Skocz do zawartości
IGNORED

BESTA2 - aktywny zestaw glosnikowy / hybryda Open Baffle + Sealed Box


xajas
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

34 minuty temu, terminus napisał:

To jest fizycznie nie możliwe. Za duża dynamika (RMS / DR itd.).

Wiadomo, chodzi o możliwie najbliższe oddanie tego uczucia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 15.06.2021 o 21:29, xajas napisał:

Plus polaczenia z koncowkami, razem 200m

Poprowadzone pięknie 👍

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, terminus napisał:

Chyba odwrotnie.

Ja nie mam problemu ze znalezienie dobrych technicznie rejestracji. Czasem jest inny problem, że te technicznie najlepsze rozmijają się z moim gustem muzycznym. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez tych problemow nie mam.
Natomiast na co trzeba uwazac i sie troche kontrolowac, to nie popadac w modus sluchania tylko tylko tych plyt, ktore sa zarowno muzykalnie jak i technicznie dobre. Czyli rzadziej siega sie do tych nagran, ktore sa co prawda interesujace, ale technicznie slabe. A to szkoda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xajas napisał:

Ja tez tych problemow nie mam.
Natomiast na co trzeba uwazac i sie troche kontrolowac, to nie popadac w modus sluchania tylko tylko tych plyt, ktore sa zarowno muzykalnie jak i technicznie dobre. Czyli rzadziej siega sie do tych nagran, ktore sa co prawda interesujace, ale technicznie slabe. A to szkoda.

Oczywiście słucham też tych słabszych technicznie, ale jak nie ma czasu a chce się mieć przyjemność ze słuchania to najchętniej wraca się do tych dobrych technicznie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.06.2021 o 01:46, xajas napisał:

Jeszcze tylko skrocic boki i „szafa gra“

 


Boki skrocone, wszystko pozadnie poskrecane i ikeowskie pokrycie pasuje „jak ulal“

Pierwszy etap zakonczony. Frames sa gotowe

IMG_7375.thumb.jpg.01e5233015ab45ecf6ac97a212ea0335.jpg


IMG_7374.thumb.jpg.61c224d175e84a6d07729e3651ccbc29.jpg




Czas sie zabrac za fronty i przetworniki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_7373.thumb.jpg.758704cee3f7146d5f6ef5461faa1708.jpg


]IMG_7371.thumb.jpg.86c3938fd236bfd304d0319940ec5360.jpg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stare porzekadlo mowi „jak sie nie ma, co sie lubi, to sie lubi, co sie ma“
Poniewaz docelowych przetwornikow jeszcze nie mam, pierwszy funkcjonalny test, nazwijmy to „prove of concept“, musi sie odbyc przy uzyciu posiadanych przetwornikow. Na szczescie w piwnicy znalazlo sie cos pasownego
Pierwsza przymiarka. Teraz dopiero widac, jak „mikroskopijna“ jest zwykla kopulka w porownaniu z miejscem na AMT Beymy. Nawet 12“ Woofer wydaje sie sredniotonowcem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_7381.jpgIMG_7388.jpgIMG_7395.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pięknie to wygląda, kibicuje, chociaż
w/g moich standardów "trochę odjechałeś" patrząc na gabaryty.
Tym bardziej chętnie bym kiedyś wpadł z odwiedzinami i posłuchał.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Apropos gabaryty, pamietaj ze docelowe przetworniki sa o wiele wieksze i w pelni wypelnia fronty, tak ze w mniejszych by sie nie miescily

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak ci sie chce przyjechac za Norymberge, to mozesz kiedys posluchac

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gotowe!!!

OK, prawie ze

Tak wyglada aktualna wersja z dodatkowym przednim subwooferem (tylny jest identyczny).


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_1566.jpg

IMG_1567.jpg

IMG_1565.jpg


1. Wszystkie boczne scianki i srodkowa plyta frontowa zostaly dodatkowo wytlumione matami alubutylu
 

IMG_7403.jpg

 

IMG_7404.jpg

IMG_7410.jpg

 

2 Boczne sciany sa wstepnie pokryte jedna warstwa „pianek“, na fronty niestety zabraklo. Pozniejsze proby i pomiary wykaza, czy dalsze tlumienia wnetrza jest potrzebne

IMG_7406.jpg

IMG_7411.jpg

 

Cale szczescie ze mam pomocnika (junior), ktory pomaga mi w ciaglym kladzeniu, podnoszeniu i obracaniu zestawow

IMG_1559.jpg


Czas podlaczyc wszystkie przetworniki, i mozna zaczac sie bawic w strojenie zestawu.

 

Pierwsza „przymiarka optyczna“

IMG_1570.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poníewaz udalo mi sie dokonczyc polaczenia, na szybko podlaczylem mikrofon i wystartowalem REW, by zaspokoic ciekawosc, jak te tandetne, zastepcze przetworniki beda sie zachowywac w tych odgrodach.

Tak wyglada wynik -> pomiary na osi przetwornikow w odstepie mikrofonu 10cm od przetwornika.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

O dziwo woofery (Mivoc) sa w swoim przewidzianym zakresie (60-200Hz) calkiem znosne, a Midwoofer (Beyma 200-2.500Hz) i Tweeter (Monacor >2.500Hz) troche "niespokojne".

No to od ktorych zaczac? Ktore wymienic jako pierwsze? Brzuch mowi -> Tweetery, glowa mowi -> Midwoofery

Ciekawe, skad ten dip przy 600Hz

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, xajas napisał:

skad ten dip przy 600Hz

działanie odgrody

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowe pomierzenie takich odgrod, to jest już dość pogmatwana sprawa. Z 10 cm, to ja nie wiem co Ty tam chcesz zmierzyć. Do tego REW i mikrofon USB bez pomiaru dwukanałowego. Dobrze, że kolumny maja zamontowane symetrycznie glosniki, to wystarczy to zmierzyć od 0 do 180 stopni w krokach co 10 stopni. Dalej oczywiście korekcja dyfrakcji i przy tej wielkości paczek i szerokości frontu, to przydałoby się mierzyć z jakiś 2 metrów od fontu na osi każdego głośnika. Generalnie operacja niewykonalna w takim pomieszczeniu jeśli miałoby być to zrobione zgodnie ze sztuką.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawsze mozna wyjść z pomiarami na zewnątrz , ustawic na ruchomym kole z podzialką w stopniach i przekręcać tylko kolumne, tylko nalezy pamietac by oś obrotu byla na linii głosników

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedziałbym, że tylko tak to można zrobić w sensowny sposób. Inaczej to trochę druciarstwo i amatorka, a szkoda bo projekt rozbudowany, a glosniki będą nie byle jakie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, pomiary na zewnatrz odpadaja. W tej chwili kazdy zestaw to juz ponad 80kG i przy tych rozmiarach i moich zakretych schodach do piwnicy, wynoszenie ich do ogrodu jest wiekszym przedsiewzieciem logistyczne, przerastajacym moje sily.
Czyli trzeba sie skoncentrowac nad metodami „zastepczymi“, nazwijmy to „indoor measurements“

Ale..

Pierwsze i wazniejsze pytanie jest, jakie pomiary wogole potrzebuje, w jakim celu ich dokonuje.
Pamietajmy, ze calosc bedzie sterowana cyfrowo, i mozliwosc/sposob zestrojenia calosci odbiegaja/sa conieco inne niz strojeniu analogowych, pasywnych zwrotnic.

Co chce de facto ustalic w oparciu o pomiary (i w oparciu o porownawcze odluchy, niezapominajmy o mojej mozliwosci przelanczania i porownywania roznych setupow)

Czyli chce zadecydowac:

1. Ktore z tych zastepczych przetwornikow sa najbardziej krytyczne i powinny byc zastapione jako pierwsze?
Moj altualny plan to najpierw zamienic Midwoofery. Docelowe 8NMB420 sa stosunkowo tanie i dostepne u mnie za rogiem (Musikhaus Thomann), tak ze to jest do zrealizowania przez weekend. Nastepny krok to kupno Tweterow Beymy AMT TPL-150, ale to juz wieksza inwestycja. A na koniec Faitale. Co prawda na nie mam najwieksza ochote, ale tymczasowe Mivoki na pierwzy zut oka nie wygladaja zle, wiec moge przeczekac.

2. Ktore zakresy pracy / czestotliwosci podzialu sa sensewne dla poszczegolnych przetwornikow?

3. Czy uzyc wstepnej linearyzacji Midloofera i Tweetera? W przeszlosci stosowale obydwie metody (z linearyzacja i bez), ale efekt dzwiekowy byl nikly, gdyz pozniej nastepuje ponowna globalna linearyzacja calego systemu

4. Jakie wartosci opoznien poszczegolnych przetwornikowsa sa wymagane dla zapewnienia spojnego, kocherentnego brzmienia zestawu. Tutaj mam kilka sprawdzonych metod, ktore nie wymagaja ani pomiaru na zewnatrz, ani pomiarow dwukanalowych. BTW. Oprocz UMIKA mam jeszcze Behringera i Audio Interface, wiec pomiary z Loop Back tez byly by mozliwe (ale nie potrzebne).

5. Last not least - globalna linearyzacja sytemu (dopasowanie przebiegu charakterystyki sytemu w miejscu odsluchu do target curve)

Ostatni krok to optymalne zgranie setup tylnych subwooferow w roli DBA, ale to juz inna historia i sztuka sama dla siebie

Dla ktorych z powyzszych krokow koniecznie potrzebuje pomiary na zewnatrz i dlaczego?


BTW.

Sprawdzilem ten Dip przy 600Hz. Mialem ten przetwornik juz wczesniej w innych projektach / innych zestawach (OZ i BR) i tam tez wystepowal, wiec to raczej przypadlosc tego przetwornika. Wystepuje tez na pomiarach pubikowanych przez producenta.

PS.
REW uzyawam „tylko na szybko“, raczej dla celow „pogladowych“. Moj wlasciwy system pomiarowy, umozliwiajacy dokladniejsza analize i wspierajacy proces geerowania setupu to Acourate. Czyli jak zakoncze konfekcjonowanie „kaelkow“ i podlacze odgrody do glownego sytemu, powracam znowu do Acourate

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jednym kroku zapomnialem -> wyprobowanie roznych sposobow i stopnia wytlumienia tylnej komory w celu otrzymania optymalnej reprdukcji Midwoofera.
Wplyw takiego tlumienia na Woofery jest nikly a na Tweetery zaden.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz zanosi sie na ciekawa dyskusje, chcialbym od razu na poczatku zwrocic uwage na to, by moje czesto krytyczne i troche „upierdliwe“ pytania nie byly zle zrozumiane i nie zniechecaly innych „dyskutantow“ od komentarzy i propozycji, nawet jesli nasze spojrzenia na pewne techniczne detale i rozwiazania sa diametralnie rozne i nie zawsze udaje nam sie znalezc wspolne zdanie.
Co dla mnie jest wazne, to uwzglednienie okreslonych realiow, sytuacji wyjsciowej, co moze byc, a CO NIE MOZE BYC zmienione/optymalizowane, i koncentrowanie sie na tych parametrach/pomiarach/zmianach, ktore sa realistyczne a nie teoretyczne/hipotetyczne.

Podam przyklad o co mi chodzi



Dobrze, że kolumny maja zamontowane symetrycznie glosniki, to wystarczy to zmierzyć od 0 do 180 stopni w krokach co 10 stopni.


OK, przy pierwszych zestawach glosnikowych robilem takie pomiary, wyznaczylem charakterystyke promieniowania, specjalnym programem wygenerowale Polar Plots,…

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_7840.thumb.jpg.b55b1dc934cafd4509a4d19d128a6abb.jpg

I so what?
Wiedzialem jak ta charakterystyka wyglada, ale czy moglem ja zmienic? Nie, bo wynikala z uzytego falowodu, ktory od poczatku byl tak koncypowany, ze pasowal do uzytego Midwofera.
Czyli te pomiary zaspokoily moja ciekawosc, ale de facto byly bezuzyteczne.

Czyli pierwsze ciekawe pytanie brzmi: nawet gdybym wykonal te proponowane pomiary co 10°, jak je wykorzystac i jak/co moge zmienic w tym konkretnym przypadku BESTA2?


Nastepny temat

Dalej oczywiście korekcja dyfrakcji i przy tej wielkości paczek i szerokości frontu, to przydałoby się mierzyć z jakiś 2 metrów od fontu na osi każdego głośnika..


Jak moge skorygowac dyfrakcje przy tej konstrukcji?
W oparciu o jaki pomiar?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim zacznijmy od fundamentu, jakim jest fakt, że pomiary wykonuje się tak samo dla systemów pasywnych jak i aktywnych ( pomiary częstotliwości ). Nie ma w tym zakresie żadnych różnic. Oczywiście prawie wszystko można zmierzyć "metodą amerykańska", czyli pomiar mikrofonem usb z miejsca odsluchu, nabicie po kokardę aktywnych EQ i Holy Cow! Ale dźwięk! Z miejsca odsluchu, to można co najwyżej zrobić drobne korekty pasma oraz przystosowac do pomieszczenia instalacje multi sub ( jesli taka jest w systemie ). Natomiast nie da w taki sposób precyzyjnie zaprojektować filtrów oraz zmierzyć dokładnych relacji czasowych miedzy głośnikami, a już na pewno nie za pomocą mikrofonu USB. Metoda pomiaru referencyjnego jest wyłącznie proteza pomiarów dwukanałowych.

Pisząc w wielkim skrócie, pomiary powinny być wykonane na stoliku obrotowym od 0 do 180 stopni dla każdego z glosnikow w odgrodzie. Ponieważ odgroda jest bardzo szeroka, pomiar z 1 metra może być niewystarczający, aby zmierzyć realny wpływ dyfrakcji obudowy, dlatego powinno się mierzyć z dalszej odległości. Teoria zaleca odległość minimum 3x szerokość frontu. Każdy glosnik mierzony jest w tej samej odległości, od osi obrotu frontu. Do pomiarów pola dalekiego należy wykonać pomiary bliskie, z uwzględnieniem wpływu dyfrakcji, szczególnie jeśli mierzymy dipol! W przypadku woofera przy podłodze, można wykonać pomiar z mikrofonem przy podłodze, który uwzględni naturalne podbicie podłogi w zakresie niskich częstotliwości.

Cały pakiet pomiarów lądujemy do symulatora, w którym projektujemy zwrotnice ( pasywna czy aktywna ). Złożenie tych pomiarów w programie oferuje dokładny pogląd na promieniowanie glosnikow, ich charakterystyki kątowe, rezonanse. Posiada również możliwość symulacji dowolnej odległości odsluchu, a nawet jego wysokości. Jeśli zwrotnica jest aktywna, exportujemy wygenerowane targety filtrów do procesora, który będzie zajmował się filtracja. Dopiero po takim zestawieniu filtrów, korygujemy w razie konieczności odpowiedz glosnikow w pomieszczeniu.

 

2 godziny temu, xajas napisał:

I so what?
Wiedzialem jak ta charakterystyka wyglada, ale czy moglem ja zmienic? Nie, bo wynikala z uzytego falowodu, ktory od poczatku byl tak koncypowany, ze pasowal do uzytego Midwofera.
Czyli te pomiary zaspokoily moja ciekawosc, ale de facto byly bezuzyteczne.

Bezużyteczna jest metoda pomiarowa, której użyłeś. Może być użyta wyłącznie jako wizualizacja, ale nie nadaje sie do danych, na których zaprojektujesz zwrotnice. Po 1 użyłeś mikrofonu USB, po 2 mikrofon nie jest w osi głośnika, po 3 glosnik jest odchylony od punktu obrotu, po 4 przy głośnikach/hornach niesymetrycznych, należy również wykonać pomiary w osi pionowej, ale mimo tych błędów warto zaznaczyć, że to dobry kierunek i zdajesz sobie sprawę z istoty pomiarów off axis. Trzeba tylko dopracować metody pomiarowe, aby te pomiary miały jakiś sens.

Systemy aktywne mogą bardzo wiele, ale one również potrzebują właściwych danych pomiarowych.

 

2 godziny temu, xajas napisał:

Jak moge skorygowac dyfrakcje przy tej konstrukcji?
W oparciu o jaki pomiar?

Jeśli wykonujesz pomiary bliskie, a głośnik nie jest zamontowany w nieskończonej odgrodzie, to bez korekcji dyfrakcji takich pomiarów, są one bezwartościowe. Na pomiar taki pomiar bliski, musisz nałożyć korygującą krzywa. Bedzie ona inna dla dipola, obudowy zamkniętej, oraz oczywiście zależna od kształtu symulowanej obudowy/dipola.

Taki pomiar bliski może mieć wartość pomiaru rezonansów, czy zniekształceń, ale nie daje realnego obrazu o charakterystyce przenoszenia głośnika danej zabudowie.

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wszystkie informacje sa bardzo ciekawe, ale mysle ze nie znasz metod i mozliwosci wyznaczania relacji czasowych, ktore oferuje Acourate, tak ze z ta wypowiedzia o "protezie i koniecznosci pomiarow dwukanalowych" bym sie nie zupelnie zgodzil.
Podam ci tylko dwa przyklady (jesli masz czas i cierpliwosc zaglebiac sie w to)


1. Time Alignment przez pokrywanie sie impulsow poszczegolnych kanalow "in steady state" (niestety nie znam Polskiego odpowiednika -> sygnal pomiarowy w "ustabilizowanym" stanie) -> patrz sekcja Time Alignment

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


2. Time Alignment by Sine Wave Convolution przez pokrywanie sie impulsow poszczegolnych kanalow "in transition phase" (czyli w momencie pierwszego atakau sygnalu)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Mam jeszcze kilka dalszych, bardziej kompleksowych sposobow/metod "w programie", ktore stosuje, ale dla nieobeznanych z Acourate zbyt trudne do wytlumaczenia w kilku zdaniach.

Patrz tez

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Stosuje takze prosta "Slawkowa" metode "poprawnego sumowania sie sygnalow w punkcie przeciecia"


I kazda z tych metod - o dziwo - rezultuje w innych wynikach relacji czasowych.

A wyniki kazdej z nich zapisuje jako osobny setup. Potem porownuje te wszystkie metody/setupy przez odsluchy i wybieram, ten ktory mi brzmieniowo najbardziej pasuje   

 
W dalszym ciagu nie zrozumialem wplywu dyfrakcji i pomiarow przebiegu pasma pod roznymi katami na obliczanie opoznien.
Moj symulator i generator cyfrowych zwrotnic nie uwzglednia importu takich pomiarow pod roznym katem.
Jak transformujesz zmiany przbiegow pasma pod roznymi katami na relacje czasowe -> na czym polega ich korelacja? 


 
Nie rozumiem wypowiedzi:
"Po 1 użyłeś mikrofonu USB, po 2 mikrofon nie jest w osi głośnika, po 3 glosnik jest odchylony od punktu obrotu,.."


- jaka role w tym wypadku odgrwa typ mikrofonu (USB)
- mikrofon byl w osi glosnika
- nie wierze by minimalne pochylenie falowodu w pionie (dokladnie 5°) mialo dominujacy wplyw na przeklamanie pomiarow przy obrocie w plaszczyznie pomiaru
Ale to jest niewazne, bo to inne zestawy glosnikowe, inna sciana i zamkniety temat  

IMG_7414.thumb.jpg.78592fe5f3b3ac1b12784656866a2515.jpg

Piszesz
"Jeśli wykonujesz pomiary bliskie, a głośnik nie jest zamontowany w nieskończonej odgrodzie, to bez korekcji dyfrakcji takich pomiarów, są one bezwartościowe. Na pomiar taki pomiar bliski, musisz nałożyć korygującą krzywa. Bedzie ona inna dla dipola, obudowy zamkniętej, oraz oczywiście zależna od kształtu symulowanej obudowy/dipola."
 
Skad biore ta "korygujaca krzywa" dla mojej BESTY?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, meloV8 napisał:

Cały pakiet pomiarów lądujemy do symulatora, w którym projektujemy zwrotnice ( pasywna czy aktywna ). Złożenie tych pomiarów w programie oferuje dokładny pogląd na promieniowanie glosnikow, ich charakterystyki kątowe, rezonanse. Posiada również możliwość symulacji dowolnej odległości odsluchu, a nawet jego wysokości. Jeśli zwrotnica jest aktywna, exportujemy wygenerowane targety filtrów do procesora, który będzie zajmował się filtracja. Dopiero po takim zestawieniu filtrów, korygujemy w razie konieczności odpowiedz glosnikow w pomieszczeniu.

Ktory to symulator?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, xajas napisał:

2. Ktore zakresy pracy / czestotliwosci podzialu sa sensewne dla poszczegolnych przetwornikow?

faital 15 cali można ciąć do wg mnie do 400hz nawet udzielając się oktawę dalej czyli do 800hz daje spokojnie radę

tylko trzeba sprawdzić czy nie lepiej będzie dla średniaka i barwy oraz spójności średnicy obniżyć podział tak by zakres 200-1500hz byl odtwarzany przez jeden głośnik (zakładam ,że chcesz by Tpl byl cięty na 1500hz

ostateczny werdykt musi nastąpić po odsłuchu

10 godzin temu, xajas napisał:

Dla ktorych z powyzszych krokow koniecznie potrzebuje pomiary na zewnatrz i dlaczego?

przede wszytkim jesli nie możesz wynieść na zewnątrz ustaw kolumne na środku pokoju

pomiary rob z rożnych odległości i sprawdzaj jak zmienia się charakterystyka

zrób przynajmniej pomiar z przodu i z tyłu z ok 1-do 1,5m

zobaczysz wtedy gdzie następuje wzmocnienie charakterystyki powodujące pik dipolowy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dołek na 800hz jest dlatego ,że głośnik średniotonowy jest umieszczony symetrycznie i fala z tylnej strony osłabia falę z przodu

u Ciebie to może być przyczyna ,że masz dół na 600hz

zauważ ,że pod kątem kiedy droga fali do mikrofonu zmienia się dołek niknie

pomiary pod kątem pozwalają ocenić przyczynę dołka i ewentualnie należałoby umieścić średniak niesymetrycznie , lub wytłumić od tyłu średniak robiąc cardioid

np tak

obraz.thumb.png.96a06ffe26530d15d8aa53502357c0dd.png

 

obraz.thumb.png.6d6671b4f47bbb96acd7a18ccaa74a30.pngpost-23808-0-06858900-1378250367_thumb.jpg.25f989dbb9faa920ae9834a76d4e8cb1.jpg

lub wg własnego uznania

jeśli chcesz pozostac przy dipolu a pozbyc sie dołka trzeba przesunać glośnik w poziomie

 

 

10 godzin temu, xajas napisał:

Sprawdzilem ten Dip przy 600Hz. Mialem ten przetwornik juz wczesniej w innych projektach / innych zestawach (OZ i BR) i tam tez wystepowal, wiec to raczej przypadlosc tego przetwornika. Wystepuje tez na pomiarach pubikowanych przez producenta

przy pomiarach z dalszej odleglosci przy takim umieszczeniu średniaka dolek i tak wystąpi musisz to sprawdzic

poza tym pomiary w aktualnym ukladzie głosników to tylko próby

docelowo musisz mieć ostateczne głosniki by bawic się na poważnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, xajas napisał:

Te wszystkie informacje sa bardzo ciekawe, ale mysle ze nie znasz metod i mozliwosci

każdy ma własne doświadczenia i trzeba to zrozumieć tak w jedna jak i w druga stronę 🙂

nie modelowałeś wcześniej odgrody , tylko próbujesz sprawdzić 'po fakcie" pomiarami

działanie "na żywym organiźmie" ma swój urok ale trzeba sie sporo pobawić

jeśli będziesz pewny  tego jak wyglądają charakterystyki głośników i i który dołek i górka to immanentna cecha głośnika a co wynika z konstrukcji obudowy lub z współdziałania z pomieszczeniem wtedy dopiero warto zacząć zabawy z filtrowaniem 

nie ma innego wyjścia tylko trzeba bardzo dużo pomiarów porównawczych ze wszystkich stron i z rożnych odległości aż do pomiarów dalekiego pola który określi równowagowe tonalną

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, xajas napisał:

I kazda z tych metod - o dziwo - rezultuje w innych wynikach relacji czasowych.

A wyniki kazdej z nich zapisuje jako osobny setup. Potem porownuje te wszystkie metody/setupy przez odsluchy i wybieram, ten ktory mi brzmieniowo najbardziej pasuje   

Te metody są mi znane, ale one maja jeden, podstawowy problem wyrownanie czasowe zrobisz dla punktu pomiarowego, oraz dla pomiaru wykonanego założonej osi pomiarowej. Teraz wyobraź sobie, że robisz pomiary offaxis na stoliku obrotowym, co 10 stopni ( niech będzie nieco mniej dokładniej, ale wystarczająco ) dla dipola, czyli  od 0 do 180 stopni i każdy kolejny pomiar będzie miał inne różnice czasowe. Do tego dołóż pomiary reszty glosnikow, oraz - jeśli to będzie konieczne- pomiary w osi pionowej dla glosnikow niesymetrycznych. Zostajesz z paczka kilkudziesięciu pomiarów, z których każdy ma inne zależności fazowe i czasowe. Oprogramowanie jakiego używasz, nie potrafi analizować tak wykonanych pomiarów, operuje jedynie na pomiarach on axis, a te jak wiemy dają nam bardzo niewielki wgląd w to jak promieniują glosniki i jaki będzie wpływ dyfrakcji obudowy. Z resztą, jednym z typowych błędów jest próba zgrywania czasowego tweetera z głośnikiem niskotonowym. W praktyce to jest niewykonalne, ponieważ impuls response takich przetworników jest kompletnie inny, czas narastania sygnału jest odmienny. Ten błąd jest często powielany przez konstruktorów zafiksowanych na filtrach niskich rzędów, które z natury działania nigdy nie oferują liniowego zgrania fazy i czasu. "Audiofilska" filtracja 1 rzędu 6dB na oktawę jest niemożliwa do przeniesienia na glosniki, to działa wyłącznie w domenie układów elektronicznych.

Pomiar dwukanałowy, dzięki drugiemu kanałowi referencyjnemu, zapisuje w każdym pomiarze różnice czasowe ( wynikające z czasu potrzebnego na zarejestrowanie impulsu przez mikrofon ) a te wpływają na zmiany fazy. Po przełożeniu do symulatora pomiarów geometrii glosnikow, możesz zobaczyć jak glosniki będą promieniować w pomieszczeniu. Masz pełną bazę, na której możesz opierać dalszy etap projektowania zwrotnic. Czasy mierzenia glosnikow wyłącznie na osi odchodzą już do lamusa, a co gorsze, są jeszcze tacy konstruktorzy, którzy projektują zwrotnice pasywne bez żadnych symulacji komputerowych, klejąc je na tak zwanego "żywca", z jednego punktu odsłuchowego, zmieniając elementy pasywne w locie. To są metody projektowania sprzed 50 lat, a od jakiś kilkunastu opracowano pomiary spinoramy.

 

10 godzin temu, xajas napisał:

Nie rozumiem wypowiedzi:
"Po 1 użyłeś mikrofonu USB, po 2 mikrofon nie jest w osi głośnika, po 3 glosnik jest odchylony od punktu obrotu,.."


- jaka role w tym wypadku odgrwa typ mikrofonu (USB)
- mikrofon byl w osi glosnika

Mikrofony USB cierpią na pływającą latencje, oraz nie umożliwiają pomiaru dwukanałowego, o czym napisałem wyżej.

10 godzin temu, xajas napisał:

- mikrofon byl w osi glosnika
- nie wierze by minimalne pochylenie falowodu w pionie (dokladnie 5°) mialo dominujacy wplyw na przeklamanie pomiarow przy obrocie w plaszczyznie pomiaru

Nie był i widać to na zdjęciu, ale masz racje, że 5 stopni to nie jest duża zmiana. Jednak dla poprawnych pomiarów offaxis trzeba trzymać się sztywno najważniejszych kwestii. Os obrotu musi być dokładnie dobrana, mikrofon musi być dokładnie na osi głośnika.  Do tego glosniki tubowe, maja znaczna odległość miedzy punktem obrotu, a centrum akustycznym i przy obracaniu głośnika, te zależności będą miały duże różnice czasowe. Dlatego tak istotne jest precyzyjne ustawienie glosnikow w trakcie pomiaru.

 

10 godzin temu, xajas napisał:

Skad biore ta "korygujaca krzywa" dla mojej BESTY?

Takie programy symulacyjne jak VituixCAD, SoundEasy, LspCAD i tym podobne, maja moduły symulacji dyfrakcji. Podajesz w programie wymiary Twojej obudowy, miejsce osadzenia głośnika na froncie, czy rodzaj zabudowy ( dipol, obudowa zamknięta, czy nieskończona odgroda ). Do takiej symulacji możesz również dodać odbicie od podłogi, czy wręcz emulować odpowiedz głośnika w odpowiedniku Twojego pomieszczenia, zbudowanego na zasadzie symulacji FEM ( SoundEasy umożliwia tak zaawansowane symulacje ). Dlatego robiąc pomiar bliski musisz go skorygować, bo bez tej korekcji każdy pomiar będzie niejako odpowiednikiem głośnika umieszczonego w nieskończonej odgrodzie. Jeśli mierzysz dipol, to musi być uwzględnione jego zwarcie aby mieć realną odpowiedz tego głośnika. Jeśli to będzie sub w obudowie zamkniętej o ściance frontowej np 50x50cm, to taka obudowę trzeba zasymulować i odjąć jej wpływ od pomiaru bliskiego. Dopiero taki pomiar można złożyć z odpowiedzią far field, najlepiej jeśli będą to pomiary offaxis.

 

8 godzin temu, xajas napisał:

Ktory to symulator?

Najlepszy i zupełnie za darmo jest VituixCAD.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw na szybko dzieki za obszerne odpowiedzi. Bardziej obszerna odpowiedz z mojej strony nastapi, ale najpierw musze to „przerobic“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mala zmiana koncepcji 🙂

w miedzyczasie udalo mi sie przesluchac kilka roznych setupow/kombinacji z roznymi czestotliwosciami podzialu (60/80Hz + 200/300/400Hz) i roznymi opoznieniami. Oczywiscie wszystko bez doglebnego, intensywnego optymalizowania. Chodzilo o sprawdzenie, czy ta koncepcja z 8" Midwooferem i kopulka jako Tweeter jest jako tymczasowe rozwiazanie do zakceptowania.

Wynik jest jednoznaczny -> nie jest.

Powodem jest (w porownaniu z poprzednia stara BESTA) brak "dynamiki". Wszystko brzmi przyjemnie, rozciaglosc zakresu wysokich tonow jest wyzsza, ale calosc jest lekko "usypiajaca", bez emocji. Jesli sie slyszalo "punch", potege brzmienia 12" Midwoofera, to chyba juz nie ma powrotu 🙂  To jak porownanie ciezkiego SUV z rasowym, sportowym autem, ktore reaguje na kazde najmniejsze dotkniecie gazu i nie zna granic!

Czyli "back to the roots".

Nastepney etap / eksperyment, to wyprobowanie kombinacji opartej o moj stary 12" Midwoofer, ale z nowym, bardziej pasownym Tweeterem, ktory oferuje dynamike, "zywotnosc" przetwornika kompresyjnego z rozciagloscia pasma i "delikatnoscia" AMT. Znalazlem cos, co moze dobrze harmonizowac z reszta systemu -> duzy Air Motion Transformer Dayton AMTPRO-4

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Spotkalem go juz w wielu ciekawych konstrukcjach, czesto w odgrodach. Ze wzgledu na otwarte "plecy" i dipolowy charakter, dobrze harmonizuje z koncepcja Open Baffle.

Stosunkowo duza skutecznosc, moc i niska czestotliwosc graniczna oferuje duzy zakres dopasowania do Midwoofera.

Cena jest atrakcyjna (sztuka 140€), wiec zaryzykowalem i zamowilem 🙂

Nowe fronty tez sa w przygotowaniu, tak ze zobaczymy, czy moja stara dewiza "big is beautifull" sie sprawdzi.

 

Tak bedzie wygladac wersja przejsciowa V1 i koncowa V2 (jesli ta kombinacja sie sprawdzi)

BESTA2_Etappe_1.thumb.JPG.2322330460282bf30f7743997ccc524d.JPG

 

BTW.

Zauwazylem jeszcze jedna wielka roznice miedzy stara BESTA i nowa BESTA2

Stara BESTA leciala z tylnymi subwooferami/DBA

Nowa BESTA2 leci jeszcze bez tylnych subwooferow/DBA (5-ta koncowka dla DBA jest "under construction")

To sa DWA SWIATY!!!

Odwyklem od jakosci basu bez DBA 😉  

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest opcja ktora "może" zagrać, na scanach

a te przedstawione przez ciebie wyżej nigdy w życiu, szkoda pracy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
To jest opcja ktora "może" zagrać, na scanach
a te przedstawione przez ciebie wyżej nigdy w życiu, szkoda pracy
 
 

Policz wysokosc tego, co zestawiles. Moja piwnica ma 2,25m wysokosci. To nie pasuje, nigdy w zyciu
Czy to „zagra“, to sie jeszcze okaze. W starej tez „zagralo“

PS.

Pojedynczy subbas w miejscu odgrody nie funkcjonuje.
Miedzy innymi po to przebudowalem calosc, by ustawic subbasy osobno bezposrednio pod sciana

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.