Jump to content
IGNORED

BESTA2 - aktywny zestaw glosnikowy / hybryda Open Baffle + Sealed Box


Recommended Posts

Ja dla siebie tego ostatniego bym nie bral. Albo bym bral pierwszy albo trzeci. Raczej trzeci (BMS)
Co to jest dla ciebie „perfekcja“ w kinie ?
Jebniecie na klate i glosne pierdzenie dinozaurow czy zrownowazony bas?

Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, xajas napisał:

Ja dla siebie tego ostatniego bym nie bral. Albo bym bral pierwszy albo trzeci. Raczej trzeci (BMS)
Co to jest dla ciebie „perfekcja“ w kinie ?
Jebniecie na klate i glosne pierdzenie dinozaurow

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) czy zrownowazony bas?

Nie. wole kulture, zrownowazony, bardziej w punkt i najlepiej obudowa zamknieta. 

 

Mysle ze wyroslem juz z otwartych pierdzacych subow. 

  i tak:

Hypex 502 - - 2 725,58 PLN

BMS 18 N 862 - - - 3653.00 zł

Mamy w sumie  6400zl czyli prawie tyle co SVS sb4000 po rabatach (bez kilku stowek). 

 

Wiec chyba DIY nie warto.... bo svs bede praktycznie pewien ze gra super (zreszta moge wziac na testy) a takie DIY to loteria i w dodatku cena ta sama. 

Ps. wiem, sb4000 to 14" a nie 18"

 

 

Edited by Lolo2
Link to post
Share on other sites
Zrobilbys wkoncu ciekawy temat, albo chociaz liste zakupow aby zrobic pozadnego suba - - lepszego niz SVS pb16 ultra. 
 
Bo byly ze 2 proby dobrania czegos ale zawsze robilo sie "maslo maslane" i na sam koniec wszystkie wzmacniacze byly zle i wszystkie przetworniki zle. 

Nie dziwota, ze wychodzi maslo maslane. Ciagle porownujesz jablka z gruszkami, sam nie wiesz co chcesz i krecisz sie w kolko

Dwa BMSy z Hypexami (2x €760+€640=€2.800) kosztuja o wiele mniej, niz jeden SVS (€3.500)

IMG_7220.thumb.png.fbe7709a70c834da7c3388b61b751539.png

IMG_7221.thumb.png.6905cfe909bebc69e863590180383614.png

IMG_7219.thumb.png.d46c8fb8e5f3daff0436e020a9c75cf3.png

Ja mysle ze DIY nie jest dla ciebie, kup gotowce
Link to post
Share on other sites

Jak juz wczesniej wspominalem, cierpliwosc i dokladnosc to prawdziwe wyzwanie.
Az sie wierzc nie chce, jeden frame to 240 dziur i 120 srubek

IMG_7229.thumb.jpg.077548e61080f033393583f06875409c.jpg


Kto rano wstaje, temu pan Bog daje...

3 godziny klejenia, skrecania i pierwszy frame jest gotowy

IMG_7232.thumb.jpg.a01b4dcf3551e81a805ae1ebebebabc4.jpg

IMG_7234.thumb.jpg.5a0940b30ce848758023410af5212be4.jpg

IMG_7236.thumb.jpg.b41071fe2f152d89166e8ffb7011d0f7.jpg 

IMG_7239.thumb.jpg.10a1aa33e1ee011070ca1bb6ca1cf36c.jpg

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
W dniu 29.05.2021 o 10:01, xajas napisał:

Jak juz wczesniej wspominalem, cierpliwosc i dokladnosc to prawdziwe wyzwanie.

Radziłbym tą środkowy przedział wykratować w tylnej części, to zdecydowanie poprawi sztywność całości. Systemy OB często mają kłopoty ze sztywnością a to może wzbudzać drgania stelażu w czasie głośniejszego grania.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites

No tak, ale w OB chcesz miec tyl „otwarty“, a nie „zakratowany“.

O sztywnosc i wibracje sie nie martwie. Sam goly frame z dotychczasowymi usztywnieniami (wiekszosc scianek ma grubosc 44mm) to 40kG. Dodaj 10kG na zewnetrzny regal, 14kG plyty frontowe, 12kG przetworniki, cokol+maskownica+wytlumienie... 10kg i calosc wazy ponad 85kG.
Nie latwo wzbudzic 85kG do drgan, tym bardziej ze subwoofery sa wyeksmitowane do osobnych obudow.

IMG_7247.thumb.jpg.e3715184b543fe82c8c0f8eaa5d66672.jpg

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, xajas napisał:

No tak, ale w OB chcesz miec tyl „otwarty“, a nie „zakratowany“.

Skratowanie to dwa pręty na krzyż, które odpowiednio wykonane pozostawią obudowę "otwartą" a na pewno wprowadzą dużo mniejsze zaburzenie niż elementy koszów głośników biorących udział w OB. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, xajas napisał:

Znam roznice, mam te „prety“ w dotychczasowych tylnych DBA (OZ), ale w OB zachowuje sie to inaczej

Wykratowanie to pręty na krzyż łączące narożniki obudowy, takie usztywniają najlepiej, ekwiwalentem jest tylna ścianka, ale wtedy to już nie będzie OB 😉. Obudowy bez tylnej ścianki mają tendencje do wpadania w drgania pod wpływem muzyki generowanej z zamontowanych w nich głośnikach.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites
Wykratowanie to pręty na krzyż łączące narożniki obudowy, takie usztywniają najlepiej, ekwiwalentem jest tylna ścianka, ale wtedy to już nie będzie OB . Obudowy bez tylnej ściank.

Nie zgadzam sie.
Jesli cos rezonuje i sie odksztalca, to srodki scianek a nie narozniki, woec nie widze sensu pretow miedzy naroznikami.IMG_7248.png
Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, xajas napisał:

Jesli cos rezonuje i sie odksztalca, to srodki scianek a nie narozniki, woec nie widze sensu pretow miedzy

Odkształca się cała obudowa z powodu obniżonej sztywności tylnej płaszczyzny wynikającej z braku tylnej ścianki.
W systemie modułowym, który używam mam dla każdej kolumny trzy skrzynki. Dwie (dół i środek) były od początku zrobione były jako konstrukcje złożone z sześciu ścian a skrzyneczka góry z powodu wygody dostępu do wkrętów mocujących ją do sekcji średniej nie miała tylnej ścianki. Okazało się że w trakcie głośnej muzyki sekcja niska (bardzo solidna) nie wykazywała wyczuwalnych ręką drgań, sekcja średnia, też klasyczne 6 ścianek  też była/jest jak "beton" a sekcja wysoka, która miała tylko 5 ścianek (bez tyłu) drgała w sposób wyczuwalny dotykiem, mimo że ta skrzyneczka jest bardzo mała i wykonana z grubego materiału. Dodanie tylnej ścianki spowodowało że drgania stały się niewyczuwalne choć pewnie na bardzo niskich poziomach jeszcze istnieją. Oczywiście masz doświadczenie z tymi Twoimi pierwszymi zestawami i wybierzesz rozwiązanie które zapewni właściwe parametry obudowy. To co napisałem wcześniej traktuj jako tylko zwrócenie uwagi że taki problem może zaistnieć.    

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites

Wlacz muzyke, daj gazu i przytknij palec do rogu zestawu glosnikowego a potem do srodka powierzchni bocznych obudowy. Czy czujesz roznice w wibracjach?
Jesli tak, to mozesz je zredukowac, stosujac zebra miedzy srodkami scian (a nie miedzy rogami).
Jesli obydwa punkty wibruja identycznie, to nie sa to wibracje, ktore mozesz wyeliminowac „kratownica“.
To wibracje wynikajace z prostej zasady Actio-Reactio (trzecia zasada dynamiki Newtona, czasami nazywana tez zasada zachowania pedu)

Lex III. Actioni contrariam semper et aequalem esse reactionem; sive corporum duorum actiones in se mutuo semper esse aequales et in partes contrarias dirigi.

Te wibracje mozesz zredukowac zwiekszajac mase obudowy (w relacji do masy membrany) albo zamieniajac / pochlaniajac energie tych drgan na drodze membrana obudowa.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, xajas napisał:

Wlacz muzyke, daj gazu i przytknij palec do rogu zestawu glosnikowego a potem do srodka powierzchni bocznych obudowy. Czy czujesz roznice w wibracjach?

Tylko w skrzynce bez tylnej ścianki. Pozostałe dwie z kompletem ścianek nie drżą przy głośnym słuchaniu, tzn na pewno drżą ale w praktycznie niewyczuwalnym zakresie. Po uzupełnieniu tylnej ścianki w tej trzeciej skrzynce też wyczuwalne dotykiem drgania nie występują. Przypominam że chodzi o obudowę głośnika wysokiego (duża kopułka), ale zasada tych drgań powinna być podobna dla dużych skrzynek bez tylnej ścianki. Chyba że uznamy że likwidacja jednej ściany nie zmienia sztywności całego ustroju.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites
Tylko w skrzynce bez tylnej ścianki. Pozostałe dwie z kompletem ścianek nie drżą przy głośnym słuchaniu, tzn na pewno drżą ale w praktycznie niewyczuwalnym zakresie. Po uzupełnieniu tylnej ścianki w tej trzeciej skrzynce też wyczuwalne dotykiem drgania nie występują. Przypominam że chodzi o obudowę głośnika wysokiego (duża kopułka), ale zasada tych drgań powinna być podobna dla dużych skrzynek bez tylnej ścianki. Chyba że uznamy że likwidacja jednej ściany nie zmienia sztywności całego ustroju.

Czy myslisz, ze ta kopulka (nawet wielka) jest w stanie pobudzic taka obudowe do drgan (bo przeciez drzy tylko ta wysokotonowa obudowa). Wydaje mi sie to podejrzane. Ja mysle, ze zrodlem drgan jest co innego. Wystarczy zdjac ta obudowe wysokotonowca z reszty zestawu.
Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, xajas napisał:

Czy myslisz, ze ta kopulka (nawet wielka) jest w stanie pobudzic taka obudowezrobićdrgan?

Dziwne pytania zadajesz. Nie wiem dlaczego przychodzą Tobie takie do głowy. System złożony jest z trzech skrzynek połączonych trwale, nie tylko głośniki zamontowane w danej skrzynce mogą wywołać drgania. Meble też drgają w czasie słuchania muzyki a nie ma w nich żadnego głośnika, no chyba że mebel Besta który czasem potrafi zawierać głośniki 😉

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites

Dlaczego dziwne pytania.
Jesli twierdzisz ze z trzech skrzynek drga tylo wysokotonowa, no to skad sie biora te drgania?
Z dolnynch srednioniskotonowych nie, bo twierdzisz, ze te nie drgaja. Z fal dzwiekowe tez nie, bo wtedy drgaly by wszystkie trzy, bez wzgledu na to, czy usztywnione czy nie. No to co jest? No to co jest zrodlem?

Link to post
Share on other sites
38 minut temu, xajas napisał:

Dlaczego dziwne pytania.
Jesli twierdzisz ze z trzech skrzynek drga tylo wysokotonowa, no to skad sie biora te drgania?
Z dolnynch srednioniskotonowych nie, bo twierdzisz, ze te nie drgaja. Z fal dzwiekowe tez nie, bo wtedy drgaly by wszystkie trzy, bez wzgledu na to, czy usztywnione czy nie. No to co jest? No to co jest zrodlem?

Naprawdę nie wiesz co jest źródłem i skąd się biorą te drgania?
Skąd się biorą drgania mebli które nie zawierają głośników a znajdują się w pokoju razem ze sprzętem? 

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites
20 minut temu, Lech36 napisał:

Naprawdę nie wiesz co jest źródłem i skąd się biorą te drgania?
Skąd się biorą drgania mebli które nie zawierają głośników a znajdują się w pokoju razem ze sprzętem? 

Oczywiscie, podobnie jak ty, wierze, ze to fala akustyczna pobudza podloge i meble itd. do drgan i dlatego stosowanie kolcow jako srodek redukujacy przenoszenie drgan z zestawow glosnikowych na podloge i reszte elementow w pomieszczeniu jest bez sensu.

Ale w dalszym ciagu nie wierze, ze poprzez usztywnienie obudowy za pomoca "krzyza" albo zabudowe tylnej sciany obudowy, redukuje podatnosc takiej obudowy na pobudzanie do drgan poprze powyzej wspomniane fale akustyczne rezprzestrzeniane w pomieszczeniu.

Never ever 🙂 

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites
9 minut temu, xajas napisał:

Ale w dalszym ciagu nie wierze, ze poprzez usztywnienie obudowy za pomoca "krzyza" albo zabudowe tylnej sciany obudowy, redukuje podatnosc takiej obudowy na pobudzanie do drgan poprze powyzej wspomniane fale akustyczne rezprzestrzeniane w pomieszczeniu.

Zrób model jakiejś obudowy z 5 ściankami z materiału takiego jak na kolumny ale nie za grubego żeby eksperyment mógł wykazać różnice przy stosunkowo niewielkim oddziaływaniu czynnika pobudzającego zewnętrznego. Możesz jako zewnętrzny czynnik pobudzający zastosować stuknięcie taki jak przy pukaniu w drzwi. Skrzynka musi być zamocowana do podłoża, a następnie wklej szóstą ściankę lub zamiast niej wklej wykratowanie z dwóch prętów łączących i powtórz eksperyment. Możesz też oszczędzić czas na ten eksperyment i uwierzyć mi na słowo. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, slawek.xm napisał:

główką 🙂

Ja pukam zgiętym palcem wskazującym, ale oczywiście jest pełna dowolność dla eksperymentu 🙂.

17 godzin temu, xajas napisał:

Widzialem juz dziesiatki, setki projektow, ale diagonalnych pretow sobie nieprzypominam

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Dalej nie wierze

Może czasem warto być pierwszym? Nie namawiam oczywiście, to była tylko luźna podpowiedź o możliwości zaistnienia problemu, ale może nie warto na to zwracać uwagi. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to post
Share on other sites
W dniu 17.05.2021 o 18:46, xajas napisał:

Projekt moze byc realizowany malymi krokami, zaczynajac od juz posiadanych elementow (np. przejetych ze starej BESTY) – zgodnie z dewiza „think big, start small“


Nadeszla pora na powyzsze „start small“
Poniewaz z zaplanowanych, docelowych przetwornikow mam tylko te cztery 18“ (subwoofery) i nie zamierzam szybko kupic brakujace przetworniki, zastanawiam sie, jak zaczac zabawe i co wsadzic do tych niemalze gotowych obudow. Poniewaz nie chce uzyc przetwornikow ze starej BESTY (te pozostaja dla porownania), musze sie wybrac cos innego dostepnego. Do wyboru mam

4x 12“ Mivoc (jako woofer)
2x 8“ Beyma Coax (jako midwoofer + tweeter)
2x 1“ Monacor Tweeter

+ ewentualnie zaplanowany 18Sound 8“ Midwoofer.

8“ Beymy mialem juz w OB
12“ Mivoc to moje stare DBA

Poniewaz wspomniany Tweeter DT99 ma podobna skutecznosc jak zaplanowany Midwoofer, najprawdopodobniej zaczne od najprostszej wersji:
Mivoc 12“
18Sound 8“ midwoofer
Monacor Tweeter

Tak by wygladal „starter kit“ (po lewej) w porownaniu z wersja koncowa (po prawej)

IMG_7261.thumb.jpg.5ca035a4d973cdfbc702170ba43a4f2c.jpg

 

Nastepnym krokiem/etapem byla by zamiana Tweeterow na na Beymy TPL150.

A potem Faitale

BTW.

te 12“ wygladaja „mikroskopijnie“ 😉

 

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites

No, te "maluchy" 12sto calowe wyglądają śmiesznie mało. Jednak wszystko jest kwestią względną 🙂 Wysokotonówka to już w ogóle ginie, a to przecież 10cm. 

Nie lepiej byłby gdybyś jednak przytulił wysokotonówkę ile się da do średniaka? To już nie ze względu wyglądu oczywiście. IMO ile się da zrobić akustycznie, będzie mniej do poprawiania filtrami. 

  • Like 1

Seas L22+FW146+9950/FW146+WA30TW010/BG9/I-amp/China AK4490+Amanero/Nostromo3+RS headamp+Superlux HD681

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, micwoj napisał:

Nie lepiej byłby gdybyś jednak przytulił wysokotonówkę ile się da do średniaka? To już nie ze względu wyglądu oczywiście. IMO ile się da zrobić akustycznie, będzie mniej do poprawiania filtrami. 

Mogl bym je "przytulic", ale...

- w momencie przebudowy na Beymy, musial bym organizowac nowe playty frontowe (wyciecie w innym miejscu). Teraz dolna krawedz wyciecia kopulki jest na dolnej krawedzi wyciecia zaplanowanej BEYMY

- w starych BESTAch odstep jest jeszcze wiekszy, a mimo to nie jestes w stanie tego zlokalizowac. Malo tego, calego zestawu nie jestes w stanie zlokalizowac! 

Godzinę temu, micwoj napisał:

No, te "maluchy" 12sto calowe wyglądają śmiesznie mało. Jednak wszystko jest kwestią względną 🙂 Wysokotonówka to już w ogóle ginie, a to przecież 10cm. 

Apropos 12sto calowe "maluchy". To prawda, tylko w relacji z 18" sie gubia.

De facto to wielkie skrzynie (tutaj jako poprzednie/stare DBA)  

73d3f803-c086-4696-bdckw6.thumb.jpeg.1f132229fcd896620136a28732987420.jpeg

foto22_02.19171858pck2e.thumb.jpg.c034fad144f1b5bf3d0f588d6db1ec9d.jpg

foto22_02.19173939n1kts.thumb.jpg.22dc80384bcde892cde7381d7fdb4bb1.jpg

 

Edited by xajas
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, xajas napisał:

nowe playty frontowe (wyciecie w innym miejscu)

Myślałem że i tak pod inne głośniki dasz inne fronty a te to tymczasówki. Skoro tak, to nie ma tematu. 

Seas L22+FW146+9950/FW146+WA30TW010/BG9/I-amp/China AK4490+Amanero/Nostromo3+RS headamp+Superlux HD681

Link to post
Share on other sites
Myślałem że i tak pod inne głośniki dasz inne fronty a te to tymczasówki. Skoro tak, to nie ma tematu. 

Tak, to tymczasowe fronty, ale z ciekawego matrialu: to czarny MDF 19mm.

Te finalowe fronty (Multipleks pokryty linoleum) zrobie dopiero wtedy, jak bede mial wszystkie przetworniki, lacznie z Faitalami (trudno je przerabiac)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.