Skocz do zawartości
IGNORED

Średnica portu bass reflex


adasionator1020

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przymierzam się już do budowy subwoofera na czterech głośnikach 6.5' (sony eastech), paczka jaką chcę do nich wykonać będzie miała 45-50l netto i strojenie planuję zrobić na 40hz, tylko nie wiem jakiej średnicy portu bass reflex użyć, żeby to miało ręce i nogi, (xmax takiego głośniczka wynosi 15mm, jeżeli to coś wniesie do tematu). Teoretycznie łączna powierzchnia membran 4 takich głośniczków jest trochę większa od jednego głośnika 30cm (730cm2 dla jednej 30cm, 850cm2 dla czterech 16.5cm), stąd nasuwa się pytanie jaka średnica portu bassreflex będzie odpowiednia (10cm będzie ok, czy można trochę mniejszą)?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, rambo54 napisał:

30% z ~30cm, tak średnio liczę

ale że jak 30% z 30cm?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JanF

(Konto usunięte)
27 minut temu, adasionator1020 napisał:

Witam, przymierzam się już do budowy subwoofera na czterech głośnikach 6.5' (sony eastech), paczka jaką chcę do nich wykonać będzie miała 45-50l netto i strojenie planuję zrobić na 40hz, tylko nie wiem jakiej średnicy portu bass reflex użyć, żeby to miało ręce i nogi, (xmax takiego głośniczka wynosi 15mm, jeżeli to coś wniesie do tematu). Teoretycznie łączna powierzchnia membran 4 takich głośniczków jest trochę większa od jednego głośnika 30cm (730cm2 dla jednej 30cm, 850cm2 dla czterech 16.5cm), stąd nasuwa się pytanie jaka średnica portu bassreflex będzie odpowiednia (10cm będzie ok, czy można trochę mniejszą)?

Policz to w programie WinISD.
Jak policzyłem w nim obudowy dla głośników Audio Nirvana 6,5" to poszedł taki bas, że płyty szaf i biurka drżą, jak cholera, z jednym kolegą, kiedy testowaliśmy końcowe brzmienie, nie nogliśmy się nadziwić, skąd te małe głośniczki mają tyle siły, żeby tak mocno zagrać na dole?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla jednego potrzeba BR około 21 - 22 cm2, więc razem około 85 - 100 cm2.

Można użyć oczywiście dwóch mniejszych.

Jeden 10 cm ( niby 30% z 30 cm ) może być trochę cienko ale i tak długość

tunelu będzie większa, niż 25 cm.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez audioburak

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, audioburak napisał:

Dla jednego potrzeba BR około 21 - 22 cm2, więc razem około 85 - 100 cm2.

Można użyć oczywiście dwóch mniejszych.

Jeden 10 cm ( niby 30% z 30 cm ) może być trochę cienko ale i tak długość

tunelu będzie większa, niż 25 cm.

 

dla 50l 10cm średnicy 21,6cm długość według win isd, ewentualnie 27cm rury o średnicy 11cm, albo 33cm o średnicy 12cm, skoro 10cm za cienko to może 11cm? idzie to jeszcze upchać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez adasionator1020
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się nie wygłupiał i poszukał gotowców. Lepszy port 10cm średnicy z profilowanym wlotem i wylotem (Polink ma taki w ofercie) niż cięta bukwelem rura szalunkowa bądź od rynny.

Odnośnie obliczeń portu - jeżeli ma być strojenie 40Hz w obudowie 50 litrów, to wg. wzoru z TLDC (taka kultowa książka) port 10cm średnicy powinien mieć długość 21.5cm.

Jednak pojawia się ileś pytań - jak liczyć (rozszerzające się) wlot i wylot itp. Praktyka pokazuje, że strojenie zawsze należy zweryfikować pomiarowo. I najprościej jest to zrobić mierząc SPL membrany głośnika w polu bliskim. Mikrofon nie musi być super jakości, jeżeli są 4 głośniki to mierzyłbym ten najdalej od portu, żeby uniknąć "pożyczek". Wystarczy że złapiemy "null'a" tzn. częstotliwość przy której głośnik ma minimum SPL i wychylenia (a więc strojenia obudowy). Można to nawet spróbować złapać bez mikrofonu, generatorem sinusa, jadąc od 100Hz w dół. Głośnik będzie wychylał się coraz bardziej, ale w pewnym momencie jego wychylenie zacznie maleć wraz z obniżaniem częstotliwości. Aż dojdziemy do strojenia, gdzie głośnik "stoi" w miejscu, a port pompuje jak dziki. Poniżej tego wychylenie głośnika zacznie gwałtownie rosnąć, aż do możliwości jego zniszczenia, więc zalecałbym ostrożność. No i dobrze jest dać filtr subsoniczny, zwłaszcza jak strojenie jest wysokie jak na suba (planowane 40Hz).

Zwykle wzory dają przeszacowanie długości portu - wyliczony port stroi niżej względem częstotliwości podstawionej do wzoru. Ale nie zawsze musi tak być.

Na amerykańskiej stronie Parts-Express mieli zestaw wlot - rura - wylot 6" (ok. 15cm) ale on może być poza możliwością dostrojenia 50dm3 netto do 40Hz - trzeba by liczyć na "pomyłkę" wzoru nawet przy pełnej długości rury (chyba 17"). No i wypadałoby doliczyć jego objętość do planowanej skrzynki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A poza tym to nie liczyłbym na rewelacyjny bas z 4x 6.5". Osobiście wolałbym 1x 12".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można też zmierzyć impedancję np limp z pakietu Arta

i zobaczyć częstotliwość strojenia portu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, misiomor napisał:

Ja bym się nie wygłupiał i poszukał gotowców. Lepszy port 10cm średnicy z profilowanym wlotem i wylotem (Polink ma taki w ofercie) niż cięta bukwelem rura szalunkowa bądź od rynny.

Odnośnie obliczeń portu - jeżeli ma być strojenie 40Hz w obudowie 50 litrów, to wg. wzoru z TLDC (taka kultowa książka) port 10cm średnicy powinien mieć długość 21.5cm.

Jednak pojawia się ileś pytań - jak liczyć (rozszerzające się) wlot i wylot itp. Praktyka pokazuje, że strojenie zawsze należy zweryfikować pomiarowo. I najprościej jest to zrobić mierząc SPL membrany głośnika w polu bliskim. Mikrofon nie musi być super jakości, jeżeli są 4 głośniki to mierzyłbym ten najdalej od portu, żeby uniknąć "pożyczek". Wystarczy że złapiemy "null'a" tzn. częstotliwość przy której głośnik ma minimum SPL i wychylenia (a więc strojenia obudowy). Można to nawet spróbować złapać bez mikrofonu, generatorem sinusa, jadąc od 100Hz w dół. Głośnik będzie wychylał się coraz bardziej, ale w pewnym momencie jego wychylenie zacznie maleć wraz z obniżaniem częstotliwości. Aż dojdziemy do strojenia, gdzie głośnik "stoi" w miejscu, a port pompuje jak dziki. Poniżej tego wychylenie głośnika zacznie gwałtownie rosnąć, aż do możliwości jego zniszczenia, więc zalecałbym ostrożność. No i dobrze jest dać filtr subsoniczny, zwłaszcza jak strojenie jest wysokie jak na suba (planowane 40Hz).

Zwykle wzory dają przeszacowanie długości portu - wyliczony port stroi niżej względem częstotliwości podstawionej do wzoru. Ale nie zawsze musi tak być.

Na amerykańskiej stronie Parts-Express mieli zestaw wlot - rura - wylot 6" (ok. 15cm) ale on może być poza możliwością dostrojenia 50dm3 netto do 40Hz - trzeba by liczyć na "pomyłkę" wzoru nawet przy pełnej długości rury (chyba 17"). No i wypadałoby doliczyć jego objętość do planowanej skrzynki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A poza tym to nie liczyłbym na rewelacyjny bas z 4x 6.5". Osobiście wolałbym 1x 12".

Póki co, na razie będę się bawił zwykłą rurą, jak wykonam skrzynkę to sprawdzę jak wyszło strojenie, a co do setupu, to również wolałbym 1x12'', tylko że posiadam wzmacniacz 4x50w rms(przy 8ohm na tda7294 - 4 kostki po jednej na kanał)  i niestety brak możliwości mostka, to tymi 50w 12'' nie napędzę/odpowiednio wysteruję, a ładować kasy na wzmacniacz na razie nie chcę, myślę, że te 4 głośniczki dadzą w miarę szybki i mocny bas w aucie, a no i oczywiście aktywny filtr dolnoprzepustowy obowiązkowo wleci. Dziękuję za odpowiedzi, pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

można też zmierzyć impedancję np limp z pakietu Arta

i zobaczyć częstotliwość strojenia portu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Impedancja nie zawsze daje dobry wynik - raz że Levc potrafi mieszać, dwa - minimum impedancji to najgorszy punkt do precyzyjnego ustalenia, jako że pochodna jest tam zerowa, więc wszelkie błędy i szumy będą najsilniej zaburzać pomiar.

Akustycznego nulla można precyzyjnie łapać licząc średnią geometryczną miejsc, gdzie mamy np. +5dB względem najgłębszego dołka.

1 godzinę temu, adasionator1020 napisał:

Póki co, na razie będę się bawił zwykłą rurą, jak wykonam skrzynkę to sprawdzę jak wyszło strojenie, a co do setupu, to również wolałbym 1x12'', tylko że posiadam wzmacniacz 4x50w rms(przy 8ohm na tda7294 - 4 kostki po jednej na kanał)  i niestety brak możliwości mostka, to tymi 50w 12'' nie napędzę/odpowiednio wysteruję, a ładować kasy na wzmacniacz na razie nie chcę, myślę, że te 4 głośniczki dadzą w miarę szybki i mocny bas w aucie, a no i oczywiście aktywny filtr dolnoprzepustowy obowiązkowo wleci. Dziękuję za odpowiedzi, pozdrawiam.

Mostkowanie (sterowania w fazie i w przeciwfazie) możesz zrobić na op-ampach albo wynalazkach typu OPA1632. A dwoma mostkami można pędzić głośnik DVC 2x 8ohm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, misiomor napisał:

A poza tym to nie liczyłbym na rewelacyjny bas z 4x 6.5"

jedna z Twoich wypowiedzi z z przed 12 lat

"

W obudowach zamkniętych stosowanie kilku głośników różniących się parametrami nie jest IMHO dobrym pomysłem - jeden duży o optymalnie dobranych parametrach będzie IMHO dużo lepszy.

 

To może mieć sens jeżeli z jakichś powodów (szerokość ścianki?) robimy układ w rodzaju 0.5-way gdzie dolny głosnik pracuje z niskim cięciem i wspomaga górny na niskim basie. Wtedy zwiększenie Mms może mieć sens jako że nisko tnący filtr będzie inaczej oddziaływał z rezonansem.

 

Wydaje mi się jednak że stosowanie głosników o różnych parametrach w jednej objętości nie jest dobrym pomysłem, bo dostaniemy tak jakby superpozycję systemów OZ i MB - i ta ostatnia będzie na dodatek nieoptymalna.

 

Co do TL się nie wypowiadam, nie znam się na tym za dobrze, odpadłem na etapie analiz teoretycznych i zupełnie nie ciągnie mnie do tego typu obudowy. Zdecydowanie wolę OZ na dobrym głośniku albo MB."

 

a tu wypowiedź gravesena

"even from drivers having different size. Same thing can be seen in some bass reflex designs where we find e.g. 10" and 12" in same cabinet, sharing the same port"

znasz konstrukcje w których w jednej obudowie br były by dwa różne głośniki ?

i co sądzisz o takich rozwiązaniach obecnie?

Czy znalazłbyś teoretyczne przypadki czy przesłanki do takich konstrukcji?

16 minut temu, misiomor napisał:

Impedancja nie zawsze daje dobry wynik - raz że Levc potrafi mieszać, dwa - minimum impedancji to najgorszy punkt do precyzyjnego ustalenia, jako że pochodna jest tam zerowa, więc wszelkie błędy i szumy będą najsilniej zaburzać pomiar.

 minimum pomiędzy pikami impedancji to strojenie br tak mnie kiedyś instruował Kisiel kiedy oglądał moje  pomiary 🙂

podobało mu się dostrojenie xxls do 20 hz a stwierdził to właśnie na podstawie mojego pomiaru impedancji

 oczywiście być może nie jest to dobra metoda , ale u mnie się przyjęła 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głośniki różnej wielkości w jednej obudowie - jakby udało się tak dobrać parametry głośników, żeby móc na nich zrobić podobne strojenia z identycznym przebiegiem ciśnienia w środku (w funkcji częstotliwości, dla tego samego wysterowania), to unikamy komponentu pasożytniczej MB - jeżeli ciśnienia są takie same, to możemy usunąć przegrodę dzielącą i nic się nie stanie.

Pytanie po co się w to bawić. Może kombinacje z odbiciami od podłogi, a może jeszcze coś innego. Wiem że Wilson Audio robili takie konstrukcje, a Troels Gravesen usiłował je "klonować" na papierowych Excelach, jednak zupełnie od czapy IMO, jako że midwoofer był tam jednak w oddzielnej komorze i to zamkniętej, a na dodatek miał mniejszą średnicę cewki - więc nie mamy wyrównania temperatur cewek, zwłaszcza że midwoofer dostaje szersze pasmo.

Modelowałem kiedyś połączenie 2.75-way na głośnikach różnej wielkości, ale podobnych konstrukcyjnie - ten sam napęd, tylko kosze i membrany różne. Np. kombinacja ER18RNX / CA22RNX mogłaby się nadać. I zupełnie nie widzę tego w jednej, wspólnej komorze. Żeby dostać podobne wychylenia powyżej Fb, mały musi mieć bardzo małą komorę, a duży - sporą. Więc wyrównania ciśnień nie ma. Motywacją do zróżnicowania wielkości jest jednak "półdrożność" - skoro wooferowi tniemy pasmo niżej, może on być gorszy w przetwarzaniu wyższego środka, a za to lepszy na basie (a więc większy). I można dostać dość spektakularne rezultaty, jednak bez konieczności posiadania całej wiedzy o zgrywaniu systemów 3-way oraz umiejętności warsztatowych typu strojenie kompensacji rezonansów itd. Jak dla mnie ciekawa i relatywnie pewna opcja dla średniozaawansowanych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno - jeśli podają dla tego "wooferka" Vas 35 l to strojenie czterech głośników

w 50 litrach ( 12l /szt ) na jego Fs może być słabym pomysłem... - raczej bliżej 50 Hz,

ale ja się nie znam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, audioburak napisał:

Jeszcze jedno - jeśli podają dla tego "wooferka" Vas 35 l to strojenie czterech głośników

w 50 litrach ( 12l /szt ) na jego Fs może być słabym pomysłem... - raczej bliżej 50 Hz,

Kabina samochodu podbija bas, no chyba że ktoś ma kabriolet. Dlatego (za) niskie strojenie BR wcale nie musi być wielkim błędem. Czasem nawet OZ może zadziałać, mimo wysokiego (jak na domowe hi-fi) Fc. I zmniejsza ryzyko związane z przesterami bardzo niskim basem. Systemowi BR wypadałoby jednak dac filtr subsoniczny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, misiomor napisał:

Jak dla mnie ciekawa i relatywnie pewna opcja dla średniozaawansowanych.

Dzięki za odpowiedź

jeszcze jedna sprawa mnie nurtuje

opisales kiedyś formę konstrukcji wzmacniacza dla suba

"Kolejnym rozwiązaniem mogłaby być aktywna zwrotnica z wyjściami XLR dla subów, biorąca sobie masę ze wzmacniacza dla średnich i wysokich"

czy wypróbowałes taki myk i jak w praktyce spisywał się taki układ?

a jesli nie robiles jednak takiego rozwiazania czy nadal uważasz ,że jest to dobry pomysł?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla siebie takiego rozwiązania nie robiłem, bo nie jestem niewolniczo przywiązany do jakiegoś modelu wzmacniacza, ani nawet do idei że musi być firmowy.

Ale jeżeli ktoś już musi mieć klasyczny tor: źródło -> interkonekt RCA -> wzmacniacz, to porządnie różnicowe podpięcie się pod sygnał zza potencjometru głośności i wysłanie go dalej na zwrotnicę aktywną byłoby najlepszą możliwą opcją, na zasadzie "po pierwsze nie szkodzić". A więc minimalna ingerencja w tor średnio-wysokotonowy (no chyba że jednak zdecydujemy się np. na odcięcie subbasu satelitom) i jednocześnie maksymalnie skuteczne odcięcie się od brumów CMRR-em modułu subwoofera.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, misiomor napisał:

Modelowałem kiedyś połączenie 2.75-way

Jakiś czas temu gdy przeczytałem o tym powyżej morda mi się uśmiechnęła, dziś znów ten sam efekt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, witek_z napisał:

Jakiś czas temu gdy przeczytałem o tym powyżej morda mi się uśmiechnęła, dziś znów ten sam efekt.

ale dokładne wyjaśnienie otrzymałeś a jednak dalej cię trzyma ...tyle lat 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, slawek.xm napisał:

ale dokładne wyjaśnienie otrzymałeś a jednak dalej cię trzyma ...tyle lat 🙂

to nie jest żadne wyjaśnienie, to jest wizjonerstwo i mieszanie pojęć wedle własnego widzimisia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest wielu takich, którzy rozumieją potęgowanie z wykładnikiem w postaci liczby naturalnej n (mnożenie podstawy przez siebie samą n razy). Jednak za diabła nie zrozumieją uogólnień na wykładniki ujemne, wymierne, a tym bardziej dowolne rzeczywiste.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, misiomor napisał:

Mostkowanie (sterowania w fazie i w przeciwfazie) możesz zrobić na op-ampach albo wynalazkach typu OPA1632. A dwoma mostkami można pędzić głośnik DVC 2x 8ohm.

Trudny do wykonania byłby taki mostek dla laika i czy wymagałby ingerencji w PCB wzmacniacza?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ingerencji w PCB wzmacniacza by nie było, ale trzeba by dorobić preamp, dostarczyć mu odpowiednie zasilania itd.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, misiomor napisał:

Modelowałem kiedyś połączenie 2.75-way

 

11 godzin temu, misiomor napisał:

Jest wielu takich, którzy rozumieją potęgowanie z wykładnikiem w postaci liczby naturalnej n (mnożenie podstawy przez siebie samą n razy). Jednak za diabła nie zrozumieją uogólnień na wykładniki ujemne, wymierne, a tym bardziej dowolne rzeczywiste.

Polacy pokazali w przeszłości że są innowacyjni a zatem trzeba fen fakt zgłosić tak aby w ósmej edycji książki "Loudspaker Desing Cookbook" Vance Dickansona wprowadzić korektę tej "fascynującejj" koncepcji. Czytając zapewne nowy podrozdział tej książki właśnie o tym zagadnieniu dumni będziemy widząc nazwisko i imię Pana Adama. więcej, cały świat powinien się o tym dowiedzieć

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zaczynałem od 5-tej edycji TLDC i jakoś nie miałem potrzeby kupowania kolejnych. Co nie znaczy, że nie jest to dobra pozycja na start, w tej edycji która jest akurat dostępna.

Dlatego ominął mnie rozdział tej książki traktujący o niepełnych drogach. Jest tam krytyka innych ułamków?

Natomiast co do ułamków innych niż .5 - powiedzmy że robimy 2-way d'Appolito i dysponujemy przetwornikami 16ohm ew. mocnym i wydajnym prądowo wzmacniaczem. W kolumnie została na dole nieużywana komora. Zaczyna brakować nam SPL ew. basu, tweeter ma jeszcze rezerwy, więc dodajemy na dole "niepełnodrożnie" jeden midwoofer, do układu MTMW. W filtrze midwooferów d'Appolito zmniejszamy BSC albo traktujemy dolny woofer jako zwiększenie finalnej BSC.

Układ jest trochę jak 2.5 drożny, ale dolna droga w zakresie przepustowym daje 6dB mniej SPL niż układ d'Appolito. Więc jest jakby mniejsza niż "pełne" 0.5 drogi klasycznego układu 2.5-way. Dlatego spokojnie można go nazwać 2.25-way (jako że dolna droga jest tylko połową tego, co byłoby w klasycznym rozszerzeniu naszej konstrukcji do 2.5-way, np. MTMWW).

Przez analogię, w przypadku zróznicowania wielkościowego, większość basu dostarcza "niepełnodrożny" przetwornik. Dlatego można (i należy) zaakcentować to w nazwie układu przypisując dolnej drodze większą liczbę, ale mniejszą niż 1, skoro midwoofer trochę basu jednak ciągle przetwarza.

Na szczęście nie mamy centralnego komitetu nazewniczego w audio i jak ktoś chce, to może zgodnie z powyższą logiką nazywać swoje pomysły.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, misiomor napisał:

Na szczęście nie mamy centralnego komitetu nazewniczego w audio i jak ktoś chce, to może zgodnie z powyższą logiką nazywać swoje pomysły.

ale jakieś zasady w różnych dziedzinach są, nazywanie układu 2 way plus dodatkowy bas układem 2,25 jest właśnie takim nadużyciem bo to tak naprawdę układ 2 way plus subwoofer czyli de facto 2,5 way. No ale pisz co chcesz wolna wola.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kanoniczny układ 2.5-way oznacza dodatkową sekcję basową, pracującą poniżej baffle step, dokładnie identyczną jak niskośredniotonowa, bo BS ma 6dB. A więc TMW, ale z M i W takimi samymi.

Podałem dwa przykłady, istotnie odbiegające od tego wzorca. Aż proszą się o nazewnicze zróżnicowanie. O ile z 2.25-way sprawa jest prosta (bas ma tylko połowę obsady sekcji nisko-średniotonowej), o tyle w przypadku basu większego niż midwoofer mamy cały zakres możliwych rozbieżności, trudno jest zdefiniować wzorzec (bo choćby przyrost rozmiaru woofera jest dowolny w pewnym zakresie), więc nie da się precyzyjnie określić ile razy mocniejsza na basie jest sekcja basowa. Zwłaszcza że to zależy od częstotliwości, choć ja bym definiował to przy Fb. Jednak poglądowo nazwa 2.75-way (czy np. 2 2/3 way) pokazuje, że układ różni się od kanonicznego 2.5-way i w którą stronę. Mamy przecież nawet wyraźny punkt przecięcia charakterystyk sekcji basowej i niskośredniotonowej. Trochę jak w 3-way i na pewno istotnie różni się to od kanonicznego 2.5-way.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedna droga, dwie drogi, dwie i pół drogi, trzy drogi i wreszcie cztery drogi określają zakres częstotliwości odtwarzanych przez dany głośnik, wplatanie w to wszystko jeszcze SPL jest po prostu nadużyciem - bo co ma piernik do wiatraka.

I tak jak pisałem wcześniej, napisz do Vance Dickansona że się myli. Mam nadzieje że to są nasze ostatnie wpisy bo nie ma najmniejszego sensu wykazywać że Ziemia jest okrągła.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, witek_z napisał:

jedna droga, dwie drogi, dwie i pół drogi, trzy drogi i wreszcie cztery drogi określają zakres częstotliwości odtwarzanych przez dany głośnik, wplatanie w to wszystko jeszcze SPL jest po prostu nadużyciem - bo co ma piernik do wiatraka.

I tak jak pisałem wcześniej, napisz do Vance Dickansona że się myli. Mam nadzieje że to są nasze ostatnie wpisy bo nie ma najmniejszego sensu wykazywać że Ziemia jest okrągła.

 

przykładowo masz 4 głośniki od 18 cali do 6 cali połączone równolegle

ograniczeniem przetwarzania niskich częstotliwości dla mniejszych przetworników jest tylko odpowiednia konstrukcja akustyczna obudowy

jak nazwiesz taki układ skoro filtrów górnoprzepustowych poza tweeterem nie ma?

drugi przypadek konstrukcji Gravesena

linia transmisyjna rozszerzona taki hornik .Troels w opisie konstrukcji podaje , że mozna załadować do niej praktycznie kazdy głosnik bez wzlędu na rozmiary wszystkie w jedną linię  jak nazwiesz taki układ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, slawek.xm napisał:

przykładowo masz 4 głośniki od 18 cali do 6 cali połączone równolegle

 

niedorzeczność - błąd konstrukcyjny

33 minuty temu, slawek.xm napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.5 way (DTQWT mkIII)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez witek_z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, witek_z napisał:

2.5 way (DTQWT mkIII)

no własnie  błąd

bo 2,5 way to dwa identyczne midwoofery 🙂

jesli trzymac się Twojej interpretacji terminologii

a ta konstrukcja ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dwa rózne midwoofery polaczone równoległe?

10 minut temu, witek_z napisał:

niedorzeczność - błąd konstrukcyjny

nawet w 3-way jesli zrezygnujesz z filtrowania średniaka high pasem by nie wydawać kasy na szeregowe 300uF a dac mu za to oz qtc 1 to juz nie będzie typowe 3-way

a takie konstrukcje robił np Harpia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 26

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.