Jump to content
IGNORED

Ten wredny i leniwy bas . Dlaczego mój system go nie łyka ? Co jest przyczyną.


Wojtek 1959
 Share

Recommended Posts

40 minut temu, xajas napisał:

Tak

Nie. Zapomniałeś o wpływie bliskich ścian na początkową głośność. 

W polu wolnym masz 0 dB, głośnik przy ścianie to +3dB, w narożniku +6dB. Poza tym są jeszcze dźwięki odbite od dalszych ścian. 

Kubatura pomieszczenia jednak nie jest w tym przypadku istotna.

Link to comment
Share on other sites

Nie. Zapomniałeś o wpływie bliskich ścian na początkową głośność. 
W polu wolnym masz 0 dB, głośnik przy ścianie to +3dB, w narożniku +6dB. Poza tym są jeszcze dźwięki odbite od dalszych ścian. 
Kubatura pomieszczenia jednak nie jest w tym przypadku istotna.

To nie ma nic wspolnego z tematem. Rownie dobrze mozesz wsadzic ten sam przetwornik do obudowy tubowej i tez w ten sposob zmieni sie jego „glosnosc“
Link to comment
Share on other sites

Pomieszczenie owszem wpływa na propagację dźwięku. Odsyłam do danych ile w ostatecznej mocy docierającej do słuchacza stanowią fale odbite...

Ale bas rozprzestrzenia się nieco inaczej ze względu na długość fali. Tu zwracam uwagę na pojęcie "basu falowego" w wolnej przestrzeni i wielkich pomieszczeniach i "basu ciśnieniowego" w małych pomieszczeniach. 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
W dniu 7.10.2021 o 20:50, porlick napisał:

Jasne, że się da. Słyszałeś o urządzeniu "bass-shaker"?

Rozważam przykręcenie ustrojstwa do sufitu, bo mnie sąsiad/współwłaściciel nieruchomości wkürwíä ☹️

Kontakt na maila w moim profilu.

 

Link to comment
Share on other sites

No właśnie, zabawa :)

Zrobiłem przed chwilą prostą przeliczankę wymiaru membrany głośnika niskotonowego na jej powierzchnię:
Średnica Powierzchnia
8 in 50 in2
10 in 78,5 in2
12 in 113 in2
15 in 176,7 in2
18 in 254,5 in2

Co z tego wynika wprost? Że pomijając inne różnice w pracy głośników w zależności od ich rozmiaru, jak możliwa amplituda wychylenia, dwa głośniki 8" mają podobną powierzchnię do jednego 12" a dwa głośniki 12" mają razem powierzchnię taką jak jeden 18".

A z tego można wysnuć wniosek, że słupki mogą grać dobrze w niskim paśmie w warunkach do których są dedykowane czyli w domu.
I nie jest to patologia, tylko jedno z dostępnych rozwiązań, które albo komuś pasują albo nie.

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, msankowski napisał:

Co z tego wynika wprost? Że pomijając inne różnice w pracy głośników w zależności od ich rozmiaru, jak możliwa amplituda wychylenia, dwa głośniki 8" mają podobną powierzchnię do jednego 12" a dwa głośniki 12" mają razem powierzchnię taką jak jeden 18".

Jest taka koncepcja w budowie ZG. Sam zresztą w zamierzchłych czasach zrobiłem w zakresie nisko-średnio-tonowym matrycę 3x3 z jakich Tonsilowych 16cm... 

W zakresie niskiego basu miałoby top sens. Natomiast zwiększanie powierzchni promieniowania w zakresie średnim nie jest trafioną koncepcją. Jestem zwolennikiem punktu a nie plamy dźwiękowej.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 7.10.2021 o 19:47, msankowski napisał:

Człowiekowi który kupił sobie duży samochód może się wydawać, że dzięki temu stał się większy. Z głośnikami widać jest podobnie.

Słyszalność dźwięków o danej częstotliwości zależy od poziomu energii akustycznej wypromieniowanej w rozważanej przestrzeni. Dlatego słyszalność niskich częstotliwości jest funkcją zarówno wielkości głośnika jak i wielkości pomieszczenia.

Membrana głośnika 18" drgając z amplitudą 1cm poruszy więcej powietrza i wygeneruje więcej energii akustycznej niż membrana głośnika 10" wychylająca się o ten sam 1cm. Ale trzy głośniki 10" pracujące synchronicznie mogą dostarczyć więcej energii niż ten 18".

To nieprawda że w głośniku mniejszym jakieś cewki szorują, tylko wymuszenie drgań membrany poniżej częstotliwości rezonansowej wymaga po prostu odpowiedniego wysterowania i ma swoje granice.

W moim domowym studio mam monitory bliskiego pola i sub 10" oraz pareset kg wełny mineralnej w rogach na ścianach i suficie. Ten sub, który ma specyfikowane 3dB pasmo pracy od 20Hz potrafi w tym niedużym pomieszczeniu wydobyć mnóstwo basu, pracując na połowie mocy.

Ale do dużego salonu, w którym podstawowe głośniki mają woofery 12" muszę dodać mocy w niskim paśmie, bo jest jej za mało. Ale nie poszedłem w suba 15 czy 18" ale w dwa aktywne 12". Nie zależy mi na masywnym basie do hip-hopu i drgających ścianach ale przede wszystkim na dobrej reprezentacji basu instrumentów akustycznych, w szczególności basu jazzowego.

W katedrze oliwskiej (6km od mojego domu) kiedy organy pracują niskimi rejestrami gra cały kościół. Część wrażeń odbierasz uszami a część "tyłkiem". Tego się nie da odtworzyć w domu. Również dlatego że się tego nie da nagrać. Mikrofony podlegają podobnym ograniczeniom jak głośniki...

Ale do dużego salonu, w którym podstawowe głośniki mają woofery 12" muszę dodać mocy w niskim paśmie, bo jest jej za mało. Ale nie poszedłem w suba 15 czy 18" ale w dwa aktywne 12". Nie zależy mi na masywnym basie do hip-hopu i drgających ścianach ale przede wszystkim na dobrej reprezentacji basu instrumentów akustycznych, w szczególności basu jazzowego. 

Ile masz wzmacniaczy do sterowania głośnikami ? 

Czy masz tylko 1 wzmacniacz + dwie kolumny w podstawowym zestawieniu ? 

Dlaczego pytam . Najłatwiej jest przebudować system tak aby pracował w tri ampingu . Rozdział częstotliwości wysokie to kolumny z głośnikami do 8 lub 10 ' + twittery średnie to kolumny z 12 ' cali , niskie kolumny z 15 ' - tak mam u siebie . Można poprzestać na bi ampingu i wtedy 12 ' sterujesz z niskich częstotliwości a resztę z wysokich . Na początek polecił bym ci procesor głośnikowy DCX 2496 Behringera żeby móc łatwo podzielić pasmo od wejścia końcówek mocy . Wtedy dobór tonów niskich , średnich wysokich dobierasz procesorem i mocą w samych końcówkach . Najprościej to kupić jakiś korektor , może być DEQ 2496 też Behringera. Ja używam do tego staruszka Ulta Q T 1951 też Begringera . Fakt , że to co napisałem pruje cały system całkowicie i trzeba zmienić prawie wszystko po stronie kolumn . Ale to jedyna droga jak chce się poprawić brzmienie .

No tak , Rozpędziłem się trochę . Mam rozumieć że masz aktywny SUB ? To zmienia trochę postać rzeczy . Możesz go regulować głośnością . Jeśli masz aktywny zestaw głośnikowy to pozostaje na początek korektor jeśli nie masz korekcji . Jeśli to ciebie nie zadawala to tak jak pisałem wyżej . Procesory głośnikowe nadają się też do aktywnych kolumn , sam rozważam zmianę na aktywne kolumny u siebie w miejsce pasywnych .

Edited by Wojtek 1959
Link to comment
Share on other sites



Ale to jedyna droga jak chce się poprawić brzmienie.

Skąd bierze się Twoje przekonanie, że to co zrobiłeś u siebie stanowi jakąś uniwersalną receptę i "jedyną drogę?

Zwrotnice cyfrowe nie wnoszą do systemu samych zalet. Konwertery a/c i c/a nie są transparentne, zwłaszcza te niedrogie o których napisałeś. Tak sobie myślę, że pomiędzy muzykiem a słuchaczem powinny być tylko dwa dobre konwertery: jeden a/c w studio nagrań i drugi c/a u słuchacza.

A na dzisiaj moje doświadczenia wskazują, że nie bi-amping, nie cyfrowe korektory, nie głośniki za góry złotówek ale adaptacja akustyczna wniosła do mojego odbioru muzyki najwięcej. W dobrze zaadaptowanym pomieszczeniu mogę subwoofer zestroić z podstawowymi głośnikami "na ucho" i gra to razem poprawnie dla wszystkich rodzajów muzyki których słucham. A bez adaptacji zawsze pozostaje coś "nie halo", do poprawy.
Link to comment
Share on other sites

Z moich niewielkich doświadczeń wynika, że bas ( prawidłowy, z atakiem i melodią,

ale bez kompresji ) pojawił się w pokoju po zmianie ustawienia kolumn ze ściany

długiej na krótką. Fakt, że jest pewna dysproporcja 😉 niecałe 3 na 5,5 m.

Drugie doświadczenie dotyczy zamierzchłych czasów grania w kapeli:

bas organowy na dedykowanej kolumnie był świetnie słyszany i podziwiany

przez kolegów "na papierosie" po opuszczeniu przez nich budynku w którym graliśmy.

Fakt, że nieduża budowla na działkach, ale sądzę, że dla większości częstotliwości

dolnego pasma akustycznego ma to równorzędne znaczenie.

Czyli ostatecznie - gabaryt albo też przekątna pozwala na dobry bas.

Stąd pewnie dużo lepsze brzmienie w kościołach; przynajmniej dołu pasma ...

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, msankowski napisał:

Zwrotnice cyfrowe nie wnoszą do systemu samych zalet. Konwertery a/c i c/a nie są transparentne, zwłaszcza te niedrogie o których napisałeś. Tak sobie myślę, że pomiędzy muzykiem a słuchaczem powinny być tylko dwa dobre konwertery: jeden a/c w studio nagrań i drugi c/a u słuchacza.

Nie ma nic "za darmo" 🙂

Ale co sie liczy, to koncowy bilans "pros/cons"

 

BTW. Sa tez takie zwrotnice cyfrowe, ktore akcepuja na wejscia sygnal cyfrowy, wiec ta wstepna konwersja a/c jest zbedna.

Ale czy akurat to jest krytyczne, o tym mam inne zdanie :-)  

Edited by xajas
Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, audioburak napisał:

bas organowy na dedykowanej kolumnie był świetnie słyszany i podziwiany

przez kolegów "na papierosie" po opuszczeniu przez nich budynku w którym graliśmy.

Fakt, że nieduża budowla na działkach, ale sądzę, że dla większości częstotliwości

dolnego pasma akustycznego ma to równorzędne znaczenie.

Czyli ostatecznie - gabaryt albo też przekątna pozwala na dobry bas.

Stąd pewnie dużo lepsze brzmienie w kościołach; przynajmniej dołu pasma ...

Mysle ze najwyzszy czas zejsc z tej chmurki nr.7 na ziemie i zapomniec te bezsensowne odniesienia do muzyki organowej odbieranej w kosciele.

 

Czy chcecie system audio (nawet za pierdyliony EUR) mierzyc z taka konstrukcja?

 

To jak porownywanie muchy z jumbojetem ;-)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

4742a55aa0a0a40722164e1be6ba2195.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by xajas
Link to comment
Share on other sites

To zapodaj - do czego odnosić nasze poszukiwania dobrego basu.

Dla mnie to słuchawki i właśnie nawa, bo z kolei bardzo źle wspominam koncert

Breakout'ów w auli. Brak oddechu uciskaniem przepony i drżenie ławki, ale jak

dla mnie bas, jego melodia i atak były niemal zupełnie niesłyszalne.

A w chałupie - owszem - "Since I'v be ..." Zeppelinów słucham z przyjemnością.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, audioburak napisał:

Dla mnie to słuchawki i właśnie nawa, bo z kolei bardzo źle wspominam koncert

Breakout'ów w auli. Brak oddechu uciskaniem przepony i drżenie ławki, ale jak

dla mnie bas, jego melodia i atak były niemal zupełnie niesłyszalne.

A w chałupie - owszem - "Since I'v be ..." Zeppelinów słucham z przyjemnością.

Ja mysle, ze wiekszosc osob myli "koncerty" z organami i ma bledne oczekiwania. Systemy naglosnieniowe takich koncertow raczej nie sa tak koncypowane, by odtwarzac 16Hz 😉

Popatrz na charakterystyki takich estradowych subwooferow 21" (gdzie osiagaja Max SPL). 

Tak, cisnienie zapiera dech w plucach, ale z subbasem nie ma to nic wspolnego.

Kazdy dobry domowy subwoofer ma "nizsze zejscie" 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

28 minut temu, audioburak napisał:

To zapodaj - do czego odnosić nasze poszukiwania dobrego basu.

Dla mnie dobry bas to:

1. od 25Hz

2. ZROWNOWAZONY w calym zakresie pasma (bez dipow i peakow!!!)

3. nie komprymowany w calym (dla mnie uzytecznym) zakresie glosnosci 

 

Najwiekszym wyzwaniem jest Nr.2

Edited by xajas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.