Jump to content
IGNORED

wzmacniacz tanio, a dobrze - 2xTDA7293


Bogdan
 Share

Recommended Posts

  • Moderatorzy
24 minutes ago, Lech36 said:

A po co psuć jak można zrobić dobrze.

Bo na filtrach popsutych można dostać zgodność fazową w szerszym zakresie. Popsucie jest odpowiedzią na przebieg charakterystyk amplitudowo-fazowych rzeczywistych głośników.

Właśnie takie czepianie się słówek bez zrozumienia istoty rzeczy jest przykładem "fenomenologii" odstraszającej ludzi od "bronionych" rozwiązań.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, misiomor napisał:

Właśnie takie czepianie się słówek bez zrozumienia istoty rzeczy jest przykładem "fenomenologii" odstraszającej ludzi od "bronionych" rozwiązań.

Niczego nie bronię, aktywne systemy bronią się same. Trzeba tylko jakiś wydłubać albo wejść w jego posiadanie drogą kupna. Też trzeba to zrozumieć jak nie wystarczają argumenty z artykułów takich jak ten wcześniej linkowany i tych wcześniejszych w różnych wątkach. Przecież nikt nikogo do niczego nie zmusza. Wejście w układ aktywny jest całkowicie dobrowolne. Trudno tylko zrozumieć opór przed stosowaniem możliwie najbardziej optymalnych rozwiązań. Audiofile wolą "badać" kable, oporniki, układy scalone kondensatory a nie zauważają rozwiązań, które przynoszą wyraźnie słyszalny efekt sumaryczny, ale cóż świat audio, jak już kiedyś pisałem, pełny jest paradoksów.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, misiomor napisał:

Główny brak zaufania miałem do tych regulacji barwy z tyłu - raz że użytkownik "hajfajowy" jest z tym zostawiony samemu sobie, więc możliwe są wszelkie dodatnie sprzężenia zwrotne aż do osiągnięcia charakterystyki nie do słuchania (jak onegdaj bywało z equalizerami), a dwa - pytanie na ile współbieżnie da się to ustawić.

Po pierwsze - gdzie jak nie z tyłu - ale np. nowe Tannoye mają z przodu, głośność też, IMO bez sensu.

tannoy-gold-8_1_REC0014513-000.jpg

To nie jest regulacja barwy, to jest set&forget. I w przypadku APSów i sporej części monitorów (większości chyba, poza tymi do tysiąca) to jest na przełącznikach, a zakres jest malutki. Trudno o lepszą współbieżność.

klasikback.PNG.cb929213b5e8b978d7eba520931695ac.PNG

aeonbck.PNG.96fd3c16413b24adc59189f26a5a4886.PNG

3 godziny temu, misiomor napisał:

Otwory nie mogą być dowolnie duże, bo ogranicza je strojenie rezonatora Helmholza.

No popatrz - a ja odpowiadałem na to:

6 godzin temu, misiomor napisał:

niewielkiej średnicy rurki BR skoro muszą być na przedniej ściance

bo że muszą być odpowiednie, to wiadomo.

3 godziny temu, misiomor napisał:

Główny problem w domowym systemie jest z regulacją głośności. Gdyby producent zaoferował solidny preamp do tego celu w przystępnej cenie, byłoby łatwiej.

Taki sam jak z domowymi, przecież to są te same problemy. A regulatorów głośności ("preampów") pasywnych i aktywnych jest pełno - tylko znów ceny mało audiofiskie 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chociaż... 😉 taki Avocet już może?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
6 minutes ago, przemak said:

Po pierwsze - gdzie jak nie z tyłu - ale np. nowe Tannoye mają z przodu, głośność też, IMO bez sensu.

Nie krytykowałem umieszczenia ich z tyłu, tylko ogólne wrażenie z kontaktu z tymi mikrymi gałeczkami itd. Teraz zmienili na przełączniki i bardzo dobrze. Choć nadal jest problem z niepokojeniem użytkownika czy na pewno ustawił dobrze. Tu jest niekompatybilność oczekiwań rynku "cywilnego" hi-fi oraz społeczności pro.

8 minutes ago, przemak said:

bo że muszą być odpowiednie, to wiadomo.

Umieszczenie z przodu rurek dawniejszych monitorów APS było źródłem problemów.

Raz że na rynku praktycznie nie ma porządnych łukowych zagięć. Więc umieszczenie z przodu (z tyłu zresztą też) często wymusza małą długość (żeby nie dotknęło przeciwległej ścianki) a co za tym idzie i średnicę.

Dwa - przyjęta koncepcja symetrii kazała "rozbić" rurkę na dwie mniejsze, po obu stronach tweetera. To jest słabe, bo przy danej powierzchni promieniującej łączny obwód (a więc i powierzchnia kontaktu powietrza z plastikiem rurek) robi się sqrt(2) raza większa niż dla jednej rury. Szczelinowy port nowszych wersji jest jeszcze gorszy pod tym względem, a do tego nie wiem gdzie jest jego wlot - bliskość dolnej albo tylnej ścianki może oznaczać zwiększone przenikanie fal stojących. W kolumnie z założenia przeznaczonej do słuchania w polu dalekim najlepsze miejsce dla portu (jednego, okrągłego) jest na ściance dolnej. A tylna też ma swoje zalety, głównie w postaci mniejszej słyszalności fal stojących gdyby się coś wydostało. No i nie ma problemu z jednym okrągłym portem.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
38 minutes ago, Lech36 said:

Niczego nie bronię, aktywne systemy bronią się same. Trzeba tylko jakiś wydłubać albo wejść w jego posiadanie drogą kupna. Też trzeba to zrozumieć jak nie wystarczają argumenty z artykułów takich jak ten wcześniej linkowany i tych wcześniejszych w różnych wątkach. Przecież nikt nikogo do niczego nie zmusza. Wejście w układ aktywny jest całkowicie dobrowolne. Trudno tylko zrozumieć opór przed stosowaniem możliwie najbardziej optymalnych rozwiązań. Audiofile wolą "badać" kable, oporniki, układy scalone kondensatory a nie zauważają rozwiązań, które przynoszą wyraźnie słyszalny efekt sumaryczny, ale cóż świat audio, jak już kiedyś pisałem, pełny jest paradoksów.

Te "paradoksy" z czegoś wynikają.

Ja jestem umiarkowanym zwolennikiem tezy o wyższości rozwiązań aktywnych, ale nie uważam tego za na tyle cudowne wunderwaffe, że początkujący hobbysta od razu zrobi hajenda, byle tylko zastosował boską receptę aktywności. Myślę że taka postawa zwolenników kolumn aktywnych ma spory udział w ich małej popularności.

Przy czym co ciekawe niektóre sztuczki z kolumn pasywnych - np. filtry "popsute" dają się w pewnym zakresie zrobić i w wariancie aktywnym. Tylko trzeba lekko wyjść poza strefę komfortu.

Poznanie przeciwnika bywa kluczem do zwycięstwa.

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, misiomor napisał:

Przy czym co ciekawe niektóre sztuczki z kolumn pasywnych - np. filtry "popsute" dają się w pewnym zakresie zrobić i w wariancie aktywnym.

W procesorze DSP można filtr dowolnie "zepsuć", wg własnego widzi mi się bez wychodzenia ze strefy komfortu. W układach analogowych jest gorzej, ale też jest to możliwe w jakimś stopniu, ale komfort już będzie nie ten w trakcie eksperymentów. Z tym że najpierw warto jest przeprowadzić kilka eksperymentów czy warto "psuć". Wykonuje się je szybko a efekt "psucia" można odsłuchiwać w czasie rzeczywistym. To wyjątkowo wygodna opcja, bo czasem uzmysławia że "psucie" praktycznie nic nie wnosi w domenie słuchu, nawet jak pomiar coś tam wykazuje. Można nie tracić czasu na niepotrzebne eksperymenty a poświęcić go więcej na słuchanie muzyki. Oczywiście można wszystko dopieszczać dalej obserwując długo terminowo zachowanie systemu jako całości na muzyce. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, misiomor napisał:

tylko ogólne wrażenie z kontaktu z tymi mikrymi gałeczkami itd.

W zasadzie użytkownik nie powinien mieć z nimi kontaktu. Ustawić i już. Gdyby to służyło do ciągłego pstrykania, to by było na wierzchu. Zresztą argument z korekcją i poziomem dla aktywnych hifi jest taki sam.

Godzinę temu, misiomor napisał:

Teraz zmienili na przełączniki i bardzo dobrze.

Nie wiem, co ty tam oglądałeś, ale aps nigdy nie stosował pokręteł. Już w aktywnych monitorach TLC (post Tonsil pre-APS) były pstryczki, a potem też we wszystkich modelach pstryczki.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może był to jakiś prototyp, ale w takim razie trochę nie ma miejscu ocena, bo ja np. słuchałem prototypu monitorów, w których zwrotnice przełączało się poślinionym palcem, także ten 😉 

Ja mam praktycznie prototyp Aeonów, wersję preprodukcyjną, i są pstryczki.

 

Godzinę temu, misiomor napisał:

Umieszczenie z przodu rurek dawniejszych monitorów APS było źródłem problemów.

Raz że na rynku praktycznie nie ma porządnych łukowych zagięć. Więc umieszczenie z przodu (z tyłu zresztą też) często wymusza małą długość (żeby nie dotknęło przeciwległej ścianki) a co za tym idzie i średnicę.

Dwa - przyjęta koncepcja symetrii kazała "rozbić" rurkę na dwie mniejsze, po obu stronach tweetera. To jest słabe, bo przy danej powierzchni promieniującej łączny obwód (a więc i powierzchnia kontaktu powietrza z plastikiem rurek) robi się sqrt(2) raza większa niż dla jednej rury. Szczelinowy port nowszych wersji jest jeszcze gorszy pod tym względem, a do tego nie wiem gdzie jest jego wlot - bliskość dolnej albo tylnej ścianki może oznaczać zwiększone przenikanie fal stojących. W kolumnie z założenia przeznaczonej do słuchania w polu dalekim najlepsze miejsce dla portu (jednego, okrągłego) jest na ściance dolnej. A tylna też ma swoje zalety, głównie w postaci mniejszej słyszalności fal stojących gdyby się coś wydostało. No i nie ma problemu z jednym okrągłym portem.

No tak, ale co to ma wspólnego z tematem ogólnie pojętych aktywnych zestawów? Te uwagi dotyczą wszystkich zestawów głośnikowych, zawsze trzeba podejmować jakieś decyzje, coś za coś. To dotyczy wszystkich konstrukcji, również tych audiofilskich diy dziesięciolecia dopieszczanych 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by przemak

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
7 minutes ago, przemak said:

 No tak, ale co to ma wspólnego z tematem ogólnie pojętych aktywnych zestawów? Te uwagi dotyczą wszystkich zestawów głośnikowych, zawsze trzeba podejmować jakieś decyzje, coś za coś. To dotyczy wszystkich konstrukcji, również tych audiofilskich diy dziesięciolecia dopieszczanych 😉

To, że absolutna większość dostępnych na rynku kolumn aktywnych to monitory studyjne. A one z racji przystosowania (również) do odsłuchów w polu bliskim, powinny mieć BR z przodu, co skutkuje nieciekawie zwłaszcza w przypadku monitorów, gdzie mamy duży stopień zajętości powierzchni frontu przez głośniki.

10 minutes ago, przemak said:

Nie wiem, co ty tam oglądałeś, ale aps nigdy nie stosował pokręteł. Już w aktywnych monitorach TLC (post Tonsil pre-APS) były pstryczki, a potem też we wszystkich modelach pstryczki.

Być może kształt gałek był taki, że nie domyśliłem się że to przełączniki (kręcić nie próbowałem, nie pcham się z łapami do cudzego sprzętu). W takim razie wycofuje się z zarzutu że może być brak współbieżności i przepraszam za dezinformację.

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, misiomor napisał:

absolutna większość dostępnych na rynku kolumn aktywnych to monitory studyjne. A one z racji przystosowania (również) do odsłuchów w polu bliskim, powinny mieć BR z przodu

Może powinny, ale spora część ma z tyłu - APS Klasik, JBL LSR i inne.

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam za offtopa, ale udziela się w tym wątku tak zacne towarzystwo, że może uzyskam tu odpowiedź na pytanie jaki midwoofer siedzi w tym zestawie, tweeter to najpewniej seas 27TBCD/GB-DXT:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, misiomor napisał:

Mi wygląda na Seasa U22, ale nie wiem czy nie w jakiejś customowej wersji.

Wyczytałem kiedyś, że Seasy  w tych kolumnach cięte są  II rzędem przy ok. 1500 Hz...

Subwoofery tej firmy to też ciekawostka: użyto cyfrowej wersji Motional Feedback. Jestem ciekaw jak to jest zrealizowane.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by jurek
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.