Skocz do zawartości
IGNORED

Otwarty projekt 3 drożnej kolumny opartej na zwrotnicy 1 rzędu.


#Szakovsky
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, #Szakovsky napisał:

Kolumny będzie można posłuchać w Wawie, jak będzie ktoś znajomy (lub znajomy znajomego) to mu podrzucę, a jak ktoś mi nieznany by chciał wypożyczyć to pewnie za kaucją. Jak dobrze pójdzie to i na AVS 2022 się pojawią. 
Wrzuciłem SB "ceramiczne" pozszywane, te nie będzie gorzej, a jeżeli chodzi o offaxis to będzie i lepiej.  

znaczy się żadnych danych pomiarów czy szczegółów konstrukcji nie zamierzasz pokazywać?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, slawek.xm napisał:

znaczy się żadnych danych pomiarów czy szczegółów konstrukcji nie zamierzasz pokazywać?

W sensie? Wczoraj wrzuciłem pomiary tych SB. 
A kolumny z wątku będą mierzone na bieżąco. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, Ape napisał:

A w tytule jest napisane:
otwarty projekt...

No tak, i mówię o posłuchani konkretnie mojej sztuki. To projekt otwarty a nie "oddam kolumny komukolwiek, i zobaczę co się stanie" 
Wszystkie schematy, pomiary pojawią się tutaj. 
Co najwyżej, jak nie wytrzymam z solidem, to pojawi się jakiś lakoniczny projekt obudowy z ogólnymi litrażami etc. Ale jak nie wypruje sobie przy nim żył, to pojawi się projekt gotowy do wycięcia. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
59 minut temu, #Szakovsky napisał:

Ale jak nie wypruje sobie przy nim żył

szkoda ,że nie sprawia Ci to juz przyjemności... 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
48 minut temu, slawek.xm napisał:

szkoda ,że nie sprawia Ci to juz przyjemności... 🙂

Solidwork nigdy mi nie sprawiał jakiejkolwiek przyjemności. Blenderek sprawiał, ale w nim zrobić takie rzeczy to jak szukanie małżonki w "domu rozkoszy" czy pod inną czerwoną latarnią. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy faktycznie powyżej  ~1800 ~3500 Hz ktoś słyszy rozbieżności fazowe albo to że faza jest niespójna ?

Czy jednym uchem da się je słyszeć ?

Według mnie jest to istotne jedynie w tej części pasma gdzie słyszy się obuusznie.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to czy slyszymy roznice fazowe jednym czy dwoma uszami, to raczej kwestja lokalizacji poziomej (ITD), i rzeczywiscie nie siega takich wysokich czestotliwosci, ale zgranie fazowe przetwornikow, to chyba inna historia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, xetras napisał:

Czy faktycznie powyżej  ~1800 ~3500 Hz ktoś słyszy rozbieżności fazowe albo to że faza jest niespójna ?

Czy jednym uchem da się je słyszeć ?

Według mnie jest to istotne jedynie w tej części pasma gdzie słyszy się obuusznie.

 

To pytanie jest dalekie od definitywnej odpowiedzi. Chociaż jest w nim zawarty pewien fundamentalny błąd. Otóż jeżeli przyjmujemy czasową naturę słuchu człowieka, wtedy posługiwanie się pojęciem częstotliwości w ogóle traci sens.

Częstotliwościowy charakter słuchu jest tylko pewnym przybliżeniem. Tak - ślimak jest czymś w rodzaju sprzętowego akceleratora, przetwarzającego czasowy przebieg ciśnienia akustycznego na widmo częstotliwościowe. Tak - częstotliwość "taktowania" mózgu jest niewielka, rzędu 10Hz max (krótsze odstępy czasowe niż 100ms są poza naszą percepcją) więc trzeba jakoś przetworzyć sygnały nawet i 2 - 2000 razy szybciej zmienne na coś zrozumiałego dla "wolnego" mózgu, skoro w tym zakresie szybkozmienności jest najwięcej użytecznej informacji.

Jednak częstotliwościowa natura słuchu ma swoje ograniczenia - np. zbliżając do siebie dwie częstotliwości, w pewnym momencie zamiast akordu zaczniemy słyszeć jeden zdudniony ton. Nieliniowość (w sensie zniekształceń nieliniowych) ucha może produkować intermodulację itd.

Chociaż podejrzewam, że gdyby zrobić głośniki koherentne czasowo z solidnymi możliwościami w dziedzinie SPL (pewnie trzeba by to robić cyfrowo na FIR'ach), to gdyby dorzucić takiej kolumnie cyfrowy all-pass symulujący klasyczny podział LR2 czy LR4, podejrzewam że mało kto by to usłyszał, chyba że na jakichś ekstremalnych sygnałach typu prostokąt, gdzie all-pass mógłby dawać przestery zmieniające widmo sygnału.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej jakby autor projektu podrzucił do tematu jakieś ściągawki w tej sprawie.

Niezgranie faz przeszkadza i w lokalizacji i w rozróżnianiu barwy, czyli instrumentów.

Tylko czy dla wysokich tonów to faktycznie ma znaczenie ?

Sam już nie wiem.

3 minuty temu, misiomor napisał:

ślimak jest czymś w rodzaju sprzętowego akceleratora, przetwarzającego czasowy przebieg ciśnienia akustycznego na widmo częstotliwościowe.

To jakieś przybliżenie, ale mi bardziej o to chodzi, że na jakimś etapie odbioru dźwięku różnicuje się to co jedno ucho słyszy względem tego czego drugie nie słyszy albo słyszy później.

Do rozpoznawania mowy i muzyki wtedy istotnie trzeba zadbać o spójność fazową - nie przy słuchaniu ale przy sprzęcie - włącznie z jego ustawieniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, xetras napisał:

Najlepiej jakby autor projektu podrzucił do tematu jakieś ściągawki w tej sprawie.

Naukowych opracowań jest jak na lekarstwo, bo żeby wziąć się solidnie za temat, trzeba by użyć hi-endowych audiofilów jako obiekty badań. A oni notorycznie tego nie lubią. Ew. urządzić luksusowy system (samo skonstruowanie systemu mogłoby być trudne) wraz z odpowiednio zaadaptowanym pomieszczeniem i pracowicie dać się do niego przyzwyczajać biedniejszym "profanom", ale jakoś jednak muzykalnym.

6 minut temu, xetras napisał:

Niezgranie faz przeszkadza i w lokalizacji i w rozróżnianiu barwy, czyli instrumentów.

Fazy mogą być zgrane bardzo dobrze, a kolumna - być niekoherentna czasowo. Idealny podział LR4 przykładowo oznacza, że w całym pasmie przesunięcie fazowe tweetera względem midwoofera wynosi 360 stopni. W punkcie podziału przykładowo tweeter ma fazę 180deg do przodu, midwoofer 180deg do tyłu, więc fazy są zgrane (w polaryzacjach zgodnych), tzn. dla każdej częstotliwości przebieg akustyczny z tweetera będzie fazowo zgodny z przebiegiem midwoofera, ale koherentności czasowej nie będzie - impuls będzie mocno zniekształcony.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
28 minut temu, xetras napisał:

To jakieś przybliżenie, ale mi bardziej o to chodzi, że na jakimś etapie odbioru dźwięku różnicuje się to co jedno ucho słyszy względem tego czego drugie nie słyszy albo słyszy później.

Do rozpoznawania mowy i muzyki wtedy istotnie trzeba zadbać o spójność fazową - nie przy słuchaniu ale przy sprzęcie - włącznie z jego ustawieniem.

Do rozpoznawania mowy to w ekstremalnym przypadku wystarcza nawet rozdzielczość 1 bit (bez sigma delta, po prostu full przester). Dlatego nie dramatyzowałbym akurat tu.

Odnośnie różnic między jednym uchem a drugim - to dzieje się w mózgu, na sygnałach przetworzonych przez ślimaki, a więc praktycznie widmowych (nie teoretycznie, bo to by wymagało nieskończonego czasu).

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, xetras napisał:

Tylko czy dla wysokich tonów to faktycznie ma znaczenie ?

Załóż słuchawki i przekonaj się sam :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Coś dla tych, którzy sądzą, że pomiary " nie grają ".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez meloV8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3'10" - zmiana epicka 🙂

Po dołożeniu wstęgi ( 1'10" ) w zasadzie zmiany nie słyszałem, ale przy jej przesuwaniu było inaczej , zmianę położenia słychać.

Film istotnie ciekawy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o psychoakustyczny efekt liniowej fazy (bez przesunięć fazowych czy odbić fazy) to już kiedyś o tym pisałem. Jeżeli kolumna jest zgrana fazowo i gramy tylko z jednej, to każdy dźwięk wydobywa się tak jakby z jednej wysokości, z jednego miejsca w kolumnie. Nie mówię już tutaj o różnicach w FR spowodowanych przesunięciem fazy oczywiście. W stereo po prostu mamy wszystko na jednej wysokości, co jak dla mnie jest dość ważne, bo niesamowicie mnie wnerwia gdy np. wokal jest gdzieś nad kolumnami, np. 30cm wyżej niż poziom uszu. Do tego, gdy mamy czasowo zgraną kolumnę, to dźwięk jest bardziej wyraźny, a bas ma lepszy kick. Dużo łatwiej wyłapać poszczególne instrumenty. 
W 1 order dodatkowo, tym bardziej liniowa faza, tym bardziej liniowe FR. Dlatego też pomiar SB który tutaj podrzucałem, był zgrany fazowo i miał +- 1db FR od bodaj 400hz (skala pomiaru była 5db, używanie innej mija się z celem, no chyba, że chcemy oszukać samych siebie), a największe nieliniowości FR wynikały z wad przetwornika (które nie były jakieś hiendowe). 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że jeżeli zrobiłbyś studium spełniające standardy naukowe, a więc dołożenie (cyfrowo a może nawet analogowo w preampie) all-pass'a, porządnego - tzn. nie wprowadzającego zaburzeń amplitudowych w widmie, to na 95% byś tego nie usłyszał w sposób statystycznie istotny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, #Szakovsky napisał:

bo niesamowicie mnie wnerwia gdy np. wokal jest gdzieś nad kolumnami, np. 30cm wyżej niż poziom uszu.

Nie wiem na jakich koncertach bywales ale ja zawsze glowe wolistki/wokalisty widzialem powyzej np kontrabasu ktory byl przy ziemi 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, misiomor napisał:

Obawiam się, że jeżeli zrobiłbyś studium spełniające standardy naukowe, a więc dołożenie (cyfrowo a może nawet analogowo w preampie) all-pass'a, porządnego - tzn. nie wprowadzającego zaburzeń amplitudowych w widmie, to na 95% byś tego nie usłyszał w sposób statystycznie istotny.

Różnice amplitudowe były pomijalne. 

Polecam kupić DSP i samemu się pobawić, w szczególności na jednej kolumnie, bo wtedy to słychać najwyraźniej. Już słyszałem wiele razy, że czegoś nie słychać, a później zong, bo słychać. Na elektrodzie wciąż się kłócą czy jest różnica pomiędzy kolumnami za 1000zl a za 10 tysięcy. 

16 minut temu, rafa napisał:

Nie wiem na jakich koncertach bywales ale ja zawsze glowe wolistki/wokalisty widzialem powyzej np kontrabasu ktory byl przy ziemi 😉

Różnica jest taka, że w domu nie siedzę pół metra pod sceną, a źródło dźwięku jest przede mną. Jeżeli zniekształcony fazowo część pasma, przez co głos wydaje się wyżej/niżej/kij wie gdzie, to rozwarstwimy również inne instrumenty. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, rafa napisał:

Nie wiem na jakich koncertach bywales ale ja zawsze glowe wolistki/wokalisty widzialem powyzej np kontrabasu ktory byl przy ziemi 😉

I też słyszałeś głos wokalisty/wokalistki wyżej niż instrumenty? 

To chyba był jakiś koncert bez nagłośnienia 🙂 

 

Przy produkcji koncertowej płyty DVD jeszcze można tak zrobić, ale na koncertach nikt tak nie robi, bo po prostu nie ma sensu. 

Nie zdarzyło mi się na koncercie, będąc na FOH, abym widział jak akustyk zespołu wodzi pokrętłem balansu za wokalistą chodzącym po scenie raz do lewej raz do prawej. 

Na płycie DVD takie rzeczy słyszałem (robi się to po to aby był lepszy efekt WOW), ale na żywo nigdy. Nie wiem, może brałem udział w zbyt słabych koncertach. 

11 godzin temu, #Szakovsky napisał:

W stereo po prostu mamy wszystko na jednej wysokości, co jak dla mnie jest dość ważne, bo niesamowicie mnie wnerwia gdy np. wokal jest gdzieś nad kolumnami, np. 30cm wyżej niż poziom uszu. 

Ogólnie, wokal powinien być na środku i jest on tak nagrany na większości płyt CD (podobnie jak stopa perkusji).

Jeśli jest inaczej (a uszy masz na wysokości identycznej jak mikrofon pomiarowy podczas pomiarów głośników) to z tymi kolumnami jest coś nie tak. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Marian133
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, Marian133 napisał:

To chyba był jakiś koncert bez nagłośnienia

No pewnie ze tylko na zywo umpluged 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Marian133 napisał:

Ogólnie, wokal powinien być na środku

Tylko piszesz o panoramie a nie o wysokości (w pionie).

11 godzin temu, #Szakovsky napisał:

dźwięk wydobywa się tak jakby z jednej wysokości, z jednego miejsca w kolumnie

To ciekawe i bym musiał kiedyś posłuchać. Notorycznie stosuję allpass i nie zauważam zmiany wysokości (w pionie). Brzmienie czasem słyszę, że się zmienia, a czasem nie, więc uznaję, że mi się zdaje 😉 a korzyści są wymierne.

Piszę "wysokość w pionie", bo w muzyce pierwsze znaczenie określenia "wysokość" jest inne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, xetras napisał:

Po dołożeniu wstęgi ( 1'10" ) w zasadzie zmiany nie słyszałem, ale przy jej przesuwaniu było inaczej , zmianę położenia słychać

Słychać i to mocno, gdzie kończy ci się pasmo w uszach?  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, meloV8 napisał:

Załóż słuchawki i przekonaj się sam :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Coś dla tych, którzy sądzą, że pomiary " nie grają ".

Podobnie się to będzie zmieniać wraz ze zmianami położenia mikrofonu/głowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

Podobnie się to będzie zmieniać wraz ze zmianami położenia mikrofonu/głowy.

Zgadza się. Dlatego tak dużą uwagę przykłada się teraz do Constant Directivity i Spinoramy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, meloV8 napisał:

Zgadza się. Dlatego tak dużą uwagę przykłada się teraz do Constant Directivity i Spinoramy.

A jak pisałem że przy testach porównawczych należy zawsze zachować identyczną pozycję odsłuchową to niektórzy pytali się złośliwie czy należy "wkręcać głowę w imadło?" 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, micwoj napisał:

Słychać i to mocno, gdzie kończy ci się pasmo w uszach?  

Pytanie jest prowokacyjne 🙂

Wprowadza dodatkowy szum.

PS.

To gdzie mi kończy się pasmo zależy od pory dnia i kształtu sygnału (czy piła czy prostokąt czy sinus).

Na wideo akurat był szum - czyli coś sztucznego i albo go mocno słychać albo słychać słabo. I tyle.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
37 minut temu, Marian133 napisał:

Nie zdarzyło mi się na koncercie, będąc na FOH, abym widział jak akustyk zespołu wodzi pokrętłem balansu za wokalistą chodzącym po scenie raz do lewej raz do prawej. 

Mało tego nawet nie zgrywają zespołów głośnikowych wiszących wysoko nad sceną z zespołem grającym w rzeczywistości fizycznie dużo niżej 😉. To w skrajnych wypadkach trochę irytuje, ale w końcu w koncercie na żywo chodzi o inne aspekty niż te audiofilskie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, #Szakovsky napisał:

Różnica jest taka, że w domu nie siedzę pół metra pod sceną, a źródło dźwięku jest przede mną. Jeżeli zniekształcony fazowo część pasma, przez co głos wydaje się wyżej/niżej/kij wie gdzie, to rozwarstwimy równieżinne instrumenty. 

Jak juz jesteś taki drobiazgowy to polecam tobie przy strojeniu kolumn zwrócić uwagę na proporcje przedniego i tylnego planu + wielkości źródeł pozornych

tzn. Jeżeli chcesz mieć wokal na wysokości 0,8m to instrumenty basowe powinny być proporcjonalnie mniejsze na wysokości , wiec na 0,4- 0,3m
Chcąc otrzymać glebie przedni / tylny plan i trójwymiarowość to powinna być proporcjonalność

Słyszałem juz kolumny gdzie wokal wrzeszczał na pierwszym planie i wysokości ca. 0,8m a kontrabas 2 razy większy od wokalistki

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, xetras napisał:

Pytanie jest prowokacyjne 🙂

Wiem że tak brzmi, przepraszam. Nie miałem na myśli prowokacji i po różnych próbach delikatnego sformułowania pytania w końcu zadałem prosto z mostu 🙂. A po różnych doświadczeniach wiem że aż za często jest zasadne. 

Wstęga dodaje szumu bo tylko szum jest generowany, ale ewidentnie dodaje go dużo i tylko na górze. I dobrze słychać rozszerzenie pasma w górę. 

Moje uszy kończą się gdzieś na 16-17k, dalej już potężny spadek. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez micwoj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, .:Gerard:. napisał:

Jak juz jesteś taki drobiazgowy to polecam tobie przy strojeniu kolumn zwrócić uwagę na proporcje przedniego i tylnego planu + wielkości źródeł pozornych

tzn. Jeżeli chcesz mieć wokal na wysokości 0,8m to instrumenty basowe powinny być proporcjonalnie mniejsze na wysokości , wiec na 0,4- 0,3m
Chcąc otrzymać glebie przedni / tylny plan i trójwymiarowość to powinna być proporcjonalność

Słyszałem juz kolumny gdzie wokal wrzeszczał na pierwszym planie i wysokości ca. 0,8m a kontrabas 2 razy większy od wokalistki

 

Jezeli chodzi o proporcje, to wielkość na scenie dźwiękowej powinna być wprost proporcjonalna do długości fali. Tym krótsza fala, tym bardziej punktowy się wydaje dźwięk. Pokój czy kolumna poprzez np. nadpromieniowanie może to potęgować. 

W kolumnie od strony inżynierii można jedynie panować nad wysokością dźwięku (w kontekście wysokości sceny), i nad znikaniem kolumn. Aaa, no i jeszcze jest efekt grania "do przodu", czyli przed linią kolumn, to też kwestia rozjechanej fazy, tak być nie powinno. Brzmi to fajnie za pierwszym razem, ultra efekciarsko, ale po chwili da się zauważyć, że coś mocno jest nie tak. Kolumny powinny grać na jednej wysokości, na linni kolumn w głąb (ale nie za kolumnami, bo głębia w tym kontekście powinna być amplitudowa a nie fazowa). 

Godzinę temu, przemak napisał:

Tylko piszesz o panoramie a nie o wysokości (w pionie).

To ciekawe i bym musiał kiedyś posłuchać. Notorycznie stosuję allpass i nie zauważam zmiany wysokości (w pionie). Brzmienie czasem słyszę, że się zmienia, a czasem nie, więc uznaję, że mi się zdaje 😉 a korzyści są wymierne.

Piszę "wysokość w pionie", bo w muzyce pierwsze znaczenie określenia "wysokość" jest inne.

Jak będę robił coś na DSP (a robić pewnie będę) to zapraszam do Warszawy. Będzie można szybko sprawdzać jak przesunięcie czasowe wpływa na dźwięk. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.