Jump to content
IGNORED

Odgroda na Dayton Audio RSS390HF-4 15"


Recommended Posts

Nie znam się zupełnie na odgrodach a chciałbym pomóc koledze zbudować 3 way na tym głośniku (gwizdek to Visaton KE 25 SC).

Kolega upiera się jeśli chodzi o wielkość średniotonowego na 18 cm, tyle że podział chce na 4 kHz a mało który daje liniowo radę ciągnąć tak wysoko.

Może doradzicie w kwestii odgrody (wymiary? nie chodzi o przednią płytę tylko o boczki) no i jaki średni (a może 15 cm wystarczy)

Edited by witek_z
Link to post
Share on other sites

Szkoda, że nie może być 13" ..... no, może 16"

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to post
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wcale nie musi być tak wysoko.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to post
Share on other sites
19 minut temu, meloV8 napisał:

Pasywnie?

kumpel ma zwrotnice cyfrową behringer DCX2496 tyle że kiepsko z regulacją głosności bo reguluje potencjometrami w końcówce rozwalając sobie przy okazji zrównoważenie a tak naprawdę wszystko twierdzac że jedne płyty grają jakoś tam a inne znów inaczej i dlatego ciagle zmienia rozwalając prawdę powiedziawszy radochę ze słuchania muzyki (w/g mnie), on sam jest "chory" jeśli nie ściszy np średnicy na jazgotliwych płytach lat 50-60. A może faktycznie zrobić zwrotnice i wywalić zwrotnice cyfrową.

Ostatnio zrobiłem 3 way (malutka kolumna) na wysokim Vifa NE19VTS, średnim Hi-vi B3n i niskim SS 15W4434, podział od góry 18, średni i niski po 12 ,podział 300 i 4 kHz i jest zachwycony brzmieniem środka i góry a przez to chciałby też tak samo mieć u siebie.

18 minut temu, audioburak napisał:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wcale nie musi być tak wysoko.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Scan-Speak 15W/4424G00

lub 2 x SB12NRXF25-8

Link to post
Share on other sites
38 minut temu, witek_z napisał:

kumpel ma zwrotnice cyfrową behringer DCX2496 tyle że kiepsko z regulacją głosności bo reguluje potencjometrami w końcówce rozwalając sobie przy okazji zrównoważenie a tak naprawdę wszystko twierdzac że jedne płyty grają jakoś tam a inne znów inaczej i dlatego ciagle zmienia rozwalając prawdę powiedziawszy radochę ze słuchania muzyki (w/g mnie), on sam jest "chory" jeśli nie ściszy np średnicy na jazgotliwych płytach lat 50-60. A może faktycznie zrobić zwrotnice i wywalić zwrotnice cyfrową.

Ok, wiec musisz go przekonac do sterowania za pomoca DCX, w ktorym moze miec kilka presetow dla okreslonego gatunku dzwieku. Sterowanie wzmacniaczami nie wchodzi w gre. Czeka Cie sporo pomiarow i to dosc trudnych w przypadku dipoli, oraz symulacje w VituixCAD.

 

22 minuty temu, witek_z napisał:

cholera pomyliłem głośniki, znajomy ma Dayton Audio RSS390HF-4 15"

Daleki od idealu, ale aktywnie mozna nagiac prawie kazdy glosnik do pracy w dipolu.

 

2 godziny temu, witek_z napisał:

Kolega upiera się jeśli chodzi o wielkość średniotonowego na 18 cm, tyle że podział chce na 4 kHz a mało który daje liniowo radę ciągnąć tak wysoko.

To nie jest kwestia liniowości pasma, tylko promieniowania poza osią. 18cm glosnik ma już spory beaming i podział w okolicy 4khz to absurdalne rozwiązanie w takim przypadku.

 

2 godziny temu, witek_z napisał:

(gwizdek to Visaton KE 25 SC)

Do tego głośnika Visaton przewiduje Waveguide wg148.  Z tym WG, przy zastosowaniu odpowiedniego midwoofera można osiągnąć bardzo dobre charakterystyki promieniowania poza osia.

 

Generalnie narobisz się od cholery, kolega pewne i tak nie doceni, ale Ty będziesz miał okazje nauczyć się nowych rzeczy, a to będzie cenne doświadczenie.

Link to post
Share on other sites
  • McGyver changed the title to Odgroda na Dayton Audio RSS390HF-4 15"
Godzinę temu, meloV8 napisał:

Ok, wiec musisz go przekonac do sterowania za pomoca DCX, w ktorym moze miec kilka presetow dla okreslonego gatunku dzwieku.

proponowałem 20-cia lat temu - jak kamień w wodę

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, witek_z napisał:

Nie znam się zupełnie na odgrodach a chciałbym pomóc koledze zbudować 3 way na tym głośniku (gwizdek to Visaton KE 25 SC).

Kolega upiera się jeśli chodzi o wielkość średniotonowego na 18 cm, tyle że podział chce na 4 kHz a mało który daje liniowo radę ciągnąć tak wysoko.

Może doradzicie w kwestii odgrody (wymiary? nie chodzi o przednią płytę tylko o boczki) no i jaki średni (a może 15 cm wystarczy)

Cięcie na 4khz to fatalny pomysł. 
Tak duży głośnik będzie już miał tam szkaradne kierunkowe, i będzie na boki lecieć tylko brud i syf. 
Przy dużych głośnikach cięcie powyżej 800-1000hz 2/3 rzędem to absolutny maks. 
Fizycznie awykonalne jest aby tak wysoko, tak duży głośnik grał nawet poprawnie pod kątami. 
18cali z resztą najlepiej ciąć właśnie ultra nisko, nie ważne czy to saled, odgroda, br czy cokolwiek innego. Najzwyczajniej w świecie, wyżej ma już paskudne zniekształcenia. Pierwszy rząd na 100-200hz max i jesteśmy w domu. Problem pojawia się z średnicą, bo znów, mało która tak nisko zagra. I takie piękne historie kończą się na 4 wayu. 

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, witek_z napisał:

polemizował bym

nała kolumna  SPL.png

mała kolumna schemat.png

m1.jpg

To zobacz offaxis 🙂 np. 15,30 i 60 stopni. 
To że będzie na charce on axis jest względnie gładko, to nie znaczy, że będzie dobrze na offaxis. A offaxis też słyszysz, w szczególności, że kolumny wcelowane w słuchacza to nie jest rozwiązanie 10/10, co tylko pogłębia efekt. 

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, #Szakovsky napisał:

To zobacz offaxis 🙂 np. 15,30 i 60 stopni. 
To że będzie na charce on axis jest względnie gładko, to nie znaczy, że będzie dobrze na offaxis. A offaxis też słyszysz, w szczególności, że kolumny wcelowane w słuchacza to nie jest rozwiązanie 10/10, co tylko pogłębia efekt. 

Uwierz, jest rewelacyjnie, jak ustawiłem za słuchaczem albo przed - było słabo, najlepiej jest prosto w uszy.

Ja w dupie mam 15, 30, nie mówiąc o 60 stopniach - po co to komu potrzebne

1 godzinę temu, meloV8 napisał:

Do tego głośnika Visaton przewiduje Waveguide wg148.

mnie to nie interesuje chyba że dałoby to rozproszenie (a nie daje)

1 godzinę temu, meloV8 napisał:

ale Ty będziesz miał okazje nauczyć się nowych rzeczy

a jakich to niby?

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, witek_z napisał:

Ja w dupie mam 15, 30, nie mówiąc o 60 stopniach - po co to komu potrzebne

Gdybyś słuchał muzyki w komorze bezechowej, to nie miałoby to żadnego znaczenia. Niestety w typowych, domowych warunkach odsluchu, ma to znaczenie ogromne. Tym większe, im pomieszczenie mniejsze. Do tego widać na zdjęciu, ze masz spora odległość centr akustycznych glosnikow w osi pionowej, co przy tak wysokim podziale gwarantuje słabe promieniowanie w osi pionowej.

Link to post
Share on other sites

jak kiedyś pytałem który lepszy SS 15W4434 czy 15w8434 to mi odpisali że głosnik nie nadaje się na basy a to nieprawda bo lekka modyfikacja pierwszego i daje radę wychylając się zaledwie 1.5 mm pp

Link to post
Share on other sites
6 minut temu, witek_z napisał:

mnie to nie interesuje chyba że dałoby to rozproszenie (a nie daje)

Daje właśnie kontrolowane rozpraszanie dźwięku ( constant directivity ), a do tego wyrównuje czasowo tweeter z AC dużego midwoofera.

8 minut temu, witek_z napisał:

a jakich to niby?

Takich jak robić pomiary off axis i jaki wpływ na dźwięk maja charakterystyki offaxis glosnikow. W tej kwestii polecam zrodlo wiedzy jakim jest np Floyd Toole

Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, meloV8 napisał:

Gdybyś słuchał muzyki w komorze bezechowej, to nie miałoby to żadnego znaczenia. Niestety w typowych, domowych warunkach odsluchu, ma to znaczenie ogromne. Tym większe, im pomieszczenie mniejsze.

dziwne bo pokój odsłuchowy to 3x3 m minus meble o głębokości 40 cm - czary? a jest git :)

39 minut temu, #Szakovsky napisał:

na charce on axis jest względnie gładko,

to jest zamierzony "efekt" - liniowo średni drze morde

Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, witek_z napisał:

off axis - mnie to niepotrzebne

Jeżeli nie wymajsterujesz wszystkich głośników w jednego coaxa, to tak, interesuje. 
Offaxis to nie tylko promieniowanie pionowe, ale również poziome. Więc charakterystyka będzie robić fikołki jak w cyrku, jak tylko się gdziekolwiek, jakkolwiek, o ilekolwiek się ruszysz. (O fazie nawet nie wspominam, bo ta też ma przesunięcia offaxis na wysokich częstotliwościach). 
I tak jak mówiłem wcześniej, głośnik pod kątami promieniuje dużo więcej syfu, ma wyższe THD i rozjechaną fazę. Do tego ma w przypadku takich wielkich głośników, dość szkaradne FR co z room response robi krajobraz górski. 

Link to post
Share on other sites

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi, te odpowiedzi były nie w temacie bo kolega Audioburak w dobrej wierze przedstawił kilka (jego zdaniem) propozycji a mnie chodziło bardziej o zasadność teoretyczną. Melo na Ciebie liczyłem skurczybyku 😉 a zacząłeś mi gwiazdorzyć zamiast napisać na temat lub wcale. Szakovsky w swoim pierwszym wpisie chyba nie zajarzył  (dziękuje i za to) ale w ostatnim poście popełnił powtórkę rozbierając szprychę na części pierwsze. Ariel zdobył się na myśl roku ale biedak też chyba z czytaniem albo zrozumieniem na bakier. No cóż, 10 wpisów a w każdym gadanie o niczym.

W temacie : "Budowa zwrotnicy do dwudrożnej kolumny - proszę o pomoc" niejaki Ariel616 napisał cyt. "Jak to się dzieje, że ktoś mający pod nosem (forum) masę profesjonalistów wybiera taką usługę jak wspomniana powyżej? Dlaczego tak się dzieje? jaki to mechanizm, bo ja chyba nie rozumiem..." - bo nikt tak naprawdę nie chce pomóc tylko pisze o wszystkim i niczym.

Temat do zamknięcia

Edited by witek_z
Link to post
Share on other sites

Czyli - miało być - jak nigdy a wyszło jak zawsze 😉😉 

A jeszcze dochodzi inny aspekt typu "perły przed wieprze" - zakładając, że popełnisz

takie kolumny, optymalizując fazowo itd, a kolega i tak zrobi z tego kaszanę ...

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to post
Share on other sites
No cóż, 10 wpisów a w każdym gadanie o niczym.
W temacie : "Budowa zwrotnicy do dwudrożnej kolumny - proszę o pomoc" niejaki Ariel616 napisał cyt. "Jak to się dzieje, że ktoś mający pod nosem (forum) masę profesjonalistów wybiera taką usługę jak wspomniana powyżej? Dlaczego tak się dzieje? jaki to mechanizm, bo ja chyba nie rozumiem..." - bo nikt tak naprawdę nie chce pomóc tylko pisze o wszystkim i niczym.
Temat do zamknięcia



Takim gwiazdorom, ktorzy wszystko maja w dupie, wszystko wiedza lepiej, nie mozna pomoc, oni nie potrzebuja pomocy
Link to post
Share on other sites

Jak ma być fajna odgroda z 15" na basie i podziałem między średniakiem a wysokotonowym 4khz to ja bym dał średniaka 4" np scan speak 10F/8414G10 a do tego pośredni jakiś mid bas 10" lub 8" z niskim Qts

  • Thanks 1

|______Naim MuSo______|

Link to post
Share on other sites
A wspomniany przez autora wątku SS 15W/4424G00 ?
Wytrzymie chyba zamiast dwóch - i od dołu i od góry 
W odgrodzie? Nie ma szans na granie od 150-200Hz bez zniekształceń, a taki podział, a najlepiej jeszcze niższy, wymusza 15", to samo tyczy się górnego zakresu, w/g mnie max do 2,5 tysięcy Hz

|______Naim MuSo______|

Link to post
Share on other sites

z takim podziałem ,to ja dałbym na średniaka np.:visatona b 200,albo któregoś z topowych tang bandów,ale ja się nie znam...po wsadzeniu ke 25e w waveguide można go ciąć na 2500hz i po problemie,b200 taki podział spokojnie wytrzyma

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, xajas napisał:

mielismy juz tutaj takiego dobrego kandydata na „sredniaka“, ktorego mozna uzyc w szerokim zakresie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No czy on taki idealny pod szeroki zakres... to bym się spierał. 
Jak widać po wykresie, głośnik ma już spadki kierunkowości od jakiejś abstrakcyjnie niskiej częstotliwości. A to, że nie jest podpisane pod pomiarem, pod jakim kątem to już wgl żart. 
Jeżeli potniemy go wysoko, np. 2 lub 3 redeem, to będziemy mieć szkaradną dziurę w charce pod kątem. 
Faital Pro wypada znacznie, znacznie, znacznie lepiej. Takiego 8PR200 można ciąć 1 rzędem nawet na 2khz (ofc, nie zalecam, lepiej na ok 1khz), a drugim lub trzecim na 3khz. A głośnik kosztuje tyle samo i też ma 8 cali.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.