Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


slawek.xm
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Moderatorzy
2 minuty temu, .:Gerard:. napisał:

jeżeli słyszymy źródło pozorne w obu kanałach to jest kiepsko zrealizowane albo wina systemu

Tu chyba bardziej chodzi o samą wielkość źródła pozornego. Może być ono słyszalne na środku ale jego średnica może mieć pół metra lub 20 cm. Krawędź może być bardzo wyraźna lub rozmyta. Dwa instrumenty mogą za siebie zachodzić lub może być między nimi wyraźna przerwa. I tak jak w odsłuchu na żywo tak i przy odtwarzaniu z kolumn najważniejsza na kształtowanie sceny jest akustyka, miejsce odsłuchu i balans tonalny. Duże kolumny słuchane z tego samego miejsca co małe będą miały większe źródła pozorne niż małe. Przesunięcie balansu tonalnego w górę będzie zmniejszać wielkość instrumentów i wyraźniej rysować ich granicę. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, .:Gerard:. napisał:

To dziwne, nawet w filharmonii odsłuch z dalszej odległości można wypunktować źródła czy sekcje 
a jednak prezentacja w domu jest z 3-4m, jeżeli słyszymy źródło pozorne w obu kanałach to jest kiepsko zrealizowane albo wina systemu

Aż tak to nie. Ale przenika między kanałami przy czym ważne są proporcje. Żaden instrument nie jest zamknięty w szklanej kuli. Jego dźwięki rozchodzą się we wszystkie strony i nachodzą na dźwięki sąsiednich instrumentów. A gdy np fortepian stoi na środku sceny, to jego muzyczny obraz tworzą obie kolumny. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, sly30 napisał:

Aż tak to nie. Ale przenika między kanałami przy czym ważne są proporcje. Żaden instrument nie jest zamknięty w szklanej kuli. Jego dźwięki rozchodzą się we wszystkie strony i nachodzą na dźwięki sąsiednich instrumentów. A gdy np fortepian stoi na środku sceny, to jego muzyczny obraz tworzą obie kolumny. 

I dodajmy ze takze w naturze to co slychac np po prawej stronie takze slyszy lewe ucho wiec przenikanie dzwiekow jest jak najbardziej normalne.

 

Ja mysle ze to kwestia indywidualnych preferencji i definicji co kto nazywa wyraznymi a co rozmytymi zrodlami pozornymi i tak na prawde to spor o nic.

33 minuty temu, Seyv napisał:

Duże kolumny słuchane z tego samego miejsca co małe będą miały większe źródła pozorne niż małe.

Ja wlasnie testuje dolozenie suba w OB do moich monitorow i wlasnie jego obecnosc powieksza zrodla te osadzone mocniej w basie. Zwrotnica pasywna wiec zasilane tym samym wzmacniaczem co monitory. Ustawienie OB prostopadle do miejsca odsluchu. Calkiem interesujacy efekt jakby monitory urosly dwukrotnie 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
36 minut temu, sly30 napisał:

Aż tak to nie. Ale przenika między kanałami przy czym ważne są proporcje. Żaden instrument nie jest zamknięty w szklanej kuli. Jego dźwięki rozchodzą się we wszystkie strony i nachodzą na dźwięki sąsiednich instrumentów. A gdy np fortepian stoi na środku sceny, to jego muzyczny obraz tworzą obie kolumny. 

Ale jednak ten fortepian powinno się lokalizować na części panoramy poza kolumnami, jak jest inaczej to zle,
tak samo perkusja, werbel, bębny po lewej a cześć talerzy po prawej, wtedy tez jest źle i może być to wina realizacji albo systemu.
Nie rozumiem co masz na myśli ze instrumenty nachodzą na siebie, dwóch wokalistów stojących obok siebie spychac obok siebie, jak gra na gitarze i śpiewa to tez słychać rozdzielenie góra dol

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, rafa napisał:

I dodajmy ze takze w naturze to co slychac np po prawej stronie takze slyszy lewe ucho wiec przenikanie dzwiekow jest jak najbardziej normalne.

 

Ja mysle ze to kwestia indywidualnych preferencji i definicji co kto nazywa wyraznymi a co rozmytymi zrodlami pozornymi i tak na prawde to spor o nic.

Ja wlasnie testuje dolozenie suba w OB do moich monitorow i wlasnie jego obecnosc powieksza zrodla te osadzone mocniej w basie. Zwrotnica pasywna wiec zasilane tym samym wzmacniaczem co monitory. Ustawienie OB prostopadle do miejsca odsluchu. Calkiem interesujacy efekt jakby monitory urosly dwukrotnie 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A tobie gwarantuje ze sa systemy gdzie można zamknąć oczy i w panoramie pokazywać źródła pozorne i każde wyraziste w innym miejscu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
22 minuty temu, rafa napisał:

Ja wlasnie testuje dolozenie suba w OB do moich monitorow

A jak oceniasz sam bas? Masz porównanie z czymś w OZ? Sam przebieg tego OB wygląda ciekawie jak na suba.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, sly30 napisał:

Nie wiem jak to wytłumaczyć, bo dla mnie jest to oczywiste. 

Dla mnie nie, bo jak źródła pozorne są nieprecyzyjne to dla mnie nie jest to oczywiste
Jak gra kontrabas po lewej to jest tylko po lewej, skrzypce po prawej to tylko po prawej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez .:Gerard:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Dla mnie nie, bo jak źródła pozorne są nieprecyzyjne to dla mnie nie jest to oczywiste
Jak gra kontrabas po lewej to jest tylko po lewej, skrzypce po prawej to tylko po prawej

Nie zawsze. Czesto muzycy grają na małej scenie i kontrabas zalewa sąsiednie instrumenty i owszem, bardziej go słychać po jednej ze stron jeśli tak jest realnie ustawiony, a cześć jego dźwięków i pogłosów przechodzi na drugą stronę. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, sly30 napisał:

Nie zawsze. Czesto muzycy grają na małej scenie i kontrabas zalewa sąsiednie instrumenty i owszem, bardziej go słychać po jednej ze stron jeśli tak jest realnie ustawiony, a cześć jego dźwięków i pogłosów przechodzi na drugą stronę. 

Jak zastosujesz odpowiednią ilość absorberów i odpowiednim miejscu do swojego systemu, to z bliskiego pola będzie grało w obu kolumnach a w miejscu odsłuchu znikną kolumny i będzie punktowa lokalizacja " jak w kuli zamkniętej"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, Seyv napisał:

A jak oceniasz sam bas? Masz porównanie z czymś w OZ? Sam przebieg tego OB wygląda ciekawie jak na suba.

Calkiem dobrze to gra. Ma sie wrazenie ze ten bas jest czescia calosci, zawsze mial byc i nie jest oderwany od reszty basu. No i jest calkiem szybki zwazywszy na to ze to tanie glosniki sa (HW1500).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
5 minut temu, .:Gerard:. napisał:

będzie punktowa lokalizacja

Ale sam instrument nie jest punktem jest bryłą. Druga sprawa, że im niższe częstotliwości tym mniej precyzyjna lokalizacja. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Seyv napisał:

Ale sam instrument nie jest punktem jest bryłą. Druga sprawa, że im niższe częstotliwości tym mniej precyzyjna lokalizacja. 

Tak bryka 3D, miałem na myśli ze wskazać można dokładny punk lokalizacji
Juz nie zaśmiecam, ja wam mowie ze może być lepiej, tyle

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, .:Gerard:. napisał:

tak samo perkusja, werbel, bębny po lewej a cześć talerzy po prawej, wtedy tez jest źle i może być to wina realizacji albo systemu.

"Wina" realizacji, nie systemu czy uchowajbosze kabelków.

Perkusja jako odrębny instrument, często (jak nie zawsze?), nagrywany jest osobno i wtedy kilka mikrofonów ją rejestruje a w miksie realizator rozdziela je na lewo prawo i środek. 

Nargrania na "100" nie są takie częste, w jazzie częściej występują i wtedy perkusję inaczej słychać.

Chyba nie zależy Ci na takim stereo jak np.  na pierwszych "stereo" The Beatles, gdzie cała perkusja była z lewej strony a reszta, włącznie z wokalami z prawej?

Tak byś wolał?

Mnie kiedyś, ale to w moich początkach, też dziwił fakt "latania" z lewej do prawej i nazad, dżwięków kotłów czy werbli (nawet pamiętam kiedy - nowa wtedy płyta P.F. Animals) - "no przeca Nick z całą perkusją nie lata po szerokości sceny...". Właśnie, nie lata bo zbierają perkusję i prawe i lewe mikrofony a miks na konsolecie może to tylko pogłebić. 

Tak więc nic ani u Ciebie ani u nikogo nie jest "żle", jest jak jest.

5 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Tak bryka 3D, miałem na myśli ze wskazać można dokładny punk lokalizacji
Juz nie zaśmiecam, ja wam mowie ze może być lepiej, tyle

Czyli super sztucznie i nienaturalnie.

BTW - stereo dla słuchania muzyki to ZŁO! 

Odwraca uwagę, zajmuje słuchacza pierdołami, odciąga od sedna sprawy, czyli całościowego "ogarnięcia" przekazu muzycznego.

Wiecej z muzyki Beatles odkryłem dla siebie dopiero po fantastycznej edycji Mono Box z 2009, niż ze słuchania ich wcześniej przez 30 lat.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, .:Gerard:. napisał:

ja wam mowie ze może być lepiej, tyle

Ostre wyrysowanie krawędzi instrumentów jest nienaturalne. Scena muzyczna, to nie jest zestaw zamkniętych brył muzycznych, a jeśli jest, to jest to sztuczne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Ape napisał:

Jak widać na powyższych przykładach, gdyby problem nie istniał, nie było by prób skutecznych lub mniej nad jego rozwiązaniem. 

to prawda , wielu konstruktorów zmaga się z tym problemem a brzmi on ...jak z dużych kolumn uzyskać precyzję taką jak z wąskich monitorów...

nie będę wkładał kija w mrowisko bo wielu kolegom dobrze gra tak jak jest ....ale szeroka prosta decha bez stopniowania tej szerokości bez odpowiednich zabiegów dyfrakcyjnych nie pomaga w rozwiązaniu tego problemu...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, rafa napisał:

Calkiem interesujacy efekt jakby monitory urosly dwukrotnie 🙂

widzę , że nie pracowałeś dłużej nad tym polączeniem

obraz.png.ef700a4f15bff5ebf37d5eff1192bd61.png

spróbuj obniżyć trochę brzuszek tak jak kierunek pokazuje czerwona linia wtedy charakterystyka wypadkowa podniesie się do zielonej

warto powalczyć o większe wypelnienie zakresu kolo 100hz

wiem , ze to jest trudne ale jak będziesz miał odrobinę więcej wolnego czasu to popróbuj 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, slawek.xm napisał:

widzę , że nie pracowałeś dłużej nad tym polączeniem

No wlasnie z braku czasu nie robilem dalszych zmian. Ale sluchalem kilkukrotnie a jak ostatnio pisalismy jeszcze nie mialem tematu osluchanego wlasnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
43 minuty temu, iro III napisał:

"Wina" realizacji, nie systemu

Słusznie napisałeś z tą perkusją, z reguły jest rozproszona po scenie acz poszczególne elementy bywają precyzyjnie lokalizowalne.

Natomiast tu:

44 minuty temu, iro III napisał:

stereo dla słuchania muzyki to ZŁO!

bluźnisz...

Dobre rysowanie sceny, wręcz przeciwnie, wzbogaca przekaz. Są przypadki, kiedy słuchacze poznają na nowo znane sobie wydawnictwa. I zdarzało się to u mnie wielokrotnie. A wytłumaczenie jest następujące; rozdzielenie pozornych źródeł pozwala je usłyszeć. W przypadku źle rysowanej sceny giną one w plamach silniejszych dźwięków (efekt maskowania). 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

bluźnisz...

Dobre rysowanie sceny, wręcz przeciwnie, wzbogaca przekaz. Są przypadki, kiedy słuchacze poznają na nowo znane sobie wydawnictwa. I zdarzało się to u mnie wielokrotnie. A wytłumaczenie jest następujące; rozdzielenie pozornych źródeł pozwala je usłyszeć. W przypadku źle rysowanej sceny giną one w plamach silniejszych dźwięków (efekt maskowania). 

 

Eeee tam, zaraz blu....może tylko troszku prowokuję.

Wiem, że na tym forum nie tylko ja doceniam dobre mono (graaf, i jeszcze kilku o ile pamietam).

Co do reszty wybranego cytatu.

Pewnie, że racja. Tyle, że gdy czytam wywody np. Gerarda i jemu podobnych, o zaletach holografii, żródłach pozornych, ciętych na laserowych wycinarkach i drukowanych na scenie za pomocą ultra-high-tech drukarek 3D, to myślę sobie, że to wybitnie przeszkadzać będzie w odbiorze każdej muzyki.

Niby to ich odbior i ich  (wieczny) problem, ale rozgłaszanie takich rewelacji wszem i wobec, nie wszystkim dobrze posłuży.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, iro III napisał:

Pewnie, że racja. Tyle, że gdy czytam wywody np. Gerarda i jemu podobnych, o zaletach holografii, żródłach pozornych, ciętych na laserowych wycinarkach i drukowanych na scenie za pomocą ultra-high-tech drukarek 3D, to myślę sobie, że to wybitnie przeszkadzać będzie w odbiorze każdej muzyki.

Niby to ich odbior i ich  (wieczny) problem, ale rozgłaszanie takich rewelacji wszem i wobec, nie wszystkim dobrze posłuży.

Nie, ty nie rozumiesz Gerarda 
.... wyrazistość to jedno, lokalizacja to drugie, wybrzmienia to trzecie
Tylko w Polskich Hi-End nieprecyzyjnie może być lepiej .....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Nie, ty nie rozumiesz Gerarda

Oczywiście, że nie, bo u Ciebie występuje permanentny brak "spójności"  😁

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, iro III napisał:

Oczywiście, że nie, bo u Ciebie występuje permanentny brak "spójności"  😁

Raczej odwrotnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez .:Gerard:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, iro III napisał:

Eeee tam, zaraz blu....może tylko troszku prowokuję.

gdzieś w zakładce hi-end jest historia audiofila , ktory po przerzuceniu kilku systemów o sporej wartości stwierdził , że najwięcej przyjemności daje mu sluchanie vintage'owego radia lampowego

na subiektywne gusta nic się nie poradzi 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, slawek.xm napisał:

to prawda , wielu konstruktorów zmaga się z tym problemem a brzmi on ...jak z dużych kolumn uzyskać precyzję taką jak z wąskich monitorów...

nie będę wkładał kija w mrowisko bo wielu kolegom dobrze gra tak jak jest ....ale szeroka prosta decha bez stopniowania tej szerokości bez odpowiednich zabiegów dyfrakcyjnych nie pomaga w rozwiązaniu tego problemu...

 

Zgadza się i sam przerabiałem to u siebie. Wysunięcie modułu MTM do przodu i odpowiednie wyprofilowanie go, zasadniczo zmieniło kwestie holografii, przestrzeni, precyzji i lokalizacji. Pomógł też mini falowód zrównujący centra akustyczne tweetera i Ellipticorów. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.07.2022 o 12:39, rafa napisał:

Czyli juz niemal klasyka 🙂 Wilsony czy FS Accordo Essence sa na nich. Fajne granie

Na sredniaku scana Essence? Chyba jednak nie, to dedykowany glosnik z tytanowa cewka i piankowym zawieszeniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

A w czym ta szeroka decha przeszkadza? 

przy szerokiej obudowie udzial dźwięku bezpośredniego i odbić od frontu jest spory w szerokim zakresie częstotliwości dźwięk bezpośredni i odbicia od frontu sumują się

jest to jeden z aspektow ktory nie zawsze jest pożądany , ale oczywiście nie ma w tym nic złego

a zaletą jest przesunięcie baffle step niżej na częstotliwości i zwiększenie odrobinę spl

a tu trochę na ten temat

cytat

"

The launch of the Stradivari by Sonus Faber has created quite a debate and what has been argued against wide baffled speakers is some loss of pinpoint imaging. Here are some different views on the subject.

Mr. José Victor Henriques from his review of the new Sonus Faber Stradivari speaker:
"The Stradivari sounded like a live performance in a real venue, filling the room with sound and doing the proverbial vanishing act. Maybe less so because you just couldn't take your eyes off them. Given the larger than usual baffle, focus is not to the pin-point accuracy standard of, say, the Wilson Watts Puppies (their natural competition in this price range), suggesting some attention to “toe-in” to further sweeten the "spot". On the other hand I must confess I've never heard live “pin-point focus” as the instruments and singers usually energize the air around them creating a “bubble” of sound not just an “ideal” point source. In this particular aspect of sound reproduction, the Stradivari is closer to reality".

"Live pin-point focus": Has high-end HI-FI forgotten something here? The trend in recent years has been towards speakers with very narrow front baffles, trying to eliminate reflecting surfaces around the drivers, presumably enhancing pinpoint imaging. And with apparent commercial success. What is the trade-off? Because there's always a trade-off in speaker building. Well, by having a very narrow front baffle we will have edge diffraction at a rather high frequency giving delayed response subtracting from the target of pin-point imaging. We all know that a round sphere is the ideal surrounding for a speaker but for large speakers the sphere has to be large, very large and the WAF is close to zero. We never saw a commercial success from a sphere shaped speaker where the very narrow and slim line speakers can be rather deep (to give volume) and still appear smallish = high WAF.

Paul Messenger:
"Narrow speakers with a very wide radiation include more of the listening room and help create an illusion of bringing the musicians into the room; while more directional designs like horns and dipole panels give a precise view onto the recording itself. Neither one nor the other, the Stradivari is perhaps the ideal compromise between the two."

With narrow baffles we also run into serious baffle step compensation issues and we may have to apply large inductors to the basic driver in order to tilt the frequency response to be flat. Large inductors = large phase shifts. With a wide baffle the need for large inductors are reduced as we are dealing with a virtual 2pi situation. The "almost-infinite" baffle.

Henriques again:
"The virtual 2 pi radiating infinite baffle is based on the concept/surface of the “piano armonico” of the violin which allows the midrange unit to reach its lower frequency limit in a more poised and natural way, thus conveying to the listener a sense of better integration with the massive double bass drive units".

With a 66 cm wide baffle the Stradivari mid-drivers hardly need any baffle step compensation. It will be flat down to 200-300 Hz.

Roy Allison (former Acoustic Research and Allison Loudspeakers) in Stereophile, Jan/05) on the development of the Allison Model-1:
"I had emphasized dispersion in order to re-create as best as I could the performance-hall ambiance. I don't want to put up with a sweet spot, and I'd rather have a less dramatically precise imaging with a close simulation of what you hear in a concert hall in terms of envelopment. For that, you need reverberant energy broadcast at very wide angles from the loudspeaker, so the bulk of energy has to do multiple reflections before reaching your ear. I think pin-point imaging has to do with synthetically generated music, not acoustic music - except perhaps for a solo instrument or a solo voice, where you might want fairly sharp localization. For envelopment, you need widespread energy generation."

Calling a 50-60 cm wide baffle an infinite baffle is a truth with some modifications. Having an infinite baffle would mean mounting the drivers on the wall, creating a true 2pi environment. By making a wide and curved baffle cabinet, edge diffraction is avoided and a virtual 2pi radiation pattern is produced. Any driver mounted on a baffle will have an f3 = 11,600/width of baffle in cm. A driver mounted on a baffle of 20 cm with will be down 3 dB at 11,600/20 = 580 Hz. Making the baffle 50 cm wide the f3 is reduced to 232 Hz. Enough for a midrange driver working from 300-400 Hz to release its full potential without baffle step compensation. To read more about baffle step compensation and cabinet edge diffraction, try the following links:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ken Kessler writes in his report on the Stradivari that it sounds like a dipole, so whether the midrange here will have to work as a true dipole is to be seen. Prototype baffles will have to be flexible to accommodate both vented midrange boxes and dipole arrangements. The sketches shown here are purely made to start thinking in curved, wide baffled constructions. No dimensions or calculations at this stage. A truly curved front panel is not an easy task and will probably require gluing several layers of thin MDF or plywood sheets over curved internal bracing."

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę aby coś z tych cytatów wynikało.

Dlaczego budowanie sceny miałoby być gorsze? Odbicia od dechy... 

A jak to jest jak scenę tworzy kilka przetworników oddalonych od siebie na wielokrotność szerokości frontu? 

Całe te rozważania są mocno rozbieżne co do wniosków. 

Trzeba sklepać dechę czy inną wąską skrzynkę i posłuchać samemu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Nie widzę aby coś z tych cytatów wynikało.

Dlaczego budowanie sceny miałoby być gorsze? Odbicia od dechy... 

A jak to jest jak scenę tworzy kilka przetworników oddalonych od siebie na wielokrotność szerokości frontu? 

Całe te rozważania są mocno rozbieżne co do wniosków. 

Trzeba sklepać dechę czy inną wąską skrzynkę i posłuchać samemu. 

Brnij dalej...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.