Jump to content
IGNORED

BESTA2 - aktywny zestaw glosnikowy / hybryda Open Baffle + Sealed Box


Recommended Posts

Dawno temu wystartowalem eksperymentalmny projekt zestawow glosnikowych typu Open Baffle zabudowanych w "odjazdowej" obudowie z regalu BESTA firmy IKEA. Efekt koncowy byl tak interesujacy, ze powstrzymalem wszystkie inne projekty i postanowilem stworzyc nowa, rozszerzona wersje starej BESTY, ktora uwzglednia wszystkie doswiadczenia zdobyte w poprzednim projekcie. 

BESTA2 odzwierciela moje aktualne wyobrazenie na temat optymalnego calego systemu Audio, ktory juz na etapie projektowania uwzglednia wszystkie elementy wplywajace na koncowy efekt, poczawszy od akustyki mojego pomieszczenia, mozliwosci ustawienia poszczegolnych elementow (zestawy glosnikowe, subwoofery, miejsce siedzenia,...), mozliwosci uzycia aktywnych systemow DSP, DRC, DBA,.. az po wlasne preferencje dzwiekowe. 

Koncepcja calego systemu jest absolutnie niepowtarzalna i bazuje na stosunkowo „wyszukanych" rozwiazaniach. Wszystko jest "Tailor Made" 🙂

Moim celem i wyzwaniem nie jest uzycie superduper highendowskich elementow za multikiloeuro w pozlacanych obudowach.

Moim celem i wyzwaniem jest stworzenie znakomitego systemu poprzez zastosowanie "inteligentnych", innowacyjnych rozwiazan, uzycie sensownych komponentow i uwzglednienie wszystkich elementow calego toru audio, od zrodla sygnalu az do ucha 🙂  

Modularna budowa systemu umozliwia latwa wymiane i porownania poszczegolnych elementow bez konicznosci wiekszych modyfikacji i inwestycji

Projekt moze byc realizowany malymi krokami, zaczynajac od juz posiadanych elementow (np. przejetych ze starej BESTY) – zgodnie z dewiza „think big, start small“

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaczne od porownania starego projektu BESTA z nowa wersja BESTA2.

Najwieksza roznica to hybrydowa budowa zestawow glosnikowych.

BESTA to glowne zestawy glosnikowe w obudowie Open Baffle (Bass 18", Midrange 12", Tweeter 1") uzupelnione o tylne subwoofery (DBA) w obudowie zamknietej 100L / 18"

BESTA2 sklada sie z szesciu niezaleznych modulow. W zaleznosci od zadania, rozne moduly uzywaja rozne typy obudowy:

- glowne zestawy glosnikowe to 3-drozne obudowy Open Baffle typu U-Frame (Bass 2x15", Midrange 8", Tweeter AMT) 

- przednie subwoofery to obudowy zamkniete 120L / 18“

- tylne subwoofery (DBA) sa takie same jak przednie subwoofery czyli takze obudowy zamkniete 120L / 18“

Ponizej widac porownanie starych i nowych przednich zestawow (bez tylnych DBA wygladajacych tak jak ten prawy subwoofer)

 

BESTA2_Vergleich.thumb.JPG.2359bbec9e01b1407d61a26e1b712262.JPG

 

Poszczegolne moduly zestawu sa ustawione w optymalnym dla ich typu/zadania miejscu w pomieszczeniu:

- glowne zestawy OB stoja daleko od tylnej i bocznych scian oferujac optymalna reprodukcje sceny

- przednie subwoofery i tylne DBA stoja blisko przedniej/tylnej scianny w optymalnej odleglosci od bocznych scian. Jest to podstawa poprawnej reprodukcji najnizszego basu przy uzyciu systemu DBA.

 

BESTA2_Aufstellung.thumb.JPG.faddd04b59388bb36b0fc140af407a5f.JPG

 

Ponizszy schemat przedstawia wspoldzialanie calego systemu

 

BESTA2_Konzept.thumb.JPG.561367f1e5683ae177e1d83cd4ace53a.JPG

 

Zrodlem muzyki/sygnalu jest kombinacja komputera iMac (pelniacego role odtwarzacza plikow i procesora DSP) z studyjnym wielokanalowym Audio Interface (pelniacym role aktywnej zwrotnicy, przetwornika DAC i przedwzmacniacza).

Funkcje DSP/DRC przejmuja dwa programy:

1. Acourate:

- dokonuje pomiarow calego systemu z uwzglednieniem akustyki pomieszczenia

- generuje aktywne zwrotnice (2x5 kanalow)

- wyznacza wszystkie parametry korekcji DSP i DRC. Wynik koncowy jest zapisany w formie filtrow konwolucyjnych WAV.

2. JRiver Media Center, ktory:

- zarzadza biblioteka plikow

- odtwarza pliki muzyczne

- koryguje odtwarzany sygnal wyjsciowy poprzez uzycie powyzej wspomnianych filtrow konwolucyjnych

- steruje wielokanalowy Audio Interface (2x5 kanalow)

 

Zestawy glosnikowe sa zasilane piecioma koncowkami mocy (stereo) opartymi o moduly Hypexa. Dwie koncowki mocy to konstrukcje DIY (2x400W napedzajace przednie subwoofery i tylne DBA), pozostale trzy to „gotowce“ (2x270W, napedzajace Bass, Midrange i AMT)

 

Tyle na dzisiaj. Ciag dalszy nastapi 🙂

Do dziela!

 

Edited by xajas
  • Like 5
Link to post
Share on other sites
  • xajas changed the title to BESTA2 - aktywny zestaw glosnikowy / hybryda Open Baffle + Sealed Box
  • Espectro pinned this topic

Wlasnie policzylem, ile kosztuja same zestawy glosnikowe bez aktywnej elektroniki

2 przednie odgrody   2 x €1.250 = €2.500

4 subwoofery             4 x €525   =  €2.100

_______________________________________________

                                                         €4.600

 

BESTA2_Kosten.thumb.JPG.20c756fe92bc32452431b8b9fb0f4bfb.JPG

Edited by xajas
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Nie, KD mnie nie interesuje. Chodzi o reprodukcje sygnalu stereo.

Ale pytanie jest dobre i „pasowne“. Akurat przygotowuje odpowiednia odpowiedz
Chwila cierpliwosci...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Tytul watku zawiera zwrot „hybryda Open Baffle + Sealed Box“. Jak wpadlem na ta kombinacje?

Typowe rozwiazania Open Baffle to „monolityczne“ zestawy glosnikowe, w ktorych  wszystkie przetworniki sa zabudowane w jednej obudowie („odgrodzie“), wszystkie dzialaja na zasadzie „Open Baffle“ i ten jeden zestaw glosnikowy odtwarza caly zakres pasma czestotliwosci

W moim projekcie stosuje, inne, "hybrydowe" rozwiazanie.

"Hybrydowowe" z dwoch powodow

1. Moj system laczy dwa rozne typy obudow optymalne dla ich zakresu pracy:

- Open Baffle dla glownych zestawow glosnikowych

- Sealed Box / Obudowy Zamkniete dla przednich subwooferow i tylnych DBA

2. Poszczegolne zestawy glosnikowe/moduly stoja w zaleznosci od ich zakresu czestotliwosci i zadania w roznych, optymalnych dla nich miejscach pomieszczenia:

- glowne zestawy Open Baffle stoja "wolno" w pomieszczeniu, daleko od scian, oferujac znakomita przestrzenna reprodukcje sceny i rownomierny przebieg charakterystyki w swoim zakresie czestotliwosci

- przednie subwoofery (po jednym na kazdy kanal L/R) stoja jak najblizej przedniej sciany w zdefiniowanych odstepach od bocznych scian (1/4 szerokosci pomieszczenia), co jest podstawa dla optymalnej reprodukcjia basu (bez modow), poprzez poprawne dzialanie uzytego systemu DBA (pozniej napisze jak to dziala)

- tylne subwoofery (DBA, po jednym na kazdy klanal L/R) stoja jak najblizej tylnej sciany w zdefiniowanych odstepach od bocznych scian (1/4 szerokosci pomieszczenia) i poprzez to symetryczne ustawienie w stosunku do przednich subwooferow, optymalnie "wspolpracuja" z nimi tworzac tzw. Double Bass Array (DBA)

Czyli de facto kazdy kanal stereo L/R sklada sie z 3 zestawow glosnikowych/moduilow: glowny zestaw OB + przedni subwoofer + tylny DBA

Poprzez aktywne sterowanie systemu (DSP), wszystkie trzy zestawy sa optymalnie zgrane ("zszyte") amplitudowo i czasowo. Kazdy z pieciu kanalow ma indywidualnie dopasowane parametry zakresu pracy, opoznien, poziomu... itd.

I to jest wlasnie jedna z najwiekszych ZALET i PRZEWAGA tego systemu nad typowymi konwencjonalnymi rozwiazaniami!

Nie znajdziesz tego w zadnych gotowcach, nawet za multikiloeuro

 

Best of Two Worlds 😊

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Pomysł dobry i efektywny w modelowaniu charakterystyki

ale z tym Best to nie przesadzaj

Osobiście nie poszedłbym w tym kierunku przez, podanie sygnału po USB, mnóstwo przejść i łącz analogowych, wpływ całej masy filtrów, układów i elektroniki
tego nie da się odzyskać wymuszoną na czuja charakterystyką

Najlepszy przykład ze do BESTA2 zamierzasz zastosować inny układ i przetworniki, dodatkowo zapewnię zastosowałeś wzmocnienie takie a nie inne bo dla ciebie było lepsze, ale na takim świat się nie konczy

 

Nie pisze z zazdrości czy szukam zwady, jedynie jestem przewrażliwiony na producentów którzy wychwalają własne produkty jako "Best ...." pomijając wady których nie da się z natury wykluczyć

Zycze powodzenia w projekcie i kubeł zimnej wody na głowę 😉

 

Edited by .:Gerard:.
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, .:Gerard:. napisał:

Pomysł dobry i efektywny w modelowaniu charakterystyki

Osobiście nie poszedłbym w tym kierunku przez, podanie sygnału po USB, mnóstwo przejść i łącz analogowych, wpływ całej masy filtrów, układów i elektroniki
tego nie da się odzyskać wymuszoną na czuja charakterystyką

Najlepszy przykład ze do BESTA2 zamierzasz zastosować inny układ i przetworniki,

dodatkowo zapewnię zastosowałeś wzmocnienie takie a nie inne bo dla ciebie było lepsze, ale na takim świat się nie konczy

To nie tylko kwestja "modelowania charakterystyki". To takze kwestja redukowania i wyrownania czasow poglosu w zakresie najnizszych czestotliwosci

Oprocz polaczenia USB mam jeszcze opcje Firewire, Thunderbolt, ADAT (Tosling) i DANTE (CAT5/7), ktore wyprobowalem (oprocz ADAT). Nie slyszalem roznic, wiec zachowalem USB (najpraktyczniejsze)

Przykladem na co jest BESTA2?

Inne przetworniki wynikaja z innej koncepcji i z innego podzialu zakresow odtwarzanych przez te przetworniki. BESTA jest zestawem 3-droznym (+DBA) a BESTA2 4-droznym (+DBA). Tutaj porownanie

BESTA

959393353_BESTA_TCXOTG.thumb.JPG.682eb47e35516a0984500e3b5ccde2e1.JPG

BESTA2 (zaplanowany podzial-> koncowa wersja wymaga wielu, wielu testow i porownan) 

83767723_BESTA2_TCXOTG.thumb.JPG.4f6420ab91bc194d7c84f4fec13c7616.JPG

Wzmocnienie zastosowalem takie, nie dlatego ze, jest najlepsze. Zastosowalem je, bo jest jakosciowo w miare sensowne i mnie na nie stac. Ale jesli ktos mi zafunduje dwa 5-pieciokanalowe Hegle C54 albo dwa Brystony 9B to nie odmowie i przyjme z pocalowaniem w reke 🙂

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czekam na sponsora

 

   

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites

Jak juz kiedyś pisałem, z tym AMT powinno być lepiej, ale to nie łatwy przetwornik, u mnie jako Super Tweeter mogę przyciszać i ustawiać odcięcie, jednak nie wystarczało to na dostrojenie,
Po zmianie akustyki ostatnimi czasy potrzebowałem tygodni na pozycjonowanie kolumn i ST, Pochylanie, dociążanie, przesuwanie, dopiero odnalezienie precyzyjnie punktu udało sie uzyskać efekt wtopienia, w sensie ze potrafi wysoko efektywnie przetwarzać ale bez poczucia sztuczności i kierunkowego bezpośredniego emitowania

Tego nie dało sie zobaczyć czy wiedzieć jak powinien przebiegać zakres na wykresie, dopiero testowanie na ucho dało efekt
Wniosek ze charakterystyka liniowa to wzór nie dla każdego, gdyby pójść tokiem ze Linia pozioma w zakresie 20Hz-20kHz jest wzorem to bys u siebie wysokich nie przyciszał a na basie nie podbijał, sam tez pewnie zauważyłeś ze gdybyś u siebie przesunął podziały a tą charke utrzymał to zabrzmi inaczej, w dodatku przetworniki mierzą z bliskiego pola a chcąc uzyskać takie wyniki w miejscu odsłuchu to trzeba je podbić a później to w czasie odtwarzania różnie bywa

To nie jest na temat i tylko dla informacji, możesz nie musisz mi wierzyć, cale łącza i okablowanie może zmienić przekaz pozytywnie albo negatywnie, jak nie słychać różnic to system narzuca własny charakter. Czasami pewnie czytasz ze u kogoś wprowadza "ciemne tło" itp. to właśnie tłumienie, przejrzystość została zachwiana i tego nie wyciągniesz DSP, ciemne tło jest albo nie w nagraniu i nie powinno byc narzucone przez kable czy elektronikę, następny temat to chyba przemak pisał o ciągłym max peack dynamice z niektórych systemów, dodam ze można wpłynąć na skale zakresu dynamiki i to tez jest narzucenie, jest tyle zależności ze nie można pisać o Best Audio, wielkie przetworniki tez nie sa żadnym wyznacznikiem, są plusy i minusy
Ty juz masz elektronikę skonfigurowaną i nie ma sensu się rozczulać ale w razie, rozwinąć zawsze można tylko ja na sponsora się nie nadaje 😉

 

Twoj projekt wygląda naprawdę ciekawie i tez jestem fanem dużego potężnego brzmienia z dużymi pozornymi źródłami, bede śledził i ciekaw jestem efektu w porównaniu do wersji 1
Poza technicznymi wykresami polecam opis własnymi słowami z odczuć prezentacji, po takich opisach może ktoś podsunie coś ciekawego aby pomoc w konfiguracji

 

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, .:Gerard:. napisał:

Jak juz kiedyś pisałem, z tym AMT powinno być lepiej, ale to nie łatwy przetwornik,

...
Wniosek ze charakterystyka liniowa to wzór nie dla każdego, gdyby pójść tokiem ze Linia pozioma w zakresie 20Hz-20kHz jest wzorem to bys u siebie wysokich nie przyciszał a na basie nie podbijał, sam tez pewnie zauważyłeś ze gdybyś u siebie przesunął podziały a tą charke utrzymał to zabrzmi inaczej, w dodatku przetworniki mierzą z bliskiego pola a chcąc uzyskać takie wyniki w miejscu odsłuchu to trzeba je podbić a później to w czasie odtwarzania różnie bywa

...

... tez jestem fanem dużego potężnego brzmienia

Dlaczego uwazasz ze AMT jest nielatwy? Beyma TPL150, ktory sobie upatrzylem, ma opinie bardzo prostego, nieskomplikowanego przetwornika. Moze inne zachowuja sie inaczej.

Podejrzewam, ze piszac o "charakterystyce liniowej" i "lini poziomej", masz na mysli powyzej przytoczone pomiary. One wcale nie sa "linia pozioma" 🙂

Jestem zdecydowanym przeciwnikiem "lini poziomej" (mowimy o pomiarach w miejscu odsluchu czyli o tzw. room curve albo target curve, a nie o charakterystyce czestotliwosciowej zestawu glosnikowego). Przebiegi target curve to moje specjalne hobby, niemalze pasja. W ostanich latach wyprobowalem (bez przesady) dziesiatki, setki takich roznych przebiegow. Wszystkie orientuja sie na zaleceniach i standardach propagowanych przez znane organizcje, firmy, naukowcow i koryfeuszy z branzy Audio.

Tutaj kilka przykladow takich zalecanych standardow. Dla porownania wyswietlilem jedna z moich charakterystyk (ta ostania na dole, Target_2) dopasowana do moich osobistych preferencji i moich starszych uszu (patrz podbicie wyskich tonow).

Jak widzisz, zadna z nich nie jest linia pozioma

  Targets_Overview.thumb.JPG.39332f6bd1e0ebbe45cd9527209eed76.JPG

A poniewaz jestem fanatykiem Target Curve, uzywam rownoczesnie kilka Target Curve, ktore wybieram np. w zaleznosci od typu muzyki i glosnosci odsluchu. To taka zaprogramowana funkcaja "loudness"

Ponizej przyklad 6 takich roznych przebiegow: 3 pary rozniace sie przede wszystkim podbiciem basu (w relacji do wysokich tonow) o 2dB. Do tego dochodza minimalne roznice o 0,5dB w zakresie srednicy. I to wszystko absolutnie latwo mozna wyslyszec!

A ty twierdzisz, ze DSP i estradowki zabijaja dynamike i rozdzielczosc 😉

FG_Overview.thumb.JPG.614b49073a3ba9bc5db044ee209eef7d.JPG 

Wybor jednego z tych przebiegow w trakcie odtwarzania/sluchania muzyki, to poprostu klikniecie mysza na jeden z zapamietanych setupow widocznych na zalaczniku (to te zielone numerki 01, 02,...09 po lewej stronie). Za kazdym numerkiem kryje sie np. inny przebieg charakterystyki.

JRiver_Zonen.thumb.jpg.16d7d40e4d6b972c0e6ab6a9244df7a2.jpg

Piszesz ze lubisz potezne bzmienie. Kiedys z ciekawosci nalozylem twoj (starszy) pomiar na moje pomiary, by porownac nasze upododobania. Jak widzisz ani twoja charakterystyka (ciemno zielona u gory), ani moja (brazowa) ani moj target Curve (turkusowa, jedna z powyzszych) nie sa linia pozioma. 

Nasze upodobania co do wysokich sa  bardzo podobne, moje upodobanie co do srednicy jest bardziej "wywazone", ale twoje upodobanie do podbitego basu (twoje potezne brzmienie) ekstramalne! To roznice po czesci o 20dB. Nawet "mocna" krzywa Harmanna (zelona na dole) jest stosunkowo niewinna w porownaniu z twoja 🙂

Gerard_FG.jpg.c43949ae1bb56277c667d92fa7b9abc8.jpg

Ale to wszystko jest kwestja wlasnych preferencji i mozliwosci proaktywnego ksztaltowania i dopasowywania tych przebiegow do wlasnego gustu. Moim zdaniem, mozliwosc doboru/nastawienia wlasciwego przebiegu Target Curve ma 100 RAZY WIELKSZY WPLYW na jakosc reprodukcji, niz wszystkie kable, filtry, interkonekty, kolce i inne tuningi razem wziete!    

Edited by xajas
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

U mnie w tej chwili charakterystyka jest z mniejszymi modami

Mi chodziło ze z technicznego punktu odtworzenie 1:1 to linia idealnie pozioma, czy się mylę ? Tylko ze z bliskiego pola

Mialem DSP w różnych opcjach i wiadome ze to duże możliwości, ale okablowanie i rodzaj łączy tez ma swój udział, powiem ci ze jak popsułem okablowaniem czy złym doborem elementów to już nie do odratowania, może gdybym nie doświadczył ze w łatwy sposób można mieć problem to bym nie pisał. Jak juz idziesz w DSP to warto zadbać o dobre końcówki i okablowanie, byłbyś zaskoczony
Ale to dopiero jak znajdziesz sponsora 🙂
Dla przykładu, ile trzeba się namęczyć (czy w ogóle sie da) DSP aby wybrzmienia instrumentu dętego z jednej elektroniki która narzuca nachalną dynamikę przestroić na uniwersalnosc łagodne/ostre z selektywnością, a ile łatwiej gdy nie trzeba tego korygować ? Nie chodzi mi o zmianę charakterystyki a głownie o selektywną dynamikę i skale zakresu.
Mniej ingerencji lepszy efekt 

Twoj projekt jako bez-zwrotnicowe strojenie rządzi sie innymi prawami, najczęściej problemy są z basem i jest wiele projektów łączonych standard + aktywne sekcje basowe z korekcją DSP
Mnie jedynie jedne kolumny urzekły z aktywnym SUB-basem, reszta które słyszałem to dziwne strojenie, nie moje 😉

 

Link to post
Share on other sites

Apropos lepsze okablowanie (glosnikowe).

Aktualnie potrzebuje 150m.  Gdybym zaplacil 15€/metr za lepsze, to by kosztowalo wiecej niz wszystkie koncowki mocy. To jest bezsens 🙂

Znam dzwiekowo bardziej efektywne sposoby wydawania pieniedzy. Gdybym mial "nadwyzki" wybral bym  np. lepszy Audio Interface Focusrite Red

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PS.

W przeszlosci mialem "lepsze" kable (Kimber, QED,..) ale jakos sie z tego wyleczylem

Edited by xajas
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Zapewniam ze dla przykładu xlr mogami brzmi jakby skrajami tzw "V" a w porównaniu dobry kabel wydobędzie równowagę tonalną z pełniejszym środkiem
Mialem tez sprzęt który dominował charakterem i u mnie okablowanie nie wpływało na zmiany

Ale nie będę zaśmiecał ci wątku bo jesteś nastawiony anty do okablowania

 

Link to post
Share on other sites

Ja nie jestem anty-kablowy. Jesli mi je ktos zfinasnsuje, to nie bede sie zapieral 🙂

Ale jesli mam samemu zadecydowac na co wydac pieniadze, to wybor padnie na inne elementy. Kable sa zupelnie na koncu listy zyczen 

 

Nie mam problemu z "zasmiecaniem". Jestem za wolna wymiana mysli bez szufladek

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites

Bo prawda jest taka ze na dobranie okablowania potrzeba sporo czasu i trochę szczęścia, lepiej kupić standard i mieć mniej problemów
ale zapewniam ze trafiając z dobrym kablem może potęgować dobre cechy
Dodatkowo dobre końcówki mocy i miałbyś bajkę 

Edited by .:Gerard:.
Link to post
Share on other sites

Sorry, miałem wcześniej odpowiedzieć o AMT ale wyszło mi z głowy
Słyszałem AMT w kilku paczkach "kolumnach" i problem z nim jest taki, ze ciężko o spójność ze średnicą, w konfiguracji może brakować smaczków "super-wysokich" albo dominacja wyrazistości wyodrębnia się od reszty
Mozna znaleźć punkt, pomysł o drugim zestawie skierowanym na tył z oddzielną regulacją, przednie dostrój niżej tylne wyżej

Edited by .:Gerard:.
Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, xajas napisał:

Apropos lepsze okablowanie (glosnikowe).

Aktualnie potrzebuje 150m.  Gdybym zaplacil 15€/metr za lepsze, to by kosztowalo wiecej niz wszystkie koncowki mocy. To jest bezsens 🙂

Znam dzwiekowo bardziej efektywne sposoby wydawania pieniedzy. Gdybym mial "nadwyzki" wybral bym  np. lepszy Audio Interface Focusrite Red

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PS.

W przeszlosci mialem "lepsze" kable (Kimber, QED,..) ale jakos sie z tego wyleczylem

Przetestowałem kilka różnych końcówek aktywnie. Ja i moj kolega też. Łączyliśmy wzmacniacze tranzystorowe i lampowe. 

Najlepsze wrażenie i granie jest jak wszystkie końcówki są identyczne. Xajas pomyśl czy dla spójności nie warto zakupić jednakowych końcówek dla głównej kolumny. Końcowkami dla tych 18 calowych basów bym się nie przejmował. 

Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Lok napisał:

Najlepsze wrażenie i granie jest jak wszystkie końcówki są identyczne. Xajas pomyśl czy dla spójności nie warto zakupić jednakowych końcówek dla głównej kolumny. Końcowkami dla tych 18 calowych basów bym się nie przejmował. 

Miałem to samo właśnie napisać. Moje zabawy z aktywną zwrotnicą wskazują, że NALEŻY użyć identycznych wzmacniaczy - wtedy mamy dobre zszycie całego pasma. Ja są inne dla różnych głośników to niby gra, ale czegoś brakuję, brakuje koherentności.

Poza tym obudowa zamknięta będzie głośniejsza, niż otwarta - mocniejsze wzmacniacze nie mają sensu

Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, comen napisał:

Miałem to samo właśnie napisać. Moje zabawy z aktywną zwrotnicą wskazują, że NALEŻY użyć identycznych wzmacniaczy - wtedy mamy dobre zszycie całego pasma. Ja są inne dla różnych głośników to niby gra, ale czegoś brakuję, brakuje koherentności.

Poza tym obudowa zamknięta będzie głośniejsza, niż otwarta - mocniejsze wzmacniacze nie mają sensu

Koherentnosc to poprawne zgranie czasowe poszczegolnych kanalow/przetwornikow zestawu glosnikowego.

Poprawne zgranie czasowe poszczegolnych przetwornikow zapewniam poprzez odpowiednie delays zawarte w cyfrowych zwrotnicach. Typ wzmacniacza nie odgrywa tutaj zadnej roli, bo delays mierze i wyznaczam z uwzglenieniem uzytego wzmacniacza.

Ktory modul bedzie glosnieszy (OB czy OZ) zalezy nie tylko od typu obudowy. Zalezy to takze od efektywnosci uzytych glosnikow i przebiegu tej efektywnoaci w funcji czestotliwosci. Poniewaz ta efektywnoac na "dolnym koncu" (planowany zakres dla OZ 15-60Hz) spada, musisz to skompensowac wieksza moca.

PS.

W aktualnym systemie BESTA tez uzywam "mieszanke" OB i OZ (tylne DBA) i tez musze przyciszyc OB, aby je dopasowac do subwooferow w OZ.

Dlatego miedzy inymi wybralem koncowki mocy, ktore maja mozliwosc dopasowania poziomu glosnosci dla poszczegolnych kanalow. To zaleta koncowek z dzialki PA (tam jest to standard) a nie Domestic Audio (tutaj to rzadkosc)           

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites

BTW. 

Wzmacniacze ktore uzywam, maja co prawda rozna moc (400W/270W) ale wszystkie bazuja na Hypexowskich modulach UcD (to tez swiadomy wybor/decyzja), wiec nie oczekiwal bym az tak roznych, niespojnych "charakterow brzmieniowych"          

 

Ale sie powtorze, jesli ktos mi zasponsoruje 5 identycznych koncowek stereo z regulowana glosnoscia, to nie odmowie 🙂

 

Najchetniej takie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Lok napisał:

Najlepsze wrażenie i granie jest jak wszystkie końcówki są identyczne. Xajas pomyśl czy dla spójności nie warto zakupić jednakowych końcówek dla głównej kolumny. Końcowkami dla tych 18 calowych basów bym się nie przejmował. 

Popatrz jeszcze raz na schemat systemu - wszystkie 3 koncowki dla glownej kolumny SA JEDNAKOWE i juz od dawna stoja u mnie w regale 🙂

 

BESTA2_Konzept.thumb.JPG.561367f1e5683ae177e1d83cd4ace53a.JPG

R1.thumb.jpg.a060c53faa642c569cb71b13d10c6b57.jpg

 

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, xajas napisał:

Popatrz jeszcze raz na schemat systemu - wszystkie 3 koncowki dla glownej kolumny SA JEDNAKOWE i juz od dawna stoja u mnie w regale 🙂

 

BESTA2_Konzept.thumb.JPG.561367f1e5683ae177e1d83cd4ace53a.JPG

R1.thumb.jpg.a060c53faa642c569cb71b13d10c6b57.jpg

 

Teraz widzę.

W takim razie tak jak pisałem masz poprawnie. Brawo.

Link to post
Share on other sites

...
Wybor jednego z tych przebiegow w trakcie odtwarzania/sluchania muzyki, to poprostu klikniecie mysza na jeden z zapamietanych setupow widocznych na zalaczniku (to te zielone numerki 01, 02,...09 po lewej stronie). Za kazdym numerkiem kryje sie np. inny przebieg charakterystyki.
JRiver_Zonen.thumb.jpg.16d7d40e4d6b972c0e6ab6a9244df7a2.jpg


Przypomnialo mi sie, ze kiedys nawet nagralem, jak to dziala

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to post
Share on other sites

Ok, Ok, pomylilem listy zakupowe i zamiast glosnikow kupilem domek ogrodowy 🙂

 

A teraz na powaznie.

Popracowalem troche nad planem konstrukcji obudowy i tak wyglada efekt koncowy.

Pierwsza wersja wyjsciowa.

BESTA2_Varianten0.thumb.JPG.a52cd6d9623d356c13479e159c8120f3.JPG

 

Subwoofery i DBA sa niemalze gotowe (to aktualna BESTA). Musze tylko dorobic dwie frontowe plyty i cztery tylne plyty, by zamknac dotychczasowe OB na OZ. Pojemnosc pozostanie ok. 120L.

 

Wiecej kombinowania kosztowaly mnie glowne zestawy glosnikowe. Zalezalo mi na konstrukcji, ktora umozliwia wyprobowanie roznych opcji, na przyklad odwracanie modulu srednio-wysokotonowego, albo zamiane miejscami poszczegolnych modulow. Wystarczy odkrecic i przelozyc plyty frontowe. Wszystkie trzy sa takie same.

 

BESTA2_Varianten.thumb.JPG.20b9da01970418cc9df2bcd8b9cdd6b8.JPG

 

Inna opcje rozbudowy, ktora rozwazam, to kompletna zmiana koncepcji z obudowy Open Baffle na obudowe zamknieta albo obudowe z portem Bass Reflex. Na ponizszym zalaczniku widac przykladowo taki gotowy projekt Gravesena, ktory uzywa dokladnie te same przetworniki (oprocz wysokotonowego) w obudowie Bass Reflex z identyczna pojemnoscia 105L

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

BESTA2_Varianten2.thumb.JPG.42bef5709bbf94faae133cc08b93248c.JPG

 

Wszystkie obudowy bazuja na wielowarstwowej konstrukcji z mieszanka MDF i Multiplex.

Ostatnia warstwa zewnetrzna (dla "ozdoby" 🙂 ) to oczywiscie regal BESTA (boki, dol i gora)

Znalazlem bardzo ciekawy material na plyty frontowe -> Multiplex grubosci 25mm pokryty materialem podobnym do naturalnego linoleum albo skory

 

Linoleum_2.thumb.jpg.478190896877deb436ca2e5bea30a433.jpg

wyglada bardzo oryginalnie.

 

 

 

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
48 minut temu, xajas napisał:

Zalezalo mi na konstrukcji, ktora umozliwia wyprobowanie roznych opcji, na przyklad odwracanie modulu srednio-wysokotonowego, albo zamiane miejscami poszczegolnych modulow.

No właśnie, to mnie bardzo ciekawi. Czy różnice w dźwięku będą duże między takimi różnymi opcjami? Jak myślisz? 

Link to post
Share on other sites
W dniu 20.05.2021 o 09:37, xajas napisał:

Popatrz jeszcze raz na schemat systemu - wszystkie 3 koncowki dla glownej kolumny SA JEDNAKOWE i juz od dawna stoja u mnie w regale

Patrzę na schemat i rozumiem obecnie cała korekcja łącznie z podziałem na pasma odbywa się u Ciebie softwaerowo na poziomie Maca. Dalej via USB informacja po korekcie i rozdzieleniu pasm przesyłana jest do MUTE. Dobrze widzę? Jak tak co odpowiada w Macu za podział na pasma?

Link to post
Share on other sites
No właśnie, to mnie bardzo ciekawi. Czy różnice w dźwięku będą duże między takimi różnymi opcjami? Jak myślisz? 

Mysle ze obrocenie wysokotonowego niewiel zmieni, juz w starej BESTA nie sposob zlokalizowac ktorykolwiek przetwornik. Ale zamiana z niskotonowym bedzie miala wieksze znaczenie. Zmieni sie schemat pobidzania modow (pionowych). Juz kiedys robilem taki eksperymentIMG_2016.jpg
Link to post
Share on other sites
21 minut temu, xajas napisał:

Ale zamiana z niskotonowym bedzie miala wieksze znaczenie.

W sensie coś takiego, jak na tym zdjęciu, czy na powyższych dwóch grafikach, dwóch pierwszych od lewej, będzie lepiej niż na tym trzecim?

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Zwykły Drut napisał:

Patrzę na schemat i rozumiem obecnie cała korekcja łącznie z podziałem na pasma odbywa się u Ciebie softwaerowo na poziomie Maca. Dalej via USB informacja po korekcie i rozdzieleniu pasm przesyłana jest do MUTE. Dobrze widzę? Jak tak co odpowiada w Macu za podział na pasma?

 

Brawo, pojales.

Acourate generuje dla kazdego kanalu i dla kazdej czestotliwosci probkowania jeden plik korekcyjny (filtry w formacie WAV). Te filtry zawieraja wszystkie informacje odnosnie korekcji i podzialu danego kanalu. Np. 4-drozny system jak stara BESTa uzywa 8 takich filtrow.

 

JRiver_Filter.jpg.8f07d827806ddcb86766b574f5eef45c.jpg

 

Te pliki sa wczytywane przez JRiver, ktory leci na MACu i sa interpretowane przez zintegrowany w nim „DSP“, tzw. konwolver. Ten konwolwer laczy pliki muzyczne z plikami filtrow i tworzy/koduje wielokanalowy sygnal (cos podobnego jak sygnal 7.1 Dolby Digital, DTS, Atmos,...) ktory jest wysylany do Audio Interface (u mnie przez USB).

JRiver_8Ch.thumb.png.f7aa25e5f9383562c0150fb6a71fa91f.png

 

Audio Interface (u mnie Motu ) dekoduje ten wielokanalowy sygnal na poszczegolne kanaly (znowu podobnie jak Amplitunery KD dekodujace sygnal 7.1 DD, DT!..) i zamienia go z cyfrowego na analogowy (DAC) i wysyla go do koncowek mocy.

 

Motu_7.1_1.thumb.png.1791497f87bb59d2545071f73529fe07.png

Motu_7.1_2.thumb.png.6dd5c9db20e1cc3eea1ddda0427d8fd2.png

 

Taki Audio Interfaca jest w stanie przerobic az do 64 kanalow.

 

Edited by xajas
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.