Skocz do zawartości
IGNORED

Korek w adaptacjach akustycznych


Seyv

Rekomendowane odpowiedzi

Dlaczego „niestety“?

Przeciez ma bardzo dobry wynik ok. 400ms, rownomierny w calym zakresie.
Super.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego, że im więcej dyfuzor pochłania tym mniej działa jako dyfuzor. Fizyki nie zmienisz 😕

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, co sie liczy to efekt koncowy -> czyli co chcielismy osiagnac w pomieszczeniu, a nie w ilu procentach okreslone ustrojstwo dziala jako absorber albo dyfuzor

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, xajas napisał:

Dlaczego „niestety“?

Przeciez ma bardzo dobry wynik ok. 400ms, rownomierny w calym zakresie.
Super.

BBC to 400ms zaleca ale w spikerkach gdzie są czytane przez lektora komunikaty głosowe

Przy odsłuchu muzyki od lat zaleca się pogłos na poziomie 500-600ms coby nie mieć nieprzyjemnego uczucia waty w uszach i co by pewien naturalny ambient z minimalnym pogłosem jednak był

 

Chodzimy na koncerty do filharmonii czy innych "muzycznych" budynków i tam nam nie przeszkadza pogłos 1000-1500ms a taki tam po prostu jest i czujemy się happy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.06.2022 o 13:27, Seyv napisał:

Ponieważ adaptacja akustyczna małymi krokami zmierza powoli ku końcowi pokażę jak obecnie przedstawia się pogłos

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oraz różnice pomiędzy pierwszym pomiarem zanim pojawiły się dyfuzory (kolor niebieski) oraz w chwili obecnej (kolor zielony).

875409448_Pogosz17czerwca.thumb.jpg.83083d2656dbf5201399f6f6f47a4c4d.jpg

Poza wydaje się oczywistymi korzyściami w postaci większej czytelności, rozdzielczości i kontroli dźwięku obecnie scena muzyczna jest dużo bardziej precyzyjna. Bez problemu można zlokalizować poszczególne dźwięki zarówno na płaszczyźnie kolumn jak i w głąb sceny. Również sama wielkość instrumentów jest oddawana dużo poprawniej - instrumenty stojące dalej są mniejsze, bliżej większe i perspektywa taka jest zachowana na całej długości sceny, której wielkość jest teraz zależna przede wszystkim od nagrania.

Czy jak robiłeś nie tylko pokazane pomiary nie miałeś uczucia mierząc i słysząc efekt zastosowania danego ustroju akustycznego że jednak pomiar rozproszonej fali powinien być realizowany lub analizowany odmiennie od tłumionej?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, ASURA said:

BBC to 400ms zaleca ale w spikerkach gdzie są czytane przez lektora komunikaty głosowe

Przy odsłuchu muzyki od lat zaleca się pogłos na poziomie 500-600ms coby nie mieć nieprzyjemnego uczucia waty w uszach i co by pewien naturalny ambient z minimalnym pogłosem jednak był

 

Chodzimy na koncerty do filharmonii czy innych "muzycznych" budynków i tam nam nie przeszkadza pogłos 1000-1500ms a taki tam po prostu jest i czujemy się happy

Zauważyłem, że poziom komfortowego RT60 jest raczej kwestią osobistych preferencji, oczywiście w rozsądnych granicach. Może na niego wpływać wiele czynników psychologicznych i fizjologicznych danego słuchacza, a nawet rodzaj słuchanej muzyki. 
 

Fundamentalne jest natomiast zdanie sobie sprawy że im coś bardziej pochłania tym mniej rozprasza. Dobre dyfuzory nie zmniejszą zasadniczo poziomu RT60 - one tylko zmniejszą wpływ/słyszalność pierwszych fal odbitych i w ten sposób poprawią możliwość lokalizacji pozornych instrumentów. Tak przynajmniej ja rozumiem sens stosowania dyfuzorów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Ze styroduru mam wykonane tylko małe skyliny, QRD jest z drewna sosnowego a fraktale to taka kanapka z korka ekspsndowanego, korka technicznego i drewna sosnowego. Porobię zdjęcia ale najpierw chce wykończyć powierzchnię, trzeba trochę przeszlifować i może polakierować (choć nie jestem do końca przekonany czy lakierowanie to dobry pomysł).

6 minut temu, ASURA napisał:

Czy jak robiłeś nie tylko pokazane pomiary nie miałeś uczucia mierząc i słysząc efekt zastosowania danego ustroju akustycznego że jednak pomiar rozproszonej fali powinien być realizowany lub analizowany odmiennie od tłumionej?

Pomiar samego pogłosu nie oddaje w całości zmian jakie dają dyfuzory no bo jak zmierzyć zmiany w scenie jakie zachodzą w zależności od ustawień dyfuzora? Co do samego pogłosu to w moim odczuciu zmiany pogłosu na poziomie 100 ms są słyszalne ale nie są krytyczne czy też obiektywnie duże. Dużo też zależy od nagrań i oczekiwań względem nich. Przy niskich pogłosach dobrze zrealizowane przestrzenne nagrania mają bardzo dobrą lokalizację dźwięków ale te gorsze brzmią już niestety płasko przy większych pogłosach słabe nagrania nabierają głębi ale w tych dobrych już lokalizacja jest gorsza. Więc ten kij ma dwa końce.

40 minut temu, ASURA napisał:

Chodzimy na koncerty do filharmonii czy innych "muzycznych" budynków i tam nam nie przeszkadza pogłos 1000-1500ms a taki tam po prostu jest i czujemy się happy

W salach koncertowych pogłos jest dobierany do rodzaju muzyki i może być ustawiany w zależności od koncertu. Innego pogłosu wymaga muzyka barokowa a innego szybki rock. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Seyv napisał:

W salach koncertowych pogłos jest dobierany do rodzaju muzyki i może być ustawiany w zależności od koncertu. Innego pogłosu wymaga muzyka barokowa a innego szybki rock

No wielkość obiektu nie pozwoli przy znośnym budżecie na zejście na te 500-600ms

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Seyv napisał:

Więc ten kij ma dwa końce

Nie będziemy naprawiać co zepsute za tym warto nie psuć tego co jest dobre bo inaczej się przyzwyczaimy do źle zrobionych produkcji i np. będziemy się ratować  elektroniką od  McIntosha z podobnym efektem o którym na wstępie napisałem

20 minut temu, Seyv napisał:

Innego pogłosu wymaga muzyka barokowa a innego szybki rock. 

Ale to się robi na etapie produkcji nagrania lub na koncercie a nie na samym końcu u słuchacza

Słuchacz musi jednak zadbać żeby to u niego było mocno różnicowane i realizuje to zarówno akustyką pomieszczenia jak i elektroniką, kablami, i innymi urządzeniami i technologiami temu przydatnymi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
9 minut temu, ASURA napisał:

Ale to się robi na etapie produkcji nagrania lub na koncercie a nie na samym końcu u słuchacza

Pisałem o tym w odniesieniu do pogłosu na salach koncertowych. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Seyv napisał:

Pisałem o tym w odniesieniu do pogłosu na salach koncertowych. 

Tak ale z jednego wynika drugie i nie jest to mój przytyk, jeśli tak zrozumiałeś to Przepraszam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mysle, zu tu jest wiele nieporozumien odnosnie tego po co jest rozpraszanie/dyfuzory, a po co jest pochlanianie/absorbcja.

Moim zdaniem na chlopski rozum

Absorbcja eliminuje odbicia i redukuje czasy poglosu / wczesne odbicia

Rozpraszanie redukuje waskopasmowe odbicia powodujaja podkolorowania

A to wszystko nie ma nic wspolnego z typem sluchanej muzyki.

Czasy odbic to raczej kwestja wielkosci i przeznaczenia pomieszczenia

Przyklad zalecane czasy ( zakres miedz kropkowanymi liniami na dole) dla warunkow domowych (patrz po prawej u gory DIN Audio czyli ok. 400ms)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A tutaj warunki studyjne (patrz u gory po prawej EBU Studio czyli ok. 250ms)

IMG_3092.thumb.jpg.d59a1a2d5ce09ed44365a7191484071e.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, xajas napisał:

Absorbcja eliminuje odbicia i redukuje czasy poglosu / wczesne odbicia

Rozpraszanie redukuje waskopasmowe odbicia powodujaja podkolorowania

Rozpraszanie przede wszystkim odsuwa nam  poziom sygnału odbitego od bezpośredniego nie niszcząc tak jak tłumienie sygnału odbitego który jednak musi być co zapewne zauważyłeś robiąc eksperymenty w wolnej przestrzeni z ustawionymi na trawniku przed domem kolumnami gdzie odbicia zostały zredukowane do minimum

Znów przypominam że realizacja w studio nagrań uwzględnia że u użytkownika końcowego są ściany, sufit, podłoga i w takich warunkach ono powinno brzmieć najbardziej realistycznie-prawdziwie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minutes ago, xajas said:

Rozpraszanie redukuje waskopasmowe odbicia powodujaja podkolorowania

Ja rozumiem ideę rozpraszania jako odsuwanie poziomu sygnału odbitego od padającego w domenie czasu - po prostu energia fali akustycznej jest rozpraszana na kilka mniejszych fal, które dotrą do słuchacza w różnym czasie.

Ponieważ amplituda tych mniejszych fal będzie sporo niższa niż fali padającej (bo ta jest rozproszona na kilka fal które przyjdą w różnym czasie) to następuje efekt lepszej lokalizacji pozornych instrumentów.
 

Jednak ze względu na to, że dyfuzory nie pochłaniają (a przynajmniej nie powinny) nie powodują one efektu „bliskości” który się pojawia w przypadku absorberów. Przez „efekt bliskości” rozumiem pozorne przybliżenie źródła dźwięków gdy następuje eliminacja dźwięków odbitych - ja to słyszę tak jakby w sytuacji gdyby ktoś siedział blisko mnie w sali kinowej i coś mówił lub grał.

I to jest dla mnie zaleta dyfuzorów - nie powodują one pozornego przybliżenia źródeł dźwięków ale raczej pozwalają na lepszą ich lokalizację zachowując miłe uczucie przebywania na koncercie a nie w studio nagraniowym lub na scenie obok muzyka.

Oczywiście dyfuzory mają pewne pasmo działania - ale nie nazwał bym efektu który ja słyszę przy zastosowaniu dyfuzorów, jako podkolorowanie. A to głównie dlatego że basy i tak są wszechkierunkowe, a niska średnica, gdzie dyfuzory zwykle jeszcze nie działają jakoś da się ogarnąć absorberami (nie byłem jeszcze w pokoju z samymi dyfuzorami). Natomiast wysokie to już i tak są absorbowane przez meble (te obite materiałami), dywan, kotary itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
31 minut temu, avilla napisał:

- po prostu energia fali akustycznej jest rozpraszana na kilka mniejszych fal, które dotrą do słuchacza w różnym czasie.

Ponieważ amplituda tych mniejszych fal będzie sporo niższa niż fali padającej (bo ta jest rozproszona na kilka fal które przyjdą w różnym czasie)

I dlatego na pomiarze widać zmniejszenie pogłosu. Szczególnie powinno być to widoczne po parametrze EDT (choć ta w dużej mierze zależy od lokalizacji). Jak będę miał trochę czasu to może zrobię próbę z dyfuzorami i bez (zostawię same absorbery). 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, avilla napisał:

po prostu energia fali akustycznej jest rozpraszana na kilka mniejszych fal, które dotrą do słuchacza w różnym czasie.

i w związku z tym z niższą amplitudą-głośnością za tym mniej zakłócają odbiór fali bezpośredniej ze źródła ale pozwalają jednak na lepsze zlokalizowanie punktów promieniowania dźwięku w przestrzeni czego nie robią absorbery które niszczą ten efekt

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez ASURA
ort

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
2 godziny temu, xajas napisał:

Absorbcja eliminuje odbicia i redukuje czasy poglosu / wczesne odbicia

Rozpraszanie redukuje waskopasmowe odbicia powodujaja podkolorowania

Największy problem w kwestii wyrównania pogłosu wg mnie leży w tym, że bardzo łatwo zredukować go w wyższych częstotliwościach a ciężko w niższych. Na przedstawionych przeze mnie pomiarach widać, że zastosowane dyfuzory zredukowały pogłos na niższych czestotliwościach nie ruszając praktycznie wyższych (a nawet trochę go podbijając - nie wiem czy przypadkiem system pomiarowy tych "rozbitych" fal akustycznych nie interpretuje jako pogłos na wyższych częstotliwościach). 

Po wstawieniu absorberów widzimy, że pogłos zmniejszył się w całym paśmie, nie bez znaczenia na wielkość redukcji ma też zapewne samo ustawienie absorberów. Tak czy inaczej przy większej ilości absorberów miał bym trudności z uzyskaniem równego pogłosu bo mogło by wystąpić przetłumienie góry.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, Seyv said:

Na przedstawionych przeze mnie pomiarach widać, że zastosowane dyfuzory zredukowały pogłos na niższych czestotliwościach nie ruszając praktycznie wyższych (a nawet trochę go podbijając - nie wiem czy przypadkiem system pomiarowy tych "rozbitych" fal akustycznych nie interpretuje jako pogłos na wyższych częstotliwościach).

Tak, ale to nie wynikało z rozpraszania a z pochłaniania. Oblicz sobie jaką masz częstotliwość minimalną dla tych dyfuzorów dla takiej głębokości studzienek jak podałeś. Dlatego zapytałem o parametry dyfuzorów i po zestawieniu tego z wynikami pomiarów RT60 napisałem że niestety one muszą sporo pochłaniać, szczególnie dla częstotliwości niższych niż progowa.

Nie, rozproszone fale nie mają innej częstotliwości, tylko mają niższe amplitudy i przychodzą o różnym czasie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
20 minut temu, avilla napisał:

Oblicz sobie jaką masz częstotliwość minimalną dla tych dyfuzorów dla takiej głębokości studzienek jak podałeś

Przeczytaj uważnie to co napisałem o tych dyfuzorach a zwłaszcza o tym jak je zmodyfikowałem - realna głębokość jaką zobaczy fala akustyczna zależy od tego jak daleko odstawię je od ściany. Ale nawet jeśli stoją pod ścianą głębokość "widziana" przez fale akustyczna jest kilkakrotnie większa niż fizyczna głębokość dyfuzora.

25 minut temu, avilla napisał:

Nie, rozproszone fale nie mają innej częstotliwości, tylko mają niższe amplitudy i przychodzą o różnym czasie.

Chodzi o to jak interpretuje to program pomiarowy. Spójrz na poniższą wizualizację. Wyraźnie widać pojawienie się fal o wyższej częstotliwości.

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, Seyv said:

Chodzi o to jak interpretuje to program pomiarowy. Spójrz na poniższą wizualizację. Wyraźnie widać pojawienie się fal o wyższej częstotliwości.

Nie, to nie są inne częstotliwości - ta symulacja wogóle nie pokazuje domeny częstotliwości. To są fale poprzesuwane w czasie. Jak to mówił klasyk „fizyki pan nie oszukasz”. 

8 minutes ago, Seyv said:

Przeczytaj uważnie to co napisałem o tych dyfuzorach a zwłaszcza o tym jak je zmodyfikowałem - realna głębokość jaką zobaczy fala akustyczna zależy od tego jak daleko odstawię je od ściany.

Zwiększając głębokość ponad zalecaną kilkukrotność szerokości sprawiasz że one coraz mniej działają jako dyfuzory. Niestety - jak byś się nie odwrócił - dupa zawsze z tyłu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez avilla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dlatego na pomiarze widać zmniejszenie pogłosu. Szczególnie powinno być to widoczne po parametrze EDT (choć ta w dużej mierze zależy od lokalizacji). Jak będę miał trochę czasu to może zrobię próbę z dyfuzorami i bez (zostawię same absorbery). 

jestem za

nie pialem ze dyfuzory powoduja podkolorowanie. przeciwnie, redukuja

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 hours ago, xajas said:

Rozpraszanie redukuje waskopasmowe odbicia powodujaja podkolorowania

@xajas mea culpa - faktycznie 🙂 ty zrobiłeś mały błąd w słowie „powodujące” a ja odczytałem że „powodują” 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Zrobiłem porównanie bez dyfuzorów i z dyfuzorami ale z pozostawionymi absorberami. Niestety usunięcie wszystkich dyfuzorów jest niemożliwe gdyż część jest przyklejona do ściany, wyniosłem więc al'a QRD z miejsc pierwszych odbić.

Największe różnice są na EDT czyli wczesnym zaniku dźwięku podstawowego

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

niebieski bez dyfuzorów, szary z dyfuzorami 

dla T30 różnice nie są już tak duże

524667168_T30porownanie.thumb.jpg.89c556c7c6b4d0e33e176600139f85e6.jpg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Seyv no i to się pokrywa z teorią. Dyfuzory rozbijają fale na kilka mniejszych (o mniejszej amplitudzie) wobec czego EDT się widocznie zmniejsza. Ponieważ jednak energia fal rozproszonych nie jest pochłaniana przez absorbery więc zanika proporcjonalnie do całkowitej ilości absorpcji - plus minus zgodnie z krzywą zaniku dla stanu bez dyfuzorów. Stąd T30 a nawet bardziej RT60 nie powinno się istotnie zmieniać.

Ale patrząc na te ostatnie wykresy to wygląda na to że u Ciebie to te przyklejone dyfuzory działają bardziej jak absorbery. To są te „kanapki”?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
3 minuty temu, avilla napisał:

To są te „kanapki”?

Tak. Jeden porównując pomiary pustego pomieszczenia oraz po wstawieniu dyfuzorów zauważyłem, że różnice w EDT były mniejsze a w pozostałych parametrach większe. Spróbuję jeszcze porównać te dyfuzory bez absorberów.  Wydaje mi się, że też pewien wpływ na wyniki będzie miał sam stopień zaadoptowania pomieszczenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, ASURA napisał:

Znów przypominam że realizacja w studio nagrań uwzględnia że u użytkownika końcowego są ściany, sufit, podłoga i w takich warunkach ono powinno brzmieć najbardziej realistycznie-prawdziwie

Nie przypominaj ....  bo ta zasada dotyczy tylko studia gdzie nic dobrze  nie słychać 

   a nagrywacze sami nie wiedzą co słyszą .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, JBN napisał:

Nie przypominaj ....  bo ta zasada dotyczy tylko studia gdzie nic dobrze  nie słychać 

   a nagrywacze sami nie wiedzą co słyszą .

No bo mistrzów nagrywania jest niewielu, same ustawienie mikrofonów przerasta wyobraźnię sporej ilości rzemieślników z tej branzy

W 2PR jest taki geniusz że koncert w terenie na żywo uchwycił na słuchawkach Sony MDR 7506HD (nawet nie z pełnymi padami), później w studio to ładnie dopieścił na kolumnach a następnego dnia w 2PR było na antenie puszczone w eter

Byłem na tym koncercie i było na żywo fantastycznie, na drugi dzień słuchałem w domu z radia i opad szczeny, genialnie no szok! wirtualnie wróciłem ponownie na koncert 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
W dniu 22.06.2022 o 09:15, ASURA napisał:

bo mistrzów nagrywania jest niewielu

eee tam wielu wielu

byłem na takim:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i strasznie mi się podobało, orkiestra grała pięknie i tak miękko jakby samymi flażoletami lecieli; myślę fiu fiu ileż to się zmieniło od mojego "ostatniego razu"... 

Ten ostatni raz to były Misteria Paschalia i La Venexiana z "Membra Jesu Nostri" - myślę uczta będzie, rozsiadam się i rozmarzony wznoszę oczy do nieba, a tu... GŁOŚNIK se myślę WTF  i pytam gościa z tyłu czy to będzie nagrywanie czy nagłaśniane- ten mi mówi, że jedno i drugie. To był mój ostatni raz

Aż do teraz, do tych niebiańskich flażoletów w ICE

No i gadam po wszystkim z jedną panią dyrygent i ona- no coś pan- przecie widziałeś starcze mikrofony i wielkie skrzynki nad tym siwym łbem? TEN DŻWIĘK BYŁ OBROBIONY, skądinąd - mówi dyrygentka/rezydentka i tak mieliśmy szczęście, że to całkiem poprawnie było (znaczy miszczu robił dźwięk na sali). 

I ktoś tu proponuje koncerty celem usłyszenia wzorca? 

PS Zamierzam zagłuszyć piankami pokój i dodać jeszcze ustroje tłumiąco-rozpraszające; oczywiście na pałę, bo pomijając głęboką niechęć do teorii, najlepsze rezultaty uzyskiwałem a ucho, a pokój mam niemożliwie nieregularny co @ASURA potwierdzi. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"zresztą wydaje mi się również, że Kartaginy powinno nie być"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.06.2022 o 10:05, avilla napisał:

Fundamentalne jest natomiast zdanie sobie sprawy że im coś bardziej pochłania tym mniej rozprasza. Dobre dyfuzory nie zmniejszą zasadniczo poziomu RT60 - one tylko zmniejszą wpływ/słyszalność pierwszych fal odbitych i w ten sposób poprawią możliwość lokalizacji pozornych instrumentów. Tak przynajmniej ja rozumiem sens stosowania dyfuzorów.

Kiedyś przyszło mi do głowy aby rolę dyfuzorów nazwać "akustycznym powiększaniem pomieszczenia".  Skuteczne rozpraszanie w miejscach pierwszych odbić powinno pozwolić zwiększyć odstęp w czasie pomiędzy dźwiękiem bezpośrednim a czołem fali pogłosowej, przybliżając go do wartości osiąganych w dobrych salach koncertowych.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
10 godzin temu, Zbig napisał:

Skuteczne rozpraszanie w miejscach pierwszych odbić powinno pozwolić zwiększyć odstęp w czasie pomiędzy dźwiękiem bezpośrednim a czołem fali pogłosowej,

Rozpraszanie rozbija czoło fali pogłosowej. Nie można tego bezpośrednio porównać do większego pomieszczenia. Jeśli pomieszczenie jest wystarczająco duże i puste doskonale słychać echo bo właśnie czoło fali nie jest rozproszone. Ponieważ dyfuzory ustawiane są przed ścianą więc nawet zmniejszają pomieszczenie ale ponieważ ale ponieważ energia fali dociera do ucha z opóźnieniami nie jest tak wyraźna.

Przyszedł mi do głowy taki przykład. Puste pomieszczenie można porównać do pokoju wyłożonego lustrami gdy zaświeci się tam światło ilość odbić uniemożliwia poprawną lokalizację przedmiotów tam znajdujących się. Pomieszczenie w którym były by same absorbery można porównać do pokoju pomalowanego na czarno - przedmioty w nim można oglądać tylko od strony oświetlonej i tylko tę część z nich na którą pada światło. Pomieszczenie tylko z dyfuzorami można by przyrównać do pokoju pomalowanego na biało gdzie światło odbija się od ścian i oświetla przedmioty z różnych stron ale nie widać ich wyraźnego obrazu na ścianie. Oczywiście w praktyce każde pomieszczenie na swój "kolor" i tak trzeba dobierać ilość i rodzaj absorberów i dyfuzorów by uzyskiwać naturalne barwy instrumentów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 32

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.