Skocz do zawartości
IGNORED

wzmacniacz tanio, a dobrze - 2xTDA7293


Bogdan

Rekomendowane odpowiedzi

Lech36 - szkodliwe, bo niepotrzebnie droższe, mocarz z reguły będzie mniej subtelny i przejrzysty niż dobrze dobrany stopień niższej mocy i na koniec uwalenie tweetera wzmacniaczem 1000 W potrwa sporo krócej niż np. 20 W - dłużej już nie chce mi się bronić oczywistości - róbta , co chceta 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bogdan napisał:

Lech36 - szkodliwe, bo niepotrzebnie droższe

Zapoznaj się z cenami w różnych firmach oferujących sprzęt zarówno gotowy jak i taki do DIY różnych klas od A przez AB do D, jak dobrze poszukasz na pewno znajdziesz niedrogie perełki o audiofilskiej rekomendacji. Poza tym taki wzmacniacz pojedynczy zasilający wielodrożną kolumnę pasywną o mocy np. 600W/kanał też zasila głośnik wysokich tonów i nikt się nie zastanawia czy to jest szkodliwe i czy jest on subtelny dla całości 😉.    

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konkludując, 3xTDA7293 najprawdopodobniej dobrze sprawdzi się w roli wzmaka na dół w systemie aktywnym :-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minutes ago, Lech36 said:

Poza tym taki wzmacniacz pojedynczy zasilający wielodrożną kolumnę pasywną o mocy np. 600W/kanał też zasila głośnik wysokich tonów i nikt się nie zastanawia czy to jest szkodliwe i czy jest on subtelny dla całości 😉.    

Tylko że ten głośnik wysokotonowy często jest wyposażony w tłumik rezystywny, o pasywnym filtrze nie wspominając.

Poza tym zwiększanie mocy wzmacniacza wcale nie jest totalnie bezbolesne po stronie jakości. W końcu z jakichś powodów wzmacniacze mocy mają znacznie gorsze osiągi "szybkościowe" niż op-ampy.

To prawda że dzisiejszy hi-end poszedł w maksymalizm, jednak istnieje też szkoła budowania szybkich i dopracowanych wzmacniaczy o niewygórowanych mocach. W sam raz na środek i górę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, misiomor napisał:

To prawda że dzisiejszy hi-end poszedł w maksymalizm, jednak istnieje też szkoła budowania szybkich i dopracowanych wzmacniaczy o niewygórowanych mocach.

Np. "szybkich" wzmacniaczy lampowych 😉.

19 minut temu, misiomor napisał:

Tylko że ten głośnik wysokotonowy często jest wyposażony w tłumik rezystywny, o pasywnym filtrze nie wspominając.

Zawsze tłumik i kondensator możesz dodać, ale odradzam, chociaż pewnie nie wpłynie to w istotny sposób na jakość 😉.

19 minut temu, misiomor napisał:

Poza tym zwiększanie mocy wzmacniacza wcale nie jest totalnie bezbolesne po stronie jakości.

Co się dzieje z jakością przy zwiększaniu mocy? 

19 minut temu, misiomor napisał:

W końcu z jakichś powodów wzmacniacze mocy mają znacznie gorsze osiągi "szybkościowe" niż op-ampy.

Osiągi wzmacniaczy mocy są takie jak założy konstruktor, chyba że mówisz o tytułowym 7293 to co innego. W układach dyskretnych spokojnie uzyskuje się 100V/us a nawet dużo więcej, ale to dużo więcej to już pewnie nie tak spokojnie. Tylko po co te duże szybkości? Kiedyś też się tym ekscytowałem, później mi przeszło, głównie jak zobaczyłem że w końcówkach lampowych wystarcza 5-10V/us a wielu hobbystów je bardzo chwali.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minutes ago, Lech36 said:

Zawsze tłumik i kondensator możesz dodać, ale odradzam, chociaż pewnie nie wpłynie to w istotny sposób na jakość

Jeżeli chcemy obniżyć w ten sposób szumy końcówki o dużej mocy, to jest to sposób a'la obieranie pączków celem pozyskania dżemu.

17 minutes ago, Lech36 said:

Co się dzieje z jakością przy zwiększaniu mocy? .

Konieczność dodawania kolejnych stopni sterujących, wtórników itd. Obniżając moc (napięcia zasilające) można puścić więcej prądu w dany stopień i dostać w ten sposób lepszą liniowość.

17 minutes ago, Lech36 said:

Osiągi wzmacniaczy mocy są takie jak założy konstruktor, chyba że mówisz o tytułowym 7293 to co innego. W układach dyskretnych spokojnie uzyskuje się 100V/us a nawet dużo więcej, ale to dużo więcej to już pewnie nie tak spokojnie. Tylko po co te duże szybkości? Kiedyś też się tym ekscytowałem, później mi przeszło, głównie jak zobaczyłem że w końcówkach lampowych wystarcza 5-10V/us a wielu hobbystów je bardzo chwali.

SR jest przereklamowany. Ja bym wolał więcej sprzężenia zwrotnego na górze, albo lepszą liniowość otwartopętlową.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, misiomor napisał:

Jeżeli chcemy obniżyć w ten sposób szumy końcówki o dużej mocy, to jest to sposób a'la obieranie pączków celem pozyskania dżemu.

Nic nie pisałem o obniżeniu szumów końcówki tylko o dodaniu tłumika, oczywiście taki tłumik obniża szumy końcówki w złożeniu z efektywnym głośnikiem. Szumy końcówki we współczesnych rozwiązaniach są pomijalne. Ten 250 watowy wzmacniacz który napędza u mnie górę wraz z głośnikiem o skuteczności o ca 5dB wyższej niż głośnik średni który jest odniesieniem, emituje szum który można usłyszeć dopiero po przyłożeniu ucha do głośnika i to trzeba do tego ciszy w pomieszczeniu. Nie sądzę żeby dla kogoś był to problem. Ze stanowiska odsłuchowego szumu nie słychać.

14 minut temu, misiomor napisał:

Konieczność dodawania kolejnych stopni sterujących, wtórników itd.

Z użyciem tranzystorów mosfet niczego nie trzeba rozbudowywać, po to się je stosuje, przykład podawałem. Moc w tym przykładzie jest zależna tylko od napięcia zasilania i ilości tranzystorów wyjściowych połączonych równolegle. 

17 minut temu, misiomor napisał:

SR jest przereklamowany.

Zgadzam się, zwłaszcza że wzmacniacze wyposaża się na wejściu w filtr RF który ogranicza wypadkowe SR dla całości.

20 minut temu, misiomor napisał:

Ja bym wolał więcej sprzężenia zwrotnego na górze, albo lepszą liniowość otwartopętlową.

Pasmo w otwartej pętli do 30, 40kHz nie wystarczy Tobie? Wzmacniacze bez globalnego sprzężenia zwrotnego też miały wielu zwolenników na świecie, możliwe że nawet do teraz mają, choć moda się zmienia, SR kiedyś też ciągnięto do ekstremalnie wysokich wartości potem moda przeminęła.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minutes ago, Lech36 said:

Pasmo w otwartej pętli do 30, 40kHz nie wystarczy Tobie? Wzmacniacze bez globalnego sprzężenia zwrotnego też miały wielu zwolenników na świecie, możliwe że nawet do teraz mają, choć moda się zmienia, SR kiedyś też ciągnięto do ekstremalnie wysokich wartości potem moda przeminęła.

To nie jest trywialny problem. Owszem, modne bywały wzmacniacze o płytkim sprzężeniu zwrotnym, z wysokim pasmem w pętli otwartej, jednak działo się to kosztem ograniczenia sprzężenia dostępnego na dole, przez zmniejszenie wzmocnienia otwartopętlowego dla DC. Sztuka to jest zrobić dużo sprzężenia na górze i zachować stabilność.

Dlatego mając jakiś schemat wzmacniacza i chcąc użyć jednej końcówki na wysokie, dobrze jest ograniczyć jej napięcie zasilające i zwiększyć prąd spoczynkowy. Mocowo wyjdzie na to samo, a zyskamy na liniowości (a może nawet i na marginesie fazy jak podkręcimy prąd stopni sterujących) więc sprzężenio-zwrotne osiągi w okolicach 20kHz się podniosą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, misiomor napisał:

Dlatego mając jakiś schemat wzmacniacza i chcąc użyć jednej końcówki na wysokie, dobrze jest ograniczyć jej napięcie zasilające i zwiększyć prąd spoczynkowy. Mocowo wyjdzie na to samo, a zyskamy na liniowości (a może nawet i na marginesie fazy jak podkręcimy prąd stopni sterujących) więc sprzężenio-zwrotne osiągi w okolicach 20kHz się podniosą.

U mnie z osiągami na 20 kHz problemów nie ma, wysokie są na naprawdę wysokim poziomie, nawet w tym układzie pracującym z klasą D, oczywiście w mojej mało obiektywnej opinii 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam temat na tyle, żeby mieć pokorę względem problemu. Przyznaję się - nie umiem zrobić hi-endowego wzmacniacza pełnopasmowego, łączącego moc z szybkością. Nie stać mnie na lata eksperymentów, kosztowny software do modelowania układów łącznie z wpływem PCB i jej pasożytniczych pojemności, sprzężeń itd.

Przy aktywności ze zróżnicowaniem mocy jest o wiele prościej. A ja mam pojęcie jak tę moc różnicować, bo coś tam wiem o projektowaniu kolumn.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywistą oczywistością jest, że wzmacniacz o mniejszej mocy może być tańszy albo przy tej samej cenie lepszy. Wzmacniacze o takiej samej mocy to chyba jednak przesada - no i szumy. W dwudrożnych jeszcze może jakoś to się da uzasadnić, ale zwłaszcza w dużych zestawach (np Genelec itp) bez sensu byłoby ładowanie 2kW w tor wysokotonowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domy wystarczy mniej mocy, więc nie ma problemu z kilkoma wzmacniaczami 10-100W, ale rozumiem że na wszelki wypadek te 2kW trzeba mieć...znaczy, że ktoś chciałby mieć, bo miał wcześniej mniej i brakło mocy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, misiomor napisał:

Przy aktywności ze zróżnicowaniem mocy jest o wiele prościej.

Ani przez chwilę od 1991 roku jak te starsze zestawy zostały uruchomione nie miałem najmniejszych wątpliwości że rozwiązanie jest prawidłowe. Na początku chciałem dać pojedyncze tranzystory mocy na wysokich, ale w sklepie w Berlinie sprzedali mi zamiast wersji 8 omowej głośnika HD13D34 (TW034) wersję 4 omową, więc w końcu zastosowałem na wszelki wypadek podwójne tranzystory mocy a przez to wszystkie końcówki są podobne z różnicą w filtrowaniu górnoprzepustowym, które opisałem wyżej. Do dziś zestawy działają bez zarzutu choć wiem że powinienem wprowadzić jeszcze dwie drobne zmiany, ale gra to na tyle dobrze że mi się nie chce już w nich dłubać. 

26 minut temu, przemak napisał:

W dwudrożnych jeszcze może jakoś to się da uzasadnić, ale zwłaszcza w dużych zestawach (np Genelec itp) bez sensu byłoby ładowanie 2kW w tor wysokotonowy.

Nie doszedłem jeszcze do takich mocy, ale może kiedyś, wtedy zastanowię się ponownie czy dawać 2kW na sekcję wysokich tonów 😉.

16 minut temu, J.Jerry napisał:

W domy wystarczy mniej mocy, więc nie ma problemu z kilkoma wzmacniaczami 10-100W, ale rozumiem że na wszelki wypadek te 2kW trzeba mieć...znaczy, że ktoś chciałby mieć, bo miał wcześniej mniej i brakło mocy.

"Jak spytasz audiofila amerykańskiego (USA) jaka powinna być granica mocy wzmacniacza końcowego to ten odpowie, że ta granica leży na niebie", to cytat z artykułu w prasie amerykańskiej (DIY) dotyczącego budowy wzmacniacza o mocy 2x250W.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 hours ago, przemak said:

W dwudrożnych jeszcze może jakoś to się da uzasadnić, ...

Chyba tylko w przypadku gdyby tweeter miał efektywność jak midwoofer, co jest mało prawdopodobne. W przeciwnym przypadku tylko skrajna oszczędność mogłaby być uzasadnieniem - jedno uniwersalne opracowanie końcówki mocy i powielamy. Nawet gdybym jednak musiał zastosować te same końcówki dla obu dróg, to aż prosi się np. o stabilizację zasilań tej do wysokich tonów - PSRR zwykle maleje z częstotliwością.

12 hours ago, Lech36 said:

"Jak spytasz audiofila amerykańskiego (USA) jaka powinna być granica mocy wzmacniacza końcowego to ten odpowie, że ta granica leży na niebie", to cytat z artykułu w prasie amerykańskiej (DIY) dotyczącego budowy wzmacniacza o mocy 2x250W.

W USA oni mają duże domy, na dodatek jeszcze z przepuszczalnymi akustycznie ścianami z karton-gipsu na stelażu drewnianym. To daje super akustykę, bo nie ma tak "efektywnych" i wielokrotnych odbić jak w naszych domach i "dobroć" wszelkich rezonansów pomieszczeń jest mniejsza. Ale jednocześnie słuchają z dalszej odległości i potrzebują bardziej dobasowanych kolumn o większych możliwościach w dziedzinie SPL max. No i mocniejszych wzmacniaczy do nich.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szanując każde zdanie, wydaje mi się , że na siłę próbujecie komplikować rzeczy proste i staracie się udowodnić bezsens stosowania jednakowych wzmacniaczy do wszystkich głośników kolumny aktywnej , to nie ma sensu ekonomicznego , ani merytorycznego - woofer skonsumuje "każdą" moc , średni kilkadziesiąt wat , a tweeter tylko kilka wat , gdzie tu sens stosować takie same wzmacniacze ??? żadnego 

do basu najlepiej użyć topornego,  mocnego , wytrzymałego wzmacniacza , a do tweetera stosowanie takiego jest bzdurą

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

“Everything should be made as simple as possible, but no simpler.”

Albert Einstein

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, jurek1 said:

“Everything should be made as simple as possible, but no simpler.”

KISS się w biesiadno-karczmiany etos naszego narodu średnio wpisuje - za mało generuje różnicy zdań 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, misiomor napisał:

W USA oni mają duże domy, na dodatek jeszcze z przepuszczalnymi akustycznie ścianami z karton-gipsu na stelażu drewnianym.

Ściana g-k na stelażu drewnianym/stalowym wcale nie musi być gorsza od ściany murowanej/betonowej pod względem przepuszczalności akustycznej, ma dobre tłumienie w zależności od konstrukcji. U moich rodziców drewniane stropy wypełnione masą tłumiącą znakomicie tłumiły jako przegroda, jednak akustyka wewnętrzna pomieszczenia była nieciekawa. Teraz mieszkam w bliźniaku który ma wspólny, żelbetowy strop z sąsiadem, ściana jest murowana i dźwięk przenosi się dużo lepiej pomiędzy nami, pewnie dlatego występują drobne zgrzyty jak postanawiam sobie trochę głośniej pograć. Zastanawiałem się dlaczego przy murowanej ścianie taki dobre przeniesienie hałasu z sąsiedniego pomieszczenia i doszedłem do wniosku że to wszystko przez wspólny strop przez który drgania przenoszą się pomiędzy sąsiadami. Np. u sąsiadów za Odrą najczęściej stropu pomiędzy sąsiadami w bliźniakach są dylatowane i drgania nie są w ten sposób przenoszone. Ściana wspólna też jest podwójna z przekładką styrodurową pomiędzy dwoma warstwami, ale u nas postawiono na oszczędności.
Oczywiście zgadzam się że pewna ilość ścian o lekkiej konstrukcji (te działowe) może bardzo pozytywnie wpłynąć ma akustykę pomieszczenia, ale stropy powinny być moim zdaniem żelbetowe. Te drewniane w dawnym mieszkaniu pomimo dobrego tłumienia jako przegrody w pomieszczeniu wewnętrznie się całkowicie nie sprawdziły. Konstrukcja elementów budynku i jego elementów odgrywa kluczową rolę w efekcie końcowym jaki uzyska audiofil. Powinna być dobrze przemyślana na etapie projektowania.
Przepraszam że nic nie było o TDA7293 😉.

3 godziny temu, Bogdan napisał:

do basu najlepiej użyć topornego,  mocnego , wytrzymałego wzmacniacza , a do tweetera stosowanie takiego jest bzdurą

Taka "bzdura" działa u mnie od 1991 roku i nie zamierzam w nią ingerować, po co ryzykować pogorszenie czegoś co dobrze działa, zauważ że mocny wzmacniacz jest bezpieczniejszy dla głośnika, ale oczywiście każdy może zastosować rozwiązania jakie uzna za stosowne. Pewnie też będą dobre. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Bogdan napisał:

szanując każde zdanie, wydaje mi się , że na siłę próbujecie komplikować rzeczy proste i staracie się udowodnić bezsens stosowania jednakowych wzmacniaczy do wszystkich głośników kolumny aktywnej

Takie same wzmacniacze na wszystkie drogi to właśnie w ramach upraszczania systemu. Różne wzmacniacze komplikują układ bo np. potrzebują różnych napięć zasilających a to już znacząca komplikacja, przy bardzo wątpliwych zaletach takiego rozwiązania. 

3 godziny temu, Bogdan napisał:

do basu najlepiej użyć topornego,  mocnego , wytrzymałego wzmacniacza

A nie lepiej użyć na wszystkich drogach subtelnych i mocnych wzmacniaczy? Można je zróżnicować dla poszczególnych dróg, ale zalety takiego działania są wątpliwe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba pozostaniemy przy swoich stanowiskach - swoje wyjaśnię jeszcze raz na przykładzie TDA7293 - do basu dajemy najlepiej układ parallel - powiedzmy minimum 2 układy - najlepiej ze 3 -  3  bo wtedy wykorzysta się max. mocy dla dopuszczalnego napięcia zasilania , do midwoofera powiedzmy już nie 3 a 2 TDA , a do tweetra pojedynczy układ swobodnie wystarczy - jaki sens robić to z 9 układów TDA po 3 zt na każde pasmo , skoro można z 6 szt - 3/2/1 ???

3/2/1 to bardziej ekonomiczne rozwiązanie i prawdopodobnie również zagra lepiej , nie jest to pewne , ale ja zaryzykuję , że tak właśnie będzie 

amen z mojej strony

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy malej mocy mozna latwiej zrobic lepszy zasilacz - np. stabilizowany albo choc z powielaczem pojemnosci.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Bogdan napisał:

3/2/1 to bardziej ekonomiczne rozwiązanie i prawdopodobnie również zagra lepie

Jak już, to logiczne by było 4/2/1. 

1 minutę temu, Buzzer napisał:

Przy malej mocy mozna latwiej zrobic lepszy zasilacz - np. stabilizowany albo choc z powielaczem pojemnosci.

W zestawach aktywnych jest zwykle jeden zasilacz, a na pewno jeden transformator. W klasie D już niekoniecznie. 

7 godzin temu, misiomor napisał:

Chyba tylko w przypadku gdyby tweeter miał efektywność jak midwoofer, co jest mało prawdopodobne. W przeciwnym przypadku tylko skrajna oszczędność mogłaby być uzasadnieniem - jedno uniwersalne opracowanie końcówki mocy i powielamy. Nawet gdybym jednak musiał zastosować te same końcówki dla obu dróg, to aż prosi się np. o stabilizację zasilań tej do wysokich tonów - PSRR zwykle maleje z częstotliwością.

Pisałem, że da się uzasadnić, a nie, że koniecznie. Czterokrotnie to nie widziałem (chociaż może, nie pamiętam) ale dwa razy mniejsza moc to niby ok, tylko że znowu taka sama moc to tylko 3dB headroomu, to nie jest ogromna wielkość. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Bogdan napisał:

chyba pozostaniemy przy swoich stanowiskach

Z tym że ja mam "stanowisko" i używam sprzętu złożonego w oparciu o to moje stanowisko i to używam od lat a Ty masz tylko stanowisko 😉

8 minut temu, Buzzer napisał:

Przy malej mocy mozna latwiej zrobic lepszy zasilacz

Widać nie lubisz zaglądać na ASR tam byś się dużo naoglądał wyników pomiarów różnych zasilaczy, mocnych, słabych, klasycznych (liniowych), impulsowych i różnych innych. Po analizie tego portalu świat techniki audio już nigdy nie będzie taki sam jak kiedyś, ale po co działać w oparciu o naukę i wiedzę (?), lepiej snuć długie opowieści o tym co wydaje się nam  że słyszymy 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jaka lepsiejsza logika uzasadnia konfigurację 4/2/1 ponad 3/2/1 ??? tak, ja mam zdanie , ale  wolnoć Tomku w swoim domku 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bogdan

Zajrzałem do instrukcji obsługi monitorów aktywnych Genelec 1031A i w parametrach wzmacniaczy są podane identyczne moce (120W+120W) dla ośmioomowego obciążenia, ale np. taka luźna kopia tego 1031A z firmy Behringer czyli B2031A już ma wzmacniacze zróżnicowane, ale w sposób taki jak w Twojej propozycji 2xTDA na dół plus głośnik 4 omowy a na górę 1xTDA plus głośnik 8 omowy. Takie rozwiązanie przy wspólnym zasilaniu wyraźnie różnicuje moc, dół 120W a góra chyba coś koło 40W. Jest to oczywiście jak najbardziej prawidłowe rozwiązanie nie komplikujące zasilania, które jest wspólne dla obu torów wzmocnienia.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Lech36 said:

... , zauważ że mocny wzmacniacz jest bezpieczniejszy dla głośnika, ...

No właśnie w układzie aktywnym nie.

W pasywnym tak jest, bo ew. przester basu / środka produkuje masę harmonicznych i intermodulacji, które w części są wysokiej częstotliwości, przechodzą przez highpass tweetera i mogą go spalić.

W układzie aktywnym nawet jeżeli dojdzie do przesteru końcówki napędzającej tweeter, to moc wydzielana w tweeterze (względem sytuacji z mocniejszą końcówką, która nie przesteruje się przy takim pobudzeniu) się zmniejszy zamiast zwiększać - wartość chwilowa będzie albo dobra (liniowa względem wejścia) albo przycięta - mniejsza co do modułu (a więc i w kwadracie, dającym moc chwilową).

Podobnie z ew. rozpięciem masy, czy innym katastrofalnym brumem ew. wzbudzeniem - im mocniejsza końcówka, tym szybciej spali tweeter. A do tego mocniejsza końcówka to większe ryzyko niedokompensowania i wzbudzenia.

Oczywiście nie nawołuję do robienia końcówek napędzających tweetery tak, żeby sygnał 0dBfs je przesterowywał, bo to może dać zniekształcenia transjentów w muzyce. Ale jeżeli sekcja basowa ma (napięciowo) 84dB po uwzglednieniu Baffle Step, a tweeter 93dB, to dawanie mu końcówki tej samej mocy czy zasilanej tym samym napięciem jest cokolwiek niemądre.

29 minutes ago, Bogdan said:

a jaka lepsiejsza logika uzasadnia konfigurację 4/2/1 ponad 3/2/1 ??? tak, ja mam zdanie , ale  wolnoć Tomku w swoim domku 

Np. taka że basowce zwykle pracują poniżej Baffle Step, a średniotonow(y/e) - powyżej. Już samo to daje średnim 6dB do przodu względem basu. Więc gdyby efektywności referencyjne były identyczne, to średniak weźmie 4x mniej mocy niż bas przy pełnej kompensacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje doświadczenia dotyczą wyłącznie kolumn pasywnych i to dość nisko-sprawnych <88dB, ale zawsze lepiej mi grały mocne piece niż te słabsze. W zasadzie z tych małej mocy jedynie Roksan Caspian zagrał dobrze, a tak to same potwory 300W+. Dawno też porzuciłem nadzieję, że jakakolwiek integra zagra tak jak lubię, więc używam wyłącznie końcówek mocy.

Lubię mocne końcówki za ich swobodę, lekkość, otwartość, szybkość, dynamikę zdolność do przeniesienia najmniejszych szczegółów nawet gdy jest bardzo gęsto i dużo się dzieje w dolnych zakresach pasma. Dobre, mocne wzmacniacze grają tak samo niezależnie od głośności i obciążenia.

Z lamp to w zasadzie tylko SE na 805 w A2 mi tak zagrała.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, misiomor napisał:

W układzie aktywnym nawet jeżeli dojdzie do przesteru końcówki napędzającej tweeter

Przy równych mocach i programie muzycznym przesterowanie najpierw wystąpi w sekcji niskiej i da o sobie mocno znać powodując reakcję rozsądnego, wrażliwego na zniekształcenia właściciela. Najczęściej jednak w takich rozwiązania następuje kres możliwości sekcji średniej (głośnik), ona decyduje ile można wycisnąć SPL z zestawu. Wysokie będą cały czas bezpieczne bo tam będzie jeszcze duży zapas od przesterowania wzmacniacza. Dla nierozsądnych właścicieli można zaprojektować w torze tonów wysokich ogranicznik taki jak np. w w/w B2031A. Ogranicznik jest zbudowany na transoptorze rezystorowym, więc jest bezpieczny w funkcji jakości. Można go wyłączyć jak ktoś nie lubi ograniczeń 😉.
Przesterowanie tylko sekcji wysokiej trudno sobie wyobrazić, ale wiem że prezenterzy dyskotekowi potrafią wszystko zepsuć podkręcając na maksa krańce pasma.  

34 minuty temu, misiomor napisał:

Ale jeżeli sekcja basowa ma (napięciowo) 84dB po uwzglednieniu Baffle Step, a tweeter 93dB, to dawanie mu końcówki tej samej mocy czy zasilanej tym samym napięciem jest cokolwiek niemądre.

W starszym zestawie skuteczności katalogowe głośników mam na poziomie 93dB/W/m - dół, 91dB.... - środek, 93 dB..... - góra. W drugim zestawie jest podobnie z tym że środek ma niecałe 89 dB/W/m. Problem ubytków przy wyrównaniu praktycznie jest pomijalny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Bogdan napisał:

a jaka lepsiejsza logika uzasadnia konfigurację 4/2/1 ponad 3/2/1 ??? 

Moc spada dwukrotnie na oktawę, więc przy mniej więcej równym podziale dół potrzebuje sporo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 30

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.