledzy, gadacie ludzkim głosem tylko w wigilię? 

3 godziny temu, przemak napisał:

Od pół wieku wzmacniacze wyglądają w 99% tak:

IMG_20200919_181803.thumb.jpg.143056b4aa6de9db0e973108ff512f0b.jpg

I jest to doskonały początek i punkt wyjścia do modyfikacji - wejściowy stopień taki albo różnicowy, źródła prądowe w stopniu różnicowym i zamiast bootstrapu, dodatkowe lokalne sprzężenia, różne stopnie wyjściowe (komplementarne, sziklayi itp). Dzisiaj w pierwszym przybliżeniu tranzystory wyjściowe mogą być darlingtonami, wtedy na 5-6 tranzystorach mamy klasyczny działający układ. Potem można sobie kombinować. 

 ... potem można umierać. i tyle w temacie.

Mistrz Yoda powiedział: Jest Moc! Ale, przede wszystkim Skywalker, jest Moc Mocy i Moc Mocy Mocy, jako pierwsza i druga pochodna i te trzeba posiąść! Wyskakuj z tego kokpitu i bierz się za tabliczkę mnożenia, długa droga przed nami!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.