Jump to content
Winylomaniak

Gramofon Technics Sl 1200GR - Jaka wkładka typu MC?

Recommended Posts

Aby skutecznie osłabić 20Hz filtr subsoniczny czy inaczej rumble filter  pasywny musi zaczynać spadek charakterystyki już ok. 200 Hz. Oczywiście słychać to wyraźnie w przekazie muzycznym jako osłabienie basów. Filtry wyższego rzędu są bardziej nachylone ale niestety realizowane są jako aktywne i trzeba by je wpiąć w szereg z torem wzmocnienia  na stałe. Nie za bardzo mi się to podoba bo wzrosną zniekształcenia, szumy i  zostaje pogmatwana charakterystyka fazowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, bolo_senor napisał:

gdzie tu widzisz jakąś nie ścisłość ?

Każdy wspornik w czasie odczytu płyty wpada w rezonans, jest to nieuniknione, ale niepożądane. Wszystko polega na tym, aby ten rezonans był oddalany od rezonansu obudowy, rezonansu samej płyty, oraz aby amplituda tego rezonansu byłą jak najmniejsza.

Aby odczytując płytę wspornik jak najmniej rezonował, wtedy odczyt będzie jak najlepszy w całym paśmie.

Filtr subsoniczny działa po odczycie, i nie ma żadnego wpływu na to jak drżący wspornik odczytał zawartość w słyszalnym paśmie.

Wspornik to jak chirurg, im mniej mu ręce drżą tym efekt operacji lepszy. Jak spieprzy operacje, to później żaden filtr nie pomoże 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezonans obudowy jest w paśmie do około 4-5Hz, rezonans samej płyty, wynikający z jej niedoskonałości,  na przykład, na ogół niecentryczność, niedokładności wykonania to około 5-7 Hz,  plus rezonans własny ramienia,  z drugiej strony mam 20Hz, to zaczyna się pasmo słyszalne.

Czyli najlepiej byłoby aby szczyt rezonans wspornika wypadał w połowie pomiędzy około 7Hz a 20Hz. przyjmuje się, za optymalne około 10-12 Hz.

Drugim ważnym parametrem jest, aby amplituda tego rezonansu była jak najmniejsza.

Dlatego w końcowym okresie złotej ery płyty winylowej wprowadzano lekkie ramiona, za tym szły wkładki z wysokopodatnymi igłami, wszystko po to, aby szczyt rezonans przesunąć bliżej 10-12 Hz, oraz ramiona z pasywnymi i aktywnymi systemami tłumienia amplitudy rezonansu, aby amplituda rezonansu była jak najmniejsza.

Aby wspomnianemu wcześniej chirurgowi, ręce drżały w bezpiecznym zakresie, i aby drżały jak najmniej. 

Dla przykładu liniowe  gramofony firmy Technics z tego okresu, mają bardzo lekkie ramiona, masa efektywna 9g, wraz z zamontowaną wkładką gramofonowa, która w standardzie TP4 ważyła 6g,  czyli masa efektywna ramienia to tylko 3g. Podatność igły została dobra tak, aby rezonans wypadał właśnie na 12Hz. Podobnie konstruowały swoje gramofony inne firmy, nie tylko w przypadku gramofonów liniowych , a gramofonów ogólnie.

Gramofon Technics SL 1200GR, nie ma żadnego systemu tłumienia amplitudy niepożądanego acz nieuniknionego rezonansu.

Ramię należy do średniociężkich, 12g masy efektywnej,  i dobranie wkładki gramofonowej tak aby rezonans wypadał na np 12Hz, albo w przedziale 10-12Hz, wymaga trochę zachodu. 

Dla przykładu, popularne igły firmy Jico z szlifem SAS, mają podatność 17/100Hz, co daje nam podatność  około 27/10Hz.

Jeśli wkładka waży np 6 gram, np popularna Shure V15 type III, to w przypadku gramofonu Technics 1200 mamy masę efektywną ramienia około 18-19 gram. Da nam to rezonans wspornika na około 7 Hz, kombinacja z lżejszym headshellem co najwyżej w okolicy 8 Hz. Nie jest to najlepszy, że nie powiedzieć zły, pomysł taka kombinacja. 

Lekkie ramię nie znaczy gorsze ramię, i na odwrót, ciężkie ramię nie znaczy lepsze ramię, ważne jest jak dobierzemy do masy efektywnej ramienia podatność igły. To oczywistość, ale należy zawsze o tym pamiętać.

         

  

Edited by Winylomaniak

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
2 godziny temu, Winylomaniak napisał:

Wszystko polega na tym, aby ten rezonans był oddalany od rezonansu obudowy, rezonansu samej płyty,

każdy rezonans jest wywoływany impulsem , jak nie ma 10hz na płycie to i wzmocnienie sygnału rezonansem nie nastąpi. Poza tym ja 10hz nie słyszę.

1 godzinę temu, Winylomaniak napisał:

z drugiej strony mam 20Hz, to zaczyna się pasmo słyszalne.

A masz taki głośniki by 20hz czy 10hz otworzyć bez spadku , z subem chyba nie słuchasz ? Na płycie 20hz normalnie nie ma , więc tym też głowy sobie bym nie zaprzątał.

na podanych wykresach jest pasmo z jakiejś płyty testowej , bo odwzorowana jest riaa , czyli wszystkie częstotliwości były puszczane na tym samym poziomie. Na płycie jest normalnie krzywa riaa odwrócona , także i rezonanse na basie będą mniejsze.

 

1 godzinę temu, Winylomaniak napisał:

Dlatego w końcowym okresie złotej ery płyty winylowej wprowadzano lekkie ramiona, za tym szły wkładki z wysokopodatnymi igłami, wszystko po to, aby szczyt rezonans przesunąć bliżej 10-12 Hz, oraz ramiona z pasywnymi i aktywnymi systemami tłumienia amplitudy rezonansu, aby amplituda rezonansu była jak najmniejsza.

tak ramiona stały się lżejsze , ale z zamiarem ochrony płyt i igły , ale zamiast jednego głównego rezonansu , wykazywały tendencję do wielu mniejszych , równie trudnych do ujarzmienia i problemy ze śledzeniem . W końcu się okazało , że duży nacisk mniej niszczy płyty niż mały i całe te eksperymenta szlag trafił.

 

2 godziny temu, Winylomaniak napisał:

Filtr subsoniczny działa po odczycie, i nie ma żadnego wpływu na to jak drżący wspornik odczytał zawartość w słyszalnym paśmie.

Wspornik to jak chirurg, im mniej mu ręce drżą tym efekt operacji lepszy. Jak spieprzy operacje, to później żaden filtr nie pomoże 😉

 

gdzie on jest zależy od producenta , reszta co wyżej  napisałem , skłania producentów nawet do nie stosowania tego filtru z braku potrzeby.

Edited by bolo_senor

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, bolo_senor napisał:

każdy rezonans jest wywoływany impulsem , jak nie ma 10hz na płycie to i wzmocnienie sygnału rezonansem nie nastąpi. Poza tym ja 10hz nie słyszę.

A masz taki głośniki by 20hz czy 10hz otworzyć bez spadku , z subem chyba nie słuchasz ? Na płycie 20hz normalnie nie ma , więc tym też głowy sobie bym nie zaprzątał.

na podanych wykresach jest pasmo z jakiejś płyty testowej , bo odwzorowana jest riaa , czyli wszystkie częstotliwości były puszczane na tym samym poziomie. Na płycie jest normalnie krzywa riaa odwrócona , także i rezonanse na basie będą mniejsze.

 

tak ramiona stały się lżejsze , ale z zamiarem ochrony płyt i igły , ale zamiast jednego głównego rezonansu , wykazywały tendencję do wielu mniejszych , równie trudnych do ujarzmienia i problemy ze śledzeniem . W końcu się okazało , że duży nacisk mniej niszczy płyty niż mały i całe te eksperymenta szlag trafił.

 

Koniec tematu z mojej strony , bo wypisujesz takie bzdury, a to dlatego że ty tego w ogóle nie rozumiesz,  że nie sposób z tobą prowadzić, jakąkolwiek rozmową na ten temat.

Edited by Winylomaniak

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Winylomaniak napisał:

Koniec tematu z mojej strony , no wypisujesz takie bzdury, że nie sposób z tobą prowadzić, jakąkolwiek rozmową na ten temat.

Może czas się douczyć .

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słusznie wytknięty błąd. Bardziej skupiłem się na 10 Hz niż na typie wkładki. Oczywiście wszystkie wkładki Mofi to wkładki MM, więc moja propozycja nie spełnia wszystkich wymogów. 

Zapraszamy na odsłuchy i do wypożyczeń - www.natemataudio.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Na Temat Audio napisał:

Słusznie wytknięty błąd. Bardziej skupiłem się na 10 Hz niż na typie wkładki. Oczywiście wszystkie wkładki Mofi to wkładki MM, więc moja propozycja nie spełnia wszystkich wymogów. 

Żeby tak jeszcze producent raczył podać informacje, czy podatność która podaje to jest przy 10Hz, czy przy 100Hz 🙂  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Na Temat Audio napisał:

Przy 100Hz

x 1.6, da to podatność około 16/Hz, więc rezonans będzie pomiędzy 8Hz a 9Hz

Za podatna wkładka do tego Technicsa 🙂

Z MM to nadają się te dla DJ od Ortofona, maja sztywne zawieszenie, no ale to nie MC 🙂

 

  

 

Edited by Winylomaniak

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, Winylomaniak napisał:

dlaczego?

bo nie ma stałego , jest tylko orientacyjny od 1,5 do 2 razy.

to nie jest wartość stała , ani nie zmienia się liniowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minut temu, bolo_senor napisał:

bo nie ma stałego , jest tylko orientacyjny od 1,5 do 2 razy.

to nie jest wartość stała , ani nie zmienia się liniowo.

To piszą ci którzy nie maja pojęcia o czym piszą.

Sprawdziłem chyba z ze sto różnych wkładek i wartość 1.6 jest najbliższa prawdy.

Inna sprawa, że to co podają producenci w specyfikacjach to rzadko kiedy pokrywa się pomiarem, poza firmą Ortofon, ci piszą prawdę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Winylomaniak napisał:

To piszą ci którzy nie maja pojęcia o czym piszą.

co ? to ?

11 minut temu, Winylomaniak napisał:

To piszą ci którzy nie maja pojęcia o czym piszą.

Sprawdziłem chyba z ze sto różnych wkładek i wartość 1.6 jest najbliższa prawdy.

Inna sprawa, że to co podają producenci w specyfikacjach to rzadko kiedy pokrywa się pomiarem, poza firmą Ortofon, ci piszą prawdę.

ręce opadają. ty faktycznie gerwazy jesteś.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 16.10.2020 o 22:09, bolo_senor napisał:

co ? to ?

ręce opadają. ty faktycznie gerwazy jesteś.

Powiedz mi, w ilu wkładkach zmierzyłeś rezonans wspornika? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Winylomaniak napisał:

Powiedz mi, w ilu wkładkach zmierzyłeś rezonans wspornika? 

w żadnej , bo nie muszę. Bo to głupota.

Po za tym kłamiesz , bo czym wkładka jest miększa to ten przelicznik jest większy. Bo taka jest fizyka.

Elementy elastyczne zawieszenia wkładki zmieniają swoje właściwości z wiekiem i temperaturą , z termometrem będziesz słuchał ? Tylko po to by te 10hz było ?

A co będzie jak wyjdzie ci 10,5 albo 9,99. Wkładkę zmienisz ?

Pisałem ci , że rezonans jest w okolicy 10hz , po to by nie był w paśmie słyszalnym . I tylko dla tego , czy będzie to12 czy 8hz jeden wuj.

Edited by bolo_senor

Share this post


Link to post
Share on other sites

W dobrej wkładce, ten parametr akurat niewiele się zmienia.

Zobacz, aby zmienić rezonans  z 8 Hz, na 12 Hz, trzeba by masę efektywną zmienić aż o 20 gram 🙂 .

Ten parametr najbardziej zależny od masy efektywnej ramienia.  

Optymalne byłoby 10-12 Hz. Do tego dążono tuż przed wprowadzeniem płyty CD. Tak konstruowała swoje gramofony np Yamaha, Sony, czy np Technics, który cała serię swoich liniowców skonstruował tak aby rezonans wypadał na 12 Hz, podobnie Yamaha,  lekkie ramiona i podatne igły. 

Wprowadzano różne systemy tłumienia i kontroli rezonansu, bo one jest kluczowy dla jakości dźwięku.  

Ten Technics to jest konstrukcja przestarzała technicznie, toporna.    On się dobrze nadaje do wkładek

 dla DJ które mają podatność 9-10 /10Hz, wtedy to działa tak jak działać powinno.

A nie np do Shure V15 type III ,w dodatku z igłą Jico SaS, która ma podatność 17/100Hz, według producenta. W zasadzie to do żadnej igły Jico Sas to ramię nie nadaje się. 

 

 

 

Edited by Winylomaniak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.