Jump to content
barni

Szybki konturowy sub do zestawów podstawkowych MBL

Recommended Posts

Przymierzam się do zakupu zestawów podstawkowych MBL-a  to których będę chciał dopasować subwoofer. Już prawie witałem się z pomysłem zestawów do końca życia czyli 101-ek ale niestety próby przymierzenia ich do mojego salonu spełzły na niczym. Nie ma sensu aby tak duże zestawy stały wciśnięte pod ścianą albo abym ja był wciśnięty pomiędzy nie stojące bo bokach.  Szanse, aby to zagrało w tym pokoju są w zasadzie ujemne, poza tym średnio mam w nim miejsce aby wstawić amplifikację potrafiącą bujnąć te potwory o absurdalnie niskiej skuteczności 82 dB. Może kiedyś w innym domu zmieści się komplet, niemniej w tym na razie mi dobrze 😉  Poza tym wtedy musiałbym mieć kasę na dwa domy 🙂

Poza tym jest jest również druga łyżka dziegciu - nie pasuje mi bas odtwarzany przez te klasyczne przetworniki w podstawie. Raz, że jest ma się wrażenie, że goni on resztę przetworników, dwa - niestety czuć, że to obudowa bass reflex. Dobrze zestrojona ale jednak mająca swój charakter, który człowiekowi wychowanemu od kilkunastu lat na ultraszybkich Focalach w obudowie zamkniętej jednak słabo leży. Czyli jest spowolnienie ataku, lekka poducha subwoferowa na dole i wycofany atak w zakresie wyższego basu. Czyli niestety przy słuchaniu ulubionych nagrań zdecydowanie upośledzony jest narząd ruchu, a u mnie niestety odpowiada on za sporą część przyjemności ze słuchania muzyki. Czyli noga wyczuwającą PRAT słabo dołącza się do odsłuchów. Stąd zaczekam na wersję 101F z jeszcze lepszym basem, a w tej chwili zostaję na podstawkach z dołożonym szybkim subem.

Pytanie więc co polecacie przesłuchać w zakresie subów w obudowie zamkniętej dających świetną odpowiedź impulsową i możliwość bezproblemowego słuchania dowolnie skomplikowanych wygibasów w zakresie basu. Mile widziana możliwość wpływania w sporym stopniu na charakterystykę basu , gdyż będę musiał nieco pomóc pomieszczeniu. Oczywiście adaptacja akustyczna jest przewidziana ale po wstawieniu zestawów, bo wiedza o nich w Polsce jest w zasadzie ujemna. 

Tak z tego co widzę, to w branży Pro Audio sporo jest ciekawych produktów z bardzo zaawansowanym DSP i w obudowie zamkniętej i nie wycenionych na jakiś xxxxxx audiofilskich $ 🙂

- Neumann KH 750 DSP
- Dynaudio 18S - mam tylko wątpliwość co do Dynaudio i szybkości 🙂
- Genelec 7360 APM

Jakieś dodatkowe co wskazania co wpisać na listę do odsłuchów ?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem kiedyś świetny sub firmy Wilson Benesch o nazwie Torus i do tego wzmacniacz Velodyne z DSP, ale to bardzo kosztowna opcja. Jak chcesz zszyć ten sub z tymi MBL-ami?

Edited by sly30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brakuje podstawowa informacja: how much?
Wrogiem jednego subwoofera sa dwa subwoofery, itd...

Czy DIY wchodzi w rachube? Wtedy mozesz uzyc najbardziej zaawansowanych DSP, ktorych nie znajdziesz w zadnym gotowcu (ale wymagajacych znajomosci materii)

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Myślałem nawet o DIY wlasnie na hevlarowych Focalach, ktore lubie i mozna jeszcze kupić z drugiej ręki z jakiś niezrealizowanych projektów ale wlasnie zastanawiałem sie nad realnością zrobienia w nich tego DSP do wzmaka w klasie D. Sa jakies gotowe takie DSP-ki ze wzmacniaczem ? Poza tym DIY ma zasadniczą wadę - nie posłucham przez wejściem w temat.

Zszycie na poziomie pre - mam dwie pary wyjść XLR na końcówki do biampingu, wiec jedna idzie na końcówki dla zestawów, druga do suba.


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim wypadku wybudowal bym dwa subwoofery napedzane albo jednym wspolnym modulem stereo Hypex Fusion Amp FA 502 albo dwoma oddzielnymi FA501

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Maja 500W na kanal i sa sterowane dobrym procesorem DSP . Mozesz sobie zaladowac program do sterowania tego procesora (nazywa sie HFD Hypex Filter Design) i wyprobowac go ofline, to wtedy poznasz jego mozliwosci przed zakupem


IMG_5114.thumb.png.8ffe3b60eaf36d81bf939873ffcd5c87.pngIMG_5115.thumb.png.040305463690d9ea88b71de979b5ea6d.png

HFD


Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, barni napisał:

 

Pytanie więc co polecacie przesłuchać w zakresie subów w obudowie zamkniętej dających świetną odpowiedź impulsową i możliwość bezproblemowego słuchania dowolnie skomplikowanych wygibasów w zakresie basu. Mile widziana możliwość wpływania w sporym stopniu na charakterystykę basu , gdyż będę musiał nieco pomóc pomieszczeniu.

 

 

 

 

Zainteresuj się nowym wytworem SVS SB-2000 Pro ma to wbudowane jakieś DSP, nie wiem na ile precyzyjne. Dwa subwoofery to zdecydowanie lepiej niż jeden np. SVS 3000

Miałem kiedyś SVS 2000 i 3000. Myślę, że mógłbym z nimi żyć. Schodzą naprawdę nisko i grają raczej czysto. SVS 3000, którego miałem posiadał DSP, ale nie testowałem, bo mam DSP we wzmacniaczu. Jedyny powód dla którego odesłałem tego suba to buczenie wzmacniacza (myślę, że to to przypadłość tej konkretnej sztuki).

Edited by mojave

Share this post


Link to post
Share on other sites

JL Audio jest niezly. Mialem kilka w samochodach i dwa DIY, ale to sa raczej te „przyjemne“ niz te suche, konturowane.

Ze studyjnych ciekawe sa tez Geithain i ADAM


Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


BTW.
Ciekawym uzupelnieniem do takich omnidirektionalnych glosnikow jak MBL moze byc Sub w obudowie otwartej Open Baffle U-Frame. Wlasnie swiadomie przesiadlem sie z obudowy zamknietej na OB i nie zaluje

Warunek: masz na to miejsce. Ale do MBL tez potrzebujesz miejsce

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, xajas napisał:

Wlasnie swiadomie przesiadlem sie z obudowy zamknietej na OB i nie zaluje

Podoba mi się ta opcja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Barni, porozmawiaj z Maćkiem z SoundClubu, uważam, że on naprawdę się zna na doborze i strojeniu Suba do pomieszczenia. Do tego ma ofertę, ale przede wszystkim dostroi dźwięk u Ciebie w pokoju i systemie. 
pozdrawiam Włodek 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, xajas napisał:


BTW.
Ciekawym uzupelnieniem do takich omnidirektionalnych glosnikow jak MBL moze byc Sub w obudowie otwartej Open Baffle U-Frame. Wlasnie swiadomie przesiadlem sie z obudowy zamknietej na OB i nie zaluje

Warunek: masz na to miejsce. Ale do MBL tez potrzebujesz miejsce

Czy są na rynku dostępne jakieś gotowe, przystępne cenowo konstrukcje tego typu? Wiem, że Stainway-Lyngdorf ma coś takiego, ale cena z ich wzmacniaczami robi się chyba 6-cio cyfrowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy są na rynku dostępne jakieś gotowe, przystępne cenowo konstrukcje tego typu? Wiem, że Stainway-Lyngdorf ma coś takiego, ale cena z ich wzmacniaczami robi się chyba 6-cio cyfrowa.

To najprostsza konstrukcja do zmajstrowania z wszystkich typow obudow

To tylko „skrzynka“ otwarta z tylu


IMG_5124.jpgIMG_5128.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak taka konstrukcja wypada pod względem basu w porównaniu z konstrukcją zamkniętą, tak na ucho? Z tego co gdzieś doczytałem to nie generuje słyszalnych harmonicznych. Widzę chyba, że kable bezpośrednio do wzmacniacza bez filtrów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kaviter napisał:

Posłuchaj APS SUB15

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

albo skoro tak Ci leżą Zollery i kevlar upoluj Onkena

Fajny ale to bass reflex i głośnik raczej basowy nie subbasowy.

Ten sam projektant, bardziej subbas niż bas:

 

12240207_1005720389450367_6613803842551099857_o.thumb.jpg.7cfbb214b0c15f4ad84ec6b11310f34d.jpg

Wombat Sveda Audio, mam w domu polecam, jestem fanem twardego mocnego basu. Długo szukałem rozwiązania które da mi szybką i mocną podwójną stopę perkusji. Sub podoba mi się tak bardzo, że jak dozbieram kiedyś kasę to kupie sobie drugi.

 

A no i zapomnij o subie bez pomiarów i poprawnego ustawienia. Obecnie mam tak, że jak przesunę go o metr w bok to jest kicha.

Edited by S0nic
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odzew.

Z racji tego, że sub "gotowiec" stałby kilka ładnych metrów od zestawów preferuję raczej te z wejściami XLR. Poza tym zakładam, ze chcę się poruszać startowo w okolicach ok 10 tys zł. Chyba, że wyjdzie, że nic ciekawego w tym pułapie nie ma co będzie mi odpowiadać - wtedy będziemy dosypywać kasy do projektu. MBL-e konstrukcją budżetową zdecydowanie nie są, ładna akustyka do salonu tym bardziej 🙂

Szczerze mówiąc w miejscu jednego JL Audio Fathom lub Torusa wolałbym dwa suby pracujące w stereo. Wiem, że bas teoretycznie jest pozbawiony lokalizacji, ale tylko teoretycznie. Lokalizacja pojawia się jak przechodzimy w zakres wyższego basu, stąd na pewno lepiej będzie brzmieć zestaw, gdzie basista nie będzie migrował pomiędzy miejscem lokalizacji suba a jednym z głośników stereo.

Na OB niestety nie mam miejsca, a MBL-e w wersji podstawkowej właśnie nie potrzebują aż tyle miejsca, aby rozwinąć skrzydła w porównaniu do tych dużych 101-ek. Stąd też była decyzje o pójściu w ich kierunku. Poza tym zawsze podobało mi się oderwanie dźwięku w przypadku podstawek, a te MBL-owe dzieki swojej konstrukcji wydaje się, że moment wejścia w kompresję mają mocno przesunięty w kierunku wyższych SPL. Poza tym wokale, ta zjawiskowa  scena MBL-i i fizjologiczna przyswajalność tego dźwieku to jest coś co otwiera mi porfel stąd kurs w ich kierunku 😉  Więc zakładam, ze przy współpracy z dobrym subem da się z przyjemnością posłuchać Kari Bremnes jak i wyskoczyć na koncert Prodigy 😉 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, barni napisał:

Dzięki za odzew.

Z racji tego, że sub "gotowiec" stałby kilka ładnych metrów od zestawów preferuję raczej te z wejściami XLR. Poza tym zakładam, ze chcę się poruszać startowo w okolicach ok 10 tys zł. Chyba, że wyjdzie, że nic ciekawego w tym pułapie nie ma co będzie mi odpowiadać - wtedy będziemy dosypywać kasy do projektu. MBL-e konstrukcją budżetową zdecydowanie nie są, ładna akustyka do salonu tym bardziej 🙂

Szczerze mówiąc w miejscu jednego JL Audio Fathom lub Torusa wolałbym dwa suby pracujące w stereo. Wiem, że bas teoretycznie jest pozbawiony lokalizacji, ale tylko teoretycznie. Lokalizacja pojawia się jak przechodzimy w zakres wyższego basu, stąd na pewno lepiej będzie brzmieć zestaw, gdzie basista nie będzie migrował pomiędzy miejscem lokalizacji suba a jednym z głośników stereo.

Na OB niestety nie mam miejsca, a MBL-e w wersji podstawkowej właśnie nie potrzebują aż tyle miejsca, aby rozwinąć skrzydła w porównaniu do tych dużych 101-ek. Stąd też była decyzje o pójściu w ich kierunku. Poza tym zawsze podobało mi się oderwanie dźwięku w przypadku podstawek, a te MBL-owe dzieki swojej konstrukcji wydaje się, że moment wejścia w kompresję mają mocno przesunięty w kierunku wyższych SPL. Poza tym wokale, ta zjawiskowa  scena MBL-i i fizjologiczna przyswajalność tego dźwieku to jest coś co otwiera mi porfel stąd kurs w ich kierunku 😉  Więc zakładam, ze przy współpracy z dobrym subem da się z przyjemnością posłuchać Kari Bremnes jak i wyskoczyć na koncert Prodigy 😉 

 

2 suby 15 cali w OZ, oczywiście xlr i będziesz Pan zadowolony. 🙂

E: które MBL chcesz kupić?

Edited by S0nic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słuchałem w zasadzie prawie wszystkich oprócz 120, które chce wybrać 🙂

Słuchałem 126 u Andrzeja Saka z HiendAll w Poznaniu, zagrały świetnie - zjawiskowa MBL-owa scena i stereofonia, świetna detaliczna i rozdzielcza góra, może nieco za ostra na mój gust ale spokojnie do ogarnięcia kablami. Bas bardzo fajny jak na wielkość zestawu i co najważniejsze ucięty tam gdzie powinien być ucięty, bez udawania jego większej objętości wspomaganiem tunelem bass reflexu. Jednak w ich przypadku musiałbym iść dosyć wysoko z subem. Wtedy zszycie wyjdzie w zakresie średniego basu i PRAT może pójść w ..... Grały też one albo ich starszy odpowiednik na ostatnim AS w jakiejś małej klitce na końcu korytarza gdzie wystawiała się firma robiąca transport PC i własne wzmacniacze. Grało to tak obłędnie, że nie chciało mi się z niego wychodzić.

Słuchałem też 111F kilka razy na Audio Show i ostatnio w HiFi Reference. Dla mnie to jakiś skok w bok MBL-a albo ciągnie je w dól wzmocnienie z jakim są zestawiane. Nigdy mi te 111 nie podchodziły z racji tego, że model niższy grał po prostu o wiele lepiej i bardziej spektakularnie mimo mniejszych wymiarów.  Te 111F ani nie miały jakiejś szczególnej stereofonii, ani wokali, a ich bas "pokojowy" bardziej mi przeszkadzał niż pomagał brzmieniu. W zasadzie to firmowo grał tweeter, który trzymał klasę a reszta jakoś niekoniecznie. Bas "pokojowy" bo wypchnięty z tych wooferów bo bokach gdzieś się wałęsał po pomieszczeniu ale bez ataku, faktury i detalu. Miałem wrażenie, że dla uzyskania wolumenu odcięto nieco wyżej te przetworniki radialne i więcej energii poszło w klasyczny bas a akurat magię MBL-a robią te przetworniki dookólne. A że przy okazji miejsce na woofer wygląda na sporo większe  niż sam woofer w środku to efekt wyszedł jak wyszedł (zdjęcie z netu poniżej). Albo mnie grające frontem woofery Focala przyzwyczaiły do innego charakteru zbliżonego do tego co słyszysz na koncertach rockowych, a 111F to zdecydowanie nie ten kierunek.

Oczywiście te odsłuchy jak i kilkukrotne 101-ek miały zasadniczą wadę - każdy był zrealizowany w innych warunkach akustycznych, a te dla tych zestawów mają decydujące znaczenie. Co ciekawe mam wrażenie, że one lepiej się otwierają w pomieszczeniach jasnych niezaadoptowanych niż w napakowanych ustrojami pod uzyskanie dużego tłumienia dla zestawów klasycznych.

Oczywiście brzmienie MBL-a jest a swój sposób zrobione pod przyjemność słuchania muzyki. Wokale są nieco większe, nie są tak punktowo zlokalizowane ale jednocześnie ich prawdziwość, separacja, odwzorowanie planów są po prostu magiczne. Akurat mam też starsze monosy MBL-a i tam też jest podobny sposób budowania dźwięku i do tego kapitalny bas. Monosy są na przeglądzie i mam przejściowo 2 x ATC P1 które potrafią przyłożyć ale przy tych MBL-ach brzmią trochę jak napakowani chłopcy z blokowej siłki przy Miku Tysonie, który schował się pod bluzą z kapturkiem i czeka na zaczepkę. Mam nadzieje tylko, że dadzą radę tym podstawkom, bo bujnięcie tych radiali do nie lada wyzwanie.

20180122_1154441_14068.jpeg

 

Edited by barni
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak taka konstrukcja wypada pod względem basu w porównaniu z konstrukcją zamkniętą, tak na ucho? Z tego co gdzieś doczytałem to nie generuje słyszalnych harmonicznych. Widzę chyba, że kable bezpośrednio do wzmacniacza bez filtrów.

Z tylu mam 18“ w obudowie zamknietej (100L).


IMG_5122.thumb.jpg.e2b2dab4b124410fe8c3ee99d8f17a02.jpg

Tutaj porownanie pomiaru w bliskim polu bez jakiejkolwiek korekcji i bez wygladzania
Czerwony to odgroda U-Frame
Zielony to obudowa zamknieta

IMG_5130.thumb.jpg.88b5563edf2bd458e4a5ac39a4b114dc.jpg 

Odgroda ma bardziej rownomierny przebieg pasma i o dziwo nizsza czestotliwosc granicznaAby zlinearyzowac ich przebieg czestotliwosci wystarczyl JEDEN (!!!) EQ

Czerwony przed linearyzacja
Brazowy po linearyzacji
IMG_5131.thumb.jpg.32be15a2f727fcca14469615ba356815.jpg

Kable bezposrednio do koncowek, bo calosc jest sterowana aktywnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, xajas napisał:


Z tylu mam 18“ w obudowie zamknietej (100L).


IMG_5122.thumb.jpg.e2b2dab4b124410fe8c3ee99d8f17a02.jpg

Tutaj porownanie pomiaru w bliskim polu bez jakiejkolwiek korekcji i bez wygladzania
Czerwony to odgroda U-Frame
Zielony to obudowa zamknieta

IMG_5130.thumb.jpg.88b5563edf2bd458e4a5ac39a4b114dc.jpg 

Odgroda ma bardziej rownomierny przebieg pasma i o dziwo nizsza czestotliwosc granicznaAby zlinearyzowac ich przebieg czestotliwosci wystarczyl JEDEN (!!!) EQ

Czerwony przed linearyzacja
Brazowy po linearyzacji
IMG_5131.thumb.jpg.32be15a2f727fcca14469615ba356815.jpg

Kable bezposrednio do koncowek, bo calosc jest sterowana aktywnie

Na wykresach wydaje się różnica nie jest jakaś kolosalna, na zielonym ten ząbek to chyba częstotliwość rezonansowa pudła. Bardziej interesują mnie harmoniczne, na ile mniejsze są dla konstrukcji otwartej. Dziś zrobiłem u siebie proste pomiary: podałem sygnał sinusoidy na kolumny (+ suby) i analizatorem widma na tablecie obserwowałem wyniki. W przypadku 25 Hz 2ga harmoniczna była wyraźna, ale niższa (wynik też jest mocno zależny od pozycji pomiarowej w pokoju). Dla wyższych częstotliwości harmoniczne stawały się zdecydowanie mniej słyszalne.

25 Hz.jpg

40 Hz.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te „harmoniczne“, ktore tutaj mierzysz twoim „spektrografem“, sa raczej specyficzne dla pomieszczenia a nie konstrukcji obudowy. To pochodne pdstawowego modu, ktore w zaleznosci od wytlumienia pomieszczenia beda mocniej albo slabiej pobudzane.
Mozna by sie „sprzeczac“, ktory typ obudowy przy optymalnym ustawieniu pobudza w najmniejszym stopniu mody pomieszczenia.

Moja opinia: OB
Wlasnie wczoraj zakonczylem wielogodzinna sesje „pomiarowo-setupowa“. O polnocy bylem gotowy. Potem chcialem tylko krotko posluchac by sprawdzic wynik.
Skoczylem o 5:00 rano, nie mozna sie oderwac.
Brakuje mi slow, odgrody to bas „zjawiskowy“!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.11.2020 o 22:00, xajas napisał:

Tutaj porownanie pomiaru w bliskim polu bez jakiejkolwiek korekcji i bez wygladzania
Czerwony to odgroda U-Frame
Zielony to obudowa zamknieta

IMG_5130.thumb.jpg.88b5563edf2bd458e4a5ac39a4b114dc.jpg 

Odgroda ma bardziej rownomierny przebieg pasma i o dziwo nizsza czestotliwosc granicznaAby zlinearyzowac ich przebieg czestotliwosci wystarczyl JEDEN (!!!) EQ

Czerwony przed linearyzacja
Brazowy po linearyzacji
IMG_5131.thumb.jpg.32be15a2f727fcca14469615ba356815.jpg

Problem z dipolem jest taki, że pomiar w polu bliskim jest niereprezentatywny. W takich warunkach punkty promieniujące tylnej strony membrany są istotnie dalej niż przedniej, więc dipolowe odejmowanie się tyłu od przodu nie będzie tak zaznaczone. A jak odejdziemy dalej od głośnika, wtedy tył bardziej zrównuje się z przodem amplitudowo i odejmowanie jest znacznie skuteczniejsze, zwłaszcza na niższym basie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

barni.

Temat przerabialem.chcialem to samo co Ty ,ale do Sonus Fabera Electa Amator2.

Zdecydowanie potrzebne byly 2 suby.Kilka podejsc z roznymi subami.

Ogromne problemy ze "zszyciem" pasm,oraz z ustawieniem.

Zrezygnowalem z tego,kupilem pelnopasmowe kolumny Thiel CS6.

Obudowa zamknieta,bas 28Hz -3dB.

Pozdrawiam

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Barni,

Systemy sub-sat na monitorach BR mają jedną zasadniczą wadę. Otóż poniżej strojenia obudowy monitora (typowo przy 40 - 50Hz), jego wytrzymałość mocowa drastycznie spada. Głośnik pracuje jakby w ogóle nie miał obudowy, rura BR niejako akustycznie "zwiera" przód membrany z tyłem.

Dlatego dodając suba "równolegle", bez ingerencji w tor sygnałowy źródło -> monitory, dostajemy dziwną sytuację kiedy mocny sub dałby radę odtworzyć niskie i głośne zejścia organów, ale jednocześnie membrana monitora będzie latać jak szmata na takim sygnale i nawet grozić zniszczeniem. O filtrowaniu grzebieniowym od przesunięć fazowych i nakładania się pasm już nie wspomnę. DSP w subie może coś na to ostatnie zaradzi, a może nie.

Zatkanie BR rozwiązuje problem, ale tylko połowicznie, a może nawet ćwiartkowo. Natomiast wprowadzenie filtru highpass w tor sygnałowy monitora i zrobienie podziału sub-sat tak samo starannego jak każdy inny w zespole wielodrożnym to już wyższa szkoła jazdy.

Dlatego potwierdzam to, co pisze Tomek7776.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, misiomor napisał:

@ Barni,

Systemy sub-sat na monitorach BR mają jedną zasadniczą wadę. Otóż poniżej strojenia obudowy monitora (typowo przy 40 - 50Hz), jego wytrzymałość mocowa drastycznie spada. Głośnik pracuje jakby w ogóle nie miał obudowy, rura BR niejako akustycznie "zwiera" przód membrany z tyłem.

Dlatego dodając suba "równolegle", bez ingerencji w tor sygnałowy źródło -> monitory, dostajemy dziwną sytuację kiedy mocny sub dałby radę odtworzyć niskie i głośne zejścia organów, ale jednocześnie membrana monitora będzie latać jak szmata na takim sygnale i nawet grozić zniszczeniem. O filtrowaniu grzebieniowym od przesunięć fazowych i nakładania się pasm już nie wspomnę. DSP w subie może coś na to ostatnie zaradzi, a może nie.

Zatkanie BR rozwiązuje problem, ale tylko połowicznie, a może nawet ćwiartkowo. Natomiast wprowadzenie filtru highpass w tor sygnałowy monitora i zrobienie podziału sub-sat tak samo starannego jak każdy inny w zespole wielodrożnym to już wyższa szkoła jazdy.

Dlatego potwierdzam to, co pisze Tomek7776.

Nie chcę tu niczego reklamować, ale do zakupienia subów sprowokował mnie wzmacniacz z DSP i korektą pomieszczenia Lyngdorf. Zszycie subwooferów w tym przypadku jest dziecinie proste, podajesz tylko częstotliwości graniczne i wzmacniacz sam wszystko idealnie dopasowuje i skleja. W tej chwili posiadam dwa REL-e S2, ale zawsze może być lepiej 🙂,  korci mnie więc coś takiego co zrobił Xajas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, tomek7776 napisał:

barni.

Temat przerabialem.chcialem to samo co Ty ,ale do Sonus Fabera Electa Amator2.

Zdecydowanie potrzebne byly 2 suby.Kilka podejsc z roznymi subami.

Ogromne problemy ze "zszyciem" pasm,oraz z ustawieniem.

Zrezygnowalem z tego,kupilem pelnopasmowe kolumny Thiel CS6.

Obudowa zamknieta,bas 28Hz -3dB.

Pozdrawiam

Jak wyglądały próby zszycia?

2 godziny temu, misiomor napisał:

@ Barni,

Systemy sub-sat na monitorach BR mają jedną zasadniczą wadę. Otóż poniżej strojenia obudowy monitora (typowo przy 40 - 50Hz), jego wytrzymałość mocowa drastycznie spada. Głośnik pracuje jakby w ogóle nie miał obudowy, rura BR niejako akustycznie "zwiera" przód membrany z tyłem.

Dlatego dodając suba "równolegle", bez ingerencji w tor sygnałowy źródło -> monitory, dostajemy dziwną sytuację kiedy mocny sub dałby radę odtworzyć niskie i głośne zejścia organów, ale jednocześnie membrana monitora będzie latać jak szmata na takim sygnale i nawet grozić zniszczeniem. O filtrowaniu grzebieniowym od przesunięć fazowych i nakładania się pasm już nie wspomnę. DSP w subie może coś na to ostatnie zaradzi, a może nie.

Zatkanie BR rozwiązuje problem, ale tylko połowicznie, a może nawet ćwiartkowo. Natomiast wprowadzenie filtru highpass w tor sygnałowy monitora i zrobienie podziału sub-sat tak samo starannego jak każdy inny w zespole wielodrożnym to już wyższa szkoła jazdy.

Dlatego potwierdzam to, co pisze Tomek7776.

W przypadku kolumn DYI to klasyczny zestaw 3-way jest OK bo możesz sobie ustawić wypadkową głośnik basowy-pomieszczenie wg uznania, tak, żeby to miał ręce i nogi i żeby brzmiało wg twoich oczekiwań. Wrzucając "sklepowe" kolumny bez korekcji do salonu bez prawdziwej adaptacji akustycznej ma się losowy bas.

 

Moim zdaniem do normalnego salonu zestaw sub-sat jest dobrym pomysłem ale pomiar jest niezbędny. Nie wyobrażam sobie ustawiania  tego na ucho.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, misiomor napisał:

@ Barni,

Systemy sub-sat na monitorach BR mają jedną zasadniczą wadę. Otóż poniżej strojenia obudowy monitora (typowo przy 40 - 50Hz), jego wytrzymałość mocowa drastycznie spada. Głośnik pracuje jakby w ogóle nie miał obudowy, rura BR niejako akustycznie "zwiera" przód membrany z tyłem.

Dlatego dodając suba "równolegle", bez ingerencji w tor sygnałowy źródło -> monitory, dostajemy dziwną sytuację kiedy mocny sub dałby radę odtworzyć niskie i głośne zejścia organów, ale jednocześnie membrana monitora będzie latać jak szmata na takim sygnale i nawet grozić zniszczeniem. O filtrowaniu grzebieniowym od przesunięć fazowych i nakładania się pasm już nie wspomnę. DSP w subie może coś na to ostatnie zaradzi, a może nie.

Zatkanie BR rozwiązuje problem, ale tylko połowicznie, a może nawet ćwiartkowo. Natomiast wprowadzenie filtru highpass w tor sygnałowy monitora i zrobienie podziału sub-sat tak samo starannego jak każdy inny w zespole wielodrożnym to już wyższa szkoła jazdy.

Dlatego potwierdzam to, co pisze Tomek7776.

Ale przecież dołożenie suba nie zmienia w żaden sposobu zasilania sygnałem zestawu podstawkowego. Mam pre z dwoma parami wyjść XLR. Na jednej idą monobloki do podstawek MBL-a, druga idzie do aktywnej amplifikacji subwoofera.  Dlaczego nagle woofer w podstawce miałby "latać jak szmata", przecież on odtwarza dokładnie to samo w wersji z podłączonym subwooferem jak i bez niego. Subwoofer wspomaga uzyskanie w pomieszczeniu basu, którego nie jest w stanie dostarczyć zestaw podstawkowy. Oczywiście kluczowa jest kwestia zszycia suba z zestawami, czyli wymagane są duże możliwości regulacji po stronie suba. Stąd celuje w takie z wbudowanym DSP, bo tam można wpływać nawet na stromość charakterystyki filtra.

Efekt niekontrolowanej pracy przetwornika daje błędne zestrojenie bass reflexu, a nie dołożenie w pomieszczeniu subwoofera. Nie zauważyłem nigdy, aby tego typu problem dotyczył MBL-a, poza tym tam nawet w tej większej podstawce sa dwa 6,5 calowe woofery pracujące w konfiguracji push push, wiec ma co zrobić średni bas. Pomijając, że mają jeszcze dosyć komfortowe warunki pracy bo od coś koło 600 Hz pracuje już ten przetwornik radialny.

Edited by barni

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, tomek7776 napisał:

brak spojnosci dzwieku.a robili to fachowcy z branzy.

ogolnie regres..

To jest efekt, pytam jak wyglądała ta próba, był pomiar?

Jakie suby?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.