Jump to content
tanebo

Zmostkowamy single ended

Recommended Posts

Pytania laika. Single enden z defincji jest nie zbalansowany. Ale są takie końcówki jak Reimyo KAP-777 - single ended w którym pracują dwa tranzystory ale zmostkowane. Czyhli de facto jest to single ended (bo nie przechodzi przez 0) zmostkowany. Czy można coś takiego zrobić na lampach?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, tanebo napisał:

Pytania laika. Single enden z defincji jest nie zbalansowany. Ale są takie końcówki jak Reimyo KAP-777 - single ended w którym pracują dwa tranzystory ale zmostkowane. Czyhli de facto jest to single ended (bo nie przechodzi przez 0) zmostkowany. Czy można coś takiego zrobić na lampach?

Żaden problem. Tylko mostek stosowany jest w celu ominięcia ograniczeń napięciowych a w układach lampowych jest transformator który też to właśnie robi, zatem układy lampowe mostkowe nie mają sensu (sprawdzić, czy nie ksiądz czyli circlotron, w sumie odmiana mostka). 

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

prawda, ale koledze pewnie chodzi o dwukrotne zwiększenie mocy :)

czyli powiedzmy mamy 2x10W przy 4ohmach, no to w mostku będzie 2x20W przy 8ohmach

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
31 minut temu, tanebo napisał:

Zmostkowamy single ended

Łojezu ☹️ 
Pisze się "zmostkujemy".

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Równoległe połączenie lamp będzie odpowiednikiem

1 minutę temu, Kris_54701 napisał:

Równoległe połączenie lamp będzie odpowiednikiem

Słuchałem czegoś takiego na el34. Warte zachodu.

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, pataus napisał:
11 minut temu, McGyver napisał:
Łojezu 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  
Pisze się "zmostkujemy".

A nie "zmostkowany"? 😉

A skąd mam wiedzieć co on miał na myśli? Widzę tylko co napisał.

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, sybic napisał:

prawda, ale koledze pewnie chodzi o dwukrotne zwiększenie mocy 🙂

czyli powiedzmy mamy 2x10W przy 4ohmach, no to w mostku będzie 2x20W przy 8ohmach

To trzeba dać lampy równolegle i większy transformator o odpowiedniej przekładni. Zmostkowany se to jest pp, tylko zamiast jednego transformatora są dwa i pracują że składową stałą. Czyli tracimy przewagę drugiej harmonicznej 😉

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, przemak napisał:

To trzeba dać lampy równolegle i większy transformator o odpowiedniej przekładni. Zmostkowany se to jest pp, tylko zamiast jednego transformatora są dwa i pracują że składową stałą. Czyli tracimy przewagę drugiej harmonicznej 😉

No właśnie nie bo z definicji pp sygnał przechodzi przez 0. A single ended nie. Czyli powiedzmy tak: w pp jedna lampa ciągnie a druga pcha a se albo obie ciągną albo obie pchają w tym układzie. Istnieją też układy single ended parallel. I rodzi się pytanie - czy single ended parallel to układ zbalansowany? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, tanebo napisał:

No właśnie nie bo z definicji pp sygnał przechodzi przez 0. A single ended nie. Czyli powiedzmy tak: w pp jedna lampa ciągnie a druga pcha a se albo obie ciągną albo obie pchają w tym układzie. Istnieją też układy single ended parallel. I rodzi się pytanie - czy single ended parallel to układ zbalansowany? 

Z definicji to sygnał przechodzi przez zero w klasie B a w klasie A nie przechodzi. To raz. Przeciwsobna klasa A to układ mostkowy z jednym wspólnym transformatowem dla uproszczenia. Układy mostkowe mają sens w technice z ograniczeniami prądowymi czy napięciowymi, we wzmacniaczach lampowych jest transformator, który to robi. SE to SE, ani pojedynczy ani podwójny nie jest układem symetrycznym. Wzmacniacz pp też nie. 

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, przemak napisał:

 Układy mostkowe mają sens w technice z ograniczeniami prądowymi czy napięciowymi,

Tyle że moje pytanie padło raczej w kontekście układów zbalansowanych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, tanebo napisał:

układów zbalansowanych.

Tylko po co? Układy zbalansowane rozwiązują wprawdzie co niektóre problemy, ale w zamian generują inne problemy. Ponadto w tym przypadku koszt operacji z cyklu "zamienił stryjek siekierkę na kijek" jest bardzo duży. 

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minut temu, tanebo napisał:

Tyle że moje pytanie padło raczej w kontekście układów zbalansowanych.

Właśnie przytoczony przez @Przemak  ciclotron będzie takim układem.

W sprawie zegarów/zasilaczy/stabilizatorów proszę pisać na [email protected]

Sklep: www.muzgaudio.com | Projekty: www.muzgdiy.wordpress.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, przemak napisał:

Z definicji to sygnał przechodzi przez zero w klasie B a w klasie A nie przechodzi. To raz. Przeciwsobna klasa A to układ mostkowy z jednym wspólnym transformatowem

Lampy w układzie PP mogą pracować w klasie A ale transformator już nie. Patrząc od strony sygnału jest to wzmacniacz pracujący w klasie B.

  • Like 1

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Seyv napisał:

Lampy w układzie PP mogą pracować w klasie A ale transformator już nie. Patrząc od strony sygnału jest to wzmacniacz pracujący w klasie B.

Transformator nie pracuje ani w klasie A ani B 😉 ale tak, jak pisałem w przypadku układu pp pracuje bez składowej stałej. 

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli sygnał przechodzi przez zero 😉 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Seyv napisał:

Czyli sygnał przechodzi przez zero 😉 

Sygnał bez składowej stałej przechodzi przez zero. Jednak nie ma to nic wspólnego z klasą wzmacniacza. Na wyjściu wzmacniacza se też sygnał nie ma składowej stałej. 

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, przemak napisał:

Jednak nie ma to nic wspólnego z klasą wzmacniacza.

Tylko teoretycznie.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Seyv napisał:

Tylko teoretycznie.

Tak, czyli praktycznie nie ma wzmacniaczy w klasie A, każdy wzmacniacz nawet twój se pracuje w klasie B, bo gdyby sygnał wyjściowy nie przechodził przez zero to by się fajczyły głośniki 😉

Pozostanę przy tradycji, w której klasa dotyczy elementów aktywnych 😉

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenak wzmacniacz SE jest w stanie pracować na odcinku prostoliniowym poniższego wykresu a składowa stała jest jedynie odejmowana. Wzmacniacz PP pracuje niestety na całej długości wykresu (który w odcinku bliskim zeru prostoliniowy już nie jest).

 

Krzywa_namagnesowania.jpg

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Seyv napisał:

Jenak wzmacniacz SE jest w stanie pracować na odcinku prostoliniowym poniższego wykresu a składowa stała jest jedynie odejmowana. Wzmacniacz PP pracuje niestety na całej długości wykresu (który w odcinku bliskim zeru prostoliniowy już nie jest).

 

Krzywa_namagnesowania.jpg

Nie mieszaj systemów walutowych. Tylko wzmacniacz pp B czy AB. W pp w klasie A punkt pracy jest taki sam jak se, różnica tylko w składowej stałej w uzwojeniu pierwotnym transformatora. No i oczywiście co pisałem na początku, mniej drugiej za to więcej trzeciej harmonicznej, jak w mostku, bo to mostek jest. 

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale ja nie odniosłem się do punktu pracy lampy tylko do zjawisk zachodzących w transformatorze głośnikowym (a powyższy wykres przedstawia krzywą magnesowania w funkcji natężenia pola magnetycznego). Wcześniej też nie negowałem tego co napisałeś jedynie starałem się rozwinąć to jako ciekawostkę. 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, Seyv napisał:

Ale ja nie odniosłem się do punktu pracy lampy tylko do zjawisk zachodzących w transformatorze głośnikowym (a powyższy wykres przedstawia krzywą magnesowania w funkcji natężenia pola magnetycznego). Wcześniej też nie negowałem tego co napisałeś jedynie starałem się rozwinąć to jako ciekawostkę. 

Ok, zgoda. Tylko nie pisz, że transformator pracuje w klasie A czy B, ani "patrząc od strony sygnału" 😉

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma to nic wspólnego z klasami, ale trafo pracuje w bardziej liniowym zakresie. 

  • Like 1

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.11.2020 o 10:07, przemak napisał:

w przypadku układu pp pracuje bez składowej stałej.

Ściślej rzecz biorąc to składowa stała jest, ale nie wywołue magnesowania rdzenia bo prądy w połówkach uzwojeń płyną w przeciwnych kierunkach, więc składowa stała co najwyżej zamienia się w ciepło.

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, McGyver napisał:

Ściślej rzecz biorąc to składowa stała jest, ale nie wywołue magnesowania rdzenia bo prądy w połówkach uzwojeń płyną w przeciwnych kierunkach, więc składowa stała co najwyżej zamienia się w ciepło.

Tak, to chodzi o zmienne magnesowanie blach, jest taka teoria. Nie wiem, na ile to słyszalne, bo w sumie nie ma jak sprawdzić, ale może to mieć znaczenie.

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, przemak napisał:

w sumie nie ma jak sprawdzić,

Chyba należałoby zrobić dwa osobne trafole z osobnymi rdzeniami i połączyć ich uzwojenia pierwotne szeregowo. Wtórne oczywiście też szeregowo.

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, McGyver napisał:

Chyba należałoby zrobić dwa osobne trafole z osobnymi rdzeniami i połączyć ich uzwojenia pierwotne szeregowo. Wtórne oczywiście też szeregowo.

Jest prostszy sposób, wymyślony na potrzeby gitarowe - końcówka przełączana w PP B, PP A i SE A. Zmienia się tylko punkt pracy i wyłącza sygnał do jednej lampy wyjściowej. W tym rozwiązaniu oczywiście trafo jest bez szczeliny a odłączona lampa zapewnia prąd spoczynkowy i poprawną pracę rdzenia. Trzeba by wykonać trafo ze szczeliną do PP (bez sensu, wiadomo, stąd zapewne brak takich prób) i wtedy bez problemu można grać albo normalnie SE albo drugie uzwojenie wykorzystywać do "polaryzacji rdzenia" opornikiem czy drugą taką samą lampą. To by pozwoliło ocenić, czy przejście przez zero magnesowania rdzenia ma słyszalne znaczenie. Tylko trzeba pamiętać, że takie porównanie jest nieuczciwe, bo trafo ze szczeliną konieczne do SE ma generalnie gorsze parametry więc coś za coś.

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

rys-1-28.jpg
Istnienie powyższego zjawiska wskazywałoby że  przejście przez zero magnesowania rdzenia ma znaczenie które ma prawo być słyszalne. Oczywiście materiał rdzenia będzie miał na to wpływ. 

  • Like 1

Nie działają mi PM. Kontakt na maila (w moim profilu).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, McGyver napisał:

Chyba należałoby zrobić dwa osobne trafole z osobnymi rdzeniami i połączyć ich uzwojenia pierwotne szeregowo. Wtórne oczywiście też szeregowo.

Ale to chyba każde z osobna namagnesuje się tak jak w układzie se

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.