Jump to content
IGNORED

Modyfikacje źródeł TDA1541, lampowe analogówki.


eMCZe
 Share

Recommended Posts

W dniu 28.05.2021 o 12:10, rysiu126 napisał:

Jeszcze jedno podejście tym razem z 6n30p na wejściu.  Na tych płytkach muzga jest miejsce na filtr również dla dac-ów napięciowych. Niebawem zrobię pomiary jak to wygląda z różnymi lampami. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

rysiu126 udało Ci się zrobić już te pomiary bo nie ukrywam bardzo na nie liczę :-) Cały czas zastanawiam się nad tymi płytkami od Muzg'a. Myślę sobie co będę od jakichś hamerykańców kupował jak tu może bod bokiem jaki skarb no i na jakąś pomoc Muzg'a też można liczyć.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Niestety pomiary nie chciały wyjść jak powinny w  Arcie jak podłączę  jako preamp będzie to wyglądało normalnie  , jedynie RMAA coś tam pokazało , jest nawet porównanie dynamiki analogu dac 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lampa.thumb.png.20c0acfb832a0a0d71ca9e8fd8ac363d.png na opampach i lampowym.

Tutaj mam  pomiar Conrad Jonson pv12 jako wyjście analogu jak jakiś czas temu testowałem . 

jonson preamp.png

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
W dniu 27.05.2021 o 15:55, arturp napisał:

Daleki jestem od narzucania swojego punktu widzenia ale jeśli będziesz miał ochotę wyciągnąć z tego przetwornika więcej niż oferuje analog na opampach ( i to jeszcze w układzie odwracającym ) to polecam skorzystać z rady Łukasza Fikusa i zrobić mu analog lampowy z pasywna konwersją I/U na rezystorze . Nie wierzyłem ,że to zagra bo nie wszystkie pomysły lampizatora się sprawdziły ale jakiś 5-6 lat temu wreszcie skleciłem analog SRPP na lampie 6N2P-EW . Totalne pozytywne zaskoczenie i nie jest to zmiana w typie tych , w które trzeba się wsłuchiwać . To jest skok jakościowy o dwa poziomy . Powietrze , kontrola , mikrodetale , przestrzeń i przede wszystkim barwy 

 

W dniu 27.05.2021 o 16:15, McGyver napisał:

Prawda. Polecałbym jednak zbudować coś lepszego niż układy proponowane na stronach Fikusa. A zwłaszcza zasilanie koniecznie należy zastosować lepsze niż ubogi filterek z dwóch kondensatorów i rezystorka. 

 

Jakoś mi umknęło, że taki fajny temat "założyłem" dzięki @McGyver 😉 Tak więc mała kontynuacja i podsumowanie mojego DIGILOG'a :

Fakt pierwszy, jak napisał @arturppo przejściu na lampy Musical Fidelity, które już grało cudownie przeszło samo siebie, ta przestrzeń, dynamika, szczegółowość i ten bas...

Po drugie jak napisał @McGyver zasilanie mam dużo bardziej rozbudowane, a konkretnie to zasilacz regulowany od @Muzg Audio. Użyłem go z pełną premedytacją po małych modzikach kosmetycznych a dlaczego o tym zaraz.

Wracając do początku ( bo jakieś strzępy były w temacie kondensatorowym ) ze względu na miejsce a raczej jego brak użyłem subminiatur 6N16B w układzie SRPP. Jak już wspomniałem wcześniej. Prosty układ oparty na schemacie Fikusa.

Do konwersji użyłem rezystor 80 ohm oraz dwa rezystory katodowe 620 ohm. Ot cały układ:

327895100f4dfefa.jpg

W tym układzie brzmi to u mnie najlepiej, przy zwiększeniu " I " u mnie słyszalny przester, Miles brzmi jakby mu ktoś rozdeptał trąbkę, czym wyżej z prądem tym gorzej. Robiłem próby z podwyższaniem napięcia anodowego do 200V i wyżej ale nie brzmi to lepiej a według katalogu 200V to max. Druga sprawa, w przypadku 150V mogę stosować zamiennie 6021 w których 160V to już max.

To właśnie dlatego zdecydowałem się na regulator od MuzgAudio. bardzo stabilny, nie rozjeżdża się i jestem pewien, że nie sieje w tor zakłóceń. Drugie wyjście z regulatora 6,3V poszło na grzałki.

Całość wykonana może mało profi na płytkach uniwersalnych ale idealnie z resztą osprzętu wpasowała się we wnętrze DIGILOG'a:

e41e55c75c9ce0d9.jpg

Jak widać na pięknym czerwonym zasilaczu potencjometry do regulacji napięcia musiałem przenieść na spód płytki aby mieć do nich dostęp, a całość przymocować "do góry nogami" aby weszło pomiędzy PCB, przełączniki i obudowę aby mógł się zmieścić. ( pomiędzy lampami a czerwonym zasilaczem widać jeszcze jeden układ do zasilania dodanego przeze mnie konwertera USB/SPDIF napięciem 5V )

Sama płytka z lampami :

8c3663f4f1f4a8fb.jpg

podczas pracy nie oddaje więcej ciepła niż regulatory na PCB, układ gra od paru tygodni w zamkniętej obudowie. Lampy jak widać wlutowałem w DIL'e żeby łatwiej bez lutowania je podmieniać z 6021 ( tam trochę izolowanych pajęczynek bo anoda, katoda, siatka i grzałka nie idą wokół jak w 6N16B.

 

Co do kondensatorów wyjściowych, ja użyłem 0,47uF wcześniejsze większe 1,6uF brzmiało akurat w tym układzie gorzej. Do tego naprawdę dobrze brzmiące Evo Alu Oil bypasowane WIMA, które naprawdę bardzo dobrze brzmiały z buforami diamentowymi które wstawiał tam wcześniej @Muzg zaczęły wręcz kłuć w uszy, wszystko u góry było zbite w jeden wielki kłujący kolec. W ich miejsce weszły Supreme, do których na początku przed montażem czułem jakąś taką niepewność. Po zainstalowaniu... o ja pier... jak to smakuje. Ta cholerna przestrzeń, wszystko bardziej rozciągnięte na boki ale łatwiejsze do lokalizacji i doszła głębia. Scena pełną gębą co ważniejsze wszystko razem w tej scenie tworzy całość. Nie chcę szukać dalej. Spodobały mi się i to bardzo. Góra i środek znów pełne szczegółów ale wstęgi nie bolą w uszy, wokale szczególnie kobiece to mistrzostwo ale najwięcej powera dostał bas. Moje głośniki potrafią mieć pierdyknięcie z tych 30 cm Watkinsów ale z taką mocą nie uderzały nigdy. Podskakująca miska z chipsami na kanapie podczas oglądania filmów z dźwiękiem przez DAC, albo wylewająca się herbata z kubka wypełnionego po brzegi. To trzeba przeżyć, tak wcześniej nie było. Myślę, że udział w tym mają i lampy i dobrze zgrane z nimi Supreme.

Taka ta moja modyfikacja. Druga wjeżdża do Arcam'a Alfa 5 Plus CD, trafo i lampy już są... zbieram na zasilacz 😉

 

 

 

 

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

Testowałem 6N16B-W , 6021 Sylvania , 6112 ( nie pamiętam producenta )  , 6111 i 6111-WA(JAN Sylvania) .Wszystkie w SRPP jako analogi do dac-ów ,, prądowych "

Podobały mi się 6111 a szczególnie wersja o wydłużonej żywotności 6111-WA ponieważ dają dźwięk klarowny a jednocześnie nieagresywny . Natomiast nie mają magicznego ciepełka . Czasem miałem wrażenie ,że grały jak dobry tranzystor w klasie AB. AVT sprzedaje płytki Traxman'a do tej lampy - w układzie SRPP , z zasilaniem . 

Ostatnio zrobiłem płytki do SRPP/Mu-Follower na 6N16B-W . Zupełnie inne brzmienie - ciepłe , z masywnym basem ale nie brakuje detali i góry . Przyjemnie się słucha bo wokale mają ładną barwę i jest lampowy klimat . Tak ,,organicznie " . Ale tylko SRPP zagrało mi dobrze , w innych układach było za ciepło .

6021 i 6112 brzmiały trochę sucho i technicznie , bez lampowych emocji 

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Link to comment
Share on other sites

Gdzieś w jakimś innym temacie napisałem to samo, 6N16B w Digilogu zagrał najlepiej i to w wersji WI czyli do zastosowań impulsowych. Zwykłe 6N16B w tym przypadku jakieś takie mniej ciekawe, mniej szczegółów,  grało ale nie czarowało. Podobnie jak 6021.

A teraz ciekawostka, po podłączeniu tego samego układu prowizorycznie na kabelkach pod TDA w Arcam'ie Alfa 5 Plus, najlepiej zagrały Raytheon 6021WA. Znów wychodzi na to że każda zmienna ma znaczenie i jakikolwiek ranking nawet subiektywny może być bardzo mylący.

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, eMCZe napisał:

Znów wychodzi na to że każda zmienna ma znaczenie i jakikolwiek ranking nawet subiektywny może być bardzo mylący.

 

Oj tak. I na dodatek wszystko się zmienia w czasie . Już myślałem ,że znalazłem dobre brzmienie a tu się znowu coś wygrzało i gra inaczej . Meczące , szczególnie dla sąsiadów , którzy od kilku tygodni słuchają mojej muzyki przez ściany . Sorka ... testuję . Siła wyższa .😏

...there is no spoon...

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, arturp napisał:

 

Oj tak. I na dodatek wszystko się zmienia w czasie . Już myślałem ,że znalazłem dobre brzmienie a tu się znowu coś wygrzało i gra inaczej . Meczące , szczególnie dla sąsiadów , którzy od kilku tygodni słuchają mojej muzyki przez ściany . Sorka ... testuję . Siła wyższa .😏

Warto dodać że nasze preferencje też ewoluują. Mamy zachcianki, nastroje, już myślimy że złapaliśmy złotego Grala, atu raptem trochę więcej detali by się przydało. Innego dnia zauważamy że ten bas to w zasadzie trochę za bardzo lejący jest, i wypadało by to zmienić. Jak już zmienimy, i nasycimy mózg sprężystym basem, to po jakimś czasie dojdziemy do wniosku, że jest jakby tak trochę za technicznie. Coż trzeba znów rozkręcić, może by tak rezystor w może na węglowy, a może kondensator inny, a może napięcia w układzie pozmieniać? I w końcu mamy to! Ale nie na długo, bo po paru dniach jednak zaczyna trochę brakować pazura, wiec zaczynamy od początku. 😉

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, jurek1 napisał:

Warto dodać że nasze preferencje też ewoluują. Mamy zachcianki, nastroje, już myślimy że złapaliśmy złotego Grala, atu raptem trochę więcej detali by się przydało. Innego dnia zauważamy że ten bas to w zasadzie trochę za bardzo lejący jest, i wypadało by to zmienić. Jak już zmienimy, i nasycimy mózg sprężystym basem, to po jakimś czasie dojdziemy do wniosku, że jest jakby tak trochę za technicznie. Coż trzeba znów rozkręcić, może by tak rezystor w może na węglowy, a może kondensator inny, a może napięcia w układzie pozmieniać? I w końcu mamy to! Ale nie na długo, bo po paru dniach jednak zaczyna trochę brakować pazura, wiec zaczynamy od początku. 😉

I po to właśnie potrzebny drugi egzemplarz - punkt odniesienia. Bez tego zawsze będzie tak. 

Sprawa druga -cierpliwość- i mnóstwo czasu i ktoś kto trzepnie po łapach jak zacznie korcić przed pochopnym grzebaniem

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Krzych 2 napisał:

I po to właśnie potrzebny drugi egzemplarz - punkt odniesienia. Bez tego zawsze będzie tak. 

Sprawa druga -cierpliwość- i mnóstwo czasu i ktoś kto trzepnie po łapach jak zacznie korcić przed pochopnym grzebaniem

Ja miałem bardziej na myśli wywód filozoficzny 🙂, wszak ten sam sprzęt bez modów w naszej głowie gra rożnie w zależności od nastroju, warunków w jakich słuchamy w danej chwili (absolutna cisza w nocy) czy też jej brak itd...

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, jurek1 napisał:

Ja miałem bardziej na myśli wywód filozoficzny 🙂, wszak ten sam sprzęt bez modów w naszej głowie gra rożnie w zależności od nastroju, warunków w jakich słuchamy w danej chwili (absolutna cisza w nocy) czy też jej brak itd...

Tak mamy wszyscy. Normalne.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 8.07.2021 o 10:14, Krzych 2 napisał:

I po to właśnie potrzebny drugi egzemplarz - punkt odniesienia. Bez tego zawsze będzie tak. 

Sprawa druga -cierpliwość- i mnóstwo czasu i ktoś kto trzepnie po łapach jak zacznie korcić przed pochopnym grzebaniem

Swięte słowa !!!!

pierwsza zasada aby nie popaść w wyobrażenia dzwiękowe i uniknąć adaptacji słuchu

i coś stwożyć

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, by-2006 napisał:

Swięte słowa !!!!

pierwsza zasada aby nie popaść w wyobrażenia dzwiękowe i uniknąć adaptacji słuchu

i coś stwożyć

I tak i nie. W latach świetności TDa 1541 przerabiałem ich trochę, i same kości SAA i TDA miały taki rozrzut, że w tym samym urządzeniu grały inaczej. Również dwa egzemplarze tego samego sprzętu różniły się od siebie brzmieniowo.

Niestety w dzisiejszych czasach komfort posiadania dwóch zadbanych egzemplarzy godnego uwagi sprzętu z tamtych lat graniczy z cudem.

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, by-2006 napisał:

ale istnieje seria TDA1541 bez A które są ok

 

A jak to jest z R1? Mam dwie sztuki i przymierzam się do skończenia , a przynajmniej uruchomienia DACa Holgina i z ciekawości trochę, ale eż zobowiązałem się do pociágnięcia tematu Passa D1

Link to comment
Share on other sites

Mam zarówno 1541A w DIGILOGu jak i pozyskane z Marantz'a S1 z koroną w Arcam. Mam też 1541 bez A. Zamieniając w podstawce Arcam'a koronę S1 na bez A nie widzą a raczej nie słyszę różnicy. Czyżbym był głuchy 🙂

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, by-2006 napisał:

Napisałem 

Arcam pakował....

Ale oryginalnie w Arcam Alfa 5 Plus było A 🙂 

Nawet na schemacie widać... :

c60131b972646099.jpg

... kondensator pomiędzy pinami 16 i 17 którego w przypadku 1541 bez A na płycie nie ma. ( widać też standardowe dla Arcama 220 nF wokół )

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

Ogólnie po paru modyfikacjach zasilania i płytki DAC nie znam lepszego. Wygląda jak g. ale gra jak złoto 🙂

Szkoda że trafo się nie mieści w środku i chyba będę je przyczepiał z tyłu jak plecaczek żeby brzmialo jeszcze lepiej pod tym samym układem SRPP jaki mam w MF. 

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, eMCZe napisał:

Ale oryginalnie w Arcam Alfa 5 Plus było A 🙂 

Nawet na schemacie widać... :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... kondensator pomiędzy pinami 16 i 17 którego w przypadku 1541 bez A na płycie nie ma. ( widać też standardowe dla Arcama 220 nF wokół )

wszystkie TDA1541 z A i bez na 16 i 17 mają kond oscylatora 680pf

ale Arcam  stosował zawsze dla MSB 470nf  potem 220nf

philips np w cd670 stosował wszystkie 470nf dla TDA1541A

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
7 minut temu, by-2006 napisał:

wszystkie TDA1541 z A i bez na 16 i 17 mają kond oscylatora 680pf

bez A mają go wbudowany wewnątrz więc płyty pod niego nie dublowały go chyba. 

 

EDIT: Według specyfikacji w A powinno być 470pF a w bez A nóżki powinny być niepodłączone.

Edited by eMCZe

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

Ależ oczywiście, pewnie masz rację. Miałem niejednego Beogram CD5500 od Bang Olufsen'a, naprawdę dobra konstrukcja i brzmienie, dyskretny analog. I tam powinien siedzieć TDA1541A ale miałem też wczesny model bez A :

0d1e0fafa7dc82d6.jpg

ale widać że 680pF było na miejscu i w jednym i w drugim ( górny rząd, drugi po prawej ) , ale ja to akurat zwalałem na proces produkcji PCB i niezależnie dostarczane od Philips'a TDA ( w Beogramach tej serii S też się zdarzało ) 

Aaaaa, i fajne schematy mają, nie tylko nóżka do nóżki ale wszystkie sekcje układów opisane :

c7f40476ddf39404.jpg

 

 

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Widziałem, dziękuję. Jak mówiłem, zawsze myślałem że to kwestia wkładania w PCB tego co przyszło od Philips'a.

ale... Arcam Alfa 5 Plus CD miał fabrycznie 1541A

EDIT: A czasem nawet 1541A R1

Edited by eMCZe

Yamaha C4, 2 x Yamaha M4, Arcam Alfa 5 plus CD (TDA1541), Musical Fidelity DIGILOG (TDA1541), Infinity RS2.5

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.