Jump to content
IGNORED

Korek w adaptacjach akustycznych


Seyv
 Share

Recommended Posts

Godzinę temu, xajas napisał:

Nikt z nas nie zyje/mieszka w pustym mieszkaniu.

Ale może mieć pusty pokój który chce zaadoptować pod audio. I to on wtedy jest punktem wyjścia. Nie każdy też, chce taki pokój zagracać byle czym bo to też zmniejsza np. możliwości ustawienia kolumn czy zaburza symetrię oraz utrudnia redukcję pierwszych odbić.

1 godzinę temu, xajas napisał:

ale takze jego przebieg (czyli mniej wiecej taki sam poziom w calym zakresie powyzej 100Hz)

Oczywiście, dlatego też jestem pozytywnie zaskoczony wpływem płyt z korka ekspandowanego gdyż np. w przeciwieństwie do pianek nie przetłumia pomieszczenia w górze pasma.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
27 minut temu, Seyv napisał:
Ale może mieć pusty pokój który chce zaadoptować pod audio. I to on wtedy jest punktem wyjścia. Nie każdy też, chce taki pokój zagracać byle czym bo to też zmniejsza np. możliwości ustawienia kolumn czy zaburza symetrię oraz utrudnia redukcję pierwszych odbić.
 


Nie, pusty pokoj nie jest punktem wyjscia. Dopiero po wstawieniu wszelkich wymaganych elementow (sprzet, glosniki, kanapa, ewentualnie inne meble, zaslony, regaly) moge przeprowadzic pierwsze pomiary, by sprawdzic, ktore zakresy i to w jakim stopniu wymagaja dalszej adopcji 

 

27 minut temu, Seyv napisał:

Oczywiście, dlatego też jestem pozytywnie zaskoczony wpływem płyt z korka ekspandowanego gdyż np. w przeciwieństwie do pianek nie przetłumia pomieszczenia w górze pasma.


Nie rozumiem na jakiej podstawie wyciagasz takie wnioski. Jedyne, co u ciebie jest wytlumione, to gora pasma. Popatrz na wlasny pomiar


Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A teraz przypomnij sobie moj wczesniejszy komentarz:

"...W oceny skutecznosci materialow absorbcyjnych (i to nawet z zawezeniem zakresow czestotliwosci) w oparciu o „odsluchy“ nie wierze. I to nawet przy wiekszym doswiadczeniu.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by xajas
Link to comment
Share on other sites

Odwracanie kota ogonem. Gdy pisałem o tym, że na pomiary przyjdzie czas odezwały się głosy w tym Twój , aby pokazać pomiary. Zrobiłem więc pomiary, to znowu zarzut bo nie ma punktu odniesienia. Pokazałem punkt odniesienia to teraz, że nie ten. Chcesz lepszy to kup sobie korek przyklej gdzie Ci pasuje i mierz jak chcesz. Ja nie mam czasu na takie dyskusje i udowadnianie , że nie jest się wielbłądem.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nie, to nie jest odwracanie kota ogonem. Pisales ze pomiary sa zbedne bo do tego wystarczy doswiadczenie, a kto tego nie slyszy i potrzebuje pomiary, powinien zmienic hobby 😉

I nie, to nie dowod na wielblady, to dowod na to, ze nie sposob ocenic te parametry bez pomiarow (jak to nazwales) "organoleptycznie"  

 

Dlatego nigdy nie wierze tym czesto tutaj rozpowszechnianym organoleptycznym historyjkom: "powiesilem dwa panele i jest duzo lepiej" 

Ja wierze tylko w "czarne na bialym", i to przed  i po powieszeniu paneli 🙂

Edited by xajas
Link to comment
Share on other sites

Seyv, zrobiłeś rzecz, której nie powinno się robić.  Mianowicie pokazałeś efekty pomiarów po adaptacji i odniosłeś to do teoretycznego modelu pokoju przed adaptacją wyliczonego z jakiegoś kalkulatora.

A więc porównałeś gruszki z jabłkami.

Nie powinno się tak robić, bo to nie jest poprawna metoda. I nie ma sensu wyciągać na podstawie takiego porównania wniosków jakościowo-ilościowych odnośnie poprawy.

A te wyniki to IMHO nie jest jakiś specjalny wyczyn i nie doszukiwał bym się tutaj jakiegoś dużego wpływu korka ekspandowanego. To raczej dość typowe wartości dla lekko poprawionych  akustycznie pomieszczeń tej wielkości z sufitem GK.

 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, avilla napisał:

Mianowicie pokazałeś efekty pomiarów po adaptacji

Pokazałem wyniki pomiarów przed adaptacją. Korek nie był zastosowany w celu adaptacji ale w celu izolacji. Przy okazji wyszło, że są również pozytywne wpływy na adaptację akustyczną i to w całym zakresie pasma. Czym w tym temacie chciałem się podzielić gdyż być może ktoś będzie szukał podobnych rozwiązań.

 

5 godzin temu, avilla napisał:

odniosłeś to do teoretycznego modelu pokoju przed adaptacją wyliczonego z jakiegoś kalkulatora.

W dyskusji wyszło, że ktoś jednak potrzebuje jakiegokolwiek punktu odniesienia. Jak wspomniałem już wcześniej mnie nie są potrzebne te pomiary na tym etapie gdyż wystarcza mi uszy - bez problemu rozpoznaje różnicę w pogłosie rzędu 200ms (jak chyba dość spora część osób bez ubytków w słuchu).

8 godzin temu, xajas napisał:

Ja wierze

Tak mi się wydawało , że dla Ciebie wiele zagadnień audio to kwestia wiary , dla mnie to sprawa wiedzy. Jednak taka postawa mnie nie dziwi, większość dyskusji na tym forum przebiega wg schematu.

Nie wierzę w to co słyszą inni niech pokażą pomiary. Pokazujesz pomiary - te pomiary są źle zrobione. Jak się okaże, że jednak dobrze to wychodzi, że w pomiary też nie wierzę. Bo wierzę tylko w to co chcę.

I to by był już chyba koniec dyskusji w tym temacie , możemy iść na bocznicę dyskutować o wierze...

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

@Seyv nie pisałem o docelowej adaptacji tylko o tym, że pokazałeś efekty >po< przyklejeniu korka. 
 

I tak jak napisałem - odniosłeś wyniki pomiarów do teoretycznego modelu obliczonego kalkulatorem. Tak się po prostu nie powinno prowadzić wnioskowania w dyskusjach o sprawach technicznych takich, jak akustyka.

Rozumiem, że nie robiłeś pomiarów przed przyklejeniem korka i to Twoja sprawa i nikt z tym nie ma problemu. Ale wtedy pozostań tylko przy wynikach po i napisz, że to >może< twoim zdaniem coś poprawiać.

Natomiast po przeczytaniu Twojego wpisu odniosłem wrażenie, i chyba nie ja jeden, że przedstawiasz przyklejenie korka jako rozwiązanie, które bardzo mocno działa jako absorber w zakresach niskich.
 

Twierdzenie na forum, że jakiś materiał stosowany głównie do izolacji na właściwości pochłaniania i w dodatku na niskich częstotliwościach, wymaga moim zdaniem jednak jakiegoś podparcia w pomiarach. Tym bardziej że wyniki pomiarów przeprowadzonych przez profesjonalistów (link podałem wyżej) temu przeczą.

I raczej nie przekonuje mnie tutaj twierdzenie że to sposób montażu spowodował powstanie Rezonatorów Helmholtza - to nie te objętości aby mogły zadziałać. Musiałbyś te korki kleić na plackach grubości kilku-kilkunastu centymetrów i zostawiać szpary aby powietrze mogło rezonować aby to mogło mieć jakiś wpływ. Ale wtedy sam strzeliłbyś sobie w kolano bo z takimi szparami nie ma sensu mówić o izolacji, którą chciałeś poprawić (tak napisałeś).

Także sorki, ale jak wielu jestem mocno sceptyczny odnośnie wniosków z tego co napisałeś.

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, avilla napisał:

Tym bardziej że wyniki pomiarów przeprowadzonych przez profesjonalistów (link podałem wyżej) temu przeczą.

Ale widzisz w pomiarze, że zakres 100-400 Hz ma pogłos o ok 300 ms większy niż zakres 400-2000 gdzie działanie korka wg not które linkowales jest kilkakrotnie większy. Oczywiście nie ma zmierzonego pogłosu początkowego jednak chyba  twierdzenie, że pogłos początkowy dla zakresu 100-400 był mniejszy niż 400-2000 jest bezpodstawne. To czy te 300 ms różnicy to dużo czy mało to już każdy może sam sobie ocenić.

Oczywiście jak już napisałem, nie zależy mi tu na naukowym dociekaniu bo nie mam w tym żadnego interesu i po prostu szkoda mi na to czasu. Jednak sam jestem bardzo zadowolony z uzyskanych rezultatów dlatego polecam takie rozwiązanie. Oczywiście przyklejenie dwóch czy czterech płyt uważam za bezsensowne ale już pokrycie 70% ściany daje pozytywne efekty.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, przemak napisał:

No tak, ale skąd łzy w jego oczach, to znaczy napis kalkulator na wynikach pomiarów? 😉

O jest i mistrz ciętej riposty 😁

Czego mistrzu nie zrozumiałeś ? - pytaj śmiało. 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, przemak napisał:

dlaczego dane z kalkulatora nazywasz pomiarem i zestawiasz je z pomiarem a nie innymi danymi z kalkulatora? 

Dlatego, że niektórzy nie wiedzieli jakie są wartości pogłosu w pustym pomieszczeniu (i są dalekie od 400ms - no chyba, że mowa o toalecie). Gdybym był złośliwy podałbym tylko wielkości pomieszczenia, rodzaj powierzchni i niech sobie z wzoru Sabine'a sami policzą ale myślę, że kalkulatorem więcej osób zainteresuję.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Seyv napisał:

Dlatego, że niektórzy nie wiedzieli jakie są wartości pogłosu w pustym pomieszczeniu (i są dalekie od 400ms - no chyba, że mowa o toalecie). Gdybym był złośliwy podałbym tylko wielkości pomieszczenia, rodzaj powierzchni i niech sobie z wzoru Sabine'a sami policzą ale myślę, że kalkulatorem więcej osób zainteresuję.

Czyli nie pokazałeś pomiarów przed adaptacją. A piszesz, że pokazałeś. Nieładnie. Tylko tyle. 

Oczywiście bez problemu pokażesz wynik z tego kalkulatora z jedną korkową ścianą i będzie się on pokrywał z Twoim pomiarem. Bo jeżeli nie będzie się pokrywał, to słabiutko 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, przemak napisał:

A piszesz, że pokazałeś. Nieładnie. Tylko tyle. 

Gdzie o tym piszę?

18 minut temu, przemak napisał:

Oczywiście bez problemu pokażesz wynik z tego kalkulatora z jedną korkową ścianą i będzie się on pokrywał z Twoim pomiarem

Znajdź tam taki korek i sprawdź

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
3 godziny temu, Seyv napisał:

Korek nie był zastosowany w celu adaptacji ale w celu izolacji.

A tego nie doczytałeś?

Pokój którego pomiary pokazałem nie jest zaadoptowany akustycznie. Taka adaptacja będzie dopiero przeprowadzona. Korek był zastosowany w celu izolacji. Proponuję też wziąć pod uwagę kontekst w jakim użyłem tego cytatu - wypowiedź avilli.

Jeśli nie potrafisz czytać ze zrozumieniem to chociaż nie wysuwaj bezpodstawnych zarzutów.

Nieładnie. Tylko tyle.

Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

@Seyv kalkulatory jak to kalkulatory - pokazują teorię i to w mocnym uproszczeniu. W tym, który użyłeś nie ma opcji dodania np. drzwi, a drzwi jakieś chyba masz w tym pomieszczeniu? A okna masz w pomieszczeniu? A okna i drzwi mogą znacząco wpływać właśnie na zakres niższej średnicy.

Jak zauważysz w tym materiale, który podlinkowałem, to korek ekspandowany zaczyna pochłaniać jakoś znacząco dopiero mocno powyżej tych 400 Hz, a według Ciebie poprawa była też poniżej 400 Hz.

Ja nie chcę tutaj teoretyzować bo nie znam tego kalkulatora, ale szczerze mówiąc te wyniki są lekko podejrzane. Zauważ, że wzorów na obliczenie czasu pogłosu jest co najmniej kilka - powstały one po to aby lepiej przybliżać wartość RT60 dla przypadków gdzie wzór Sabina dawał wynik odbiegający od rzeczywistości. Każdy ma jakieś warunki brzegowe i każdy działa najlepiej dla pewnych typów pomieszczeń. O ile zresztą pamiętam to akurat wzór Sabine nie dawał dobrych rezultatów dla małych pomieszczeń. Ale i tak każdy wynik obliczony to tylko teoria - a praktyka może być zupełnie inna.

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, avilla napisał:

kalkulatory jak to kalkulatory - pokazują teorię i to w mocnym uproszczeniu. W tym, który użyłeś nie ma opcji dodania np. drzwi, a drzwi jakieś chyba masz w tym pomieszczeniu? A okna masz w pomieszczeniu? A okna i drzwi mogą znacząco wpływać właśnie na zakres niższej średnicy.

Panowie zachowujmy ciągłość wątków. Za pomocą kalkulatora pokazałem, jakie mogą być czasy pogłosu w pustym pomieszczeniu, bo na pewno nie 400ms jak to było przez kogoś przytoczone, nawet jeśli zmierzone wartości były o 50% mniejsze od teoretycznych założeń kalkulatora to były by i tak dalekie od 400ms i większe od tego co pokazałem za pomocą pomiarów po przyklejeniu korka.

14 minut temu, avilla napisał:

a według Ciebie poprawa była też poniżej 400 Hz

Tak, i będę się tego trzymał jak pijany płota. Mam materiał na dyfuzory fraktalne, które miały być przyklejone na korek ekspandowany i teraz mam poważny dylemat czy je tam przyklejać. Dyfuzory były liczone też ok 500 Hz w górę i wpływ w teorii na bas mają niewielki. Może się okazać, że zamiast pomóc to zaszkodzą.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Godzinę temu, Seyv napisał:

A tego nie doczytałeś?

Pokój którego pomiary pokazałem nie jest zaadoptowany akustycznie. Taka adaptacja będzie dopiero przeprowadzona. Korek był zastosowany w celu izolacji. Proponuję też wziąć pod uwagę kontekst w jakim użyłem tego cytatu - wypowiedź avilli.

Jeśli nie potrafisz czytać ze zrozumieniem to chociaż nie wysuwaj bezpodstawnych zarzutów.

Nieładnie. Tylko tyle.

Ok, w wątku "Korek w adaptacjach akustycznych" ściana wyklejona korkiem nie jest adaptacją. 

Ale racja, mogę uważniej czytać, przepraszam. 

15 minut temu, Seyv napisał:

Tak, i będę się tego trzymał jak pijany płota.

Trafne porównanie 😉

Edited by przemak

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2022 at 7:36 PM, Seyv said:

Szczyty są na 95 , nie bądź taki drobiazgowy ...

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

legendy nie zapisuje:

zielony - topt

fiolet - T30

czarny - T20

seledynowy - EDT

 

@Seyv Ale u ciebie czas zaniku nie wynosi 400 ms tylko 700-800 ms dla zakresu 100 - 400 hz! sam to zresztą pokazałeś.
 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

43 minuty temu, avilla napisał:

Ale u ciebie czas zaniku nie wynosi 400 ms

Ale ja nigdzie tak nie twierdziłem. Xajas stwierdził, że coś jest nie tak z pomiarami, które pokazałem bo średni pogłos w pomieszczeniu mieszkalnym to 400 ms a u mnie jest większy. Przytoczyłem wtedy obliczenia z kalkulatora, że puste pomieszczenie o wymiarach takich jak moje wykonane z takich materiałów jak moje ma pogłos około 2500ms czyli więcej niż to co pokazałem. Po czym stwierdziłeś, że pokazane przeze mnie pomiary nie są jakieś rewelacyjnie a ja na to odparłem, że nie ma w tym nic dziwnego gdyż nie robiłem jeszcze adaptacji jako takiej a korek został przyklejony tylko w celach izolacji ale ponieważ na ucho stwierdziłem sporą poprawę w całym paśmie podzieliłem się tym w temacie. Tak mniej więcej wygląda streszczenie całej dyskusji - pomijając druga stronę która jest już tylko poświęcona przypiepszaniu o słowa i wzajemnym uszczypliwościom.

 

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ponieważ adaptacja akustyczna małymi krokami zmierza powoli ku końcowi pokażę jak obecnie przedstawia się pogłos

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oraz różnice pomiędzy pierwszym pomiarem zanim pojawiły się dyfuzory (kolor niebieski) oraz w chwili obecnej (kolor zielony).

875409448_Pogosz17czerwca.thumb.jpg.83083d2656dbf5201399f6f6f47a4c4d.jpg

Poza wydaje się oczywistymi korzyściami w postaci większej czytelności, rozdzielczości i kontroli dźwięku obecnie scena muzyczna jest dużo bardziej precyzyjna. Bez problemu można zlokalizować poszczególne dźwięki zarówno na płaszczyźnie kolumn jak i w głąb sceny. Również sama wielkość instrumentów jest oddawana dużo poprawniej - instrumenty stojące dalej są mniejsze, bliżej większe i perspektywa taka jest zachowana na całej długości sceny, której wielkość jest teraz zależna przede wszystkim od nagrania.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

To może pokażę co dają dyfuzory a co absorbery

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zielony - bez dyfuzorów i absorberów

fioletowy - tylko dyfuzory (w miejscach pierwszych odbić i na wprost kolumn - różnego typu o łącznej powierzchni 7 mkw)

niebieski - dyfuzory jak powyżej oraz za kolumnami w rogach dwa absorbery o wymiarach 60x200 cm (każdy) grubości 15 cm wykonane z wełny (chyba Rocwool Sonic ale zrobiłem je kilka lat temu i już nie pamiętam).

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Za słuchaczem na wprost kolumn są dyfuzory fraktalne wg projektu Arquen o wymiarach 150 cm na 250 cm oraz takie moje wynalazki których w tej chwili nie będę opisywal. W miejscach pierwszych odbić mam zmodyfikowane QRD 1D (nie posiadają ścianek oddzielających "schodki" oraz tylnej ściany, co prawda charakterystyka kierunkowa staje się wtedy trochę losowa ale zwiększa się zakres działania dla niskich częstotliwości). Wymiary 50 cm na 230 cm wysokość, różnica głębokość "schodków" 18 cm, szerokość "schodka" 5 cm, takie są trzy. No i dla dwóch małych skylinów o głębokości 25 cm znalazłem miejsce.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.