Skocz do zawartości
IGNORED

Klon Sansui AU-70 - Reduktor Szumu


yacool1975

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawy rysunek przesłał Gregsta. Daje mi to trochę do myślenia. 

Patrząc na szerokość nawoju uzwojeń wtórnych, to np. przy 37 zwojach DNE0.5, uzwojenie zajmie jakieś 19mm na karkasie. 28 zwojów - jakieś 15mm. To niewiele. Nie wpływa to na optymalne działanie transformatora. Może trzeba jednak to nawinąć bifilarnie, lub dwa uzwojenia jedno obok drugiego, na tej samej warstwie, łączone równolegle, zgodnie z rysunkiem Gregsta? Moje kolejne przemyślenia przedstawiam na załączonym rysunku (v3). 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z rysunku @Gregsta wynika, przynajmniej tak to wygląda na wykresach, zastosowanie podwójnego uzwojenia odwraca nachylenia indukcji i pojemności. W cewkach nawijanych bifilarnie pola magnetyczne wytwarzane przez prąd elektryczny znoszą się wzajemnie, obniża to impedancję i podnosi pojemność pasożytnicza. Nie jestem pewien czy to porządne zjawisko w transformatorach głośnikowych. Jednak cały ten układ ze sprzężeniem zwrotnym realizowanym przez katody i uzwojenie wtórne transformatora, może tego wymaga? Prąd stały płynie przez uzwojenie pierwotne, anody, katody, wtórne do masy. Oznacza to, że wtórne również oddziaływuje odwrotnym polem magnetycznym do pola magnetycznego uzwojenia pierwotnego, to jest ujemne sprzężenie zwrotne. Co miałoby tu do roboty uzwojenie bifilarnie? Nie rozumiem tego, może zapobiega nasyceniu rdzenia? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem / tłumaczenie google:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

1. Filozofia projektowania produktów

Celem Hashimoto Electric jest dostarczanie najlepiej brzmiących i najwyższej jakości lampowych transformatorów audio z 21 technologiami opartymi na ponad sześćdziesięciu latach gromadzonych doświadczeń. Jakby (w rzeczywistości jest) świetnym instrumentem muzycznym, każdy transformator Hashimoto jest dosłownie ręcznie robiony przez doświadczonych pracowników. Jakby (jest) świetnym instrumentem muzycznym, każda część transformatorów Hashimoto jest starannie dobierana i sprawdzana. Wreszcie, jakby (był) świetnym instrumentem muzycznym, najważniejszym aspektem produkcji Hashimoto jest sposób, w jaki jest on budowany, a nie to, co jest używane do budowy. Główny inżynier Hashimoto Electric, pan Takao Ishiguro, z dumą wspomniał mi, że inżynieria odwrotna jest prawie niemożliwa w przypadku produktów Hashimoto: „Czy ktoś mógłby przebudować Stradivariusa, po prostu rozbierając go na części i dowiadując się, co to jest”.

Inżynierowie Hashimoto preferują całościowe podejście do projektowania produktu – badanie każdej możliwej części do użycia, testowanie optymalnych mierzalnych cech produktów i wreszcie odsłuchiwanie wyników dźwiękowych – najbardziej krytyczne kryteria. Nawet jeśli nowy produkt wykazuje najlepsze mierzalne cechy, ten produkt może zostać odrzucony, jeśli jest gorszy dźwiękowo od innych możliwych produktów. Innymi słowy, najwyższym priorytetem przy projektowaniu transformatorów Hashimoto jest uzyskanie najbardziej realistycznego dźwięku muzycznego w oparciu o zgromadzone technologie i sprawdzone metodologie. Inżynierowie Hashimoto wolą podejście krok po kroku, niż kładą zbyt duży nacisk na jedynie drogi lub egzotyczny materiał. Na przykład, Inżynierowie Hashimoto celowo unikają używania srebrnego drutu, ponieważ odkryli, że faktycznie pogarsza on dźwięk w porównaniu z tradycyjnym drutem miedzianym. Innym dobrym przykładem jest to, że Hashimoto nie używa rdzeni permalloy. Dzieje się tak dlatego, że rdzenie permalloyowe są słabe w niższych częstotliwościach, przez co ostateczny dźwięk jest zwykle niezrównoważony, mimo że rdzenie permalloyowe dają piękny dźwięk o wysokich i średnich zakresach.   

Orientacja dźwiękowa Hashimoto była długoterminowym celem i tradycją ery Sansui. Pan Ichiro Ohshima, który był high-end product managerem w Sansui od połowy lat 80. do 2000 r., wspomniał mi, że „Łatwo jest zaprojektować wzmacniacz, który ma doskonałe mierzalne właściwości. Ale bardzo trudno jest zbudować wzmacniacz, który brzmi dobrze pod te same parametry techniczne." Z powodu tego dążenia do filozofii „dobrego dźwięku”, Sansui dołożyło tak wielu starań, aby wyeliminować dwa główne źródła zniekształceń dźwięku; wibracje fizyczne i problemy z uziemieniem w latach 90-tych.                       

Inżynierowie Sansui dążą do pogoni, inżynierowie Hashimoto kładą duży nacisk na wyeliminowanie fizycznych wibracji i odcięcie zewnętrznych szumów elektrycznych. Inżynierowie Hashimoto uważają, że są to dwa główne elementy wprowadzania znaczących różnic w lepszy dźwięk. Na przykład, rdzenie transformatorów wyjściowych/wejściowych Hashimoto są wypełnione smołą, a nie przechowywane w litym plastiku lub żywicy epoksydowej, ponieważ inżynierowie Hashimoto odkryli, że smoła na bazie oleju jest lepszym materiałem do pochłaniania wibracji fizycznych. Innym dobrym przykładem są transformatory Hashimoto MC, które składają się z trzech warstw izolacji wewnętrznych o dwóch różnych gęstościach mikrowosku, aby zminimalizować pochłanianie zewnętrznych wibracji oraz szumów elektromagnetycznych.             

Jeszcze zanim Hashimoto rozpoczęło działalność w zakresie markowych transformatorów lampowych, Hashimoto produkowało transformatory mocy klasy szpitalnej, które wymagają najniższego poziomu hałasu, aby dostarczać najczystszą energię do czułego sprzętu medycznego. Istotą tej technologii jest tak zwana „Multiple Balanced Shield”, a Hashimoto wykorzystał tę technologię do zaprojektowania swoich dławików i transformatorów mocy, aby uzyskać bardzo niski poziom szumów i szumów. W rezultacie połączenie transformatorów zasilających Hashimoto i transformatorów przepuszczających sygnał zapewnia optymalną jakość dźwięku przy najniższych wnioskach przydźwięku, szumu i wibracji. To jest właśnie powód, dla którego Hashimoto zaleca stosowanie we wzmacniaczu wszystkich transformatorów Hashimoto.

 

2. Transformatory wyjściowe

Dwie z najważniejszych kwestii związanych z projektowaniem transformatorów wyjściowych to dobór rdzenia i techniki uzwojenia. Większość głównych transformatorów wyjściowych Hashimoto, z wyjątkiem mniejszych transformatorów, takich jak 15 W w PP lub 7 W w SE, jest skonstruowanych z równoległym podwójnym rdzeniem Cut-Core, tworząc rdzeń typu shell. Materiał rdzenia to 0,27 mm Orient Core Hi-B, który jest ulepszoną kierunkową stalą krzemową, z Nippon Steel Corporation z 1,10 W/kg Stratą żelaza w materiale przy 1,7 T/50 Hz (dla porównania grubość i Strata w materiale w popularnych materiałach M3, M4, M5, M6 to odpowiednio 0,27 mm/1,3, 0,27 mm/1,4, 0,3 mm/1,5, 0,3 mm/1,65 przy 1,7 T/50 Hz). 
 
Jak wspomniano wcześniej, inżynierowie Hashimoto celowo unikają stosowania rdzeni permalloy lub amorficznych. Dzieje się tak, ponieważ ustalili, że Oriental Core Hi-B zapewni lepszą i bardziej zrównoważoną jakość dźwięku, jeśli inne ważne czynniki; takie jak uzwojenia rdzenia, materiał izolacyjny i wypełniający oraz ogólna konstrukcja obudowy są zaprojektowane prawidłowo.

Techniki nawijania rdzenia Hashimoto, które zostały zgromadzone przez ponad 60 lat doświadczeń, powinny być największym atutem inżynierów Hashimoto. Hashimoto odziedziczył najwyższej jakości technologie transformatorowe od Sansui pod koniec lat 70-tych, a następnie przez ostatnie trzydzieści kilka lat Hashimoto doskonalił swoje umiejętności. Zasadniczo podstawowe techniki nawijania są wynikiem wielu prób i błędów. To jest miejsce, w którym skumulowane doświadczenia powinny liczyć się najbardziej i to jest miejsce, w którym pojawią się subtelne różnice dźwiękowe w zależności od głębi umiejętności inżynierów.  

Ostatecznym celem techniki uzwojenia rdzenia jest określenie najlepszego schematu minimalizacji indukcyjności rozproszenia i pojemności rozproszenia. Indukcyjność rozproszenia można zmniejszyć przez naprzemienne mieszanie uzwojenia pierwotnego i wtórnego w kilku warstwach; nazywa się to metodą podziału poziomego. Jednak zbyt wiele warstw poziomych zwiększy pojemność błądzącą. W celu zmniejszenia pojemności rozproszonej uzwojenia wtórne można podzielić na sekcje w każdej warstwie; nazywa się to metodą podziału pionowego. Jednak w tym czasie zbyt wiele podziałów pionowych zwiększy indukcyjność rozproszenia. Dlatego inżynierowie Hashimoto muszą określić optymalny punkt mieszania metody podziału poziomego i pionowego. Specjalnie dla transformatora o wysokiej impedancji pierwotnej, zbyt wiele podziałów poziomych zwiększy niepożądaną pojemność błądzącą; w ten sposób technika podziału pionowego staje się istotnym czynnikiem przy projektowaniu wysokiej jakości transformatora o wysokiej impedancji pierwotnej.    

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

  Relacja między metodą poziomego i pionowego podziału: z MJ Feb 2002 Issue, strona 133

Inną kwestią, która sprawia, że uzwojenie rdzenia jest bardziej złożone, jest fakt, że wtórne transformatora wyjściowego Hashimoto mają wyjścia 4, 8 i 16 omów. Te trzy niezależne uzwojenia wyjściowe mogą nieznacznie zwiększyć indukcyjność rozproszenia ze względu na niewykorzystaną sekcję uzwojeń wyjściowych. Inżynierowie Hashimoto rozwiązują ten problem za pomocą bardziej zaawansowanych technik nawijania rdzenia. 

Oprócz samej techniki nawijania rdzenia, inżynierowie Hashimoto muszą zwrócić uwagę na wiele innych kwestii. Na przykład, w celu zabezpieczenia cewki podzielonej poziomo i pionowo, Hashimoto zastosowało niestandardowy papier jako materiał izolacyjny. W przypadku transformatorów z pojedynczą końcówką inżynierowie Hashimoto używają folii poliestrowych do przekładki rdzenia (transformatory SE wymagają przekładki rdzenia, aby uniknąć nasycenia magnetycznego spowodowanego prądem B+ DC). Powód, dla którego Hashimoto używa smoły jako materiału wypełniającego, został wspomniany w poprzednim rozdziale. Wreszcie, inżynierowie Hashimoto zaprojektowali zewnętrzną obudowę i wybrali jej materiał, mając na uwadze zminimalizowanie zewnętrznych wibracji fizycznych i zakłóceń magnetycznych. 

Jak opisano wcześniej, transformatory Hashimoto są wynikiem wszystkich wysiłków zmierzających do uzyskania najlepszych możliwych osiągów dźwiękowych po zarchiwizowaniu optymalnych mierzalnych charakterystyk. W tym sensie transformatory Hashimoto wymagają najwyższej dbałości o szczegóły, aby je zbudować i są niczym innym jak sztuką stworzoną przez wykwalifikowanych rzemieślników.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pisałem, diabeł tkwi w szczegółach. Tak jak napisali, niby można skopiować Stradivariusa, ale jak dotąd nikomu nie udało uzyskać się tego brzmienia 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość

(Konto usunięte)
W dniu 15.06.2022 o 16:57, PiterSan napisał:

Dla mnie to jest szok, przychodzi gość, który para się nawijaniem traf zawodowo, ma doświadczenie, z trudem otrzymuje jakąkolwiek pomoc by z tematem ruszyć, po czym rozkminia temat i wrzuca gotowe rozwiazanie na forum

Też mnie to zszokowało jak szybko chop rozkminił co i jak, jakby to było zwykłe zalanie kawy wrzątkiem xD Dzięki takim ludziom świat idzie do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.06.2022 o 16:14, gavlikor napisał:

To, że AU-70 jest specyficzny to wszyscy wiemy, ja też borykam się problemem wzbudzania się wzmacniacza i nijak nie mogę sobie z tym poradzić, zaczyna się od pewnego poziomu głośności i występuje tylko na ujemnej połówce sygnału tuż po zbliżeniu się do maksimum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

received_551888169845291.thumb.jpeg.7290b4c8f6f2c0ff53e3c6cfc3e80fe3.jpeg

Wygląda znajomo. Problem u mnie i u madrasa pojawia się, gdy testowany jest cały układ naraz. Końcówka i preamp osobno pracują miodzio. Mierzysz cały wzmacniacz czy tylko końcówkę?

Co ciekawe, udało mi się wyeliminować problem w jednym kanale. Na drugi ta sama sztuczka (i wiele innych) nie działa. Generuje prawie równo 70 kHz. Zamieniłem PCB kanałów i problem nie poszedł za PCB, zatem jestem przekonany, że to efekt layoutu typu spaghetti. W planach mam jeszcze zamianę traf wyjściowych miejscami, żeby upewnić się, że to layout powoduje problem.

Trik polegał na zmniejszeniu wzmocnienia preampu poprzez zmianę rezystora 100k w pętli sprzężenia zwrotnego. Dodałem równolegle do niego 40,2k i kondensator 220 pF. W końcowej wersji planuję użyć jeszcze mniejszej wartości, bo w nominalnej konfiguracji wzmacniacz jest zbyt czuły.

Nie wiem tylko, czy u Ciebie to w ogóle pomoże, bo nie robimy kitu Reduktora, tylko działamy na własnych płytkach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez tenkowal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.06.2022 o 22:59, Gregsta napisał:

Znalazłem / tłumaczenie google:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

... bardzo ciekawa ta strona o transformatorach i wzmacniaczach Haszimoto, szczególnie jak się chce zrobić coś z pierwiastkiem hejendu za umiarkowane lub małe pieniądze. Transformatory głośnikowe umożliwiają przyłączenie czegokolwiek / 4,8,16 omów / i jednocześnie można sobie wybierać ich impedancję na pierwotnym... Słowem uniwersalne- niektóre, bo całości nie przejrzałem. To bardzo ciekawe😊. Zasilacze też mało skomplikowane, niektóre na powielaczach napięcia- jak np ten dla konstrukcji na lampie 845. Niby powielaczy trza unikać, bo pulsują, ale widać można. Sam kiedyś  popełniłem małokoszerny zasilacz na gazotronach RG 250/3000, bo mi zależało na oświetleniu lamp mocy bladoniebieską poświatą okupioną kosztem / ? / siania szpilek z prostowania... 

A co Koledzy sadzą  o takiej uniwersalności, warto ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Niedawno miałem okazję posłuchać wzmacniacza na transformatorach Hashimoto (wzmacniacz na lampach DA30). Nie było możliwości go pomierzyć (ale może się jeszcze taka okazja nadarzyć). Natomiast udało mi się go posłuchać na różnych odczepach - kolumny były 16 omowe ale z ciekawości podłączyłem je również pod odczep 8 i 4 omy. Różnicę w brzmieniu bardzo duże (dużo większe niż w przypadku innych wzmacniaczy jakie mogłem tak testować). Na odczepie 16 omów wzmacniacz brzmiał wybitnie jednak im niższa impedancja tym było słabiej , wyraźnie zaczynało brakować basu, dźwięk robił się chudy. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może 6n2p i ecc83 zrobić na zworce aby moc sobie wybrać, a i może 5an8 i 6AN8 dało by się pogodzić tak aby można było zastosować i te i te lampę.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga montażowa, jako że moje lampy 12AX7 brumiły od żarzenia, "podparłem" je sygnałem +B z zasilacza poprzez rezystory, odlutowałem nogę 9 (środek grzejników) od płytki oraz środek uzwojenia (BADEL toroid) pozostawiłem w powietrzu, teraz brum do zaakceptowania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez gavlikor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, gavlikor napisał:

Uwaga montażowa, jako że moje lampy 12AX7 brumiły od żarzenia, "podparłem" je sygnałem +B z zasilacza poprzez rezystory, odlutowałem nogę 9 (środek grzejników) od płytki oraz środek uzwojenia (BADEL toroid) pozostawiłem w powietrzu, teraz brum do zaakceptowania.

Zrobiles na PBC z 12ax7 ekran?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, gavlikor napisał:

"podparłem" je sygnałem +B z zasilacza poprzez rezystory, 

Sproóbuj uzyc potencjometru drutowego 100om ze ślizgaczem na B i tak wyregulowac brum. Tak oryginalnie było w końcu w Sasnui AU-70.

 

21 godzin temu, voltamper napisał:

Żarzenie wiadomo. 5AN8 poprzez rezystor 1.3R z uzwojenia z którego zasilane jest żarzenie 6N2P.

Dodanie rezystora na 5AN8 może spowodować asymetrię i brum niemożliwy do zniwelowania potencjometrem hum-balance. Najlepiej rozbić to na dwa rezystory symetrycznie wokol włokien żarzenia lamp. W przeciwnym razie nastawa hum-balancera na minimum brumu dla 5AN8 moze nie być minimum dla 6N2P operującego na pełnym napęciu 6.3V. Na naszych plytach zrobilismy symetryczne rezystory dla 5AN8. Co ciekwe nasz projekt też uwzględnia ruskie 6N2P jak sie dobrze zalutuje zwory. 😄 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy może ktoś reflektuje - odsprzedam komplet polutowanych PCB do tego projektu, niestety na razie muszę odpuścić realizację.

500PLN + KW to poniżej kosztów zakupu części i samych PCB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż to będą leżeć

Ty dostajesz wiadomości PW


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.06.2022 o 18:18, voltamper napisał:

Czy mógłbyś sprawdzić, czy zsymetryzowanie żarzenia do masy nie da przypadkiem lepszego efektu ?

Do masy nie pomaga. Poza tym chyba jak środek uzwojenia jest do masy to na to samo wychodzi.

 

W dniu 21.06.2022 o 18:20, kawulski napisał:

Zrobiles na PBC z 12ax7 ekran?

Nie ekranowałem wzmacniacza, PCBz 12AX7 też nie.

-------------------------------------------------------

Rezystory wrzuciłem po 2kOhm, bo 200 Ohm strasznie się grzały (pamiętajmy, że tam jest 12.6 VAC na 12AX7)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można by się pokusić o monobloki ale wydaje mi się że wtedy by należało delikatnie zmodyfikować PCB aby lampy jednak trochę bardziej symetrycznie ustawić.

Ewentualnie tak jak jest na tej PCB o zrobić opcję rozłamania.

Chyba przy monoblokach może być mniejszy problem z brumem i ewentualnie pętlą masy itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro temat transformatora wyjściowego mamy w zasadzie za sobą (dziękuję wszystkim za PMs), warto ruszyć dalej. Wielu z Was pyta o schemat i to jest bardzo dobre pytanie. Pozwoliłem sobie w tym miejscu przerysować schemat AU70 (zaznaczam, że interesuje mnie tylko zasilacz i końcówka mocy) i poddać go tu pod dyskusję. Póki nie rozwiążemy wszystkich niewiadomych, nie ma co się zabierać za projekt PCB. 

Po kolei, zacznę od zasilacza. Wywaliłem układ powielacza napięcia. Powielacz to jest proszenie się o problemy. Podejrzewam, że i tak trzeba będzie nawinąć dedykowany transformator zasilający do tego projektu, więc czy z powielaczem czy pełnym napięciem anodowym - nie widzę różnicy. W zamian jest klasyczny mostek Gretza i filtry RC. Dalej układ w zasadzie ten sam, z drobną różnicą: zamiana koszmarnej lampy 6AN8 na dwie, łatwo dostępne, tanie i dobrze brzmiące lampy 6AK5 i 6N1P. Uważam, że taka przeróbka nie uszczupli brzmienia a sporo zostanie w portfelu. O tej modyfikacji wspomina RS, ale zabrakło mu czasu na jej sprawdzenie. A my sprawdzimy. 

Zapraszam Kolegów do dyskusji, jestem otwarty na pytania, sugestie i poprawki. Jeżeli wypracujemy wspólnie finalną wersję schematu, chętnie zaprojektuję do togo obwody drukowane i udostępnię pliki Gerber.  

Pierwsza wersja schematu w załączniku (PDF).

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na schemacie widzę lampy EL84 a w zasilaniu napięcia rzędu 410V - czy te lampy tylko wsadzone dla zobrazowania czy układ przewidujesz pod nie bo jak tak to mamy zdecydowanie zbyt wysokie napięcie dla nich.

Jeszcze dwie kwestie do przemyślenia (rozbudują zasilacz ale może od razu warto) opóźnione załączenie napięcia anodowego i może by się pokusić o stabilizację dla żarzenia.

No i należy powiedzieć, że kawał porządnej roboty wykonane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Mufcore
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już robicie wariację na temat, a nie klonujecie, to polecam  zmodyfikować zasilacz i zrobić go na lampie 5ar4/gz34. Wtedy nie potrzeba opóźnienia załączania napięcia anodowego, no i lepiej to gra.

Stabilizacja żarzenia dla lamp mocy i sterujących raczej nie jest potrzebna. 

Nie rezygnował bym z sekcji pre, bo pewnie dzięki niej ten Amp gra dobrze. Tutaj można pofantazjować z zasilaczem.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Tomek 1685 napisał:

lampie 5ar4/gz34

To też dobry i w sumie sprawdzony sposób

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na schemacie jest blad. Glosniki zapina sie miedzy  black-blue 8ohm  lub black-yellow 16ohm. Zielony w tej aplikacji to tylko masa (srodek uzwojenia katodowego) i nie jest wyprowadzany na zaciski  glosnikowe. Zamiana 6an8 na lampy podane wyzej raczej zmieni brzmienie. Chodzi glownie o czesc pentodowa. Kiedys RS mowil o takich probach i stwierdzil ze niestety sie nie udalo. Dla mnie 6an8 lub jej analogi nie sa zadnym problemem (mieszkam w USA) ale w Europie chyba tak. Pentod /triod  jest multum a jakos w "kultowych" amerykanskich wzmacniaczach  glownie widzimy 6an8 lub 7199. Niektorzy uzywaja 6u8 lub 6bl8 ale z roznym skutkiem.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że na Twoim schemacie zrobiłeś podmiankę z lampy 6AN8 na 6AK5, ale punkty pracy zostały te same, przecież to zupełnie inne pentody (zobacz charakterystykę 6AN8 i 6AK5). Jeżeli nie chcesz szukać odpowiedniego punktu pracy dla 6AK5 to zastosuj ECF80 ( 6BL8 lub ruską 6Ф1П-6F1P) która jest bardzo zbliżona do 6AN8. Jeżeli jednak będziesz szukał odpowiedniego punktu pracy dla 6AK5 to zdecydowanie lepszą lampą jest 6AU6 (EF94), jest bardziej liniowa plus ma dużo niższe wartości nieparzystych harmonicznych od 6AK5, co dla układów PP ma duże znaczenie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączniku poprawiona wersja schematu (podłączenie głośnika). Dzięki za to.

Na lampę 6AK5 zdecydowałem się z tego względu, że używamy ich w naszych konstrukcjach (kompresorze vari-mu oraz mikrofonach) i z doświadczenia wiem, że są to lampy nie do zdarcia. Od 10 lat nie było ani jednej reklamacji. Mam też ich spory zapas. Oczywiście punkt pracy trzeba będzie dobrać, ale o tym później.

Odnośnie lamp wyjściowych - tu trzeba zdecydować, czy idziemy budżetowo i zmniejszamy napięcie zasilania, czy idziemy na całość i stosujemy lampy 7189. Może uda się nawinąć odczep na trafie zasilającym z obniżonym napięciem, co pozwoli na stosowanie jednych i drugich, lekko modyfikując rezystory w zasilaczu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jednym z filmów reduktor mówił ze jak "kombinował" z innymi lampami sterującymi to wzmacniacz nie brzmiał dobrze

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy tylko przekładał lampy dostosowywujac je po łebkach czy analizował cały układ i wprowadzał zmiany pod te właśnie zmienione lampy.

Niestety śmiem twierdzić ze to pierwsze


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten wzmacniacz. Ruskie 6p14p-ew wygrywały wtedy  EL84 Valvo. Tyle pamiętam.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Audiotraktor

Głupi nie lubi się zastanawiać, lecz tylko swe zdanie przedstawić. Księga Przysłów 18,2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo prawda jest taka że ruskie 6p14p-EW to bardzo dobre i wytrzymałe lampy, u mnie siedzą cały czas w klonie AN PP i nie dały im rady ani siemensy ani stare tung-sol

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tych ruskich lamp jest coraz mniej najlepiej zmniejszysz napięcie do el84, zamiast 6AN8 inne lampy, żeby za parę lat nie było problemów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcecie budować kopię o takim samym brzmieniu czy tylko jakąś namiastkę oryginału o bliżej nie znanym efekcie końcowym? RS przynajmniej uruchomił swój projekt i ocenił brzmienie po dokonanych zmianach. Tutaj pada mnóstwo pomysłów coraz bardziej odbiegających od oryginału (nawet chyba należy przestać to nazywać kopią) o niewiadomym wpływie na efekt końcowy. Zbudować cokolwiek to nie sztuka. Zbudować kopię brzmiącą conajmniej tak samo dobrze to jest wyzwanie w którym nie ma miejsca na uproszczenia i kompromisy.  Czekam z ciekawością na efekty końcowe potwierdzone odsłuchami w zestawieniu z oryginalnym brzmieniem. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... w stu procentach zgadzam  się  z Fonosem.

Zważywszy na ilość energii twórczej, którą niektórzy z Kolegów włożyli w reaktywację tego urządzenia / nawet samodzielnie wyprodukowali transformatory głośnikowe / uważam, że powinien się znaleźć śmiałek, który wiernie odtworzy ten wzmacniacz wraz z jego niekonwencjonalnymi  / ? / rozwiązaniami elektrycznymi - powielacz napięcia w zasilaczu,  dziwacznie zaaplikowany TG, etc. Można do projektu użyć dawniej stosowane elementy / rezystory i kondensatory /, są jeszcze do zdobycia. I wtedy taki wzmacniacz miałby jakąś wartość poznawczą, w pewnym sensie mógłby się zmierzyć z legendą😊 oryginału. 

Mimo wszystko dam duży + dla RS. Na początku pewnie się sparzył, kupił złom użytkowy, jednak potem dopiął swego, wzmacniacz wyremontował i uruchomił , a potem uruchomił produkcję płytek...

A koń jaki jest to każdy zobaczy jak zrobi swojego Sansuja na miarę oryginału. 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lisor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   3 użytkowników

    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 14

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.