Jump to content
IGNORED

JBL TI 1000 - zbyt ostry dźwięk


Ash867
 Share

Recommended Posts

witam szanownych forumowiczów,

Słucham i urządzam się w  pokoju 12 m2 zaaranżowanym akustycznie (panele akustyczne)

Sprzęt to: dac audio gd r28, audio gd a1. jako wzmacniacza używam ostatnio częściej SE na el34 (rodzima produkcja EDIS).

Kolumny to monitory JBL TI - 1000. 

Kable - wireworld (jakis nizszy model)

Ogólnie jest zadowalająco, ale występuje pewna ostrość dźwięku/ metaliczność, która przy średnich i wyższych głośnościach jest męcząca.

Czym najlepiej wpłynąć na charakter dźwieku, jego ocieplenie?

Eksperymentuję trochę z lampami w przedwzmanicaczu.

Zauważyłem także w zwrotnicy 1 kondensator elektrolityczny w torze tweetera - czy byłby sens go wymienic?

Dodatkowe wygłuszenie pomieszczenia?

Mam pewne pomysły ale prosiłbym o poradę co mogłoby być Waszym zdaniem najskuteczniejsze?

pozdrawiam

 

Link to comment
Share on other sites

Co jest zrodlem?
Jesli to PC, to rozwiazanie jest proste -> EqalizerAPO
Najprostsze, najlepsze i najskuteczniejsze rozwiazanie
- nie musisz ingerowac w posiadane elementy
- za friko
- mozesz doposawac DOKLADNIE do wlasnych preferencji/smaku
- mozesz stworzyc wiele konfiguracji i wszystko porownywac/przelanczac
- mozesz przy okazji/za jednym zamachem skorygowac mody/akustyke pomieszczenia

Link to comment
Share on other sites

To ci moze pomoc w lokalizowaniu czestotliwosci ktora chcesz skorygowac


Zakresy częstotliwości i ich brzmienie

40-60 Hz Dudnienie. Tutaj porusza się dużo powietrza. Małe głośniki mają problemy w tym obszarze. Dlatego musisz być ostrożny tutaj.

60-150 Hz Tłuste brzmienie. Oktawa nad dudniacym Basem. Tutaj możesz stworzyć obfitość basu bez drżących ścian.

125-250 Hz brzmi jak pokryte/stlumione kocem. Zakres ten jest maskowany przez nizsze zakresy basów. Jest to w większości problematyczny obszar.

250-500 Hz prawie jak powyższy zakres. Jakby chmura tłumiła dźwięk, ale w mniejszym stopniu.

500-1kHz Dolne srednie tony. Korekcja EQ w tym zakresie zapewnia efekt "małej przestrzeni". Dźwięk w łazience bez zwiekszania pogłosu.

500-5 kHz Srednie tony. Zawiera pierwszą i drugą harmoniczną większości instrumentów.

3-6 kHz Presence i wyższe średnie tony. Sprawiaja aby dźwięk był „obecny“.

7-10 kHz Sybilanty

10-12 kHz Gryzace, ale całkiem przyjemne wysokie tony

12-20 kHz Jasne, przezroczyste blyszczace wysokie tony . Bardzo wysokie harmoniczne instrumentów lub talerzy perkusisty.

Ludzki zasięg słuchu jest w przybliżeniu w zakresie od 20 Hz do 20 000 Hz (chociaż w wyższych okresach górna granica może spaść znacznie poniżej 10 000 Hz), co stanowi około 10 oktaw w obwodzie. Dla porównania zasięg widzenia jest tylko o oktawę.

Problem z opisami dźwięków jest czasem taki, że nie ma jednolitej definicji ani nazywania poszczególnych zakresów częstotliwości.

Oczywiście, poniższego przeglądu nie należy rozumieć jako "oficjalnej" definicji, a powiązane opisy nie mogą być po prostu sztywno sklasyfikowane w ustalonym zakresie częstotliwości lub wyraźnie rozgraniczone - jednak taki system zapewnia dobre wskazówki do obszarów częstotliwości tematycznych żywe i zrozumiałe:

20-40 Hz: niski bas
Nie za dużo instrumentów wnika w dół: na przykład bas elektroniczny i akustyczny, skrzydła, organy, harfy.

40-100 Hz: średni bas
W tym zakresie często spotyka się częstotliwość rezonansową (częstotliwość strojenia) systemów bassreflexu głośników. Wiele instrumentów akustycznych ma tutaj swój najgłębszy ton podstawowy: najniższa nuta root (pusty struna E) "normalnej" strojonej gitary ma około 82 Hz, a także puzon, czyli wiolonczelę o częstotliwości 65 Hz.

100-150 Hz: górny bas
Podstawowa częstotliwość głosu męskiego głosu jest w przybliżeniu w tym zakresie. Podobnie najgłębsze podstawowe tony saksofonu altowego i tenorowego.

150-400 Hz: dolny srednie tony
Szczególnie w przypadku górnego basu jest to decydujące dla odczuwalnego ciepła i pełni obrazu dźwiękowego. Poniżej znajduje się dolna korzeń skrzypiec (200 Hz) oraz częstotliwość żeńska głosu.

400-1 000 Hz: średnie średnie tony
Sygnał telefoniczny w Niemczech wynosi około 425 Hz. Podstawowe nachylenie wielu instrumentów akustycznych dotyka tego obszaru. Nadmierne podkreślanie środkowej i górnej połowy może sugerować bardzo bezpośrednie, wrażenie dźwiękowe.

1000-2 000 Hz: górne średnie tony
W tym obszarze kończy się zakres podstawowy (nie widmo nadtonu, patrz także słowa kluczowe dźwięk, dźwięk, nadton) instrumentów takich jak skrzypce lub trąbka. Nadmierny nacisk na górną środkową / dolną górę zwykle wywołuje obecny, nosowy, jasny dźwięk.

2000-3,500 Hz: dolne wysokie tony
Od około 2000-5000 Hz poszerza się zakres najwyższej czułości słuchu - słabe punkty łańcucha hi-fi są szczególnie widoczne w tym obszarze. W tym samym czasie region ten jest bardzo ważny dla reprodukcji głosu ludzkiego. Podteksty decydują o brzmieniu głosu (jak i oczywiście instrumentów) i mają fundamentalne znaczenie dla naszej zdolności do jednoznacznego identyfikowania konkretnego instrumentu / głosu.

3.500-6.000Hz: średnie wysokie tony
Na przykład w średnich i wyższych wysokościach sybilanty (sybilanty lub sybilanty głosu) są coraz częściej używane - reprezentacja overpronowana jest zwykle postrzegana jako bardzo nieprzyjemna. Ogólnie rzecz biorąc, z tych zakresów częstotliwości, jak również z niższych wysokości, twarde, szkliste, metaliczne wrażenie dźwiękowe lub odwrotnie - stęchły, nieprzejrzysty obraz muzyczny. Piccolo osiąga najwyższą wysokość w środkowych wysokościach, podobnie jak fortepian (około 4 200 Hz).

6000-10 000 Hz: górne wysokie tony
Ponownie pojawiają się podteksty ludzkiego głosu. Na tym obszarze organy wciąż mogą wydawać podstawowe dźwięki.

10 000-20 000 Hz: super wysoki
Do wyższych wysokości, ale również w zakresie wysokich częstotliwości, górne harmoniczne wielu instrumentów (w większym stopniu np. Skrzypce, piccolo, obój, ...) są postrzegane w coraz mniejszych odstępach czasu, percepcja delikatnej przewiewności w obrazie dźwiękowym powietrza, jak W świecie anglojęzycznym w dużej mierze pośredniczą najwyższe pozycje częstotliwości, co w tym samym czasie prowadzi do wrażenia, że ​​powstaje prawie nieograniczony otwarty głośnik wysokotonowy. Związany niedobór często prowadzi do tego, że postrzegane wrażenie przestrzeni, wysokość sceny niezwykle niskie.



Zakres 20-40 Hz na dole ludzkiego słuchu. Często jest całkowicie usuwany z filtrami w produkcjach muzycznych.

40-80 Hz - sub-bas, filc bass Tutaj jest low-kick, zbyt mocno przytłoczony miksem. Nie będzie grać na małych głośnikach.

80-250 Hz - Basy pomiędzy 100-200 Hz, można zwiększyć pełnię basu lub cofnąć się nieco z głośnymi dźwiękami.

250-600 Hz - Lower Middle Fullness, wokale, perkusja / Dźwięk basowy bębna basowego ma zwykle wartość od 300 do 400 Hz.

600-4000 Hz - W środku W tym obszarze można szybko wyprodukować dużo owsianki. Przy częstotliwości 800 Hz można zmniejszyć dźwięk nosa i tanie. Atak większości instrumentów perkusyjnych (i kilku innych) wynosi 2-4 kHz. Prezencja 4-6 kHz W tej sekcji możesz przywołać wokal do przodu. Zbyt dużo tego sprawia jednak, że wokal jest ostry.

7 kHz - Sibilance / Hiss Ten obszar zawiera niechciane sybilanty, takie jak "s" lub "sch".

8-20 kHz - Treble W tym zakresie więcej powietrza i blasku można przekazać na instrumenty. Wiele rymów amatorskich przesadza, ale dokładnie ten efekt, ostrożność jest wymagana.

Link to comment
Share on other sites

Miałem JBL ti5000 dość długi czas. Tam był ten sam głośnik wysokotonowy co w ti1000 czyli 035ti. Ten głośnik po prostu tak gra - metalicznie i czasem dość ostro. Wymieniłem rezystor na grafitowy oraz kondensator na olejowy. Zmiana była na + choć nie spektakularna i nie całkowicie zadowalająca.
Żadne equalizery czy inne korekcje cyfrowe tu nie pomogą - trzeba to albo zaakceptować albo szukać innych kolumn. Można jeszcze szukać kopułek z jbl ti250 Jubile tych złotych ale po pierwsze ciężko kupić a jeśli są to bardzo drogie. Te kopułki to zupełnie inna bajka i da się je w prosty sposób zaaplikować do ti1000.

Link to comment
Share on other sites

A tak ostatecznie po wymianie kondensatora na MKP wymienić tweeter na jakiś

cywilizowany, ale trzeba znać wymiar frontu, otwór montażowy i ile ma Ohm.

Może nawet nie będzie potrzeby ruchów w zwrotnicy, jednak budżet powinien

być niższy, niż żonglerka lampami. Lampówka  też utrudnia znalezienie źródła problemu,

bo pewnie nie ma wyjścia słuchawkowego ...

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Poza tym zwrotnica jest dość skomplikowana, co zostało wymuszone przez kopułkę.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wymiana na MKP przy zachowaniu obecnego tweetera raczej nie pomoże.

Wymiana na nowy też niesie poważne koszty; ostatnio były:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Poza tym zwrotnica jest dość skomplikowana, co zostało wymuszone przez kopułkę.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Wymiana na MKP przy zachowaniu obecnego tweetera raczej nie pomoże.
Wymiana na nowy też niesie poważne koszty; ostatnio były:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Rzeczywiście ten głośnik to 050ti a nie jak wyżej napisałem 035ti. 050ti Były też w moich jbl ti5000. Reszta co napisałem wyżej bez zmian.
Link to comment
Share on other sites

Cześć,
Podziałaj także z innymi przewodami głośnikowymi, ponieważ Wireworld, przede wszystkim niższe serie brzmią ostro. Tutaj proponowałbym zwrócić uwagę na Tellurium Blue lub Black II lub Cardas 101. 

 

Pomagamy, doradzamy, wypożyczamy, zapraszamy na indywidualne odsłuchy.

Najlepsze ceny dla forumowiczów magazynu Audiostereo - zapytaj o ofertę! Pełna oferta na stronie www.Q21.pl.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
W dniu 4.05.2021 o 11:01, xajas napisał:

Co jest zrodlem?
Jesli to PC, to rozwiazanie jest proste -> EqalizerAPO

Tylko, że EqualizerAPO działa wyłącznie systemowym mikserem. Jeśli używasz WASAPI czy ASIO to już nie zadziała. U mnie zarówno stereo jak i filmy idą przez WASAPI. Niestety dobrych equalizerów na PC jest jak na lekarstwo 😞

Dla mnie jednym z najlepszych jest stary jak świat AC3Filter.

Edited by qbakos

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.