Jump to content
IGNORED

BESTA2 - aktywny zestaw glosnikowy / hybryda Open Baffle + Sealed Box


Recommended Posts

49 minut temu, Adi777 napisał:

W sensie coś takiego, jak na tym zdjęciu, czy na powyższych dwóch grafikach, dwóch pierwszych od lewej, będzie lepiej niż na tym trzecim?

Mysle ze lepiej bedzie tak, jak te dwa pierwsze od lewej .

Caly zestaw jest prawie ze 175cm wysoki, i wysoko-sredniotonowy bylby troche za wysoko.

Nawet stara BESTA byla juz stosunkowo wysoka

 

BESTA6.thumb.jpg.347ea4f54f82ec93878caf5429efcb11.jpg

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, xajas napisał:

Te pliki sa wczytywane przez JRiver, ktory leci na MACu i sa interpretowane przez zintegrowany w nim „DSP“, tzw. konwolver. Ten konwolwer laczy pliki muzyczne z plikami filtrow i tworzy/koduje wielokanalowy sygnal (cos podobnego jak sygnal 7.1 Dolby Digital, DTS, Atmos,...) ktory jest wysylany do Audio Interface (u mnie przez USB).

Ze schematu wyobrażałem sobie, że to tak właśnie działa. Pytanie mam co do tego wytłuszczonego fragmentu wyżej. Czy w JRiver jest jakieś kodowanie wielokanałowe udostępnione specjalnie do systemów aktywnych z aktywnymi podziałami pasm czy też zaadoptowałeś kodowanie wielokanałowe na użytek kina do zrobienia systemu aktywnego z aktywnym podziałem pasm.

Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Zwykły Drut napisał:

Ze schematu wyobrażałem sobie, że to tak właśnie działa. Pytanie mam co do tego wytłuszczonego fragmentu wyżej. Czy w JRiver jest jakieś kodowanie wielokanałowe udostępnione specjalnie do systemów aktywnych z aktywnymi podziałami pasm czy też zaadoptowałeś kodowanie wielokanałowe na użytek kina do zrobienia systemu aktywnego z aktywnym podziałem pasm.

Mysle ze nie. Konwolver to tylko "interpretatror" dostarczonych filtrow. Czyli informacja o podziale na kanaly, czestotliwosci podzialu, typ filtrow, rzad filtrow, opoznienia itd musza juz byc zawarta w tych filtrach.

Do tego celu uzywam wlasnie Acourate dajace mi nieograniczone mozliwosci generowania takich cyfrowych zwrotnic

 

XO_1.thumb.JPG.35c4676cadeb28aef3bc89020eccd905.JPG

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, xajas napisał:

Mysle ze nie. Konwolver to tylko "interpretatror" dostarczonych filtrow. Czyli informacja o podziale na kanaly, czestotliwosci podzialu, typ filtrow, rzad filtrow, opoznienia itd musza juz byc zawarta w tych filtrach.

Do tego celu uzywam wlasnie Acourate dajace mi nieograniczone mozliwosci generowania takich cyfrowych zwrotnic

Tak, to jest wszystko jasne, to mi są znane rzeczy. Mam tylko wątpliwość co JRiver - czy ta funkcja kodowania wielokanałowego jest specjalnie przewidziana dla systemów aktywnych z podziałem pasma, czy to rozwiązanie do kina, a inaczej przez Ciebie wykorzystane.

 

Link to post
Share on other sites

Podejrzewam ze byla pomyslana dla KD, ale zasada dzialania jest uniwersalna i nie jest ograniczona. Ilosc kanalow jest dowolna, moze byc dowolnie konfigurowana a „output device“ tez jest dowolnie konfigurowany.

Tutaj takie pliki konfiguracyjne
IMG_7198.thumb.jpg.b9ed52cb896e5b7b827e4c7507723fa6.jpg

W JRiver wybierasz po prostu taki pasowny plik i przyporzadkowujesz go konwolwerowi (tutaj to sie nazywa Faltung)

IMG_7197.thumb.jpg.b1845af9b144ff225c4db87969f75c1f.jpg
BTW.
Tak samo dziala to przy uzyciu ROON.

ROON tez ma taki konwolwer i tez moze interpretowac takie filtry WAV.

Na moim glownym forum audio, gdzie spotykaja sie sami eksperci od systemow aktywnych, wiekszosc uzywa wlasnie ROON a nie JRIver

JRiver mozesz zaladowac i 30 dni darmowo testowac

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, xajas napisał:

Podejrzewam ze byla pomyslana dla KD, ale zasada dzialania jest uniwersalna i nie jest ograniczona. Ilosc kanalow jest dowolna, moze byc dowolnie konfigurowana a „output device“ tez jest dowolnie konfigurowany.

No to jest zaleta. Przez moment chciałem się pobawić jakimś gotowym hardwarem co to zrobi, czymś bardziej zaawansowanym niż mini dsp, ale chyba czegoś takiego nie ma. Dostępne są wprawdzie procesory głośnikowe, ale jak dla mnie zakres dsp i samego EQ jest nie taki jak bym chciał (a raczej bardziej ukierunkowany na technikę nagłaśniania), i chyba (przynajmniej nie znalazłem) takich urządzeń, którym można by zaimportować dowolny zestaw filtrów przygotowanych w REW bądź rePhase. Głównie w tej dowolności widzę przewagę rozwiązania programowego bo np można filtry dodatkowo obrobić np w rePhase. No i mam dodatkowe "ograniczenie", bo korzystam w zasadzie tylko z OS linuxowych i tego co z nimi współpracuje.

 

Edited by Zwykły Drut
Link to post
Share on other sites
No to jest zaleta. Przez moment chciałem się pobawić jakimś gotowym hardwarem co to zrobi, czymś bardziej zaawansowanym niż mini dsp, ale chyba czegoś takiego nie ma. Dostępne są wprawdzie procesory głośnikowe, ale jak dla mnie zakres dsp i samego EQ jest nie taki jak bym chciał (a raczej bardziej ukierunkowany na technikę nagłaśniania), i chyba (przynajmniej nie znalazłem) takich urządzeń, którym można by zaimportować dowolny zestaw filtrów przygotowanych w REW bądź rePhase.
 


Jesli szukasz bardzo zaawansowanych procesorow DSP to zobacz cos takiego jak deqx

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywscie sa tez lyngdorfy i lexicony.

Ja tez wole Software DSP, bo wtedy mam wolnosc i mozliwosc modyfikowania wielu parametrow i procedur pomiaru, korekcji,...

To jak olbrzymia skrzynka z narzedziami. Trzeba tylko wiedziec jak je uzywac, co mozna ktorym narzedziem naprawic
Link to post
Share on other sites

Gdybys chcia wyprobowac setup Software DSP (konwolwer) + tani Audio Interface, to polecam Focusrite Scarlett 18i20
Mialem go przed Motu.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Calkiem niezly i praktyczny. Ma 10 kanalow i regulacje glosnosci wszystkich kanalow (to rzadkosc). Wtedy mozesz tworzyc filtry przez Rephase albo podobne, a jako konwolwer mozna nawet uzyc Maline Brutefir)! Mialem taki setup na probe do napedzania aktywnych zestawow glosnikowych dla mojej cory.
Niesamowite, superduper DSP za 80€.
IMG_8079.thumb.jpg.9a9ad2a94b90ef905346dc3ef1ca1b9b.jpg

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Zrobimy mala przerwe z „odjazdowymi“ tematami DSP i powrocimy do „przyziemnej“ stolarki

Wlasnie zakupilem pierwsze elementy na obudowe glownych zestawow glosnikowych. Wszystko MDF 22mm. Porzadnie sie nataszczylem. Az sie wierzyc nie chce, ze te kilka plyt (bez frontow) to juz prawie 80 kilo. Do tego jeszcze fronty, przetworniki, usztywnienia, zewnetrzna IKEA i chyba skonczy sie na 80kg/zestaw.

Do dziela.

IMG_7206.jpg
Link to post
Share on other sites

Przednie subwoofery sa niemalze gotowe. Jedyne co brakuje, to tylne zamkniecie obudowy (czyli przerobka z OB na OZ. Dotychczasowa obudowa dzieki wielowarstwowej konstrukcji, powinna byc wystarczajaco stabilna.

 

IMG_0824.jpg

IMG_5301.jpg

IMG_6124.png

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites

Powroce jeszcze raz do „przyziemnej stolarki“.

Prowadzilem wiele dyskusji (takze przez PN) z osobami, ktore mialy by ochote zbudowac zestaw glosnikowy albo subwoofer, ale odstrasza ich zmajstrowanie obudowy. Aby ich zmobilizowac, tutaj kilka uwag i zdjec.
De facto, przygotowanie obudowy (dowolnego typu, oprocz zestawow tubowych) to rzadna filozofia. Proste jak konstrukcja cepa . Najprostsze sa subwoofery. Jedynym prawdziwym wyzwaniem jest wykonczenie (jesli komus zalezy no. na blyszczacym lakierze itp.). Poniewaz nie mam dostepu do maszyn CNC, nie stosuje jakichs wymyslnych, gietych albo fazowanych form. Wszystkie laczenia sa bez fazy, pod katem prostym.
Samo „zaplecze“ nie jest az tak wazne. Ja majstruje, po czesci w kuchni, po czesci w pokoju muzycznym, i jakos sobie radze. Wybor narzedzi jest bardzo prosty: linijka, olowek, wiertarka, klej i srobokret. Otwory na przetworniki mozna wyciac albo reczna pila albo frezarka (jesli sie chce to robic czesciej, to warto kupic).

IMG_7210.thumb.jpg.3b7053feaee056f355f65fb9bd9607bd.jpg


Jedyne wyzwania, to:

1. Dobrze przyciete „formatki“. Ja zamawiam wszystko w OBI. Tanie, dokladne, super!

2. Dokladnosc! Wszystkie wymiary, wiercenia itd. musza dobrze pasowac. Ale jesli precyzyjnie naniosles wymiary na jedna scianke, wszystkie inne sa symetryczne, wiec latwo i szybko mozna je przeniesc na pozostale scianki.

IMG_7215.thumb.jpg.50f77851ee2d4d034c93bccee44ad8eb.jpg
 IMG_7211.thumb.jpg.63523ee83e9884c4cfcb9bcca1f10490.jpg


3. Cierpliwosc. W zaleznosci od typu zestawu i konstrukcji, czasami trzeba uzyc wielu pojedynczych elementow na wewnetrzne usztywnienia. Powielanie tych elementow wymaga cierpliwosci.

IMG_7213.thumb.jpg.8c6a31aab0e321cd22d6432d5cdaf59b.jpg


4. Zewnetrzne wykonczenie. Nie stosuje powierzchni lakierowanych, bo wymagaja zbyt wiele przygotowan.
Stosunkowo proste jest fornirowanie.
Jeszcze latwiejsze obklejenie folia.
A najlatwiejsze jest wsadzenie surowej zbudowanej obudowy do gotowego, ofornirowanego mebla/regalu -> patrz BESTA

IMG_7171.thumb.png.650ab3d970b47b8ef7a3b3dafc4e51ac.png


IMG_7202.thumb.png.4cecfd3ca1d12c1987ccc4e03cda47f2.png

Edited by xajas
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Zrobilbys wkoncu ciekawy temat, albo chociaz liste zakupow aby zrobic pozadnego suba - - lepszego niz SVS pb16 ultra. 

 

Jakies dostepne przetworniki. 

Wzmacniacz

DSP

Filtry? 

Okablowanie / wtyki

Gabaryty obudowy, grubosc plyty, zebra etc. 

 

Bo byly ze 2 proby dobrania czegos ale zawsze robilo sie "maslo maslane" i na sam koniec wszystkie wzmacniacze byly zle i wszystkie przetworniki zle. 

Link to post
Share on other sites
48 minut temu, Lolo2 napisał:

Zrobilbys wkoncu ciekawy temat, albo chociaz liste zakupow aby zrobic pozadnego suba - - lepszego niz SVS pb16 ultra. 

 

Jakies dostepne przetworniki. 

Wzmacniacz

DSP

Filtry? 

Okablowanie / wtyki

Gabaryty obudowy, grubosc plyty, zebra etc. 

 

Bo byly ze 2 proby dobrania czegos ale zawsze robilo sie "maslo maslane" i na sam koniec wszystkie wzmacniacze byly zle i wszystkie przetworniki zle. 

Co znaczy "lepszy" niz SVS pb16?

Dla mnie liczy sie "calosciowe rozwiazanie, caly zintegrowany system" a nie pojedynczy element.

Dlatego kilka prostszych subwooferow ale inteligentnie uzytych moze byc lepsze, niz jedne pojedyncze monstrum.

Co chcesz osiagnac?

Ile chcesz wydac?

Ile masz miejsca? (na wiecej niz jeden), 

Umiesz mierzyc?

Umiesz programowac DSP?

Czy naprawde umiesz programowac DSP?

 

A jak znasz wymagana pojemnosc to gabaryty moze gazdy glupi wyliczyc.

Grubosc scianek? tyle ile chcesz uniesc. Ja robie dwie warstwy 22mm i uwazam ze wystarczy

Zebra? Co 20cm wystarcza, grubosc nie odgrywa roli

 

 

Link to post
Share on other sites
18 minut temu, xajas napisał:

Co znaczy "lepszy" niz SVS pb16?

Dla mnie liczy sie "calosciowe rozwiazanie, caly zintegrowany system" a nie pojedynczy element.

Lepsze parametry niz svs. 

19 minut temu, xajas napisał:

Co chcesz osiagnac?

Nirwane

19 minut temu, xajas napisał:

Ile chcesz wydac?

Jak najmniej.

A tak szczerze to tyle aby bylo "super". 

20 minut temu, xajas napisał:

Ile masz miejsca? (na wiecej niz jeden)

ponad 50m^2

Salka pod kino, zmieszcie sie i ze 6 szt. Ale wolalbym sie zmiescic w 2 sztukach. 

21 minut temu, xajas napisał:

Umiesz mierzyc?

Pokoj miarka? 

UMIK-a i laptopa mam. 

 

22 minuty temu, xajas napisał:

Czy naprawde umiesz programowac DSP?

Nie, ale filozofii napewno w tym nie ma. 

23 minuty temu, xajas napisał:

A jak znasz wymagana pojemnosc

Nie znam

Link to post
Share on other sites
56 minut temu, xajas napisał:

poza iloscia subwooferow, zero konkretnych odpowiedzi ->  zero rekomendacji

A co chcesz wiedziec....

Potrzebuje 2 suby SVS pb16 ultra, no ale nie wydam 20k na te suby. Szukam rozwiazania w ludzkich pieniadzach xX

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Lolo2 napisał:

A co chcesz wiedziec....

Przeciez zadalem konkretne pytania. Odpowiedzi sa niepowazne.

Pytam ile chcesz wydac a ty odpowiadasu "jak najmniej" albo ludzkie pieniadze Ile to jests jak najmniej? 100, 1000, 10000. Oczekujesz Maybacha a chcesz zaplacic za malucha?

Pytam czy umiesz programowac DSP, a ty mowisz, ze to chyba nie filozofia. Skoro pytasz o grubosc scianek i zebra i to juz jest filozofia, to co sie stanie, jak bedziesz musial zaglebic sie w tajniki programowania DSP. To jest dopiero filozofia 🙂

Nie wiesz jaka pojemnos powinna miec obudowa. Producenci przetwornikow podaja swoje rekomendacje pojemnosci dla poszczegolnych typow obudow. Nie trzeba nic wymyslac. Wystarczy pokierowac sie ta rekomendacja. Mozesz wziazc poprawke i dodac kilka litrow, a potem poprzez proby (wsadzic np. plyty styropianu) ewentualnie zmniejszac pojemnos. Ale caly taki "tuning" jest przy uzyciu DSP zbedny, gdyz mozesz takie male poprawki wymodelowac za pomoca EQ.

 

Long speach short  

Wsadz Scan-Speak 32W/4878T00 do budowy zamknietej 80L i podlacz do hypexa FA501

albo

Wsadz 15" SB Acoustics SB42FHCL75-6 do obudowy zamknietej 120L i podlacz do Hypexa FA501

albo

Wsadz BMS 18N862 do obudowy zamknietej 120L i podlacz go do zmostkowanego Hypexa FA502

albo..

 

A jesli chcesz takiego ciezkiego "slonia" jak ten SVS, to wsadz DD 718d D/4 do obudowy BR 210L i podlacz go do zmostkowanego Hypexa FA502

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

 

wiele drog prowadzi do Rzymu 

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, xajas napisał:

Przeciez zadalem konkretne pytania. Odpowiedzi sa niepowazne.

No bo chodzilo mi o ogolny subwofer, ktory jak postawisz obok takiej legendy jak SVS pb16 Ultra to co chciec WIECEJ? 

 

Godzinę temu, xajas napisał:

Pytam ile chcesz wydac a ty odpowiadasu "jak najmniej" albo ludzkie pieniadze Ile to jests jak najmniej? 100, 1000, 10000. Oczekujesz Maybacha a chcesz zaplacic za malucha?

Oczekuje maybacha ale DIY. Wiec logicznym jest jak bedzie kosztowal 80% oryginalnego to bez sensu kupowac DIY. 

 

Jak napisze ze ma kosztowac 50% to napiszesz a szkoooofa bo jakbys dolozyl 1000zl to bylaby petarda. 

Chodzi mi o subwofer najwyzszej klasy ale za rozsadne pieniadze. 

Ze tak to ujme Najlepszy stosunek do jakosci dla kinomanow z tego forum. Wiec ma to byc juz profesjonalny sprzet. 

 

Godzinę temu, xajas napisał:

Pytam czy umiesz programowac DSP, a ty mowisz, ze to chyba nie filozofia. Skoro pytasz o grubosc scianek i zebra i to juz jest filozofia, to co sie stanie, jak bedziesz musial zaglebic sie w tajniki programowania DSP. To jest dopiero filozofia

Dlatego chodzi mi o jakis fajny przyklad, swietnego przetwornika, swietnego wzmacniacza z dsp, oraz wymiary i krotki opis budowy - ktora jest SPRAWDZONA i swietna. 

 

Godzinę temu, xajas napisał:

Long speach short

I ktory z tych ponizszych 4  przetwornikow jest na tak swietnym poziomie ze jak wsadze takie 2 subwofery to bede mial perfekcje w kinie ponad 50m^2.

Musi byc ostatni czy np. juz bedzie ok, a dwa pierwsze to taki "polsrodek"

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.