Skocz do zawartości
IGNORED

Jak ustawic mikrofon przy pomiarach korekcji DSP


xajas
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tym razem zwracam sie z ciekawym tematem do tych, ktorzy stosuja bardziej zaawansowane metody korygowania akustyki pomieszczenia przy uzyciu odpowiednich systemow/rozwiazan DSP / DRC
 
Pierwszym i jednym z wazniejszych z „parametrow“ wplywajacych na efekt korekcji jest wykonanie samego pomiaru. I juz tutaj mamy mnostwo mozliwosci swiadomego wyboru odpowiedniej techniki w zaleznosci od tego, co chcemy osiagnac i jakie mozliwosci obrobki i interpretacji pomiarow oferuje zastosowany system DSP/DRC.
 
Wychodze z zalozenia, ze mamy mozliwosc indywidualnej korekcji dla lewego i prawego kanalu.
 
Do rzeczy.
 
Juz od lat wyprobowywalem dziesiatki sposobow dokonywania pomiarow przy roznych ustawieniach mikrofonu (pionowo, poziomo, po srodku, zwrocony na glosniki,..) i roznymi punktami pomiaru (pojedynczy pomiar albo wiele, w roznych punktach, usredniane,...).
Ale wczoraj znalazlem taki setup, ktory z DUZYM ODSTEPEM POBIL ABSOLUTNIE WSZYSTKO, CO DOTYCHCZAS WYPROBOWALEM.
Precyzja odwzorowania sceny i naturalne brzmienie jest niesamowita.
 
Zasada jest bardzo prosta i bazuje na wykonaniu dwoch pomiarow, osobno dla lewego i prawego kanalu.
Caly trick polega na odpowiednim skreceniu mikrofonu o 30° w strone zestawu glosnikowego i zachowaniu odstepu miedzy punktami ustawienia mikrofonu okolo 25-30cm.
Zachowanie tego odstepu, ktory mniej wiecej odpowiada rozstawowi naszych uszu odgrywa tutaj kluczowa role!
 
Pomiar w punkcie L jest uzyty do korekcji lewego kanalu, pomiar w punkcie R do korekcji prawego kanalu.
 
Reszta jest widodoczna na zalaczniku.
 
Wazne: moje zestawy glosnikowe sa perfekcyjnie ustawione i skrecone w trojkacie rownobocznym
IMG_6572.thumb.jpg.af9ebb5660d34a42149c04b3a6587405.jpg

Dla porownania, korekcja oparta o pojedynczy pomiar w punkcie C brzm, jak by scena byla lekko rozmyta i mniej precyzyjna.

Najlepszym testem, porownaniem sa pojedyncze wokale albo instrumenty solo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba siedziec.
 
Wszystkie metody bazujace na korekcji fazy/amplitudy dwoch kanalow (a moze i kilku np. subwooferow) zawsze beda mialy mniej albo bardziej „powierzchniowo“ ograniczony zakres dzialania.
Jesli chcesz rozszerzyc ten zakres, musisz wyeliminowac przyczyne anomalli (root cause) -> czyli odbicia. A to juz inna metoda -> aktywne pulapki (active bass traps) -> np. DBA

Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego powodu używam DSP tylko do korygowania charakterystyki niskich częstotliwości, zresztą tam wykres jest najbardziej pofalowany (mody pomieszczenia). Próbowałem kiedyś pomiarów podobnych do Twoich, ale już małe przesunięcia mikrofonu pomiarowego powodowały duże różnice na wykresach w REW, trzeba było wykonywać dużo pomiarów i uśredniać wyniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, kopiko napisał:

Z tego powodu używam DSP tylko do korygowania charakterystyki niskich częstotliwości, zresztą tam wykres jest najbardziej pofalowany (mody pomieszczenia). Próbowałem kiedyś pomiarów podobnych do Twoich, ale już małe przesunięcia mikrofonu pomiarowego powodowały duże różnice na wykresach

To jest wlasnie powod stosowania powyzszej "techniki"

Pamietaj, z punktu widzenia korekcji DSP/DRC, cale pasmo czestotliwowosc mozna by rozpatrywac/podzielic "z grubsza" na trzy zakresy

1) Bas -> ponizej "czestoltiwosci Schroedera" czyli ok. 300Hz-> zdominowany przez mody pomieszczenia

2. Pasmo srednich czestotliwosci powyzej tych 300Hz az do dolnych wyssokich czestotliwosci -> definiowanych przez sume fal bezposrednich i odbitych

3. Pasmo wysokich czestotliwosci -> zdominowanych przez fale bezposrednie

 

O tym, czy warto/powinno sie korygowac te ostatnie 3. pasmo wysokich chestotliwosci, mozna by dluzej dyskutowac. To zalezy od zastanej sytuacji, mozliwosci uzytego systemu i umiejetnosci "operatora" DSP/DRC.

Pasmo 1. nie podlega dyskusji i jest typowym polem zastosowania DSP/DRC

Ale zakres 2. jest zdecydowanie interesujacy!

Proponowany przeze mnie setup ma glownie na celu zakres 2. pasmo srednich az do dolnych wysokich czestotliwosci, majacych wplyw na poprawna lokalizacje zrodel/sceny i rownowage tonalna

        

Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, xajas napisał:

Ale zakres 2. jest zdecydowanie interesujacy!

Proponowany przeze mnie setup ma glownie na celu zakres 2. pasmo srednich az do dolnych wysokich czestotliwosci, majacych wplyw na poprawna lokalizacje zrodel/sceny i rownowage tonalna

        

Jeśli uda mi się w najbliższym czasie pozbyć pozostałych domowników z domu na kilka godzin, to spróbuję się pobawić 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja uwaga o „pofalowaniu“ nasunela mi pomysl na to, jak mogl bym sprawdzic i potwierdzic moja hipoteze, ze wlasnie w tym srednim zakresie czestotliwosci, ktory uznalem za wazny, centralny pomiar nie oddaje tego, co de fakto slyszymy. W tym celu wyliczylem roznice miedzy pomiarem w pozycji centralnej C i pomiarem ze skreconym mikrofonem L albo R.
I tak wygladaja wyniki

U gory te dwa pomiary C i L albo R, a na dole wyliczona roznica

Najpierw lewy kanal L-C

IMG_6578.thumb.jpg.5b6651e8b10f5b4c4de6c0c58791196c.jpg

A teraz prawy kanal R-C

IMG_6579.thumb.jpg.d656c710d6e4d408bf7c78c1c5ae45ae.jpgW obydwu przypadkach widac, ze zgodnie z moim oczekiwaniem, najwieksze roznice wystepuja w zakresie 300-3000Hz. Uwzglednienie i wyeliminowanie tych roznic bylo (moim zdaniem) powodem poprawy precyzji korekcji -> poprawy w lokalizacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.