Skocz do zawartości
IGNORED

Standy z litego drewna - doświadczenia


Funnykris

Rekomendowane odpowiedzi

Mam standy metalowe wypełnione piaskiem, ale tak sobie ostatnio pomierzyłem i są trochę zbyt niskie. Jako że mam dostęp do ogromnej ilości drewna z uwagi na wykonywany zawód pomyślałem że mogę sobie zrobić standy z litego drewna. Ciężkie, z gęstego drewna bukowego. Na nogach 6x6 albo 7x7. Cztery takie nogi ucięte na długość powiedzmy 80cm sporo ważą. Więcej niż moje standy z piachem. Ale gdzieś słyszałem że drewno be itd. a niektórzy producenci przecież takie standy stosują... Macie doświadczenie z takimi konstrukcjami? Pytam z czystej ciekawości. Ktoś zauważył żeby takie podstawki jakoś degradowały dźwięk? 

spacer.pngChodzi mi o coś podobnego konstrukcyjnie. Nie piszę w DIY bo to nie temat o budowaniu (tym naprawdę potrafię się zająć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Dune napisał:

Fajną opcją byłoby połączyć to z podstawą granitową coś jak standy SF, Usher 

podstawa , albo w środek filara między drewniane ''nogi'' np 5 cm grubości jakiegoś ładnego kamienia , lub profil ze stali nierdzewnej szczotkowanej ?

Edytowane przez jarekb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, hudykot napisał:

O w końcu fajny temat.

Miłego weekendu i owocnych prac 😉

A dziękuję. Niezgorszy 🙂 Właśnie sączę portera bałtyckiego na zakończenie 😄 

A koledzy nie zauważyliście żeby standy z drewna w jakiś sposób wpływały na brzmienie? Bo przyznam się szczerze że największą różnicę jaką zauważyłem w standach jest ich wysokość. To faktycznie zmienia dźwięk. Ale nawet wypełnienie ich piaskiem minimalnie (nie mogę wykluczyć autosugestii) wpłynęło na brzmienie. Tzn to moje zdanie. Każdy może mieć inne. Zawsze mi się wydawało że lite drewno jest dobrym izolatorem dźwięku. No i lubię drewno. Jest w nim coś ciepłego - czego nie ma w metalowych konstrukcjach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem swego czasu z kolegą z wizytą w jednym z salonów w Gdańsku i tam doznaliśmy szoku. Wpadamy do salonu a tam Pan Właściciel na kolanach przed solidną kolumną z notesem i długopisem zapisuje coś.

Pytamy: co Pan robi?

Pan: Stroję podstawkę do kolumny?

My: ?????

Pan: Przekręcam "stopy" i sprawdzam jaki jest wpływ na dźwięk. Przygotowuję do instalacji u klienta.

My: A może Pan zademonstrować efekt.

Pan: Usiądźcie wygodnie ...

I Pan zademonstrował ... a nam szczęki opadły na podłogę. Przy każdym przekręceniu "stopy" dźwięk był inny.

"Stopy" były cztery na kolumnę i były z drewna, jakiego nie pamiętam.

Gdybym tego nie słyszał na własne uszu to bym nie uwierzył 🙂  I tak szukaliśmy ukrytej kamery 🙂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem ta wysokość ma iluzoryczne znaczenie jeżeli chodzi o "scenę".

Natomiast zmienia się rozkład modów pomieszczenia na skutek zmian odległości kolumna - sufit - podłoga. Zwracamy na to uwagę przy odległości od ścian, natomiast często ignorujemy przy wysokości.

Pokutuje mit o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu. Uważam, że ma to jedynie  znaczenie dla różnicy odległości ucho - poszczególne głośniki oraz kierunkowości, co można łatwo skorygować pochyleniem kolumny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Froju napisał:

Natomiast zmienia się rozkład modów pomieszczenia na skutek zmian odległości kolumna - sufit - podłoga. Zwracamy na to uwagę przy odległości od ścian, natomiast często ignorujemy przy wysokości.

Mody sie zmieniaja, ale czy to sa czestotliwosci w zakresie decydujacym o pionowej lokalizacji?

 

Ale to stwierdzenie o pokutujacym micie o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu popieram. Ja tez uwazam go za bezsens

Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, xajas napisał:

Mody sie zmieniaja, ale czy to sa czestotliwosci w zakresie decydujacym o pionowej lokalizacji?

 

Bardziej myślałem o tym, że większy wpływ na ogólne odbieranie dźwięku będą miały odbicia niż sama wysokość głośnika.

Ale to dla mnie.  Ja cenię barwę zdecydowanie ponad przestrzenność. Wolę świetne brzmienie w mono niż holograficzne - ale tylko poprawne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Froju napisał:

Moim zdaniem ta wysokość ma iluzoryczne znaczenie jeżeli chodzi o "scenę".

Natomiast zmienia się rozkład modów pomieszczenia na skutek zmian odległości kolumna - sufit - podłoga. Zwracamy na to uwagę przy odległości od ścian, natomiast często ignorujemy przy wysokości.

Pokutuje mit o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu. Uważam, że ma to jedynie  znaczenie dla różnicy odległości ucho - poszczególne głośniki oraz kierunkowości, co można łatwo skorygować pochyleniem kolumny.

Tak na logikę to chyba najlepiej byłoby gdyby ustawić monitory w taki sposób żeby uszy znalazły się mniej więcej pomiędzy głośnikiem niskotonowym a wysokotonowym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Funnykris napisał:

Zawsze mi się wydawało że lite drewno jest dobrym izolatorem dźwięku.

To zależy jakie drewno i w jakim miejscu. Żeby izolować dźwięki musi być spełnionych kilka warunków.

Izolacja (szczelność w przypadku przegrody);

 masa;

stratność materiałów (zamiana energii akustycznej w ciepło);

różne  środowiska przez które przechodzi fala akustyczna;

W przypadku standów zależy nam głównie na izolowaniu drgań i wtedy sprawdzą się materiały o dużym ciężarze właściwym, różne środowiska (np. przykład dodatkowa płyta kamienna) + kolce lub nóżki  gumowe / elastomerowe.

Dla tego np. standy xjasa i wcześniej pokazane spełniają te warunki.

 

Edytowane przez jamelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jamelo napisał:

różne  środowiska przez które przechodzi fala akustyczna

Sama struktura drewna nie jest jednolita. podstawy i nogi/noga standów mają przeciwny układ słoja. Samo to powoduje że drgania się rozpraszają. Tak mi się wydaje. 

5 godzin temu, jamelo napisał:

To zależy jakie drewno

Zgadza się 🙂 Świetnie widać to na przykładzie gitar elektrycznych. Jeśli podłączymy gitarę do wzmacniacza i wyłączymy wszelkie efekty można zauważyć że gitary wykonane z różnego drewna mają nieco inną długość wybrzmiewania dźwięku. Rezonans drewna wpływa na struny. Ale są gatunki drewna które bardzo słabo rezonują i dają bardzo krótki dźwięk. Niektórym to pasuje. Takie drewno pewnie nadaje się również na standy. Czyli gatunek drewna potencjalnie ma znaczenie przy ewentualnym "brzmieniu" standów o ile takowe ludzkie ucho wychwyci. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Funnykris napisał:

Czyli gatunek drewna potencjalnie ma znaczenie przy ewentualnym "brzmieniu" standów o ile takowe ludzkie ucho wychwyci. 

Idea jest taka, żeby standy nic nie dodawały do dźwięku monitorów. Generalnie, jak obudowy są dobrze zaprojektowane i wykonane, to wyższe rezonanse obudowy są praktycznie nieistotne, a przy standach chodzi głównie o zakres niskich tonów, których energia jest największa i przy głośniejszym graniu drgania mogą się przenosić na podłogę powodując wzbudzanie niepożądanych rezonansów i dźwięków.

Z zawodowego podwórka wiem, że np. przy drewnianych oknach akustycznych > 40dB Ra 2 stosuje się właśnie drewno o niewielkiej gęstości by następowała zamiana energii akustycznej w ciepło, a także przekładki z gumy w profilu ramiaka by uzyskać lepsze tłumienie.

Edytowane przez jamelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, jamelo napisał:

Z zawodowego podwórka wiem, że np. przy drewnianych oknach akustycznych stosuje się właśnie drewno o niewielkiej gęstości by następowała zamiana energii akustycznej w ciepło

Tu mnie zaciekawiłeś. Myślałem że drewno im gęstsze tym lepiej tłumi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.04.2021 o 08:32, xajas napisał:

Mody sie zmieniaja, ale czy to sa czestotliwosci w zakresie decydujacym o pionowej lokalizacji?

 

Ale to stwierdzenie o pokutujacym micie o głośniku wysokotonowym na wysokości uszu popieram. Ja tez uwazam go za bezsens

Dla przykladu moje zestawy maja 120cm wysokosci, wysokotonowy jest 5cm od gornej krawedzi, wiec musialbym chyba siedziec na stolkach barowych zeby tweeter miec na wysokosci ucha. Siedzac wygodnie na kanapie nawet sredniotonowy mam wyzej glowy i nie uwazam ze to w czyms przeszkadza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam wiecej takich wysokich (TOPOWYCH!!!) konstrukcji.
I wszystkie o dziwo funkcjonuja, i to calkiem niezle.
I nikt sie tym „za wysokim“ wysokotonowym nie onanizuje.
I na pewno nikt ich nie slucha na stojaco.

Powtorze sie, wysoka scena jest SUPER!
Nie lubie muzykow wysokosci krasnoludkow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje przerobione doświadczenia w temacie:

1. Standy zrobione z mdf kontra standy zrobione z drewna merbau (blat, klejonka). Niewysokie, konstrukcja taka sama praktycznie 3 płyty połączone ze sobą dedykowane do Yamachy ns-1000, wzorowane na firmowych. MDF gra większą skalą, ścianą dźwięku, więcej masy. Merbau, przestrzeń, precyzja, dźwięk chudszy, ale obiektywnie zdecydowanie lepszy i ciekawszy.

2. Standy Merbau 3 nogi, grube prostokątne belki 1,5 cala na 2,5 (około piszę z głowy) wysokość 60 cm, górna platforma literka T z takich samych belek, dolna gruba płyta sklejona sklejka 4*18mm płyta prostokąt pod nim kolce, kontra firmowy standy Rogoz na 4 nogach 60 cm wysokości. Niestety Rogoz zdecydowanie lepsze pod każdym względem. Kontrola basu przestrzeń stereofonia.

Gdy szukałem informacji na forach zagranicznych wskazówki były dość jednoznaczne. Najlepsze drewno do takiego zastosowania (podobnie jak do platformy pod sprzęt) to klon i brzoza. Najgorsze to dąb i buk. Nie podam lonków bo szukałem info kilka-kilkanaście lat temu, ale myślę, że google podpowie.

Nieco z boku, ale też w temacie, zrobiłem kiedyś obudowy do kolumn DIY z buku (klejonka na progi około 3cm grubości, nie pamiętam dokładnie). Były śliczne, ale grały bardzo analitycznie. Te same głośniki i zwrotnice w testowej obudowie ze sklejki zdecydowanie bardziej analogowe naturalne prawdziwe....

Także osobiście buku bym unikał ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, patefonik napisał:

2. Standy Merbau 3 nogi, grube prostokątne belki 1,5 cala na 2,5 (około piszę z głowy) wysokość 60 cm, górna platforma literka T z takich samych belek, dolna gruba płyta sklejona sklejka 4*18mm płyta prostokąt pod nim kolce, kontra firmowy standy Rogoz na 4 nogach 60 cm wysokości. Niestety Rogoz zdecydowanie lepsze pod każdym względem. Kontrola basu przestrzeń stereofonia.

Troszkę te drewniane standy wydają mi się zbyt lekkie i na pewno miały dużo niższą masę od Rogoz. Fair byłoby porównać standy na czterech nogach 8x8. Uważam że masa standów powinna być jak najwyższa. 

22 godziny temu, patefonik napisał:

Najlepsze drewno do takiego zastosowania (podobnie jak do platformy pod sprzęt) to klon i brzoza.

Poszukam. Coś mi mówi że brzoza to średnio udany pomysł. Ale popatrzę.

Jeszcze pytanko. Czy te  efekty zmiany standów były raczej subtelne czy może wyraźnie słyszalne? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Funnykris napisał:

Czy te  efekty zmiany standów były raczej subtelne czy może wyraźnie słyszalne? 

U mnie była bardzo duża różnica na plus po postawieniu na standach,standy granitowe 70kg+drewniana belka z klejonego dębu,stopy z wibroizolatorów ,pod nimi sylomery,całe standy wysokie ,po testach zrobiłem wyższe,lepsza scena ,szersza,bas dużo lepszy, kontrolowany .

tak to wygląda:

IMG_20190826_181312.jpg

na co dzień tak stoją,do słuchania muzyki wysuwam na ponad metr od ściany,pod sylomerami filc do przesuwania😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, szpotek73 napisał:

U mnie była bardzo duża różnica na plus po postawieniu na standach,standy granitowe 70kg+drewniana belka z klejonego dębu,stopy z wibroizolatorów ,pod nimi sylomery,całe standy wysokie ,po testach zrobiłem wyższe,lepsza scena ,szersza,bas dużo lepszy, kontrolowany .

tak to wygląda:

IMG_20190826_181312.jpg

na co dzień tak stoją,do słuchania muzyki wysuwam na ponad metr od ściany,pod sylomerami filc do przesuwania😁

Co to za monitory? Świetny pomysł z wibroizolatorami. Wiesz może jakie parametry gumy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Funnykris napisał:

Co to za monitory? Świetny pomysł z wibroizolatorami. Wiesz może jakie parametry gumy?

visaton petit orgue,wibroizolatory z gotową śrubą takie do ciężkich maszyn ,sylomer ten do najcięższych gratów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, xajas napisał:

A widziales wielkie organy? Wtedy nie potrzeba standow.

miałem robić,petity były na próbę,ale zagrały na tyle dobrze,że dałem sobie spokój.... teraz się zastanawiam ,czy nie zrobić sobie subwoofera na wzór grandów,tylko sekcję basową i może ze 4 szt. ale na razie są inne projekty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.05.2021 o 15:20, szpotek73 napisał:

visaton petit orgue,wibroizolatory z gotową śrubą takie do ciężkich maszyn ,sylomer ten do najcięższych gratów

Już poczytałem na ten temat. Wibroizolatory dobiera się na podstawie wagi jaka będzie przypadać na jedną sztukę izolacji i częstotliwości które chcemy wytłumić. Czyli w standzie "doskonałym" trzeba by użyć wielu termoizolatorów które co jakiś czas wyłapywałyby wibracje. Podejrzewam że tweeter nie jest w stanie wprowadzać wibracji które wymagałyby uwagi. Przystaje niska średnica i bas. I co tłumić w pierwszej kolejności 😛 Zastosowanie wibroizolacji do ciężkich maszyn w kolumnach nie daje żadnych efektów gdyż głośnik ma zbyt niską masę własną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 24

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.