Jump to content
IGNORED

Zwrotnica / crossover aktywny analogowy


msankowski
 Share

Recommended Posts

31 minut temu, Wuelem napisał:

W sprzęcie PRO

Behringer jest sprzętem pro tylko dla audiofila - bo zasadniczo poza dwoma-trzema produktami z tysięcy jest zaprzeczeniem pro 😉

Teraz, msankowski napisał:
2 minuty temu, przemak napisał:
Tylko te zwrotnice analogowe są wszystkie takie same... 

Czy możesz rozwinąć?

Tam nie ma filozofii w sensie nietypowe rozwiązania układowe, specjalne zasilanie czy duże o odpowiednim brzmieniu kondensatory. Jak działa to działa, jak stare i popsute to pierdzi, brumi i trzeszczy. O zniekształceniach nieliniowych (bo dla liniowych go potrzebujemy) na normalnych poziomach nie ma mowy. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites



Ponadto audio trzeba najpierw do domeny cyfrowej wprowadzić a następnie wyprowadzić co dotyka problemu konwersji a/c i c/a oraz części analogowej. Typowo crossover posiada 2 konwertery a/c i 6 c/a dlatego żeby być urządzeniem dobrym nie może być tani.

Przeszło przez moje ręce co najmniej kilkanaście analogowych i cyfrowych modułów audio Behringera i dzięki nim dużo się nauczyłem.



Przeszlo przez twoje rece tyle procesorow, a nie zauwazyles, ze mozesz je zasilic cyfrowo i wstepna konwersja a/c jest zbedna?
Link to comment
Share on other sites



Przeszlo przez twoje rece tyle procesorow, a nie zauwazyles, ze mozesz je zasilic cyfrowo i wstepna konwersja a/c jest zbedna?
Weź przeczytaj to ze zrozumieniem.
Tam nie ma filozofii w sensie nietypowe rozwiązania układowe, specjalne zasilanie czy duże o odpowiednim brzmieniu kondensatory. Jak działa to działa, jak stare i popsute to pierdzi, brumi i trzeszczy. O zniekształceniach nieliniowych (bo dla liniowych go potrzebujemy) na normalnych poziomach nie ma mowy. 
Oj, chyba się jednak różnią. I rozwiązaniami i elementami użytymi do budowy. Tylko to są konstrukcje z lat 90-tych. Cyfra je współcześnie wyparła.

A z THD pewnie faktycznie cudów tutaj nie ma.
Link to comment
Share on other sites

DBX nie opublikował schematów.
Ale na przykład BSS FDS-310 od 360 się jednak sporo różni. W pierwszym filtry są przestrajane opornością. W drugim budowane z dyskretnych elementów. W drugim przypadku można uzyskać więcej w zakresie parametrów filtru, chociaż użytkowo jest to bardziej kłopotliwe.

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, msankowski napisał:

DBX nie opublikował schematów.
Ale na przykład BSS FDS-310 od 360 się jednak sporo różni. W pierwszym filtry są przestrajane opornością. W drugim budowane z dyskretnych elementów. W drugim przypadku można uzyskać więcej w zakresie parametrów filtru, chociaż użytkowo jest to bardziej kłopotliwe.

Z dyskretnych elementów? A ta "oporność" to jest scalona? I oczywiście, jeżeli się różnią funkcjonalnością, to się różnią, ale jak filtry są takie same to są takie same. No chyba, że wierzysz, że rodzaj zastosowanego wzmacniacza operacyjnego ma wpływ na wszystko włącznie z modami pomieszczenia. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Z dyskretnych elementów? A ta "oporność" to jest scalona? I oczywiście, jeżeli się różnią funkcjonalnością, to się różnią, ale jak filtry są takie same to są takie same. No chyba, że wierzysz, że rodzaj zastosowanego wzmacniacza operacyjnego ma wpływ na wszystko włącznie z modami pomieszczenia. 

Z dyskretnych elementów R i C.
A wzmacniacze operacyjne czymś się jedak różnią. Są lepsze i gorsze.
Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, msankowski napisał:


Z dyskretnych elementów R i C.
A wzmacniacze operacyjne czymś się jedak różnią. Są lepsze i gorsze.

A to się różni od przełączników oprócz że trudniej zmieniać? 😉

Wzmacniacze operacyjne się różnią trochę, ale w filtrach to nie za bardzo, jeżeli to nie są 741. Chociaż 4558 to jest zasadniczo 741, a stosują chętnie do dziś. Stół mikserski na którym uczyłem się sztuki, a który jest ogólnie uznanym vintydżowym urządzeniem (MCI JH-500C) były miliony wzmacniaczy 748, tylko w preampach mikrofonowych i w sumatorze 5532. Nikt do dzisiaj nie narzeka...

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, msankowski napisał:

czy znasz rozwiązania zwrotnic aktywnych z takimi przełącznikami?

Jakiś bryston pokazywany miał pstryczki. Sporo zwrotnic oprócz potencjometrów ma przełączniki. Większość zwrotnic ma konkretne przeznaczenie i nie jest potrzebna ich każda konfiguracja i każde ustawienie. Jednak po ustawieniu - gałką, pstryczkiem czy modułem - jeżeli mają być takie same to są takie same. To nie są czary, to prosta elektronika. 

 

7 minut temu, msankowski napisał:

Typowo owa "oporność" to potencjometr a filtr RC czy RLC przestrajany tylko R ma ograniczenia.

Wiadomo. Nie da się zrobić w ten sposób wzmacniacza mocy ;). Ale jeżeli te "ograniczenia" nam nie przeszkadzają, to nie widzę problemu. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, msankowski napisał:

Wszystkie audifilskie modyfikacje Behringerów DEQ, SRC i DCX prowadzą do wyrzucenia analogu i zasilania, żeby fajne możliwości cyfrowe brzmiały dobrze.

Zasilania wyrzucać nie trzeba bo jest bardzo dobre a modyfikację najlepiej zrobić tą holenderską Jana Diddena, która rzeczywiście obejmuje wymianę całej elektroniki analogowej wejść i wyjść z regulacją głośności pilotem wszystkich sześciu kanałów wyjściowych na bardzo precyzyjnym analogowym układzie scalonym CS3318 który zapewnia DR=127dB i współbieżność regulowanych kanałów ca. 0,1dB. Zrobiłem tą przeróbkę ponad 5 lat temu i dzięki niej mogę korzystać z wyjścia S/PDIF a cyfra znika dopiero na przetwornikach wyjściowych DA DCX-a. To rozwiązanie holenderskie jest dosyć drogie i jest to zestaw do samodzielnego wykonania i montażu, ale zestaw jest luksusowo wykonany i nigdy nie żałowałem wydanych na niego pieniędzy. W torze pracuje jeszcze DEQ, ale w zasadzie służy tylko do pomiarów akustycznych i jako przełącznik źródeł, jedno jest połączone kablem XLR a drugie optykiem. W DEQ nie korzystam z analogu tylko z toru S/PDIF. 

2 godziny temu, msankowski napisał:

Dlatego do podziału pasma pomiędzy subwoofer a górki rozsądniejszym wyjściem może być crossover analogowy. Dlatego ten wątek.

  Bardzo ciekawy pod względem rozwiązania jest analogowy crossover CX3400 i jest w bardzo rozsądnej cenie.   

Edited by Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, msankowski napisał:

Typowo owa "oporność" to potencjometr a filtr RC czy RLC przestrajany tylko R ma ograniczenia.

Nie ma ograniczeń jeżeli jest rozwiązany tak jak CX3400. Tam jest tylko jeden typ filtru dla każdego kanału, druga gałąź tworzona jest przez odjęcie tej pierwszej gałęzi od całego pasma. Dzięki temu przestrajając ten jeden filtr automatycznie przestrajamy drugą część i wszystko cały czas spełnia precyzyjnie warunki dla filtra LR4, 24dB/okt z punktem przecięcia zawsze na -6dB. Oczywiście precyzja jest mniejsza niż w zwrotnicy cyfrowej ale jest na wysokim poziomie dokładności. Zwrotnica cyfrowa ma tą zaletę że wszystkie nastawy wyświetla na wyświetlaczu własnym lub na aplikacji w komputerze. Precyzja ustawień jest bezkonkurencyjna.

Godzinę temu, msankowski napisał:

DBX nie opublikował schematów.

DBX nie, ale na "Elektrotanya" jest schemat a przynajmniej był dbx-a, DSP260. Może są tam też inne choć ostatnio ubyło tam schematów, zwłaszcza Behringerów.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, msankowski napisał:

Czy ta modyfikacja zachowuje wejścia i wyjścia symetryczne?

Tak, symetria połączenia jest zachowana.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Link to comment
Share on other sites




Stół mikserski na którym uczyłem się sztuki, a który jest ogólnie uznanym vintydżowym urządzeniem (MCI JH-500C) były miliony wzmacniaczy 748, tylko w preampach mikrofonowych i w sumatorze 5532. Nikt do dzisiaj nie narzeka...

Nie uczyłem się sztuki w warunkach takich jak Ty i MCI JH-500C nie znam. Ale poczytałem to co się udało znaleźć. Pierwszy komentarz to taki, że w "przemyśle" inne rzeczy są ważniejsze niż dla hobbystów audio, którzy się czymś muszą pasjonować i mieć pretekst do sprawdzania kolejnych pomysłów.

A drugi..., MCI JH-500C to sprzęt z rodziny która powstała w latach 70tych. Wtedy możliwości techniczne i oczekiwania były inne. Jak przeczytałem specyfikację tej konsoli to wrażenie robi jej szczegółowość ale parametry już nie. Ale, nagrania wtedy były potem tłoczone na płytach winylowych które jako nośnik gwarantowały SNR na poziomie 65dB, zatem o co było walczyć...

Elektroniczne instrumenty z kolejnych dekad jak syntezatory FM Yamahy czy moduły PCM Rolanda miały analogiczny poziom zakłóceń na wyjściu, o aliasingu nie wspominając. Z resztą muzyka którą tym nagrywano sama te śmieci maskowała.

Przyznaj, jak ktoś pyta o radę jaki kupić preamp to piszesz Great River a jak o konwerter to radzisz RME, a nie klocki z lat 70tych :)
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, msankowski napisał:

Przyznaj, jak ktoś pyta o radę jaki kupić preamp to piszesz Great River a jak o konwerter to radzisz RME, a nie klocki z lat 70tych 🙂

Dotyczy to też zwrotnic - raczej nie z lat '80 - bądźmy konsekwentni 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.